Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389481 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2220 Gepost op: 15-06-2022, 16:24:27 »
Het langetermijns"plan" van minister Kuipers is "zoek het allemaal lekker zelf maar uit en maak je eigen plan".

Dat is dan ook exact wat een groep wetenschappers (waaronder leden van het voormalige Red Team) samen met een aantal mensen van VergeetOnsNietErnst, LongCovidNL en Scholen Veilig hebben gedaan: hun eigen langetermijnsplan geschreven.

Het is een langetermijnsplan dat gericht is op daadwerkelijke preventie en het waarborgen van de mensenrechten, waarbij iedereen veilig mee kan doen aan de maatschappij en niemand wordt gediscrimineerd, met speciale aandacht voor veiligheid en preventie op scholen.

Het plan is hier te vinden en de bijbehorende petitie is hier te vinden.

Het uitgebreide rapport telt 97 pagina's, maar is het absoluut waard om te lezen. Voor wie het echt te lang vindt, is er ook een samenvatting met concrete speerpunten van 20 pagina's. En voor wie dat ook nog te lang vindt, is er ook nog een korte introductie met de belangrijkste punten op de website.

Lees het, teken het, deel het met iedereen die je kent ::bravo::

Edit: overigens kun je de petitie ook tekenen zonder dat je het met elk punt in het rapport eens hoeft te zijn, de petitie gaat puur over de tekst van de petitie zelf, lees ik net vanuit de opstellers :)
« Laatst bewerkt op: 15-06-2022, 17:36:30 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2221 Gepost op: 16-06-2022, 23:06:12 »
Ohja, en voor wie zich nog niet snapte waarom ik soms spreek over termen als eugenetica en validisme...

In onderstaand filmpje zegt minister Kuipers dat vaccins en medicatie kwetsbaren niet gaan helpen omdat ze voor corona ook al kwetsbaar waren, en ze dan nog steeds geen normaal leven kunnen leiden :-X
https://twitter.com/MyrnaOver4/status/1537497037582876674
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2222 Gepost op: 20-07-2022, 13:17:31 »
Het bedrijfsleven: "Wij kunnen echt wel veilig open hoor, laat het gewoon aan ons!"
Ook het bedrijfsleven: "Eigenlijk willen we gewoon niets en we weten eigenlijk ook niet welke maatregelen werken" (https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/19/bedrijfsleven-denkt-mee-over-coronamaatregelen-en-wil-vooral-heel-veel-niet-a4136891)

En dan straks wel klagen dat de personeelstekorten steeds groter worden en dat de klanten nog steeds wegblijven natuurlijk ::regenboog::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2223 Gepost op: 25-10-2022, 11:44:36 »
Ja, sorry, dit wordt de zoveelste dubbelpost, maar gezien we weer in een flinke golf zitten lijkt het me handig om even een opfriscursusje Covid te doen!

Dus: Covid verspreidt zich vooral via aerosolen, hele kleine druppeltjes die licht genoeg zijn om in de lucht te blijven hangen op een manier die vergelijkbaar is met rook. Zie bijv. ook dit filmpje voor een goede simulatie. Ventilatie en frisse lucht zorgen ervoor dat deze aerosolen minder op één plek blijven hangen, waardoor de kans dat je genoeg inademt om besmet te raken kleiner wordt. Daarnaast kunnen HEPA-filters deze aerosolen uit de lucht filteren. CO2-meters kunnen helpen om de luchtkwaliteit te meten - iedereen ademt tenslotte CO2 uit, dus hoe meer CO2 er in de lucht zit, hoe meer je andermans uitgeademde adem zit in te ademen ipv frisse lucht.

Daarnaast zijn FFP2-maskers gemaakt om 94% van de aerosolen tot wel 0.3 micrometer tegen te houden. Deze werken daarom goed tegen Covid. Ook chirurgische en stoffen maskers kunnen al een beetje helpen tegen grotere aerosolen. Maar hoe langer je blootgesteld wordt aan aerosolen met virusdeeltjes erin, hoe groter de kans dat je alsnog genoeg virus inademt om besmet te raken. Hoe beter het masker en hoe beter het aansluit op je gezicht, hoe beter en hoe langer het beschermt. En als je nog twijfelt of maskers nou echt werken, is hier een mooi overzichtje van een aantal grote onderzoeken en reviews die aantonen dat ze werken.

Dan gaan we het eens hebben over sneltesten. Dit staat helaas nog steeds niet in de officiële instructies, maar sneltesten kunnen Covid beter en eerder detecteren als je ook je keel meeneemt. Daarnaast duurt het vaak een paar dagen (vaak een dag of 5) voor je test überhaupt positief wordt na het begin van de symptomen. Denk dus niet dat het geen Covid is na één negatieve test! Ga ervanuit dat het Covid is, werk tijdelijk thuis als dat kan, en als je echt ergens heen moet, draag een FFP2-masker. Wees niet de persoon die het halve kantoor besmet omdat je na 1 negatieve test denkt dat het een verkoudheid is (ja, dit is echt gebeurd in mijn directe omgeving :-X). Daarnaast schieten de huidige quarantaine-regels tekort. Als iemand in je gezin of huishouden Covid heeft, blijf dan alsjeblieft als volledig huishouden thuis.

Vervolgens: boosters. De bescherming van de vaccins neemt na verloop van tijd af. Daarom is het belangrijk om je booster te halen zodra je kan. Vaccins zijn helaas (zoals ik hier al vaak heb aangegeven) niet dé oplossing tegen besmetting, ze beschermen vooral tegen ernstige ziekte en overlijden. Maar ze verkleinen ook wel degelijk je kans op besmetting, evenals je kans op Long Covid. Niet genoeg om daarna alle andere voorzorgsmaatregelen te kunnen varen, wel genoeg dat het ook als gezond persoon écht verstandig is om ze te halen. Zie hier een goede uitleg over Covid, je immuunsysteem en hoe vaccins werken.

Ten slotte, de belangrijkste reden om Covid serieus te nemen en jezelf te willen beschermen: Long Covid. Covid is nog steeds op geen enkel niveau een neusverkoudheid. Ook als gezond persoon heb je geen enkele garantie dat je het voor jou mild gaat zijn, en een milde acute fase zegt helemaal niets over de langdurige gevolgen. Nog steeds krijgt minstens 1 op de 10 mensen Long Covid. Daarnaast is de kans na een Covid-besmetting op hart- en vaatziekten enorm verhoogd, evenals de kans op het ontwikkelen van diabetes. En hoe vaker je besmet raakt met Covid, hoe groter de kans op complicaties.



En als afsluiting nog de volgende dingen:

- Allereerst de reminder dat we nu in stand 2 van de "thermometer" zitten, en dat die stand letterlijk inhoudt dat risicogroepen moeten "opletten" (wat we allang deden en dus neerkomt op thuisblijven) terwijl de rest van het land geen enkele maatregel neemt om transmissie te stoppen. Dat is discriminatie, met uiteindelijk verstrekkende gevolgen voor iedereen (want iedereen is kwetsbaar als het om Covid gaat). Als iedereen zich hier nou even druk om zou maken als om vermeende discriminatie door een QR-code, dan zag de wereld er misschien een stukje beter uit.

- Ten tweede heb ik in juli een gastblog geschreven voor de actiegroep Geen Dor Hout: Je kunt onze kwetsbaarheid wél wegnemen. Destijds heb ik dit hier niet gedeeld omdat ik niet de zoveelste dubbelpost wilde doen, maar nu ik dat toch al doe wil ik het stuk toch meteen delen ;)

- En tot slot het gatenkaasmodel in het Nederlands:
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2224 Gepost op: 28-10-2022, 17:01:28 »
Fijn deze opfrisser! 
Wist ik niet van die test na 5 dagen. Ik draag nog steeds een mondmasker in het ov en in de supermarkt e.d. maar ben vaak de enige.
Het is echt overal merkbaar het personeelstekort . Bellen naar huisarts en apotheek ?, liefst alles via internet  :(
...maar soms even niet :)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2225 Gepost op: 5-11-2022, 14:41:27 »
Ik test nog steeds regelmatig aangezien bij mij op school (ik werk in het basisonderwijs) nog steeds geregeld kinderen en collega's uitvallen met covid. Zowat iedereen in het onderwijs is constant verkouden / grieperig. Dan kan ik niet zoals je schrijft uit voorzorg thuisblijven, hoe graag ik dat misschien ook zou willen.

Meerdere ziekenhuizen kiezen er nu weer voor om positief geteste personeelsleden door te laten werken. Dat vind ik echt erg, want dat houdt dus in dat kwetsbare mensen door zorgpersoneel van wie bekend is dat ze positief zijn kunnen worden aangestoken, een eng idee.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2226 Gepost op: 5-11-2022, 19:31:02 »
Er staat dan ook "werk tijdelijk thuis als dat kan". Ik begrijp heus wel dat dat niet in elke sector mogelijk is ;) Daarnaast zou ik ook liever willen dat we zo goed aan preventie doen door middel van ventilatie, luchtzuivering en zolang er nog een actieve pandemie is mondkapjes dat thuisblijven bij elke snotneus helemaal niet nodig is. Maar nu is het handig als zoveel mogelijk mensen dat doen zodat risicogroepen op zijn minst nog de noodzakelijkheden enigszins veilig kunnen doen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2227 Gepost op: 28-02-2023, 13:32:41 »
Long time no (dubbel)post!

Maar toch even een public service announcement:
Het OMT-advies zegt helemaal niet dat je nu gewoon naar je werk, school en andere afspraken mag met corona, ze zeggen juist dat je ook met griep thuis moet blijven.

Verder is het advies nog steeds volkomen k*t, is Covid helemaal nog niet endemisch, en zegt endemisch bovendien niet dat het niet meer gevaarlijk is of dat we geen voorzorgsmaatregelen hoeven te nemen (malaria is ook endemisch), maar uhh ja dat bovenstaande punt is wel het belangrijkste. Blijf gewoon thuis als je ziek bent! Is beter voor jezelf ook om gewoon uit te zieken, zeker als het Covid is. Het enige waarvan we weten dat het kan helpen om Long Covid te voorkomen of mild te houden is rust, rust en nog eens rust!
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lodewijk van Lodenstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol kan ook een ander plan hebben
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2228 Gepost op: 28-02-2023, 19:16:13 »
Sowieso is het enorm nasty om mensen te horen blaffen en op kantoor te zien zitten met een gezicht vol tranen en snot, dus ik ben helemaal voor thuiswerken als je griep of corona hebt!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2229 Gepost op: 28-02-2023, 19:52:40 »
Moet je eens in mijn klaslokaal komen kijken de week na carnaval  ::)
You'll never walk alone

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2230 Gepost op: 11-03-2023, 10:27:56 »
Moet je eens in mijn klaslokaal komen kijken de week na carnaval  ::)

Sowieso zijn de kinderen allemaal af en aan ziek, maar mogen we ze niet meer naar huis sturen. Je kunt er dus zeker van zijn dat er ook weer kinderen met corona in de klas zitten, geen prettig idee. Als je niet veel klachten hebt, is er met deze regels ook geen mogelijkheid meer om je zelf ziek te melden. Ik vind dit echt niet fijn!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2231 Gepost op: 11-03-2023, 12:53:02 »
Wij moeten zelfs gewoon komen werken als we positief getest zijn, maar niet ziek ::)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2232 Gepost op: 11-03-2023, 17:56:40 »
Gewoon zeggen dat je wel ziek bent dan. Of zo naar je werk ;D


Sowieso echt bizar hoe al de media het advies weten te verdraaien tot "joehoe we mogen iedereen weer in z'n gezicht hoesten op het werk" - hoewel het te verklaren is met een OMT en een overheid die beiden communicatie (of überhaupt volksgezondheid) niet hun werk vinden. En wel leuk kwetsbaren als advies geven om "mensen die ziek zijn te vermijden". Hoe dan, exact, als die vanaf nu letterlijk overal rond gaan lopen? ::)

Overigens is er een brandbrief opgesteld door de projectgroep Uit Isolatie (met onder andere een aantal leden van het voormalige Red Team): https://uitisolatie.nl/. Ik moet zelf ook nog even kijken wat precies de bedoeling is, maar volgens mij kun je deze versturen naar specifieke kamerleden, de Ombudsman of het College voor de Rechten van de Mens (dat zich ook al eerder heeft uitgesproken tegen dit covidbeleid). Is even iets meer werk dan een petitie tekenen, maar ik plaats het toch maar :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2233 Gepost op: 13-03-2023, 11:10:33 »
Alle maatregelen zijn vervallen, en dat is kortgeleden naar buiten gebracht.

Dat is om meer dan 1 reden goed nieuws.

Immers, toen de maatregelen echt streng werden (voor wat het waard was), geloofde een groep die zich vanaf het begin bleef verzetten, niet dat de overheid deze greep op de maatschappij los zou laten.

En tóch is dat gebeurd. Stapsgewijs, maar het is gebeurd.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2234 Gepost op: 13-03-2023, 12:27:09 »
Lijkt me juist heel slecht nieuws dat mensen die ziek zijn zich gewoon tussen de mensen mogen begeven. Dan gaat het aantal besmettingen toch heel snel oplopen?

En ja... het is nog altijd heftiger dan een gewone griep...
Wit is ook een kleur!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2235 Gepost op: 13-03-2023, 13:26:00 »
Als je echt ziek bent moet je ook gewoon thuis blijven, maar als je je goed voelt... Als je grieperig bent maar je niet ziek voelt blijf je toch ook niet thuis?

(en wat dat heftiger aangaat: juist de laatste tijd hebben bij mij in de buurt meerderen corona opgelopen, maar stuk voor stuk waren ze binnen een week weer gewoon op de been; van degenen die in de winter griep hebben gehad gold dat voor helemaal niemand...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2236 Gepost op: 13-03-2023, 17:19:36 »
Als je echt ziek bent moet je ook gewoon thuis blijven, maar als je je goed voelt... Als je grieperig bent maar je niet ziek voelt blijf je toch ook niet thuis?
En dat zou je dus wel moeten doen. Jij voelt je misschien niet ziek, maar straks besmet je iemand anders die er wél goed ziek van is. En nee, daarvoor hoef je niet tot een risicogroep te behoren: ook als je helemaal gezond bent kan zowel griep als corona best heftig zijn.

Fijn dat jij alleen maar mensen kent die na een week weer op de been waren, maar de kans op Long Covid is nog steeds zo'n 10-20%. Daarnaast: dat ze weer op de been lijken te zijn zegt helemaal niet dat ze geen blijvende klachten hebben. Er zijn best veel mensen die wel nog kunnen werken maar daarna helemaal uitgeteld zijn, of die last hebben van geheugen- en concentratieproblemen. En iets als een verhoogd risico op een hartaanval merk je helemaal niet tot het je overkomt.

Alle maatregelen zijn vervallen, en dat is kortgeleden naar buiten gebracht.

Dat is om meer dan 1 reden goed nieuws.

Immers, toen de maatregelen echt streng werden (voor wat het waard was), geloofde een groep die zich vanaf het begin bleef verzetten, niet dat de overheid deze greep op de maatschappij los zou laten.

En tóch is dat gebeurd. Stapsgewijs, maar het is gebeurd.
Ik snap dat je het niet zo bedoelt, maar ik geloof toch niet dat het goed nieuws is dat er de komende tijd nog heel veel mensen dood gaan aan corona of Long Covid krijgen, puur omdat een groep complotdenkers dan geen gelijk heeft... de overheid heeft nu in feite juist die groep hun zin gegeven. Er zijn geen maatregelen meer en risicogroepen zijn meer dan ooit tot isolatie veroordeeld. Precies wat die groep vanaf het begin af aan wilde.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2237 Gepost op: 13-03-2023, 18:50:20 »
Ik doelde uitslúitend op het doemscenario dat die club van enge willem (viruswaanzin) over ons land probeerde uit te strooien.

Ik ben blij dat dat scenario niet is uitgekomen. Die enge club probeerde het beeld te schetsen dat het nooit meer zou worden zoals het was.

Het probleem dat corona heet, is beheersbaar geworden. En dat is pure winst. Natúúrlijk moeten we de vinger aan de pols houden, en indien nodig: geríchte maatregelen nemen.

Maar het zal niet meer zo zijn dat heel Nederland van alles gaat hamsteren, waar totaal geen schaarste aan is.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2238 Gepost op: 13-03-2023, 20:15:21 »
Het probleem dat corona heet, is beheersbaar geworden. En dat is pure winst. Natúúrlijk moeten we de vinger aan de pols houden, en indien nodig: geríchte maatregelen nemen.
Dat zou mooi zijn als het zo was, maar dat is het niet. We hebben nog steeds golf na golf na golf, die vele malen hoger zijn dan griepgolven. Er liggen momenteel evenveel mensen in het ziekenhuis als in voormalig niveau "ernstig". De medicatie Paxlovid is bijna niet te krijgen in Nederland, zelfs niet voor risicogroepen. Zoals ik al zei krijgen er nog steeds evenveel mensen Long Covid. Voor risicogroepen is het gevaarlijker dan ooit. Het OMT-advies is dan ook rechtstreeks in tegenspraak met wat de WHO zegt. We zijn er nog lang niet, we doen alleen alsof. Dat is geen goed nieuws, dat is heel slecht nieuws.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2239 Gepost op: 13-03-2023, 22:04:40 »
En ja... het is nog altijd heftiger dan een gewone griep...
Dat hangt ervan af wie het krijgt en of diegene ertegen gevaccineerd is.

Ik heb het in januari gehad nadat ik het bijna drie jaar buiten de deur heb weten te houden, maar ik heb er nauwelijks last van gehad: twee dagen snotneus en koude rillingen. Ik heb verkoudheidsvirussen doorstaan die ik als zwaarder heb ervaren.

Maar ik snap ook dat voor mensen met een minder sterk immuunsysteem het behoorlijk zwaar kan zijn om het te hebben.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!