Ik heb geen goed gevoel meer bij Kim-Lian als Mol. Ze wordt mij te langdurig verdacht gemaakt. Ik stap over naar Everon. Zijn grootste slag heeft hij dan direct bij de eerste executie geslagen. Die -5000 euro heeft hij indirect voor elkaar gekregen door zich voor te doen als iemand die hoog in z’n emoties zit en slecht tegen stress kan. Ik denk dat dit een vooropgezet plan is geweest en dat de WIDM-crew er bewust voor heeft gekozen om de minst verdachte kandidaat een extra vrijstelling weg te laten geven. Ik vind het wat vreemd om zomaar een tweede vrijstelling in het spel te brengen, maar een latente Molactie van Everon kan in mijn optiek de achterliggende reden zijn. Dat Glen in
Niet de Mol zegt: ‘You don’t know shit’, vind ik hier ook goed bij passen. Mocht Everon de Mol zijn, dan weet Glen dat hij – net als veel kijkers – door Everon enorm om de tuin is geleid. Door Glens beslissing, aangespoord door Everons emotionele gedrag, gaat zelfs 5000 euro uit de pot, maar Glen kan deze wending natuurlijk nog niet prijsgeven.
De titel van de eerste aflevering lijkt me ook te wijzen naar Everon als Mol. Bij het intropraatje van afl. 2 zegt Rik: ‘Als een van die twee [Glen of Everon] de Mol is, dan gaat er in de finale 5000 euro uit de pot. De tijd zal het leren.’
Everon lijkt me een liefhebber van basketbal. Hij draagt bij de laseropdracht een ‘jumpman’-shirt met de beeltenis van basketballer Michael Jordan. Everon is ook ooit op de
foto gegaan in een jersey van Deron Williams. Ik kan me goed voorstellen dat hij blijkbaar gesteld is op deze spelers. Wat ik echter minder voor de hand vind liggen, is dat hij in afl. 1 een shirt aanheeft van Larry Bird. Ik zie te weinig aanknopingspunten waarom hij fan zou zijn van ‘boerenkinkel’ Bird (een bijnaam van Larry is
The Hick From French Lick, ‘de Boerenkinkel uit French Lick’). Deze basketballer beëindigde zijn carrière bovendien al toen Everon nog maar circa tien jaar oud was. Ik vind het dan eigenlijk waarschijnlijker dat het shirt een hint is (de tweekoppige Bird van Albanië, 11 + 22 = 33).
Het stemgedrag van Everon vind ik daarnaast beter passen bij een Mol wanneer ik dit vergelijk met dat van Kim-Lian. Zij heeft Everon vanaf het begin al erg op de korrel en wijkt hier vrijwel niet van af. Ik denk dat een Mol in het begin meestal niet zo uitgesproken is en pas later een ‘koppeltje’ vormt met een finalist.
Mocht de overgebleven Golden Boy uiteindelijk de Mol met het gouden masker zijn, dan is hij vermoedelijk een Mol van mindgames en niet van gewaagde acties.