Auteur Topic: [Kandidaat] ARJEN is niet de mol  (gelezen 144423 keer)

Offline Cosmic

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #260 Gepost op: 6-02-2010, 11:53:00 »
Waarschuwing: ik heb een lichte tunnelvisie richting Arjen :P
Toch wil ik kwijt waarom ik denk dat deze aflevering hem niet afwijst van het mol-schap.

Opdracht 1: Arjen stelt voor om over de opdracht na de denken voordat ze er roekeloos aan beginnen. Dit is inderdaad een kandidaat-achtige uitspraak, maar daarom juist slim voor de mol om hem te maken. Ten eerste is dat natuurlijk niet verdacht makend en zo vertoont hij al wat leiderschap, wat natuurlijk een voordelige positie is voor een mol. Maar de opmerking is vrij logisch om te maken en nu heeft hij mooi de tijd om samen met Sanne een ingewikkelde strategie te bedenken (de mol heeft natuurlijk voorkennis en weet welke strategieën er zijn en kiest vervolgens de lastigste). Iemand, ik weet niet meer wie, merkte bij deze opdracht ook op dat het vrij lang duurde voordat ze eindelijk begonnen met varen (correct me if I'm wrong). Daar kan dus tijd zijn gerekt. Ik weet niet of het bekend is wie er voor heeft gezorgd dat Kim en Sanne het zwaarste blok moesten tillen, maar het kan best dat het werk van de mol was  8)

Opdracht 2: Als mol lijkt het natuurlijk raar om te verklappen wat de kandidaten moeten doen, maar zo versterkt Arjen wel zijn "laat dit maar aan mij over"-positie in de groep door als eerste een slimme opmerking te maken (zoals hij ook deed in opdr 1). Noem dit dus tunnelvisie maar misschien heeft hij zelfs opdracht gekregen van de programmamakers om al vrij snel duidelijk te maken dat de kandidaten de tekentjes moeten onthouden zodat voorkomen wordt dat de kandidaten die hele tocht naar de berg maken om hem vervolgens weer te maken, ik kan me voorstellen dat je als programmamaker toch liever de spannende opbouw hebt zoals we die nu dankzij Arjen hebben gezien. Anyway, hij probeert de schade ook weer in te halen door lekker onduidelijk te zijn bij het proberen te kraken van de code.

Opdracht 3: Ik moet zeggen dat ik het als mol heel moeilijk zou vinden om hier te mollen, vooral omdat de opdracht eigenlijk gewoon heel leuk is om fanatiek te spelen.  ;D Iemand had trouwens op het Avro forum een lijstje geplaatst met wie welke liedjes goed had geraden, en het viel mij op dat hoewel Arjen de meeste goed had gereden, redelijk veel liedjes daarvan ook wel vrij gemakkelijk waren (zoals Thriller en Money Money Money). Die liedjes zullen uiteindelijk wel geraden worden dus schaadt het voor de mol eigenlijk niet om dan maar de persoon te zijn die die titels roept. Erik die ook veel liedjes goed had raadde daarentegen juist de lastigere titels, ik denk ook niet dat hij de mol is.

Al met al zie ik bij Arjen, als hij de mol is, een tactiek waarbij hij veel goede dingen lijkt te doen, maar die in feite niks uithalen omdat hij er vervolgens wel weer voor zorgt dat de opdracht toch niet slaagt. Dat is niet gelukt bij de 'kraak de code' opdracht, maar een voorbeeld is de parcours opdracht uit aflevering 2.

Wat een essay is dit geworden zeg  ;D
« Laatst bewerkt op: 6-02-2010, 16:22:50 door Cosmic »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #261 Gepost op: 6-02-2010, 12:26:44 »
Even advocaat van de duivel spelen: elke kandidaat weet na een aantal bordjes, vooral als er een mollogo opstaat (!), dat je ze moet onthouden. Door het als eerste te zeggen verdenken mensen je minder. Als hij het niet had gezegd, dan had Erik of Frits er wel op gekomen. Hij komt met het idee om ezelsbruggetjes te verzinnen, alleen blijkt Sanne er goed in te zijn om ze snel te verzinnen...
De truc is om als mol bovenaan de berg de omzetting van tekens naar code te verzieken.

Ik weiger gewoon mee te gaan in de tunnel Arjen die veel mensen hebben, vandaar dat ik er een genoegen in schep om hier geregeld wat tegengas te posten ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #262 Gepost op: 6-02-2010, 12:32:25 »
Dat vertalen lijkt me een kandidaatsaktie. <knip>
Waarom is het in de verkeerde volgorde plaatsen van de Kanji tekens, zodat de tolk ze niet juist kan vertalen, een kandidaatsactie? Nu zit de hele groep op het verkeerde been, inclusief Arjen... de groep denkt namelijk dat het sloeg op de opdracht met de bordjes zelf: samenvattend: 'ga de berg op en vind de schat'

De juiste vertaling is : 明日虫累旋写真答景色
明日= morgen (='aflevering 6')
虫 = insekt, maar ook: iemand die maar voor één ding leeft, of: overpeinzing/denkwerk
虫累旋 = Spiraal, helix, of schroef
写真= foto
答= antwoord
景色= uitzicht

We zien in de voorstukjes Arjen lopen in een spiraalvormige toren, met allemaal foto's aan de muur. En veel ramen met (mogelijk) leuk uitzicht. Dit kan geen toeval zijn: de tekst slaat op een opdracht die nog komen gaat!
« Laatst bewerkt op: 8-02-2010, 03:58:28 door thorinnl »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #263 Gepost op: 6-02-2010, 12:44:18 »
Waarom is het in de verkeerde volgorde plaatsen van de Kanji tekens, zodat de tolk ze niet juist kan vertalen, een kandidaatsactie? Nu zit de hele groep op het verkeerde been, inclusief Arjen... de groep denkt namelijk dat het sloeg op de opdracht met de bordjes zelf: samenvattend: 'ga de berg op en vind de schat'

De juiste vertaling is : 明日虫累旋写真答景色
明日= morgen (='aflevering 6')
虫 = insekt, maar ook: iemand die maar voor één ding leeft, of: overpeinzing/denkwerk
累旋 = Spiraal, helix, of schroef
写真= foto, plaatje
答= antwoord
景色= uitzicht

We zien in de voorstukjes Arjen lopen in een spiraalvormige toren, met allemaal foto's aan de muur. En veel ramen met (mogelijk) leuk uitzicht. Dit kan geen toeval zijn: de tekst slaat op een opdracht die nog komen gaat!
Ik zie alleen vierkantjes (in IE) of vierkantjes met cijfertjes er in (in Firefox). Kan jij voor mij bevestigen dat dit 答 het molentje is.

Dat de betekenis van dat teken 'antwoord' is vindt ik best mooi bij mijn theorie van afgelopen nacht passen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #264 Gepost op: 6-02-2010, 13:02:47 »
Waarschuwing: ik heb een lichte tunnelvisie richting Arjen :P
Toch wil ik kwijt waarom ik denk dat deze aflevering hem niet afwijst van het mol-schap.

Mooi samengevat, ik ben het helemaal met je eens dat we Arjen ondanks zijn goede acties niet moeten doorstrepen als Mol.

Citaat
Opdracht 2: Als mol lijkt het natuurlijk raar om te verklappen wat de kandidaten moeten doen, maar zo versterkt Arjen wel zijn "laat dit maar aan mij over"-positie in de groep door als eerste een slimme opmerking te maken (zoals hij ook deed in afl 1). Noem dit dus tunnelvisie maar misschien heeft hij zelfs opdracht gekregen van de programmamakers om al vrij snel duidelijk te maken dat de kandidaten de tekentjes moeten onthouden (..)

Zou heel goed kunnen. Je zou kunnen zeggen dat Arjen als Mol deze opdracht de strategie heeft toegepast die George in de laatste uitzending van zijn serie noemde: als Mol goed meewerken, het spel soms zelfs op gang brengen (met de voorkennis die de Mol heeft) maar net niet afmaken.

Dat net niet afmaken zou in dit geval kunnen zijn dat Arjen wist dat het beest niet klopte. Hij en Erik merken terecht op dat een bordje met 2 cijfers op de achterkant veranderd moet worden voor een bordje met 1 cijfer. Daar zijn er drie van. Arjen denkt aan het eerste bordje, het achtje. Het is Erik die over het beest begint, Arjen gaat hier wel in mee, Sanne ziet dat het beest fout is en kiest uiteindelijk zelfs het goede beest. (Vandaar dat ik Sanne niet meer als Mol zie overigens). Maar als Sanne terugloopt en het beest gecheckt heeft houdt Arjen twee mogelijke beestbordjes omhoog met op de achterkant steeds 2 cijfers, die kunnen het dus helemaal niet zijn. Daarna pakt Arjen een derde beestbordje ook weer met 2 cijfers. Het is dat Sanne daarna nog het goede ziet en alle tekens daarmee goed zijn. En wat je zegt, vervolgens oppert Arjen nogmaals om de hele boel tegelijk om te draaien in plaats van per stuk.

Arjen deed wel heel veel goed, maar misschien dus expres net niet alles. Kim deed bijvoorbeeld zeer weinig goed, en gaf hier en daar wat tegengas (Kim als Frits het eerste bordje opmerkt: "daar staat gewoon richting krater", Kim als Frits voor de tweede keer de slotjes draait (nu goed): "weten jullie het zeker, want mijn slot is gewoon aan de voorkant") maar had op het geheel veel minder invloed. Geen goede Mol naar mijn mening, Arjen mogelijk wel.

(Ook een heel essay geworden.. ;D)

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #265 Gepost op: 6-02-2010, 13:28:09 »
Ik zie alleen vierkantjes (in IE) of vierkantjes met cijfertjes er in (in Firefox). Kan jij voor mij bevestigen dat dit 答 het molentje is.

Dat de betekenis van dat teken 'antwoord' is vindt ik best mooi bij mijn theorie van afgelopen nacht passen.
Jep, dat is de 'molen', die omgedraaid een 2 opleverde. En Arjen heeft inderdaad per ongeluk, dan wel expres de 2 en de 6 (de laatste) in zijn molboekje omgedraaid.

Voor nog meer tunnelvisie :P --> de 13 die Arjen vergeten is, betekent afzonderlijk 'waar', als in 'true'. Door omissie van 真 (waar), blijft er 写 (foto's) over. Achter elkaar was het de eerder genoemde 真写='plaatjes'.


Misschien kunnen jullie "Japanese Language Pack" installeren, dan zie je ook die Kanji tekens. Vertalen kan met translate.google.nl

« Laatst bewerkt op: 6-02-2010, 13:36:10 door thorinnl »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #266 Gepost op: 6-02-2010, 13:40:09 »
Jep, dat is de 'molen', die omgedraaid een 2 opleverde. En Arjen heeft inderdaad per ongeluk, dan wel expres de 2 en de 6 (de laatste) in zijn molboekje omgedraaid.

Voor nog meer tunnelvisie :P --> de 13 die Arjen vergeten is, betekent afzonderlijk 'waar', als in 'true'. Door omissie van 真 (waar), blijft er 写 (foto's) over. Achter elkaar was het de eerder genoemde 真写='plaatjes'.


Misschien kunnen jullie "Japanese Language Pack" installeren, dan zie je ook die Kanji tekens. Vertalen kan met translate.google.nl
Ik mis het juiste service pack op deze computer om dat te kunnen instaleren. Die vierkantjes werken trouwens ook prima in google translate. :P

Dus de theorie is 'waar'!  :P ::)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #267 Gepost op: 6-02-2010, 14:54:07 »
De zaal waarin Arjen zit is erg donker in tegensteling tot de andere zaal. De mol wil graag in het donker vertoeven.

Offline smailie

  • Winnaar pool Eeuwige Roem 2010
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #268 Gepost op: 6-02-2010, 15:01:11 »
Ik denk persoonlijk dat de mol bij opdracht 2 juist wel met het idee komt om de bordjes te onthouden. Op deze manier is er nog een mogelijkheid dat de groep zich vergist en het verkeerd bordje kiest. Wanneer ze pas wanneer ze boven zijn ontdekken dat ze de bordjes hadden moeten onthouden hadden ze elk een bordje kunnen gaan bekijken en ligt het dus nog vers in het geheugen, de mol zou dan natuurlijk een fout kunnen maken maar dit zou wel erg voor de hand liggen.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #269 Gepost op: 6-02-2010, 15:36:33 »
Ik vind dat wel een goede opmerking. Het is inderdaad veel slimmer dat iedereen 1 bordje onthoudt i.p.v. dat iedereen zoveel tekens tegelijk moet onthouden.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #270 Gepost op: 6-02-2010, 15:39:20 »
volgens mij vergeet iedereen hier dat de mol veel makkelijker kan mollen als iedereen apart naar een bordje gaat
en dat er ook heel veel tijd verloren gaat als iemand ook weer helemaal naar beneden moet lopen ::)

het is voor de mol makkelijk om er langs te lopen en niets te zeggen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline smailie

  • Winnaar pool Eeuwige Roem 2010
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #271 Gepost op: 6-02-2010, 15:40:29 »
tuurlijk, het is makkelijker mollen.. maar dat valt wel heel erg op.. en het lijkt me niet dat de mol graag op wil vallen

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #272 Gepost op: 6-02-2010, 15:44:09 »
tuurlijk, het is makkelijker mollen.. maar dat valt wel heel erg op.. en het lijkt me niet dat de mol graag op wil vallen
maar met de groep onthouden is makkelijk hoor, iedereen kan elkaar verbeteren
dan valt er bijna niet te mollen, hoewel ik denk dat de mol een bordje wat juist is snel ergens had weggelegd, die later helaas is gevonden
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #273 Gepost op: 6-02-2010, 16:08:43 »
Voor nog meer tunnelvisie :P --> de 13 die Arjen vergeten is, betekent afzonderlijk 'waar', als in 'true'. Door omissie van 真 (waar), blijft er 写 (foto's) over. Achter elkaar was het de eerder genoemde 真写='plaatjes'.

Wederom fout.

写   sha   schilderij, schets
真   makoto   waarheid
写真   shashin   foto

Shashin en dus niet shinsha :P

Het is volgens mij wel zo dat de 13 inderdaad op het bordje shin/makoto stond.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #274 Gepost op: 6-02-2010, 17:05:46 »
Wederom fout.

写   sha   schilderij, schets
真   makoto   waarheid
写真   shashin   foto

Shashin en dus niet shinsha :P

Het is volgens mij wel zo dat de 13 inderdaad op het bordje shin/makoto stond.
Hehe :) Ik heb enkel google translator!

Wel grappig dus, 写=schilderij, 真=waarheid (wat inderdaad nr 13 was, het teken wat Arjen is 'vergeten'), en dus schrijven Japanners dus 'foto' vrij vertaald als 'levensecht schilderij'. In het Nederlands heb je natuurlijk ook van dat soort woorden.

In een ander topic meldde Tsubasa al dat die 'zeilboot' samen met 'wafeltje met bloementje eronder' en 'het beest/de draak' met z'n drieën spiraal vormen. En dus zijn we af van het woord insekt.
Dus nog een keer de echte vertaling: 明日 morgen, 虫累旋 spiraal, 写真 foto, 答 antwoord, 景色 uitzicht.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #275 Gepost op: 6-02-2010, 17:30:52 »
Hehe :) Ik heb enkel google translator!

Wel grappig dus, 写=schilderij, 真=waarheid (wat inderdaad nr 13 was, het teken wat Arjen is 'vergeten'), en dus schrijven Japanners dus 'foto' vrij vertaald als 'levensecht schilderij'. In het Nederlands heb je natuurlijk ook van dat soort woorden.

In een ander topic meldde Tsubasa al dat die 'zeilboot' samen met 'wafeltje met bloementje eronder' en 'het beest/de draak' met z'n drieën spiraal vormen. En dus zijn we af van het woord insekt.
Dus nog een keer de echte vertaling: 明日 morgen, 虫累旋 spiraal, 写真 foto, 答 antwoord, 景色 uitzicht.

We zijn af van het woord insekt, maar wat moeten we met spiraal? Ze lopen volgens mij geen cirkeltje om die berg heen om boven te komen (al heb er geen kaart van gevonden). Of zou/kan dit gaan om de berg op meanderen/kronkelen/slingeren?

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #276 Gepost op: 7-02-2010, 14:39:42 »
Hehe, Arjen is duidelijk in mijn achting gestegen nadat hij opgetogen op zijn twitterpagina heeft gemeld dat het nieuwe Dark Tranquillity album is uitgelekt. +1

In ik meen afl. 2 was trouwens de soundtrack van Metal Gear Solid te horen.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 14:48:02 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #277 Gepost op: 7-02-2010, 16:21:13 »
Wat mij verbaast is dat Arjen erg van puzzelen houdt en dan zo slordig alles in zijn boekje zit te vermelden. Of was er een reden voor en daarom een shot in zijn boekje kwam. Bij niemand hebben we een blik gekregen in zijn/haar boekje.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #278 Gepost op: 7-02-2010, 16:29:08 »
Het feit dat zoveel mensen op Arjen zitten is meestal een indicatie dat deze persoon het niet is. Daarom ben ik geneigd om hem laag op het lijstje te zetten.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] ARJEN
« Reactie #279 Gepost op: 7-02-2010, 16:29:56 »
Het feit dat zoveel mensen op Arjen zitten is meestal een indicatie dat deze persoon het niet is. Daarom ben ik geneigd om hem laag op het lijstje te zetten.
Nou, vorig jaar zat laik 95% op Jon... Vandaar dat ik hem nog steeds de slechste mol ooit vond.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...