Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot  (gelezen 15028 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #80 Gepost op: 4-04-2019, 23:14:25 »
Als Eva de Mol is, dan laat je dit beeld er toch niet inzitten. Juichende kandidaten. Teleurstelling bij Eva? van de mol?
Neuh, das een kandidaat, die lijkt op een teleurgestelde mol, dat beeld laat je er wel in natuurlijk.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #81 Gepost op: 5-04-2019, 11:24:55 »
Als Eva de Mol is, dan laat je dit beeld er toch niet inzitten. Juichende kandidaten. Teleurstelling bij Eva? van de mol?
Neuh, das een kandidaat, die lijkt op een teleurgestelde mol, dat beeld laat je er wel in natuurlijk.

Het was mij en tot nu toe nog niemand anders hier verder opgevallen, dus dat kan prima wat mij betreft. :P Soms zijn er oprechte emoties van de mol in beeld te zien die hem/haar weg kunnen geven.. sowieso zie je veel meer emoties van de kandidaten in de Belgische WIDM dan in de Nederlandse, vind ik.

Spoiler WIDM 2018:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #82 Gepost op: 5-04-2019, 12:31:58 »
Als Eva de Mol is, dan laat je dit beeld er toch niet inzitten. Juichende kandidaten. Teleurstelling bij Eva? van de mol?


Duwt me alleen maar meer de Eva tunnel in  ::rofl::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #83 Gepost op: 5-04-2019, 21:17:37 »
Zodra Bruno toetert komen Elisabet en Joeri er achteraan. Elisabet kijkt eerst even naar de zwemmers achter het schip maar draait zich al snel half naar rechts. Ze staat dan voor ons half achter Bruno.
Je zou toch verwachten blijdschap en contact zoeken met de zwemmers, maar dat wordt ontweken. E+B zullen niet moe geweest zijn van de inspanning. Ik denk een momentje van overdenken waarom haar molacties niet gelukt zijn en hoe het beter moet.
Zij had het toch zo goed gedaan (als kandidaat, verdenkingen bijna nihil), waarom is ze hier dan niet ongegeneerd blij?
Joeri was moe, dat zie je aan zijn houding hij leunt tegen de paal om even op adem te komen. Maar hij krijgt nog wel een arm omhoog om het te vieren.
Maar als Bruno toetert dan verwacht je daarnaast dan toch een juichende Elisabet?
« Laatst bewerkt op: 5-04-2019, 21:20:05 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #84 Gepost op: 6-04-2019, 04:50:16 »
Ja, dat was me ook opgevallen, dat Elisabet niet meteen stond mee te juichen. Op het water is de druk hoger dat wel te doen voor je goede fatsoen, als Mol. Bijna iedereen kan je daar zien. Bovenop de boot is die druk iets minder. Aan de andere kant wilde Elisabet misschien eerst even wat frisse lucht na al die tijd opgesloten te zijn geweest. Zij en Bruno stonden ook veel minder in de juich-mode: ze hadden maar zitten niksen op het eind, terwijl de anderen onder hoogspanning kwamen met die ladder. Het was maar een heel kort beeld, we weten niet of ze hierna alsnog haar blijdschap heeft geuit. En ze wist ook niet aan welke kant Joeri de boot was opgekomen, en waar ze de zwemmers moest zoeken... Ik zie deze reactie van Elisabet niet meteen als verdacht.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #85 Gepost op: 6-04-2019, 16:29:20 »
Ik heb hier de situatie rond het zinken van kooi nog even onder de loep genomen.  ::vergroot::

Links: Touw zit in een knoop zit bovenop de kist.
Midden: Bas houdt zich vast aan de lange zijde v.d. kist
Rechts: Touw gaat los ......

...... Bas heeft dan een zodanig kort eindje over dat het touw haast op de bovenrand van de kist lijkt doorgesneden. Zou het bij de knoop (plaatje Links) zijn losgegaan dan had Bas een langer stuk in z'n handen moeten overhouden naar mijn mening. Zat er b.v. een scherp randje aan de kist waardoor het touw makkelijk (door eraan te hangen en het heen en weer te bewegen misschien...) door te snijden was op die plek?
« Laatst bewerkt op: 6-04-2019, 16:31:06 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #86 Gepost op: 6-04-2019, 16:35:25 »
Wat me vooral opviel bij Bas dat het touw afbrak en dat zijn bril van zijn hoofd viel (dat ie er los op zit zagen we al bij Vovinam).
Hij was zijn bril bijna kwijt want die lag al in het water. Mijn conclusie is dat het per ongeluk ging.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #87 Gepost op: 6-04-2019, 16:59:52 »
Ik denk niet dat iemand een mes meehad  ;D

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #88 Gepost op: 6-04-2019, 17:07:40 »
Ik denk niet dat iemand een mes meehad  ;D

Daarom zei ik ook: "zat er mss een scherp randje aan kist" ....wellicht expres. Zodat het makkelijk te saboteren was. Ik doe maar een gooi, want het lijkt onwaarschijnlijk dat een vrij stevig touw daar zomaar doorbreekt zonder dat ermee geknoeid is.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #89 Gepost op: 6-04-2019, 17:48:39 »
Daarom zei ik ook: "zat er mss een scherp randje aan kist" ....wellicht expres. Zodat het makkelijk te saboteren was. Ik doe maar een gooi, want het lijkt onwaarschijnlijk dat een vrij stevig touw daar zomaar doorbreekt zonder dat ermee geknoeid is.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zo'n touw breekt niet zo maar. En dat uiteinde is inderdaad te kort. Ik kwam naderhand wel nog tot een alternatieve verklaring, die ik ook heb gepost in het Bas-topic. En dat is dat de productie zelf met het touw geknoeid heeft, en niet Bas. Om een willekeurige kandidaat verdacht te maken die aan de kist ging hangen. Maar er zijn zoveel vreemde dingetjes in de montage rondom die kist, dat ik daar eigenlijk niet zo in geloof. Of ze moeten al een hele knappe montage hebben opgetuigd om Bas verdacht te maken (valt niet uit te sluiten, het zijn natuurlijk wel vakmensen).

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #90 Gepost op: 6-04-2019, 20:18:17 »
Misschien is het nuttig om de keuze voor Elisabet en Bruno onder de loep te nemen op basis van de indrukken die de Mol kan gekregen hebben sinds de aankomst in Vietnam.

Afl 1 Bruno jongleert, zelfzeker naar boven, moet niet springen
Elisabet, zelfzeker naar boven, moet niet springen.
Bij selectieproeven beiden "cool"
Geen fysieke noch intellectuele nadruk

Afl 2 Kaat en Bas zien Bruno en Elisabet enkel op scherm. B klungelt met het vuur, wordt (volgens Kaat) uitgelachen door Vietnamese vrouw.  Elisabet assertief en verdacht door verkeerde dipsaus.
Joeri/Eva/Axel zien Bruno slechts kort aan het werk met de torens.
Elisabet blijft tot laatst en bepaalt mee het proces.
Geen fysieke indicatie, Elisabet scoort zeker meer punten in handigheid en "denkvermogen".
Bruno en Elisabet beiden in zwakke groep (enkel zichtbaar voor Eva/Axel). Beiden fysiek sterk, Bruno scoort met plastiek schakel, Elisabet met methode zeephelling.
Joeri/Kaat/Bas beschouwen Bruno als onhandig.

Afl 3 :  Bruno werkt mee aan steenoplossing, toont inzicht in hefboom, balkenplaatsing en draaien van steen.  Denk niet dat Bas en Joeri hem nog onhandig vinden.

Elisabet in rivieropdracht : geen fysieke nog intellectuele indicatie voor Eva/Kaat/Axel. Slaapt bij slang. Scoort punten op durf.

Bruno toont fysieke kracht en uithoudingsvermogen voor iedereen bij vechtopdracht.

Afl 4 : verfbom : Bruno hakt kalm knoop door met stemming en toont doorzicht met leugen van Gilles voor Eva aan de telefoon komt.
Elisabet in competition mood met hardwerkende hersencellen.

Vismemory : Joeri/Axel/Eva geen bijkomend inzicht in Bruno/Elisabet capaciteiten

Disco : Bruno/Kaat lossen puzzel niet op. Joeri en Elisabet doof onder koptelefoon. Elisabet intelligent met juiste dansers.  3e opdracht : Bruno enkel op knop drukken. Geen fysieke indicatie.

Conclusie : Iedereen weet dat Bruno fysiek sterk is. Molkeuze: kajuit
Enkel Kaat heeft "domme" ervaringen met Bruno. Bas heeft nog niet met Elisabet samengewerkt. 

Bruno-mol kiest Elisabet? Kan best : fysiek sterke kandidate in kajuit, doortastend en gedreven om info door te geven aan "buitenploeg" met grote kans dat respectievelijke opdrachten mislukken. Maakt zich graag verdacht. Buizenproef in kajuit is hangmat en dan moet schipbestorming nog lukken....

Elisabet-mol kiest Bruno. Kan best : fysiek sterke kandidaat in kajuit, niet dominant, bedachtzame en dus trage beslisser, de buitenproeven zijn al moeilijk genoeg...Geen inzicht in technisch kunnen van Bruno ivm buizenproef. Niet aanwezig bij steenproef en enkel plastiek schakel gevonden na voorzet van Eva.



Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #91 Gepost op: 6-04-2019, 23:57:27 »
Bruno-mol kiest Elisabet? Kan best : fysiek sterke kandidate in kajuit, doortastend en gedreven om info door te geven aan "buitenploeg" met grote kans dat respectievelijke opdrachten mislukken. Maakt zich graag verdacht. Buizenproef in kajuit is hangmat en dan moet schipbestorming nog lukken....
Daar volg ik je toch niet helemaal in. Bruno zat in dezelfde groep als Elisabet bij de 'vastgeketend'-opdracht, waar ze zich toch niet echt van haar fysiek sterkste kant toonde. Ik denk dat als Bruno de mol zou zijn hij hier echt wel een grote fout gemaakt heeft door haar in de kajuit te zetten, aangezien ze duidelijk te intelligent was voor de raadsels en ze het in het water op fysiek vlak, volgens mij, toch heel wat minder had gedaan. Mede door de anti-molacties van Elisabet deze aflevering, begin ik Bruno en Elisabet stilaan uit te sluiten als mogelijke mol.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #92 Gepost op: 7-04-2019, 00:27:48 »
Als mol zou ik er geloof ik niet voor kiezen om mezelf op te sluiten. Dan heb je telkens een mede-kandidaat die dicht in de buurt blijft.

Op het water kun je veel makkelijker een stiekeme actie uithalen. Ik ben hierdoor geneigd (ook door andere momenten in het spel) om Bruno en Elisabet af te strepen.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #93 Gepost op: 7-04-2019, 01:46:25 »
En wat nou als de mol het liefst mensen om zich heen wil hebben in het water met wie hij/zij al een vertrouwensband heeft en dit niet heeft met Bruno en Elisabeth?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #94 Gepost op: 7-04-2019, 02:16:02 »
Wat dat betreft, misschien heeft de mol wel twee kandidaten in de kajuit gezet die elkaar in de testen zwaar verdenken?

Maar ja, verzin dat allemaal maar in die ene minuut.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #95 Gepost op: 7-04-2019, 07:00:38 »
Daar volg ik je toch niet helemaal in. Bruno zat in dezelfde groep als Elisabet bij de 'vastgeketend'-opdracht, waar ze zich toch niet echt van haar fysiek sterkste kant toonde. Ik denk dat als Bruno de mol zou zijn hij hier echt wel een grote fout gemaakt heeft door haar in de kajuit te zetten, aangezien ze duidelijk te intelligent was voor de raadsels en ze het in het water op fysiek vlak, volgens mij, toch heel wat minder had gedaan. Mede door de anti-molacties van Elisabet deze aflevering, begin ik Bruno en Elisabet stilaan uit te sluiten als mogelijke mol.

We mogen niet vergeten dat de zwakke groep met B/E uiteindelijk 20 minuten minder nodig had dan de sterke groep, ondanks Ingrid en mogelijk meer tijdverlies bij losmaken bol. Dat betekent toch een flink tempo.  Tenzij de sterke groep zoveel tijd verspilt heeft aan de dansproef?

Elisabet is idd te intelligent voor de kajuitproeven.
Het punt dat ik wou onderzoeken is, wie van de kandidaten heeft dit kunnen vaststellen? Wij als kijkers zien alle opdrachten. De kandidaten moeten het doen met wat ze te weten komen tijdens de proeven en de "vrije tijd interactie".


Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #96 Gepost op: 7-04-2019, 07:17:29 »
Als mol zou ik er geloof ik niet voor kiezen om mezelf op te sluiten. Dan heb je telkens een mede-kandidaat die dicht in de buurt blijft.

Op het water kun je veel makkelijker een stiekeme actie uithalen. Ik ben hierdoor geneigd (ook door andere momenten in het spel) om Bruno en Elisabet af te strepen.


Bij deze opdracht had iedereen een kandidaat dicht in de buurt. En bij de samenwerking kreeg je een ganse groep samen.
In de kajuit heb je maar 1 persoon die op je vingers kijkt, die je dan nog zelf mag kiezen. 
Ik kan je volgen in het afstrepen, maar niets is toch wat het lijkt?

Deze opdracht is typisch opgebouwd in voorbereidende en cruciale stappen en dan kan je vanuit de kajuit de volgorde sturen.  Pas als de draak brandt kan de bevrijding écht starten. Dus de buizenopdracht als laatste houden is handig voor de mol. Iedereen heeft al heel wat afgezwommen en ligt al een halfuur te dobberen in het water. De vermoeidheid zal zeker toeslaan, maar fenomeen Joeri gooide roet in het eten.

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #97 Gepost op: 7-04-2019, 07:21:02 »
En wat nou als de mol het liefst mensen om zich heen wil hebben in het water met wie hij/zij al een vertrouwensband heeft en dit niet heeft met Bruno en Elisabeth?

Dan zou je een mol hebben die keuzes maakt op emotionele basis. Kan natuurlijk ook.
Maar dan nog blijven de interacties doorheen de afleveringen een interessant gegeven. Wie heeft genoeg tijd met elkaar doorgebracht om een juiste inkijk te hebben in elke deelnemer?

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #98 Gepost op: 7-04-2019, 08:02:39 »
Ik heb hier de situatie rond het zinken van kooi nog even onder de loep genomen.  ::vergroot::

Links: Touw zit in een knoop zit bovenop de kist.
Midden: Bas houdt zich vast aan de lange zijde v.d. kist
Rechts: Touw gaat los ......

...... Bas heeft dan een zodanig kort eindje over dat het touw haast op de bovenrand van de kist lijkt doorgesneden. Zou het bij de knoop (plaatje Links) zijn losgegaan dan had Bas een langer stuk in z'n handen moeten overhouden naar mijn mening. Zat er b.v. een scherp randje aan de kist waardoor het touw makkelijk (door eraan te hangen en het heen en weer te bewegen misschien...) door te snijden was op die plek?

Wat mij opvalt is dat de boei-constructie bij het knappen van het koord naar de andere richting overhelt. Tegengewicht Joeri?
Knapt hierdoor het koord net op een scherpe rand? De rest van het koord blijft op zijn plaats. En dan zien we de boei zonder koord en horen we Gilles zeggen... waardoor de kist naar de bodem zinkt.
Zien we hier een mol die triomfantelijk zijn sabotage toont? Ik weet het.... volledig haaks op Joeri's heldendaad, maar toch opmerkelijk.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #99 Gepost op: 7-04-2019, 08:29:36 »
Wat mij opvalt is dat de boei-constructie bij het knappen van het koord naar de andere richting overhelt. Tegengewicht Joeri?
Ja, dat is absoluut een opmerkelijk moment. Die kist ligt niet zoals je hem daarvoor steeds ziet. Ik dacht zelf dat Bas mogelijk zijn voeten om het touw eronder heeft geslagen, zodat er meer spanning komt op het touw waar hij aan hangt. Maar het kan ook zijn om gewoon een stabiele positie te hebben bij het uitrusten. Dus op zich nog steeds niet perse verdacht. Dat Joeri er aan zou kunnen hangen, is geen moment in me opgekomen. Maar Bas zou dat zeker merken. Welke reden zou Joeri kunnen opgeven om zijn gewicht te zetten op de kist, het touw of de kooi eronder?
EDIT: Op het moment dat het touw breekt, zien we alleen Bas. Maar het zou inderdaad kunnen dat Joeri niet aan het duiken is, maar zelf ook achter de kist hangt uit te rusten.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2019, 08:50:36 door Newbie2 »