Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot  (gelezen 15022 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #60 Gepost op: 3-04-2019, 01:37:43 »
Eens met de analyse van moedermol (ookal is de sleutel net zo belangrijk als de fakkel en de sporten dus ik vind de sleutel niet per se het belangrijkst).

Wat ik toe wil voegen: Kaat zegt zelfs als ze bij de boot zijn nog “‘t zal wel 7 zijn dan he” terwijl al lang bekend is dat dat niet klopt. Probeert hier wellicht het doorzoeken te staken en op 7 te blijven hangen. Weer vertragen.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #61 Gepost op: 3-04-2019, 13:31:09 »
Het belangrijkste om Bruno en Elisabet te bevrijden is de sleutel en deze wordt goed bewaakt door Kaat.
Ze trekt nog wel aan het touwtje om de som te voorschijn te halen en daar op te blijven puzzelen maar verder onderneemt ze niets om contact met de anderen te zoeken. Kaat vraagt wel waar de vis voor dient maar het is Eva die het liedje ontdekt. Kaat gaat hier meteen op door met het antwoord 7 zodat er weer tijd verloren gaat zonder dat er contact met de anderen is. Eva vraagt zich vervolgens af waarom zij niet met de rest kunnen communiceren. Het is Eva die contact zoekt en besluit naar de kajuit te zwemmen. Kaat die de hele tijd de opdracht vertraagd heeft houdt zich ook nu nog van de domme.
Pas als ze getal 28 hebben gekregen uit de kajuit zwemt Kaat terug naar het vlot, op de hielen gezeten door Axel. Nu moet ze de som wel oplossen samen met Axel. Terug bij de kajuit  vertraagt ze nog bij het ophangen van de bamboestokken in de ladder maar door het goede werk van de rest van de groep  lukt het haar niet meer om de opdracht te laten mislukken.

De twee in de kajuit lossen alle opdrachten goed op. Joeri en Bas redden de bamboestokken en Axel en Martijn pakken de fakkel. Axel is goed bezig met de vlaggen. Joeri helpt als een vliegende keep overal en nergens, Eva is goed bezig bij het vlot en zoekt contact en Martijn is naar huis. Er is er maar één die behalve vertragen niet veel heeft uitgespookt  ::rofl::
Ik ben het volledig eens met wat je hier allemaal aanhaalt. Het zou ook perfect kunnen kloppen met wat er daarna in het dagboek van de mol gezegd wordt en deze acties zijn tenminste niet zo duidelijk verdacht in beeld gebracht als het scheuren van het touw door Bas en het nat maken van de fakkel door Axel. Het is duidelijk dat de makers ons willen doen geloven dat de mol het heeft over één van die twee duidelijke acties.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #62 Gepost op: 3-04-2019, 14:13:00 »
Kan er iemand liplezen: op youtube met 0.25x afspelen op 45:03. Beeld verspringt in die seconde en dan zegt Bruno iets. Maar wat. Suggestie staat in het plaatje.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #63 Gepost op: 3-04-2019, 14:35:44 »
ja ze zeggen allemaal iets  ;)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #64 Gepost op: 3-04-2019, 14:51:06 »
Het niet plaatsen van de derde sport (zogezegd wegens tijdsnood) zou ook een eventuele molactie van Kaat kunnen zijn maar het is niet duidelijk wie dat besliste of daarop aanstuurde.

Toen ik Joeri in de boot zag klimmen vroeg ik me al af hoeveel extra tijd het gekost had zonder die laatste sport. Zo te zien was het mèt die laatste sport al moeilijk genoeg geweest. Maar Joeri, mijn held, heeft het weer gefikst.  ::tandpastasmiley::

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #65 Gepost op: 3-04-2019, 15:20:30 »
ja ze zeggen allemaal iets  ;)
Inderdaad, anders zou het voor de andere kandidaten wel heel makkelijk geweest zijn, als enkel de mol zou praten...

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #66 Gepost op: 3-04-2019, 17:22:19 »
Ik wil echt heel graag weten waarom de mol gekozen heeft voor Elisabet en Bruno in de kajuit. Ik zou Elisabet daar nooit geplaatst hebben.  ???
No Milk today???

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #67 Gepost op: 3-04-2019, 18:00:46 »
Wat een ongelofelijk zware opdracht! Het is bijna onmenselijk om kandidaten een uur lang te laten zwemmen / dobberen in het water, dat kost zoveel kracht. De kandidaten zullen totaal gesloopt zijn geweest na deze opdracht. Logisch dat de slechtere zwemmers hier extra moeite mee hebben. Dat Martijn zijn vest op heeft geblazen verbaast me dan ook niets, eerlijk gezegd had ik dat bij Joeri ook wel verwacht (maar zijn wilskracht is dus ongelofelijk sterk wat hem voor mij definitief afschrijft als mol).

In het water gingen dingen mis:
- de fakkel is onder water beland
- de kist is gezonken
- het uitreken van de rekensom duurde erg lang
- 1 sport van de trap miste
- wie draagt er nu een bril bij het zwemmen?

Van wat er in de kajuit gebeurde hebben we eigenlijk niet zoveel kunnen zien. Ook is het lastig in te schatten of de opdrachten sneller uitgevoerd hadden kunnen worden. Wel is het denk ik interessant om te redeneren waarom de mol deze twee kandidaten heeft uitgekozen en waarom niet twee anderen. Redenen kunnen zijn:
- slechtste zwemmers moeten natuurlijk zwemmen, des te meer kans dat er zwemvesten opgeblazen zullen worden
- slechtste puzzelaars of communiceerders in de kajuit (zonder de kajuit kunnen de andere opdrachten niet uitgevoerd worden)

Zou de mol zichzelf in de kajuit plaatsen? Dat vind ik een lastige. In het verleden zijn er mollen geweest die zichzelf hebben 'gespaard' in hun keuzes. Dit was een enorm zware opdracht, wil je die als mol wel meedoen? Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat de mol liever in het water ligt, daar heb je meer in de hand of de opdracht wel of niet slaagt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #68 Gepost op: 3-04-2019, 18:07:34 »
Ik wil echt heel graag weten waarom de mol gekozen heeft voor Elisabet en Bruno in de kajuit. Ik zou Elisabet daar nooit geplaatst hebben.  ???

Wel is het denk ik interessant om te redeneren waarom de mol deze twee kandidaten heeft uitgekozen en waarom niet twee anderen. Redenen kunnen zijn:
- slechtste zwemmers moeten natuurlijk zwemmen, des te meer kans dat er zwemvesten opgeblazen zullen worden
- slechtste puzzelaars of communiceerders in de kajuit (zonder de kajuit kunnen de andere opdrachten niet uitgevoerd worden)

Wat nog een derde reden kan zijn: twee personen die elkaar verdenken en dus wantrouwen bij elkaar zetten. Kwestie van de samenwerking te bemoeilijken/vertragen. Er blijkt alleen uit niets (biechten) dat dit het geval is bij Elisabet en Bruno. Er is wel even een momentje dat Elisabet Bruno niet zomaar op zijn woord wil geloven (bij de buisjespuzzel) en er wat onenigheid is.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #69 Gepost op: 3-04-2019, 18:19:28 »
Van wat er in de kajuit gebeurde hebben we eigenlijk niet zoveel kunnen zien. Ook is het lastig in te schatten of de opdrachten sneller uitgevoerd hadden kunnen worden. Wel is het denk ik interessant om te redeneren waarom de mol deze twee kandidaten heeft uitgekozen en waarom niet twee anderen. Redenen kunnen zijn:
- slechtste zwemmers moeten natuurlijk zwemmen, des te meer kans dat er zwemvesten opgeblazen zullen worden
- slechtste puzzelaars of communiceerders in de kajuit (zonder de kajuit kunnen de andere opdrachten niet uitgevoerd worden)

Zou de mol zichzelf in de kajuit plaatsen? Dat vind ik een lastige. In het verleden zijn er mollen geweest die zichzelf hebben 'gespaard' in hun keuzes. Dit was een enorm zware opdracht, wil je die als mol wel meedoen? Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat de mol liever in het water ligt, daar heb je meer in de hand of de opdracht wel of niet slaagt.
Een vierde reden om specifiek iemand in de kajuit te zetten, kan zijn om je als Mol te scheiden van degene die jou verdenkt. Wat dat betreft is het wel interessant eens na te gaan door wie Bruno en Elisabeth verdacht worden, en wie zij zelf verdenken. Met dank aan Heinz in het Wie verdenkt Wie topic:

Elisabeth werd verdacht door Ingrid. Bruno werd tot nu toe door niemand verdacht. Niet zo interessant dus. Maar opvallender: van henzelf hebben we nog helemaal niet gehoord wie zij verdenken.

Of de Mol zichzelf in de kajuit zal plaatsen, is misschien ook afhankelijk van de mol-opdracht die Gilles voor hem in petto heeft?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #70 Gepost op: 3-04-2019, 18:30:54 »
De mol heeft heel even kunnen nadenken over wie hij of zij wilde kiezen, want de mol werd net pas gebriefd en moest gelijk een keuze maken.

De mol wilde zelf niet in de kajuit.
De mol dacht dat de rest dat ook zou begrijpen.
De mol moet dus geen verdachte personen in de groep in de kajuit hebben.
De mol wilt de minst verdachte kandidaten in de kajuit hebben.
Dus de mol zei “Bruno en Elisabet”.

Ik denk dat het zo is gegaan ::ok::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #71 Gepost op: 3-04-2019, 18:46:26 »
Maar waarom zou de Mol zelf niet in de kajuit willen? Er viel daar heel veel te mollen. Verder snap ik je gedachtegang wel, maar die eerste stap niet.

EDIT: Ah, ik heb hem! Omdat hij een opdracht kreeg in het water. Er was inderdaad in die ene minuut natuurlijk niets te kiezen. En verder volgens jouw rijtje. ::ok::
« Laatst bewerkt op: 3-04-2019, 18:52:50 door Newbie2 »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #72 Gepost op: 3-04-2019, 18:55:22 »
Het belangrijkste om Bruno en Elisabet te bevrijden is de sleutel en deze wordt goed bewaakt door Kaat.
Ze trekt nog wel aan het touwtje om de som te voorschijn te halen en daar op te blijven puzzelen maar verder onderneemt ze niets om contact met de anderen te zoeken. Kaat vraagt wel waar de vis voor dient maar het is Eva die het liedje ontdekt. Kaat gaat hier meteen op door met het antwoord 7 zodat er weer tijd verloren gaat zonder dat er contact met de anderen is. Eva vraagt zich vervolgens af waarom zij niet met de rest kunnen communiceren. Het is Eva die contact zoekt en besluit naar de kajuit te zwemmen. Kaat die de hele tijd de opdracht vertraagd heeft houdt zich ook nu nog van de domme.
Pas als ze getal 28 hebben gekregen uit de kajuit zwemt Kaat terug naar het vlot, op de hielen gezeten door Axel. Nu moet ze de som wel oplossen samen met Axel. Terug bij de kajuit  vertraagt ze nog bij het ophangen van de bamboestokken in de ladder maar door het goede werk van de rest van de groep  lukt het haar niet meer om de opdracht te laten mislukken.

De twee in de kajuit lossen alle opdrachten goed op. Joeri en Bas redden de bamboestokken en Axel en Martijn pakken de fakkel. Axel is goed bezig met de vlaggen. Joeri helpt als een vliegende keep overal en nergens, Eva is goed bezig bij het vlot en zoekt contact en Martijn is naar huis. Er is er maar één die behalve vertragen niet veel heeft uitgespookt  ::rofl::

Helemaal mee eens, ik zag het precies zo. En dan nog een halfgebakken molactie; Kaat laat één bamboetree achterwege. 'Omdat dat sneller is en Joeri het ook zonder wel redt'. Vervolgens zien we een verbeten Joeri zich met man en macht op die boot trekkend  ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #73 Gepost op: 3-04-2019, 20:15:47 »
Als ik het laatste gedeelte van deze opdracht nog eens goed bekijk dan vind ik Eva nog net wat verdachter dan Kaat. Dit is zoals ik het zie:

  • Eva pakt vuur met de (natte) fakkel en doet hier minstens meer dan een minuut (aftelklokje in beeld) over, misschien wel twee minuten
  • Eva probeert het touwtje te laten branden om het laddertje te laten vallen maar maakt het vuur zo uit, Kaat probeert het touwtje omlaag te trekken zodat Eva er beter bij kan
  • Martijn pakt vuur met de fakkel
  • Eva pakt het vuur van Martijn over en houdt de fakkel zo vast dat ze niet bij het touwtje kan
  • Axel neemt de fakkel over en brandt het touwtje door waardoor het laddertje naar beneden valt, Kaat trekt hier nog steeds het touwtje omlaag
  • Kaat doet twee ontbrekende sporten in het laddertje, Eva komt haar hierbij helpen
  • Na het bevestigen van de tweede sport valt Kaat in het water
  • Iemand (vrouwenstem, maar is het Kaat of Eva?) roept "Ja, go!"
  • Kaat: "De laatste of niet?"
  • Joeri is dan al aan het klimmen
Eva heeft hier een paar mogelijke molacties (waar ik ook meteen mijn bedenkingen bij zet): lang doen over vuur pakken (maar OK, die fakkel was nog nat), het vuur uitmaken in plaats van het touwtje doorbranden (zou een knappe molactie zijn, misschien wat onwaarschijnlijk knap) en de fakkel op zo'n manier van Martijn overnemen dat ze er niet mee bij het touwtje kan. Kortom: vertragen.



Door de fakkel te hoog over te pakken kan Eva niet bij het touwtje


Kaat doet goed haar best door het touwtje naar beneden te trekken en door met flinke krachtinspanning twee sporten in het laddertje te bevestigen. Dat ze na het tweede in het water valt zou een molactie kunnen zijn maar vervolgens vraagt ze nog of ze niet de derde sport (die Axel bij zich houdt) ook moeten bevestigen. Joeri is dan al de ladder op. (En was het Kaat of Eva -die dan wel haar mond open heeft, zie screenshot- die "Ja, go!" riep? Misschien dat iemand dit beter hoort dan ik.)



Na een flinke krachtinspanning valt Kaat in het water waarna Joeri meteen de ladder opklimt
« Laatst bewerkt op: 3-04-2019, 22:50:34 door Heinz »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #74 Gepost op: 3-04-2019, 20:40:13 »
De reden waarom de mol zichzelf niet in de kajuit plaatste is omdat het een té voor de hand liggende molpositie is. Moest de opdracht mislukken zouden die in de kajuit het meest verdacht worden en ik denk dat de mol twee kandidaten heeft gekozen waarvan hij zou denken dat die de raadsels niet snel zouden oplossen. Maar deze keer heeft de mol een verkeerde inschatting gedaan.

Buiten de kajuit is de positie bij de rekensom en de sleutel de beste omdat dit het moeilijkst op te lossen is en omdat ze een stuk verder en buiten het zicht van de andere kandidaten zijn.

Kaat en Eva vond ik hier ook het verdachtste overkomen door de rekensom verkeerd op te lossen en zo lang te wachten om naar het schip te zwemmen voor de aanwijzing (het was Eva die tenslotte naar het schip wilde, toch wel onmols hier). Misschien dat Kaat (als mol) nogmaals probeerde de rekensom verkeerd op te lossen maar Axel was met haar meegegaan en rekende het juist uit (onmols van Axel). Misschien dat Kaat ook dacht de sleutel kwijt te spelen maar Axel was bij haar en het zou te verdacht zijn geweest.

Eva verloor inderdaad tijd met het aansteken van de fakkel (ze kan de natte fakkel als excuses inroepen) en Kaat met het aanleggen van de sporten.

« Laatst bewerkt op: 3-04-2019, 20:44:25 door Luc »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #75 Gepost op: 3-04-2019, 21:44:14 »
Ik wil echt heel graag weten waarom de mol gekozen heeft voor Elisabet en Bruno in de kajuit. Ik zou Elisabet daar nooit geplaatst hebben.  ???
Waarom niet? Zij lijkt mij een goede zwemster, het is alleszins slim om dat te doen. Bruno is daar verdachter. Maar als hij de mol is, is het wel weer te begrijpen, want die kan het lekker kalmpjes aan doen dan.

Ik lees verder dat het in de Vlaamse mol gebruikelijk is dat er allerlei nep mol acties getoond worden, en dat de daadwerkelijke mol buiten schot blijft. Maakt de kajuit ook weer verdachter. Maar goed, ik heb een andere mol  ;D ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #76 Gepost op: 4-04-2019, 14:43:02 »
Of de Mol zichzelf in de kajuit zal plaatsen, is misschien ook afhankelijk van de mol-opdracht die Gilles voor hem in petto heeft?

Gilles geeft geen molopdracht, hij zegt hooguit waar (makkelijk) gemold kan worden. Het is aan de mol zelf wat hij doet, waar en wanneer.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #77 Gepost op: 4-04-2019, 15:04:18 »
Normaal gesproken wel, ja. Maar hier was maar een minuutje. Het moest heel casual lijken, onbegrip of verwarring van de kandidaat was fataal. En dan moest de kandidaat ook nog 2 mensen voor de kajuit doorgeven. Dus meer dan 1 mol-optie van Gilles verwacht ik eerlijk gezegd niet.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #78 Gepost op: 4-04-2019, 17:09:35 »
Weet ik niet... In een minuut kan je heel wat tips geven waar je eventueel zou kunnen mollen, lijkt mij!
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #79 Gepost op: 4-04-2019, 21:00:53 »
Ik lees verder dat het in de Vlaamse mol gebruikelijk is dat er allerlei nep mol acties getoond worden, en dat de daadwerkelijke mol buiten schot blijft. Maakt de kajuit ook weer verdachter. Maar goed, ik heb een andere mol  ;D ::)
Juist niet ::ohno::, iedereens acties worden altijd laten zien ook die van de mol. Meerdere molacties van voorgaande mollen zijn gewoon in de aflevering genoemd.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human