Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391760 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1400 Gepost op: 12-01-2021, 18:18:33 »
Als iedereen zich daar streng aan houdt wel ja. Maar het probleem is dat er toch een behoorlijk aantal mensen nodig zijn op locaties om het land draaiende te houden. En de Nederlander is nogal snel zo van 'als hij het mag, mag ik het ook'.  En daarnaast moeten ook de buurlanden zich er een beetje aan houden. Helemaal weg zal niet lukken, maar enorm indammen zou wel mogelijk zijn.


Gelukkig raken de maatregelen mij ook nog niet heel erg. Volgende periode moet ik een korte stage lopen, die door mag gaan. En daarnaast filmwerkzaamheden, waarvoor vergunningen geregeld kunnen worden. En waar nodig mag ik dan de regels breken.  >:D
Als dit niet door zou kunnen gaan, heb ik ook niet iets anders te doen... dusja.

Als het goed is houdt ik het dan bij 2 weken online les in totaal  ;D (want hierna toetsweek en herkansingen)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lodewijk van Lodenstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol kan ook een ander plan hebben
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1401 Gepost op: 12-01-2021, 19:40:14 »
Kunnen we niet gewoon allemaal 3 weken helemaal het huis niet uitkomen? Als niemand nog contact heeft met anderen dan is het virus over 3 weken toch nagenoeg weg?


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1402 Gepost op: 12-01-2021, 21:17:47 »
In principe heeft de_witte gewoon gelijk, en is dat ook de manier waarop veel landen nagenoeg coronavrij zijn geworden. Een lockdown (en dan een echte, niet eentje waarbij je nog gewoon 2 gasten per dag mag ontvangen) heeft als doel om de viruscirculatie zo laag mogelijk te krijgen. Vervolgens kun je met zulke lage cijfers het bron- en contactonderzoek fatsoenlijk blijven bijhouden, waardoor je precies weet waar het virus zich bevindt en gericht kan ingrijpen en kan zorgen dat besmette mensen ook daadwerkelijk in isolatie blijven. Zie bijvoorbeeld de strategie van Nieuw-Zeeland.

En ja, helemaal covid-vrij is lastiger voor een land als Nederland omdat wij meer afhankelijk zijn van wat buurlanden doen dan een land als Nieuw-Zeeland. Maar zoals ik al nu inmiddels wel al vaak genoeg heb gezegd in dit topic, inclusief artikelen met onderbouwing, is indamming (dus richten op zo min mogelijk besmettingen ipv alleen de zorg niet overbelasten) de manier waarop we uiteindelijk de meeste vrijheid hebben en de minste schade voor de economie. Juist door het beleid van de overheid gaan we van halfslachtige lockdown naar halfslachtige lockdown.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1403 Gepost op: 12-01-2021, 21:41:07 »
Maar een volledige lockdown is toch in de praktijk niet mogelijk?
Moeten dan alle fabrieken 3 weken stilliggen? Dan hebben we toch straks niet genoeg eten en zo?
En hoe zit het dan met ziekenhuizen, daar moeten toch ook mensen heen om te werken, en iemand moet het daar dan schoonmaken, etc?

Ik snap wel dat 3 weken helemaal niemand zien kan werken, maar het lijkt me dat er daarvoor gewoon té veel mensen in ons land (echt) essentiële beroepen hebben?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1404 Gepost op: 12-01-2021, 21:46:54 »
In elk land met zo'n strenge lockdown zijn essentiële diensten en beroepen ook gewoon open gebleven. En ik denk niet dat we zoveel meer essentiële beroepen hebben dan een land als Nieuw-Zeeland.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1405 Gepost op: 12-01-2021, 21:50:10 »
Nee, dat bedoelde ik ook niet :)
Maar ik dacht dat de witte bedoelde dat we echt allemaal 3 weken niemand zouden mogen zien.

Dus wat jullie eigenlijk bedoelen is een strengere lockdown, waarbij bv horeca / winkel afhaal dingen ook niet open mogen, je geen bezoek mag ontvangen, etc?

(Dat van geen bezoek is volgens mij wettelijk niet mogelijk though, ivm achter de voordeur handhaven?)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1406 Gepost op: 12-01-2021, 21:55:33 »
Kan je niet hetzelfde zeggen van een limiet erop zetten? Dat is toch ook achter de voordeur handhaven wat ze niet doen maar dus alsnog wel een regel is?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1407 Gepost op: 12-01-2021, 22:03:00 »
Er is nu toch ook de regel dat je maximaal 2 personen tegelijk mag ontvangen? Dan kun je ook wel als regel instellen dat je gewoon helemaal geen bezoek mag ontvangen, of het nou te handhaven is of niet. Iedereen die zich er wel aan houdt is meegenomen. (Overigens zou ik bezorg- en afhaaldiensten wel open houden, vind ik wel essentieel genoeg én juist een manier om de horeca nog overeind te houden.)

Maar ik denk inderdaad, op basis van al het onderzoek en de verschillende meningen die ik vanaf maart al lees, dat indamming het beste beleid is (mocht dat nog niet duidelijk zijn ;D). En met deze cijfers hoort daar, helaas, een enorm strenge lockdown bij. En dan ook eindelijk eens goede communicatie en campagnes zodat mensen zich daadwerkelijk aan de regels gaan houden en snappen waarom ze nodig zijn. Want hoewel ik net las dat het draagvlak voor strengere maatregelen hoog is, heb ik het idee dat veel mensen zich steeds slechter aan de maatregelen houden.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1408 Gepost op: 12-01-2021, 22:48:46 »
Volgens mij is hoeveel mensen je mag ontvangen officieel geen regel maar een zeer dringend advies, want je kan geen regels stellen die je niet mag handhaven. Maar ja eens dat iedereen die zich eraan houdt mooi meegenomen is!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1409 Gepost op: 18-01-2021, 11:49:40 »
Iemand de uitzending gezien die was overgenomen van AT5?

Daarin was een Limburgse homeopaat te zien die glashard beweerde dat hij ''toevallig'' op het Museumplein was aanbeland, en toevallig een ommetje maakte, waarbij hij aangaf niets te hebben geweten van welke demonstratie dan ook.

Maar die Piet van Herten uit Maasbree is niet zo onschuldig als hij zich voordeed, en ik denk dat AT5 dat ook wel een beetje door had. Deze arts blijkt een fervent aanbidder van Jensen te zijn, en was dus allesbehalve toevallig aanwezig op het Museumplein. Ik kwam die naam tegen op internet, en schrok van wat ik daar over hem las. Hij maakte zichzelf volstrekt belachelijk door te stellen dat er helemaal geen corona meer is, en dat artsen 20.000 euro (hoe komt ie trouwens aan dat bedrag?) per patient vangen als ze iemand als covid-zieke aanmerken.

Ik vind het in- en intriest dat dit soort mafkezen de kans krijgt om hun perverse mening uit te dragen, en alle anderen voor gek te verklaren dat ze meegaan in wat zij noemen, ''de waanzin die corona heet''.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 11:51:43 door Bodejos »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1410 Gepost op: 18-01-2021, 11:53:19 »
200 km reizen voor een "ommetje"  ::pinokkio:: ::rofl::
Wit is ook een kleur!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1411 Gepost op: 18-01-2021, 13:27:43 »
Kunnen we niet gewoon allemaal 3 weken helemaal het huis niet uitkomen? Als niemand nog contact heeft met anderen dan is het virus over 3 weken toch nagenoeg weg?
Dat zal toch echt alleen maar gaan helpen als je dit (op zijn minst) in heel Europa tegelijk zou doen...
Het voordeel van Nieuw Zeeland: het is een eiland met geen buurland in de directe omgeving...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1412 Gepost op: 18-01-2021, 17:47:24 »
Iets met stel niet essentiële reizen uit en blijf thuis en dan per ongeluk 200 km verder op een ommetje maken  ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1413 Gepost op: 18-01-2021, 20:53:31 »
Mafkees uit Maasbree krijgt een onderzoek aan zijn broek.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1414 Gepost op: 29-01-2021, 20:12:39 »
Artikel uit België: Eerste resultaten testbus: ook zeer jonge kinderen zijn besmettelijk

Ben benieuwd wat ze nu weer gaan bedenken waarom Nederlandse kinderen en/of het coronavirus hier heeeel anders zijn dan in het buitenland.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1415 Gepost op: 29-01-2021, 20:19:26 »
Wat me niet duidelijk wordt uit het artikel is of dit enkel om de nieuwe variant gaat of dat dit ook bij vorige varianten al het geval was?

Ik denk het eerste dan, anders zouden er voor de kerst al veel vaker leerkrachten ziek thuis hebben gezeten ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1416 Gepost op: 29-01-2021, 21:05:07 »
Ik was er al op aan het wachten: het was 9 uur, en net als de voorgaande avonden dezelfde auto met grote snelheid door de straat: die doet het er gewoon om.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1417 Gepost op: 29-01-2021, 22:31:41 »
Wat me niet duidelijk wordt uit het artikel is of dit enkel om de nieuwe variant gaat of dat dit ook bij vorige varianten al het geval was?

Ik denk het eerste dan, anders zouden er voor de kerst al veel vaker leerkrachten ziek thuis hebben gezeten ::hypocriet::
Bij de "oude" variant was dit ook al het geval, alleen was die sowieso nog minder besmettelijk. Maar er zijn genoeg buitenlandse onderzoeken die hebben aangetoond dat kinderen wel degelijk een grote rol spelen bij de verspreiding, vooral als er sprake is van community transmission.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1418 Gepost op: 30-01-2021, 12:49:21 »
Artikel uit België: Eerste resultaten testbus: ook zeer jonge kinderen zijn besmettelijk

Ben benieuwd wat ze nu weer gaan bedenken waarom Nederlandse kinderen en/of het coronavirus hier heeeel anders zijn dan in het buitenland.
Snap van begin af aan al niet dat ze zeggen dat kinderen niet besmettelijk zouden zijn.
Bij een verkoudheid en griep zijn kinderen vaak degene die het overdragen. Waarom zou het met dit virus ineens anders zijn.

Ik was er al op aan het wachten: het was 9 uur, en net als de voorgaande avonden dezelfde auto met grote snelheid door de straat: die doet het er gewoon om.
Dan doe je het er inderdaad gewoon om.
Moet zeggen dat het hier in de wijk echt wel stiller is. Zie wel wat mensen met hond wandelen nog (wat ook mag), maar over het algemeen is het wel echt veel rustiger. Alhoewel groot deel hangjeugd richting centrum zit om te rellen dan. Gisteravond ook weer constant helikopter aan het rondvliegen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1419 Gepost op: 30-01-2021, 14:34:32 »
Ik heb het niet gemeld, en ik wil ook niet dat de politie voor dit soort gevallen uitrukt, die zijn op andere plaatsen veel harder nodig. Meer dan wat op en neer te rijden en anderen te jennen, doet ie immers niet. En als er dan ook geen aandacht aan wordt besteed verder, houdt het vanzelf op.