Auteur Topic: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal  (gelezen 12608 keer)

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #100 Gepost op: 12-08-2021, 20:32:29 »
Maar, is dit wel het einde van de "vijf"? Ricardo is de aula aan het opruimen als hij Nieky door de gang ziet lopen. Hij lijkt haast te hebben. "Hee, Nieky, alles goed?" Nieky knikt en reageert kortaf. "Ja, hoezo?!" De conciërge stopt even met opruimen, zet een stoel op de grond en loopt naar hem toe. "Nouja, je vriendin zit in de bak, als je haar nog je vriendin kan noemen. Je baas is voortvluchtig. Eén leerling van je is overleden, een ander is ontvoerd. Lijkt me nogal heftig." Nieky kijkt hem recht in zijn ogen aan. "Geldt ook voor jou, toch?" Hij loopt door en laat Ricardo, die Nieky nog even observeert, achter zich.

Aan de andere kant van het dorp zitten hulpdakdekker, de_witte en Starlight aan de keukentafel bij de_witte thuis. Na een tijdje sluiten ook Ricardo en JaccoS zich bij het drietal aan. "Iemand al enig idee waar Vermoljoen zit? Het wordt tijd dat we dat arme kind vinden", zegt Ricardo. Hij kijkt naar hulpdakdekker, maar ziet de schuld op zijn gezicht. De privédetective schudt zijn hoofd. "Nee, sorry. Er is simpelweg geen enkele aanwijzing te vinden. Ze zitten zó goed verstopt. Waar die zich uithouden, nou, chapeau." JaccoS zucht. Hij mist Vermoljoen. "Starlight, wanneer ga je weer aan het werk bij de PLUS?", vraagt hij. "Ik mis Vermoljoen... en B&W. Er is niks aan zonder leuke mensen op het werk. En het is een zooitje nu Daisy is opgepakt." Starlight vertelt hem echter dat ze nog niet klaar is om opnieuw aan het werk te gaan. "Het heeft wat tijd nodig", zegt ze. "Na een coma en een ontvoering ga ik even van wat vrije tijd genieten. Ik zonder me daarom ook even af van jullie, ik wil niks met die zaak te maken hebben." Ze trekt haar jas aan en loopt naar buiten om een ommetje te maken, terwijl de andere vier door speculeren over de verblijfplaats van Vermoljoen en co. Ondertussen bevindt hulpdakdekker zich heel ergens anders. In zijn gedachten denkt hij aan hoe hij Starlight hier veel te veel bij betrekt. In het verleden is het ook niet goed gegaan, dus hij besluit om haar zo weinig mogelijk te vertellen. Dat is beter voor beiden.

Nadat MaikeMeisje vannacht de sportschool binnenkwam, wist mrchipie dat het klaar was. De schat konden ze niet te pakken krijgen en ze zouden zomaar snel gevonden kunnen worden nu MaikeMeisje door Kaaasje was gespot. Mrchipie schreeuwde het uit en wist dat hij zou moeten vluchten. "Morgen ga ik", had hij tegen zichzelf gezegd. Nu is het zover. "Ik ga even naar het toilet", zegt MaikeMeisje. Dat is het teken voor mrchipie om snel zijn spullen in zijn tas te proppen en ervandoor te gaan. "Pas op jezelf, jongentje." Vermoljoen kijkt hem verbaasd aan en ziet mrchipie naar buiten rennen. Echter, precies op dat moment verschijnt er een politiewagen op het terrein. Mrchipie kan geen kant op. "Dat was dom", zegt Vermoljoen. MaikeMeisje komt het toilet uit en zucht. "Oh ja, want jij weet precies hoe alle sociale verhoudingen zijn. In dit spel hebben we nog een handlanger. Het is nog niet over." Convans hoorde dat en komt naar binnen wandelen. "Dat was dom", zegt hij wanneer hij MaikeMeisje in de boeien slaat.

Terwijl mrchipie, die Convans een blik van woede geeft, en MaikeMeisje, die eigenlijk wel opgelucht is, worden weggebracht met één van de vele politieauto's, praten Convans, Kaaasje en Chardo nog even na met Vermoljoen. Convans klopt hem op zijn schouder. "Zo jongen, je bent weer vrij. Genoeg te eten gehad?" "Ja hoor. Ze hebben me niks aangedaan, al is die burgemeester helemaal doorgedraaid. Hij spoort niet en is uit voor die schat. Maargoed, ik ga maar eens naar huis." Hij loopt weg. Chardo kijkt hem verbaasd na. "Die jongen is ontvoerd en doet alsof er niks aan de hand is. Bizar." Kaaasje grinnikt. "Kan jij nog iets van leren, dramaqueen! Nou, alle misdaad is weer opgelost. Tijd om weer met kaas aan de slag te gaan." Dan slaat de sfeer echter om. Convans schudt zijn hoofd. "Helaas. Was dat maar waar. Die pionnen, de handlanger, waar grasisgroen en Moni het over hadden... dat waren niet mrchipie en MaikeMeisje. Ook MaikeMeisje had het over iemand. Maar het lijkt erop dat deze handlanger de vijf mensen waarvoor hij werkte allang verraden heeft en zelf uit is op die schat." Kaaasje schudt haar hoofd en sluit haar ogen. "Nee, ik ga niet nog iemand opsporen hoor, het is klaar zo. Een schat zoeken, prima, maar een handlanger? Nee, bedankt. Niet één van mijn taken."
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #101 Gepost op: 12-08-2021, 20:33:01 »
Een paar honderd meter verderop vindt er een ander gesprek plaats. Nieky is nogmaals op bezoek bij Daisy. Hij zit alvast in de bezoekersruimte. Bodejos staat op de wacht. Verderop zit Daisy in haar cel te wachten tot ze overgehaald wordt. Ze lacht en schudt haar hoofd. Over een paar minuten zal ze vrijheid hebben. Nieky heeft het haar beloofd. "Waarom ben jij zo vrolijk?", vraagt grasisgroen vanuit de cel tegenover haar. Ook Moni valt het op. "Je hebt een grijns op je gezicht. Daisy vertelt de dames niets over het plan. Ze heeft ze nooit gemogen en wilde de schat liever nooit delen. Moni en grasisgroen waren de twee "brawns", en niet de "brains", voor een reden. De schat zou altijd al naar MaikeMeisje, mrchipie en haarzelf gaan. "Sommige dagen zijn gewoon mooi", antwoordt Daisy. Dan komt Gupp naar Daisy's cel. Hij brengt Daisy vandaag naar de bezoekersruimte. "Wat bijzonder, hoogstpersoonlijk begeleid worden door de directeur himself", lacht ze.

"Om Gam Ganapataye Namaha." De vier woorden worden telkens herhaald en vullen de lucht met een sfeer van rust en vredigheid. Het lijkt wel alsof LdHMolletje de perfecte dag heeft gekozen om te vieren dat alle drama voorbij lijkt te zijn. Dan begint het echter te regenen. De zachte dagen lijken plaats te maken voor een voorzomerse storm. Is het een voorteken voor wat nog komen gaat? LdHMolletje ontwaakt en opent zijn ogen. Het dak van Hotel de Erfenis is hoog, maar het is de perfecte plek voor een goede meditatiesessie. Compleet zen ziet hij dat er beneden iemand door de tuinen van het hotel loopt. Hij kan niet geloven. Het is iemand uit zijn verleden. "Dit... hoezo gebeurt dit?"

Gaat alles volgens plan in de gevangenis? Zal Starlight rust weten te vinden en zal hulpdakdekker haar met rust kunnen laten? Heeft Chardo in de gaten dat Swifty een ontsnapte gevangene is? Is dit het laatste wat we van mrchipie en MaikeMeisje hebben gezien? Zal de schat door iemand gevonden gaan worden? En dan, van zen naar overrompeld...

Wie ziet LdHMolletje?
A: Molcrazy
B: Duncton
C: Swifty

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiëren! Je hebt t/m zondag 15 augustus 20:30 om te stemmen. Dan zal aflevering 20 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #102 Gepost op: 15-08-2021, 20:32:35 »
Aflevering 20
LdHMolletje kijkt om zich heen en ziet geen brandtrap. Hij weet dat naar beneden gaan met de trap of lift te lang zal duren. "Dan maar via de regenpijp!" De dirigent besluit om van het dak van het hoge hotel naar de begane grond te gaan met de regenpijp en daar zijn meditatieskills bij te gebruiken. Of nouja, hij doet een poging tot meditatie, maar het gaat wat stroefer dan verwacht. Toch komt hij veilig beneden. Als hij om zich heen kijkt, is hij nergens te bekennen. "Ik weet honderd procent zeker dat ik Molcrazy heb gezien! Wat doet híj hier?!" LdHMolletje besluit zo snel mogelijk naar huis te rennen. Hij laat zijn meditatiemat op het dak van het hotel liggen, voor de volgende sessie.

Hulpdakdekker krijgt een pushbericht van Xuilemveld's Nieuws. "Huh?" Hij kijkt verbaasd naar zijn scherm. De andere drie stonden net op het punt om weg te gaan. "Wat is er?", vraagt de_witte. "Kan ik iets doen?" Hulpdakdekker schudt nee. "Ze hebben ze gevonden. De politie. Het is.. voorbij." "Dat betekent dat ze Vermoljoen hebben gevonden!" JaccoS springt een gat in de lucht en begint te lachen. "Eindelijk! Het is afgelopen!" Ook Ricardo is gerust. Hij kan eindelijk weer rustig aan het werk zonder telkens met die ontvoeringen en moorden bezig te zijn. Terwijl JaccoS en Ricardo van blijdschap beginnen te huilen, ziet de_witte al hoe hulpdakdekker over dit nieuws denkt. Hij is niet blij. Sterker nog, hij had het zelf op willen lossen. "Veiligheid is belangrijker dan succes", zegt de_witte. "Niet alleen Vermoljoen is weer veilig, maar het viertal dat hier aanwezig is ook. En niet te vergeten, Starlight." Hulpdakdekker knikt, maar is duidelijk teleurgesteld. Hij is al vanaf het begin bezig geweest met deze zaak, maar heeft in al die maanden welgeteld nul directe aanwijzingen gevonden naar de moordenaars of de schat. "Ja, het is beter zo", zegt hij.

LdHMolletje rent gestresst zijn villa binnen. Hij gooit zijn jas op de vloer en neemt de trap naar beneden. Zijn kelder is zo stoffig dat hij er van moet niezen, en de spinnenwebben werken ook niet echt mee. Toch zal hij hier niet weggaan tot hij een dossier heeft gevonden. "Waar is dat verdomde mapje?" LdHMolletje begint te zoeken en gooit alle onnodige dozen met mapjes op de vloer. Dat laat hij Lödewijk later wel sorteren en opruimen. Hij zit nog steeds met ... in zijn hoofd. Het is zo lang geleden, maar hij is ... nooit vergeten. Na ongeveer een uur heeft hij nog steeds niks gevonden. Hij is nog steeds mapjes aan het doorzoeken als hij schrikt. Lödewijk staat ineens achter hem. "Lödewijk! Wat is dit nou weer?! Kan je niet kloppen?" Lödewijk blijft, zoals altijd, geen emotie tonen en praat zoals een assistent dat zou doen. "Nee, want de deur stond open. Er is nooit iemand in het archief. Daarom besloot ik even een kijkje te nemen." LdHMolletje schudt zijn hoofd en kijkt Lödewijk in zijn ogen, maar merkt dan ineens een doos op die op een van de planken achter Lödewijk staat. Hij pakt de doos en vindt gelijk het mapje dat hij zoekt. "YES!" LdHMolletje doet een vreugdedansje - het bekende dansje op de ketchup song - en rent dan naar boven. "Even wat eten en dan de geschiedenis induiken. Lödewijk, ik wil een ei!" Lödewijk schudt geïrriteerd zijn hoofd, maar volgt LdHMolletje naar de keuken. "Geef mij dan maar een waardebon van 50 euro. Ik zou hier bijna mee stoppen."
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #103 Gepost op: 15-08-2021, 20:33:11 »
"Je vriendje komt vaak op bezoek. Dat hij je nog wilt zien is sowieso een heel wonder." Daisy kijkt Gupp geïrriteerd aan. "Ik ben wel geliefd." De directeur rolt met zijn ogen. "Zei ik iets over geliefd zijn?" Ze lopen de bezoekersruimte binnen. Gupp geeft Bodejos een knikje en verlaat de ruimte. Daisy gaat zitten en lacht naar Nieky. "Even wat vrijheid", zegt ze. "Had ik dat maar wat vaker." Echter ziet Nieky bleek. Hij lijkt nerveus te zijn. Bij zichzelf denkt hij: ik ben te lief voor dit soort dingen. Het plan is dat Daisy de bewaker aanvalt met het potlood dat ze in haar mouw heeft verstopt en dat Nieky hetzelfde doet met zijn zakmes. Bodejos fouilleert slecht, heeft Nieky Daisy verteld. Daisy en Nieky praten wat over koetjes en kalfjes als Gupp na een tijdje opnieuw binnenkomt. "De tijd is om", zegt hij. Daisy schrikt en kijkt hem verbaasd aan. "Nee, ik heb nog een halfuur, toch?" Gupp schudt zijn hoofd en glimlacht. "Tijd is om." Dan kijkt Daisy Nieky aan. "Dan maar sneller dan verwacht. Ze staat op en pakt haar potlood uit haar mouw. Als ze Gupp in zijn nek wilt steken, pakt hij echter een eigen potlood uit zijn mouw. "Je plannetje gaat niet werken, mevrouw de gevangene."

LdHMolletje is nog steeds gestresst, maar is enigszins gekalmeerd door de thee van Lödewijk. "Mediteren kan ook helpen", zegt Lödewijk spottend. Dan komen en Fabiann en Brtdm de eetzaal binnengelopen. "Hallo", zegt Fabiann. LdHMolletje begint al te rollen met zijn ogen. "Oh god, ook jullie nog. Dit kan ik er allemaal even niet meer bij hebben." Fabiann en Brtdm gaan zitten en Brtdm kijkt Lödewijk vragend aan. "Wat is er nu dan weer aan de hand met die vent?" "Ik zit hier hoor", sneert LdHMolletje. "En als je zo graag wil weten wat er aan de hand is, er is iemand uit mijn verleden opgedoken en ik snap er he-le-maal niets van." Fabiann pakt een baguette en doet een voorstel. "Even mediteren?" Lödewijk lacht en geeft LdHMolletje een knipoog. "Told you." LdHMolletje geeft hem echter een knipoog terug, inclusief een vleugje irritatie. "Ik heb vanmiddag al gemediteerd, told you." Ook geeft hij Fabiann en Brtdm nog een laatste blik. "En wanneer gaan jullie trouwens eindelijk weg? Dat zou twee weken geleden al gebeuren!" LdHMolletje staat op en slaat de deur keihard dicht. Hij loopt de trap op en loopt zijn slaapkamer in, waar hij op bed gaat liggen en het dossier opent.

Daisy kijkt Gupp verbouwereerd aan. Hoe wist hij van haar plan? Ze draait zich om en kijkt naar Nieky. Ze ziet dat hij haar strak aankijkt. Dan beseft ze dat ze in het ootje is genomen. "Er was nooit een plan." Nieky knikt en staat op. "Je kan met mijn emoties spelen. Doen alsof je verliefd bent. Je acteerwerk inzetten. Maar na je me verraden hebt en je me voorgelogen hebt, doe ik daar niet meer aan mee. Ik trap niet meer in je val." En Daisy dacht nog wel dat Nieky degene was die naïef was. Ze voelt zich verslagen en weet niet hoe ze moet reageren. Alle hoop is ineens verdwenen. Ze hoort een klein snuifje van neerbuiging vanuit Gupp, die achter haar staat. Ze ziet uit haar ooghoek dat hij zijn potlood weer in zijn broekzak doet en schuddend weg loopt. "Laat de tortelduifjes nog maar even", zegt hij. Voor Daisy is dat echter de druppel die de emmer doet overlopen. Ze draait zich om, rent op hem af en springt bovenop hem. Haar potlood steekt ze vijf keer in de nek van Gupp voordat Bodejos haar van hem afduwt. Bodejos drukt de alarmknop in, maar ziet dat het eigenlijk al te laat is. Gupp bloedt langzaam dood op de koude betonnen vloer van de bezoekersruimte. Nieky staat erbij en kijkt er naar. Terwijl Daisy wordt afgevoerd door bewakers, geeft ze hem een laatste, koude blik. De liefde, die er in het begin echt was, is voorbij. Daisy verdwijnt achter slot en grendel, terwijl Nieky opnieuw begint in de vrije buitenwereld.

Convans en Niuno nemen plaats in de verhoorkamer. "Heer, dame. Vertel." Convans kijkt ze strak aan terwijl Niuno het dossier erbij pakt. "Vertel? Deze man naast mij leidde een bende die bestond uit Daisy, Moni, grasisgroen en mijzelf. Wij zochten naar een schat, hebben die niet gevonden. Grasisgroen en Moni hebben Ycaris vermoord omdat ze dachten dat zij de schat had en daarna heeft Daisy Sanmol vermoord omdat we dachten dat die de schat had. Daar klopte geen ene hol van. Helaas. Toen werden we door PutyourHANSup ontdekt, vluchtten we, doodde grasisgroen onze eigen handlanger Lama1997 en doodden wij B&W en ontvoerden we Vermoljoen. Dat is het." Convans en Niuno kijken elkaar verbaasd aan. "Daar heb ik niks aan toe te voegen", grinnikt mrchipie. "Van burgemeester naar de meest beruchte van het dorp, het was een hele rit maar zat er ooit aan te komen." Hij kijkt naar MaikeMeisje. "Wat hadden we het leuk. Niet het gewenste einde, maar het was leuk." Niuno kan niet geloven dat MaikeMeisje en mrchipie er zo luchtig over doen. "Het lijkt erop dat jullie al geaccepteerd hebben dat dit het einde is." Mrchipie knikt. "Er is nog één pion, maar die stelt weinig voor. Tevens zou het me ook niks verbazen als diegene niks meer van zich laat horen. Het is nogal een wispelturig type."
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #104 Gepost op: 15-08-2021, 20:34:23 »
Even later zit Convans samen met zijn zelfbenoemde hulp"agenten" Chardo en Kaaasje een hapje te eten in Hotel de Erfenis. "Alstublieft, uw voorgerecht, alle drie een carpacciosalade." Susdus zet de borden op tafel en loopt terug naar de keuken, waar monkeysuncle druk in de weer is. "Zeg, kan je even een handje helpen in plaats van leuk te kletsen met de gasten? Ik sta hier helemaal alleen!" "Ik negeer je maar gewoon, broer, want ik doe hier al het werk." Susdus begint drankjes in te schenken. Ondertussen vertelt Chardo aan Kaaasje en Convans dat hij Swifty heeft gezien en dat ze in het hotel overnacht. "Is dat niet die gevangene die ontsnapt is?", vraagt Convans. Chardo knikt. "Volgens de krant wel." Convans staat gelijk op. "Dan ga ik haar nu in naam der wet in de boeien slaan!" Maar Kaaasje begrijpt al waar Chardo op doelt. "Nee, Convans, zit!" De politieagent kijkt haar verbaasd aan. "Kaas, ik ben geen hond!" "En ik ben geen kaas. Je snapt het niet. Swifty heeft volgens Miek1999 met o.a. grasisgroen en Moni in zowel de gevangenis als in de loods gezeten." De twee heren aan de tafel naast het drietal beginnen zich ermee te bemoeien. "Oftewel", zegt Duncton. "Ze kunnen belangrijke informatie hebben over de schat", vult Convans aan. Molcrazy knikt. "Inderdaad. En hoewel ikzelf niet zoek naar de schat, ben ik zeker wel geïnteresseerd in de verblijfplaats. Als ik me niet vergis, ligt de schat nergens anders dan in Egrbadio." Kaaasje kijkt hem met wijde ogen aan. "Dus... Ycaris heeft de schat nooit meegenomen toen ze vluchtte van Moni en grasisgroen?" Molcrazy knikt. "Inderdaad."

In deze aflevering namen we afscheid van Daisy, MaikeMeisje en mrchipie - en.. Gupp  :o. Samen met grasisgroen en Moni vormden zij een belangrijk deel van de forumsoap. Toch lijkt er nog een handlanger in het spel te zijn. Wie is dat? Hoe zal het aflopen met Swifty? Wat is de relatie tussen LdHMolletje en Molcrazy? Heeft hulpdakdekker nu rust? Gaan er mensen naar Egrbadio? En uiteraard: wordt de schat gevonden, en zoja, door wie? In de laatste vijf afleveringen zien we de conclusie van diverse verhaallijnen... en gaan we terug naar waar het begon.

Wie gaat er in ieder geval naar Egrbadio?
A: Bjornn & wouterv
B: Molduck & Hautoa
C: michael90

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiëren! Je hebt t/m woensdag 18 augustus 20:30 om te stemmen. Dan zal aflevering 21 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #105 Gepost op: 18-08-2021, 20:32:12 »
Aflevering 21
De volgende morgen komt Swifty de ontbijtzaal binnen. Ze loopt naar de lange buffettafel en pakt wat fruit, een paar broodjes en een kopje koffie. Als ze aan haar tafeltje gaat zitten, ziet ze dat er een grote groep mensen aan de tafel naast zit. Ze kijken haar allemaal strak aan. Swifty beseft gelijk dat ze weten wie zij is, maar besluit zichzelf bij voorbaat te verdedigen. `Is er iets?´ Molcrazy lacht. ´Ik denk dat u wel weet wat er aan de hand is.´ Convans staat op en zwaait met zijn handboeien. Als Swifty dat ziet, staat ze al op om weg te rennen. Gelukkig voor haar heeft de groep aan de tafel echter een ander plan. ´Wacht even!´ Kaaasje probeert haar tegen te houden. ´Je gaat niet opgepakt worden. We hebben je hulp nodig.´ Het lukt haar om Swifty tot stilstand te laten komen. De ontsnapte gevangene draait zich om en kijkt naar Kaaasje, die haar voorstelt aan de grote groep mensen. ´Laat me al deze mensen even snel voorstellen. Ikzelf ben Kaaasje, eigenaresse van een kaasspeciaalzaak, dit is poltiieagent Convans, toerist en ex-fan Chardo, reizigers Molcrazy en Duncton, scholieren JaccoS en Vermoljoen, conciërge Ricardo en deze twee mensen ken je al, de eigenaren van het gebouw waar we ons in bevinden, monkeysuncle en susdus.´ Swifty knikt. ´Waar kan ik jullie bij helpen?´ Vermoljoen neemt het woord. ´Gisterenavond zijn wij bij elkaar geroepen door Kaaasje, Convans en Chardo. Wij willen die schat de wereld uit helpen. De schat waar de vijf criminelen naar zochten.' Het blijft even stil, maar Swifty weet één ding zeker: als dit voor vrijheid kan zorgen, is ze meer dan geïnteresseerd.

Diezelfde ochtend is het zover: TimvDons en Robbieazerty kunnen eindelijk terug naar de States. `Je been is vrijwel genezen en het gips mag eraf. Je kan weer rustig beginnen met lopen en dus kunnen jullie ook weer naar huis. Er zal geen controle meer nodig zijn vanuit ons!´ Dokter Mitchkox brengt het duo het goede nieuws. `Thank god´, zegt Robbieazerty. Hij kan niet blijer zijn. `Finally, er komt weer wat living in de brouwerij!´ Hij gooit het gips van zijn been en samen met TimvDons en Mitchkox loopt hij naar buiten. TimvDons begint gelijk te bellen `Hi, kan ik voor vanavond een privévliegtuig krijgen? We gaan naar huis. Ja? Bedankt. Tot dan!´ Hij lacht naar Robbieazerty. `We gaan vanavond al terug. Laten we onze spullen gaan pakken in het huis van mrchipie.´ Ze bedanken Mitchkox. `Het ga jullie goed.´ Ze nemen afscheid en Mitchkox gooit zijn witte jas op de grond. `Vakantie´, zegt hij. ´Daar ben ik wel aan toe na al dat gedoe. Op naar Spanje!´

De klok slaat acht keer. Er stopt een taxi voor de villa. `Nou, dat was het dan. Het was een hele rollercoaster, maar na een tijd van komen komt er een tijd van gaan.´ Fabiann geeft Lödewijk een knuffel en Brtdm doet hetzelfde. Ze pakken hun koffer en lopen naar de voordeur als LdHMolletje de lange wenteltrap af komt lopen. `Jullie dachten toch niet dat ik jullie zomaar zou laten gaan?´ Fabiann draait zich om. Hij glimlacht voorzichtig. LdHMolletje doet hetzelfde. Fabiann loopt naar LdHMolletje toe en de twee voormalige rivalen nemen afscheid. `Een dirigent en een succesvolle manager die het uitvochten om het beste voor hun artiesten neer te zetten, en kijk nu eens. Een fulltime  meditator en een fulltime reiziger. Hoe dingen kunnen veranderen.´ Voor het eerst in tijden lacht LdHMolletje hardop. Hij geeft Brtdm een knipoog en schudt vervolgens Fabiann de hand. `Het ga je goed´ Fabiann knikt. `Insgelijks.´ De twee reizigers verlaten de villa, waar het ineens een stuk rustiger is. Pas dan beseft LdHMolletje hoeveel mensen hij de afgelopen maanden heeft zien komen en gaan. Tijd voor, hoe verrassend, een korte meditatiesessie. `Laat het bad maar vast vollopen voor als ik klaar ben, Lödewijk.´

Waar Mitchkox in het vliegtuig naar Spanje stapt om heerlijk uit te rusten op het strand, gaan Robbieazerty en TimvDons terug naar L.A. om weer aan het werk te gaan. De volgende presentatieklus van Robbieazerty zal het nieuwe seizoen van Zap! worden, maar hoe lang dat nog zal duren? Duidelijk is in ieder geval wie er niet meedoet: TimvDons. `Jij zou de eerste afvaller zijn´, sneert Robbieazerty als ze het over het programma hebben. Aan de andere kant van het vliegveld vertrekt er nog een vliegtuig: die gaat echter naar Cambodia. ´Ik heb altijd al willen backpacken in Cambodia. Fijn dat jij in ieder geval interesse hebt om ook naar dat land te gaan, in tegenstelling tot mijn voormalige vrienden.´ Brtdm grinnikt. `Ik ben en blijf een reiziger in hart en nieren.´ Alle vijf de heren stappen gelijktijdig in het vliegtuig, naar drie verschillende bestemmingen. Ze hebben het criminele circuit van Xuilemveld weten te ontvluchten - al ging dat niet altijd zonder slag of stoot. Ontvoeringen, gewond in een schietpartij en getuige van een vliegtuigramp: je kan het zo gek niet verzinnen. Deze mensen zijn inderdaad toe aan een andere bestemming  ::rits::
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #106 Gepost op: 18-08-2021, 20:32:41 »
EEN WEEK LATER
`Flight 815 to Egrbadio starts departing within a few minutes.´ Het is al donker buiten. Er staat een grote groep mensen op de luchthaven. `Nou, doe het rustig aan, het komt helemaal goed. Wees op jullie hoede hé.´ Susdus geeft Chardo een knuffel en de rest van de inwoners van Xuilemveld omhelst elkaar ook nog even snel. Er is tijdens de bespreking met Swifty van een week geleden besloten om haar vrij te laten zodra de schat is gevonden - en van wat Swifty uit gesprekken tijdens haar tijd in de loods & op het landgoed van Sanmol heeft opgevangen, gaat die schat zich ergens op Egrbadio bevinden. Daarom heeft de groep besloten om zich op te splitsen: vijf mensen blijven in Xuilemveld om daar Swifty en eventuele onverwachte gebeurtenissen in de gaten te houden, terwijl de vijf anderen naar Egrbadio gaan om de schat te zoeken. Convans, Kaaasje en Chardo lopen samen met Molcrazy en Duncton door de poortjes en stappen een paar minuten later het vliegtuig in. Ze kijkt op tegen de lange vlucht, maar Kaaasje weet dat het het waard zal zijn...

Eenmaal terug in het hotel nemen de achtergebleven vijf nog een drankje. `Dat jullie ons bij dit hele gebeuren hebben betrokken snap ik nog steeds niet´, zegt monkeysuncle. `Hoe kunnen wij hier iets aan bijdragen?´ Ricardo lacht. `Swifty, de schakel in dit hele gebeuren, slaapt in jullie hotel. Daarnaast zal dit toch echt de plek zijn waar wij elkaar zullen ontmoeten en elkaar op de hoogte zullen moeten stellen van eventuele onverwachte gebeurtenissen.´ Susdus zet een schaal borrelhapjes op tafel. `Nouja, altijd welkom!´ Vermoljoen en JaccoS pakken gelijk een bitterbal uit de schaal. `Waarom mochten we trouwens niks aan hulpdakdekker vertellen?´, vraagt JaccoS. Dan begint Ricardo uit te leggen dat hulpdakdekker soms wat te ver gaat. `Hij doet er alles aan om elk mysterie op te lossen... dat hebben we nu wel gezien. Daarnaast is hij niet erg geliefd bij de politie, juist om die redenen. Convans hield hem er liever buiten en de rest was het daar eigenlijk wel mee eens.´ Dat begrijpt iedereen wel. `Ik ben benieuwd of hij iets door gaat hebben´, zegt Vermoljoen, die van de hete bitterbal geniet.

Hulpdakdekker zal vast en zeker doorhebben dat Ricardo, JaccoS en Vermoljoen hem niks hebben verteld, want hij bevindt zich zelf namelijk al in het vliegtuig naar Egrbadio. Samen met de_witte zit hij vermomd achterin het vliegtuig. Als hij Convans en co. binnen ziet komen, weet hij genoeg. Hij schudt zijn hoofd en lacht. `Had je toch gelijk´, zegt de_witte. `Maar goed dat we JaccoS zijn gevolgd nadat hij zo ongemakkelijk deed toen we hem vanmiddag tegenkwamen.´ Hulpdakdekker knikt. `Ja. Toen ik zag dat uitgerekend vandaag de maandelijkse vlucht naar Egrbadio ging, wist ik genoeg. Één plus één is twee.´

Maar er komen nog meer onverwachte gasten het vliegtuig in. Michael90 heeft een camera rond zijn nek. "Een fotoreportage maken in Egrbadio, wat een droom", fluistert hij in zichzelf. ´Oh god, die ook hier. Die is vast door MollenvangR gestuurd´, klaagt Convans. Kaaasje wijst hem echter op het feit dat michael90 ontslag heeft genomen. ´Geen idee waarom dat een reden zou zijn om naar het verre Egrbadio te gaan, maargoed. We zullen zien wat hij daar gaat doen, want we zullen hem ongetwijfeld vaak genoeg tegenkomen daar. Er is geen hond te beleven volgens Molcrazy.´ Maar Molcrazy is al in slaap gevallen, nog voordat de vlucht is begonnen. En dat is maar goed ook, want op dat moment komt er iemand uit zijn verleden het vliegtuig binnen: Lödewijk en LdHMolletje.`Lödewijk! Pas op voor mijn meditatiemat, die moet heel blijven!´ Lödewijk snapt überhaupt niet waarom LdHMolletje zijn meditatiemat mee wilde nemen. Ze zijn hier op een missie. Gelukkig voor hem hebben ze extra beenruimte geboekt. Ze zitten helemaal voorin het vliegtuig. `Die ook nog hier?´, vraagt Chardo. Convans rolt met zijn ogen. `Het zal ook eens niet.´
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #107 Gepost op: 18-08-2021, 20:33:35 »
Steward chocomol staat op het punt om de deur dicht te doen, als hij keihard twee vrouwen hoort gillen. `Wacht op ons! We hebben vakantie!´ Kaaasje herkent die stemmen uit duizenden. `Dat... dat zijn..´ Molduck en Hautoa komen het vliegtuig binnen rennen. ´Dankjewel mop´, zegt Hautoa tegen chocomol. Hij beveelt ze om snel in hun stoel te gaan zitten. Twee minuten later stijgt het vliegtuig op. Molduck en Hautoa genieten nu al van hun vakantie. `Heb jij wel je zonnebrand bij je lieverd? Ik ben de mijne vergeten!´ Convans vindt het maar niks dat er zoveel dorpelingen naar Egrbadio gaan. `Ik vind het vooral verdacht´, klaagt hij. `Vooral die twee kapsters.´ Kaaasje negeert het en gaat een dutje doen. Chardo gaat wel in op de gedachten van Convans. 'Ach joh, iedereen kan die handlanger zijn. Misschien zit hij nog wel in Egrbadio.´ ´Wie weet...´, zegt Convans.

Susdus sluit de keuken. `Tijd om te gaan slapen.´ Dan ziet ze ineens iemand in de donkere eetzaal zitten. Het licht is allang uit, dus ze had Swifty bijna niet gezien. Susdus schrikt zich een hoedje en gilt de hele boel bij elkaar. Swifty stelt haar echter gerust. `Niks aan het handje. Ik wil gewoon dat je iets voor me doet.'

Vandaag namen we afscheid van vijf personages die allemaal op het vliegtuig zijn gestapt. Net als nog vele anderen trouwens, want wat gaat er allemaal op Egrbadio gebeuren? Gaan Convans, Kaaasje en Chardo de schat vinden met behulp van Molcrazy en Duncton? Of toch hulpdakdekker en de_witte? Hoe gaat de vakantie van de kapsters zijn? Waarom gaan LdHMolletje en Lödewijk op missie naar Egrbadio? En wat gaat michael90 daar beleven? En wat zal er met de achtergebleven personages in Xuilemveld gaan gebeuren?

Zoals met susdus: wat moet ze voor Swifty doen?
A: Contact zoeken met Miek1999
B: Een drankje met haar gaan drinken in het café
C: MollenvangR van de krant benaderen
D: Koekjes bakken

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiëren! Je hebt t/m zaterdag 21 augustus 20:30 om te stemmen. Dan zal aflevering 22 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #108 Gepost op: 22-08-2021, 20:29:37 »
Aflevering 22
`Ik wil dat je contact voor me zoekt met Miek1999.´ Susdus denkt diep na. Swifty ziet dat ze geen flauw idee heeft wie Miek1999 is. `Jij leeft ook echt onder een steen hè? Meid, lees het nieuws. Ze woont in het kasteel aan de rand van het dorp.´ Susdus belooft Swifty om het te regelen, omdat Swifty haar en alle anderen heeft geholpen met het geven van de locatie van de schat: Egrbadio.

En daar landt op dat moment een vliegtuig. Waar het in Xuilemveld nacht is, schijnt in Egrbadio de felle zon. `Heerlijk lunchen zo, zalig!´, zegt Molduck. `Ik ga denk ik voor een Tosti Egrbadio, wat jij Hau?´ Hautoa is vooral bezig om haar benen te strekken. `Jeetje wat een lange vlucht. Ik voel mijn benen amper!´ Molduck haalt haar schouders op en sleurt Hautoa mee. `Op naar de kofferband en dan naar een strandtentje. Sun, here we come!´ De twee kapsters lopen het vliegtuig uit. Michael90 loopt ook weg en gaat naar de toiletten op het vliegveld. Ondertussen maakt hij foto´s van het landschap van Egrbadio vanuit de ramen van het vliegveld. Het heuvelachtige woestijnlandschap zorgt voor een mooi uitzicht. `Daarachter ligt een oase´, zegt LdHMolletje. `Neem er eens een kijkje.´ Hij loopt samen met Lödewijk langs michael90. Ze verlaten het vliegveld en stappen een krakkemikkige taxi in. Michael90 kijkt ze na. `Wat doen zíj hier nou weer?´, fluistert hij in zichzelf. Vanaf een afstandje kijken hulpdakdekker en de_witte toe. `Wat doen al deze figuren hier?´, vraagt hulpdakdekker. De_witte lijkt het antwoord ook niet te weten. `Ze zijn uit op hetzelfde als wij: het vinden van de schat. Maar of ze allemaal dezelfde belangen hebben?´

Zeven uur later zitten de Xuilemvelders die zich in Egrbadio bevinden allemaal te dineren. Er bevinden zich maar een paar restaurantjes in Egrbadio, waardoor sommige dorpelingen elkaar treffen. `Nou, eet smakelijk´, zegt de_witte. Hulpdakdekker knikt. `Jij ook.´ Ze eten allebei oesters. Ondertussen kijkt hulpdakdekker rond. Hij maakt oogcontact met een aantal anderen, want aan een tafeltje aan de andere kant van het terras zitten Kaaasje, Chardo en Convans samen met Molcrazy en Duncton te eten. `Die detective hé, wat zou hij hier doen?´, vraagt Chardo. Convans lacht. `Een zaak proberen op te lossen die hij niet op kán lossen zonder onze hulp. Zo gaat het al het hele jaar, toch?´ Kaaasje knikt. `Je hebt wel gelijk. Wij hebben tot nu toe alles opgelost, niet hij. Eigenlijk zou ik detective moeten worden, maar dat zouden slapeloze nachten worden...´ Duncton grinnikt. `Nee, dat lijkt me geen goed idee! Als ik zie hoe fanatiek jij wordt wanneer je een moord oplost... nee, hou het maar bij je kaasspeciaalzaak.´ Als ze aan het dessert zitten, vertelt Molcrazy over zijn plannen. `Morgen gaan we zoeken. Ik weet precies waar we moeten zijn. Dankzij die ontsnapte gevangene.´ Kaaasje denkt aan Swifty, maar vooral aan susdus en monkeysuncle. Hopelijk lukt het om haar in toom te houden.

In Xuilemveld komt op dat moment de zon weer op. Bodejos rijdt rond op zijn scootertje. Hij kijkt naar het landgoed van Sanmol, waar Miek1999 nog diep ligt te slapen. Nog steeds geen spoor van Swifty. En dan moet hij ook nog de gevangenis runnen nu Gupp is neergeschoten. Ach, hij mocht zijn baas toch al nooit. Het was een corrupte directeur die het vooral om de macht deed. Toch is hij zelf ook niet zo onschuldig. Als hij weg wil rijden, ziet hij ineens een vrouw het landgoed op wandelen. `Wie is dat?´, fluistert hij. Hij ziet dat ze aanbelt. Als ze geen reactie krijgt, roept ze naar boven. `Miek1999! Ik ben een vriendin van Swifty! Ze wil je spreken!´ Dan ziet ze de gordijnen open gaan. Het is Miek1999, die roept dat ze de deur open komt doen. Bodejos ziet dat Miek1999 de onbekende vrouw binnenlaat. Een halfuur later gaat ze weer weg. Hij besluit haar in ieder geval even te volgen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #109 Gepost op: 22-08-2021, 20:30:11 »
Een paar uur later komt ook in Egrbadio de zon weer op. `Lange dagen hier´, zegt Molcrazy. ´Maar dat is goed.´ De groep van vijf loopt over het strand. Ze hebben net even snel in hun hotel ontbeten. `Dus dat hotel is waar je met je groepsreizen verbleef?´, vraagt Convans. Molcrazy knikt. `Ja, veel herinneringen komen weer naar boven. Met Ycaris, met grasisgroen en Moni, en met vele anderen.´ Hij schudt zijn hoofd. `Ongelofelijk hoe dingen hebben kunnen lopen.´ Na een paar minuten komt de groep aan bij de onderkant van de ruïnes. Het is een stukje water dat uitmondt in zee. `Hier heb ik deze vreemde vogel gevonden´, zegt Duncton. Hij kijkt naar Molcrazy. `Hij lag bewusteloos in het water.´ Kaaasje slaat haar hand voor haar mond. `Jeetje, je hebt het wel ooit verteld, maar om het nou in het echt te zien.´ Ze kijken naar boven. Molcrazy wijst naar de top van de ruïnes. `En daar speelde het hele toneelstuk zich af. Met hoofdrollen voor Moni, grasisgroen en Ycaris. En als wat Swifty gehoord heeft klopt, is dat waar de schat ligt.´ Convans trekt een wenkbrauw op. `Weet je dat zeker?´ Molcrazy knikt. `Ja, want dat is waar Ycaris de schat heeft gevonden. Volgens de verhalen van Swifty is iemand van de vijf criminelen er via via achtergekomen dat Ycaris die schat echter nooit heeft meegenomen naar huis. Nadat ze Moni en grasisgroen ontvlucht was, is ze teruggekeerd naar de ruïne om de schat terug te brengen. Waarschijnlijk besefte ze zich dat ze er niks mee te maken wilde hebben.´

Vanaf een hoge berg kijken LdHMolletje en Lödewijk toe. `Die vent ken je?´, vraagt Lödewijk. LdHMolletje knikt. `Ik heb ooit eens een groepsreis van hem gevolgd, zo´n twintig jaar geleden. Laten we het erop houden dat het bijzonder was en dat ik de reis nooit vergeten ben. Het heeft veel indruk op me gemaakt.´ Lödewijk wordt nieuwsgierig. `Waarom?´ Terwijl hij door de verrekijker die hij vasthoudt naar de vijf mensen op het strand kijkt, vertelt hij over de reis. `Het was een groepsreis. Ik heb al die mensen nooit meer gezien, ze kwamen overal vandaan, maar ik was de enige uit Nederland. Daarom had ik een band met die Molcrazy, omdat hij oorspronkelijk ook uit Nederland komt. We hebben veel goede gesprekken gehad. Hij vertelde me dat er ergens een schat verstopt ligt. Misschien heeft het universum ons met opzet herenigd, na 20 jaar, om mij die schat te laten vinden. Dit kan geen toeval zijn, toch? Er zit een reden achter ons weerzien. Het universum wilde ons samenbrengen. En misschien is het wel de bedoeling dat ik die schat vindt.´ Hij stopt door de verrekijker te kijken en kijkt naar de ruïnes die beneden hem liggen. `Ze liggen waarschijnlijk ergens daar´, zegt hij. Hij wijst naar beneden. Daardoor komt Lödewijk met een goede vraag. `Maar hoe komen we door die poort?´ LdHMolletje haalt zijn schouders op. `Die sleutel zal Molcrazy wel hebben. Het komt wel goed.´ Dan horen ze ineens gejoel. ´Joehoe, heren! Wat leuk om jullie hier te zien.´ LdHMolletje en Lödewijk draaien zich om. Ze zien de twee kapsters, die de berg op komen lopen. `Vertel eens, wat doen jullie hier?´ LdHMolletje zou normaal met zijn ogen draaien, maar kan dankzij zijn meditatiesessies zijn kalmte bewaren. `Een vakantie. Een break.´ Hautoa geeft hem een por. `Nou, Duck en ik ook. Zullen we een happie eten met zijn allen?´ LdHMolletje en Lödewijk knikken. Met zijn vieren gaan de Xuilemvelders naar één van de weinige eettentjes op het eiland.

Het is donker in Xuilemveld. Nieky stapt in de taxi en verlaat het dorp. `Tijd om een flinke tijd weg te gaan´, zegt hij tegen de chauffeur. `Naar Schiphol graag. Ik moet mijn vliegtuig halen, naar Bali.´ De taxi rijdt door het dorp. Nieky kijkt naar de donkere straten en af en toe naar een zeldzame dorpeling die over straat loopt. Zo ziet hij onder andere de bewaker van de gevangenis. Hij is zijn naam vergeten. De taxi rijdt verder en Nieky weet het dorp, waar het laatste jaar een vloek over hangt, te ontvluchten.

Voor de bewaker van de gevangenis, wiens naam Bodejos is, is daar echter geen sprake van. Hij heeft ook absoluut geen behoefte om te vertrekken, althans, nog niet. Eerst moet hij nog een zaakje afhandelen. Hij arriveert bij het landgoed van Sanmol, waar hij zijn scooter parkeert. Hij besluit om opnieuw vanaf een afstandje te gaan kijken. Ergens in de komende dagen zal Swifty wel naar Miek1999 toe gaan, of vice versa. En hoewel er een paar uur passeert, lijkt hij gelijk te krijgen: om klokslag 00:00 verlaat Miek1999 het landgoed. Ze stapt in de auto en rijdt weg, niet wetende dat een oude bekende op een scooter haar begint te achtervolgen...
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #110 Gepost op: 22-08-2021, 20:32:52 »
Monkeysuncle draait een late dienst. Susdus is een avondje vrij. Monkeysuncle denkt aan hoe zijn zus nu waarschijnlijk een heerlijke serie zit te bingewatchen op haar hotelkamer. Niets is echter minder waar. Susdus zit op de hotelkamer bij Swifty. Ze verwachten een gast. `Ik snap nog steeds niet dat je per se bij het gesprek wilde zijn´, zegt Swifty. `Dat doe ik omdat je anders zomaar eens zou kunnen ontsnappen. Dat was niet de afspraak: als de schat in veilige handen is, laten we jou gaan.´ Dan klopt er iemand vier keer op de deur, zoals afgesproken. Als Swifty de deur opent, begint ze te glimlachen. Ze heeft haar vriendin gemist.

Ondertussen is monkeysuncle dringend een telefoontje aan het plegen. Hij zag net twee gasten binnenkomen die hij zich niet kon herinneren, vlak na elkaar. Eerst een jongere vrouw, toen een oudere man. Hoewel de oudere man naar hem lachte, vertrouwde monkeysuncle hem voor geen meter. En toen hij iets in de achterzak van de man zag wat iets weg had van een wapen al helemaal niet meer. `Ja, hoi Niuno, met monkeysuncle van Hotel de Reünie. Het is foute boel. Ik heb geen tijd om het allemaal uit te leggen, maar je moet nú komen.´ Aan de andere kant van het dorp zet Niuno zijn sirene aan. Hij rijdt zo snel als hij kan naar Hotel de Reünie, waar, hoe ironisch het ook is, inderdaad een reünie plaatsvindt. En misschien nog wel een tweede, onverwachte reünie.

LdHMolletje is een vroege meditatiesessie aan het doen op de berg die uitkijkt op de ruïnes en de zee. `Om Namah Shivaya´, luidt de zachte echo die de warme lucht vult met een aroma van energieke woorden. Het geluid van de golven, de kraaien, de zachte wind en de voetstappen vullen LdHMolletje´s meditatie met meer verdie- voetstappen? LdHMolletje opent plotseling zijn ogen. Hij draait zich om. `Dat is een tijd geleden´, zegt Molcrazy. `Maar ik herkende je toen ik gisteren naar deze berg keek, waar jij, juist op dat moment, naar mij keek. Wat brengt je hier, LdH?´

Vandaag namen we afscheid van Nieky, die Xuilemveld ook is ontvlucht om wat rust te vinden op Bali. Dat is maar beter ook, want hoe gaat het nu weer aflopen in Hotel de Reünie? Gaat Bodejos wraak kunnen nemen? Waarom wilde Swifty Miek1999 eigenlijk spreken? Zal Niuno op tijd zijn om iemand te kunnen arresteren? Over een reünie gesproken...

Wat zegt LdHMolletje?
A: Ik ben op retraîte
B: Ik ben op zoek naar de sleutel van de poort
C: Ik heb een aanbod voor je

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiëren! Je hebt t/m dinsdag 24 augustus 17:00 om te stemmen. Dan zal aflevering 23 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #111 Gepost op: 24-08-2021, 17:16:28 »
Aflevering 23
`Ik heb een aanbod voor je´, zegt LdHMolletje. Molcrazy kijkt hem verbaasd aan. `Een aanbod?´ De meditatiemeester rekt en strekt en gaapt even goed. Dan knikt hij vredig. `Jazeker. Ik kan me herinneren dat je viool speelde. Klopt dat?´ Molcrazy knikt. `Dat kan je je nog goed herinneren na zo´n twintig jaar elkaar niet gezien te hebben.´ `Goede muzikanten vergeet ik nooit. Nou, wat zeg je ervan, een plekje in mijn orkest? Mijn violiste is een tijdje geleden bruut vermoord.´ Het blijft even stil. Molcrazy kan niet geloven wat LdHMolletje hem net heeft aangeboden. `Ik dacht dat je iets over de schat zou zeggen.´ LdHMolletje grinnikt en een kleine glimlach verschijnt. `Schat? Vertel eens meer.´ Dan beseft Molcrazy dat hij zichzelf in zijn voet heeft geschoten. `Daar gaat je echte aanbod zeker wel over.´ LdHMolletje kijkt Molcrazy uitdagend aan. `Allebei de helft. Toen ik jou uit het niets in Xuilemveld zag, wist ik dat het universum ons om een reden samen heeft gebracht.´ Molcrazy kijkt hoofdschuddend naar de losse steentjes op de grond. Dan kijkt hij weer naar LdHMolletje. `Ik denk niet dat die schat iets waardevols is. Ik hoef die schat niet te hebben. De enige reden dat ik hem wil vinden, is om hem voorgoed te laten verdwijnen.´ Zuchtend staat LdHMolletje op. Hij loopt langs Molcrazy. `Dan niet. Ik ga zelf wel op zoek.´

In Xuilemveld is er inmiddels een kleine reünie gaande. `Miek! Ik ben zo blij te zien dat je oké bent.´ Swifty omhelst haar voormalig celgenootje. `Het gaat goed met me´, zegt Miek1999. ´Met jou ook?´ Swifty knikt. `Ja hoor.´ `Waarom wilde je me spreken?´, vraagt Miek. `En waarom zo in het geheim?´ Susdus grijpt even in. `Inderdaad. Waarom zo´n geheimzinnig gedoe, Swifty? Leg eens uit.´ Terwijl ze met haar ogen rolt, legt Swifty uit wat er aan de hand is. Na twee minuten stopt ze haar verhaal. `Conclusie: ik word nog steeds gezocht. Jij bent natuurlijk onschuldig gebleken, maar ik ben zo schuldig als maar kan, anders zat ik niet al jaren in de gevangenis.´ Dan wordt er op de deur geklopt. De drie vrouwen kijken elkaar achterdochtig aan. `Ik ga wel´, zegt susdus. Ondertussen vraagt Miek1999 door. `Maar... waarom wilde je mij dan spreken? Kan je niet gewoon vluchten nadat die schat gevonden is?´ `Nee. Jij moet met mij mee! We kunnen samen de wereld veroveren, we kunnen overal naar toe en alles doen wat we willen. Je woont helemaal alleen in dat kasteel, je bent doodongelukkig, ga met me mee!´ Dan opent Susdus de deur en ziet ze monkeysuncle staan. `Broertje, wat doe jíj hier?´, vraagt ze. Haar broer loopt echter woedend de kamer in en wijst naar Miek1999. `Wie is dat, wat doet ze hier, en wat doe jij hier?´ Als susdus alles uit wil leggen, beseft monkeysuncle zich dat ze natuurlijk in gevaar zijn. `Wacht, laat maar. Sus, we moeten hier weg. Dames, allemaal meekomen.´

Echter is Swifty zo koppig als maar kan. `Nee, ik ga niet weg. Ik wil met Miek1999 praten.´ Monkeysuncle zucht. `Je begrijpt het niet! We zijn in gevaar! Er is een vent met een pistool hier-´ Opnieuw wordt er op de deur geklopt. `Wie is dát?´, vraagt susdus. Ze loopt naar de deur en doet hem open, ondanks dat monkeysuncle haar nog probeert tegen te houden. Een oudere man met een pistool staat in de deuropening. ´Ah, de zusjes.´ Hij duwt susdus tegen de muur. Monkeysuncle rent direct naar haar toe om te kijken of ze oké is. Bodejos loopt echter rustig door. Hij ziet de twee mensen die hij al maanden zoekt. `Dag dames´, zegt hij. `Ik kom mijn loon ophalen.´ Swifty en Miek1999 beseffen zich dat ze in grote problemen zijn. Ze kijken elkaar angstig aan. Bodejos pakt ondertussen zijn pistool en richt hem op Swifty. `Dat geld heb je niet hé?´ Ze schudt haar hoofd. `En al helemaal niet voor zo´n sukkel als jij. Als ik dan dood ga, dan maar vechtend.´ Ze rent op Bodejos af, maar nog voor ze hem wil aanvallen, klinkt er een schot. In de deuropening staat Niuno, die Bodejos in zijn been heeft weten te raken. Monkeysuncle kijkt opgelucht naar de politieagent. `Altijd je gevoel volgen´, zegt hij tegen zichzelf. Hij kalmeert een huilende susdus. `Alles komt goed zus.´

Bodejos valt op de grond, maar heeft het pistool nog in zijn handen. `Zo zal ik niet sterven´, zegt hij. Hij lacht naar Swifty en Miek1999 en schiet op Swifty. Hij weet haar in haar schouder te raken. Hij probeert nog een keer te schieten, om ditmaal de genadeklap uit te delen, maar die kans krijgt hij niet: Niuno schiet Bodejos in zijn hart. Hij heeft zijn wraak niet gekregen en bloedt dood op het tapijt van de chique hotelkamer. Miek1999 slaat een zucht. Ze glimlacht, maar kijkt ook naar een gewonde Swifty. `Die wond moet snel verzorgd worden. Je moet naar het ziekenhuis!´ Maar Swifty schudt haar hoofd. `Echt niet, dan krijgen de smerissen me te pakken!´ Niuno loopt lachend naar de twee ex-gevangenen toe. `Die hebben je al te pakken´, zegt hij. Susdus en monkeysuncle kijken elkaar aan. `Dit kunnen we niet maken´, fluistert susdus. `We zouden haar laten gaan als die schat gevonden werd.´ Monkeysuncle denkt diep na. Wat kan hij doen om Swifty te helpen?
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #112 Gepost op: 24-08-2021, 17:16:53 »
In Egrbadio zitten alleen Molcrazy, Duncton en Kaaasje nog aan het ontbijt. Aan een tafeltje verderop zitten LdHMolletje en Lödewijk. `Wat zullen we vandaag eens gaan bezoeken? De fontein van Egrbadio City?´ Een geïrriteerde LdHMolletje draait helemaal door. `Lödewijk! STIL! Ik wil weten wat die drie daar te zeggen hebben.´ Het tweetal luistert stiekem het gesprek af. `Vandaag is de dag toch?´, vraagt Kaaasje. Duncton knikt. `Ja. Wij gaan met z´n vijven naar de ruïnes om de schat te vinden. Hopen dat die andere twee snel wakker worden. Hoe eerder we kunnen gaan, hoe beter. Dan weten we zeker dat er niemand in de buurt is.´ Molcrazy merkt dat Kaaasje gespannen is. `Je hoeft niet zenuwachtig te zijn hoor, ik ken de ruïnes als mijn broekzak. En Duncton inmiddels ook, die heeft mij er gevonden.´ Toch lijkt Kaaasje niet helemaal gerust. `Straks gaat er iets mis, zoals dat er iemand gewond raakt. En vergeet die handlanger niet, die spookt nog ergens rond.´ `Ah joh, die zit vast nog in Xuilemveld´, zegt Molcrazy. Duncton knikt. `Dat denk ik ook.´ LdHMolletje slikt zijn boterham door. `Handlanger? Waar hebben zíj het nou weer over?´, vraagt de dirigent. Lödewijk lijkt het ook niet te weten. `Misschien is het symbolisch en is er een kindje op komst?´ LdHMolletje vindt dat maar een domme opmerking. `Kom nou, het zijn reizigers, geen barman. Ze hebben daar helemaal geen tijd voor!´

`Laat haar gaan´, hoort Niuno achter zich. Hij draait zich om en ziet monkeysuncle met het pistool van Bodejos in zijn hand staan. Niuno kijkt hem verbaasd aan. `Ehm, jij bent degene die mij heeft gebeld, weet je nog?´ Monkeysuncle knikt. `Dat weet ik nog. Laat haar gaan! Ze verdient het niet om in de gevangenis te zitten.´ Hij geeft Swifty een knikje. `Snel, vlucht het hotel uit.´ Als Swifty weg wil rennen, laat Niuno zich echter niet tegenhouden. Hij grijpt haar arm. Swifty gilt het uit van de pijn, vanwege haar schouder. Ze kijkt monkeysuncle aan. `Schiet! Schiet die smeris neer!´ Maar monkeysuncle durft het toch niet. Hij laat het pistool zakken. `Sorry. Er zit geen crimineel in me.´ Zijn zus zucht. `Kom op! Je bent een villain!' Toch kan haar broer het echt niet. Swifty accepteert langzaam dat dit haar einde is.

Dan gebeurt er echter iets wat niemand verwacht: de onschuldige Miek1999 lijkt van haar celgenote geleerd te hebben. Ze grijpt het pistool uit monkeysuncle's handen en schiet op Niuno. Niet één, niet twee, maar drie keer. `Met de eer strijken terwijl je niks voorstelt, en een beetje onschuldige burgers opsluiten! Ga toch weg.´ Ze grijpt Swifty bij haar hand en loopt samen met haar de hotelkamer uit. Monkeysuncle probeert ze echter tegen te houden met zijn woorden. `Swifty, dit is niet de afspraak! Je zou blijven!´ Maar Swifty schudt haar hoofd. `Sorry. Ik heb echt de waarheid verteld, maar ik ga niet wachten op jullie groepje. En dit is ook beter voor jullie. Hoe verder weg ik ben, hoe minder gevaar jullie lopen, want Bodejos en die vent van de politie zullen snel als vermist worden opgegeven. Een tip: kom van die lijken af.´ Susdus staat op en loopt ook de kamer uit. Ze zwaait naar Swifty. `Het ga je goed.´ Swifty knikt. `Hetzelfde.´ Samen met Miek1999 rent ze naar buiten, de wijde wereld in.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #113 Gepost op: 24-08-2021, 17:17:19 »
MollenvangR zit wat oude foto´s te bekijken die michael90 heeft geschoten tijdens belangrijke gebeurtenissen in de zaak van de ontvoeringen. Hij is van plan een grote documentaire te maken over alles wat er is gebeurd. Nu michael90 ontslag genomen heeft, zal hij die reportage zelf moeten maken. En hoe saai de foto´s ook zijn, zijn oog valt ineens op een belangrijk detail. `Huh, een close-up?´ Hij ziet dat iemand langs de muur van het landgoed van Sanmol klinkt op het moment dat de politie onder andere grasisgroen en Moni naar buiten brengt.

Een flashback:
Michael90 maakt snel een foto. Er klimt een dorpeling langs de muur naar boven... de dorpeling die het kasteel naar boven is geklommen, is al nergens meer te zien. Michael90 besluit om later thuis maar te kijken wie dat nou precies was.

`Wat doet die hier?´ MollenvangR twijfelt of hij michael90 wel of niet moet bellen.

Een andere verhaallijn die is afgerond. Bodejos is niet meer en uitgerekend Swifty en Miek1999 zijn met de noorderzon vertrokken. Daarnaast is ongelukkige Niuno per ongeluk in een nadelige situatie beland, waar ook hij zijn leven is verloren. Hoe zal de rest van de groep reageren als ze horen dat monkeysuncle en susdus er letterlijk en figuurlijk een zooitje van hebben gemaakt? Wie gaat de schat vinden in Egrbadio? Heeft Kaaasje gelijk, en gaat er iets ongelukkigs gebeuren? En wie is nou toch die handlanger?

Wat doet MollenvangR?
A: Hij belt michael90 en die neemt de telefoon op
B: Hij belt michael90 maar krijgt voicemail
C: Hij belt michael90 niet, maar belt iemand anders
D: Hij besluit niemand te bellen

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiëren! Je hebt t/m donderdag 25 augustus 20:30 om te stemmen. Dan zal aflevering 24 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #114 Gepost op: 26-08-2021, 20:34:48 »
Aflevering 24: de finale, deel 1
MollenvangR besluit te bellen. Hij toetst het nummer van michael90 in, maar bedenkt zich dan. `Nee, dit is geen goed idee´, zegt hij tegen zichzelf. `Die gaat natuurlijk alles weer verpesten en dan loopt alles in de soep.´ Daarom besluit hij een oude vriendin van hem te bellen. Hij heeft haar al een tijdje niet gezien en hij weet toevallig dat hulpdakdekker in het buitenland zit, dus ze zal genoeg tijd hebben om langs te komen. Starlight neemt direct op. `Hee, MollenvangR. Is het dringend? Ik wilde net gaan slapen.´ MollenvangR hoort dat Starlight moet gapen. `Nee hoor, ik heb je hulp bij iets nodig, maar het kan wel wachten tot morgen. Ik zag ineens iemand die niet op een foto hoort te staan. Jij kent diegene volgens mij beter dan ik. En daarnaast is de foto genomen op het moment dat jij bevrijd werd van de ontvoerders. ´ Starlight begint nieuwsgierig te worden. `Ik kom morgenochtend direct langs, oké?´

---

`Hmpf.´ Hautoa doet haar rode lippenstift op, maar schiet uit. Ze pakt een zakdoekje van haar nachtkastje en veegt de lippenstift van haar wang af. Ondertussen draait ze de muziek iets harder. `Girls just wanna have fun... oh girls, just wanna have fun.´ Ze zingt mee met het lied dat door haar hotelkamer klinkt. Ze danst wat door haar kamer en draait rondjes. Ze opent de deuren naar haar balkon en stapt naar buiten. Ze kijkt uit over het zonnige Egrbadio. De ochtend is al warm, zou het een voorteken zijn voor een hete dag? Ze kijkt in de verte, naar de oase, de ruïnes, de zee en wat nog verder weg ligt. Ze grijnst. Ze kijkt naar beneden, waar ze een aantal bekende gezichten ziet lopen. Ze kijkt ze na en schudt haar hoofd. Ze begint harder mee te zingen met haar lievelingslied. Dan loopt ze haar hotelkamer weer in. Ze kijkt in de spiegel en lacht naar zichzelf. Ze is trots op waar ze nu in haar leven staat en hoe ze hier is gekomen. Ze geeft zichzelf een laatste grijns. Ze knipoogt naar zichzelf en draait dan de muziek uit. Tijd om naar beneden te gaan. Molduck zal zich wel afvragen waar ze blijft.

---

Lödewijk is samen met LdHMolletje Molcrazy en co. aan het stalken. Ze hebben allebei een leuke zonnehoed en een oversized mango-zonnebril op. `Dit staat me geweldig, nietwaar?´ LdHMolletje kan de ijdelheid van Lödewijk niet waarderen. `Lödewijk, we zijn hier niet om mooi te zijn, maar om die schat te vinden! Begrijp je het nou echt niet? Het is meant to be! Het universum heeft mij samengebracht met Molcrazy! Hij is de enige die me naar die schat kan leiden. Hup hup, een beetje doorlopen. Echter heeft de groep van Molcrazy echt wel door dat ze gevolgd worden. `Ik ken hem, in een ver, ver verleden hebben we elkaar ontmoet tijdens een groepsreis. Ik gaf ze toen al.´ Duncton fronst. `Dat is dan wel heel lang geleden. En hij is dus uit op de schat?´ Molcrazy knikt. `Ja, hij denkt dat er een reden is dat we elkaar ineens ontmoet hebben. Ach, die gek spoort ook niet, dus laat maar zitten.´ Toch is Convans als enige niet gerust. `Die vent is zo instabiel als maar kan. Dat heeft het hele dorp de afgelopen jaren wel gemerkt. Ik ben er niet gerust op, maargoed, ik ben hier geen politieagent.´ De groep nadert langzaam de ruïnes, maar het gaat nog een hele klus worden om die schat echt te pakken te krijgen. `We zullen wel een tijdje bezig zijn´, zegt Molcrazy.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #115 Gepost op: 26-08-2021, 20:35:26 »
`Hautoaaaaaaaaa! Hautoaaaaa!´ Molduck zoekt haar vriendin. Ze zit nog steeds niet aan het ontbijt. Dan komt haar mede-kapster echter binnenwandelen. `Jeetje, wat zie jij er opgetogen uit´, zegt Molduck. Hautoa pakt een chocoladecroissant en gaat aan tafel zitten. `Sorry dat ik zo laat ben, ik had me verslapen.´ Molduck schuift ook aan, ookal heeft ze al ontbeten. `Dus, wat gaan we doen vandaag?´ Hautoa haalt haar schouders op. `Ik dacht een beetje zwemmen, lekker eten en gewoon zonnen.´ `Naaaa, dat doen we al elke dag´, klaagt Molduck. Toch lijkt Hautoa geen zin te hebben om iets anders te doen. `Het is vakantie. Tijd om uit te rusten. Je mag trouwens gerust al naar het zwembad gaan hoor, ik ben nog wel even aan het ontbijten.´ Molduck glimlacht. Ze staat op en loopt naar haar hotelkamer om haar bikini aan te trekken. Ze merkt dat Hautoa vandaag niet erg vrolijk is. Misschien heeft ze slecht geslapen?

`Zo, we zijn er´, zegt Molcrazy. Hij steekt de sleutel in de poort. Kaaasje is opgelucht. Ze zullen eindelijk de ruïnes kunnen betreden. Na al die maanden zal er een einde komen aan alle onrust. Zodra die schat weg is, komt het helemaal goed. Molcrazy opent de poort. `Goed, laten we de ruïnes betreden. Zorg dat je goed op de grond onder je let. Er kunnen losse stenen liggen.´ Als de groep naar beneden wil lopen, sluiten er echter kapers op de kust aan. LdHMolletje en Lödewijk gooien hun zonnebril en zonnehoed af. `Surprise! Wij gaan gezellig mee.´ Chardo draait zich om en kijkt geïrriteerd naar Convans. `Oh, we waren jullie alweer helemaal vergeten.´ LdHMolletje fronst. `Heeft onze vermomming niet gewerkt dan?´ Dan doet Convans een stap naar voren. Hij wijst dreigend naar LdHMolletje. `Luister, jij gaat niet mee en je blijft gewoon hier. Wat ben je toch een vreselijke vent! Die schat moet de wereld uit, er komt alleen maar drama van.´ LdHMolletje begint te bulderen van het lachen. `Meneer de agent, oh nee, dat ben je hier niet. Wij gaan gewoon mee! Kom Lödewijk, wij lopen wel voorop.´ En zo betreedt het dynamische duo als eerste de ruïnes. De andere vijf volgen. Molcrazy kijkt naar Convans en haalt zijn schouders op. `Laat maar.´

---

Hautoa loopt over het strand. Ze kijkt naar boven en ziet zeven mensen bij de ingang van de ruïnes staan, helemaal boven op de berg. Ze betreden de ruïnes. Ze geniet nog even van de warme zon op haar gezicht, die ze helemaal voor haarzelf heeft op het verlaten strand. Na een paar minuten kijkt ze opnieuw naar de ingang van de ruïnes. Nog twee figuren lijken de ruïnes binnen te gaan. Ze schudt haar hoofd en glimlacht. `Wat een dwaas is het toch ook.´

---

Molduck vraagt zich af waar Hautoa blijft. Ze zit nu al een uur te ontbijten, hoe kan dat toch? Terwijl ze de nieuwste editie van de VIVA leest, kijkt ze af en toe een beetje naar de mensen die aan de andere kant van het zwembad liggen. Haar oog valt ineens op iemand die ze kent. `Joehoe! Michael90!´ Michael90 is een bij aan het fotograferen en draait zich om. Hij herkent de kapster en loopt naar haar toe. Ze omhelzen elkaar. `Wat gezellig´, zegt Molduck. `Ben je hier helemaal alleen?´, vraagt michael90. Dan legt Molduck uit dat Hautoa haar maar naar het zwembad heeft gestuurd en zelf rustig wilde ontbijten. Michael90 wordt een beetje achterdochtig. `Dat heb je als journalist he´, zegt hij. `Dan wil je alles weten. Maargoed, zullen we haar maar gaan zoeken? Het is niks voor Hautoa om zo te doen.´ Samen lopen ze het hotel binnen. Daar treffen ze een lege ontbijtzaal aan. Molduck zucht. `Waar is dat mens?´
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #116 Gepost op: 26-08-2021, 20:37:01 »
Ondertussen staan Bjorrn en wouterv in Xuilemveld in een volle kroeg. Er hangt een leuke sfeer. Het is een feestje en de nacht is nog jong voor alle feestende mensen die aanwezig zijn. Zo ook Ricardo, die al een paar biertjes op heeft. Hij praat met Bjorrn en wouterv over alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd, op een luchtige manier. De barmannen willen alles weten. `Wie heeft wie nou vermoord?!´, vraagt Bjorrn. `En wie is Swifty precies?´, vraagt wouterv. Als ze op susdus en monkeysuncle komen, begint Ricardo te lachen. `Dat zijn zulke leuke mensen joh, die zijn geweldig. Krijgen niks mee over wat er in het dorp gebeurt, maar houden wel Swifty in de gaten en doen alles voor ons. Eigenlijk mag ik dit allemaal niet zeggen, maarja, proost hé!´ De drie mannen proosten en drinken hun glas leeg. Bjornn schenkt voor alle drie nog een glas vol. Dan wijst hij naar de deur. `Wie zijn dat? Die heb ik nog nooit gezien.´ Dronken Ricardo begint te lachen. `Hahaha! Mooi man, dat zijn ze! Monkeysuncle en zijn zus, susdus.´ Monkeysuncle spot Ricardo direct. Hij staat fanatiek te zwaaien. `Oh nee, zus, kijk dan. Ik wilde gewoon rustig wat drinken hier.´ Susdus kijkt monkeysuncle bang aan. `Hoe zal hij reageren als hij hoort dat we het hebben verpest?´ Vijf minuten later schreeuwt Ricardo: `Mooi man, ze hebben gewoon twee mensen vermoord, hahaha!´ Bjornn en wouterv kijken elkaar met grote ogen aan.

Een halfuur later is het hotel gevuld met drie dronken mannen. `Fijn dat jullie willen helpen´, zegt monkeysuncle. `We konden dit niet alleen doen, echt niet.´ Susdus en monkeysuncle dragen het lijk van Bodejos naar één van de busjes van het hotel en Bjornn en wouterv doen hetzelfde met het lijk van Niuno. `Ik rijd´, zegt susdus. Ricardo lacht. `Dat lijkt me wel een goed idee ja, hahahaha!´ Susdus rolt met haar ogen. Gelukkig reageerde Ricardo goed, maar of dat nog steeds zo zal zijn of de alcohol is uitgewerkt? Nog een halfuur later staat de groep bij de zee. Ze gooien de lijken in het water. `Zo, opgeruimd staat netjes´, zegt susdus. `Nu nog een nieuw tapijt bestellen.´

De groep zit al diep in de ruïnes. `Kaasmevrouw, heb jij toevallig wat te eten bij je?´ Kaaasje zucht. LdHMolletje werkt op haar zenuwen. `Nee, doeg.´ `Gelukkig heb ik iets te eten bij me´, zegt de_witte. Hij loopt achteraan de groep, samen met hulpdakdekker. Convans wordt woest als hij het tweetal ziet. `Nee, alsjeblieft niet. Jullie ook nog hier?´ Hulpdakdekker zwaait. `Politie stelt hier niks voor, privédetectives wel.´ De twee kibbelen verder en op een gegeven moment is Kaaasje er klaar mee. `Allemaal je mond dicht houden! NU!´ Ze wijst naar een open plek in de ruïnes. `Zien jullie wat ik zie?´ LdHMolletje lacht. `Jazeker. Het universum heeft gesproken.´

Er zijn weinig vragen over. Gaat Starlight MollenvangR hulp kunnen bieden? Daarnaast denk ik dat er één algemene vraag gesteld kan worden: hoe gaat het aflopen in Egrbadio?

En voor de allerlaatste keer... kan er gestemd worden. Wat gaan de drie groepjes met de schat doen?
A: Ze dragen hem gezamenlijk naar buiten
B: Ze rennen allemaal op de schat af en strijden erom
C: Ze discussiëren over wie de schat mag pakken

In dit topic kun je stemmen, reageren, speculeren en discussiëren! Je hebt t/m zaterdag 27 augustus 20:30 om te stemmen. Dan zal aflevering 25 van seizoen 2 verschijnen.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #117 Gepost op: 28-08-2021, 20:57:11 »
Aflevering 25: de finale, deel 2
`Such amazing voices! Let´s hear it one more time for D*N and Lucy!´ Robbieazerty spreekt de zin uit en het publiek begint te juichen. SpacyColours is trots op zijn pupillen en feliciteert ze met het geweldige optreden. Brent staat vooraan en juicht ook. `Doe mij maar een drankje´, zegt Robbieazerty. TimvDons begint gelijk een glaasje vol te schenken voor zijn artiest. `Zo, wat heerlijk dat we weer in the States zijn. Het voelt fijn om weer een publiek te kunnen entertainen.´ De presentator zucht en gaat languit op de bank in zijn kleedkamer liggen. In de kleedkamer ernaast staat SpacyColours te wennen aan zijn nieuwe leven. `Ik vraag me af hoe het met alle anderen gaat. Hopen dat alle onrust in het dorp voorbij is...´

`LÖDEWIJK! PAK HET!´ Lödewijk rent op de schat af en laat LdHMolletje glimlachend toekijken. Hij is echter niet de enige die naar de schat rent. Kaaasje is LdHMolletje zat. `Echt niet! Die schat is van ons, wij hebben er goede bedoelingen mee!´ Convans rent met haar mee en ook Molcrazy rent op de schat af. `LdH, dit is geen goed idee!´ Ten slotte wil ook hulpdakdekker de schat te pakken krijgen. `Hulpdakdekker, nee, blijf bij je verstand!´ De_witte kijkt hem angstig na. De vijf mensen die om de schat strijden zijn dus Kaaasje, Molcrazy, Convans, Lödewijk en hulpdakdekker: het is 3 tegen 1 tegen 1; een verloren strijd. Of toch niet? Iedereen trekt aan de kist die in de ruïne ligt. De stenen beginnen te bewegen, waardoor sommige mensen extra voorzichtig zijn. Kaaasje durft niet hard te trekken en ook Lödewijk is bang zijn evenwicht te verliezen. Daarnaast lijkt Molcrazy niet nóg een keer in het ravijn te willen vallen. Het is dus eigenlijk een echte strijd tussen hulpdakdekker en Convans, die al jaren lijnrecht tegenover elkaar staan. `Politie tegen amateurtje, interessant´, sneert Convans. `GO Convans´, schreeuwt Chardo. Ook klinkt er geklaag: `Lödewijk! Doe eens wat!´

Terwijl hulpdakdekker en Convans aan het strijden zijn om de schat, probeert Molcrazy ze te waarschuwen. `Die schat kan levens verwoesten! De legende gaat dat er juist mensen zijn gestorven die de schat in handen hadden; iedereen die de schat probeerde te stelen is gestorven.´ Hij wijst naar een hoek van de ruïne; er ligt een oud skelet vlak naast de schat. Kaaasje slaat een gil. `Dat moeten de restanten van die Molfreak Arno zijn, zo gaat de legende toch?´ Molcrazy knikt. `Inderdaad.´ Convans hijgt terwijl hij aan de kist trekt. `Dan moet in deze kist de Erfenis liggen! De erfenis van Xuilemveld, van KingLennart!´ Hulpdakdekker heeft het verhaal nog nooit gehoord. `Dat zal vast. Geef het aan mij! Ik wil het onderzoeken!´ Hij wil het zo graag, dat hij extra hard aan de kist trekt. Daardoor valt Convans bijna in de diepte; hij laat snel los. Hulpdakdekker heeft de schat in handen en rent weg met de kist. De_witte helpt hem tillen. Ze komen langs LdHMolletje, die nog snel aan de kist probeert te trekken, tevergeefs. `ACHTER HEM AAN, ALLEMAAL!´, schreeuwt hij. De andere zeven beginnen achter de_witte en hulpdakdekker aan te rennen.

De groep in de ruïnes heeft niet door dat ze zich inmiddels al weer een aantal uur in de ruïnes bevinden. Zo michael90 en Molduck hebben al de hele dag rond het eiland gelopen om Hautoa te zoeken, maar ze lijkt onvindbaar. `Waar is ze toch?´, vraagt Molduck. Ook in Xuilemveld begint een tweetal zich af te vragen waar Hautoa is. Starlight zit aan het ontbijt in het kantoor van MollenvangR. `Het is half 7, dit is niet goed hoor. Je wilde me spreken omdat Hautoa op een foto staat?´ MollenvangR knikt bezorgd. Hij laat de foto aan Starlight zien. `Michael90 heeft deze foto genomen toen jij en Mitchkox werden gered door de politie. Kijk eens goed: Hautoa loopt langs de muur naar boven. Wat deed ze daar?´ Starlight fronst. `Het enige dat ik weet is dat dat de slaapkamer van grasisgroen en Ycaris was tijdens ons verblijf op het landgoed. Misschien lag er iets wat ze nodig had?´ Dan kijken MollenvangR en Starlight elkaar aan. Ze realiseren zich dat ze te maken hebben met een steengoede actrice. `Maar, dan is Hautoa...´ MollenvangR knikt. Hij pakt zijn telefoon en begint gelijk te bellen. Hij krijgt voicemail. `Dit is niet te geloven, die man is ook altijd onbereikbaar!´ Starlight kan het niet geloven. Zij doet een poging om hulpdakdekker te bellen, maar ook dat lukt niet. Vanuit Xuilemveld lijken ze machteloos wat betreft het garanderen van de veiligheid van hun dierbaren.
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #118 Gepost op: 28-08-2021, 20:58:45 »
Hijgend komen de_witte en hulpdakdekker op de berg aan. Ze zijn uit de ruïnes en merken dat het al langzaam donker wordt buiten. Hulpdakdekker heeft de kist nog vast. `Goed, we moeten hier weg´, zegt hij. Dan komt echter de rest van de mensen uit de ruïne gerend. `Ga er niet mee vandoor! Het zal je je leven kosten!´, roept Molcrazy. Hulpdakdekker luistert er niet naar. Hij rent snel weg, met de_witte achter hem aan. Ze zijn kapot en kunnen niet meer, maar moeten doorzetten. De rest rent achter ze aan. Dan verschijnt er ineens iemand uit een bergpaadje. `Dat zou ik inderdaad niet doen´, zegt Hautoa. Ze pakt haar pistool uit haar achterzak en richt op hulpdakdekker. `Geef die maar aan mij.´ `Dus jij... bent de handlanger?´, vraagt Kaaasje. Hautoa knikt lachend. `Goed geraden.´ Hulpdakdekker kan het niet geloven. `Hautoa, je bent een vriendin van Starlight en mij, je weet dat ik goede bedoelingen heb. Kom op!´ Hautoa begint nog harder te lachen. `Ik dacht ook dat ik vrienden was met Daisy en co. Niet dus.´ `Hoezo niet?´, vraagt Convans. `Hoezo heb je ze verraden?´ Hautoa draait een beetje met haar pistool. `Samen met mijn verloofde, Lama1997, was ik ingehuurd om te helpen met het vinden van een schat. We zouden 50% krijgen. Toen werd hij vermoord door één van die ----. Ja, dag, dan krijg ik 100%. Ze hebben míj verraden. Eerst twee huurmoordenaars uit Rusland vermoorden en dan zelf één van de twee vermoorden. Nee, dankjewel. Het was puur een kwestie om het dagboek van grasisgroen en Moni te krijgen om alle informatie in handen te krijgen. Het lag op het landgoed van Sanmol. Ik heb het snel gepakt toen grasisgroen en Moni werden opgepakt. Toen kon ik verder, naar Egrbadio, en had ik alle informatie over de schat.´ Iedereen kijkt geschrokken toe. `Dus geef het aan mij´, zegt ze. Ze kijkt hulpdakdekker met een stalen gezicht aan. Hij schudt zijn hoofd. `Nee.´

Dan gaat de telefoon van hulpdakdekker. `Dat zal vast je vriendin zijn´, lacht Hautoa. Zeg het maar. De schat of je vrijheid. Hulpdakdekker geeft geen reactie en houdt stevig vast. Iedereen kijkt in stilte toe. Dan klinkt er een knal. Hulpdakdekker valt op de grond. `Misschien zit er inderdaad een vloek op dat kistje´, zegt Hautoa. Ze richt haar pistool op de anderen en loopt naar het kistje, haalt het goud eruit en stopt het in haar rugzak. `Altijd voor vrijheid kiezen. Tot ziens, beste mensen.´ Ze rent weg, richting het hotel. De rest durft het niet aan om haar te volgen. Ze knielen neer bij hulpdakdekker. `Het komt goed´, zegt Convans. `Hou vol.´

Michael90 en Molduck arriveren weer bij het hotel. `Jeetje, allemaal WhatsApp-berichten. Dat krijg je als je hotel de enige plek op het hele eiland is waar WiFi beschikbaar is.´ Molduck begint gelijk haar appjes te lezen. Uit verveling kijkt michael90 ook maar even op zijn telefoon. `Vijftien gemiste oproepen?´ Hij ziet dat MollenvangR hem nodig heeft en belt maar terug. Er wordt direct opgenomen. `MollenvangR, hoi, hoe is het?´ `Michael! STIL! Geen tijd om te praten. Hou Hautoa tegen! Zíj is de handlanger.´ Michael90 kijkt naar Molduck, die ondertussen druk aan het appen is. Hij hangt op en vertelt Molduck dat ze Hautoa moeten zoeken. Molduck grinnikt. `Dat doen we toch al de hele dag?´
Frankje Lapi

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Forumsoap: De erfenis van Xuilemveld - Het verhaal
« Reactie #119 Gepost op: 28-08-2021, 21:01:20 »
Precies op dat moment komt Hautoa binnen. Ze heeft een grote tas zware tas op haar rug. `Hautoa, waar was je toch?´ Hautoa negeert haar vriendin en loopt via de voorkant van het hotel naar de achteruitgang. Michael90 rent haar achterna en Molduck volgt hem weer. Als michael90 haar inhaalt en voor haar gaat staan, pakt Hautoa haar pistool. Ze dreigt hem neer te schieten als hij niet aan de kant gaat. Michael90 springt snel opzij. Vanaf een afstandje kijkt Molduck toe. `Hautoa, wat doe je?´ Maar Hautoa geeft nog steeds geen antwoord. Ze rent de tuin van het hotel in en stapt in de helikopter die achter het hotel staat. Ze zegt iets tegen de piloot in het Russisch. Dan geeft ze Molduck nog een laatste blik. Dan gaat ze er dan vandoor, de lucht in. Molduck en michael90 kijken haar na. `Ongelofelijk´, zegt Molduck.

---

TWEE MAANDEN LATER

LdHMolletje loopt het podium op. Zijn tuin ziet er mooi uit: helemaal versierd en vol met beelden van hemzelf en de mensen die hij belangrijk acht in zijn leven. `Welkom allemaal, welkom op de dag waarop iedere burger van Xuilemveld heeft gewacht. De rust is nu twee maanden wedergekeerd, de mensen zijn blij, het zonnetje schijnt en u betreedt vandaag een nieuw hoofdstuk. Xuilemveld 2.0 zal vandaag haar langverwachte entree maken in uw leven. Met een nieuwe burgemeester: hij staat voor u! Applaus voor mij! Iedereen in het publiek begint te lachen, al is er ook wat irritatie. Convans rolt met zijn ogen en kijkt naar Chardo en Kaaasje. Zij lachen en schudden hun hoofd. `Die man is ongelofelijk´, zegt Convans. Kaaasje knikt. `Maar hij heeft zijn hart wel in dit dorp gestopt. Het is de juiste keuze geweest om hem burgemeester te maken.´ Wat verderop staan JaccoS en Vermoljoen met Ricardo te praten over de nieuwe functie van LdHMolletje. `Het gaat in ieder geval een bijzonder dorp worden´, zegt JaccoS. `Ja, meer vrijheid en gratis meditatielessen, wie wil dat niet´, lacht Ricardo. Starlight vangt het gesprek op. `Meer vrijheid, maar ik verwacht jullie nog steeds in de PLUS morgen, jongens.´ JaccoS en Vermoljoen geven haar een serieus knikje. `Sinds Starlight van assistent naar eigenaresse is gegaan, is de sfeer in ieder geval beter in de PLUS´, fluistert Vermoljoen in het oor van Ricardo.

`Broer, zullen we ook een meditatielesje nemen?´ Monkeysuncle moet er niet aan denken. `Nee zus, hou alsjeblieft op. Wij doen niet mee aan die ongein.´ De twee bekende barmannen vangen het gesprek op. `Niet meer zo gestresst als een tijdje geleden, toch?´, vraagt wouterv. Susdus kijkt hem met boze ogen aan. `SSST! Sukkel, stil!´ Bjornn en wouterv moeten allebei lachen en proosten op het leven. Het tafeltje ernaast staat vol met glazen: MollenvangR heeft al veel gedronken. `Hoe gaat het met je reportage?´ MollenvangR wordt vrolijk van de vraag van michael90. `Dankjewel michael, het gaat geweldig. De documentaire over Xuilemveld wordt binnenkort uitgezonden op de nationale TV!´ Michael90 is onder de indruk. `Zo, dat doe je goed.´ `En hoe gaat het met jouw reportage?´ Molduck grijpt even in. `Michael90 doet het geweldig! Hij komt met zijn foto´s van Egrbadio in National Geographic.´ En dan wordt MollenvangR toch stiekem een beetje jaloers...

De_witte en Starlight pakken ook een drankje. Ze staan te kletsen over hulpdakdekker. `Had hij hier maar bij kunnen zijn. Eindelijk rust, geen criminelen meer in het dorp en alles opgelost´, zegt Starlight. De_witte begint te lachen. `Nouja, hij had vast wel iets gevonden om zich druk over te maken, toch? Die had geen rust in zich hoor. Hij had wel weer één of andere zaak gevonden om aan te werken.´ Starlight lacht. `Dat is waar. Nou, proost op hulpdakdekker dan maar.´ Ze proosten en kijken naar boven. `Hij kijkt vast trots naar ons vanuit daar´, zegt de_witte.

LdHMolletje doet ondertussen de ketchup dans op het podium. Als het liedje voorbij is, schrikt het publiek: LdHMolletje schreeuwt keihard door de microfoon. `Lödewijk! Waar ben je?!´, schreeuwt LdHMolletje. `Ik wil een glaasje wijn!´

---

Er klinkt luide muziek in de bergen in Japan. Swifty grijnst en kijkt Miek1999 aan. `Wat een heerlijk leven hebben we toch nu we uit dat saaie dorp zijn ontsnapt.´ Ze kijkt rond en geniet van de autorit. De natuur is bijzonder mooi en brengt haar tot rust. Dit is het leven waar ze altijd al van heeft gedroomd: vrijheid en blijheid. Ze denkt kort terug aan de gevangenis, maar besluit dan om zich te focussen op het heden. Ze rijdt samen met haar nieuwe beste vriendin door Japan en niemand herkent de twee. Miek1999 let ondertussen op het verkeer en draait de muziek nog wat harder. Ze begint net als Swifty mee te zingen. `Oh girls, just wanna have fun...´

THE END

---

Behind-the-scenes:
* Ycaris en Sanmol vond ik passende personages om als een soort rode draad door de forumsoap te laten gaan  ;D allebei duiken ze soms uit het niets op op het forum en dan zijn ze weer tijden weg. Vandaar mijn keuze in seizoen 1 om deze twee personages al dood te laten gaan, maar toch een centrale rol te geven.
* Al vanaf het einde van seizoen 1 / begin van seizoen 2 was ik van plan om Hautoa `de handlanger´ te maken. Het leek me logisch om het iemand te laten zijn die enerzijds niet opvalt en anderzijds juist voor de hand ligt: wie anders dan een kapster heeft de macht om roddels te verspreiden en zelf alles te weten te komen? Met een beetje logica had iedereen er ook wel achter kunnen komen dat het één van de kapsters moest zijn - telkens als er iets verteld werd in de kapsalon gebeurde er één of twee dagen later ineens iets shockerend ::jaja::
* Had MollenvangR eerder naar michael90 gebeld en dus niet naar Starlight, dan was Hautoa nooit ontsnapt met de schat en was er een hele andere uitkomst van de forumsoap geweest. Dan was hulpdakdekker ook nooit overleden en was iemand anders (of Hautoa misschien wel) het slachtoffer geweest.
* Initieel wilde ik Daisy en Nieky samen laten vluchten en de ontsnapping dus laten lukken, maar het leek me passender om Daisy toch een `downfall´ einde te geven (en er waren al genoeg mensen ontsnapt - zoals...)
* Miek1999 en Swifty! Voor mij was het duidelijk dat het een mooie story-arc zou zijn als zij levend uit het dorp zouden ontsnappen en juist corrupte Bodejos degene was die daaraan ten onder zou gaan. (en hetzelfde geldt voor Gupp in het geval van Daisy). Toch wilde ik de lezers wel invloed geven op een mogelijk leven voor Bodejos (als Swifty susdus bijv had gevraagd om MollenvangR i.p.v. om Miek1999, had Bodejos Swifty nooit gevonden).
* Verder is leuk om te weten dat ik helemaal niet zo veel doden wilde hebben in deze soap, maar dat ik gewoon echt van een paar personages af moest omdat ik door de bomen het bos niet meer zag  ;D gelukkig paste het wel bij het verhaal en kon ik bijvoorbeeld de ruzie tussen grasisgroen en Lama1997 tot een passend einde brengen. Het had ook te maken met de vele nieuwe forummers die er vooral het afgelopen jaar `actief´ bij zijn gekomen op het forum (susdus, monkeysuncle, KingLennart, etc, etc.).
* Vandaar dat ik ook een aantal mensen eerder heb laten vertrekken (Lucy, D*N, SpacyColours, Brent, PutyourHANSup), maar ik ze wel genoeg `screentime´ heb gegeven - zo kwamen michael90 en MollenvangR, net als TimvDons en Robbieazerty, amper voor in het eerste deel van seizoen 2, terwijl de focus toen enorm lag op LdHMolletje, Lödewijk, Fabiann, etc, etc. Zij verdwenen toen weer voor een tijdje uit de forumsoap en kregen pas de laatste afleveringen weer meer aandacht. Michael90 en MollenvangR speelden juist weer een grote rol in het tweede deel van seizoen twee.
* En dat is ook de reden dat ik bijv. KingLennart, HIDM en mezelf wel in de forumsoap voor heb laten komen, maar slechts in een flashbackaflevering die de Erfenis van Xuilemveld uitlegde.
* Kaaasje wilde ik ook een prominentere rol geven in seizoen twee. Samen met Convans en Chardo leek het me een mooi symbolisch trio  ::jaja:: alle drie ooit finalisten van WIDMO die elkaar vinden in Xuilemveld.
* En ten slotte, het leek me zoals Hans al ooit benoemde: leuk om juist de onschuldige mensen op het forum de bad girls te maken, met jonge mrchipie als een soort van dictator, omdat dat alle gender- en leeftijdstereotypes wegneemt.  ;D

En dan vanuit mij: bedankt voor het reageren, meedenken, speculeren en stemmen. Het was leuk om te doen en ik draag het stokje graag over aan mijn nog onbekende (?) opvolger.  ;). Een laatste reactie kan je plaatsen in het andere topic  ::ok::
Frankje Lapi