Auteur Topic: [CL + RH] Feedback-topic  (gelezen 7130 keer)

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #80 Gepost op: 30-06-2020, 20:54:59 »
Ik ben, behalve over het toevoegen van de rol Allesweter, redelijk tevreden over hoe ik dit spel heb georganiseerd. Ook heb ik veel geleerd uit dit spel en dat kan mij als spelleider zeker helpen bij toekomstige forumspellen zoals The Big Puzzle. Uiteraard hoor ik heel graag van jullie wat jullie van deze editie vonden! Ook ben ik eigenlijk nieuwsgierig naar het verschil tussen Nederlands en Vlaams. Hebben jullie vaak gemerkt dat de verhalen door een Vlaming werden geschreven?

Ook wil ik de hackers enorm bedanken. Als zij niet zoveel pech hadden gehad (2 hackers eruit door de jager en de heks, nog eens 2 hackers eruit door de rol van Michael en 1 hacker eruit door een verborgen hint) dan hadden zij veel verder kunnen geraken. Ook MollenvangR-Art wil ik even bedanken, want hij heeft me af en toe geholpen achter de schermen en bij hem kon ik uithuilen als er alweer iets gebeurde waar ik niet op had gerekend, want ik moet echt leren om mijn perfectionisme aan de kant te laten...

Ik plaats in één van de komende dagen het overleg van de hackers en de kijkersPM!
« Laatst bewerkt op: 30-06-2020, 20:56:37 door Vermoljoen »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Feedback-topic
« Reactie #81 Gepost op: 30-06-2020, 20:58:44 »
Ik ben over het algemeen wel tevreden. Verhaaltjes vond ik weer erg leuk. Wel iets minder dan de vorige keer, maar dat heeft met name te maken met het onderwerp. Met zijn allen in Vermoljoens huis achter een laptop zitten en mensen naar de kelder sturen is net iets minder spectaculair dan bommen plaatsen voor de politie. Maar uiteindelijk gingen we toch naar buiten en werd het voor mij ook leuker.

Hints waren icm allesweter wat duidelijk, maar enige extra vorm van informatie voor de burgers is zeker goed.

En ik heb op een zetel na niet echt gemerkt dat je Vlaams bent.

 ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #82 Gepost op: 30-06-2020, 21:01:25 »
Het verhaal was met dit onderwerp inderdaad lastiger. Na een paar dagen was ik de kelder ook beetje beu en heb ik het verhaal maar even wat sneller laten gaan door naar buiten te gaan  ;)
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline HappyDutchman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #83 Gepost op: 30-06-2020, 21:06:03 »
Een deel van dit bericht heb ik ook al bij de verborgen hints geplaatst, maar hier past het beter.

De algehele verzorging was top! Leuke verhaaltjes en goede organisatie.

Het volgende met betrekking tot de hints:
Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens. Het is heel leuk om nu terug te lezen wat er allemaal te vinden was, maar zeker als hacker is het best frustrerend als je zo je best doet om er vervolgens uit te liggen door een hint waar je niks aan kunt doen. De hint richting mij klopte dan weliswaar niet, maar er zou ook niet naar gezocht zijn als er helemaal geen hints in hadden gezeten.

Ik denk dat het wel kan dat er nog iets van hints zijn. Dan moet imo wel de keuze worden gemaakt tussen de verborgen hints van de organisator of de hints van de allesweter. De hints in het verhaal kunnen dus best blijven, maar dan zonder allesweter. Andersom is ook een mogelijkheid, hoewel er dan misschien wel aanpassingen bij de allesweter moeten worden gedaan. Allebei is denk ik een beetje overkill.

Verder vind ik de nieuwe rollen een goede toevoeging. De vorige editie heb ik niet gespeeld, maar de bondjesvormer, forumbeveiliger en boze hacker waren wel belangrijk.

Van het Vlaams heb ik als Nederlander zo goed als niets gemerkt.
Doe normaal, dan ben je al mol genoeg

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #84 Gepost op: 30-06-2020, 21:09:09 »
De rol Allesweter én de hints in de verhalen zorgde inderdaad voor het effect waarin hints opeens heel belangrijk werden. Zelf neig ik dan het meest naar het weglaten van De Allesweter. Al kan het perfect zijn dat ik bij een volgende keer ze allebei weglaat en dat voordeel dat de hackers dan krijgen compenseer met iets anders (bv. openbaar stemmen).
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Feedback-topic
« Reactie #85 Gepost op: 30-06-2020, 21:13:31 »
Allesweter zou ik inderdaad in het vervolg weglaten. Naast dat dit online lastig toepasbaar is, is het ook gewoon jammer om er op dag 0 al uit te liggen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Feedback-topic
« Reactie #86 Gepost op: 30-06-2020, 21:14:45 »
Ik ben ook heel tevreden (see what I did there) over het spel. Ik vond het verhaal vaak spannend, de hints in de tekst variërende van moeilijk (Daisy & DRenziboy hun hints) naar makkelijk (SpacyColours & Tim hun hints), en de extra rollen vond ik een goede toevoeging. De allesweter hoef ik niet nog eens te zien als ik eerlijk ben, want uiteindelijk hoefde die alleen maar een hint te vormen over de avatar van een hacker en we wisten wie het was.

Een rol die ik in plaats van de allesweter zou willen zien is de geestenfluisteraar (ik weet niet alsof de rol echt zo heet), maar deze rol kan in tegenstelling tot alle de andere burgers wel met de gelynchte & vermoorde mensen praten in een aparte PM. Elke avond als de weerwolven iemand vermoorden kan hij/zij dan informatie doorgeven aan de burgers in vorm van een briefje (zoals Focus ook deed) en dat komt dan elke nieuwe dag in beeld. Als de geestenfluisteraar word gelyncht of vermoord door de weerwolven is de communicatie met de geestenwereld weg.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback-topic
« Reactie #87 Gepost op: 30-06-2020, 21:16:32 »
Die hints waren wat pech en ik heb er ook wel erg lang naar gezocht en volgens mij deden Sanmol en Brtdm dat ook.

Maar hints zijn wel leuk, nu hebben we eigenlijk maar 1 hacker gevonden door hints.

Die allesweter zou ik ook weglaten, was een beetje zonde, maarja goed dat het eens geprobeerd is!

Knap werk Vermoljoen!

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Feedback-topic
« Reactie #88 Gepost op: 30-06-2020, 21:23:32 »
Gewoon geen hints meer in het verhaal stoppen, genoeg rollen in het spel verwerken voor variatie én mensen openbaar (in het topic) hun stem vetgedrukt laten posten. Dan komt alles goed!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Feedback-topic
« Reactie #89 Gepost op: 30-06-2020, 21:29:25 »
De verhaaltjes waren best leuk, tuurlijk moest er een discussie van mij en convans ::rofl::
Communicatie vond ik ook wel goed zo, maar miste wel mijn bondje met Jacco :\'(
En de deadlines was ook prima

De hints:
Ik ben niet tegen hints, maar ik vind dat er een contrast moet komen tussen de hints van potje 1 en dit potje, zodat het niet te makkelijk of te moeilijk wordt.

De extra rollen:
Ik vond alle extra echt een leuke toevoeging, al zou ik bij de potjes verschillende rollen afwisselen met elkaar voor een leuke mix. En tja, de allesweter was gewoon overpowerd dit keer en zou hem ook niet meer terugbrengen in het spel. Misschien een idee om meer rollen er in te doen dan burger?

Voor de rest was het weer een super leuk potje en bedankt Jeroentje voor de organisatie je deed het top ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
chipsverslaafde <3

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback-topic
« Reactie #90 Gepost op: 30-06-2020, 21:32:27 »
Ik heb genoten van het spel :D

Even wat opmerkingen mbt jouw voorzet:

Duidelijkheid rondom communicatie: ik vind het een erg goeie keuze om communicatie buiten het topic, muv de wolvenpm, te verbieden. Het spel speelde zich echt af op het forum, ik kreeg als speler alle info mee, werd niet ineens geconfronteerd met verrassingen omdat sommigen elkaar hadden ontmoet en dingen hadden doorgesproken. Wat mij betreft mag het altijd zo strikt gespeeld worden.

Hints: heb ik elders al iets over gezegd. Ik ben zelf geen hint-zoeker trouwens.

Deadline: erg prettig, heel duidelijk, en 20u is een prima tijd. Tijdens mijn lunchpauze las ik het topic bij, en na mijn werk weer, en dan had ik genoeg tijd om te stemmen. Iets lastiger was het voor mij om rond 20u online te zijn om iets te zeggen over mijn heksenrol, maar dat ging ook prima. We hebben whatsapp niet eens nodig gehad.
Als je het zelf vervelend vindt dat het schrijven dan nog even duurt, kun je vooraf het verhaal al in grote lijnen opzetten. Vaak maakt het voor het verhaal niet veel uit wie er uit moet, en bovendien heb je door de vroege stemmers soms al goed een idee wat er gaat gebeuren. Volgens mij was het verhaal voor 22u altijd klaar, dus ik wist voor ik ging slapen wel of ik er nog in zat of niet, dus dat is goed genoeg ;D

Extra rollen: ik zou de allesweter inderdaad weglaten. Niet leuk om buiten het spel gezet te worden op de eerste dag. Maar leuk om een keer geprobeerd te hebben, en goed ingegrepen op de moeilijkheidsgraad.

Het verhaal: erg leuk dat je ons hebt meegenomen door een stukje geschiedenis van Realitynet, en dat anderen in het verhaal werden betrokken :D ook leuk hoe je de rollen (beschermengel, heks, ziener, etc) hebt weten te benoemen met forumbegrippen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #91 Gepost op: 30-06-2020, 21:39:07 »
Ik vond het zelf ook heel fijn om wat meer over de geschiedenis van RealityNet te weten te komen. Voor mij was de inleiding echt helemaal geslaagd en dat was ook grotendeels dankzij Compuart waar ik hem toch nog eens voor wil bedanken!

Bedankt voor de leuke reacties!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Feedback-topic
« Reactie #92 Gepost op: 30-06-2020, 21:41:35 »
Ik zou overigens geen voorstander zijn van openbaar stemmen in het topic. Juist dag 3 was voor ons best handig qua informatie. Uiteindelijk nouwelijks nodig gehad, maar ik kon er wel een tactiek uit herkennen.

Daarnaast maakt het nu niet uit hoe laat je een stem doorgeeft. Iedereen heeft op een ander moment tijd om te reageren en als je een keer 's avonds niet kan, wil je daar geen nadeel aan ondervinden qua verdenkingen.

Dus wat mij betreft gewoon zo laten al het is.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Feedback-topic
« Reactie #93 Gepost op: 30-06-2020, 22:32:16 »
Als je het zelf vervelend vindt dat het schrijven dan nog even duurt, kun je vooraf het verhaal al in grote lijnen opzetten. Vaak maakt het voor het verhaal niet veel uit wie er uit moet, en bovendien heb je door de vroege stemmers soms al goed een idee wat er gaat gebeuren. Volgens mij was het verhaal voor 22u altijd klaar, dus ik wist voor ik ging slapen wel of ik er nog in zat of niet, dus dat is goed genoeg ;D

Haha nou ik kan je verzekeren dat dit vaak goed. Zeker deze editie op de anonieme stemming na. Maar vorige editie werd er nog vaak geswitcht. Denk aan Daisy en Nieky waarmee van alles gebeurde. Verhaal was klaar en 10 minuten van de deadline veranderde alles :P :P

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback-topic
« Reactie #94 Gepost op: 30-06-2020, 22:54:20 »
Feedback :)

Duidelijkheid rond communicatie:
Ik was de vorige keer geen liefhebber van communicatie buiten het topic, behalve voor de hackers, dus ik was blij dat dit bij dit spel aan banden was gelegd. Uiteraard heb je als hackers groep een groot voordeel dat je met elkaar kunt PMen, dus dat er een compensatie voor de forumleden moest komen, vind ik niet meer dan terecht. Helaas vond ik de hints niet zo goed uitpakken, maar je moet wat proberen, zeker voor een eerste keer.

Hints:
Ik ben gewoon geen fan van hints. Uiteindelijk zijn er maar 2 van de hackers door het spel gepakt (Frank en ikzelf). De HappyDutchMan hint bleek niet te kloppen, maar als er geen hints in het spel hadden gezeten, had niemand op hem gestemd en was HappyDutchMan nog wel even onder de radar gebleven. Zoals jezelf al eerder zei had je het gebruik van afkortingen door de allesweter onderschat (de KLM hint voor Tim). Andere hints waren moeilijker. Maar gewoon een persoonlijke voorkeur, voor mij geen hints, ik heb er niks mee (bij WIDM ben ik ze ook liever kwijt dan rijk - je gaat er toch naar kijken en je raakt gefrustreerd als je iets vind wat je niet wil vinden).

Mochten er toch weer hints komen, dan idd op één manier, of alles in het verhaal, of een allesweter (al heb ik zo'n vermoeden dat deze rol niet snel meer gaat terugkeren ;)).

Deadline:
Top, duidelijk, iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Extra rollen:
Behalve de allesweter, waren de rest v/d extra rollen prima. Bondjes vormer is gewoon een gevaarlijke rol, die voor spanning kan zorgen voor zowel forumleden als hackers, tsja pech (of geluk vanuit spelersoogpunt) dat deze er snel uitlag. Forumbeveliger is een leuke rol, ben ik ook een keer in de chat geweest. Boze hacker ook prima. Dramatische Vertrekker heeft nu niet zoveel toegevoegd, maar kan leuk worden als het spannend is welk kamp gaat winnen. Die spanning was nu vrij snel weg, dus is nog wel een keer het proberen waard. ::jaja::


Overig:

Ik vind dat je het heel goed gedaan hebt hoor Vermoljoen. ::bravo:: De verhaaltjes waren leuk. Je hebt gewoon een strak schema opgesteld met duidelijke regels, waardoor iedereen wist waar hij of zij aan toe was. Dit komt een forumspel altijd ten goede, complimenten. Je hebt je niet laten opjagen (ook al deden sommigen een poging :P) door een verhaal hush hush te publiceren, je hebt je tijd genomen. Beetje spanning kan ook geen kwaad!

Nederlands/Vlaams is me niet eens opgevallen, ja een paar losse woorden, maar dat vind ik eigenlijk wel leuk. Ik geloof dat er nergens een onduidelijkheid qua taalgebruik is opgetreden.

Hacker PM was leuk, zeker de eerste dagen ::jaja::, balen toen Tim eruit lag en ja toen ik erna ging toen stortte het een beetje in. Ik had net het idee dat ik er achter de schermen lekker inzat. Ik had vooraf bedacht dat ik v/d 3 weerwolven potjes deze zomer er wel 1-tje zou gaan skippen om niet alleen maar met weerwolven bezig te zijn, maar ja, na deze vroege exit, misschien toch maar bij nr 2 ook inschrijven. Ik denk nog even na (de komende 1,5 week heb ik nog wat liedjes te beluisteren nl.  :-X )

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #95 Gepost op: 30-06-2020, 23:01:46 »
Bedankt voor de uitgebreide feedback, Daisy! Ik ben het eigenlijk volledig eens met alles wat je zegt.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Feedback-topic
« Reactie #96 Gepost op: 1-07-2020, 01:29:18 »
Mijn eerste keer dat ik meedoe met een forumspel... in het begin dacht ik echt: "Mijn hemel, waar ben ik aan begonnen?" Maar toen het eenmaal begon was het alleen maar een bron van extase voor mij.

Bij de rolverdeling begon het al: "30 man, dus 5-6 hackers. Zal ik wel niet tussen zitten... JA ZEKER WEL" een van mijn grootste angsten komt waar, ik heb de belangrijkste rol, terwijl ik zoiets nog nooit gedaan heb.

Na wat geruststellende woorden van mijn mede-hackers ging het spel vlot verder. Al gauw werd bij ons ook bekend dat KLM de hint van de allesziener was. Kak, Tim weg, onze troef weg. Dit zorgde snel voor een wat zure smaak in iig mijn mond. En ik denk dat ik hier ook voor mijn mede-hackers spreek.

Dan op miraculeuze wijze word een hint ontdekt, SpacyColours weg. Daisy weg, en toen was het spel al gespeeld. De allesziener had ondertussen al 3 D's getypt en het was dat ik uiteindelijk besloot erover te posten vlak voordat mensen het links legde dat het nog enig zoekwerk naar mijn profielfoto opleverde. Zuur, maar eigen fout.

Daarna nog wel gevolgd, maar voelde me niet geroepen om me er nog belachelijk veel mee bezig te houden ik had geen aandeel meer. Ten slotte was ik ook al in Frankrijk.  ;)

Sorry dat ik dit in de feedback plaats als het hier niet thuishoort, maar wilde mijn ervaring delen, aangezien ik redelijk weinig had gedeeld.

Mijn feedback dan:
- Allesziener heeft geen plaats in tekstueel weerwolven, niet in deze vorm althans.

- Manier van communiceren en stemmen is prima, de anonimiteit ervan maakt het juist dat mensen achteraf pas zijn agenda prijs hoeven te geven, plus het creëert drama.

- Hints waren soms te makkelijk, denk eerder gezegd dat, dit beter en of anders kan.

Als laatste wil ik toch nog zeggen dat ik uiteindelijk blij ben dat ik meegedaan heb. Mijn eerste keer heeft bij mij iets losgemaakt. Dit wordt zeker niet de laatste en misschien wil ik zelf ook nog wat organiseren.

« Laatst bewerkt op: 1-07-2020, 01:33:05 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #97 Gepost op: 1-07-2020, 08:08:13 »
Michael's rol was misschien inderdaad slightly overpowered. Heb ik ook niet bij stil gestaan toen ik je al die verschillende mogelijke rollen voorstelde. ::sorry::
Vooral op een forum, waar je kan refereren naar avatars is het inderdaad makkelijk. Het is waarschijnlijk meer voor in het echt, waar je dan dingen als ROOD moet maken omdat iemand een rood t-shirt aan heeft ofzo. Maar het is ook wel mede door de jager, de heks en de hints in het verhaal dat het zo vlot ging en door Michael die met goede hints kwam en anderen die de hints goed interpreteerden. Ik zou pas bij de M op KLM gekomen zijn en met DDD had ik nooit iets opgeschoten. Maar goed, ik suck ook zwaar in hints en probeer ze ook vaak te vermijden, zoals Daisy ook zei. Bij WIDM hoeft het voor mij niet en bij weerwolven dus ook niet.

Het verhaal was leuk, zeker het begin, goede research gedaan! Ik ben zelf niet echt een verhalenlezer online en zag mezelf na een paar dagen al snel doorscrollen naar wie ligt eruit en welke rol had ie. Dus voor mij hoeft het verhaal ook niet perse, al geeft het voor anderen waarschijnlijk wel meer schwung en beleving.

Voor de rest ga ik een paar dingen van je overnemen bij de Piratenversie, zoals je duidelijke 20u deadline en het niet communiceren buiten het topic (behalve door de wolven, hackers, muiters).

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback-topic
« Reactie #98 Gepost op: 1-07-2020, 11:14:43 »
Ik keek alleen van de zijlijn maar ik had het denk ik als speler wel jammer gevonden dat juist op het moment dat ik tijd had ik vooral zou moeten wachten op de uitslag. Ik werk overdag en juist zo rond 8-10 uur s avonds zou ik tijd hebben om na te denken te posten ed. maar dat is net een beetje het gat dat je wacht op de uitslag.
Ik vond het soms ook irritant dat ik niet wist wanneer de uitslag zou komen. Niet om 8 uur ala, maar wanneer dan wel? Als speler had ik het vast wel heel fijn gevonden dat de deadline duidelijk was.

Ik vind het nog wel een dingetje dat dag en nacht tegelijk plaats vinden in deze en de vorige editie. Enerzijds logisch want het houdt de vaart in het spel maar ik zou het niet erg vinden als deze worden opgeknipt.

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Feedback-topic
« Reactie #99 Gepost op: 1-07-2020, 11:18:13 »
Ik heb zelf ook nog gedacht aan het splitsen ervan, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het de vorige keer naar mijn gevoel wel goed ging en deze verandering het spel enorm zou vertragen.

Wat denkt de rest?
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::