Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389485 keer)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #780 Gepost op: 21-07-2020, 19:59:22 »
Maar dat zijn toch juist de mensen die je níet wil besmetten?

Ik zie jou dat steeds zeggen, maar er is ook een andere kant daar aan. Dat zijn ook de mensen van wie je weet hoe ze zich gedragen en met wie ze in aanraking komen. Het is echt niet erg om met een klein groepje mensen elkaars bubbel te zijn, als je in een huis woont, zou dat ook mogen. Ik vind het echt niet raar of stom dat mensen hun ouders/broertje/zusje wel knuffelen. Heel logisch juist. Waarom zou dat wel mogen als je nog thuis woont en niet als je toevallig alleen woont?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #781 Gepost op: 21-07-2020, 20:19:23 »
lucy wat hautoa bedoeldt is dat je al besmettelijk kan zijn zonder dat jezelf er iets van merkt. dit kan ontstaan zijn door mensen achter je bij de supermarkt bv.

ik kan volledig snappen dat je mensen /familie in je bubbel wilt omhelzen etc ( uiting geven aan het gevoel wat die mensen je geven), maar persoonlijk zou ik het ook erger vinden als ik mijn vader of mijn vriendin niet wetend zou besmetten dan een willekeurige voorbijganger binnen de 1,5 meter.

dus wat hautoa  zegt is dat je juist je dierbaren zou moeten beschermen en de kans om hen te besmetten tot een absoluut minimum zou moeten beperken. er is voor allebei de kanten van de medaille iets te zeggen , ik doe het zoals hautoa doet , met pijn in het hart, geen fysiek contact

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #782 Gepost op: 21-07-2020, 20:31:16 »
Ik zie jou dat steeds zeggen, maar er is ook een andere kant daar aan. Dat zijn ook de mensen van wie je weet hoe ze zich gedragen en met wie ze in aanraking komen. Het is echt niet erg om met een klein groepje mensen elkaars bubbel te zijn, als je in een huis woont, zou dat ook mogen. Ik vind het echt niet raar of stom dat mensen hun ouders/broertje/zusje wel knuffelen. Heel logisch juist.
Nouja, zoals ik eerder al zei: ik ben oprecht benieuwd naar waarom mensen dat wel doen. Ik bedoelde het niet aanvallend, maar gewoon als oprechte vraag. Ik snap namelijk niet zo goed dat mensen het wel doen en wil graag snappen waarom ze het wel doen.

Als je helemaal alleen woont, dan snap ik dat je behoefte hebt aan iemand die je even mag knuffelen. Maar iemand, die je ook nog eens dierbaar is, onnodig aanraken en dus kunnen besmetten, vind ik lastig te begrijpen.

En die bubbel werkt vaak niet zo, want iedereen heeft weer een andere bubbel: ik zie mijn ouders, broer, schoonouders, schoonbroers. Maar die schoonbroers zien weer hun ouders en schoonouders en schoonbroers. Dus je bubbel is nooit echt een bubbel.

Waarom zou dat wel mogen als je nog thuis woont en niet als je toevallig alleen woont?
Ik denk dat je hier verkeerd om aan het redeneren bent. Namelijk: als je in 1 huis woont is het erg lastig om afstand te houden en je leeft toch al in 1 huis, dus is het toegestaan. Dat betekent niet dat je als je niet meer thuis woont, dan maar gewoon alsnog diezelfde mensen moet gaan aanraken.

Kijk, mijn schoonmoeder heeft eind februari corona gehad. Een 'milde' variant, ze was 1 tot 2 weken ziek, had griep en benauwdheid, etc. Ze is toen niet in het ziekenhuis opgenomen, daar was het absoluut niet erg genoeg voor. We zijn nu 5 maanden verder en ze is nog steeds enorm benauwd, heeft hartkloppingen en nul energie. Ze is tussendoor (terwijl ze al 2 maanden geen corona meer had) alsnog een dag op de EHBO beland door haar klachten. Ze heeft intensieve begeleiding van de fysio en ze kan nu, na 5 maanden, 2x per dag 10 minuten heel rustig wandelen. En dat is het. Haar longen hebben flink wat littekenweefsel en ze heeft ondertussen ook geen antistoffen meer in haar lichaam. Haar eigen bedrijfje gaat binnenkort failliet omdat ze al 5 maanden niets kan en dat voorlopig ook niet gaat kunnen. Doktoren kunnen haar moeilijk voorspellen hoe haar toekomst eruit ziet, want zij weten het ook allemaal niet. Bellen met haar gaat soms niet omdat ze niet genoeg lucht krijgt.

Misschien is dit meemaken er voor nodig, maar ik gun het niemand om dit mee te maken. Mijn eigen (schoon)ouders en andere familie en vrienden ook niet. En als het nodig is dat ik daarvoor ze niet mag knuffelen of aanraken, dan heb ik het er heel graag voor over, want het is echt enorm niet leuk om mee te maken. En daarom vind ik het dus soms best lastig te begrijpen als je je eigen familie wel gewoon aanraakt.
...if one only remembers to turn on the light.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #783 Gepost op: 21-07-2020, 20:38:52 »
Dat zijn inderdaad de mensen die je juist niet wil besmetten... maar ook de mensen die je vlak voor de maatregelen al het meest contact mee had. Als iemand het voor de maatregelen al had gehad, hadden we het allemaal wel gekregen en verder weet ik dat sowieso mijn ouders zich wel zo goed mogelijk aan de maatregelen houden.
Wit is ook een kleur!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #784 Gepost op: 21-07-2020, 20:52:28 »
Ik woon alleen, maar zelfs al zie ik een vriendin waarvan ik zeker weet dat ze ook alleen leeft en een kleine bubbel heeft of mijn vader/zusje bijvoorbeeld niet knuffelen nu of dichtbij zitten. Alhoewel vader en zusje ook niet in een kleine bubbel meer zitten inmiddels.

Stel dat iemand het zonder klachten heeft besmet je toch een ander wellicht. Althans dat is mijn afweging die ik dan maak.

Daarnaast denk ik dat juist de mensen die Corona hebben gehad in de zogenaamde milde vorm het stiekem heel hard getroffen hebben. Als ik lees dat ze na maanden nog amper wat kunnen, niet vooruit komen / trap op kunnen enz.
Media heeft veel ingespeeld op opnames op IC/ziekenhuis en deze groep is echt onderbelicht.

Maar goed, mijn ME is ook na een infectie begonnen dus zie de groep milde klachten en herken er zoveel in dat ik het wellicht daarom al een stuk serieuzer neem?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #785 Gepost op: 21-07-2020, 23:12:39 »
 er is wel degelijk media aandacht voor de nasleep van corona. dat sommige mensen met milde klachten al maanden aan het tobben zijn met name met benauwdheid, weinig energie etc. hele gorepen op facebook en twitter.


ik heb een (ik meen) brits onderzoek gezien naar het hart, bloedvaten en met name de longen van een groep positief geteste mensen met corona. sommgen met opname  sommige met matige klachten

een patient belandde op de ic en is uitieindelijk overleden, mid 40, voorheen niet bekend met longziekte, hart of vaatziekten.
al tijdens de opname toonde de uitslagen van labtesten en de foto van longen zaken aan die niet enkel corona toegeschreven werden.
Na zijn overlijden hebben ze verder medisch onderzoek mogen doen en de resultaten waren toch wel alarmerend te noemen.

embolie in de longen waardoor die voor meer dan 40 % minder zuurstof kregen. Vernauwingen in aders die bij serieuze hart en vaatpatienten thuis horen. kortom de uitkomst van dit onderzoek gaf echt wel serieuze aantekeningen bij wat het hebben van corona zelfs bij milde klachten met name bij je longen  en aders kan doen. dus niet zo vreemd dat de nasleep van op zich een "griepje"behoorlijk kan duren

waar de medische wereld in het begin dit soort overlijdens , mensen met onderliggende klachten noemden , wordt nu meer en meer de correllatie tussen dit soort problemen ( embolie, longontsteking, adervernauwingen) en corona als een feit gezien.

het is geen prettige ziekte en het virus kan heel wat schade aanrichten van binnen.








Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #786 Gepost op: 21-07-2020, 23:44:49 »
En daarom vind ik het dus soms best lastig te begrijpen als je je eigen familie wel gewoon aanraakt.
Ik kan persoonlijk zeggen maar ook van andere mensen dat soms de effecten van missen van aanraking, knuffels, affectie ook groot zijn. Daarmee wil ik echt niet bagatelliseren hoe erg de effecten van corona kunnen zijn, ook op gezonde mensen. Het is sowieso geen wedstrijd wat nou erger is, maar dat maakt het wel complex.  Ik ben ook een hele tijd depressief geweest en merk nu ook die behoefte aan affectie die ik nu veel minder heb.

In m'n werk (welzijn) hoor ik ook veel ouderen van boven de 70/80/90 zeggen dat ze het het gewoon niet waard vinden. Die zeggen ook van ja ik kan volgend jaar dood zijn en dan mag ik tot die tijd alleen maar als een kasplantje opgesloten zitten in een kamer? Dan nemen ze liever het risico om in ieder geval hun geliefden te kunnen knuffelen.

Dus ja, virus bestrijden is de prioriteit, maar ik snap ook goed dat 100% streng afstand houden van iedereen niet altijd het beste is voor iemand zijn welzijn.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #787 Gepost op: 22-07-2020, 14:21:31 »
er is wel degelijk media aandacht voor de nasleep van corona. dat sommige mensen met milde klachten al maanden aan het tobben zijn met name met benauwdheid, weinig energie etc. hele gorepen op facebook en twitter.

ik heb een (ik meen) brits onderzoek gezien naar het hart, bloedvaten en met name de longen van een groep positief geteste mensen met corona. sommgen met opname  sommige met matige klachten

een patient belandde op de ic en is uitieindelijk overleden, mid 40, voorheen niet bekend met longziekte, hart of vaatziekten.
al tijdens de opname toonde de uitslagen van labtesten en de foto van longen zaken aan die niet enkel corona toegeschreven werden.
Na zijn overlijden hebben ze verder medisch onderzoek mogen doen en de resultaten waren toch wel alarmerend te noemen.

embolie in de longen waardoor die voor meer dan 40 % minder zuurstof kregen. Vernauwingen in aders die bij serieuze hart en vaatpatienten thuis horen. kortom de uitkomst van dit onderzoek gaf echt wel serieuze aantekeningen bij wat het hebben van corona zelfs bij milde klachten met name bij je longen  en aders kan doen. dus niet zo vreemd dat de nasleep van op zich een "griepje"behoorlijk kan duren

waar de medische wereld in het begin dit soort overlijdens , mensen met onderliggende klachten noemden , wordt nu meer en meer de correllatie tussen dit soort problemen ( embolie, longontsteking, adervernauwingen) en corona als een feit gezien.

het is geen prettige ziekte en het virus kan heel wat schade aanrichten van binnen.
Ik kom af en toe een nieuwsbericht er over tegen. Al kijk ik dan alleen op facebook. Zie de berichten wel omdat ik zelf in de Coronagroep zit en ze ook gedeeld worden in ME groepen of pagina's van ME patiënten die ze deelt, maar qua nieuwszenders zie ik ze zelf weinig voorbij komen.

Merk nu ook weer dat als er berichten gedeeld worden over stijging aantal positief geteste mensen dat merendeel reageert hoezo, geen IC en geen ziekenhuisopnames. Dus blijkbaar is dat nodig om de ernst er van in te zien?

Ik kan persoonlijk zeggen maar ook van andere mensen dat soms de effecten van missen van aanraking, knuffels, affectie ook groot zijn. Daarmee wil ik echt niet bagatelliseren hoe erg de effecten van corona kunnen zijn, ook op gezonde mensen. Het is sowieso geen wedstrijd wat nou erger is, maar dat maakt het wel complex.  Ik ben ook een hele tijd depressief geweest en merk nu ook die behoefte aan affectie die ik nu veel minder heb.

In m'n werk (welzijn) hoor ik ook veel ouderen van boven de 70/80/90 zeggen dat ze het het gewoon niet waard vinden. Die zeggen ook van ja ik kan volgend jaar dood zijn en dan mag ik tot die tijd alleen maar als een kasplantje opgesloten zitten in een kamer? Dan nemen ze liever het risico om in ieder geval hun geliefden te kunnen knuffelen.

Dus ja, virus bestrijden is de prioriteit, maar ik snap ook goed dat 100% streng afstand houden van iedereen niet altijd het beste is voor iemand zijn welzijn.
Mijn vader (woont zelfstandig) kon ineens nergens meer heen omdat fysio en clubjes dicht gingen en riep gelijk dus ik zit thuis als kasplantje. En die hoort echt giga in de risicogroep. Zusje/zwager en neefje zijn overigens wel bij hem op bezoek blijven gaan dus helemaal alleen zat ie gelukkig dan weer niet.

En snap dat mensen die de knuffel nodig hebben die ook echt missen. Vriendin van mij heeft dat ook en zag laatst foto's dat ze haar in het plastic hadden gewikkeld zodat ze toch konden knuffelen.  ::rofl::

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #788 Gepost op: 23-07-2020, 10:03:37 »
ik hoop het zo dat die mondkapjes nu een verplichting worden

dat dat lakse RIVM eindelijk eens gaat luisteren naar meneer osterhaus, je moet pas versoepelen wanneer covid ook echt weg is

zelfs met songfestival volgend jaar lijkt mij, iets of wat minder publiek beter plan, meer social distancing erin, niet opnieuw cancellen maar gewoon met coronaregels
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #789 Gepost op: 23-07-2020, 10:09:14 »
COVID gaat nooit echt weg zijn, dus pas versoepelen als het weg is lijkt me geen strak plan
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #790 Gepost op: 23-07-2020, 10:47:43 »
Meneer Osterhaus kraamt echt heel veel onzin uit vind ik.

Doe mij maar elke willekeurige andere viroloog
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #791 Gepost op: 23-07-2020, 13:58:42 »
Sorry maar wat ik hier af en toe lees ::oink::

Niet Alleen osterhaus of het rivm kramen onzin uit.

Je Moet kijken of je kunt versoepelen Waar het kan en het ligt niet aan de versoepelingen dat het aantal besmettingen weer stijgt. Maar omdat teveel mensen denken dat corona weg is en dat versoepeling betekent het Totaal loslaten vd maatregelen.

En straks als we weer terug moeten naar een verder lockdown, heeft iedereen het gedaan behalve zij die polonaise dansend de Kroeg verlieten, zeker.

De afgelopen weken hebben getoond dat je de verantwoordelijkheid klaarblijkelijk niet bij de mensen zelf kan neerleggen, dus zullen er weer zaken aangescherpt moeten worden ( helaas).

Maar laat het rivm en de regering ophouden Met de bubbles, want als er 5 mensen In mijn bubbel zitten, zitten elk van die 5 ook In Andere bubbels, Waarvan die bubbelaars weer In Andere bubbels etc. Op deze manier kun je de veiligheid en de gezindheid van een bubbel na tuurlijk nooit garanderen.

De oplossing ligt- denk ik- in het bewust zijn terug brengen hoe belangrijk veiligheid en gezondheid is en dat we dit samen moeten doen , binnen de maatregelen. 


Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #792 Gepost op: 23-07-2020, 14:08:17 »
Het probleem is ook dat het nooit goed is.
Veel maatregelen > weinig besmettingen > klagende mensen.
Minder maatregelen > meer vrijheid > veel besmettingen.

We willen graag een 2e golf voorkomen, maar dat niet alleen. We willen ook een 2e lockdown voorkomen. Dat kan alleen als iedereen persoonlijk zich aan de regels blijft houden. Een golf kan je voorkomen met een lockdown, een lockdown met goede regelgeving en goed gedrag.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #793 Gepost op: 23-07-2020, 15:00:05 »
Las net dat België de mondkapjesplicht uitbreid en sommige versoepelingen niet toe laat.

Denk dat uiteindelijk dat hier ook wel gaat gebeuren.

En mensen vrijlaten gaat niet werken. Daarvoor zijn de meeste mensen te egoïstisch voor. Dus het zal moeten met regels, aanpassingen enz.

Al zal er dan ook meer gehandhaafd moeten worden, want zolang dat ook niet gedaan wordt, waarom zou je dan de regel volgen. Te vaak nog dat feestjes opgedoekt worden, maar mensen geen boete krijgen (voorbeeldje)

En persoonlijk zie ik dan liever de aanpassingen als meer gebruik van een mondkapje (en mensen een goede uitleg blijven geven qua gebruik). Zie echt zoveel mensen het kapje op/af doen of onder aan de kin hangen of de neus niet bedenken. Dan heeft het inderdaad geen nut.

De economie weer half op slot gooien zal ook heel funest worden.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #794 Gepost op: 23-07-2020, 15:21:38 »
En mensen vrijlaten gaat niet werken. Daarvoor zijn de meeste mensen te egoïstisch voor. Dus het zal moeten met regels, aanpassingen enz.

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Het doet mij ook gewoon pijn dat er mensen zijn die ik als vriend beschouw die vrij weinig lijken te geven om of ze het virus wel of niet oplopen en dit vervolgens dan mogelijk verspreiden. Het is niet zo dat ik me nou altijd perfect aan alle regels heb gehouden, maar het kan me op zijn minst nog wel iets schelen of ik mogelijk anderen in gevaar breng en door wat sommige mensen in mijn directe omgeving zeggen of doen krijg ik de indruk dat dit hen allemaal niet zo veel schelen kan zolang zij nog maar van hun leven kunnen blijven genieten. Sommige mensen lijken bezorgdheid over het virus zelfs onzin te vinden, terwijl ook zij er niet onschendbaar voor zijn. Ik vind het ook lastig om begrip op te brengen voor waarom de studentenvereniging waarbij ik lid was nu een feest organiseert voor een grote groep mensen in een binnenruimte (al proberen ze er wel voor te zorgen dat mensen afstand houden, maar ja, hoe realistisch is dat als de muziek keihard staat, mensen daaroverheen gaan schreeuwen/zingen en mensen dronken, aanhankelijk en impulsief worden..). Dat soort dingen blijf je toch houden zolang het allemaal maar kan en mag dat er zo veel mensen bij elkaar komen, denk ik.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #795 Gepost op: 24-07-2020, 12:31:58 »
Doutzen Kroes heeft iets te zeggen over het COVID-19 en het ''boosten'' van ons immuunsysteem.

Diederik heeft inmiddels ook een reactie achtergelaten:

Citaat van: Diederik Jekel
Dear Doutzen as a scientific journalist talking about all these topics I am happy to sit down with you and share how I see it. They want us to be healthy. Vitamines and good food is very important but will not be immediately effective against COVID it just isn't. Obesity, underlying conditions and age are risk factors which you cannot solve within weeks or at all with better food. I want to be united in controlling this virus. It is absolutely easier to control a fearful and frightened society, but this is not that. I am not paid for most things I do because I do them because I am convinced it saves lives. Please be part of the solution and I totaly understand you are fritghtened. So am I.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #796 Gepost op: 24-07-2020, 12:45:02 »
Waarom praat Diederik Engels tegen Doutzen :’)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #797 Gepost op: 24-07-2020, 12:49:42 »
Omdat het een reactie is op een Engelse instagram post van Doutzen en haar volgers het dus op deze manier ook kunnen lezen denk ik.  ;)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #798 Gepost op: 24-07-2020, 19:19:23 »
Aha ::rofl::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #799 Gepost op: 24-07-2020, 21:19:07 »
Grmbl, mijn moeder moest woensdag een nieuwe jobstudente opleiden op haar werk. Die kwam net terug van vakantie.

Volgende dag komt er bericht dat de jobstudente voorlopig niet terug komt want die had zich moeten laten testen en dat was niet gebeurd.
Net heeft mijn moeder telefoon gekregen dat die jobstudente positief getest is...  >:(

Dus nu moet mijn moeder zich ook laten testen. Ze is helemaal overstuur want heeft zich al die tijd aan alle regels gehouden, mondmasker op op het werk terwijl anderen dat al niet meer deden, etc en nu is ze mogelijk besmet omdat iemand anders het allemaal niet zo nauw neemt.

Ze mag vanavond al laten testen en hopelijk snel resultaat. We gaan er van uit dat het niks is, maar ja... ze is ook bang dat ze dan misschien mijn vader besmet heeft die zes jaar ouder is.

Moest het even ergens kwijt... bluhg.