Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 575927 keer)

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Vakantie
« Reactie #2300 Gepost op: 1-06-2019, 19:47:48 »
Wat super zeg! Fijn dat het weer zo meeviel, daar kun je in IJsland waarschijnlijk écht geen pijl op trekken. Doe nog even voorzichtig op de laatste kilometers.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Vakantie
« Reactie #2301 Gepost op: 2-06-2019, 13:01:00 »
En ik heb even een vraagje... Hebben jullie tips voor een stad of gebied in Nederland waar ik een aantal dagen een leuke soort-van-vakantie kan hebben? Ik zit erover na te denken om voor het eerst alleen op vakantie te gaan als ik hopelijk straks ben afgestudeerd, dus kan wel wat tips gebruiken. ::vergroot::
In Domburg op Walcheren is er ook een Stayokay! In kasteel Westhove, een kasteel in de bossen/duinen, prachtlocatie ::jaja::

En daar heb je Middelburg (en Vlissingen) in de buurt, dus ook genoeg stad :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2302 Gepost op: 2-06-2019, 13:13:08 »
Vik zelf was een beetje een tegenvaller. Ik denk dat ik niet in het plaatsje zelf geweest,  het leek wel een  bezoekerscentrum dat bedoeld is als uitvalsbasis voor mensen die goed voorbereid op de weersomstandigheden het binnenland in willen gaan. Nabij Vik is een strand met zwart lavazand, en grote basaltkolommen. Je moet er niet te dicht bij het water komen voor bijvoorbeeld een selfie, de stroming is er zo sterk dat je kunt worden meegetrokken, de zee in, er wordt flink voor gewaarschuwd met borden. Toch waren er mensen die het risico namen, alleen maar voor een mooi plaatje.

Een van de rotsen  die net in zee ligt, diende als voorbeeld voor de betonnen kerk in Reykjavik. De omgeving is echter ook bekend bij kijkers naar GoT.

De terugweg naar Reykjavik was erg leuk, op twee plekken werden 60 meter hoge watervallen bezocht. Bij een ervan was een trap, die qua lengte en hoogte te vergelijken was met die in de eerste Mamma Mia-film (500 treden). Als je die wandeling gedaan had, was de beloning groot: een uitzicht op de Skogafoss-waterval, maar dan van bovanaf. Bijna in Reykjavik passeerden we nog Selfoss, de plaats waar voormalig schaak-wereldkampioen Bobby Fischer begraven ligt. Nou ja, zijn graf ligt daar net buiten het plaatsje.

Het bleef maar mooi weer, het zou bijna gaan vervelen. Het gaf Reykjavik een feestelijk aanzicht, ze zijn dat daar niet gewend. Ik maakte nog een kleiner boottochtje naar eilandjes, waar we papagaaiduikers konden spotten. Helaas was het niet echt het seizoen, ik heb er maar een paar gezien, de boottocht was echter wel de moeite waard,

Met een traditioneel skandinavisch ontbijt op een zonovergoten terrasje, en een bezoek aan het Maritiem museum van Reykjavik op vrijdag was mijn vakantie ten einde.

Mij wachtte nog een lange nacht op Keflavik, de vlucht naar huis was te vroeg om ook die laatste nacht nog in het hotel te blijven. Dus ik koos ervoor om de laatste shuttlebus van vrijdagavond te nemen, en alvast naar Kevlavik te gaan. Ik was niet de enige, die dat deed.

Met mijzelf op terugweg, verdween ook de zon van IJsland. Ik nam afscheid met een regenbui.


 ::trots:: ::trots::

« Laatst bewerkt op: 2-06-2019, 15:30:02 door Bodejos »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2303 Gepost op: 4-06-2019, 09:48:14 »
In Domburg op Walcheren is er ook een Stayokay! In kasteel Westhove, een kasteel in de bossen/duinen, prachtlocatie ::jaja::

En daar heb je Middelburg (en Vlissingen) in de buurt, dus ook genoeg stad :)

Sowieso is Zeeland een aanrader! Je kunt eindeloos over het strand lopen, mooie duiken maken (als je daarvan houdt) en Middelburg is een super leuke stad vol historie (heb er een paar jaar gewoond, dus ik heb er een beetje een zwak voor gekregen).

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2304 Gepost op: 22-06-2019, 09:45:55 »
Voor wie het niet heeft meegekregen (lijkt mij onmogelijk, maar goed ;)). Ik ben 3 weken naar Noorwegen geweest. Het heeft alle verwachtingen waargemaakt. Ja het is een duur land (vooral het eten en drinken, voor sommige producten mag je gerust x3 doen tov de Nederlandse prijs), maar het is prachtig machtig mooi. En zoveel rustiger als in Nederland.

Qua weer de afgelopen weken mogen we ook niet klagen. De eerste dagen was het wel slecht; van de eerste 4 dagen waren er 3 kletsnat. Maar daarna werd het beter. De meeste dingen wel met droog (of zo goed als droog) weer kunnen doen. Enige waar het echt slecht weer was, was Bergen. Dat was wel jammer, minder kunnen zien daar wat ik had gewild. En in de storm op de Atlantic Road gestaan. Maar overal was helemaal niet zo slecht. Het wa een beetje zoals in Nederland af en toe. De ene dag sta je in de sneeuw op een berg, de volgende dag is het 25 graden.

Hoogtepunt waren toch wel de fjorden bij Geiranger, Loen en Flam - dat is zo ontzettend mooi (daar is mijn avatar ook van, Flam). Bij Flam een 4 uur durende boottocht gedaan. Ik heb me geen seconde verveeld, ik heb me alleen maar lopen vergapen aan de mooie plaatjes (zelfs in stormachtig weer).  Tot slot via Oslo teruggevlogen. Oslo is gezellig en een vriendelijke stad, maar geen stad waar je geweest moet zijn naar mijn menig. Als je nog een locatie voor een stedentripje zoekt, zou ik iets anders kiezen. Wel een goede start- en/of eindpunt van een rondreis.

Foto's staan op mijn Instagram account - zie linkje in mijn profiel.
Ik zal later nog even een kaartje toevoegen van de route die we gedaan hebben (moet zo weg - dus komt vanmiddag).

Edit: Kaartje toegevoegd - gestart in Trondheim en geëindigd in Oslo
« Laatst bewerkt op: 22-06-2019, 18:39:11 door Daisy »

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2305 Gepost op: 22-06-2019, 10:08:44 »
Ik zie je insta niet maar zag op FB echt prachtige foto's langskomen, wat een mooi land en wat een mooie reis! ::bravo::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vakantie
« Reactie #2306 Gepost op: 22-06-2019, 10:55:02 »
prachtige reis Daisy zo te zien!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2307 Gepost op: 22-06-2019, 12:08:21 »
Het was leuk om regelmatig je foto's langs te zien komen, Daisy.


Met drie weken heb je teminste de tijd om al dat moois op je gemak te bekijken. Regen is helemaal niet erg, maar het moet natuurlijk ook niet je hele vakantie aan 1 stuk plenzen. Wat ik las over Bergen: als je van regen houdt, is dat ''the place to be......''.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Vakantie
« Reactie #2308 Gepost op: 22-06-2019, 12:52:21 »
Ja, prachtige foto's heb ik voorbij zien komen Daisy! ::bravo::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Vakantie
« Reactie #2309 Gepost op: 30-06-2019, 22:31:38 »
En ik heb even een vraagje... Hebben jullie tips voor een stad of gebied in Nederland waar ik een aantal dagen een leuke soort-van-vakantie kan hebben? Ik zit erover na te denken om voor het eerst alleen op vakantie te gaan als ik hopelijk straks ben afgestudeerd, dus kan wel wat tips gebruiken. ::vergroot::

Update: Ik heb al jullie advies in de wind geslagen, want het is Haarlem geworden ::hypocriet:: Maar nogmaals dank voor het meedenken! ::zwaai::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2310 Gepost op: 1-07-2019, 18:53:23 »
Haarlem is leuk, vrij recent nog geweest. ::ok::

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Vakantie
« Reactie #2311 Gepost op: 4-07-2019, 20:48:34 »
Ik ben alweer een paar dagen terug ::schaam:: maar ik kon meteen vol in het werk.
Vorige week ben ik samen met mijn moeder, beste vriendin en haar zoontje een paar dagen naar Frankrijk geweest. mijn moeder heeft daar een piepklein, oud (als in ouder dan ik  ;) ) caravannetje staan en zij blijft daar ook nog een tijdje. Wij hebben haar weggebracht en zijn lekker een paar dagen gebleven.
Het was er heerlijk ondanks dat het heel warm was 37 tot 40 graden, dus we hebben niet veel gedaan. Maar even ontspannen is ook lekker ;D

Nu op naar een paar drukke zomermaanden en aftellen tot de vakantie in september.

Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Vakantie
« Reactie #2312 Gepost op: 5-07-2019, 18:34:29 »
Ik ga morgen op zomerkamp met de scouts, voor een week :D We gaan alleen maar leuke (en wat fysieke) dingen doen: overnachten bij een boer, hiken, een zelf georganiseerd avondspel, gezellig doen met vrienden, koken, Gotcha, en nog meer activiteiten waar ik nu nog niks van weet :). Ik ga er extra van genieten, want dit is mijn allerlaatste kamp als scout, na de zomervakantie ga ik naar de explorers. Veel is dus voor de laatste keer. Jammer natuurlijk, maar ik heb vooral veel zin in aankomende week! ::bravo::

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Vakantie
« Reactie #2313 Gepost op: 6-07-2019, 08:53:17 »
Explorer zijn is nog veel leuker ;D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Vakantie
« Reactie #2314 Gepost op: 13-07-2019, 14:50:09 »
Mijn eerste alleen-op-vakantie ervaring was een hele positieve! Even een reisverslag:

Dinsdag vertrok ik tussen de middag naar Haarlem. Een reis van bijna 3 uur, maar dan heb je ook wat... ::hypocriet:: Ik kwam 's middags aan in een heel chill en mooi hotel en kon al eerder inchecken, wat ook fijn was. Begon goed!
Ik besloot om, nadat ik mijzelf had geïnstalleerd in de kamer, eventjes Haarlem in te gaan. En toen werd ik wel een beetje overvallen door de drukte. Had ik niet verwacht, want dinsdagmiddag. Maargoed, ik besloot rustig even een rondje te lopen en kreeg direct een goed beeld van de sfeer, etc. Wel was ik blij om na zo'n 2 uur weer rustig op mijn hotelkamer te zitten. Het was toen een uur of 17:00, waardoor ik besloot om met de trein naar Zandvoort te gaan: maar 10 minuutjes! ::bravo:: Daar kwam de horror waar ik bang voor was: alleen uit eten gaan. Dit bleek best oké te zijn, toen ik neerplofte in een leuke pizzeria. Uiteindelijk een fijne strandwandeling gemaakt en weer terug naar mijn hotel. Een drukke, vermoeiende maar positieve eerste dag!

Woensdag zou het slecht weer worden. Ik had 's middags afgesproken met Mollenvanger in Leiden, dus de ochtend had ik nog open. Eerst ontbijten in het hotel: was allemaal helemaal prima! Ook weer even de drempel over van het alleen eten, maar al doende leert men. I.v.m. de weersvoorspellingen besloot ik te gaan geocachen in de buurt. Daardoor ontmoette ik een leuk ouder echtpaar, ook druk op zoek naar dezelfde cache. Zij, als ervaren spelers, vonden de cache en hebben mij direct even wat kneepjes van het vak geleerd. Na 3 gezochte caches, waarvan 2 gevonden, ging ik terug naar het hotel en pakte ik mijn spullen om naar Leiden te gaan. Ook weer 15 minuutjes ofzo. Wat dat betreft is de Randstad echt hemels. ::love::
In Leiden was het eventjes wachten op Mollenvanger, die mij daarna álles van de stad heeft laten zien. Was sowieso leuk om eens een RN'er in het echt te ontmoeten! Helaas was het regenachtig weer, maar lang leve de overkappingen en plekjes die Mollenvanger wist om je prima te vermaken. Een hele gezellige middag, dus! Nogmaals dank, Mollenvanger! ::jaja::
Zo tegen het eind van de middag kwam ik weer in mijn hotel aan, heb ik wat gelezen in mijn De Mol boek (AANRADER!) en besloot ik 's avonds een gemakkelijke kapsalon te halen in Haarlem. Na het eten opnieuw naar Zandvoort, wéér genieten geblazen daar.

Helaas kreeg ik zo tussen het geocachen en Leiden pijnlijke voeten. Het bleken blaren te worden, waardoor ik donderdagochtend na het ontbijt direct om 9 uur voor de Kruidvat stond te trappelen om blarenpleisters te halen. ;D
Donderdagochtend heb ik verder een culturele activiteit gedaan: het Teylers Museum bezocht. Eigenlijk haat ik musea, maar ach. ::joehoe:: En de ervaring bleek positief toen er allerlei schetsen van Rembrandt hingen. Het schijnt het oudste museum van Nederland te zijn? In elk geval een leuke ervaring, maar of het de prijs waard was... ::rofl::
Donderdagmiddag heb ik tweeënhalf uur in het Vondelpark te Amsterdam gezeten. Hier was ik nog nooit geweest en aangezien ik had afgesproken met een vriendin in Amsterdam leek het mij wel een uitgelezen kans om daar te verzamelen. Wat veel mensen in het park!! Sowieso valt het mij altijd op dat de mensen in de Randstad zo anders gekleed zijn, zoveel meer eigen durven te zijn en gewoon een hele andere vibe hebben. Tot zover de ervaringen van een small town boy in a big arcade. Gezellige middag gehad in Amsterdam en toen ik 's avonds weer in Haarlem aankwam besloot ik voor de laatste keer naar Zandvoort te gaan. Wat foto's kunnen maken bij de prachtige zonsondergang. ::bravo::

En toen vrijdag. Na het ontbijt moest ik helaas plotseling nog wat dingen regelen voor school, maar toen kreeg ik daarna mijn officiële bericht dat ik ook volgens de administratie was afgestudeerd. Dus dat was de moeite waard. Daarna alles ingepakt en op de trein gestapt naar huis. In verband met de slechte weersvoorspellingen en verwachtte vakantiedrukte had ik ook weinig zin om nog meer rond te hangen. Na een reis met een stop van een uur op Amsterdam Centraal (want mensen kijken ;D) kwam ik 's middags weer aan in mijn hometown na zo'n 4 overstappen in Amsterdam, Utrecht (met flinke onweer), Deventer en Zwolle.

Een positieve ervaring, zoals ik al zei. Smaakt naar meer en is écht aan te raden! Alleen op vakantie gaan is nog niet zo eng en spannend als het klinkt... ::jaja::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2315 Gepost op: 13-07-2019, 15:01:17 »
Leuk dat het bevallen is. En soms ontmoet je juist ook meer mensen als je alleen op pad bent.  :D Die geocache tips ben ik ook wel benieuwd naar, want ik kan die dingen echt nooit vinden.  :P

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #2316 Gepost op: 13-07-2019, 16:04:49 »
Leuk om te lezen Gupp. In je eentje eten is in het begin wel even een avontuur, maar ach, het is alleen maar eten moet je maar denken, zo ben ik er ook overheen gekomen. ;)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vakantie
« Reactie #2317 Gepost op: 13-07-2019, 18:41:24 »
alleen eten in een echt restaurant vind ik best wel awkward.... dus ga ik inderdaad dan meestal naar iets waar het niet zo raar is dat mensen alleen eten (bijvoorbeeld het restaurant van het hotel, of ergens een snelle hap).
Alleen ontbijten in een hotel.... ach dat doen wel meer mensen dus dat is niet zo awkward.

Wel is het inderdaad leuk om mensen te ontmoeten.... dat lukt toch minder goed wanneer je met een groep bent.
Wit is ook een kleur!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vakantie
« Reactie #2318 Gepost op: 14-07-2019, 12:53:29 »
Ik maak regelmatig mee, dat bedienend personeel tafeltjes waar meer mensen een plaatsje hebben gevonden, het eerste bedient. Klaarblijkelijk ben je als ''gast alleen'' niet zo aantrekkelijk.

Waarom ik alleen reis, of alleen ergens op een terrasje ga zitten, staat buiten deze discussie. Maar als ik alleen ergens binnenkom, kan ik geen tafeltje bezet houden, hetgeen ik zovaak mensen zie doen. Ik stond weleens in een rij in een zelfbedieningsrestaurant, waar nog genoeg plaats leek te zijn. Toen ik met mijn dienblad naar een tafeltje liep: ''sorry, is bezet........'' '' eh, door wie, ik zie niemand?''. Erg vervelend, want ik moet maar zien waar ik met mijn maaltijd een plekje kan vinden.

Ik zei al hierboven: het gebeurt meer dan me lief is, dat personeel eerst naar een tafeltje toe gaat, waar meer mensen zitten. (meer omzet, gasten alleen zijn minder aantrekkelijk, ik zou het niet weten). Tafeltje bezet houden als je alleen bent, gaat niet. Ik vind het ook niet erg sociaal, maar kennelijk wordt het als vanzelfsprekend beschouwd wanneer mensen dat doen.


Dit weerhoudt mensen die sowieso al over een (virtuele) drempel heen moeten stappen om iets te ondernemen, om dat daadwerkelijk te doen. Het is een aspect waar volgens mij veel meer rekening mee gehouden kan worden.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2019, 12:55:10 door Bodejos »

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Vakantie
« Reactie #2319 Gepost op: 14-07-2019, 13:20:12 »
Leuk, Gupp! En MV natuurlijk ;)
Kom je volgende keer toch naar die stay okay in Zeeland? Dan kun je een volgende RN-er meeten ;) :D