Auteur Topic: [CL + RH] Feedback-topic  (gelezen 7189 keer)

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Feedback-topic
« Reactie #60 Gepost op: 8-02-2020, 10:36:54 »
Je zegt dat het een pak saaier wordt en dat weerleg ik gewoon  ::ok::
En dat wordt het ook effectief als groepsgesprekjes gewoon mogen  ::jaja::

Maar dit spel was allesbehalve saai, dat heb ik ook al een paar keer gezegd!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback-topic
« Reactie #61 Gepost op: 8-02-2020, 10:37:28 »
Laat me raden, dat spontane idee om massaal Nieky weg te stemmen ontstond ook in die appgroep? :P
Ja Nieky was echt thrilled ::rofl::

Nee dat was helemaal ontstaan in het topic ::jaja::.

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #62 Gepost op: 8-02-2020, 10:37:33 »
voor de toeschouwers wordt het misschien saaier..... voor de deelnemers wordt het alleen maar interessanter
Wit is ook een kleur!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Feedback-topic
« Reactie #63 Gepost op: 8-02-2020, 10:49:04 »
Ik ben het er ook echt niet mee eens dat het dan saaier wordt. Juist veel interessanter ::jaja::

En het argument dat de wolven in het echte spel ook overleggen is natuurlijk onzin. Wolven kunnen hooguit naar elkaar gebaren en wijzen tijdens de nacht. Als je het echt realistisch wil maken moet je de wolven alleen maar namen laten noemen in de pm groep en ja of nee laten zeggen.

Maar then again zoals ik al zei, kun je dan net zo goed irl weerwolven spelen dus waarom niet juist de mediumspecifieke voordelen van online spelen gebruiken 🤷🏻‍♀️

@Nieky als je zo tegen was had je er ook gewoon uit kunnen stappen hoor ::) :-*
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Feedback-topic
« Reactie #64 Gepost op: 8-02-2020, 10:52:59 »
Achteraf verbaast het me toch niet dat we dit spel dik verloren hebben

IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Feedback-topic
« Reactie #65 Gepost op: 8-02-2020, 11:00:10 »
Ik ben het er ook echt niet mee eens dat het dan saaier wordt. Juist veel interessanter ::jaja::

En het argument dat de wolven in het echte spel ook overleggen is natuurlijk onzin. Wolven kunnen hooguit naar elkaar gebaren en wijzen tijdens de nacht. Als je het echt realistisch wil maken moet je de wolven alleen maar namen laten noemen in de pm groep en ja of nee laten zeggen.

Maar then again zoals ik al zei, kun je dan net zo goed irl weerwolven spelen dus waarom niet juist de mediumspecifieke voordelen van online spelen gebruiken 🤷🏻‍♀️

@Nieky als je zo tegen was had je er ook gewoon uit kunnen stappen hoor ::) :-*

Om over het spel te kletsen vond ik leuk en prima.
Maar stemafspraken niet dit keer
You'll never walk alone

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #66 Gepost op: 8-02-2020, 12:31:10 »
Maargoed wss organiseert iemand anders het volgende weerwolvenspel dus die mag er zijn regels van maken, ik zou het allebei leuk vinden  ::ok::
Waarom zou je geen tweede seizoen willen organiseren? Want jullie hebben dat echt fantastisch gedaan! Ik ben oprecht blij dat dit mijn eerste forumspel was.  ::bravo::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback-topic
« Reactie #67 Gepost op: 8-02-2020, 12:45:50 »
Waarom zou je geen tweede seizoen willen organiseren? Want jullie hebben dat echt fantastisch gedaan! Ik ben oprecht blij dat dit mijn eerste forumspel was.  ::bravo::

Ik wil dat zeker doen, maar zal niet voor meteen zijn. Ik acht de kans groter dat iemand anders dit in tussentijd zal doen.. kruipt aardig wat tijd in  ;)

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Feedback-topic
« Reactie #68 Gepost op: 8-02-2020, 20:22:21 »
Ik wil dat zeker doen, maar zal niet voor meteen zijn. Ik acht de kans groter dat iemand anders dit in tussentijd zal doen.. kruipt aardig wat tijd in  ;)
Er moet sowieso een deel 2 komen! ::bravo:: Maar inderdaad, we hebben ook nog wel even tijd nodig om bij te komen van deze editie. ;D

En wie weet? Misschien komt er over een tijdje nog wel een forumspel dat hier een wel een klein beetje op lijkt? ::hypocriet:: Voor de zekerheid de komende maanden het forum maar heel goed in de gaten houden... ::vergroot::
Sky might be falling but remember you can fly

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback-topic
« Reactie #69 Gepost op: 8-02-2020, 20:25:29 »
King of self promotion ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #70 Gepost op: 8-02-2020, 21:54:45 »
En wie weet? Misschien komt er over een tijdje nog wel een forumspel dat hier een wel een klein beetje op lijkt? ::hypocriet:: Voor de zekerheid de komende maanden het forum maar heel goed in de gaten houden... ::vergroot::
Ik ben benieuwd!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback-topic
« Reactie #71 Gepost op: 9-02-2020, 14:24:25 »
Misschien ook leuk om weerwolven in de zomervakantie weer een keer te doen? Dan is het vaak vrij rustig dus kunnen we wel een spelletje gebruiken. En het duurt maar ongeveer 2 weken dus makkelijk te doen denk ik.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Feedback-topic
« Reactie #72 Gepost op: 9-02-2020, 14:30:31 »
Goed plan!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback-topic
« Reactie #73 Gepost op: 9-02-2020, 14:34:03 »
Alleen nog iemand die het organiseert  ;D. Nouja duurt nog even. Aanmelden kan bij mij in ieder geval ::joehoe::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #74 Gepost op: 9-02-2020, 15:08:48 »
Leuk idee!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Feedback-topic
« Reactie #75 Gepost op: 9-02-2020, 20:52:04 »
Wat ik gelezen heb was vermakelijk dus dank daarvoor heren! ::bravo::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Feedback-topic
« Reactie #76 Gepost op: 11-02-2020, 21:10:35 »
voor de toeschouwers wordt het misschien saaier..... voor de deelnemers wordt het alleen maar interessanter

Yup - vooral het eerste deel.
Had nu het idee dat ik actiever was dan sommige deelnemers/wolven. Als die actief waren in de wolven-pm, prachtigmachtig, maar het maakt niet specifiek een interessanter spel.

Sowieso zou ik brainstormen om inactievelingen makkelijker te dumpen. Het is bijzonder tijdsintensief voor de burgers om te doen, en kostbaar aangezien de wolven met de wolven-pm elkaar wel actief kunnen houden. Maar ondanks dergelijke intenties zijn er langdurig deelnemers ingebleven die weinig bijdroegen.

Verder eens met overwegend Brent, Daisy & Swifty, en met:
Om over het spel te kletsen vond ik leuk en prima.
Maar stemafspraken niet dit keer

Lijkt me een solide verschil te zitten tussen socializen en het formeren van stemblokken.



Het lijkt me tevens prima mogelijk om de overlegmogelijkheid bij de wolven weg te halen.
Het voordeel met irl weerwolven is dat dat nu eenmaal niet kan op deze grootte, met deze mensen, en in deze tijdsspanne. Dus dan heb je in feite een irl-weerwolven-simulatie, met dezelfde regels.

Als je weerwolven wel laat overleggen, dan moeten de burgers serieus meer ondersteuning krijgen.
De wolven hebben netjes gespeeld, en de burgers hebben voldoende steken laten vallen (of zaten zichzelf vooral verdacht te maken), maar de pm-mogelijkheid is een serieus machtmiddel.

Wat wellicht interessant zou zijn (en een verdere stap van irl weerwolven vandaan), is als je iets minder speciale rollen dan wolven neemt; en die speciale karakters ook aan elkaar bekend maakt, en laat overleggen.
Geen idee of het werkt. Dan geef je een burgerteam ook overleg en extra informatie. Maar ook zij moeten zich verscholen houden, en niet consequent overeenkomstig stemmen, omdat de wolven anders de speciale rollen te makkelijk kunnen achterhalen.
Vind het gevolg moeilijk te overzien, maar zou interessant kunnen zijn.

Misschien ook leuk om weerwolven in de zomervakantie weer een keer te doen? Dan is het vaak vrij rustig dus kunnen we wel een spelletje gebruiken. En het duurt maar ongeveer 2 weken dus makkelijk te doen denk ik.

Wellicht lastig vanwege vakanties van mensen - je moet hier in feite elke dag wel voor aanwezig zijn.
Misschien is er een mouw aan te passen, maar 't zou een probleem kunnen zijn.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Feedback-topic
« Reactie #77 Gepost op: 11-02-2020, 22:06:50 »
Vaak helpt het om net iets meer speciale rollen in het spel te brengen ter voordeel van de burgers om dat onevenwicht te gaan compenseren. Zoals ik al zei miste ik echt wel een beschermengel die elke nacht iemand van een lunch kan beschermen. Of iemand die ook iemand opnieuw tot leven kan wekken.

Het overleg van de wolven tijdens een online spel is een vrij standaard mechanisme desondanks dit niet in het gewone spel zit. Het lijkt veel voordelen met zich mee te brengen (overleg, tips delen, etc.) maar je moet verdomd op je hoede zijn om niet te laten uitschijnen dat je samenwerkt. Want dat valt soms best snel op.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #78 Gepost op: 30-06-2020, 20:54:02 »
Even een berichtje plaatsen zodat mijn berichten op één pagina komen te staan.....
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #79 Gepost op: 30-06-2020, 20:54:45 »

Na een forumspel is het altijd even belangrijk om op een respectvolle manier feedback te geven en jouw mening te kunnen geven. Ook bij dit weerwolvenspel gaan we dit doen zodat ik en/of toekomstige organisators weten hoe ze het beter kunnen doen dan deze editie  ;)

Hier even een aantal puntjes waarbij ik even wat over wil zeggen:

Duidelijkheid rond communicatie:
Ik heb er voor gekozen om in deze editie een duidelijke keuze te maken tussen wel of geen communicatie buiten het topic. De keuze viel op geen communicatie buiten het topic, met uitzondering van de hackers. Zij kregen een aparte groepspm waarin ze konden overleggen. Deze keuze zorgde voor een nadeel bij de forumleden en dat heb ik gecompenseerd door hun extra goede rollen te geven en de hints in het spel te behouden.

Hints:
In de vorige editie vonden verschillende mensen dat er te veel hints waren over ze te vergezocht waren. Ook waren er een paar die hier volledig tegen waren. Omdat de hackers een groepsPM kregen, vond ik dat ook de forumleden iets extra mochten krijgen en daarom heb ik de hints behouden, maar ze wel beperkt tot één hint naar iedere hacker.

Ik had mijn best gedaan om zo goed mogelijke hints te verzinnen en het niet te makkelijk of te moeilijk te maken. De hint naar SpacyColours is ontdekt, maar de andere hints niet. Zelf denk ik dat ik bij een volgende editie geen hints meer zou gebruiken, maar dan hebben de hackers een groot voordeel doordat ze kunnen overleggen. Om dat voordeel te kunnen compenseren dacht ik aan een voorstel dat Brent ergens vlak voor of tijdens het spel deed. Iedereen zou dan niet via een PM moeten stemmen, maar wel via het dagtopic (of misschien is een apart stemtopic handiger en beter voor het overzicht). Hier valt veel informatie uit te halen doordat je kan zien wie wanneer stemde en wie de stemming in een bepaalde richting wil sturen.

Andere voorstellen om het voordeel dat de hackers hebben te compenseren zijn zeker welkom!

Deadline:
In deze editie heb ik gekozen voor een deadline op 20:00 en daar altijd bij te blijven. Zo was het voor iedereen duidelijk om hoe laat jouw stem moest binnen zijn en kon je je niet vergissen en/of moest je de deadline terug gaan zoeken. Nadeel was wel dat daardoor het verhaaltje niet meteen online kwam, want ik had ook af en toe eens wat te doen op een dag. Ik deed mijn best om het zo snel mogelijk online te zetten.

Extra rollen:
Ik heb ervoor gekozen om de Forumbeveiliger (bodyguard), de Dramatische Vertrekker (martelares), de Bondjesvormer (sekteleider), de Boze Hacker (welp) en de Allesweter (geest) toe te voegen als extra rollen.

De Dramatische Vertrekker was een kleine toevoeging. Een rol die niet teveel in de spotlights zou staan en toch voor discussie kon zorgen als diegene uit het spel zou stappen. Uiteindelijk heeft Lucy geen gebruik gemaakt van deze extra, waardoor ik eigenlijk niet zo heel goed weet of deze rol wel een leuke toevoeging was of niet?

De Bondjesvormer heb ik toegevoegd omdat ik een derde neutrale partij miste bij de vorige editie. Helaas lag Brent er al snel uit waardoor we niet veel hebben gezien van deze rol. Deze rol zou een extra laag aan het spel geven, dus ik zou deze zeker weer gebruiken bij een volgende editie.

De Forumbeveiliger vond ik samen met de Bondjesvormer de beste toevoeging. Dit zijn gewoon leuke rollen die erbij moeten zijn vind ik.

De Boze Hacker was ook een leuke, maar ook deze rol lag er helaas al snel uit. Zelf verwachtte ik dat dit voor een discussie zou zorgen. De hackers hadden de mogelijkheid om deze op te offeren om zo 2 forumleden te kunnen hacken en daardoor zouden forumleden dan gaan twijfelen om een zo goed als zekere hacker te pakken of niet.

De Allesweter….. Een rol waar ik enorm veel spijt van heb. Er waren een aantal regels waar Michael zich aan moest houden, maar toch is deze rol helemaal anders verlopen dan verwacht. Als ik Michael gewoon had laten doen, dan waren de hackers na 5 dagen allemaal ontmaskerd denk ik. Daarom ben ik Michael heel dankbaar voor het meewerken, want na KLM had ik toch wel een beetje schrik van deze rol en heb ik wel gevraagd om het niet te makkelijk te maken en me even te vragen of een bepaald woord goed is of niet. 

Achteraf zou ik deze rol eigenlijk niet meer gebruiken in een volgende editie, maar als het toch zou moeten, dan zou ik de Allesweter iedere dag een opdracht geven om een letter te kunnen doorgeven of om zelfs een naam van een hacker te kunnen verkrijgen. Ook het geven van een letter om de 2 dagen zou kunnen. Zelf heb ik deze rol redelijk slecht ingeschat, want ik zag het als een extra, maar het werd eigenlijk gezien als de belangrijkste rol en dat was helemaal niet de bedoeling. Volledig verkeerd ingeschat dus.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::