Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390181 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2160 Gepost op: 16-01-2022, 20:34:12 »

Er waren in de afgelopen 2 jaren veel minder faillissementen dan in de jaren daarvoor. Ja, veel mensen zitten financieel krapper dan voor Corona maar er is genoeg steun om toch niet failliet te gaan, blijkbaar.

dat zijn vooral leningen toch? Ik verwacht dat er heel wat gaan omvallen op het moment dat dat terugbetaald moet worden.
Daarnaast vind ik net genoeg steun geven om niet failliet te gaan nou niet echt hetzelfde als op een eerlijke manier compenseren... zeker niet als je ziet dat mensen in loondienst (en ambtenaren) financiëel niet of nauwelijks geraakt zijn.
Veel ondernemers zijn grote delen van hun spaargeld kwijtgeraakt, iets wat in veel gevallen niet was gebeurd als de zaak open had mogen blijven.
Wit is ook een kleur!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2161 Gepost op: 16-01-2022, 22:18:14 »
Ik bedoelde eigenlijk waarom mensen in dit topic (zoals jij zelf net deed) steeds zulke opmerkingen maken. Dat er verder een hoop mensen zijn die liever risicogroepen onder de bus duwen omdat ze denken dat het virus voor henzelf ongevaarlijk is, en dan gaan roepen dat ze gewoon open moeten ipv meer compensatie te eisen, dat wist ik op zich al ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2162 Gepost op: 16-01-2022, 22:57:43 »
Aangezien de regering niet bereid is tot het geven van meer compensatie of het eerlijk verdelen van de financiële lasten die het dichtgooien van bepaalde sectoren in de samenleving met zich mee brengt (Iedere Nederlander levert een deel van zijn inkomen in, om de mensen in de getroffen sectoren te compenseren... zie ik niet gebeuren) is voor de mensen in die sectoren de enige overgebleven oplossing het opengooien van de sector.

Als mensen de keuze hebben tussen:

a: met zekerheid zelf financieel ten onder gaan, in de schulden komen, de huur/hypotheek niet meer kunnen betalen en wellicht uit huis gezet worden of
b: een virus laten rondgaan waardoor je misschien zelf geraakt wordt, maar waarbij er ook een grote kans is dat je er zelf geen last van hebt.

Dan snap ik wel dat die mensen voor optie B kiezen ja.

Buiten het feit dat er directe slachtoffers zijn van het virus zijn er ook indirecte slachtoffers (met name door financiële problemen en ook door psychische problemen wegens de lockdowns). Door alles open te gooien zul je meer directe slachtoffers krijgen, maar minder indirecte slachtoffers. Hoe die balans zal zijn over een periode van 5 of 10 jaar is nu moeilijk te voorspellen.

Overigens de door jou genoemde landen die het zo goed voor elkaar hebben zijn allemaal eilanden (Zuid-Korea in feite ook want de enige grens die ze hebben zit potdicht). Dan is een indammingsbeleid voeren sowieso veel makkelijker dan in een land waar iedereen zomaar zonder toezicht de grens over kan steken.


Wit is ook een kleur!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2163 Gepost op: 16-01-2022, 23:49:45 »
Aangezien de regering niet bereid is tot het geven van meer compensatie of het eerlijk verdelen van de financiële lasten die het dichtgooien van bepaalde sectoren in de samenleving met zich mee brengt (Iedere Nederlander levert een deel van zijn inkomen in, om de mensen in de getroffen sectoren te compenseren... zie ik niet gebeuren) is voor de mensen in die sectoren de enige overgebleven oplossing het opengooien van de sector.
Maar de regering gooit wel steeds die sectoren dicht nadat ze er eerst eigenhandig voor hebben gezorgd dat de besmettingen zo hoog zijn opgelopen dat het nodig was. Dan kun je dus ook snappen dat opengaan bij die besmettingen een hoop doden en chronisch zieken tot gevolg heeft, en vragen om meer compensatie en maatregelen waarmee je *veilig* open kan ipv geen maatregelen waardoor je steeds opnieuw dichtmoet. Maar dat doen ze steeds niet, ze willen gewoon open alsof er niets aan de hand is. Dan kom ik toch weer tot de conclusie dat het validisme en eugenetica is. Mensen die het niet waard vinden om ook maar iets aan de pandemie te doen, omdat ze denken dat het alleen om mensenlevens gaat die ze (onbewust) als minderwaardig zien.

Citaat
Buiten het feit dat er directe slachtoffers zijn van het virus zijn er ook indirecte slachtoffers (met name door financiële problemen en ook door psychische problemen wegens de lockdowns). Door alles open te gooien zul je meer directe slachtoffers krijgen, maar minder indirecte slachtoffers. Hoe die balans zal zijn over een periode van 5 of 10 jaar is nu moeilijk te voorspellen.
Maar dat is dus gewoon ontoonbaar onjuist. Als je het virus laat rondgaan, legt het ook de samenleving plat. Zorgt het ook voor psychische problemen. Zorgt het ook voor faillissementen. Al die zelfde indirecte gevolgen heb je dan ook. Dus dan is het antwoord hier in feite: gewoon de wetenschap en de realiteit negeren zodat je tenminste kunt blijven doen alsof het equivalente opties zijn waarvan niemand weet wat op lange termijn de juiste keuze is. Of alternatief: wel de wetenschap en realiteit erkennen, maar dan bewust de keuze maken dat je financiële schade en psychische schade bij niet-risicogroepen (waar, hoe zwaar ook, meestal bovenop te komen is, zéker als de juiste ondersteuning er zou zijn) erger vindt dan veel grotere aantallen doden en chronisch zieken, die er níet meer bovenop gaan komen (want terugkomen uit de dood is een beetje lastig en een behandeling voor post-virale ziektes is er niet omdat ze al een paar decennia niet serieus worden genomen). En dan nog de financiële schade en psychische schade erbovenop van mensen die Long Covid hebben, die dierbaren hebben verloren, de risicogroepen die in isolatie zitten. En als bewust die keuze maakt, is dat alweer validisme en eugenetica.

Citaat
Overigens de door jou genoemde landen die het zo goed voor elkaar hebben zijn allemaal eilanden (Zuid-Korea in feite ook want de enige grens die ze hebben zit potdicht). Dan is een indammingsbeleid voeren sowieso veel makkelijker dan in een land waar iedereen zomaar zonder toezicht de grens over kan steken.
Er zijn uiteraard meer landen waar ze in meerdere of mindere mate aan indamming doen, en dat zijn niet allemaal eilanden. Maar ik heb ook niet altijd exact in m'n hoofd zitten welke landen dat zijn ;) Daarnaast hebben we het in Nederland niet eens geprobeerd. Hier zei de regering gewoon meteen "laten we iedereen gezellig besmetten met een onbekend virus, wat een topidee". Dat werkte in ieder geval niet. Waarom dan nog steeds bij voorbaat het alternatief afwijzen? Zelfs als het in de praktijk minder goed werkt dan op papier of in die andere landen, gaat het nog steeds enorm veel chronisch zieken, doden en dus evengoed psychische en economische schade voorkomen.

Edit: ohja, en voor de mensen die nu weer heel erg schrikken van de term eugenetica, omdat je het alleen kent als iets wat de nazi's deden: de nazi's hebben het niet uitgevonden. De onderliggende ideologieën bestonden al en bestaan nog steeds, op meer manieren dan je denkt. Ik kwam laatst dit Twitterdraadje tegen waarin hier meer over wordt uitgelegd, zeker interessant om eens te lezen :) https://twitter.com/RachelFeltman/status/1480886482311258118?t=c5PiMda8Qj0r7ORnAMGLgA&s=19.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2022, 00:23:30 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2164 Gepost op: 17-01-2022, 00:29:20 »
Ik vind dat je nu wel heel stellig doet over wat de mensen die graag open willen wel of niet doen, roepen, en vinden. Ik weet niet hoe het zit in elke sector en bij elke ondernemer, maar volgens mij zijn er juist ontzettend veel ondernemers in bijvoorbeeld de cultuur- en horecasector die al 2 jaar bezig zijn met plannen maken en ideeën inbrengen over hoe ze wel veilig open kunnen en die pleiten voor een ander beleid dan alleen maar open of dicht. Denk aan ventilatie in theaters en bioscopen, werken op afspraak of reservering, werken met testen en/of vaccinatiebewijs, afstand garanderen dmv vaste zitplaatsen en capaciteit omlaag gooien. Ze willen niet zomaar koste wat het kost open, ze willen en kunnen veilig open, mét maatregelen.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2165 Gepost op: 17-01-2022, 09:23:10 »
Ik zeg ook helemaal niet dat die mensen er niet zijn? Maar ik had het nu over de groep mensen die alles koste wat kost open wil, of dat ziet als een optie. Ik vroeg me af hoezo je dat zou blijven vinden als je weet wat de consequenties zijn.

Oorspronkelijk was mijn vraag sowieso waarom *jullie*, een deel van de mensen in dit topic, blijven volhouden dat alles open doen ook een optie is en dat jullie "ook niet weten wat de beste optie is", terwijl jullie inmiddels op de hoogte zouden moeten kunnen zijn over wat de wetenschap zegt. Want ik snap het gewoon echt niet hoe je dat na al die tijd nog kunt zeggen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2166 Gepost op: 17-01-2022, 11:47:08 »
Maar de regering gooit wel steeds die sectoren dicht nadat ze er eerst eigenhandig voor hebben gezorgd dat de besmettingen zo hoog zijn opgelopen dat het nodig was. Dan kun je dus ook snappen dat opengaan bij die besmettingen een hoop doden en chronisch zieken tot gevolg heeft, en vragen om meer compensatie en maatregelen waarmee je *veilig* open kan ipv geen maatregelen waardoor je steeds opnieuw dichtmoet. Maar dat doen ze steeds niet, ze willen gewoon open alsof er niets aan de hand is. Dan kom ik toch weer tot de conclusie dat het validisme en eugenetica is. Mensen die het niet waard vinden om ook maar iets aan de pandemie te doen, omdat ze denken dat het alleen om mensenlevens gaat die ze (onbewust) als minderwaardig zien.

Maar daar is wel een nuancering dat ik persoonlijk merk dat er heel veel ondernemers in mijn omgeving zijn die wél alle maatregelen naleven, tot schreeuwende klanten aan toe, en daadwerkelijk hun best doen om zo veilig mogelijk open te kunnen. Die frustratie moet ongelooflijk groot zijn dat een deel van hun sector het voor hen verpest. En dat deze zaken om perspectief schreeuwen snap ik ook. Daarbij zeg ik ook niet dat alles maar gelijk weer open moet, alleen dat ik sommige perspectieven daarin wel begrijp.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2167 Gepost op: 17-01-2022, 13:05:57 »
De wetenschap wijst vrij overtuigend uit dat een indammingsbeleid het beste is voor de volksgezondheid én de economie. Landen als Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Korea etc. tonen ook in de praktijk aan dat dit werkt.
Al werkt het blijkbaar niet meer overal. Vorig jaar nog was Australië (ook bij jou) het schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten, maar sinds eind vorig jaar rijzen de besmettingen echt volledig de pan uit. Hoe is dat dan te verklaren voor een land als Australië?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2168 Gepost op: 17-01-2022, 13:36:22 »
Ja, ik snap best de frustraties van ondernemers, maar ten eerste was dat mijn punt niet en ten tweede is het hele probleem dus niet eens dat bepaalde mensen zich niet aan de maatregelen houden, maar dat de maatregelen nooit bedoeld waren om het virus te bestrijden. Alles open doen is dus niet de oplossing, dan wordt het alleen nog erger. Ik zou graag willen snappen waarom mensen dat toch als optie blijven zien die bespreekbaar moet zijn, ook als ze beter weten.

De enige antwoorden die ik kan bedenken zijn:
1. Validisme en eugenetica (verschillende gradaties van "de risicogroepen zijn het niet waard om te beschermen en iedereen die gezond dacht te zijn maar alsnog dood gaat of ziek wordt was ook gewoon een risicogroep zonder het te weten dus die waren het dan ook niet waard").
2. Negeren van de wetenschap (doen alsof het virus minder erg is dan het is, aerogene verspreiding ontkennen, Long Covid ontkennen of bagatelliseren, werking van effectieve maatregelen als mondkapjes ontkennen).
3. Fatalisme (denken dat het toch niet helpt dus waarom zou je het überhaupt proberen).

De consequenties van positie nr 2 en 3 zijn in de praktijk nog steeds dat het beleid eugenetica is (want je kiest bewust voor de optie om risicogroepen dood te laten gaan. Ook als je dat echt oprecht heel verschrikkelijk vindt, doe je het nog steeds, terwijl er een andere optie was).

Maar telkens als ik dat zeg, worden mensen best wel boos, dus ik was wel benieuwd naar antwoorden die niet neerkomen op een van deze drie dingen.

Maar in plaats daarvan probeert iedereen weer discussies met me te voeren over dingen die ik helemaal niet zeg, dus laat maar. Ik hoop in ieder geval dat jullie eens gaan nadenken over de manieren waarop validisme en eugenetica geaccepteerd zin in deze samenleving en hoe dat terugkomt in de pandemie. We worden als risicogroepers en niet-risicogroepers tegen elkaar opgezet doordat er een valse tegenstelling wordt gecreërd tussen de economie vs de volksgezondheid, psychische gezondheid vs fysieke gezondheid etc., terwijl we eigenlijk allemaal dezelfde belangen zouden moeten hebben.

Goed, dan ga ik nu weer het topic een tijdje proberen te ontwijken. Uiteindelijk verandert het beleid ook niet als ik hier zit te discussiëren, en ik moet weer aan mijn mentale gezondheid gaan denken ::zwaai::

PS. nog een paar laatste tips:
1. Mocht je de komende tijd positief testen op een sneltest, haal dan als je kunt ook een PCR-test. Mocht je Long Covid krijgen maakt dat de kans dat je serieus genomen wordt en toegang hebt tot iets van behandeling een stuk groter.
2. Als je Long Covid krijgt: rust rust rust. Ga absoluut niet over je grenzen heen maar rust zoveel als je kunt. Dat geeft de grootste kans op genezing. Oh, en mocht je steeds duizelig worden bij opstaan, je bloeddruk en hartslag raar gaan doen etc: lees je in op dysautonomie en POTS. Word lid van groepen waar patiënten met andere post-virale aandoeningen tips mogen geven. Er is een schat aan informatie onder patiënten en je hoeft het niet alleen uit te vinden.
3. Verval niet in "ik ga het toch wel krijgen, let's get it over with"-fatalisme (of "ik heb het al gehad dus het maakt niet meer uit"). Je kunt meerdere keren besmet raken, Omicron gaat niet de laatste variant zijn, en het virus veroorzaakt ook een hoop schade bij mensen zonder klachten en zonder Long Covid. Hoe meer besmettingen je weet te ontwijken, hoe beter.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2169 Gepost op: 17-01-2022, 13:37:00 »
Al werkt het blijkbaar niet meer overal. Vorig jaar nog was Australië (ook bij jou) het schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten, maar sinds eind vorig jaar rijzen de besmettingen echt volledig de pan uit. Hoe is dat dan te verklaren voor een land als Australië?

Dat komt door Djokovic  ;D
You'll never walk alone

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2170 Gepost op: 17-01-2022, 13:37:30 »
Al werkt het blijkbaar niet meer overal. Vorig jaar nog was Australië (ook bij jou) het schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten, maar sinds eind vorig jaar rijzen de besmettingen echt volledig de pan uit. Hoe is dat dan te verklaren voor een land als Australië?
Australië heeft alles losgelaten terwijl Omicron in opkomst was.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2171 Gepost op: 5-02-2022, 18:18:36 »


:)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2172 Gepost op: 9-02-2022, 20:05:35 »
Het kabinet wil binnenkort alle maatregelen loslaten.
Mag ik daaruit concluderen dat het virus is geavalueerd tot een veel minder gevaarlijke variant? Of kunnen we conluderen dat het kabinet helemaal gek is geworden?
Wit is ook een kleur!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2173 Gepost op: 10-02-2022, 10:15:32 »
Welke maatregelen laten ze los???
Ze willen meer open, maar dan wel met QR code uitbreiding.
Of wordt het overal 1g dan??

Al las ik wel dat kamer tegen de QR is.

Heb eerlijk gezegd nieuws minder gevolgd laatste weken omdat het niet fijn voelde.

En denk dat je na 2 jaar ook wel een kant op moet. Gezien economisch er teveel schade gaat zijn en uiteraard al is.

Draagvlak neemt gigantisch af. Merendeel wil de booster niet, want zit geen toegevoegde waarde in, op een QR code na.  Maar voor veel mensen blijkt dat dan minder "heilig" te zijn.

Maar ben wel benieuwd inderdaad waar ze mee komen. Opnames ziekenhuis gaan zover ik lees ook achteruit dus de zorg komt weer wat bij....en rennen dan de uitgestelde zorg natuurlijk in.

Blijft een lastige.



Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2174 Gepost op: 10-02-2022, 11:48:07 »
Merendeel wil de booster niet? Dat is volgens mij gewoon niet waar, heb je daar een bron van? Er zijn misschien minder mensen die de booster nemen dan die de eerste doses genomen hebben, maar voor zover ik voorbij heb zien komen, doet nog altijd wel het overgrote merendeel van de 18+ mensen het wel, hoor ???

Wat ze loslaten is in eerste instantie de openingstijden, thuiswerkadviezen en adviezen voor aantal bezoekers thuis. Daarna is het de bedoeling dat de QR code ook verdwijnt, net als de anderhalve meter en de mondkapjes. Op grote evenementen wordt dan 1G ingevoerd, met alleen nog testen dus.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2175 Gepost op: 10-02-2022, 11:53:59 »
Merendeel wil de booster niet? Dat is volgens mij gewoon niet waar, heb je daar een bron van? Er zijn misschien minder mensen die de booster nemen dan die de eerste doses genomen hebben, maar voor zover ik voorbij heb zien komen, doet nog altijd wel het overgrote merendeel van de 18+ mensen het wel, hoor ???
Percentage boosterprikken ligt wel stuk lager, rond 40%. Maar komt dat lagere aantal boosterprikken ook niet door hoge aantal besmettingen van laatste maanden en dat je na die besmetting (nog zonder booster te hebben gehad) even 'veilig' bent en aantal maanden na die besmetting die booster alsnog pas gehaald kan/mag worden? De boostercampagne is praktisch gestart tegelijk met de grote piek. Dus niet omdat mensen het niet willen of het nut niet ervan inzien.

Maar fijn dat we langzaam gaan afbouwen en hopelijk ook z.s.m van die domme QR code af. Gelukkig is de groep die het wat dat betreft met me eens is een stuk groter geworden.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2022, 11:57:07 door MollenvangR »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2176 Gepost op: 10-02-2022, 11:59:45 »
Volgens mij lag het percentage van mensen die geen booster nemen vooral erg hoog bij de jongeren, maar doen de meeste mensen over het algemeen nog wel de booster nemen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2177 Gepost op: 10-02-2022, 12:54:15 »
Cijfers 8 februari: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/cijfers-vaccinatieprogramma

60,2% van alle 18+ers heeft een booster
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2178 Gepost op: 10-02-2022, 14:58:23 »
En een heel groot deel mag hem inderdaad nog niet vanwege een recente besmetting
You'll never walk alone

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2179 Gepost op: 10-02-2022, 16:39:38 »
Zoals ik aangaf heb ik de cijfers niet gevolgd, maar puur uit wat ik in mijn omgeving hoor willen de meeste de booster niet halen.

Een aantal is hem gaan halen puur voor de QR code want ze willen op vakantie en naar de kroeg  ::rofl::