In het mannentoernooi is het overigens minstens net zo leuk als bij de vrouwen!
De eerste wedstrijd van de dag was gelijk de mooiste, namelijk een herhaling van de WK-finale van vorig jaar: Frankrijk - Qatar
Een mooie en goede eerste helft, de teams waren aan elkaar gewaagd. Al moest Qatar wel alle zeilen bijzetten om bij te blijven.
Dit had tot gevolg dat twee pijlers uit het basisteam (Hassan Mabrouk en Zarko Markovic) bij rust al twee tijdstraffen hadden en dus met de rem er op moesten gaan spelen in de tweede helft. Ruststand 16-13 voor de Fransen.
En toen ging bij de Fransen de voet op het gaspedaal. Mooie snelle aanvallen met Nikola Karabatic als regisseur en een uitstekend in vorm zijnde oudgediende Luc Abalo zorgden er voor dat de "Qatari" vooedig onder de voet gelopen werden. Eindstand 35-20 voor Frankrijk. Ja je leest het goed: maar 7 goals van Qatar in de tweede helft. Au.
Eerlijk gezegd hoop ik dat de Qatari geen medaille gaan pakken... het team is echt bij elkaar gekocht. Je speelt feitelijk tegen een soort All-Star team en dat lijkt me echt in strijd met de Olympische gedachte. Maar goed: eens kijken hoe de Qatari met deze dreun om gaan.
De andere twee wedstrijden in poule A leverden de eerste winst voor Kroatië op (een nipte 26-27 op Argentinië na achterstand bij rust) en de tweede ruime winst voor de Denen (31-23 tegen Tunesië). De Fransen en de Denen gaan nu aan de leiding met 4 uit 2.
In groep B is het helemaal spannend. Duitsland won voor de tweede keer met 32-29 (dit keer tegen Polen) en ook Slovenië won zijn tweede wedstrijd tegen het vooraf minder sterk ingeschatte Brazilië. Egypte won enigszins verrassend met 26-25 van Zweden, dat verrassend met 0 uit 2 onderaan staat, samen met Polen.
Deze poule was al lastig te voorspellen, maar nu weet ik het helemaal niet meer. Het is in theorie zelfs nog mogelijk dat de huidige leiders Duitsland en Slovenië nog beiden de kwartfinales niet halen... we gaan het zien.
Topwedstrijd de komende ronde is voor mij Denemarken - Kroatië. De Kroaten moeten winnen om bij te blijven en de Denen willen laten zien wat ze kunnen, zeker in de wetenschap dat in de laatste twee wedstrijden Qatar en Frankrijk nog wachten.
Tot later!