Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390106 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1020 Gepost op: 22-09-2020, 12:56:47 »
Een aantal BN-ers, waaronder Famke Louise, JeBroer en Bizzey, hebben onder het mom van #ikdoenietmeermee op social media berichten gepost waarin ze vertellen zich niet meer aan de maatregelen te houden.

Sorry je mag niet schelden op dit forum, maar ik doe het toch: wat een idioten. Zo schadelijk dit.
Ja dat is heel dubbel, maar dat schijnt toch iets genuanceerder te liggen. Ze willen gewoon meer duidelijkheid (tegengeluid) en een meerzijdig beeld van de hele situatie nu hebben. In plaats van dat alles ons maar door de overheid en de media wordt voorgekauwd hoe het zit en hoe politici wegkomen met dingen (daarover zo nog meer). 

Los daarvan, wat je ook van de maatregelen en de rol van media/overheid vindt, is hun timing ronduit slecht en schadelijk. Zij zijn tenslotte degene die veel jongeren bereiken. Zeker met het mogelijke oplaaien van het virus. Maar zou het er ook niet mee te maken hebben dat deze 'artiesten' een gebrek aan inkomsten hebben?

Wat ik bedoelde met het wegkomen van dingen is onder andere Grapperhaus die niet meer geloofwaardig is (ook niet nu hij alsnog straf heeft) en een Hugo de Jonge die steeds maar doet alles onder controle te hebben en dat niet heeft en zich ook vanavond weer moet verdedigen/verantwoorden over het testbeleid/beschikbare testen en vooral advies van het RIVM rondom mondkapjes (en het gebrek eraan) in zorginstellingen dit voorjaar.

Edit: en typisch diezelfde overheid waar Famke Louise zich nu tegen keert, heeft haar in het voorjaar nog betaald om campagne voor het virus te voeren /jongeren te informeren over de basisregels. Zij was één van die influencers (vreselijk woord) die daarvoor dus zijn ingezet.

Ikzelf zit overigens een beetje tussen beiden in. Ik weet niet meer wie en wat ik moet geloven. Ik houd me zoveel mogelijk aan de basisregels omdat mijn ouders ook risicogroep zijn, maar ik ben ook kritisch/heb vraagtekens bij bepaalde beslissingen en hoe dingen lopen. En ik vind ook dat kritisch zijn moet kunnen. Ik weet het gewoon allemaal niet meer, behalve dat dit virus niet goed is voor mijn mentale gezondheid (en van vele leeftijds/generatiegenoten met mij).
« Laatst bewerkt op: 22-09-2020, 13:22:43 door MollenvangR-Art »

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1021 Gepost op: 22-09-2020, 15:29:03 »
Een bevriende huishoudelijke hulp mag van haar werkgever gewoon werken met milde klachten zoals niezen en neusverkoudheid. Wel 1,5 meter afstand houden en als er koorts bijkomt thuisblijven. Gewoon aan de deur bij oudere en kwetsbare mensen vragen of die het oké vinden dat ze binnenkomt. Niks geen advies van blijf thuis en laat je testen  :o ::)
« Laatst bewerkt op: 22-09-2020, 23:13:53 door grasisgroen »
...maar soms even niet :)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1022 Gepost op: 22-09-2020, 15:40:46 »
Mijn huishoudelijke hulp meldde zich gisteren ziek, aangezien ze vanaf zaterdag grieperig is, maar niet verkouden.

Werkgever zegt hoeft niet te testen. Toch GGD gebeld en die zegt ook nee, klinkt als griep dus hoeft niet te testen  ::oink::

Maar inderdaad mogen ze bij verkoudheid enz. gewoon doorwerken. Das van begin af zo geweest. Alleen als ze koorts krijgen dan blijven ze thuis (wijkverpleging idem dito)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1023 Gepost op: 22-09-2020, 17:02:23 »
En juist  dit soort zaken maakt het nu allemaal zo ondoorzichtig.

Voorbeeld Er is te weinig testcapaciteit maar bij meer dan 2 besmettingen
op een verpleegafdeling wordt het complete personeel getest.
Leerkracht Met verkoudheidsklachten wordt Met voorrang getest.
Kind van die leerkracht mag Met verkoudheidsklachtn gewoon naar school.

Over de ik doe niet meer mee actie. Al is het meer dat ze het beleid willen onderwerpen aan wat kritische  vragen , dan een echt weigeren. Toch is het een domme,niet doordachte actie. Veel van deze bners hebben volgers Die nog niet geheel voor zichzelf kunnen beslissen ( pubers. Beslissen op basis van peergroups en influencers )  en nu gaan die dus ook zonder mondkapje op in de trein, want Tim en famke zeggen dat dat kan.

Nee , ok blijf kritisch maar ga niet je eigen plan trekken, en  al rechercheert doutze. 365 dagen per jaar online dat maakt haar nog geen viroloog.

Ik hoest sinds zaterdag weer wat meer ( stof vrijgekomen uit ondervloer denk ik) . Voor zekerheid tich maar weer huisarts geraadpleegd en die kon telefonisch besluiten dar het hooguit griepje was. Bij koorts mag ik opnieuw bellen lol.
« Laatst bewerkt op: 22-09-2020, 17:07:37 door Tarbozan »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1024 Gepost op: 22-09-2020, 21:22:53 »

Over de ik doe niet meer mee actie. Al is het meer dat ze het beleid willen onderwerpen aan wat kritische  vragen , dan een echt weigeren.


Ze kunnen dat wel beweren, maar ik geloof het niet. Of ze zijn echt heel stom bezig. Die hashtag komt namelijk rechtsreeks van Willem Engel van Viruswaarheid.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1025 Gepost op: 22-09-2020, 23:32:22 »
Ik ben het wel eens met die BN'ers laat de politiek maar eens lekker stevig zweten. Er gaat best veel fout in o.a de zorg, dus ik wil meer transparantie. Helaas zullen we dat snel krijgen  ::ohno::,

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1026 Gepost op: 23-09-2020, 09:32:49 »
Aanpak rammelt aan alle kanten inderdaad. Dus kritische vragen mogen en moeten er zeker gesteld  worden. En het feit dat er gelogen is en wordt over wel/niet gebruik van mondkapjes is gewoon ronduit schandalig.

Maar op deze manier werken we het virus alleen nog meer in de hand, wordt zorg weer overbelast (en dat was die al) wordt reguliere hulp dadelijk weer afgeschaald (doen ze al) en dan?

Een echte lockdown zoals ze in andere landen hebben gehad. Briefje mee waarop staat waarom je buiten mag komen? Langere rijen bij supermarkten. Geen bezorgmomenten meer bij de online supermarkten omdat ineens weer iedereen daar gaat bestellen en daardoor de kwetsbare groep weer niet aan boodschappen kan komen.
Wat zullen ze daar blij mee gaan zijn  ::ohno:: 

Dus ik vind het idee weer heel dom, totaal ondoordacht en meer het gevoel geven van we moeten tegen huisjes schoppen om wat te doen te hebben, want ik verveel me en heb nu ineens te weinig inkomsten ofzo.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1027 Gepost op: 23-09-2020, 12:41:38 »
Een aantal BN-ers, waaronder Famke Louise, JeBroer en Bizzey, hebben onder het mom van #ikdoenietmeermee op social media berichten gepost waarin ze vertellen zich niet meer aan de maatregelen te houden.

Sorry je mag niet schelden op dit forum, maar ik doe het toch: wat een idioten. Zo schadelijk dit.

Mee eens, maar dat krijg je als je als overheid BN-ers gaat betalen om campagnes te doen, die gaan zich dan heel belangrijk voelen. Dus de overheid mag zich ook afvragen wat hun eigen aandeel hierin is.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1028 Gepost op: 23-09-2020, 15:35:17 »
Ik vind de term liegen in betrekking tot de aanpak van Corona door de overheid een hele lastige. Als je iets niet met zekerheid weet ( werken mondkapjes en is 1,5 meter noodzakelijk ) en je geeft daarop een antwoord waarop valt uit te maken dat je denkt dat mondkapjes plicht niet het verschil gaat maken en dat dat dus niet het gekozen beleid wordt.  Lieg je dan?  Of zeg je dat je het eigenlijk niet weet en we voorlopig hebben gekozen om het niet verplicht te stellen .

Verder hebben de zwaardere lockdown maatregelen in landen om ons heen laten zien dat de cijfers daardoor wel omlaag gingen, maar na het gefaseerd loslaten stak het virus ook daar vrij snel weer de kop op.

Het blijft gewoon een gegeven dat ontsmetten van de handen , in combinatie met minimalisering van het sociale leven en de anderhalve meter maatregel , al dan niet  met mondkapjes plicht het aantal besmettingen terugbracht in tal van landen, waaronder ook ons land.

Nu we weer wat zaken losser laten en sommige mensen wat neer moeite hebben met de beperkingen ( En het weer langzaam aan richting herfst gaat) loopt het aantal besmettingen weer rap op.  Dus zullen we wel terug moeten verstrengen In de beperkende maatregelen , Met sanctionering op niet opvolgen. Dit om Met name zorg en opleiding te kunnen garanderen In deze ongewone

Oja opleiding dat is ook iets wat famke Louise erg goed zou kunnen gebruiken, mijn god ze was Hilarisch bij jinek. ::rofl:: ::oink::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1029 Gepost op: 23-09-2020, 17:59:03 »
Ik vind het in- en intriest.


Wat mij hier het meest in tegenstaat, is dat de (zichzelf op de borst slaande) ''bn-ers'' pas afstand van hun hashtag namen nadat er ophef over was ontstaan.

Dit had ik van een aantal wel verwacht, maar van een aantal anderen die zich achter die hashtag hebben geschaard, valt het me vies tegen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1030 Gepost op: 25-09-2020, 13:04:55 »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1031 Gepost op: 25-09-2020, 17:17:24 »
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/algemeen-gebruik-mondkapjes-kan-nieuwe-lockdown-in-nederland-voorkomen-waarschuwt-hoogleraar-wash/

Oh, en mondkapjes kunnen mogelijk toch ook jezelf beschermen en niet alleen anderen: https://hub.jhu.edu/2020/08/24/masks-protect-wearer-and-others/

Alleen gaat niemand ze dragen als anderen dat niet doen, want dat ziet er stom uit... Dus verplichten!! (heb ik ze ook niet voor niks gekocht)
Wit is ook een kleur!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1032 Gepost op: 25-09-2020, 17:53:28 »
Alleen gaat niemand ze dragen als anderen dat niet doen, want dat ziet er stom uit... Dus verplichten!! (heb ik ze ook niet voor niks gekocht)
Ik zie hier toch wel mensen met mondkapje rond lopen, kinderen naar school brengen en de winkel in gaan.
Dus gewoon je eigen gevoel daarin volgen en mondkapje opdoen ;)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1033 Gepost op: 25-09-2020, 19:24:09 »
Ik draag sinds gisteren als ik ergens binnen ben buiten mijn eigen flat  een mondkapje, dus in de supermarkt, bij mijn vader , bij suikercontrole. Voor het zicht en dat het er belachelijk uitziet, daar gaat het dus totaal niet om.

Ik zit erover te denken om ook al met mondkapje op elke verplaatsing buitenshuis te doen, dus ook in buitenlucht. Ja het is bizar, ja het zit niet lekker, maar het zijn bizarre tijden en het feest van Willem ii gisteren zal, vrees ik wel gevolgen hebben voor het besmettingscijfer in tilburg eo.

Dit alles zodat ik zo lang mogelijk op bezoek kan bij mijn vader nu hij nig enigszins weet wie ik ben en er van enig gesprek sprake kan zijn. Sluiting van de afdeling zou echt funest zijn en zon grote achteruitgang in de toestand van die bewoners .

Ik verwacht niet van anderen om ook zo drastisch de maatregelen te volgen, maar wel dat we over ons gedrag in zake afstand, mogelijke risico’s etc willen nadenken. En voor niet weet wat ik bedoel kijk eens naar de beelden van wintersport in feb 2020 of het feestje gisteren bij Willem ii- Rangers. Sorry hoor maar dit kan ( helaas) in deze tijd echt niet meer.


Update . Ik val hiermee niemand aan, we zijn allen zelf verantwoordelijk voor onze keuzes, en ik wil hiermee enkel wat nieuwe awareness oproepen . Soort Tarbozan strike for Corona  ::jaja::

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1034 Gepost op: 25-09-2020, 21:12:39 »
Ik zie hier toch wel mensen met mondkapje rond lopen, kinderen naar school brengen en de winkel in gaan.
Dus gewoon je eigen gevoel daarin volgen en mondkapje opdoen ;)
Sluit me hier helemaal bij aan. Gewoon dragen als dat goed voelt!


Ik draag zelf ook een mondkapje in de supermarkt aangezien niet alle mensen goed afstand houden. Staren mensen me aan? Soms. Komt dat door de tekst "I wear this mask for you" op mijn masker? Wellicht  ::rofl:: 


Zijn er trouwens al mondkapjes in omloop met een mol-logo?
Talk less, smile more

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1035 Gepost op: 25-09-2020, 23:10:33 »
Alleen gaat niemand ze dragen als anderen dat niet doen, want dat ziet er stom uit... Dus verplichten!! (heb ik ze ook niet voor niks gekocht)
Ja, dat vind ik ook lastig eraan. Ik hou er niet van om op te vallen, dus ik moet wel echt over een drempel heen om er één te gaan dragen als niemand het doet. Momenteel kom ik toch vrijwel nergens, maar de weinige keren dat ik eens naar een winkel moet heb ik het tot nog toe niet aangedurfd.

Dus ik hoop ook dat het RIVM eindelijk eens gaat toegeven dat ze wel werken, maar ze zijn niet zo goed in hun eigen fouten toegeven :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1036 Gepost op: 26-09-2020, 09:15:17 »
Maar is het dan zo dat de cijfers in landen waar de verplichting geldt, minder hard stijgen etc dan hier? Ik heb geen idee hoor maar als mondmaskers echt zoveel zouden helpen, zou dat toch daarin te zien moeten zijn?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1037 Gepost op: 26-09-2020, 09:38:49 »
Ik heb een vriendin die in Vietnam woont, en daar is een mondmasker lange tijd verplicht geweest in publieke en openbare ruimtes en beperkte inreismogelijkheden. De cijfers zijn erg laag en wanneer er een besmetting is, wordt er volgensmij meteen een lokale lockdown ingevoerd om een haard te voorkomen!


Nu is Vietnam t.o.v. Nederland wel een stuk collectiever, en was het gebruik van mondmapjes al wat normaler. Ook de combinatie met een langere lockdown helpt dan natuurlijk (ik zie zojuist op de site van BuZa dat inmiddels regels versoepeld worden meer winkels weer open gaan). Maskers lijken me dus (deels) te helpen, maar wel als iedereen zich verder ook aan het afstand houden houdt, goed de hygiëneregels naleeft en bij elke nies of kuch al thuis blijft. Helaas is dat in de praktijk vaak lastig omdat je ook afhankelijk bent van het gedrag van huisgenoten/collega's/buurtbewoners in de supermarkt ::vergroot::
Talk less, smile more

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1038 Gepost op: 26-09-2020, 09:49:10 »
Of de verplichting geldt heeft ( helaas) weinig tot niets te maken met if ze gedragen worden. In maar heel weinig landen is er aan de verplichting om een mondmasker te dragen ook echt een handhaving gekoppeld. Dus is de verplichting eerder een dringend advies.

En zolang maatregelen er dus wel zijn, maar niet consequent worden opgevolgd, is het lastig om cijfers te vergelijken.

België is alweer wat terug aan het versoepelen, terwijl de cijfers de afgelopen weken niet essentieel anders zijn dan hier. 
Wat ik er opvallend vindt is ons andere buurland Duitsland, toch serieus getroffen in golf 1, die nu maar op zo n 20% van het aantal besmettingen hier zit.( aantallen zijn per 100.000 inwoners , anders geen goed vergelijk)

Dus puur statistisch gezien is België met mondkapje niet beter af dan Nederland. Maar of dat ook echt iets zegt?

En wat we steeds vaker lezen is dat het gebruik van mondkapjes vreemd aandoet. Mee eens, maar Moet dat een reden zijn om het dan maar niet te doen als het verplicht zou worden ?   Of ja maar je bent afhankelijk van Anderen die zich ook aan de regels moeten houden. Mee eens maar iedereen van ons kan enkel maar voor 100% zijn Eigen gedrag bepalen . Dus kies zelf Waar jij je prettig bij  voelt  ( misschien ook denkend aan de medemens) en draag de consequenties van je keuze.

Dus kijk naar de medemens In de zin van breng hen niet In gevaar, maar kijk niet naar de medemens In de zin van zij doen dat , dan doe ik dat ook of juist niet. Neem zelf verantwoordelijkheid, voordat het Geeist en gesanctioneerd en opgevolgd wordt, want van een politiestaat wordt enkel mogelijk het coronacijfer beter, maar de sfeer, economie etc echt niet.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1039 Gepost op: 26-09-2020, 10:25:29 »
Een mondmasker vind ik handig op drukke plaatsen, maar in de buitenlucht op minder drukke plaatsen?
- In de winkel
- In de horeca als je van je tafeltje gaat
- Op drukke publieke plaatsen

Maar anders zou ik een mondmasker toch niet verplichten..

Ik heb de hele discussie hier niet gelezen en ik weet dus ook niet of mijn mening hier afgeschoten zal worden of niet, maar ik denk dat we toch bijna op een punt zijn gekomen waar we moeten nadenken wat op lange termijn het minst schade gaat berokkenen. Zijn strenge maatregelen nog voldoende te staven? Het mentale aspect van deze maatregelen gaat ook beginnen doorwegen. Eenzaamheid, depressie, levensvreugde, ... En dan zwijg ik nog maar van het economische aspect.

Dus ja voor mij persoonlijk stelt de vraag zich wat eigenlijk het minste impact zal hebben op de maatschappij. Maatregelen loslaten of maatregelen streng houden. In maart en april had ik daar toch een andere mening over dan nu.