Bjorrn! 
Ik heb er flink over getwijfeld. Beide finalisten hebben een erg sterk spel gespeeld. Mitch dan natuurlijk vooral in de proeven en Bjorn strategisch. Vaak weegt dat laatste voor mij wat zwaarder, maar in deze editie had Mitch zó'n enorme overmacht in de proeven en deed Bjorn af en toe gewoon niet eens zijn best, dat ik tot een week geleden op Mitch zou hebben gestemd. Twee moves in het eindspel en de manier waarop de finalisten ze verantwoordden hebben daar verandering in gebracht.
Allereerst Bjorns move om Frank weg te stemmen. Die timing was zo perfect, hij won precies op het juiste moment zijn eerste proef en sneed de keel van zijn grootste concurrent door waar hij tot vlak daarvoor nog voor op zijn zwaard leek te gaan vallen. Deze move blijkt nóg beter door de voor mij tweede doorslaggevende move, die werd gemaakt door Mitch toen hij Bjorn meenam naar de finale. Ik begreep en begrijp vanuit strategisch oogpunt echt niet waarom hij dat heeft gedaan en ik zie het als een grote fout. De kans is zeer aanwezig dat hij alsnog wint, maar tegen mrchipie had hij het toch echt een stuk makkelijker gehad. Zeker nu Bjorn opnieuw laat zien hoe goed hij kan lullen als Brugman. Door Frank weg te stemmen garandeerde Bjorn zichzelf een plek in de finale tegen een tegenstander die er hoe dan ook zwakker uit zou zien puur door hem mee te nemen. Daar heeft hij zichzelf echt heel knap gepositioneerd. Ik verklaarde hem wekenlang voor gek, hij leek zo passief mee te liften op het succes van Frank en Mitch en ik zag echt niet hoe hij nog in een winnende positie kon komen zonder alle proeven te winnen op het einde. Maar hij had er maar 1 nodig en benutte die perfect.
Daarbij komt dus ook hoe ze hun spel verdedigd hebben. Mijn grootste bezwaren tegen beide finalisten waren van tevoren:
- Waarom verdient Bjorn de winst als Mitch de proeven gedomineerd heeft en Bjorn hier bijna een non-factor is geweest?
- Waarom verdient Mitch de winst als Bjorn hem na de Frank blindside zover heeft gekregen niet mrchipie maar hem mee te nemen naar de finale?
Bjorn heeft mijn bezwaar beter weggenomen dan Mitch en verdient voor mij dus het meest de winst. Uiteindelijk is het Big Brother met een muziekthema, niet een muziekquiz met een Big Brother thema. Het sociaal-strategische spel geeft voor mij dan toch de doorslag.
Daarmee wil ik niks wegnemen van Mitch, die het onwijs knap gespeeld heeft en niet te stoppen was in de proeven. Ook strategisch heeft hij zich echt wel knap door het spel gemanoeuvreerd en zou ik hem ondanks zijn laatste move zeker ook een heel verdiende winnaar vinden!