Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390299 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #760 Gepost op: 20-07-2020, 10:45:00 »
Ik merk zelf ook dat veel mensen in m'n omgeving er steeds makkelijker mee worden, en dat vind ik best lastig. Ik heb al letterlijk te horen gekregen dat ik te bang ben en overdrijf, terwijl ik een risicogroep ben en juist veel te vaak uiteindelijk dingen doe waar ik oncomfortabel mee ben omdat ik niet moeilijk wil doen :-\\

Heb me laatst toch door m'n moeder laten overhalen om even mee de stad in te gaan, maar het was echt veel te druk om comfortabel afstand te houden en bijna niemand hield zich nog aan de regels. Ik hoop eigenlijk dat ze binnenkort hier ook mondkapjes gaan verplichten in de winkels. Dat zou de samenleving naar mijn idee toch iets veiliger maken voor iedereen. Nu denken veel gezonde mensen dat de lockdown over is en dat bijna alles weer kan, terwijl voor risicogroepen de lockdown nooit over is geweest. En daarnaast hoor ik ook steeds vaker verhalen van gezonde mensen die maanden nadat ze covid hebben gehad nog klachten hebben. De regels zijn echt niet alleen om anderen te beschermen, maar ook om jezelf te beschermen. Misschien dat mensen zich weer meer aan de regels zouden houden als ze zich dat zouden realiseren...
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #761 Gepost op: 20-07-2020, 12:42:04 »
Het kan enorm verschillen per familie natuurlijk. Maar ook omstandigheden kunnen wel een aardige rol spelen. In een lastige tijd wil je soms gewoon dichtbij anderen kunnen zijn.
Ik ben (in overleg met mijn ouders) gewoon nog steeds iedere maandag bij ze op bezoek geweest. In het begin nauwelijks geknuffeld, maar al snel dat wel gedaan. Ik durf het wel aan dat als mijn zus en ik dat niet zouden hebben gedaan dan denk ik dat we mijn vader hadden kunnen begraven en mijn moeder in het ziekenhuis op de psychische afdeling hadden kunnen opzoeken. Nou, dan weet ik het wel...

Ik hoop eigenlijk dat ze binnenkort hier ook mondkapjes gaan verplichten in de winkels. Dat zou de samenleving naar mijn idee toch iets veiliger maken voor iedereen.
Dat hoop ik echt niet... Die dingen blijf ik een ramp vinden. Ik krijg het benauwd met een mondkapje voor en ik zie niks meer door mijn bril... Levensgevaarlijk dus... Daarbij werk ik in een winkel... mocht dat gaan gebeuren, vrees ik dat ik me voorlopig ziek zal moeten gaan melden, want de godganse dag zo'n mondkapje aan zou een ramp zijn... En ik vrees dat er dan klappen gaan vallen in veel winkels. Als je weet wat we nu al naar ons hoofd hebben geslingerd gekregen omdat we mensen vroegen een mandje mee te nemen, anderhalve meter afstand te houden, of omdat het toilet dicht is... Dan vrees ik het ergste indien mondkapjes in winkels verplichte zouden worden... Daarbij is uit meerdere onderzoeken niet naar voren gekomen dat de besmettingskans in winkels groot is. Uit een onderzoek in China bleek hooguit een procent van alle besmettingen in een winkel te zijn ontstaan...
Ich bin ein Bärliner!

anoniem 30784

  • Gast
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #762 Gepost op: 20-07-2020, 13:16:42 »
Ja, volgens mij raken mensen inderdaad vooral besmet door het hebben van langdurig nabij contact met een besmet persoon. Ik snap daarom wel dat niet iedereen altijd overal maar afstand houdt, al helemaal niet in winkels/supermarkten waarbij je vaak snel langs iemand loopt zonder dat je contact maakt met diegene en waarbij je ook niet in diens gezicht ademt. Al helemaal als je zelf geen klachten hebt die op een coronabesmetting zouden kunnen wijzen zou dat geen probleem moeten zijn. In situaties waarbij je wel langdurig nabij contact hebt met mensen is dit natuurlijk een ander verhaal.

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #763 Gepost op: 20-07-2020, 13:20:11 »
Ja, volgens mij raken mensen inderdaad vooral besmet door het hebben van langdurig nabij contact met een besmet persoon. Ik snap daarom wel dat niet iedereen altijd overal maar afstand houdt, al helemaal niet in winkels/supermarkten waarbij je vaak snel langs iemand loopt zonder dat je contact maakt met diegene en waarbij je ook niet in diens gezicht ademt. Al helemaal als je zelf geen klachten hebt die op een coronabesmetting zouden kunnen wijzen zou dat geen probleem moeten zijn. In situaties waarbij je wel langdurig nabij contact hebt met mensen is dit natuurlijk een ander verhaal.
Mag ik vragen wat je bron is voor deze aanname?
...if one only remembers to turn on the light.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #764 Gepost op: 20-07-2020, 13:28:11 »
Mag ik vragen wat je bron is voor deze aanname?

Ik baseer wat ik zeg op dingen die ik heb gelezen (ik sla echter niet de bronnen die ik lees op) en als ik het me goed herinner is er ook in dit topic een bron gepost die gebaseerd was op onderzoek die aangaf dat de besmettingskans in supermarkten erg klein is. Daarnaast heb ik dit van de site van het RIVM zelf geplukt:

Wanneer ben je besmettelijk met het nieuwe coronavirus?
Als je hoest of niest en andere mensen die druppels inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus. Hoe zieker je bent, hoe meer je hoest en/of niest en hoe meer virus je dus kan verspreiden.

Lees meer over De verspreiding van het nieuwe coronavirus

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden

Aan de hand van deze tekst trek ik tevens de conclusie dat de kans waarschijnlijk niet heel groot is dat je daadwerkelijk besmet raakt of iemand besmet tenzij je als besmet persoon in iemands gezicht hoest of niest of ademt of een besmet persoon dat bij jou doet.

Online Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #765 Gepost op: 20-07-2020, 13:47:09 »
Het faillissement van de anderhalvemetersamenleving in Nederland is ontstaan op het moment dat er demonstraties werden gedoogd waarbij de maatregel niet gehandhaafd kon worden en we hierna geen stijging in het aantal besmettingen terug zagen. Als we willen dat de anderhalvemetersamenleving een doorstart maakt, dan hebben we die tweede golf hard nodig. Hoe paradoxaal dat ook mag klinken...
🜃

anoniem 30784

  • Gast
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #766 Gepost op: 20-07-2020, 14:44:57 »
Ik denk dat dat wel meespeelt ja, maar niet alleen die gebeurtenis, maar ook dat je al wekenlang veel mensen zich niet aan de regels ziet houden en dat ondanks dat een lange tijd het aantal nieuwe besmettingen bleef dalen. Ook wordt er nauwelijks gehandhaafd lijkt het wel, ik hoor al sinds het begin van de lockdown verhalen over mensen die meerdere keren gewaarschuwd zijn maar die geen boete hebben gekregen. De zwakke, inconsistente handhaving motiveert mensen ook niet echt om zich aan de regels te houden denk ik. Er schijnen op dit moment zelfs feestjes in het geheim plaats te vinden in clubs op initiatief van meerdere ondernemers...
Ik denk dat mensen gewoon minder de dreiging van het virus voelen na de langdurige sterke daling van het aantal besmettingen, nu er veel versoepeld is en misschien ook doordat het zomer is en doordat er steeds op wordt gehamerd dat we de tweede besmettingsgolf pas in het najaar kunnen verwachten. Ook trekken mensen er steeds meer op uit omdat het mooi weer is en het voor velen vakantie is, waardoor het vanzelf drukker wordt en afstand houden lastiger wordt. Daarnaast kan er nu buitenshuis ook gewoon weer meer gedaan worden natuurlijk. Misschien denken mensen ook: ik ga nu volop van de vrijheid genieten die ik weer heb, zolang het nog kan? Aangezien de regels mogelijk later dit jaar weer strenger worden vanwege een tweede besmettingsgolf..
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook heel lastig vind soms om me aan de afstandsregel te houden, al helemaal in sociale situaties. Die houding wordt in mijn geval eigenlijk vooral beïnvloed door wat ik om me heen zie gebeuren. Zelf hechtte ik aan het begin van de crisis heel veel waarde aan altijd afstand houden van mensen, maar als je ziet hoe weinig mensen dit nou eigenlijk doen en al helemaal wanneer je vrienden wanneer je afspreekt met hen dit niet doen wordt dit toch best lastig om vol te houden als je zelf toch klachtenvrij bent en zij dat ook lijken te zijn.



Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #767 Gepost op: 20-07-2020, 15:45:51 »
Het faillissement van de anderhalvemetersamenleving in Nederland is ontstaan op het moment dat er demonstraties werden gedoogd waarbij de maatregel niet gehandhaafd kon worden en we hierna geen stijging in het aantal besmettingen terug zagen. Als we willen dat de anderhalvemetersamenleving een doorstart maakt, dan hebben we die tweede golf hard nodig. Hoe paradoxaal dat ook mag klinken...
Geen idee hoe het in het westen was, maar hier in het oosten heb ik het idee dat de anderhalve meter nooit echt helemaal ingeburgerd was... Er waren al heel snel meer mensen die zich er niet aan hielden dan die zich er wel aan hielden. En het stomme is, dat we hier in Twente relatief weinig slachtoffers hebben gehad... (de IC's in Twente zijn al een behoorlijke tijd leeg...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #768 Gepost op: 20-07-2020, 16:04:26 »
Eindelijk weer eens forum bij lees tijd dus kwam dit topic tegen :D

En fijn om te lezen dat ik inderdaad niet de enige ben die afstand wil houden. Al had ik dat voor Corona eigenlijk ook wel. Wil niet graag mensen in me aura zeg maar ;)

Maar als ik zo foto's voorbij zie vliegen op social media, bekende weer zie draaien op feestjes, mensen die eerst hoog en laag gilde over Corona en nu met tig man op elkaar zit te bbqen dan voelt het ongemakkelijk ofzo.

Nu heb ik door mijn operaties al maanden niemand gezien op wijkverpleging en hulp na.
Vader had ik vanaf kerst niet meer gezien en zusje alleen even na mijn 1e operatie in het ziekenhuis. Maar moest voor mijn 2e operatie een corona test doen en op de terugweg even langs paps en zusje gegaan, maar wel echt op 2 meter (en bij paps meer) afstand staan kletsen.

Afgelopen week waren er 2 overleggen vanuit de VvE waar ik bij moest zitten. Geven mensen elkaar een hand of gaan echt langs elkaar zitten en ik op 2 meter afstand in me eigen huis  ::rofl:: en dan denk ik wel, van ben ik dan te voorzichtig??
Afgelopen week voor de 1e keer sinds februari in de supermarkt geweest omdat ik zag dat er maar 3 personen liepen. Was echt zo'n apart gevoel om ergens binnen te gaan.

Maar je merkt ook wel aan alles dat iedereen terug valt in het oude "normaal". Tijdens de piek werden overal handjes uitgestoken om mensen te helpen of werden er kaartjes gestuurd als "ondersteuning".
Dat alles is weer weg. De mensen die voor Corona al eenzaam waren, zijn dat nog steeds. De hulpgroepen lopen leeg en mensen hebben geen tijd meer want druk druk druk.

En dan zie ik nu alles langzaamaan weer oplopen, mensen die boos zijn dat ze niet naar het buitenland kunnen omdat hun vakantiestuk ineens code oranje heeft gekregen of gewoonweg niet open is door de crisis, boos zijn op mensen die mondkapje willen gebruiken, geen afstand willen houden omdat het onzin is.

Hopelijk gaat het allemaal mee vallen qua opleving en hopelijk zien veel mensen in dat afstand houden nog niet het ergste van alles is (alhoewel dat voor de horeca inderdaad heel moeilijk is).
En hoe lang afstand houden is dan ook een lastige natuurlijk. Vooral voor de economie zal dat liever eerder dan later zijn.

Blijft een lastige. Voorlopig volg ik mijn gevoel maar en houdt mensen uit mijn aura zover dat gaat en bij bezoek in ieder geval deur en/of raam open voor wat frisse wind in huis. :)


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #769 Gepost op: 21-07-2020, 12:33:13 »
Dat hoop ik echt niet... Die dingen blijf ik een ramp vinden. Ik krijg het benauwd met een mondkapje voor en ik zie niks meer door mijn bril... Levensgevaarlijk dus... Daarbij werk ik in een winkel... mocht dat gaan gebeuren, vrees ik dat ik me voorlopig ziek zal moeten gaan melden, want de godganse dag zo'n mondkapje aan zou een ramp zijn... En ik vrees dat er dan klappen gaan vallen in veel winkels. Als je weet wat we nu al naar ons hoofd hebben geslingerd gekregen omdat we mensen vroegen een mandje mee te nemen, anderhalve meter afstand te houden, of omdat het toilet dicht is... Dan vrees ik het ergste indien mondkapjes in winkels verplichte zouden worden... Daarbij is uit meerdere onderzoeken niet naar voren gekomen dat de besmettingskans in winkels groot is. Uit een onderzoek in China bleek hooguit een procent van alle besmettingen in een winkel te zijn ontstaan...
Corona is pas levensgevaarlijk. Ik snap echt wel dat mondkapjes ook niet prettig zijn, maar als ziekenhuismedewerkers hem de hele dag op kunnen hebben kun jij dat ook wel. Als je bril beslaat schijn je hem verkeerd op te hebben. En uiteindelijk beschermt het ook het winkelpersoneel als de klanten een mondkapje op hebben. Verplichten komt misschien weer met z'n eigen nadelen (zijn bijv. genoeg mensen die nu al nauwelijks rond kunnen komen en ze niet kunnen betalen), maar ik hoop wel dat ze het gaan stimuleren - zeker als de cijfers weer de verkeerde kant op gaan. Natuurlijk zijn mondkapjes ook geen wondermiddel, maar het is een relatief eenvoudige manier om zowel de economie draaiende te houden als de samenleving net een stukje veiliger te maken voor echt iedereen, niet alleen gezonde mensen. Risicogroepen willen ook graag veilig weer af en toe naar de winkel of hun familie kunnen zien.

Verder kun je cijfers in China niet echt vergelijken met cijfers hier, want daar dragen ze juist mondkapjes.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #770 Gepost op: 21-07-2020, 12:44:19 »
als je als regering een mondmasker buitenshuis verplicht, mag je als regering ook voor zorgen dat iedereen zon mondmasker heeft of gratis kan verkrijgen, vind ik.

Verder is het inderdaad verre van prettig om het de hele dag te dragen. Maar ik vind het een te verwaarlozen pijn die een groter doel moet dienen

Ik denk alleen dat zolang er nog zoveel vragen zijn over de effectiviteit van het dragen van een mondmasker ( zeker als iedereen er constant met de handen aan zit), de meerderheid zich niet zal houden aan het dragen van een masker.



Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #771 Gepost op: 21-07-2020, 15:41:26 »
Dat ze Kroatie op reisadvies oranje zetten (25 besmettingen gisteren) en bv Barcelona niet.

Leg dat maar eens uit.
Volkomen willekeur van het ministerie lijkt me. Hier spelen politieke belangen  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #772 Gepost op: 21-07-2020, 15:44:25 »
Van mijn Kroatische collega begreep ik dat er geen enkele Corona-maatregel nog van kracht is in Kroatië en dat er grote bruiloften en andere evenementen worden gehouden waar iedereen elkaar knuffelt en op elkaar staat (en dit is dus gewoon toegestaan). Reden dat zij er in elk geval niet heen wilde deze zomer.

En delen van Spanje (Catalonie) zijn ook oranje en er worden ook waarschuwingen afgegeven voor reizen naar Barcelona.
« Laatst bewerkt op: 21-07-2020, 15:47:04 door Loezel »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #773 Gepost op: 21-07-2020, 15:48:58 »
Ah dat verklaart een hoop! Communicatie mag wel wat duidelijker hoor  ::jaja::

Catalonië is 1 klein deeltje Catalonie oranje. De rest niet.
You'll never walk alone

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #774 Gepost op: 21-07-2020, 15:51:37 »
https://www.nu.nl/coronavirus/6065737/rivm-aantal-coronabesmettingen-987-fors-toegenomen-sinds-vorige-week.html

En daar gaan we weer. ::) En de mensen die weigeren afstand te houden of maskers te dragen zijn dadelijk waarschijnlijk ook nog eens óf verbaasd óf boos dat de maatregelingen aangescherpt zullen worden.
...if one only remembers to turn on the light.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #775 Gepost op: 21-07-2020, 16:03:23 »
Citaat
Dat hoop ik echt niet... Die dingen blijf ik een ramp vinden. Ik krijg het benauwd met een mondkapje voor en ik zie niks meer door mijn bril... 
Tip: trek het mondkapje zo ver mogelijk omhoog en zet je bril iets lager op je neus. Dan is de kans kleiner dat je bril beslaat.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #776 Gepost op: 21-07-2020, 16:07:26 »
https://www.nu.nl/coronavirus/6065737/rivm-aantal-coronabesmettingen-987-fors-toegenomen-sinds-vorige-week.html

En daar gaan we weer. ::) En de mensen die weigeren afstand te houden of maskers te dragen zijn dadelijk waarschijnlijk ook nog eens óf verbaasd óf boos dat de maatregelingen aangescherpt zullen worden.

Maar wat er staat over het R getal klopt ook niet in het artikel. Paar weken terug lag het ook boven de 1, althans volgens het dashboard toen.

Maar zag straks filmpje van de kermis in Tilburg. Zowat iedereen zei dat het (te) druk was en de wethouder (geloof ik) zei dat er niets te druk was. Uhm, wat ik van de beelden zag was het toch echt te druk  ::rofl::

Hier houden mensen met wandelen ook nog amper afstand. Net klein stukje door de wijk gelopen en 2 x zowat omver gelopen, terwijl het daar toch echt 4 meter breed is en ik niet verder kon uitwijken, omdat ik anders in de struiken stond.   

En mondkapje met goed gebruik is dat wel te doen. Al heb ik best wat mensen in mijn facebook die er zo op tegen zijn en het als onderdrukking zien door de regering enz.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #777 Gepost op: 21-07-2020, 18:46:10 »
"Bestaat Corona eigenlijk wel echt?"

Dat zullen sommige mensen die niemand kennen die het virus heeft meegemaakt zich misschien afvragen. En als ze dan voor zichzelf die vraag met "nee" beantwoorden, dan zullen ze ook niet zo snel (meer) geneigd zijn om zich aan de opgestelde regels te houden. Zeker niet als dat voor henzelf (financiële) nadelen met zich meebrengt.

Je ziet nu dat het in bepaalde gebieden misgaat bij feesten en andere grote bijeenkomsten. De mensen die zelf al angst hebben voor Corona zullen gemiddeld genomen niet tussen die vakantiegangers zitten, maar ze zien wel ladingen mensen terugkomen uit de "onveilige" landen. Dat lijkt me erg frustrerend als je zelf je zo goed mogelijk aan de regels houdt.

Zelf zit ik er een beetje tussenin. Bij vreemden probeer ik absoluut de afstand te bewaren. Bij bekenden uiteraard ook als zij dat graag willen. Bij mijn ouders en mijn broertje en mijn nichtje+mijn schoonzus die ik wekelijks op woensdag zie is dat anders.
Wit is ook een kleur!

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #778 Gepost op: 21-07-2020, 19:33:04 »
Bij mijn ouders en mijn broertje en mijn nichtje+mijn schoonzus die ik wekelijks op woensdag zie is dat anders.
Maar dat zijn toch juist de mensen die je níet wil besmetten?
...if one only remembers to turn on the light.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #779 Gepost op: 21-07-2020, 19:43:37 »
Tilburgse kermis sorry dat ik t zeg, maar die had gewoon nog
Niet gehouden moeten worden . Desnoods maar een jaar overslaan .

Zelfs met de opdeling in afgebakende zones is er echt amper mogelijkheid om te genieten van de kermis binnen de richtlijnen van corona.

Het aantal besmettingen dat stijgt ( niet Alleen in Nederland ) is direct te relateren aan mensen die niet de maatregelen willen volgen. (Prive feest goes, flat bbq in duitsland, strandbezoek etc etc.)

En bestaat corona echt, ?..  bijna 1000 nieuw3 besmettingen in Nederland en er zijn dagen met een kwartmiljoen besmettingen wereldwijd.
Dus ontkennen dat corona niet bestaat of dat het onder controle is , is struisvogelpolitiek. Maar d3 struisvogel steekt zijn kop nog In het Zand op afstand van Anderen  ;D