Auteur Topic: Scholierenstaking  (gelezen 25179 keer)

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Scholierenstaking
« Reactie #60 Gepost op: 3-01-2008, 11:48:16 »
Okee dan geef jij gewoon je mening..
maar als je volgende keer weer je mening geeft.. laat het woord mongool of een ander scheldwoord derbuiten..
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #61 Gepost op: 3-01-2008, 11:53:51 »
Okee dan geef jij gewoon je mening..
maar als je volgende keer weer je mening geeft.. laat het woord mongool of een ander scheldwoord derbuiten..

en daar ben ik het helemaal mee eens...ik vind het vreselijk irritant dat iedereen maar lukraak voor mongool of welk ander vreselijk scheldwoord wordt uitgemaakt. Je kunt je mening toch ook ventileren zonder schelden of is dat nu echt niet meer mogelijk in deze maatschappij?

Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Scholierenstaking
« Reactie #62 Gepost op: 4-01-2008, 12:25:38 »
Wat ik me afvraag; Hoe zullen de jongeren van nu reageren binnen pakweg 10 jaar,als ze een zeer drukke job hebben en hun eigen posts hier nog eens overlopen?

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Scholierenstaking
« Reactie #63 Gepost op: 4-01-2008, 13:26:25 »
en daar ben ik het helemaal mee eens...ik vind het vreselijk irritant dat iedereen maar lukraak voor mongool of welk ander vreselijk scheldwoord wordt uitgemaakt. Je kunt je mening toch ook ventileren zonder schelden of is dat nu echt niet meer mogelijk in deze maatschappij?


Overdrijven is ook een vak.
Ik vind het ook maar dom dat sommige jongeren niet eens weten wáár ze voor lopen te staken.
First you go backwards, but then forwards again

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Scholierenstaking
« Reactie #64 Gepost op: 4-01-2008, 13:54:11 »
Wat ik me afvraag; Hoe zullen de jongeren van nu reageren binnen pakweg 10 jaar,als ze een zeer drukke job hebben en hun eigen posts hier nog eens overlopen?

Nogmaals, het gaat er niet om dat we te veel les hebben, maar dat we te veel nutteloze uren hebben. Dat is een erg groot verschil.
en nu hou ik erover op want het heeft toch geen zin. De regering gaat er niks aan veranderen. :P.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Scholierenstaking
« Reactie #65 Gepost op: 4-01-2008, 16:02:18 »
en daar ben ik het helemaal mee eens...ik vind het vreselijk irritant dat iedereen maar lukraak voor mongool of welk ander vreselijk scheldwoord wordt uitgemaakt. Je kunt je mening toch ook ventileren zonder schelden of is dat nu echt niet meer mogelijk in deze maatschappij?



Jaja, en eerder in dit topic zei ik dit al...

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Scholierenstaking
« Reactie #66 Gepost op: 4-01-2008, 17:00:31 »
Wat ik me afvraag; Hoe zullen de jongeren van nu reageren binnen pakweg 10 jaar,als ze een zeer drukke job hebben en hun eigen posts hier nog eens overlopen?

Dan lachen we er om. ::tandpastasmiley::

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Scholierenstaking
« Reactie #67 Gepost op: 4-01-2008, 17:07:07 »
Het ging er bij mijn weten helemaal niet om dat het middelbaar onderwijs nou zo enorm zwaar is, het ging erom dat de uren gevuld worden met allerlei zinloze, inhoudloze onzin, alleen maar om aan die urennorm te komen.

Ik mag hopen dat ze in die 'drukke job' over 10 jaar geen tijd gaan vullen puur en alleen om de tijd te vullen... Dan willen ze toch over het algemeen wel dat er effectief gewerkt wordt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

WorldExpress

  • Gast
Re: Scholierenstaking
« Reactie #68 Gepost op: 9-01-2008, 16:20:58 »
13 januari komt er een aflevering van Zembla, over dit onderwerp. Een vriendin van mij (Anouk) is geinterviewd (en ik ook maar heel kort :P ) :D

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #69 Gepost op: 9-01-2008, 16:33:09 »
Bedankt voor de tip  ::ok:: Ik denk dat ik wel ga kijken, als ik er aan denk  ;)

WorldExpress

  • Gast
Re: Scholierenstaking
« Reactie #70 Gepost op: 13-01-2008, 22:37:22 »
Wat een saaie langdradige uitzending :P

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Scholierenstaking
« Reactie #71 Gepost op: 13-01-2008, 22:49:07 »
Ik vond het leuk hoor  ::jaja::
First you go backwards, but then forwards again

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #72 Gepost op: 14-01-2008, 15:40:50 »
Ik vond het wel interessant. Jammer alleen dat het accent weer heel erg op de leerlingen lag (wat ook belangrijk is natuurlijk) en weer niet echt op docenten en schoolleidingen, die het over het algemeen toch met de leerlingen eens zijn. En die zullen (helaas misschien) eerder serieus genomen worden door veel mensen. Echt veel nieuwe info was er ook niet eigenlijk. maar voor de mensen die nog steeds niet weten waar het nou eigenlijk om ging, was het wel interessant. Vooral dat lokaal met die briefjes: laptops zijn alleen voor schoolwerk, dus niet voor mailen en hyves etc. Zag je allemaal mensen spelletjes spelen. ja, ja nuttige lesuren hoor  ::rofl:: En dan zo'n uitzendkracht voor de klas.  ::)

Wat trouwens opvalt is dat veel scholen die boetes hebben gekregen eerder als goede en excellente scholen zijn beoordeeld door de inspectie. En dan maar roepen dat het toch echt allemaal gaat om kwaliteit. Kwantiteit en kwaliteit zijn toch niet één en hetzelfde. Anders kan ik altijd beter een werkstuk inleveren van 20 pagina's, dan één van 6, want dan zou die van 20 automatisch beter zijn  ::ohno:: Eén school heeft 2,5 ton boete gekregen. Dat staat ongeveer gelijk aan het ontslag van 4 leraren. Probeer dan nog maar eens die 1040 uur in te plannen.  ::)

Offline Remon

  • Forumlid
Re: Scholierenstaking
« Reactie #73 Gepost op: 19-01-2008, 20:11:56 »
Over drukke jobs gesproken, ik denk dat scholieren veel meer tijd op school zitten dan iedereen denkt. Zelf zit ik in de 4e klas van het gymnasium (vwo) en was ik (helaas) een van de weinigen in Amsterdam die serieus staakten.
1040 uur gedeeld door 40 lesweken is inderdaad erg weinig, als ik die verkeerde berekeningen van politici hoor over 5,5 uur per dag op school dan merk ik dat ze geen idee hebben hoe het er werkelijk aan toe gaat op school. 5.5 uur per dag! Dat zou echt een scholierenhemel zijn  ::oink:: (als je van veel vrije tijd houdt)
Als je op zo'n antwoord uitkomt houdt je geen rekening met:
-ongeveer 1uur aan pauzes per dag (voor het geval iemand het nog niet wist, scholieren moeten ook lunchen)
-excursies, projecten, uitwisselingen, vieringen(bijv. kerst/pasen) lerarenvergaderingen e.d. het gaat hier cumulatief om heel wat dagen.
-proefwerkweken, wij hadden er eerst 6, geweldig systeem! is helaas teruggedraaid naar 4 wat betekent dat de proefwerken zwaarder worden en je meer overhoringen in gewone lesweken krijgt, wat weer als gevolg heeft dat je sneller en meer moet leren  waardoor je dus minder onthoud wat je weer moet herhalen wat weer meer tijd kost.
-het gaat om "gerealiseerde uren" dit betekent dat echt ieder lesuur dat uitvalt door een afwezige docent (komt regelmatig voor) opgevangen moet worden door een andere, helaas kan dat niet op een kwalitatief verandwoorde wijze vanwege het lerarentekort.
-Ik weet niet hoe het op andere scholen gesteld is maar ik heb minstens 2 uur huiswerk per dag (als ik het allemaal maak)en daar komen nog dingen bij als boeken lezen en verslagen maken (hier gebruik ik altijd de vakanties voor)
-Vakken zijn zo ingedeeld dat ze een vast aantal (2 of 3) lesuren per week hebben, dit is de afgelopen jaren toch ook genoeg geweest? Als je meer lesuren wilt hebben moet je dus sommige vakken een uur extra geven per week, dan krijg je dus problemen Welke? en Wat moeten die vakken met die extra tijd, huiswerk heet niet voor niets huiswerk, thuis kun je rustiger beter en sneller studeren dan op school waar je sneller wordt afgeleid.
-tussenuren, het is erg moeilijk een rooster zo te maken dat alle uren op elkaar aansluiten waardoor je in de bovenbouw vaak zomaar tussendoor een uur vrij hebt(dat niet meetelt in de norm!). Deze uren zijn niet zo relaxed als het lijkt. Zoals ik al zei ben je op school minder productief dan thuis en naar huis gaat vaak niet door de afstand. Veel mensen vervelen zich dus in deze tijd, terwijl je werkdag wel langer duurt. Ik vertrek de meeste dagen bijvoorbeeld om 7:45 van huis om pas rond 16:45 weer thuis te komen.

Als je dit allemaal bedenkt betekent dat dus dat een gemiddelde scholier dus doordeweeks ongeveer 10 uur per dag aan school besteedt! plus reistijd, en veel mensen hebben dan ook nog meerdere keren per week een bijbaantje, en vergeet niet hobbys en sport die ook niet altijd leuk zijn (maar wel belangrijk voor je gezondheid of om je talenten goed te benutten!)
Maar het ergste is nog dat je met dat nieuwe systeem dus meer tijd aan school besteedt en er minder voor terug krijgt in de vorm van kennis (zie mijn punt bij proefwerkweken).
Gelukkig vindt onze schoolleiding de eis van de regering belachelijk en voldoet zei ook niet helemaal aan de norm zodat ik gelukkig geen "ophokuren" heb.
Wat veel mensen trouwens niet weten is dat de regering tegelijkertijd geld wil besparen op het onderwijs en ze nog steeds geen goede oplossing heeft voor veel problemen zoals het lerarentekort. In Den Haag denkt men dus door de urennorm op te krikken het onderwijs te verbeteren en er tegelijkertijd ook nog aan te verdienen door boetes op te leggen! Schandalig! Ze zouden met structurele oplossingen moeten komen, tot nog toe hebben ze alleen nog maar blunders gemaakt in het onderwijs denk aan gratis schoolboeken die steeds uitgesteld worden, de salarissen die achtergebleven zijn en het lerarentekort, de invoering en afschaffing van het studiehuis, de mavo die niet bleek te werken, etc

Zo denk daar maar eens over na ;)
« Laatst bewerkt op: 20-01-2008, 07:33:50 door Remon »

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Scholierenstaking
« Reactie #74 Gepost op: 29-01-2008, 17:38:19 »

-tussenuren, het is erg moeilijk een rooster zo te maken dat alle uren op elkaar aansluiten waardoor je in de bovenbouw vaak zomaar tussendoor een uur vrij hebt(dat niet meetelt in de norm!). Deze uren zijn niet zo relaxed als het lijkt.

en wat doen ze in die tussenuren?
lekker lopen etteren bij ons in de winkel.  ::ohno::
niet allemaal hoor, maar geregeld komt men met veel geblèr en geschreeuw binnen gestormt om de snoepbakken leeg te roven en een bende achter te laten.  ::ohno::
daarom hebben we nu de regel '2 scholieren per keer naar binnen'.

tussenuren zijn trouwens inderdaad niet relaxed, op een gegeven moment weet je echt niet meer wat te doen.  ::ohno:: (en huiswerk maken doe je toch niet in die uren, dat vond ik iig niets).

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Scholierenstaking
« Reactie #75 Gepost op: 30-01-2008, 20:49:36 »
Remon ik ben het helemaal met je eens.
Die tussenuren zijn echt k*t, ik heb er zelf zo'n 6-7 in de week, soms wel 10  :-\\ Je doet echt helemaal niks en huiswerk maken kan niet want je kunt je niet concentreren.. (vind ik niet gek)

en wat doen ze in die tussenuren?
lekker lopen etteren bij ons in de winkel.  ::ohno::
niet allemaal hoor, maar geregeld komt men met veel geblèr en geschreeuw binnen gestormt om de snoepbakken leeg te roven en een bende achter te laten.  ::ohno::
daarom hebben we nu de regel '2 scholieren per keer naar binnen'.

tussenuren zijn trouwens inderdaad niet relaxed, op een gegeven moment weet je echt niet meer wat te doen.  ::ohno:: (en huiswerk maken doe je toch niet in die uren, dat vond ik iig niets).
Dat is ook heel vervelend ja, hier gaan ook veel mensen weg soms in die tussenuren.
First you go backwards, but then forwards again

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Scholierenstaking
« Reactie #76 Gepost op: 30-01-2008, 21:13:07 »
Wij gingen in onze tussenuren vroegah altijd lekker sporten... (basketballen) ::tandpastasmiley::

Uren om het urendraaien is natuurlijk onzin en getuigt van een ambtenarenmentaliteit, ::niet-ok:: wat op zich natuurlijk niet gek is, want wie verzinnen die regeltjes? ::) Juist ja...

Men verandert om de haverklap de onderwijsmethoden. Af en toe een verandering is helemaal niet slecht, maar durf dan ook gewoon toe te geven dat iets niet werkt of dat het oude gewoon beter was. Helaas bezitten de mensen die over deze veranderingen gaan, deze eigenschap niet. ::niet-ok::
Geniet nooit met mate...

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #77 Gepost op: 31-01-2008, 13:45:26 »
Helemaal met Test eens. Dat mens (Van Bijsterveld) blijft er maar op hameren dat met die extra uren de kwaliteit omhoog gaat. Maar wat leren mensen dan precies in zo'n uur met honderd scholieren in één aula met een uitzendkracht erbij? Niks wat ze niet ook thuis kunnen leren, lijkt me. Mijn oude school haalt die 1040 uur niet volgens mij (omdat ze gewoon proefwerkweken, sportdagen en excursies willen kunnen geven), maar heeft wel jaar in jaar uit zo ongeveer de beste eindexamenresultaten van Nederland. Inmiddels hebben al 200 (van de 650) scholen in Nederland gezegd dat ze de ophokuren niet meer gaan geven, waardoor ze niet meer aan de 1040 uur gaan komen. Dit aantal is nog steeds groeiende. Benieuwd of de staatssecretaris al die scholen gaat beboeten.  ::tandpastasmiley::

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Scholierenstaking
« Reactie #78 Gepost op: 31-01-2008, 14:52:54 »
Vandaag ook weer, 6 uur op school met 1,5 uur écht les  ::niet-ok::
First you go backwards, but then forwards again

Offline Remon

  • Forumlid
Re: Scholierenstaking
« Reactie #79 Gepost op: 31-01-2008, 19:47:35 »
Bij mij op school valt het gelukkig wel mee, ik heb maar 4 tussenuren per week, dus ik mag eigenlijk niet te veel klagen...
Ik ben trouwens behalve over het verminderen van de proefwerkweken heel positief over mijn school (sted.gym.nijmegen), want ondaks dat er 1500 leerlingen zijn met een beperkt aantal leraren en de keuzemogelijkheden en het vakkenaanbod zeer groot zijn in de bovenbouw heb je in de onderbouw nooit tussenuren en in de bovenbouw zelden meer dan 6 per week (tenzij er veel afwezige leraren zijn). Op mijn school worden zo'n beetje alle vakken gegeven die er zijn in Nederland, van Spaans tot NLT en van alle kunstvakken tot Latijn of Informatica (behalve levensbeschouwing) en daarnaast kun je 1 of 2 zogenaamde modules doen waarbij ook weer veel keus is en je "bijzondere" dingen doet onder lestijd. Het is dus ook niet gek dat alleen de meest hoogopgeleide wiskunde-docenten deze roosters maken... ::tandpastasmiley::