Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389452 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1520 Gepost op: 24-02-2021, 10:58:21 »
Kunnen we van dissel niet weglaten bij de bespreking met de kamer. Geeft echt op geen 1 vraag een inhoudelijk antwoord en beseft zichzelf dat vrij vaak. Zegt dan geeft dat enigszins antwoord op uw vraag. Ongeacht of daar een ja of nee opvolgt, is de volgende spreker aan de beurt.

 ::rofl::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1521 Gepost op: 24-02-2021, 12:12:16 »
Allemaal even tekenen: https://petities.nl/petitions/snelle-vaccinatie-risicogroepen-18-60-vergeet-ons-niet-hugo

Ik heb weinig hoop dat petities werken, maar zolang de grootste roepers steeds gelijk krijgen is het onze enige optie.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1522 Gepost op: 24-02-2021, 12:24:48 »
Op basis van punt 4 kan ik helaas niet tekenen... ik vind dat beroepsgroepen die in de frontlinie staan voorrang moeten krijgen...

Naast de zorg denk ik dan o.a. aan onderwijs en politie. Kortom alle mensen die noodzakelijk werk doen en niet thuis kunnen werken en veel in contact zijn met mensen.
Wit is ook een kleur!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1523 Gepost op: 24-02-2021, 12:33:08 »
Dat is inderdaad ook heel belangrijk, maar het vaccin beschermt vooral tegen ziekte en het is nog onduidelijk in hoeverre het beschermt tegen verspreiding van het virus. De beste manier om de druk op de samenleving (en dus ook andere beroepsgroepen) te verminderen is dus door risicogroepen eerst te vaccineren. Het is niet voor niets dat de Gezondheidsraad dit zo'n 4 keer opnieuw heeft aanbevolen.

Andere beroepsgroepen kun je vooral beschermen door maatregelen als FFP2-maskers of in het onderwijs ook ventilatie en kleinere klassen. Als je bijv. eerst onderwijsmedewerkers vaccineert, is het natuurlijk heel fijn dat zij minder ziek worden, maar kinderen kunnen elkaar onderling nog steeds besmetten en het weer meegeven aan hun ouders en grootouders. Je schiet er dus in het grotere plaatje helemaal niets mee op en we komen er niet sneller van uit deze hele situatie.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1524 Gepost op: 24-02-2021, 12:33:38 »
Getekend :)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1525 Gepost op: 24-02-2021, 17:18:13 »
Andere beroepsgroepen kun je vooral beschermen door maatregelen als FFP2-maskers of in het onderwijs ook ventilatie en kleinere klassen. Als je bijv. eerst onderwijsmedewerkers vaccineert, is het natuurlijk heel fijn dat zij minder ziek worden, maar kinderen kunnen elkaar onderling nog steeds besmetten en het weer meegeven aan hun ouders en grootouders. Je schiet er dus in het grotere plaatje helemaal niets mee op en we komen er niet sneller van uit deze hele situatie.

Het inenten van bijvoorbeeld onderwijspersoneel doe je ook niet om de epidemie te stoppen; dat doe je om te voorkomen dat deze beroepsgroep omvalt waardoor de kinderen weer thuis komen te zitten. Dat omvallen bedoel ik trouwens letterlijk: de situatie op scholen is namelijk zeer kwetsbaar. Ik werk zelf op een basisschool en kom in contact met meerdere kinderen/groepen. Als ik uitval, moeten er al snel 3 hele klassen naar huis gestuurd worden (een situatie die erg schadelijk is voor de kinderen én de ouders die dat nauwelijks aankunnen). Het zou zoveel schelen als ik gevaccineerd zou zijn (puur voor de continuïteit van het onderwijs, niet eens per sé voor mezelf.) Ditzelfde verhaal zou ik trouwens precies zo op kunnen schrijven voor de politie. Het is toch van de zotte dat de ME, die we zó hard nodig hebben voor de ordehandhaving, geen voorrang krijgt! (Ik gun mijn ouders hun prik heel erg, maar dat ze nu al geprikt worden terwijl dat alleen maar is omdat ze tussen de 60 en 65 zijn, vind ik bijna niet te verkopen, als je ziet dat zoveel beroepsgroepen inclusief heel veel zorgmedewerkers (!) nog steeds niet gevaccineerd kunnen worden.)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1526 Gepost op: 24-02-2021, 17:35:42 »
Maar niet iedereen kan voorrang krijgen  ;). Eerste focus moet toch gewoon zijn om de mensen te beschermen voor wie corona levensbedreigend is om zo sneller uit de lockdown te kunnen komen.

Wel een punt dat het tempo veel te laag ligt, maar volgens mij is iedereen het daar wel mee eens ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1527 Gepost op: 24-02-2021, 17:50:02 »
Niet helemaal eigenlijk. Ja, het liefst mag het veel sneller natuurlijk. Maar als je het vergelijkt met andere Europese landen, staat Nederland gewoon aan de bovenkant van de middenmoot. En dat terwijl we ongeveer als laatste zijn begonnen. Juist de snelheid (in vergelijking met Europa dan) is één van de weinige dingen waar ik weinig over te klagen heb betreft de vaccinatie.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1528 Gepost op: 24-02-2021, 17:58:19 »
Begrijp me niet verkeerd: ik gun vitale beroepen absoluut ook voorrang. Maar de reden dat er zoveel leraren, zorgmedewerkers etc. uitvallen is omdat de viruscirculatie zo hoog is en er zoveel (kwetsbare) mensen ziek worden. Kinderen komen niet alleen thuis te zitten als het personeel uitvalt, kinderen komen ook thuis te zitten als er te veel besmettingen zijn in een klas, als hun ouders besmet raken, of als de viruscirculatie zo hoog is dat scholen sowieso dicht moeten. Sterker nog: er is een hele groep kinderen van risicogroepen die al een jaar niet naar school kunnen.

Er zijn nou eenmaal beperkte vaccins, en er moeten keuzes gemaakt worden. En de keuze die dan in totaal iedereen het veiligst houdt, inclusief de vitale beroepen, is om eerst de risicogroepen te vaccineren. Als zij niet meer ziek worden, daalt heel direct de druk op de ziekenhuizen waardoor zorgmedewerkers minder snel uitvallen. En als we daar eenmaal zijn, zijn er ook iets minder maatregelen nodig waardoor ook in andere beroepsgroepen er weer beter dingen geregeld kunnen worden.

Maar helaas is de realiteit dat de risicogroepen steeds naar achteren geschoven worden. En dan heb ik het niet over je ouders tussen de 60 en de 65, maar met name jonge mensen met chronische aandoeningen die ook nog steeds niet aan de beurt zijn, maar wel één van de groepen zijn met het hoogste risico (bij sommige aandoeningen heb je 25% kans om dood te gaan aan corona, en zelfs die zijn nog niet aan de beurt). Overigens hebben statistisch gezien ouderen tussen de 60 en de 65 ook wel degelijk een hogere kans om eraan dood te gaan dan een gezonde leerkracht, politieagent of zorgmedewerker van onder de 60. Uiteraard is het heel belangrijk dat zij ook beschermd worden, want ook jonge gezonde mensen kunnen op de IC belanden, overlijden of longcovid krijgen. Maar dat kan op andere manieren, niet ten koste van de groep die deze vaccinatie het hardste nodig heeft.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1529 Gepost op: 24-02-2021, 18:00:14 »
Niet helemaal eigenlijk. Ja, het liefst mag het veel sneller natuurlijk. Maar als je het vergelijkt met andere Europese landen, staat Nederland gewoon aan de bovenkant van de middenmoot. En dat terwijl we ongeveer als laatste zijn begonnen. Juist de snelheid (in vergelijking met Europa dan) is één van de weinige dingen waar ik weinig over te klagen heb betreft de vaccinatie.

Waar haal je dat vandaan? ???
Last I checked stonden we nog eennalaatste, nu geef ik toe dat dat even geleden is en heb ik dus gegoogled, en hier volgens deze chart staan we niet op vier na laatste. Vind ik toch best wel belachelijk eigenlijk.

https://www.statista.com/statistics/1196071/covid-19-vaccination-rate-in-europe-by-country/

--

Oké, ik heb nog even wat meer onderzocht, en als je het niet procentueel bekijkt maar in absolute aantal doses staat Nederland inderdaad meer midden-boven in Europa. Maar als je dan weer kijkt naar hoeveel mensen er volledig gevaccineerd zijn (2 doses), staan we weer belachelijk laag.

https://www.euronews.com/2021/02/24/covid-19-vaccinations-in-europe-which-countries-are-leading-the-way
« Laatst bewerkt op: 24-02-2021, 18:06:18 door Lucy »
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1530 Gepost op: 24-02-2021, 18:08:44 »
Procentueel juist:
https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#uptake-tab

En 2e dosis is inderdaad nog wat lager, maar dat heeft niet direct impact op de snelheid. En bovendien logisch dat we daar nog wat achterlopen, omdat we zo laat zijn begonnen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1531 Gepost op: 24-02-2021, 18:15:09 »
Oké, en hoe weten we dat jouw linkje de juiste percentages heeft en de mijne niet?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1532 Gepost op: 24-02-2021, 18:23:34 »
Die van brtdm lijkt van de Europese Unie vandaan te komen, maar daar zie ik ook gewoon dat we qua tweede dosis de vierde van onderen zijn en qua eerste dosis in de middenmoot. Dus tenzij ik verkeerd kijk zeggen alle bronnen gewoon hetzelfde.

De reden dat we qua eerste dosis een beetje zijn ingelopen is dat we de periode tussen de eerste en de tweede prik hebben opgerekt, zodat er nu eerste prikken worden uitgedeeld van doses die anders voor de tweede prik waren geweest. Hoewel we volgens mij niet het enige land zijn wat dat doet, dus dat is lastig vergelijken.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1533 Gepost op: 24-02-2021, 18:26:43 »
Oké, en hoe weten we dat jouw linkje de juiste percentages heeft en de mijne niet?



eh ja.. das een goeie. Helaas kan ik bij statistika de bron ook niet zien zonder account.
EDCD is een beetje het centrale dashboard van de EU en verkrijgt zijn informatie van o.a.  Ministeries en gezondheidsinstituten. Het wordt gevalideerd door epidimiologen.


Het vergelijken maakt het overigens extra lastig, doordat niet alle data van landen op hetzelfde moment wordt geüpdatet. Volgens EDCD zijn er in NL 1.012.000 prikken gezet op 24.02. Terwijl Het Coronadashboard in van de overheid al 1.112.000 aangeeft. Toch een verschil van zo'n 10%
En die verschillen zijn er natuurlijk ook bij andere landen.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2021, 18:37:10 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1534 Gepost op: 25-02-2021, 09:52:56 »
Sorry maar wat doet die jeugd in het Vondelpark. Zijn zij ineens viroloog geworden en kunnen zij beseffen dat mensen wel gewoon thuis zouden blijven als het virus echt zo erg zou zijn.

Nou dat bepaalde landen al sinds 1945 niet meer zoveel doden in 1 jaar tijd hebben gehad,zegt voor mij toch wel wat. Of 2,5 miljoen doden wereldwijd zou ook een indicatie kunnen zijn.

Dus als je zegt dat mensen echt wel gewoon thuis blijven als het virus zo erg is, en jij bent in het park met vrienden , zeg je of dat jij het virus niet serieus neemt en de maatregelen erger vindt dan de gevolgen als je b3smet raakt,  of je geeft aan dat je jezelf geen mens noemt ( take your pick)

Kijk ik denk dat iedereen de maatregelen in meer of mindere mate beu is en dat ze nu al wel erg lang maatregelen hebben die je vrijheden beperken. Maar ik heb nieuws voor deze leeghoofden ( sorry ben echt kwaad op dit soort “jongeren”).  Corona is er nog steeds en dat jij als je ziek wordt misschien milde klachten zou krijgen, prima. Maar jij met met je milde klachten kan wel bij de appie, in het park of waar ook, anderen besmetten, ook kwetsbaren, ook zorgverleners.  Een actie zoals in de parken, zet ons weer stappen terug, zelfs als het niet direct zou leiden tot nieuwe besmettingen.

Met mijn eigen ogen gezien de drukte die gistermiddag al ontstond in parkjes in het Tilburgse , omdat het tehuis waar m’n pa woont aan zo’n parkje grenst. Normaal wandelen er wat oudjes rondt de laatste tijd, nu was het vol met gezinnetjes met kinderen die aan het genieten waren van het lekkere weer. Begrijpelijk maar niet gepast in deze tijd, zeker niet als je keek naar afstand, mondkapjes of fysiek contact.

Ik snap het van de mensen hun drang naar vrijheid, maar het tafereel deed voor bijna buitenaards aan en ik werd er erg kwaad van .
Voor het eerst het gevoel dat dit een kansloze strijd tegen het virus aan het worden is en weiger mee te gaan in de wie niet horen wil moet maar voelen mentaliteit. Ik kan alleen voor mezelf spreken en hopen dat de bereidwilligheid om je aan de maatregelen te houden niet compleet kapot gaat . Dat er respect blijft en medemenselijk denken in het bijzonder voor de kwetsbaren onder ons en directe zorgeverleners maar in het groter geheel voor alle mensen
, gewoon voor jou en mij.     ::hug::

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1535 Gepost op: 25-02-2021, 10:15:44 »
Met je gezin genieten van het lekkere weer lijkt me op zich niet ongepast. Zolang afstand bewaard wordt naar iedereen buiten het gezin lijkt het me zelfs veiliger dan (bijvoorbeeld) naar de supermarkt gaan.
De kans op virusoverdracht is in de buitenlucht veel kleiner dan in een afgesloten ruimte.

Uit jouw woorden begrijp ik echter dat veel mensen die afstand niet bewaarden. Dan wordt het al wel een beetje een ander verhaal.
Wit is ook een kleur!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1536 Gepost op: 25-02-2021, 10:37:49 »
Nog even over de petitie. Ik werk zelf in de kinderopvang en ik zou het ook fijn vinden als kinderopvangpersoneel, leraren, supermarktmedewerkers, politie en alle andere mensen die niet thuis kunnen werken en niet altijd afstand kunnen houden, uiteindelijk voorrang zouden krijgen op andere beroepsgroepen, maar zeker niet op risicogroepen. De kans dat gezonde medewerkers van deze groepen immers in het ziekenhuis belanden is gewoon niet groot. En ja, bij ons is de werkdruk ook gestegen, omdat om de haverklap medewerkers getest moeten worden. Immers kinderen met snotneus mogen naar de kinderopvang, medewerkers met een snotneus niet. Maar ook als je gevaccineerd bent, moet je je met klachten laten testen, want je kunt nog wel besmettelijk zijn, dus wat dat betreft lost een vaccinatie niet op. Dus hoe graag ik ook mijn vaccinatie zou krijgen, de risicogroepen moeten echt eerst. Dus lang verhaal kort, ik ga nu de petitie tekenen.  ;)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1537 Gepost op: 25-02-2021, 10:39:57 »
De beelden van het Vondelpark lijken meer op die van een festival dan op een park in tijden van corona.
Er is zeker niet genoeg afstand, meer mensen zonder dan met mondkapjes.
En oké het is in de buitenlucht en we gaan ervanuit dat overdracht in de buitenlucht minder makkelijk gaat dan indoor, maar het gaat mij om het signaal de boodschap erachter.

Ook in tilburg zijn soortgelijke beelden gemaakt , honderden feestvierende mensen, kort opeen, geen of amper mondkapjes.

Dat er dan een meisje zegt “ het mag niet , maar fuk it we doen het toch!” En er gasten langslopen met hun opgestoken middelvinger naar de camera, maakt me kwaad.

Deze mensen kiezen hun eigen vrijheid en op zich is daar niks mis mee, maar helaas in deze tijd , tegen deze onzichtbare vijand is met dat gedrag alles mis.

Ik ga even niks meer schrijven of zeggen over covid,omdat ik merk dat het voor mezelf alleen maar boosheid en onbegrip over medemensen brengt. Terwijl ik zelf normaal altijd probeer het goede in de mensen te zien, lukt me dat nu even niet meer zo goed..


Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1538 Gepost op: 25-02-2021, 10:45:16 »
 ::hug:: Herkenbaar hoor Tarbozan. Zoals mensen hier misschien al weten heb ik er zelfs zoveel stress van dat het bij mij leidt tot lichamelijke klachten. Dus ik probeer zoveel mogelijk het Coronanieuws te mijden. Ik lees nog maar een keer per dag op nos.nl. En verder negeer ik het nieuws allemaal een beetje. Hoe moeilijk het ook is, je moet toch een manier vinden om dit soort dingen een beetje los te laten, want dit soort mensen kunnen wij helaas niet veranderen. En bij mij gaat die boosheid en frustratie alleen maar ten koste van mijn eigen gezondheid. Maar ik vind het ook erg lastig.

Ik probeer me maar vast te houden aan de lichtpuntjes, zoals dat onder de groepen die gevaccineerd zijn, Corona toch echt lijkt af te nemen.  :D En dat is Schotland het aantal ziekenhuisopnames drastisch omlaag is gegaan (waarschijnlijk door de vaccinaties).

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1539 Gepost op: 25-02-2021, 10:57:37 »
Los van alle discussies over maatregelen (daar kan je van mening over verschillen) vind ik het het grootste schandaal van deze crisis dat de risicogroepen onder de 60 nog niet worden ingeënt. Dat is niet uit te leggen.
Petitie ga ik dus zeker tekenen  ::jaja::
You'll never walk alone