Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391754 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #980 Gepost op: 25-08-2020, 17:36:33 »
Nou ja het is ook niet alsof risicogroepen de wijsheid in pacht hebben natuurlijk. Ik zeg niet dat je daarom geen recht van spreken hebt natuurlijk maar het is ook niet zo dat als risicogroepen iets heel hard roepen het dan ineens de enige waarheid is, toch?
Als wij zeggen wat onze ervaring is met het coronabeleid, dan is dat zo. Ik word echt een beetje moe van al die mensen die over ons heen praten en ons proberen te vertellen dat dat niet zo is. En wat betreft containment: ook experts zeggen dat. Het is niet dat risicogroepen dat eventjes hebben bedacht zonder dat ze verstand hebben van zaken. Containment is het beleid wat veel landen op de wereld wél voeren en dat lijkt het beste te werken.

Ik ben er alleen van overtuigd dat jij geen corona oploopt van het ontmoeten van anderen in een tuin, of zelfs binnenshuis, zeker met goede luchtreiniging, als je minstens anderhalve meter afstand houdt. Ook al houdt die ander geen afstand van anderen.
Daarbij is de kans relatief beperkt, maar lang niet 0 (zeker binnenshuis niet, nu steeds meer blijkt dat aerosolen toch een rol spelen) en ik ga niet onnodig risico opzoeken door met (groepen) mensen af te spreken of te winkelen. Als het moet, kan ik best wel een jaartje zonder. Ik vind het alleen ontzettend frusterend dat het overheidsbeleid ervoor zorgt dat ik dat nu ook niet kan, en andere mensen wel. En dat er nu zelfs stemmen opgaan (vanuit het OMT nota bene!) om risicogroepen maar te isoleren van de rest van de samenleving. Ons hele punt is júist dat dat niet kan en dat de samenleving zo toegankelijk mogelijk wordt gemaakt voor iedereen, niet alleen voor "gezonde" mensen. Die andere zorg die bijvoorbeeld niet doorging, treft juist heel veel risicogroepen. Als geen ander weten wij hoe belangrijk dat is en ik ben het enorm zat dat er steeds een valse tegenstelling tussen die twee dingen wordt gecreëerd.

Citaat
Nee. Dat is niet het doel van Nederland. Het beleid is niet gericht op het niet-beschermen van de zwakkeren. Het beleid is absoluut niet 'het is niet zo erg als zwakkeren dood gaan, want als samenleving worden we dan sterker'.
Ik denk ook niet dat ze ons bewust dood willen laten gaan ofzo hoor. Maar het is wél het gevolg van beleid waarbij het aantal IC-opnames leidend is ipv het aantal zieken. Dan laat je dus wel degelijk het virus onnodig rondwaren onder populaties die gemiddeld genomen minder op de IC belanden, waardoor het gevolg is dat risicogroepen de keuze hebben tussen zichzelf opsluiten in huis of risico lopen. Ook zorgt dat voor een hoop extra mensen met langdurige gezondheidsklachten, wat in de toekomst ook een grote druk gaat hebben op de zorg.

En dat testbeleid van Nederland, dat is dus helemaal niet op orde. Het duurt veel te lang voor je je kunt laten testen en voor je de uitslag hebt. Verder is het virus in de Randstad nu alweer zo hard aan het groeien dat de GGD's het bron- en contactonderzoek niet aan kunnen, en gaan er zo veel te weinig mensen in isolatie. Ook worden maatregelen vaak slecht gehandhaafd en is het alleen maar een "advies". Op deze manier beperk je dus helemaal niet het aantal besmettingen, maar verlies je de controle waardoor uiteindelijk een nieuwe lockdown nodig gaat zijn.

Dus nee, het Nederlandse beleid lijkt totaal niet op containment. Hier staat ook meer uitgelegd over het verschil tussen mitigatie (het beleid van Nederland) en containment.

Goed, doe ermee wat jullie willen, I guess. Ik ben wel weer klaar met discussiëren en bitter en boos dat na alles wat ik in dit topic heb gezegd jullie reactie nog steeds kan zijn "Nee hoor, je stelt je aan, risicogroepen interpreteren gewoon hun eigen ervaring verkeerd, kunnen hun eigen risico niet inschatten en mensen willen jullie helemaal niet dood!". Minder sociale contacten hebben kan mijn mentale gezondheid prima aan. Het feit dat zoveel mensen me opnieuw en opnieuw teleurstellen door te laten blijken dat ze de levens en geleefde ervaringen van risicogroepen minder belangrijk vinden en minder serieus nemen, daarentegen, is mentaal echt enorm zwaar. En dan kunnen jullie wel zeggen dat jullie het begrijpen, maar ik heb niet het gevoel dat jullie er echt iets van begrijpen.

Verder vind ik het top als jullie je gewoon aan de regels houden ::ok:: Maar het zou fijn zijn als risicogroepen eindelijk zelf een stem krijgen in het coronabeleid wat zogenaamd om ons gaat, en als andere mensen eindelijk eens naar ons zouden luisteren ipv constant over ons heen te praten en ons gewoonweg niet te geloven.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #981 Gepost op: 25-08-2020, 18:38:02 »
Het is voor mij nog even niet duidelijk wat er precies zou veranderen in geval Nederland de containment strategie gaat toepassen. Betekent dat strengere regels voor iedereen? Of juist meer controles voor iedereen zodat je gerichter per gebied of zelfs per persoon kan handelen?

Over het algemeen lijken de maatregelen die nu genomen worden redelijk goed te werken. Wel zou er naar mijn idee beter gecontroleerd moeten worden op handhaving van bepaalde regels. Bepaalde regels zouden wat mij betreft ook nog wel wat scherper mogen.


Wit is ook een kleur!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #982 Gepost op: 25-08-2020, 19:09:33 »
Dus nee, het Nederlandse beleid lijkt totaal niet op containment. Hier staat ook meer uitgelegd over het verschil tussen mitigatie (het beleid van Nederland) en containment.
Ik ben het in principe eens denk ik met jou, maar ik mis in dit artikel alleen wel welke maatregelen er dan precies bij zouden moeten komen of wat er zeg maar concreet zou veranderen in de praktijk. In dit artikel gaat het vooral over de verschillen en effecten.

Meer testcapaciteit, mondkapjes op bepaalde plekken (?) en verplichte quarantaine?

Citaat
Goed, doe ermee wat jullie willen, I guess. Ik ben wel weer klaar met discussiëren en bitter en boos dat na alles wat ik in dit topic heb gezegd jullie reactie nog steeds kan zijn "Nee hoor, je stelt je aan, risicogroepen interpreteren gewoon hun eigen ervaring verkeerd, kunnen hun eigen risico niet inschatten en mensen willen jullie helemaal niet dood!". Minder sociale contacten hebben kan mijn mentale gezondheid prima aan. Het feit dat zoveel mensen me opnieuw en opnieuw teleurstellen door te laten blijken dat ze de levens en geleefde ervaringen van risicogroepen minder belangrijk vinden en minder serieus nemen, daarentegen, is mentaal echt enorm zwaar. En dan kunnen jullie wel zeggen dat jullie het begrijpen, maar ik heb niet het gevoel dat jullie er echt iets van begrijpen.
::hug::

Citaat
Verder vind ik het top als jullie je gewoon aan de regels houden ::ok:: Maar het zou fijn zijn als risicogroepen eindelijk zelf een stem krijgen in het coronabeleid wat zogenaamd om ons gaat, en als andere mensen eindelijk eens naar ons zouden luisteren ipv constant over ons heen te praten en ons gewoonweg niet te geloven.
Dit is overigens wel ook tricky, want alle risicogroepen zitten ook niet perse allemaal op 1 lijn. Voornamelijk onder de ouderen zijn er nog best veel mensen die het heel nauw nemen met de huidige coronaregels.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #983 Gepost op: 25-08-2020, 20:10:24 »
Ik heb vandaag met 2000 man in een matig geventileerd gebouw gezeten waar afstand houden in de praktijk (pauzes/leswisselingen) best wel onmogelijk was (tijdens de les gaat het wel).

Voelt toch als een soort Russisch roulette  ::)
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #984 Gepost op: 25-08-2020, 20:45:06 »
Ik heb dat al paar keer aangegeven dat de overheid het advies geeft om scholen open te laten gaan , maar dat heel veel zaken niet of niet afdoende geschikt zijn om te werken In de coronatijd.

Sterkte nieky.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #985 Gepost op: 25-08-2020, 22:34:36 »
Er zijn dus herbesmettingen

groepsimmuniteit gaat dus niet werken, een vaccin gaat kennelijk ook niet 100% werken
Wit is ook een kleur!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #986 Gepost op: 25-08-2020, 22:49:51 »
Ja, maar een hele grote verrassing is dat toch ook weer niet. Dat is hoe het afweersysteem vaak werkt.

Wel zou het de 2e keer (of na vaccinatie) minder erg moeten zijn. Je lichaam herkent het virus, waarna de afweer sneller zou moeten starten. (Iets met T- of B-geheugencellen en lymfocieten. Is ook even geleden voor mij)

Zolang dat werkt hoeft er geen probleem te zijn. Het was mooi geweest als een vaccin (of eerdere infectie) volledige bescherming zou bieden. Maar dat gebeurt volgens mij sowieso zelden.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #987 Gepost op: 25-08-2020, 23:19:07 »
Er zijn dus herbesmettingen

groepsimmuniteit gaat dus niet werken, een vaccin gaat kennelijk ook niet 100% werken
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #988 Gepost op: 26-08-2020, 10:08:36 »
Er zijn dus herbesmettingen

groepsimmuniteit gaat dus niet werken, een vaccin gaat kennelijk ook niet 100% werken
Dat is bij geen enkel vaccin. Ook het griepvaccin bijvoorbeeld werkt zeker niet ieder jaar even goed (omdat vaak niet zeker te voorspellen is welke 'versie' (geen idee hoe ik het anders zou moeten noemen) van het virus gaat toeslaan).
Ook reageert niet iedereen hetzelfde op een vaccin... Ik ken mensen die zweren bij het griepvaccin, en ik ken mensen die juist weken lang ziek worden van het griepvaccin.

Wat een covic-vaccin aangaat: ook daarvoor zal dat gaan gelden lijkt mij. Verder ben ik benieuwd hoe lang zo'n vaccin blijft werken. Ik heb stukken gelezen die het zelfs maar hadden over een maand of 3...
Overigens: met 1 covid-vaccin ben je er vrees ik ook niet. Het virus zal zich immers steeds weer gaan muteren, zoals nu ook al schijnt te gebeuren...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #989 Gepost op: 29-08-2020, 15:56:48 »
Gisteren uiteindelijk toch maar besloten om na een jaar weer eens mijn oude studentengroep op te zoeken die ik al een jaar niet meer heb gezien.

Er was een BBQ (of eigenlijk meerdere) verspreid over genoeg afstand en in groepjes van 6. Op papier was alles wel goed geregeld. In de praktijk loopt er toch iets meer door elkaar dan gewenst is. Dus laten we hopen dat alles goed is gegaan. Dus bij deze even mijn excuses dat ik de regeltjes toch niet helemaal heb nageleefd.

Uiteindelijk wel blij dat ik geweest ben, want ik ben weer een stuk positiever nu. Maar voorlopig even niet te veel mensen meer tegenkomen.

En maandag heb ik mogelijk toch les op locatie, eventueel met mondkapje. Dus daar ben ik ook wel blij mee.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COvid
« Reactie #990 Gepost op: 29-08-2020, 18:04:43 »
Brtdm, niemand kan altijd en overal de 1,5 meter garanderen.

Dat je nu beseft dat je nu even voorzichtiger Moet zijn, respect


Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #991 Gepost op: 29-08-2020, 18:32:03 »
Nee, maar om eerst nogal tegenstander te zijn van BBQ-achtige bijeenkomsten en dan het halve land ervoor te doorkruisen is toch een beetje hypocriet. (Maar hypocriet; wie is het niet?)

Maar het is gelukkig wel relatief goed gegaan.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #992 Gepost op: 29-08-2020, 19:02:13 »
Je gaf zelf toch al aan dat er echt wel maatregelen waren en aanpassingen.

Verder geef je aan dat je even voorzichtiger gaat zijn en Met mondkapje naar les.
Ik vind niet dat we ons zelf moeten opsluiten en niks meer mogen, maar juist op een creative manier zoeken naar dingen die wel kunnen binnen de maatregelen( zoveel mogelijk) en dat we bewust zijn van als we even extra kans op besmetting hebben gehad, dan even pas op de plaats nemen.

Juist dat gedrag is de Eigen verantwoordelijkheid nemen. Het is jammer dat niet iedereen dat kan en dat mensen na een uitstapje niet altijd de pas op de plaats maken en vaak denken “ oh dat smaakte naar meer”

Ook  zaken als dat quarantaine niet hoeft voor voetballers en we een tour rijden door een gebied wat bij veel landen roodgekleurd is Ivm corona besmettingen ( ja Ik Ben blij dat er voetbal is en ik volg de tour, maar heb er wel mijn bedenkingen bij)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #993 Gepost op: 29-08-2020, 20:18:11 »
(Maar hypocriet; wie is het niet?)

Is dit een bestaande slogan?  ::rofl:: Anders zou ik er patent op aanvragen  ;D
...óf niet!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #994 Gepost op: 29-08-2020, 20:29:15 »
Ik val ook in de risico groep, maar mezelf helemaal opsluiten kan ik ook niet.

Vandaag ook even bij vriendin in de tuin gezeten. Wel afstand uiteraard. Maar helemaal niemand zien lukt me ook niet.

Daarnaast komt hier wijkverpleegkundige om de 2 dagen die geen afstand kan houden i.v.m. injectie zetten.

En ben laatste tijd veel in het ziekenhuis geweest waar afstand ook niet altijd kan en er geen mondkapjes gebruikt worden.
Alleen afgelopen maandag wel met mammografie maken, maar artsen en verpleegkundigen gebruiken geen mondkapje of handschoenen bij lichamelijk onderzoek.

Dus soms voelt het wel heel dubbel.

En het is lastig idd als er meer mensen zijn om altijd afstand te nemen.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #995 Gepost op: 29-08-2020, 22:43:07 »
ik was bijvoorbeeld een aantal dagen bij tv opnamens, Normaal staan er super veel mensen bij de deur, maar nu was het rustig en moest je een mondkapje op todtat je zat. iedereen zat uit elkaar en niet dat er mensen voor je zitten maar effe wat naar links of rechts. Echt prima geregeld als je geen 1,5 afstand kon houden mondkapje op zodat iedereen veilig kan genieten!
chipsverslaafde <3

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #996 Gepost op: 3-09-2020, 14:45:30 »
Ik heb ondertussen wel even mooie mondkapjes ontworpen. (met een beetje 'hulp' van een bepaald programma)
Wat vinden jullie ervan? Ik heb er ook een in het blauw. Ze komen deze week binnen.



Leuk! Zit er dan ook zo'n (buigzaam metalen?)  draadje bovenin om bij je neus af te sluiten? Want dat heb ik bij de stoffen maskers van de HEMA niet kunnen ontdekken en ze daarom niet gekocht.

Trouwens , ik ben erg blij dat er niet meegegaan wordt met het idee risicogroepen te beperken.  ::zweet::
« Laatst bewerkt op: 3-09-2020, 14:47:05 door grasisgroen »
...maar soms even niet :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #997 Gepost op: 16-09-2020, 15:09:35 »
Ik ben absoluut niet van plan om weer in discussie te gaan en ga hierna dit topic weer ontwijken, maar ik wilde graag even de volgende linkjes delen. Ik vind het namelijk moeilijk om jullie meningen los te laten en wil nog steeds graag dat jullie het snappen, maar voor mijn eigen mentale gezondheid moet ik niet weer opnieuw zelf in discussie gaan.

'Inzetten op indammen corona scheelt 123 miljard en 50.000 doden' (blijkbaar al een artikel van 13 juni, maar kwam het net pas tegen - kan me voorstellen dat sommige mensen dit een betrouwbaardere bron vinden dan de actiegroep die ik de vorige keer linkte).
Voor kwetsbaren voelt het komende najaar extra schraal
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #998 Gepost op: 17-09-2020, 11:38:21 »
Morgenavond om 19.00 weer persconferentie.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #999 Gepost op: 17-09-2020, 12:00:16 »
Zal geen positief nieuws zijn. Eerste cijfers over terugkerende jongeren uit albufeira  bv zijn vrij hoog.