Auteur Topic: Wielrennen  (gelezen 663887 keer)

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Wielrennen
« Reactie #3340 Gepost op: 1-08-2020, 19:42:32 »
Heel mooi voor Wout. En dat na zo'n afschuwelijke blessure en revalidatie.  ::ok::
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wielrennen
« Reactie #3341 Gepost op: 5-08-2020, 13:11:59 »
Dit wordt wel interessant te volgen in aanloop naar de Tour aan het einde van de maand.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Wielrennen
« Reactie #3342 Gepost op: 5-08-2020, 16:43:17 »
Leuk! Tour-poule...  ::cheerleader:: ::cheerleader:: ::cheerleader::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wielrennen
« Reactie #3343 Gepost op: 5-08-2020, 18:41:32 »
Iemand de beelden uit Polen gezien. Wat een crash, hopelijk is iedereen (vooral Jakobsen en de mensen die daar net langs de kant stonden) ok.

Ik neem aan dat dit wel een staartje gaat krijgen voor Groenewegen, ik heb wel eens schouderduwen gezien maar dit kon echt niet. Levensgevaarlijk. ::ohno::

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Wielrennen
« Reactie #3344 Gepost op: 5-08-2020, 18:43:19 »
Het ziet echt verschrikkelijk uit, ja.

Ik hoop dat het meevalt met de schade, voor Jacobsen en ook die man met de camera.

Edit: ingezoomd ook niet best...
« Laatst bewerkt op: 5-08-2020, 18:48:02 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Wielrennen
« Reactie #3345 Gepost op: 5-08-2020, 19:05:56 »
Jakobsen is bij kennis in elk geval. Die man van de jury die op de finishlijn zit hebben ze gereanimeerd las ik. Groenewegen is wel klaar voor dit seizoen denk ik

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Wielrennen
« Reactie #3346 Gepost op: 5-08-2020, 19:32:11 »
Wat een vreselijke valpartij.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wielrennen
« Reactie #3347 Gepost op: 5-08-2020, 19:42:39 »
Ergste crash die ik ooit heb gezien. Hopelijk is iedereen oke
You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wielrennen
« Reactie #3348 Gepost op: 5-08-2020, 20:02:50 »
Jeetje wat een heftige valpartij zeg  :o

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wielrennen
« Reactie #3349 Gepost op: 5-08-2020, 20:26:52 »
Pfffoee. Dat zag er niet best uit. Crashen op deze snelheid is altijd verschrikkelijk, maar in dit geval zie je dat hij tegen de boarding op de finishlijn knalt. Dan knal je letterlijk met 70km/h op een muur. Hopelijk komt hij er goed mee weg, maar manman...

En wat Groenewegen hier dacht?? Dacht hij dat hij helemaal alleen aan kop lag ofzo? Dit was totaal niet nodig.

Aj, ik zie nu ook net dat zijn helm af is gegaan na de eerste klap. Dat is zeker niet best.
« Laatst bewerkt op: 5-08-2020, 20:39:17 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wielrennen
« Reactie #3350 Gepost op: 5-08-2020, 20:40:14 »

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Wielrennen
« Reactie #3351 Gepost op: 5-08-2020, 22:14:30 »
Ik moest meteen denken aan die val van Laurent Jalabert destijds die met een official in botsing kwam.
Wat verschrikkelijk vindt ik dit en hoop dat Fabio het redt, niet te geloven.
Dit soort aankomsten kan echt niet meer, zo smal met die snelheden en hekken en nog aflopend ook.  ::niet-ok::

Ik vindt het ook heel erg voor Dylan. Je kunt zeggen hij maakte de fout, maar waar er 20 willen winnen in zo'n kleine ruimte gebeuren dit soort ongelukken. De UCI zal eens moeten gaan nadenken over veel betere veiligheid bij aankomsten.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wielrennen
« Reactie #3352 Gepost op: 5-08-2020, 22:52:52 »
Ik zie inderdaad al veel haatreacties naar Dylan toe. Mensen die hem beschuldigen van poging tot doodslag..

Tja... Welke topsprinters hebben nooit vergelijkbare fouten gemaakt? Verschil met nu en andere crashes is dat deze aankomst dalend was met snelheden tot 80km/h. Een 'kleine' fout heeft dan hele grote gevolgen. Ja, Dylan zat fout. Maar dit was zeker niet zijn bedoeling.



Ik lees nu wel dat Fabio geen hersenletsel zou hebben. Ook andere organen nog intact. Moet nog wel bevestigd worden. Zou in ieder geval positief nieuws zijn.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Ricardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wielrennen
« Reactie #3353 Gepost op: 5-08-2020, 23:19:10 »
Ik hoop dat het heel erg is aangedikt door de media over de situatie van Jakobsen :\'(. Ik heb de crash nog niet gezien, maar ik weet niet of ik het wel wil zien. Hopelijk komt alles goed met alle gewonden.
Så hva gjør vi nå?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wielrennen
« Reactie #3354 Gepost op: 5-08-2020, 23:20:05 »
het was wel een beetje Abdoe style...
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wielrennen
« Reactie #3355 Gepost op: 5-08-2020, 23:46:59 »
Berichtgeving over de toestand van fabio is gelukkig gedurende de avond wat positiever. Nog in kunstmatige coma maar geen hersenletsel, nog wel kritiek.

Wat een klap was dat en dan de vele discussies over of de UCi niet eerder dit sport sprinttrucjes moet verbieden. En dat Dylan nu erger zou zijn dan weet ik wie.

Velen zien de actie niet los van het gevolg en dus zou voor hen de strafmaat van Dylan gekoppeld zijn aan hoe ernstig het is met fabio. ( zoals door rood rijden is fout, maar door rood rijden en daardoor iemand aanrijden is veel erger)

De uci had mijns inziens al veel eerder feller moeten reageren tegen sprinters met dit soort acties. Om dit een foutje te noemen bij een sprint op topsnelheid wil er bij mij niet in.
Ik ben fan van jumbo , maar dit is een bewuste actie van Dylan met een groot risico fat fabio de hekken in moet ( hij ziet hem zitten en zet zijn rechterarm en enigszins zijn schouder naar die kant toe).

Ik denk dat als het niet goed afloopt met fabio dat dit einde carrière van Dylan betekent en dat is dan voor de uci 80% door de bijkomstigheid van de val en niet door de actie . Terwijl voor mij de actie bestraft had moeten worden ( net als bij de sprints van abdou etc) ( roekeloos gedrag Met het risico om Anderen onnodig In gevaar te brengen).
Hierin vind ik dus zeker een deel schuld bij de uci liggen.

Deze rit telt geen winnaars.

Update
jumbo visma gaat intern de afhandeling bespreken en komt binnekort Met verdere mededelingen. Ze hebben excuses aangeboden en spreken er over dat zulke crashes niet zouden mogen gebeuren.
Gaat jumbo Dylan al slachtofferen? 







« Laatst bewerkt op: 5-08-2020, 23:53:21 door Tarbozan »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Wielrennen
« Reactie #3356 Gepost op: 6-08-2020, 12:29:31 »
Zoals je zelf al aangeeft met het voorbeeld van de auto, is de consequentie van je actie wel degelijk relevant voor de strafmaat.

Als je wordt gepakt terwijl je dronken achter het stuur zit, krijg je een boete en een korte rijontzegging. Als je dronken iemand doodrijdt, krijg je een gevangenisstraf en een veel langere rijontzegging. Intentie zorgt uiteraard voor een hogere strafmaat, maar ondanks het ontbreken van intentie kan iemand nog steeds ernstig roekeloos gedrag met letsel tot gevolg worden aangerekend.

Poging tot doodslag lijkt me inderdaad echt een te heftige beschuldiging hier, maar het kan Groenewegen wel worden aangerekend dat hij met een snelheid van 80 km/u iemand zo de hekken in rijdt. In die situatie kan hij redelijkerwijs weten dat hij iemand ernstig in gevaar brengt. Juist ook omdat hij een professionele wielrenner is die gewend is met dit soort snelheden te koersen en dus ook enigszins kan inschatten wat de impact kan zijn als iemand daar de hekken in knalt.

Dus het is logisch en terecht dat Groenewegen een zwaardere straf zal krijgen dan iemand die iets vergelijkbaars doet, met minder grote gevolgen. Maar aangezien het gebeurde in de context van een sportcompetitie, zal het ook op die manier worden beoordeeld, en dus waarschijnlijk niet tot een celstraf ofzo leiden. Ongetwijfeld wel een fikse schorsing.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wielrennen
« Reactie #3357 Gepost op: 6-08-2020, 13:46:49 »
Zoals je zelf al aangeeft met het voorbeeld van de auto, is de consequentie van je actie wel degelijk relevant voor de strafmaat

Dus het is logisch en terecht dat Groenewegen een zwaardere straf zal krijgen dan iemand die iets vergelijkbaars doet, met minder grote gevolgen.

Ik snap dat het zo werkt In de rechtspraak, maar Ben het er volstrekt niet mee eens.
Als ik In een uit de Hand gelopen Ruzie iemand een duw geef om van hem af te komen, krijg ik vaak niks of een waarschuwing. Als ik Met dezelfde intentie ( om van hem af te komen ) en dezelfde intensiteit ( de kracht van mijn duw) een laveloze persoon omduw die Met zijn hoofd de trottoirband raakt, is het doodslag.

Dat vind ik enorm krom In onze rechtspraak.

De organisatie van de ronde van polen heeft Dylan gediskwalificeerd voor de hele ronde. Terechte straf.

Ook een terechte opmerking van mcewen over de veiligheid en de Instellingen van de uci.

Benieuwd of dit incident de start van een nieuwe manier van kijken naar dit soort incidenten kan betekenen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Wielrennen
« Reactie #3358 Gepost op: 6-08-2020, 13:47:46 »
Gestraft worden binnen de sport lijkt mij ook logisch. Maar daarbuiten een rechtszaak omdat het poging tot doodslag is vind ik wel echt belachelijk.

Afsnijden in de hekken komt veel vaker voor en dan blijft het ook altijd bij diskwalificatie (en schorsing). Dat de crash erger is dan die andere gevallen komt vooral door de hogere snelheid en belabberde boarding.

Groenewegen zat fout, maar alle haat die nu over hem heenkomt, daar kan ik heel slecht tegen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline HappyDutchman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wielrennen
« Reactie #3359 Gepost op: 6-08-2020, 13:53:37 »
Wat Groenewegen hier doet gebeurt zo vaak: het gaat 100 keer goed en 1 keer verschrikkelijk fout. Blijft wel dat ik vind dat Groenewegen een straf moet krijgen, maar meer dan een schorsing voor de rest van het seizoen vind ik echt overdreven. De kritiek die hij nu over zich heen krijgt is in mijn ogen soms echt overdreven.

Groenewegen veroorzaakt hier de val, maar de gevolgen zijn m.i. verergerd door andere omstandigheden.
De UCI moet iets doen aan zulke gevaarlijke aankomsten. Een sprint in dalende lijn lijkt mij zeker vanaf nu echt een no go.
De hekken leken slecht bevestigd te zijn aangezien ze zo rondvliegen. Dit veroorzaakte de valpartij bij andere renners. Ook de finishboog stond wel erg dicht op het parcours.

Laat deze gebeurtenis alsjeblieft een wake up call zijn voor de UCI. Misschien kan er, zeker bij WorldTour-wedstrijden, voor worden gezorgd dat er bij de finish geen dranghekken, maar stootkussens zoals bij het schaatsen.

Ook las ik op wielerflits een goede reactie van iemand om een soort vluchtstrook te hebben waar mogelijk bij een vlakke aankomst. Als er bijvoorbeeld aan beide kanten op een meter van de kant of zo een lijn wordt getrokken waarover niet gereden mag worden (en dat ook consequent bestraft wordt) val je niet direct in de hekken. Ook niet meesprintende renners kunnen daar eventueel uitbollen.
Deze ideeën lijken mij echt bevorderlijk voor de veiligheid.
Verder is het wel goed als zulke manoeuvres consequenter worden bestraft (ook als er geen heftige gevolgen zijn). Dan kan Jakobsen ook stoppen met trappen met de wetenschap dat Groenewegen toch wordt gediskwalificeerd en hij dus alsnog wint.


Dit zijn allemaal gedachten over de nasleep hiervan, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat Jakobsen volledig herstelt. Het was gisteren voor de Nederlandse sprinttop een zwarte dag. Ook Groenewegen lijkt mij mentaal aangedaan, zie ook zijn reactie op social media.
« Laatst bewerkt op: 6-08-2020, 13:55:32 door HappyDutchman »
Doe normaal, dan ben je al mol genoeg