Auteur Topic: Scholierenstaking  (gelezen 25180 keer)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Scholierenstaking
« Gepost op: 26-11-2007, 15:05:37 »
Wat is er nu precies aan de hand waardoor scholieren allemaal gaan staken ???

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Scholierenstaking
« Reactie #1 Gepost op: 26-11-2007, 15:37:57 »
Ze willen teruggaan van 1040 lesuren naar 960 :P
First you go backwards, but then forwards again

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Scholierenstaking
« Reactie #2 Gepost op: 26-11-2007, 16:27:40 »
omdat die 1040 uren niet allemaal effectief worden gebruikt voor lesgeven, maar er een of andere constructie is bedacht om (op papier) wel aan dat aantal te komen. scholieren zitten nu vaak verplicht in een lokaal met een grote groep bij elkaar en een docent die aanwezig is maar dan dus niet echt les geeft.
(heb ik begrepen, maar ben er niet helemaal zeker van)
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #3 Gepost op: 26-11-2007, 16:37:48 »
Ik vind het prima dat ze staken maar waarom er nou weer zoveel vandalisme en geweld aan te pas moet komen is voor mij de vraag? ???
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #4 Gepost op: 26-11-2007, 16:39:17 »


Geweld en vernielingen bij scholierenacties


In diverse steden zijn scholierenacties uitgebroken in rellen. Tientallen scholieren zijn gearresteerd na vernielingen en geweldpleging. Dit ondanks de toegezegde versoepeling van de 1.040-urennorm, waar de stakingen om te doen zijn.

Staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs roept de scholieren op te stoppen met de rellen. Ze vindt dat ze de leerlingen genoeg tegemoet is gekomen met een versoepeling van de lestijden.

De Amsterdamse politie had maandagmiddag liters water nodig om de uit de hand gelopen scholierendemonstratie te stoppen. Pas toen om één uur een waterkanon het Museumplein opreed en zijn lading leegspoot over de joelende menigte verdwenen de meeste jongeren van het plein.
Daarvoor golfde de massa van honderden scholieren joelend heen en weer over het Museumplein en de omringende straten. In de wijk de Pijp werden ruiten ingegooid. De scholieren gooiden met vuurwerkbommen. Politieagenten dreven de jongeren terug naar het Museumplein. ‘Amsterdam Hooligans´, schreeuwden de fanatiekste actievoerders. Dat waren vooral jongens, met capuchons op hun hoofd en sigaretten in de hand. De meisjes stonden hen op een afstandje toe te juichen.
Toen de Mobiele Eenheid met schild en wapenstok charges ging uitvoeren en er arrestaties werden gedaan, reageerden de jongeren woedend. Ze bekogelden de agenten met lunchpakketen, appels en flessen water.
Niet alle relschoppers leken werkelijk benul te hebben van de aanleiding voor de demonstratie. ‘Minder school’ wisten sommigen uit te brengen. Maar ook: ‘Lekker niet naar school.’ En: ‘Staken geeft je adrenaline.’

De politie arresteerde 21 scholieren in Amsterdam. Ook op vele andere plaatsen werden arrestaties verricht. Zo werden in Deventer vier jongeren aangehouden voor belediging en het gooien van vuurwerk en eieren. In Alkmaar werd een scholier aangehouden voor het opblazen van een putdeksel met vuurwerk.

In Haarlem zijn tien arrestaties verricht omdat de actievoerders pakjes brood naar het stadhuis gooiden. Volgens de rector van de Schoter Scholengemeenschap in Haarlem besloten leerlingen van haar school spontaan te gaan protesteren, omdat ze vrijdag niet hebben meegedaan. ‘Ze wilden wat inhalen. De meesten weten echter nauwelijks waar ze actie voor voeren.’

Tientallen scholieren zorgen voor treinvertragingen in Amersfoort. Rond het station ontstond een gevaarlijke situatie door de aanwezigheid van grote groepen scholieren. Scholieren passeerden hier massaal een overweg. Treinreizigers liepen hierdoor een vertraging van 30 tot 60 minuten op.

Ruim tweehonderd leerlingen van verschillende Haagse scholen protesteerden maandag op het Buitenhof in Den Haag voor de poorten van het regeringsgebouw. Kort daarvoor hadden leerlingen op het Binnenhof en vanaf het Plein het gebouw van de Tweede Kamer bekogeld met eieren.

In Rotterdam hadden ruim vijfhonderd jongeren zich verzameld op de Coolsingel. Zij bekogelden met eieren het stadhuis. De politie voorkwam dat de scholieren het stadhuis binnengingen. Rond het middaguur verspreidde de menigte over de stad en was het weer rustig op de Coolsingel.

In Lelystad protesteerden zo’n 250 scholieren van het Groenhorst College, omdat door de plannen van de staatssecretaris Van Bijsterveld van Onderwijs het succesvolle hulphalfuurtje voor individuele begeleiding verdwijnt. Een paar leerlingen hadden eieren meegenomen, maar die bleven in de doosjes.

In Eindhoven gingen onder meer ongeveer tweehonderd leerlingen van het Novalis College in staking. Volgens directrice Marion Beijer waren ze dat net als vrijdag niet van plan maar heeft de politie de actie uitgelokt. Maandagochtend verscheen onaangekondigd een politiebusje op het schoolplein. Agenten deelden pamfletten uit waarop werd uitgelegd dat iedereen het recht heeft om te staken en waarop een aantal gedragsregels stonden opgesomd. Dit was aanleiding voor de scholieren weer de straat op te gaan.

Ook in andere steden door het hele land gingen scholieren de straat op, zoals in Leiden, Middelburg, Alphen aan den Rijn, Ede, Gouda en in verschillende Brabantse steden. Zoals in zoveel plaatsen riepen scholieren elkaar op mee te doen via sms-berichten en msn.

Het Landelijk Aktiekomitee Scholieren LAKS had de leerlingen opgeroepen maandag wel naar school te gaan, in afwachting van het Tweede Kamerdebat van woensdag. Voorzitter Sywert van Lienden van het LAKS, vindt de nieuwe afspraken die gemaakt zijn ‘zeer positief’ maar ‘absoluut niet genoeg’ en heeft een verdergaand plan naar de Tweede Kamer gestuurd.

Staatssecretaris Van Bijsterveldt had aangegeven de omstreden 1.040-urennorm te zullen versoepelen. De scholen mogen vanaf volgend jaar 40 van de 1.040 uren grotendeels zelf invullen. Ook krijgen de scholen veel meer geld om ziektevervanging te kunnen betalen: 5 procent in plaats van 2 procent.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #5 Gepost op: 26-11-2007, 16:40:16 »
Zoveel geweld doet de boodschap teniet, volgens mij. Bovendien lijkt het me handiger de nadruk te leggen op de zinloze invulling van de urennorm, dan op de norm an sich...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Scholierenstaking
« Reactie #6 Gepost op: 26-11-2007, 17:20:48 »
Ik heb tot nu toe nooit last gehad van die urennorm, terwijl ik altijd roosters heb gehad waarbij ik weinig les had.
Dus ik ben ook niet gaan protesteren. Ik ben volgend jaar toch van school af. Bovendien zou het langer duren om te staken dan de 1,5 uur die ik les had :P

Offline MiSs Stefanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #7 Gepost op: 26-11-2007, 17:23:05 »
Die jongeren van tegenwoordig weten echt niet wat staken inhoud zeg ::niet-ok:: vandalisme is het in ieder geval niet ::ohno::

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #8 Gepost op: 26-11-2007, 17:37:03 »
Die jongeren van tegenwoordig weten echt niet wat staken inhoud zeg ::niet-ok:: vandalisme is het in ieder geval niet ::ohno::


Vroeguh, toen wij als scholier nog demonstreerden tegen de OV jaarkaart, gebruikten wij volgens mij geen geweld. De jeugd van tegenwoordig toch!  ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Scholierenstaking
« Reactie #9 Gepost op: 26-11-2007, 18:12:52 »
mijn school staat er ook bij en nog wel met naam genoemd ::schaam:: gelukkig was ik werken  :D
Menno is gek

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Scholierenstaking
« Reactie #10 Gepost op: 26-11-2007, 18:14:33 »

 8)
Menno is gek

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Scholierenstaking
« Reactie #11 Gepost op: 26-11-2007, 18:30:25 »
't Is jammer dat de scholieren niet beseffen, dat echt niemand ze meer serieus neemt door al die vernielingen. Vrijdag was er een meisje op tv die al die vernielingen normaal vond, want ze moesten immers vechten voor hun rechten.  ::) Een paar jaar terug werd er gestaakt tegen de 2e fase en toen begonnen ze politici te bekogelen die gekomen waren voor een discussie met de leerlingen, volkomen terecht zagen diezelfde politici daar toen meteen vanaf. Die 1040 uren norm (of wat is 't) die schijnt idd niet haalbaar te zijn. En idd denk ik dat scholieren meer hebben an 940 nuttige uren, dan 100 extra uren, die maar opgevuld worden met niks, om maar aan die norm te voldoen. Helaas verpesten de meeste van die jongeren het voor zichzelf, want echt vrijwel niemand neemt ze nu nog serieus. Maar zij denken: als we nou de boel slopen, dan komen er camera's en krijgen we aandacht. Blijkbaar beseffen ze niet dat 't de verkeerde soort aandacht is. Daarbij lijken er een heleboel niet eens te snappen waarom ze staken. Die zien het blijkbaar als een leuke extra vakantiedag ofzo.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Scholierenstaking
« Reactie #12 Gepost op: 26-11-2007, 18:44:35 »
omdat die 1040 uren niet allemaal effectief worden gebruikt voor lesgeven, maar er een of andere constructie is bedacht om (op papier) wel aan dat aantal te komen. scholieren zitten nu vaak verplicht in een lokaal met een grote groep bij elkaar en een docent die aanwezig is maar dan dus niet echt les geeft.
(heb ik begrepen, maar ben er niet helemaal zeker van)
Dat is ongeveer waar het om gaat.

Wanneer in die 1040 uur daadwerkelijk les zou worden gegeven, zou een groot aantal leerlingen dit prima vinden. Maar om 80 uur duimen te draaien (terugrekenend gaat het dan om 2 uur per week), daar voelen veel leerlingen niets voor. In DIE zin kan ik me wel iets voorstellen van dr frustratie. Los van de gronds;ag voor de stakingen vind ik het niet juist dat leerlingen de stakingen aangrijpen om slechts rotzooi te trappen. Wanneer ik gesprekspartner van ze zou zijn, zou ik de dialoog met DIE leerlingen acuut afkappeHet

Het vernielingen aanrichten onder het mom van leerlingen-stakingen is onder alle omstandigheden niet goed te praten.


Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Scholierenstaking
« Reactie #13 Gepost op: 26-11-2007, 19:06:05 »
bij mijn zusje zijn er 15 mensen uit de klas opgepakt en ze hebben per persoon 180 euro boete gehad.
Menno is gek

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Scholierenstaking
« Reactie #14 Gepost op: 26-11-2007, 19:08:15 »
Geweld is hoe dan ook niet goed te praten. ::ohno:: ::niet-ok:: ::niet-ok:: ::niet-ok:: Er zijn mensen die alles aangrijpen om rotzooi te schoppen, waarschijnlijk weten ze niet eens waartegen er precies geprotesteerd wordt.

Dat er gedemonstreerd wordt tegen het 'kunstmatig' vullen van uren door scholen om vooral maar die norm te halen, is dan wel weer terecht. ::ok:: Er worden allerlei domme en zinloze vakken (ANW ::rofl::, wel leuk knutselen ;D) en activiteiten bedacht om uren te vullen, terwijl er aan de andere kant bij sommige vakken wordt geklaagd over het gebrek aan diepgang (Frans 1, Duits 1). Dat laatste wordt op dit moment overigens al aangepast.

Het is alleen raar dat sommige van die scholieren die je op tv ziet heel andere argumenten noemen. :-\\ Bijvoorbeeld dat die 1040 uur te zwaar zijn.  ???
Als je de werkdruk op het VWO te hoog vindt, kun je toch HAVO gaan doen? ::jaja:: Als je de werkdruk op de HAVO te hoog vindt, kun je toch VMBO theoretische leerweg gaan doen? ::jaja:: Etc, etc.
Klagen over 'te zwaar' of 'te moeilijk' vind ik per definitie onzin. ::niet-ok::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Scholierenstaking
« Reactie #15 Gepost op: 26-11-2007, 19:11:03 »
Het is alleen raar dat sommige van die scholieren die je op tv ziet heel andere argumenten noemen. :-\\ Bijvoorbeeld dat die 1040 uur te zwaar zijn.  ???
Als je de werkdruk op het VWO te hoog vindt, kun je toch HAVO gaan doen? ::jaja:: Als je de werkdruk op de HAVO te hoog vindt, kun je toch VMBO theoretische leerweg gaan doen? ::jaja:: Etc, etc.
Klagen over 'te zwaar' of 'te moeilijk' vind ik per definitie onzin. ::niet-ok::
en wat als je VMBO K te zwaar vindt? en al 2 keer bent blijven zitten?  en het dan nog te moeilijk vindt
Menno is gek

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Scholierenstaking
« Reactie #16 Gepost op: 26-11-2007, 19:20:41 »
Als het echt niet lukt, kun je toch basisberoepsgericht doen?

Wat ik bedoel te zeggen; we hebben in Nederland een (middelbaar en hoger-) onderwijssysteem met allerlei verschillende niveau's, zodat in principe iedereen een onderwijsvorm kan vinden waarin hij of zij het beste tot zijn recht komt. Als een bepaalde onderwijsvorm niet goed bij je past, als bijvoorbeeld de HAVO gewoon wat te moeilijk voor je is, dan vind ik niet dat je de HAVO (of 'het systeem') daar de schuld van kan geven.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: Scholierenstaking
« Reactie #17 Gepost op: 26-11-2007, 19:38:28 »
Als het echt niet lukt, kun je toch basisberoepsgericht doen?

Wat ik bedoel te zeggen; we hebben in Nederland een (middelbaar en hoger-) onderwijssysteem met allerlei verschillende niveau's, zodat in principe iedereen een onderwijsvorm kan vinden waarin hij of zij het beste tot zijn recht komt. Als een bepaalde onderwijsvorm niet goed bij je past, als bijvoorbeeld de HAVO gewoon wat te moeilijk voor je is, dan vind ik niet dat je de HAVO (of 'het systeem') daar de schuld van kan geven.
ik snap wat je bedoelt hoor, wou alleen even dom doen :P
Menno is gek

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Scholierenstaking
« Reactie #18 Gepost op: 26-11-2007, 19:43:24 »
Wat ik wel mooi vind is dat er binnen de huidige jumpstyle/hardcore/hiphop/breezah/radio 538-generatie toch nog wat punk bloed te vinden is!

It doesnt really matter
What youve got to say
They never fucking listen
To you any way

So fuck the system
You can bring it down
So fuck the system
We can bring it down

Future is chaos and anarchy
The misery continues
Its the governement way

So fuck the system
You can bring it down
So fuck the system
We can bring it down

Get up and stand up
And fight back now
They didnt want to listen
But theyll listen now

Thousands of homeless
And more each day
The misery continues
Its the government way

So fuck the system
You can bring it down
So fuck the system
Chaos will bring it down
« Laatst bewerkt op: 26-11-2007, 19:51:11 door Willemson »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Scholierenstaking
« Reactie #19 Gepost op: 26-11-2007, 19:50:45 »
en wat als je VMBO K te zwaar vindt? en al 2 keer bent blijven zitten?  en het dan nog te moeilijk vindt
Dan kun je nog altijd postbode worden. ::rofl:: ::rofl::