Dit spel is gebaseerd op
Karuba, waarin je je best gaat doen om alle 4 jouw avonturiers op tijd bij de juiste tempels te krijgen en punten te verzamelen.
Hoe wordt het spel gespeeldEen beurt bestaat uit een jungletegel dat gepost wordt. Alle spelers moeten vervolgens beslissen of ze die in hun veld leggen of wegleggen (om zo een avonturier over een pad te laten bewegen).
Jungletegel plaatsenEen jungletegel mag NIET gedraaid worden en moet dus zo geplaatst worden als het gepost staat. Het mag eender waar op je veld in een vakje geplaatst worden en hoeft dus niet perse aan te sluiten aan een bestaand pad, een tempel of avonturier. Het hoeft zelfs niet perfect aan te sluiten op een reeds bestaand pad van een andere tegel. Als je de jungle zijde van een tegel aansluit aan een pad zijde van een andere tegel, wordt dat een doodlopend pad.
Eens geplaatst, mag je de tegel niet meer verplaatsen.
Jungletegel wegleggenJe kan je avonturiers laten lopen door een jungletegel af te leggen. Als je dat doet, mag je een avonturier over een gebouwd pad verplaatsen. Hij mag zo veel stappen zetten als het aantal paden op de rand van de tegel die je hebt weggelegd (dus 2, 3 of 4). Elk veld/tegel is 1 stap, maar je mag enkel via paden bewegen. Je mag stappen laten vallen (bvb 3 stappen doen ipv de 4 die je mocht doen). De stappen mogen niet over meerdere avonturiers verdeeld worden. Avonturiers kunnen niet voorbij elkaar of over elkaar heen springen.
PuntentellingEr zijn twee manieren waarop punten verdiend kunnen worden:
- Diamanten/goud: op de paden liggen soms diamanten of goudklompjes. Door een avonturier op zo'n tegel te laten stoppen, raapt hij zo'n diamant/goudklompje op. Hij moet daar dan wel stoppen. Dus als je 4 stappen mag zetten en binnen 1 stap ligt bvb een goudklompje, zal je moeten beslissen of je er voorbij loopt, of 1 stap zet en stopt om het goudklompje op te rapen (en de overige 3 stappen dus laat vallen). Een diamant is 1 punt waard. Een goudklompje 2 punten.
- Tempels bereiken: Als je een avonturier de tempel van zijn kleur hebt laten bereiken (i.e. de avonturier staat op de tempel, buiten je speelveld) krijg je de hoogste overblijvende schat die nog beschikbaar is. De eerste speler die bvb de rode avonturier naar de rode tempel heeft kunnen brengen, krijgt 5 punten. De volgende speler die de rode avonturier naar de rode tempel brengt, krijgt geen 5 punten meer, want die schat is al ingenomen. De verdeling van de schatten per tempel is: 5, 4, 4, 3, 3, 3, 2, 2, 2, 1, 1, 1
Einde SpelWanneer alle 36 jungle tegels zijn gepost, is het spel gedaan OF wanneer iemand al zijn avonturiers naar de juiste tempel heeft kunnen brengen.