Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390552 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2180 Gepost op: 10-02-2022, 18:19:03 »
In mijn omgeving wil juist bijna iedereen wel de booster halen... scheelt misschien wel dat in mijn omgeving veel leerkrachten rondlopen?
Wit is ook een kleur!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2181 Gepost op: 10-02-2022, 20:19:26 »
Kan me indenken dat leerkrachten idd hem wel halen.
Die hebben nu elke dag kinderen met snotneuzen en Corona voor zich.

Heb dan wel mensen met kids om me heen, die steeds in quarantaine moesten en aan mopperen waren hoe ze hun werk moesten doen.

Las net toevallig bericht dat ze alles open willen tot 01.00 met coronpas en de nachtclubs met 1g.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2182 Gepost op: 15-02-2022, 19:18:06 »
Niet geheel verassend... zojuist zijn versoepelingen aangekondigd.
Wit is ook een kleur!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2183 Gepost op: 15-02-2022, 22:34:25 »
"Onverdeeld open", behalve als je risicogroep bent, dan moet je je maar de rest van je leven opsluiten! En dan hebben ze ook nog het lef om ons te vertellen dat we "nu maar onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen", alsof we dat niet al 2 jaar doen. De enige manier waarop we onszelf nog beter kunnen beschermen is als we geen boodschappen meer gaan doen en al onze nodige zorg afzeggen. En dan willen ze blijkbaar ook het testen gaan afschaffen behalve voor risicogroepen, waarbij we dan ook nog eens totaal geen zicht meer hebben op de cijfers en we niet meer op basis daarvan onze risico's af kunnen wegen. De overheid laat de risicogroepen definitief stikken.

Ohja, en een covidbesmetting geeft naast 20% kans op Long Covid ook een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, diabetes en Alzheimer. En het sloopt je immuunsysteem (het vernietigt T-cellen). Dus na een aantal besmettingen is bijna iedereen risicogroep.

Verder heb ik naast boosheid en verdriet ook weer een petitie, teken hem als je om je eigen gezondheid en die van anderen geeft:
https://stopdebus.nl/
https://stopdebus.petities.nl/
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2184 Gepost op: 15-02-2022, 23:05:54 »
Er wordt nu in elk geval wel heel duidelijk gezegd:

We zullen moeten leven met het feit dat corona er altijd zal zijn (of hopen dat het op miraculeuze wijze verdwijnt).

Kennelijk ziet de regering niet de gevaren die jij ziet, of vinden ze het minder belangrijk dan de nadelen die de samenleving heeft als er niet versoepeld wordt of zelfs strenger opgetreden wordt.


Dus ja ik snap dat jij (en andere kwetsbaren) je verdrietig en boos voelt. Om me heen zie ik juist veel mensen die heel blij zijn dat ze (eindelijk) weer mogen doen wat ze twee jaar geleden ook konden doen. En ook dat begrijp ik.

Zelf vind ik wel dat deze versoepelingen nog te vroeg komen, er zijn nog veel te veel besmettingen... en dat zal de komende weken weer gaan toenemen (net nu het een klein beetje aan het afnemen is)
Wit is ook een kleur!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2185 Gepost op: 16-02-2022, 01:15:22 »
"De gevaren die ik zie", really? Zullen we het gewoon even over de gevaren hebben waarvan het wetenschappelijke bewijs overweldigend is, en die de overheid bewust naast zich neerlegt? En over die zogenaamde afweging tussen de voor- en nadelen van maatregelen heb ik het volgens mij nou ook al wel vaak genoeg gehad (inclusief bronnen), dus dat ga ik niet nog een keer doen. Je kan ook verdorie gewoon een keer wetenschappers, chronisch zieken en zorgmedewerkers geloven.

Als we echt moeten accepteren dat covid niet meer weggaat, betekent dat leren leven met een bepaalde hoeveelheid basisbescherming, zoals ventilatie, luchtzuivering, mondkapjes en afstand. Wat de overheid nu doet is negeren dat covid bestaat en may the odds be ever in your favor. Dat is geen langetermijnstrategie. Dat is juist wensdenken dat het weggaat als je maar gewoon doet alsof het er niet is.

En zullen we ook even niet doen alsof "boos zijn omdat de overheid je leven in gevaar brengt en je letterlijk geen kant meer op kan" en "blij zijn omdat je lekker weer bier kan gaan drinken ten koste van andermans leven" evenveel begrip verdienen? Iedereen kon het grootste deel van de tijd alles al wat ze 2 jaar geleden konden, maar dan (af en toe) met een mondkapje. Maar zelfs die bescherming wordt ons als risicogroepen niet gegund. Blijkbaar moeten en zullen we allemaal covid krijgen.

Edit:
Kennelijk ziet de regering niet de gevaren die jij ziet, of vinden ze het minder belangrijk dan de nadelen die de samenleving heeft als er niet versoepeld wordt of zelfs strenger opgetreden wordt.
Eigenlijk sla je hier wel de spijker op de kop. Ze vinden het inderdaad minder belangrijk. En laat dat nu net de definitie zijn van validisme. De levens van chronisch zieken en gehandicapten minder belangrijk vinden dan die van gezonde mensen. En om dan de keuze te maken om die levens op te offeren omdat je denkt dat de maatschappij daar beter van wordt? Dat is dus eugenetica.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2022, 01:34:32 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2186 Gepost op: 16-02-2022, 11:43:24 »
Er zit wel verschil tussen lekker bier kunnen drinken en je beroep kunnen uitoefenen, je bedrijf overeind kunnen houden, etc. Ik begrijp echt wel wat je bedoelt maar nu doe je net alsof de enige twee kanten zijn ‘mensen die chronisch ziek zijn’ en ‘mensen die anders geen bier kunnen drinken’
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2187 Gepost op: 16-02-2022, 12:12:54 »
Deze versoepelingen zijn puur verkiezingstactiek. Gebeurde vorig jaar ook een paar weken voor de verkiezingen van de Tweede Kamer. De zittende partijen willen ook in de gemeenteraad zo groot mogelijk blijven (logisch, want dat wil elke partij) en ze zijn bang dat de kiezer ze keihard gaat afstraffen voor het beleid van de afgelopen jaren bij de gemeenteraadsverkiezingen omdat dat voor gewone verkiezingen nog 3 jaar duurt. De QR code staat bijvoorbeeld 'in de ijskast', dat is dus niet helemaal weg. En dat baart me zorgen over wat er nog komen gaat...

Los daarvan, we zijn weliswaar over de piek heen, maar de aantallen besmettingen is nog (te) hoog. We gaan nu wel langzaam weer naar warmere dagen toe, waardoor de seizoensinvloed van de winterperiode  afneemt. Alleen de strategie die men hanteert, voelt nu voelt het als god zegene de greep en we zien wel wat corona doet.

Ik ben groot voorstander van versoepelen en onverdeeld openen van de samenleving, zeker na twee jaar ellende. En dat openen kan prima met wat kleine aanpassingen die Starlight noemt voor kwetsbaren zonder dat ze een hele maatschappij ontwrichten of mensen uitsluiten. Dus geen lockdowns meer, geen gehannes met beperkt aantal bezoekers, geen dwang/drang, geen coronapas/QR Code, geen rare sluitingstijden/volledige winkelsluitingen, noem alle gekke en ongepaste maatregelen die we hebben gezien.

Eerder dingen als een goede ventilatie op scholen of werkplekken, mondkapjes en afstand op drukke plekken (neem het ov: ik ben er zo aan gewend dat het me niet eens meer uitmaakt), gratis zelftesten,  thuiswerken/flexibel werken wanneer iemand wil (dat is er inmiddels ook wel ingeslopen voor mensen). Dat is wat mij betreft de beste manier om het voor zowel kwetsbaren als anderen leefbaar te maken met Corona.

O, en edit: ik zie wel dat ZoHerkenjeOns en GeenDorHout trending zijn, dus er komt nog wel wat meer aandacht voor kwestbaren.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2022, 12:51:49 door MollenvangR »

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2188 Gepost op: 16-02-2022, 12:27:10 »
Wat je zegt over dat sommige plannen zoals QR codes niet helemaal van de baan zijn moet genoeg zeggen hierover. De gevolgen van het helemaal open gooien gaan we over een tijdje weer voelen waarna er weer maatregelen genomen moeten worden. Maar dan met weer nog minder draagvlak want dan moet je weer terug.

Vind het ook nog wel een heel raar moment om alles open te gooien, terwijl ik om mij heen nog heel veel uitval zie, mensen met coronaklachten etc.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2189 Gepost op: 16-02-2022, 14:23:19 »
Ja, zeker. Mijn werk is een grote brandhaard nu. Ouders liegen ook gewoon of hun kind positief is getest of ze verzwijgen het. De een na de andere collega is positief getest. En ook idd nu weer alles opengooien, er vervolgens weer achterkomen dat het toch niet verstandig is en dan weer alles dichtgooien, waarna idd helemaal niet er zich meer aan houdt. Laten ze nou eerst een zorgen dat idd de ventilatie in scholen en openbare gebouwen goed geregeld is, gratis zelftesten wat het OMT toch al behoorlijk vaak heeft geadviseerd. Prima dat veel mensen het wel zelf kunnen aanschaffen, maar daar hebben veel mensen waarschijnlijk gewoon geen zin in. Maak het gratis dan is het draagvlak in elk geval hoger. En idd wordt nu gewoon gezegd tegen kwetsbaren: zoek het maar uit.
Ze zouden gewoon eerst de samenleving wat meer pandemie-proef moeten maken voor ze alles weer opengooien. Maar goed, zo te zien leren ze het nooit. Dus over een paar maanden zullen we wel weer in een nieuwe lockdown zitten.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2190 Gepost op: 16-02-2022, 14:50:17 »
Er zit wel verschil tussen lekker bier kunnen drinken en je beroep kunnen uitoefenen, je bedrijf overeind kunnen houden, etc. Ik begrijp echt wel wat je bedoelt maar nu doe je net alsof de enige twee kanten zijn ‘mensen die chronisch ziek zijn’ en ‘mensen die anders geen bier kunnen drinken’
Keyword: "blij mee zijn". Ik heb alle begrip voor mensen die mixed feelings hebben, omdat ze aan de ene kant zelf niet ziek willen worden en andere mensen niet willen besmetten, maar ook wel degelijk nadelen ondervinden van de maatregelen. Maar mensen die er blij mee zijn? Dan maakt het me echt niet uit of het je gaat om bier drinken of je bedrijf overeind houden: geen van beide is het waard om mensenlevens voor op te offeren. Sowieso maak je het risico dat je je bedrijf niet overeind kunt houden alleen maar groter, want zonder maatregelen zit straks je halve personeel thuis met Long Covid én duurt de pandemie alleen maar langer en langer. De oplossing voor omvallende bedrijven is niet alles loslaten, de oplossing voor omvallende bedrijven is het virus indammen en in de tussentijd goede financiële steun bieden. Alles loslaten is eugenetica, ongeacht de achterliggende reden die je hebt om daar voorstander van te zijn.

En daarnaast hebben we het hier niet om "blij zijn dat de winkels weer open gaan", we hebben het over "blij zijn dat we vanaf volgende week gaan doen alsof corona niet meer bestaat". Ook even een verschil ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2191 Gepost op: 16-02-2022, 15:14:38 »
Ok duidelijk, ik vond alleen dat je in je eerste bericht nogal zwart wit overkwam :)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2192 Gepost op: 16-02-2022, 18:12:43 »
Ok duidelijk, ik vond alleen dat je in je eerste bericht nogal zwart wit overkwam :)
Dat was in de context van hoe de witte het stelde. Het schiet bij mij nogal in het verkeerde keelgat als je doet alsof de boosheid en het verdriet van de risicogroepen gelijk te stellen zijn aan de blijheid van mensen die gewoon geen maatregelen willen.

Verder heb ik al heel vaak gezegd dat er geen tweedeling is tussen volksgezondheid en economie, maar dat beide dezelfde strategie vereisen. Tegelijkertijd is het ook lastig om dat valse frame helemaal te negeren, omdat duidelijk is dat veel mensen er in trappen en vervolgens vinden dat de risicogroepen dood mogen of maar opgesloten in huis moeten zitten. Dat op zichzelf zou al onethisch moeten zijn ipv een steeds breder geaccepteerde realiteit. Mijn leven is niet minder waard omdat ik toevallig chronisch ziek of gehandicapt ben. Een mensenleven is meer waard dan wat iemand kan bijdragen aan de economie (nog los van dat de meeste risicogroepen wel bijdragen aan de economie, maar dat zou het punt niet moeten zijn). Daarom is dat vaak mijn focus in o.a. discussies hier.

Maar dat betekent niet dat het niet groter en breder is dan dat. Uiteindelijk raakt de beslissing om het virus niet te bestrijden iedereen, en niet alleen risicogroepen. Iedereen kan kwetsbaar zijn voor dit virus, dat weet je niet van te voren. Daarnaast zorgt het virus niet bestrijden er juist voor dat het langer duurt, dat we vaker in lockdown zitten, dat er meer mensen depressief worden en dat de economie meer schade lijdt. En zoals we inmiddels ook in de praktijk hebben gezien, krijg je door het virus te laten rondgaan ook problemen met bijv. te weinig personeel omdat er te veel mensen tegelijkertijd ziek zijn.

Maar uiteindelijk zijn al deze dingen het gevolg van validistisch en eugenetisch beleid: het idee dat gehandicapte en chronisch zieke mensen minder waard zijn omdat ze minder bijdragen, dat we te veel kosten, dat alleen "zwakke" mensen ziek worden en de "sterke" mensen overleven. Dus dat is voor mij altijd het beginpunt van de discussie. Als we het er niet over eens kunnen worden dat dit sociaal darwinisme onethisch is, en dat *iedereen* een open en veilige maatschappij verdient, dan gaan we er niet uitkomen. Het is lastig om een genuanceerde discussie te voeren als ik eerst voor mijn bestaansrecht moet opkomen. Als we wel op dat startpunt beginnen, dan hoeven we ons niet meer te laten afleiden door zogenaamde tegenstrijdige belangen van risicogroepen vs. de rest van de samenleving, of volksgezondheid vs. economie, of fysieke vs. mentale gezondheid, maar kunnen we zien dat we eigenlijk allemaal dezelfde belangen hebben: het einde van de pandemie. "No one is safe until we are all safe".
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2193 Gepost op: 2-03-2022, 18:37:46 »
Ik ga de carnaval cijfers mee omhoog duwen  ::oink::

Vandaag positieve zelftest en vrijdag as GGD afspraak.
Dus dikke kans dat mijn besmetting bij carnaval gerekend wordt.

Overigens is het nu nog een fikse verkoudheid met wat koortsig hoofd. Hopelijk blijft het daarbij

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2194 Gepost op: 3-03-2022, 14:21:28 »
Beterschap syllie

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2195 Gepost op: 3-03-2022, 14:28:25 »
Ik heb de afgelopen dagen met verbijstering gekeken naar de duizenden Brabanders en Limburgers die volop carnaval hebben gevierd. Op Facebook zag ik alleen maar foto's langskomen met mensen die vier dagen lang bij iedereen om de nek hebben gehangen, het aloude carnaval. Tegelijkertijd posten nu ook steeds meer vrienden op Facebook dat ze geveld zijn door Corona. Ik vrees echt een slagveld qua besmettingen. Waar hebben we al die maanden dan zo ons best voor gedaan? Maanden heb ik (en vele mensen met mij) me ingehouden, rekening gehouden met hoeveel mensen ik zag, afstand gehouden etc. Dat is nu allemaal in 1 keer overhoop gegooid. Overvolle feesttenten, cafés, zaaltjes met daarin honderden hossende, omhelzende, kussende feestgangers. Dat is toch vragen om moeilijkheden? Ik heb niets tegen carnaval en gun iedereen zijn/haar feestje, maar dit voelt wel erg wrang als ik eerlijk ben.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2196 Gepost op: 3-03-2022, 16:22:13 »
Ik ga de carnaval cijfers mee omhoog duwen  ::oink::
Beterschap, Syllie.

Ik heb vorige week dinsdag een hele dag met een collega in één ruimte gezeten (ook een deel van de dag binnen 1,5 m van elkaar) die een dag later positief testte (op de dag dat we samen zaten, had hij al wat verkoudheidsklachten).

Maar blijkbaar blijft het mij (vooralsnog) bespaard ::zweet::
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2197 Gepost op: 3-03-2022, 16:23:42 »
Nou, inderdaad!

Beterschap Syllie!

Vreemd hoor om in de supermarkt geen mondkapjes te zien ( ik doe het nog wel). In de (drukke!)  treinen zie je ook meer mensen zonder mondkapje  ::ohno::
...maar soms even niet :)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2198 Gepost op: 3-03-2022, 17:08:17 »
Ik heb de afgelopen dagen met verbijstering gekeken naar de duizenden Brabanders en Limburgers die volop carnaval hebben gevierd. Op Facebook zag ik alleen maar foto's langskomen met mensen die vier dagen lang bij iedereen om de nek hebben gehangen, het aloude carnaval. Tegelijkertijd posten nu ook steeds meer vrienden op Facebook dat ze geveld zijn door Corona. Ik vrees echt een slagveld qua besmettingen. Waar hebben we al die maanden dan zo ons best voor gedaan? Maanden heb ik (en vele mensen met mij) me ingehouden, rekening gehouden met hoeveel mensen ik zag, afstand gehouden etc. Dat is nu allemaal in 1 keer overhoop gegooid. Overvolle feesttenten, cafés, zaaltjes met daarin honderden hossende, omhelzende, kussende feestgangers. Dat is toch vragen om moeilijkheden? Ik heb niets tegen carnaval en gun iedereen zijn/haar feestje, maar dit voelt wel erg wrang als ik eerlijk ben.

Lekker makkelijk om de Brabanders en Limburgers de "schuld" te geven. De overheid stond dit gewoon toe. Dus als je ondernemer bent gaat je kroeg open, aangezien carnaval voor mega veel omzet zorgt. Als je jong bent en zin hebt in een feest na 2 jaar doe je dat ook.

Ook boven de rivieren zijn de kroegen en nachtclubs open geweest en alle maatregelen afgeschaft. Dus ook daar vinden besmettingen plaats. Dat is inderdaad logisch, maar een beleidsmatige keuze geweest die in Den Haag gemaakt is ::jaja::

Bovendien las ik net dat omgerekend naar het aantal inwoners het aantal besmettingen nu in Friesland het hoogste is.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2022, 17:10:12 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2199 Gepost op: 3-03-2022, 17:35:28 »
Bovendien las ik net dat omgerekend naar het aantal inwoners het aantal besmettingen nu in Friesland het hoogste is.

Nou daar merk ik niks van hier.