Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390194 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2240 Gepost op: 13-03-2023, 23:47:22 »
Dat hangt ervan af wie het krijgt en of diegene ertegen gevaccineerd is.
Maar er is een verschil tussen het virus en de acute ziekte. De acute fase van de ziekte is bij sommige mensen inderdaad niet heftiger dan een verkoudheid, hoewel er ook nog steeds een hoop mensen zijn die wel gevaccineerd zijn en niet in de risicogroep vallen die er wel degelijk goed ziek van zijn.

Maar het virus zelf is zeker wel veel heftiger dan het influenzavirus, want dat virus geeft niet zo'n groot risico op langetermijngevolgen. En voor die gevolgen is iedereen kwetsbaar. Maar in Nederland (en veel andere landen) worden Long Covid en andere schade van het virus genegeerd en niet meegenomen in de beleidskeuzes. Terwijl juist Long Covid een enorme maatschappelijke impact heeft die steeds groter wordt naar mate er meer besmettingen bijkomen, veel meer nog dan ziekenhuisopnames (die overigens ook nog steeds wel degelijk hoog genoeg zijn om problemen te geven in de zorg, zeker in combinatie met uitvallend zorgpersoneel).

Het is deze maand overigens Long Covid Awareness Month, en ik zou zeker aanraden om eens de verhalen te lezen op het Twitteraccount Niet Hersteld.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2241 Gepost op: 21-03-2023, 15:00:52 »
Nu zijn trialk en ik aan de beurt. Goed ziek van  ::jaja:: Onze huisartsen  zeggen nog 5 dagen in quarantaine,  maar rivm staat dat datniet meer hoeft. Ook de thuiszorg is afgezegd. Wij houden maar quarantaine, je wil toch niemand besmetten?!
...maar soms even niet :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2242 Gepost op: 21-03-2023, 16:35:33 »
Oei, beterschap! Gelukkig kunnen virtuele knuffels altijd ::hug::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2243 Gepost op: 22-03-2023, 16:42:41 »
Nu zijn trialk en ik aan de beurt. Goed ziek van  ::jaja:: Onze huisartsen  zeggen nog 5 dagen in quarantaine,  maar rivm staat dat datniet meer hoeft. Ook de thuiszorg is afgezegd. Wij houden maar quarantaine, je wil toch niemand besmetten?!
Beterschap. Ik denk dat huisartsenpraktijken de coronamaatregelen (voorlopig nog) in stand houden. In de praktijk waar ik patiënt ben, gelden ook nog steeds eenrichtingslooproutes. De 1,5 m is gek genoeg wel opgeheven in deze praktijk.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2244 Gepost op: 25-03-2023, 18:23:41 »
Dankjulliewel!  ::bravo::
...maar soms even niet :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2245 Gepost op: 27-03-2023, 18:22:20 »
Word maar snel beter, beiden.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2246 Gepost op: 20-04-2023, 12:37:06 »
Goed artikel over Long Covid en waarom veel mensen de hoge aantallen die uit onderzoeken blijken in hun persoonlijke omgeving niet herkennen.

'Imagine that you interact with 50 people on a regular basis, all of whom got COVID. If 10 percent are long-haulers, that’s five people who are persistently sick. Some might not know what long COVID is or might be unwilling to confront it. The others might have every reason to hide their story. “Numbers like 10 percent are not going to naturally present themselves in front of you,” McCone told me. Instead, “you’ll hear from 45 people that they are completely fine.”'

Long COVID Is Being Erased - Again
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2247 Gepost op: 23-04-2023, 17:54:06 »
Sorry voor de dubbelpost, maar: één van de nieuwste covidvarianten heet FU.2.

Dat wilde ik toch even meedelen ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2248 Gepost op: 23-04-2023, 18:01:32 »
Sorry voor de dubbelpost, maar: één van de nieuwste covidvarianten heet FU.2.

Dat wilde ik toch even meedelen ;D
::rofl:: goeie naam ;D (tenminste ik moet gelijk ergens aan denken haha).

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2249 Gepost op: 29-04-2023, 01:17:58 »
Is het een grap of echt? 😳
...maar soms even niet :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2250 Gepost op: 29-04-2023, 18:48:49 »
Is het een grap of echt? 😳
Het is echt zo ::rofl:: Ze geven alle varianten namen met letters en cijfers, die dan weer afhangen uit welke variant ze zijn gemuteerd, en twee van de meest recente die ze hebben gevonden hebben ze FU.1 en FU.2 genoemd. Maar voor zover ik weet zijn beide op dit moment geen varianten die extra in de gaten worden gehouden ;)

De nieuwste variant waar we daadwerkelijk rekening mee moeten houden wordt onofficieel ook wel Arcturus genoemd (officieel een subvariant van Omicron genaamd XBB.1.16, maar dat bekt toch iets minder lekker). Blijkbaar veroorzaakt die variant ook rode jeukende ogen, dus mocht iemand daar last van hebben: niet te snel denken dat het hooikoorts is en doe even een testje!
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2251 Gepost op: 30-04-2023, 16:45:44 »
Fijn dat jij het bijhoudt en hier plaatst, want dit heb ik nog nergens gelezen  ::bravo::
...maar soms even niet :)

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2252 Gepost op: 2-07-2023, 14:41:39 »
Het programma Focus gekeken, over ziek zijn na corona, long covid, heelinteressant en terug te kijken op npo start.
...maar soms even niet :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2253 Gepost op: 10-07-2023, 17:39:48 »
Ik heb het nog steeds niet kunnen kijken, maar wel fijn dat er langzamerhand meer aandacht voor lijkt te zijn :) Nu dan nog het besef dat het nog niet over is en er nog steeds elke dag nieuwe long covid-patiënten bijkomen, en dat we daar eindelijk eens iets aan gaan moeten doen, en misschien komen we dan nog eens ergens...
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2254 Gepost op: 15-12-2023, 15:28:44 »
PSA: we zitten momenteel in de grootste coronagolf sinds het begin van de pandemie.


(Bron afbeelding: corona-lokaal.nl)

Dus bij klachten, blijf gewoon weer even thuis (tenzij het echt niet anders kan) en doe niet alleen op dag 1, maar ook een dag of 5 na het begin van de klachten een test. De test is namelijk vaak pas na een dag of 5 positief.

Wat daarnaast ook heel fijn zou zijn, is als je weer een mondkapje (een FFP2 of FFP3 om precies te zijn) op zou willen zetten op publieke binnenplekken (vooral OV, winkels en medische settings). Ja, ik weet dat dat heel ongemakkelijk is als je de enige bent. Maar als ik het kan met mijn sociale angststoornis kan jij het ook! Ik geloof in je 8)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2255 Gepost op: 16-12-2023, 09:38:45 »
Lijkt me handiger als iedereen die dat wil zich laat vaccineren. Tot en met 22 december kan iedereen in Nederland dat gratis laten doen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/aanpak-coronavaccinatie

Let niet op het ontmoedigingsbeleid: "Soms is het halen van de coronaprik ook mogelijk voor mensen die niet tot deze doelgroepen behoren. Bijvoorbeeld als zij een gezinslid hebben met een kwetsbare gezondheid. Of als zij advies van een behandelend arts hebben gekregen. Voor zwangeren en mensen die worden doorverwezen door een arts is de coronaprik het hele jaar door beschikbaar."


Dit is onzin. Het is voor iedereen beschikbaar. Je plant een afspraak in en klaar. Ze vragen er op die GGD-locaties ook niet naar.

Bij mij zeiden ze iets van: "Zo, kun je weer op vakantie".

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2256 Gepost op: 16-12-2023, 09:50:04 »
Ik heb 21 december nog een afspraak staan. Ik wéét dat ik me vrijdag dan minder lekker voel, maar zaterdag is dat dus weer over.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2257 Gepost op: 16-12-2023, 10:46:03 »
Vaccineren is absoluut ook handig, als je nog een plek kan vinden (in mijn regio was veel te weinig plek, dus wij hebben met heel veel moeite in oktober een afspraak kunnen maken voor begin december). Maar het is maar een van de beschermingslagen. Je kunt het nog steeds krijgen, doorgeven en Long Covid krijgen. Dus alle andere tips gelden ook nog steeds.

Had het natuurlijk ook nog over ventilatie en HEPA-filters kunnen hebben, maar aangezien een luchtzuiveraar met HEPA-filter zo'n €150-200 kost had ik er weinig vertrouwen in dat ook maar iemand dat zou kopen. That being said, als je een eigen bedrijf hebt of voor de klas staat oid en het geld hebt, absoluut een goede investering.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2258 Gepost op: 16-12-2023, 11:19:39 »
Waar ik wel blij om ben, ik merk dat tenminste in mijn eigen omgeving: de harde kantjes  zijn er vanaf, het hakken in het zand zetten. De demonstraties, de vernielingen, waar was dat toch allemaal voor nodig?

Er moest snel gehandeld worden in het voorjaar van 2020, en daarbij werden denk ik ook fouten gemaakt. Maar er waren ook figuren die onze overheid compleet incompetent verklaarden, en er gingen er veel in mee. Nu maakte men in Den Haag ook geen al te beste indruk na de toeslagenaffaire, maar dat betekent nog niet dat men daar álles fout doet.

Niettemin: Covid-19 is niet wég, het wordt wel steeds beter beheersbaar.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #2259 Gepost op: 17-12-2023, 00:04:39 »
Beter beheersbaar, dat klinkt heel leuk, maar wat betekent dat als we in de praktijk niets doen om het te beheren en we nu dus in de grootste golf ooit zitten?

Helaas is de overheid als het om corona gaat wel degelijk incompetent, maar dan op een compleet andere manier dan de "wappies" suggereren. We volgen nog steeds niet de wetenschap. Long Covid wordt nog steeds genegeerd (hoewel er gelukkig meer aandacht voor komt, maar dan wel alleen voor de mensen die het al hebben en niet voor preventie). Bij Kuipers is het zelfs niet eens incompetentie maar gewoon pure onwil. Het boeit hem niet. En het boeit de gemiddelde bevolking blijkbaar ook niets, want iedereen staat erbij en laat het gebeuren.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"