Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391770 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1340 Gepost op: 15-12-2020, 22:13:23 »
Het zal zeker meehelpen in het thuis blijven  van de ouders dat de scholen nu dicht zijn. Maar eigenlijk moet je die bal bij de werkgevers leggen, zij zouden erop moeten toezien dat ze zoveel mogelijk opties opengooien om de ouders niet op kantoor te laten werken ,tenzij strikt noodzakelijk. Met wat aanpassing en creatief beleid is er zeker meer mogelijk dan waar veel werkgevers toe bereid waren.

Ik denk zelf dat het in veel gevallen niet bevordelijk is voor het thuiswerken dat de kids nu thuis zijn. De reden die De Jonge aangeeft voor het dichtgaan van scholen is dan ook maar een deel, het andere deel is echt het hoge aantal van mogelijke ontmoetingen/persoonstromen op scholen.  Waar we eerst dachten dat kids niet besmettelijk waren, daarna dachten we dat als ze besmet waren de verschijnselen wel meevallen,en  gaan er nu geluiden op dat zij mogelijk als versnellend element in de verspreiding kunnen werken.
Ja ze hebben minder snel verschijnselenen worden minder vaak getest , maar daarin zou mogelijk een risico zitten.   Mede daarom dat scholen vaak bij lockdowns als een van de eersten dichtgaan. Dat het slecht is voor de ontwikkeling van een kind om langere periode geen of enkel online onderwijs te ontvangen , staat in deze niet ter discussie .


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1341 Gepost op: 15-12-2020, 22:42:04 »
Dan overschat je echt in hoeverre leerlingen/pubers iets meekrijgen online.

En zelfs als ze wel wat meekrijgen worden ze er superonzeker van over hun kennen en kunnen.
Ik zeg niet dat online onderwijs nou zo fantastisch is. Maar het lijkt me beter dan constant uitvallende lessen, zieke leraren en leerlingen, en de stress dat je misschien je omgeving onbewust besmet. Dat lijkt me ook niet bepaald bevorderend voor de kwaliteit van het onderwijs. Of het algemene welzijn van kinderen, want dat omvat natuurlijk meer dan hun onderwijsniveau.

Maar nogmaals: ik hoop dat ze in deze maand werken aan een plan om de scholen veilig open te houden en de cijfers in het algemeen laag te houden. En dat er geld komt voor de scholen om achterstanden weg te werken. Dat is uiteraard een veel wenselijkere situatie :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1342 Gepost op: 15-12-2020, 22:49:55 »
Ik hoop maar dat de basisscholen snel weer open gaan... anders gaat het me (weer) veel geld kosten.  ::hypocriet::

Daarnaast vind ik de timing niet zo handig... zo twee dagen voor de vakantie.
Niet dat het zo erg is dat leerlingen deze twee dagen missen, maar je zadelt wel een hele hoop mensen "ineens" met een "probleem" op.

Allereerst natuurlijk de scholen, die hun toetsen moeten gaan verplaatsen (op veel middelbare scholen is de week voor de vakantie toetsweek) en/of ineens moeten overgaan op online-onderwijs. Maar ook ouders die werkzaam zijn en waarvan het werk gewoon doorgaat en nu ineens geen school/opvang meer hebben voor hun kind.

Wit is ook een kleur!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1343 Gepost op: 15-12-2020, 22:52:48 »
Nee, De Jonge heeft echt gezegd dat het sluiten van de scholen (ook) moest helpen de ouders thuis te houden. Dus dat is geen complottheorie ::ohno:: Zal heus niet de enige reden zijn, maar het is wel belachelijk. Er liggen al vragen uit de kamer om het terug te draaien en het primair onderwijs in januari wel open te laten gaan, though. Wie weet.
Ah, dus toch. Ik hoop het, ja.

De reden dat de overheid dit als reden noemt dat de scholen dicht moeten, is volgens mij gewoon omdat ze niet willen toegeven dat ze het fout hadden en kinderen juist enorm besmettelijk zijn (ondanks dat ze zelf meestal niet zo ziek worden). Uit onderzoeken uit andere landen weten we dat allang, maar in Nederland hebben ze heel lang volgehouden dat dit niet zo is.
Ja, dat kwam toen al uit buitenlandse onderzoeken naar voren idd.

Van het halen en brengen van kinderen krijg je normaal geen besmettingen van volwassene op andere volwassene lijkt me, wat ze nu dus pushen als een van de redenen om de basisscholen dicht te gooien, als ik De Jonge goed heb begrepen.

Dat kinderen zogenaamd niet besmettelijk zijn (en daarom nog steeds geen mondneusmaskers op hoeven - of je erin gelooft of niet, wij moeten dat wel) leidt af en toe ook tot aandoenlijke situaties. Vorige week nog, met de hele klas met de juf mee naar de GroenRijk. Het zal wel educatief verantwoord zijn, maar goed. Ik denk niet dat dit soort vluchtig contact tussen mensen nou echt tot veel besmettingen leidt, maar ik vroeg me toch af of dat nou per se nodig was ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 15-12-2020, 22:57:15 door Amethyst »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1344 Gepost op: 15-12-2020, 23:27:05 »
Ik zeg niet dat online onderwijs nou zo fantastisch is. Maar het lijkt me beter dan constant uitvallende lessen, zieke leraren en leerlingen, en de stress dat je misschien je omgeving onbewust besmet. Dat lijkt me ook niet bepaald bevorderend voor de kwaliteit van het onderwijs. Of het algemene welzijn van kinderen, want dat omvat natuurlijk meer dan hun onderwijsniveau.

Ik denk dat het eerste gedeelte van je verhaal vooral opgaat voor de middelbare scholen. Het basisonderwijs staat nog steeds redelijk overeind (ja er worden soms groepen naar huis gestuurd, maar zeker niet constant). Mijn grootste bezwaar tegen de sluiting van de basisscholen zit hem in dat algemene welzijn. Voor veel kinderen is de basisschool een veilige haven, een plek waar kinderen nog even kind kunnen zijn en minder meekrijgen van de stress/onzekerheid thuis. Dat juist die veiligheid patsboem wordt afgepakt vind ik heel erg, zeker als dat alleen wordt gedaan om in de woorden van de minister ‘de ouders thuis te houden’. De ervaring van de eerste lockdown heeft ons geleerd dat kinderen heel veel lijden als ze verplicht thuis komen te zitten, zowel mentaal als qua leerresultaat (en dan vooral de zwakkere leerlingen). Sommige kinderen hadden we net eindelijk weer op de rit (ja na een half jaar!) en nu kunnen we weer opnieuw beginnen. Online thuisonderwijs is gewoon geen alternatief. De sterkere leerlingen - die normaal al met weinig instructie toe kunnen - rollen er wel doorheen, maar dat geldt helaas ook voor veel kinderen niet. Als de scholen al gesloten moesten worden, had dan gekozen voor een verlengde vakantie en niet voor deze drie dagen vooraf (en dan redeneer ik puur vanwege het algemene welzijn).

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1345 Gepost op: 15-12-2020, 23:35:23 »
Dat geldt net zo goed ook voor middelbare school leerlingen. De pubertijd is een mega kwetsbare fase.

Oké; Vwo 5 en 6. Die redden het wel online. Die zijn aardig volwassen. Maar ook bij ons in andere jaarlagen waren er al megagrote achterstanden. Die waren nog niet helemaal weggewerkt en pats! Nu weer.

Neemt niet weg dat ik het snap en terecht vind. Ik zag ook collega's omvallen met Covid of de stress/werkdruk die deze situatie met zich meebracht. Elke leswisseling verbaasde ik me gigantisch. Wat dat betreft is een middelbare school met wisselende lessen Covid-verspreiding-technisch ook gevaarlijker denk ik.

We gaan ervoor. Ik ben in elk geval blij dat de lessen voor examenleerlingen door mogen gaan.
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1346 Gepost op: 15-12-2020, 23:41:29 »
De wijn slijterij hier in de straat is blijkbaar ook een essentiële winkel  ::vergroot:: ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1347 Gepost op: 15-12-2020, 23:49:39 »
Ik denk dat het eerste gedeelte van je verhaal vooral opgaat voor de middelbare scholen. Het basisonderwijs staat nog steeds redelijk overeind (ja er worden soms groepen naar huis gestuurd, maar zeker niet constant).
Het probleem met de basisscholen is dat kinderen onder de 13 jaar in principe niet getest kunnen worden, dus krijg je nooit een goed zicht op de cijfers in die leeftijdscategorie. En juist basisschoolkinderen zijn vaker asymptomatisch, maar wel even besmettelijk als volwassenen. Ik zou verwachten dat de uitval iets minder groot is omdat docenten in het basisonderwijs veel minder leerlingen zien en dus minder contacten hebben op één dag. Maar ik lees ook al genoeg verhalen van situaties waarin de basisschool de bron van besmetting was. En ja, in Nederland is dat gebaseerd op "anekdata", maar ik denk niet dat het hier in Nederland ineens anders werkt dan in onderzoeken in het buitenland.

Ik snap je punt over scholen als veilige omgeving, maar als de besmettingsgraad zo hoog is zijn scholen dat qua gezondheid alsnog niet. Door het niet of steeds te laat ingrijpen van de overheid denk ik wel dat scholen dicht op dit moment helaas een noodzakelijke oplossing is. Of het dan per se op deze manier had gemoeten, of gewoon een langere kerstvakantie, weet ik ook niet. Maar aan die 3 extra dagen missen kinderen volgens mij niet zoveel. Dan juist eerder in het VO waar misschien wel toetsweken gaande waren.

En wat ik ook al vanaf maart mis in de discussie zijn de kinderen die zelf een risicogroep zijn of die ouders hebben in de risicogroep. Dit gaat bij elkaar toch om best een aanzienlijke groep kinderen, en voor hen is er al die tijd geen alternatief. Dan zou toch op zijn minst een hybride vorm van onderwijs in de klas en online onderwijs mogelijk kunnen zijn om iedereen veilig onderwijs te kunnen bieden. (En ja, dat zal vast niet makkelijk zijn voor docenten, maar het zou toch realiseerbaar moeten zijn).

Edit: overigens zijn er ook juist kinderen die thuis floreren en het veel beter doen dan op school. Kinderen die zich op school ongelukkig voelen, gepest worden of klassikaal gewoon niet goed functioneren. Ik vermoed dat ik ook één van deze kinderen zou zijn geweest. Maar als deze kinderen terug naar school gaan en het daar weer slechter gaan doen, spreken we ineens niet van een achterstand. Waarmee ik absoluut niet de achterstand die sommige kinderen oplopen wil bagatelliseren, maar die nuance mis ik ook nogal eens in deze discussie (niet per se hier, maar in de media).

Las net ook dit Twitterdraadje: https://twitter.com/ginnymooy/status/1338748078640279553 wat ook wel dicht ligt bij wat ik bedoelde te zeggen over het algemene welzijn van kinderen. School is heel belangrijk, maar het is niet alles.
« Laatst bewerkt op: 16-12-2020, 00:05:18 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1348 Gepost op: 16-12-2020, 05:01:14 »
Hema kun je (als vanouds) als een soort "hybride" winkel zien. Van alles wát.

Maar hoe moet je naar een seizoensgebonden marktkraam kijken, zoals een oliebollenkraam?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1349 Gepost op: 16-12-2020, 09:29:20 »
Hema kun je (als vanouds) als een soort "hybride" winkel zien. Van alles wát.

Maar hoe moet je naar een seizoensgebonden marktkraam kijken, zoals een oliebollenkraam?
Die mogen open omdat ze levensmiddelen verkopen (en omdat het afhaal is ...afhaal bij restaurants en 'coffeeshops' mag ook nog steeds)

De HEMA mag idd maar gedeeltelijk open omdat ze een te klein deel van hun omzet uit de verkoop van levensmiddelen halen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemers-en-bedrijven/winkeliers/uitgezonderde-winkels-tijdens-lockdown

Ik snap trouwens wel dat ze naast bijv. supermarkten en dierenwinkels ook niet-essentiële winkels gedeeltelijk openhouden die diezelfde producten verkopen. Het is nu al tussen de kuchende, hoestende en niesende mensen slalommen in sommige supers..  Ook leuk zijn die 70+ uurtjes waar bijna geen ouderen op afkomen omdat die uitslapen. Met als gevolg dat je de drukte niet meer kunt ontlopen als je je boodwschapjes wilt doen.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1350 Gepost op: 16-12-2020, 11:04:49 »
Hema kun je (als vanouds) als een soort "hybride" winkel zien. Van alles wát.

Maar hoe moet je naar een seizoensgebonden marktkraam kijken, zoals een oliebollenkraam?
Die is dan ook essentieel want verkoopt eten.  ::rofl::

Maar dit is dus geen lockdown, aangezien driekwart van de winkels nog steeds open is.
Daarnaast krijgt het personeel nu zeurende klanten die bij de Action, HEMA enz toch andere dingen willen meenemen.

Dus hoe gaat dat helpen om de grote toe stroming van mensen te verminderen als zulke winkels ook open blijven.
Dus nu gaan we voor een rookworst en een broodje naar de HEMA en daar met z'n allen in de rij staan.  ::ohno::

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1351 Gepost op: 16-12-2020, 11:13:37 »
Je kunt natuurlijk alles wel negatief bekijken, maar het overgrote deel van de winkels is gewoon dicht hoor...

Dit is echt wel een lockdown, en een lockdown gaat helemaal niet alleen maar over winkels. Ik vind het heel logisch dat winkels als HEMA en Action wel hun essentiële spullen mogen verkopen. Dat helpt zoals gezegd ook in de spreiding van mensen en het is ook gewoon het eerlijkst voor de ondernemers.



Edit: ik lees net dat het kabinet waarschijnlijk vandaag gaat aankondigen dat winkels als Action en Wibra toch echt niet open mogen
« Laatst bewerkt op: 16-12-2020, 11:35:14 door Lucy »
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1352 Gepost op: 16-12-2020, 11:44:20 »
Je kunt natuurlijk alles wel negatief bekijken, maar het overgrote deel van de winkels is gewoon dicht hoor...

Dit is echt wel een lockdown, en een lockdown gaat helemaal niet alleen maar over winkels. Ik vind het heel logisch dat winkels als HEMA en Action wel hun essentiële spullen mogen verkopen. Dat helpt zoals gezegd ook in de spreiding van mensen en het is ook gewoon het eerlijkst voor de ondernemers.



Edit: ik lees net dat het kabinet waarschijnlijk vandaag gaat aankondigen dat winkels als Action en Wibra toch echt niet open mogen

Is niet negatief bekijken. Kleine winkels moeten wel dicht, ook al is een deel gezondheidsproducten en zulke ketens mogen wel open. Is meer een eerlijkheid die er dan moet heersen.

En ik zou zelf niet graag als werknemer de verwensingen naar me hoofd krijgen omdat de fles schoonmaakmiddel wel mag, maar de knutselspullen niet. (bijv Action)
Al zal een Kruidvat daar ook mee te maken hebben, aangezien die ook speelgoed en andere zaken naast alles verkopen.

Las inderdaad dat er flink veel kamervragen werden gesteld en een bericht op de NOS dat ze toch regels verder gingen aanscherpen wellicht.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1353 Gepost op: 16-12-2020, 11:51:39 »
Schoonmaakmiddel mag ook niet.
Maar er zijn al veel winkeliers creatief. Je laat de mensen even online de bestelling doorgeven terwijl ze voor de deur staan en je ruimt snel alles in en via tikkie wordt betaald. Levering vanuit de voordeur van de winkel.

Of de bloemist dje zijn bloemen van buiten de winkel verkoopt, ontloopt op die manier ook de regels.

Hema schijn echt hoog te staan in de lijst van verkopers van banket en mag dus voor de verkoop van banket open en voor gemaximeerd ander assortiment, maar er was gisteren al filiaal gesloten omdat ze teveel neven producten aanboden.

Er moet een duidelijke regel zijn, en dat is niet voor het eerst dat die ontbreekt.
We doen ook niets aan de grens naar België dus nu kunnen we gewoon in België gaan funshoppen ( wel aantal regels maar winkels zijn daar open)

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1354 Gepost op: 16-12-2020, 11:54:39 »
Ja en toen de Belgische winkels dicht waren, konden zij bij ons shoppen. So be it. De grens weer dicht is echt geen oplossing.

Er ís toch een duidelijke regel? Als je meer dan 30% van je omzet uit essentiële spullen haalt, mag je open. Dus kleine winkels die dat halen, zouden ook open mogen. Ik zie niet waarom dat zo oneerlijk is? Tuurlijk zijn het dan in de praktijk vooral de grote winkels, en dat is zuur voor de kleine winkelier, maar je kan andersom ook zeggen “Waarom mag de Albert Heijn wel taart verkopen en de HEMA niet?”
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1355 Gepost op: 16-12-2020, 12:22:35 »
Ja en toen de Belgische winkels dicht waren, konden zij bij ons shoppen. So be it. De grens weer dicht is echt geen oplossing.

Er ís toch een duidelijke regel? Als je meer dan 30% van je omzet uit essentiële spullen haalt, mag je open. Dus kleine winkels die dat halen, zouden ook open mogen. Ik zie niet waarom dat zo oneerlijk is? Tuurlijk zijn het dan in de praktijk vooral de grote winkels, en dat is zuur voor de kleine winkelier, maar je kan andersom ook zeggen “Waarom mag de Albert Heijn wel taart verkopen en de HEMA niet?”
Ja, die regel is er ook. En ik zie kleinere ondernemers inderdaad via de voordeur verkoop heel veel klandizie hebben.
Of het handig is, is iets anders natuurlijk.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik denk bij een Action niet aan levensmiddelen. Eerder aan spullen voor in huis (en ja, schoonmaakmiddelen)
Bij een Hema denk ik ook niet aan gebak, maar kleding, spullen voor in huis enz.
Ik zou gebak eerder bij een bakker halen dan bij een Hema.
Maar dat is allemaal persoonlijk natuurlijk.

Maar je gooit alles in volledige lockdown om zoveel mogelijk stromen te verminderen. Dan zijn zulke ketens juist mega trekkers voor mensen om alsnog heen te gaan. En als je er toch bent even proberen de rest ook mee te nemen.

Daarnaast zou Hema nog een afhaalloket kunnen maken voor bestelde taarten? Dan kunnen ze de afhaal ook beter sturen en een rij voorkomen.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1356 Gepost op: 16-12-2020, 12:56:29 »
Maar je krijgt toch juist meer mensen bij elkaar als je zo min mogelijk winkels voor eten etc open laat? Dan gaat iedereen toch naar dezelfde winkels ipv te spreiden?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1357 Gepost op: 16-12-2020, 13:12:52 »
De regelgeving moet wellicht kan gewoon anders.

Wellicht in geval van HEMA kan ik me indenken wat daar nog eten en gebak verkocht wordt.

Maar een Action, Wibra met een rijtje eten en twee rijen schoonmaakmiddelen zie ik niet als essentieel.

supermarkten zijn van 7 uur in de ochtend tot 12 uur 's nachts open hier dus op zich zou je dan de mensenmassa best moeten kunnen spreiden.

mits mensen dan zelf nadenken over hoe laat en wanneer ze naar een supermarkt gaan. Daar hapert het natuurlijk ook.

Een bloemist is mij ook niet een essentiële winkel of een slijterij of een bonbonwinkel.

Daar zullen anderen ook weer anders over denken en zolang er niet een lijst komt wat als essentieel beschouwd wordt maar er een half vage regel is krijg je bedrijven die ergens op gaan zoeken van de wetgeving en regelgeving.

maar goed, ook al gooien ze dicht, mensen willen toch winkelen dus gaan dan als uitje inderdaad met zijn allen naar de supermarkt of drogisterij. Ik ga vandaag op muntjes staan met hun mondkapje op de kin gezellig kletsen  ::rofl::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1358 Gepost op: 16-12-2020, 13:15:38 »
En daarom dat dit niet werkt. Of dicht en inderdaad inzetten op zo min mogelijk persoonstromen/ contactmomenten of open en de toeloop verspreiden over meerdere aanbieders.

Ik snap de ondernemers dje met creatieve middelen nog wat omzet willen halen volledig, maar ik snap de winkelende mensen stukken minder. De boodschap is toch duidelijk ( zoals de Belgische minister het verwoordde) BLIJF IN UW KOT.

Maar zoals het nu gaat blijven de mensen naar de winkels gaan en vormen er zich daar echt files. En dat zijn juist risicovolle contact momenten , want dat je met klachten niet naar de super mag daar houdt echt misschien ( optimistisch ) 30% zich aan ( en Wees eerlijk wat zijn klachten, 2 keer niezen per dag, of 1 keer hoesten per 2 uur, daar is niets over vastgelegd , dus laat men het asn elk individu over om daarover te beslissen)

verder niet essentiële reizen dat is volgens mij toch ook vrij duidelijk , daar hoort funshoppen aan de andere kant vd grens niet bij. En dus mag je opvolging aan dat advies geven en controles neerzetten van mij. 

Maar ja we zullen nooit iedereen kunnen overtuigen van het wel en waarom van deze maatregelen en zolang er nog teveel mensen denken” och Corona raakt mij niet “ of “ Corona bestaat niet” zullen mensen funshoppen, kerst in groep doorbrengen, feesten op braakliggende terreinen en spugen op de mondkapjes verplichting helaas.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1359 Gepost op: 16-12-2020, 14:20:23 »
Je kunt op een advies geen controles zetten.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!