Auteur Topic: Forumavontuur: IJzer-Eed  (gelezen 26055 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #20 Gepost op: 1-03-2020, 15:21:51 »
Eens, je benadert ze rustig en laat zien dat je geen kwade bedoelingen hebt. Mochten ze toch wild zijn, is een fluitsignaal naar Luna genoeg om ze af te maken neem ik aan.  ;D

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #21 Gepost op: 1-03-2020, 22:03:21 »
Alright, cool, dit is in feite de allereerste echte actie, dus ik zal even in de spoiler illustreren hoe het systeem werkt dat ik achter de schermen gebruik (en waar jullie verder je hoofd niet over hoeven te breken).

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)




Op de open plek proberen Luna en de wolven elkaar te intimideren. Het hertenkarkas is een waardevolle prooi, maar beide partijen weten dat een gevecht dodelijke gevolgen kan hebben - dat is een hoog risico voor één maaltijd. Je weet dat zowel Luna als de wolven voornamelijk bluffen. Waarschijnlijk kan je de situatie wel kalmeren, misschien kan je met je mes het hert grofweg halveren, zodat iedereen tevreden genoeg is.

Rustig loop je naar voren. Je maakt met je handen bezwerende bewegingen, en spreekt langzaam kalmerende woorden. Luna kijkt op en slaakt een krijs als begroeting. De wolven zijn verrast, doen enkele passen opzij, weg van zowel jou als Luna, en blijven hun tanden bloot grommen.
Dan zie je dat rechts van je, in een deel van het open veld dat je eerder niet kon zien, nog twee wolven. Luna was duidelijk in de minderheid. De twee nieuwe wolven hebben jou absoluut ook door, en beginnen pasjes naar voren te zetten. Je hebt genoeg verstand van wolven om te weten dat die ontblote tanden geen warm welkom betekenen.

Daar zijn we weer, wat doe je?
Ik zal niet voor elke dice roll een update/vraag doen, bijvoorbeeld niet als de strategie helder is, maar bij een punt als dit is het meer zaak om überhaupt een strategie te bepalen.

Vriendjes worden is jammerlijk gefaald (had ik niet verwacht met +4, maar dat is het interessante van een random component :) ), en vechten is nog steeds zeker mogelijk - maar het blijkt inmiddels wel dat het 4 wolven zijn in plaats van 2. Vermoedelijk kan je ze wel hebben, zeker met Luna erbij, maar je weet dat het waarschijnlijk wel tamelijk pijnlijk zou worden ;D

Sidenote: ik heb de magie in principe uitgewerkt, dus die zal ik ook zometeen even in Reactie-#2 plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2020, 11:08:58 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #22 Gepost op: 1-03-2020, 22:17:58 »


;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #23 Gepost op: 1-03-2020, 22:27:31 »
Das altijd een goede strategie met wolven ;D
Die hebben totaal geen jachtinstinct ;D

Misschien is het een goede strategie hoor! Nog niet opgezocht hoe dat zou werken.
Maar yeah, dit werd veel sneller gevaarlijk dan ik had gedacht ::rofl::



Heb de verschillende magische spreuken overigens toegevoegd. Belangrijk om te onthouden dat je slechts een beperkte hoeveelheid hebt, en dat het ook een actie kost, net als bijvoorbeeld boogschieten. Maar ja, het kost geen pijl.
Ohja! Even toevoegen dat we met 25 pijlen beginnen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #24 Gepost op: 2-03-2020, 19:09:21 »
Haha ik had precies dezelfde strategie als Starlight.


Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #25 Gepost op: 2-03-2020, 21:56:48 »
Sure, prima, tis een valide strategie ::ok::

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)




Shit. Vier wolven. Over het algemeen kan je een wolfje wel aan, zeker met Luna, maar 4 tegelijkertijd, das niet cool. Je benen beslissen voordat je er erg in hebt: op volle snelheid zigzag je door de bomen, sprint je langs de struiken...

...maar de wolven kennen deze omgeving veel beter. Aan weerszijde zie je een schaduw langsschieten, om voor je af te remmen, je de weg te versperren. Je remt af tot een sukkeldrafje. Je loopt een krap rondje om achter je te kijken, daar zijn inderdaad de overige twee wolven, draait verder naar de eerdere twee. Niet stilstaan, door te blijven bewegen blijf je actief, flexibel, vallen ze nog niet aan. Nog niet. Waar is Luna, beter dat ze niet dat hert zit op te eten. Shit, als je niet oplet, dan overleef je dit misschien niet eens. Nee, snij een stuk af dwars door het bos, dat gaat vast goed. Topidee.

Dat ging niet helemaal naar wens. Je bent omringd door de 4 wolven, die een meter of 10 tot 15 afstand houden. Ze vallen nog niet aan. Je denkt doordat dit een nieuwe situatie voor hen is, doordat je actief in hun midden blijft ronddrentelen, en doordat zij ook niet precies weten waar je Wyvern is. Wat doe je?
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #26 Gepost op: 2-03-2020, 22:13:37 »
Je pakt je pijl en boog, en schiet ze stuk voor stuk neer.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #27 Gepost op: 2-03-2020, 22:26:03 »
Je pakt je pijl en boog, en schiet ze stuk voor stuk neer.

Sure, das een goed begin ::ok::
Denk alleen wel dat nadat je de eerste hebt neergeschoten, dat #2-4 bij je zijn voordat je de tweede pijl kunt afvuren.
Dan kan je natuurlijk vrolijk met je dolk verder gaan. Dat is helemaal prima, maar even zodat je dat weet :)

Daarnaast hebben we nog magie; kan je in een boom klimmen om vanaf daar te gaan schieten; kan je Luna roepen zodat die kan helpen; en zijn er vast nog allerlei andere mogelijkheden waar ik niet aan heb gedacht :)

(bedoel, laten we eerlijk zijn, met de huidige pech breekt de pees van de boog; werkt onze magie niet; hoort Luna ons niet, en vallen we uit de boom ;D )
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #28 Gepost op: 2-03-2020, 23:10:30 »
Oh ik dacht, ze is zo goed met pijl en boog dat ze dat dan razendsnel kan.

Dannn ga ik nog even nadenken over een betere strategie :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #29 Gepost op: 3-03-2020, 23:14:38 »
Word of Radiance!
Oh grapje ze zijn te ver weg

Eerst wat Starlight zei dan en als ze te dichtbij komen die spreuk :D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #30 Gepost op: 5-03-2020, 21:27:33 »
Ohja, dus, betere strategie: ze klimt in een boom, terwijl ze Luna fluit zodat die de wolven kan aanvallen en/of wegjagen. Ondertussen schiet ze in ieder geval één wolf neer met een pijl, ook in de hoop dat de andere wolven wegvluchten. Mochten ze toch dichterbij komen, en haar omsingeld hebben rond haar boom, gebruikt ze Word of Radiance.

Dat zijn een hoop acties dus dat kan vast niet in één keer enzo, maar met een beetje geluk gaat dit werken ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #31 Gepost op: 5-03-2020, 22:38:53 »
Heyhoi, ik was even een paar daagjes drukjes (beetje met de markt, maar vooral andere dingen), dus dit duurde even.

Hoop acties zijn prima, dan gebeurt er wat meer deze update :)

We hebben ditmaal zowaar enkele hits! Yay!




LUUUNAAAAA!!!
Je blijft in beweging, maar je ziet, stapje voor stapje, dat de wolven je verder insluiten. Okay, dat gaat niet werken. Tijd voor actie. Met een plotselinge versnelling sprint je op een boom vlakbij af. Je komt aan de stam aan als de wolven versnellen. Ze hebben door dat je in de boom gaat klimmen, en dat zou het einde van hun ontbijt zijn.

Je plant je voeten stevig tegen de stam, zet kracht, en zit in de onderste takken voordat de wolven je hielen hebben kunnen proeven. Ze springen tegen de stam op en komen komen bijna hoog genoeg. Daar gaan we dus mooi niet aan beginnen. Je richt je ogen naar de kruin van de boom, en prevelt naar je god "Oktannu..". Lichtflitsen schieten recht uit je lichaam, en schroeien de vacht van twee van de wolven. De schade valt mee, maar wellicht is dat een extra reden voor ze om zich terug te trekken.

Voor wat extra veiligheid besluit je om wat hoger in de boom te gaan zitten. Je ziet dat Luna inmiddels enkele kruinen verderop is doorgestreken. Het leek even slecht met je af te lopen, maar eigenlijk valt het allemaal heel erg mee. Sterker nog, je kan net zo goed vanaf hier zo'n wolf neerschieten. Dat zal ze leren.
Je ademt rustig in en uit, en lijnt je schot op. Een van de wolven die je net al had geraakt. Midden tussen z'n ogen..

..maar je concentreert te veel op je schot. Je voet glijdt weg, je handen hebben de boog vast en kunnen niet helpen, en hard val je uit de boom. De wolven stuiven uit de weg, zodat je niet op ze valt. Direct draaien ze zich om, voordat je bent opgestaan, om je keel door te bijten, maar daar is Luna. Haar tanden rijten diepe wonden in de buik van een van de, voorheen lichtgewonde, wolven.
Deze ene wolf is dood, maar de andere drie zijn duidelijk gefixeerd op Luna. Die menspersoon zal wel, maar Luna moet dood.



Zo, daar hadden we wat aan! We hebben Luna geroepen, zijn in een boom geklommen, hebben wolven gepest, geprobeerd ze neer te schieten, zijn uit de boom gevallen, en Luna heeft ons vooralsnog gered. Luna is nu echter het nieuwe doel van de wolven, die haar praktisch omringd hebben.
Je bent inmiddels opgestaan. De wolven, Luna en jij bevinden zich allemaal in een cirkel van misschien 5-6 meter. Wat doe je?
Wegjagen? Handmatig vechten? Opnieuw in de boom klimmen (terwijl de wolven kunnen aanvallen)?




De wolf rechtsonder is dus dood. 8) ::ok::
Het lijkt allemaal niet zo ideaal te gaan, maar juist op momenten die kunnen leiden dat de wolven eens daadwerkelijk gaan bijten, gooien we goed.
Dussss de wolven zijn blijkbaar een beetje in verwarring, chaos, wie moeten ze nu aanvallen, die vinden het misschien ook niet ideaal gaan ???
« Laatst bewerkt op: 5-03-2020, 22:40:41 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #32 Gepost op: 6-03-2020, 08:44:06 »
Haha jammer dat ik te laat was. Ik was dit stukje aan het lezen en dacht even dat het heel dramatisch ging worden...

Waar is Luna, beter dat ze niet dat hert zit op te eten. Shit, als je niet oplet, dan overleef je dit misschien niet eens. Nee, snij een stuk...

En ik dacht dat daarachter "uit je arm" ging komen. Vlees uit je arm ergens naartoe gooien zodat de wolven daarop zouden vliegen en jij weg kan sluipen.

Toen dat "snij een stuk af door het bos" werd, wou ik dat 'snij een stuk van je arm' dus voorstellen.  ;D


Maar heck, ik kan het nog steeds voorstellen. Of we kunnen ook een stukje Luna afsnijden en gooien.  ::hypocriet:: ::hypocriet::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #33 Gepost op: 6-03-2020, 19:23:11 »
Dat.. kan, en mag, maar klinkt als een extreem slecht plan ::rofl:: ;D

Denk dat, om de interesse van 3 wolven voldoende te grijpen en ze af te leiden, je toch wel iets van een pond vlees/spierweefsel nodig hebt. Dus dat het grofweg op onze onderarm neer gaat komen, zodat we minimaal tijdelijk verminkt zouden zijn. (kan dat met magie teruggroeien? Who knows!)
En je bent wel even aan het zagen, doet onwijs veel pijn.. waarom zou je dit suggereren?! ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

En als je minder doet is het alsnog extreem pijnlijk, met het risico dat ze het stukje vlees niet eens interessant vinden..

Maar het kan ;D

ps: als we een stukje van Luna afsnijden, dan ga ik moeten rollen of ze ons zegmaar niet verlaat en/of aanvalt ;D



Overigens ben ik ziek, dus ga vanavond iig niet updaten :(
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #34 Gepost op: 6-03-2020, 19:29:09 »
Nee doe maar niet, maar met het afsnijden was ik een mini-seconde licht geschokt dat er zoiets ging gebeuren.

What about, eentje in de pan hakken terwijl Luna de andere aanvalt en dan hebben we er nog maar eentje te gaan. Of is Luna nog te baby om te vechten?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #35 Gepost op: 6-03-2020, 19:54:11 »
Nee doe maar niet, maar met het afsnijden was ik een mini-seconde licht geschokt dat er zoiets ging gebeuren.

Uhu ;D
Yeah, nee, ik heb natuurlijk wel enige vrijheid om het plot voort te laten bewegen, ipv dat ik elke zin om inspiratie moet vragen.. maar zoiets zou ik niet ineens erin schrijven ;)



Luna heeft bijna singletoothly een wolf gekillt (die alleen nog maar wat schroeiplekken had). Dus die redt zich wel overwegend :) Als een aanval van haar slaagt, dan is het ook meteen serious business.

Gooide gister 4 keer met een zeszijdige dobbelsteen. Los van bonussen was dat 2, 2, 2, 5... De 5 was voor de aanval van Luna, dus dat kwam precies mooi uit  ::ok::
De eerste 2 zorgde er overigens voor dat we de boom uitvielen (het lukte om in de boom te klimmen, maar ons voordeel was van korte duur), maar dat was ook met een 6 gebeurd, aangezien het moest wedijveren met een gegooide 10.

Dus yeah, die strategie kan zeker :)



Even om mee te denken, qua magie kan je jezelf bv ook tijdelijk wat extra hitpoints geven; of diepe wonden slaan als er eentje op aanraakafstand is; of proberen te forceren dat eentje doodsbang wegrent met cause fear (grofweg 60% kans dat het slaagt).
Probleem is dat dat overwegend wel spreuken zijn waarvan we er totaal maar 2 hebben totdat we in een dorpje kunnen uitrusten.



Overigens zijn beesten ook niet gek. Als er 3 van de 4 dood zijn, dan slaat de laatste meestal wel op de vlucht. En misschien als 2 vd 4 dood zijn, maar kleinere kans natuurlijk. ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #36 Gepost op: 6-03-2020, 20:31:56 »
Ja ik ben niet helemaal mee qua magische spreuken wat wel en niet kan enzo. Want op zich kan je ook zeggen "Hocus pocus pats, ik wou dat alle wolven weg wats." ?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #37 Gepost op: 6-03-2020, 21:24:28 »
Ja ik ben niet helemaal mee qua magische spreuken wat wel en niet kan enzo. Want op zich kan je ook zeggen "Hocus pocus pats, ik wou dat alle wolven weg wats." ?

 ;D Oki, even over hoe ik magie heb geïmplementeerd.

Ik heb spreuken van d&d overgenomen, en die aangepast aan dit systeem.
Wat ze kunnen is redelijk nauw omschreven, inclusief de afstand waarop ze werken, hoeveel damage ze doen (of andere effecten), en wat het doelwit kan gooien om er (deels) onderuit te komen. Voor die laatste delen heb ik ze dus lichtelijk omgeschreven.

In Ironsworn zelf is weinig magie. Maar vond 't goed passen als smaak bij het type priester dat we zijn & het is enigszins een boost van onze krachten (aangezien je in dit systeem heel snel dood bent).

Dus bijvoorbeeld inflict wounds, als we die opzoeken (op deze handige website, of via google met '5e' erbij):
https://www.dnd-spells.com/spell/inflict-wounds
Range: Touch - dus we moeten het doelwit aanraken.
Make a melee spell attack against a creature you can reach. On a hit, the target takes 3d10 necrotic damage. Dus we moeten aanvallen met ijzer (hoewel ik scherpte hier ook toesta); en 3d10 vertaal ik als 4 harm. Wat grofweg 80% vd health van een wolfje is. Want 3d10 is op dit niveau echt superveel.

...En andere dingen kunnen worden ontweken. Bijvoorbeeld als je 'cause fear' opzoekt, dan zie je dat het doelwit een wisdom save kan maken om niet doodsbang te zijn.
Om even heel uitgebreid te zijn: alle saves tegen onze magie moeten beter dan een 13 gooien op basis van een 20-zijdige dobbelsteen. Heb wolven even bij d&d opgezocht, die hebben een wisdom van +1, dus die moeten beter dan een 12 gooien - oftewel 60%.

...maar dat zijn allemaal dingen die ik achter de schermen doe, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Maar in principe is elke spreuk op die website opzoekbaar, en redelijk precies wat ze doen.

Word of Radiance bijvoorbeeld had alle 4 wolven als doelwit, maar doet formeel 1d6 damage, niet zoveel, wat ik heb vertaald als 1 harm (20% van een wolf globaal). Dus dat zorgde vooral voor wat pijnlijke schroeiplekken (bij de 2 wolven die hun save niet haalden).
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #38 Gepost op: 7-03-2020, 08:50:32 »
@Robbie de spreuken staan ook op de eerste pagina he
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumavontuur: IJzer-Eed
« Reactie #39 Gepost op: 7-03-2020, 10:21:25 »
Oh sorry  :-X

Te overwhelmed met al dat corona nieuws