Poll

Wie is de mol?

Anna
184 (63.9%)
Fons
47 (16.3%)
Rosario
57 (19.8%)

Totaal aantal stemmen: 288

Auteur Topic: [Poll] Wie is ... de Mol?  (gelezen 258170 keer)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is ... de Mol?
« Reactie #1140 Gepost op: 8-03-2024, 09:16:14 »
Het is bijna jammer dat we het na zaterdag zeker weten, ik ga deze discussies nog missen ::rofl::
Haha ik ook, ik hou van deze discussies  ::rofl:: ;D

Online Molest

• Forumlid
« Reactie #1141 Gepost op: 8-03-2024, 09:27:04 »
ik denk dat ze hier als één van de laatsten was en hoorde van Rik wat iedereen geboden had en om niet te veel op te vallen koos ze €1500,- ipv hoger in te zetten als Kees.
Duidelijk! ::ok::
Met dat het niet zo lekker liep, bedoel ik dat haar plan bij de speeddate, hoe ze dat ook in gedachten had, niet goed uitpakte. Want er kwam 6.000 euro in de pot. Dat zal ze toch niet gewild hebben... En dat ze bij Stad en Land voor niks die envelop achterover drukte, waarmee ze nog een molactie had willen doen. Maar ze werd maar niet weggeroepen door Tooske en Fons, die verdwaald waren. Dan verwacht ik dat de Mol na zulke tegenslagen getergd raakt, en geld uit de pot speelt als de gelegenheid zich voordoet.
Ze kan nu toch bieden op de vrijstelling. Dat geeft ook een zekerheid van geld uit de pot (in haar geval minimaal 1500). Het klopt dat ze hierdoor geen zekerheid dat er geen 3000 werd verdiend, maar de kans dat iemand ging kijken was in deze groep natuurlijks levensgroot. En dat gebeurde ook.
Maar de kans dat iemand een aardig bedrag voor die vrijstelling gaat bieden is toch ook levensgroot, zo niet nog groter? Ik vond die 2.000 van Kees een gematigd bod, als je kijkt naar het verleden. Met zelf 500 uit de pot halen door te kijken, en rekenen op een bod van minstens 1.000 euro, was die 1.500 euro ondergrens van haar nergens voor nodig. En hoe realistisch was het om te denken dat het hoogste bod minder dan 1.000 euro zou zijn?

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #1142 Gepost op: 8-03-2024, 09:30:22 »
Maar de kans dat iemand een aardig bedrag voor die vrijstelling gaat bieden is toch ook levensgroot, zo niet nog groter? Ik vond die 2.000 van Kees een gematigd bod, als je kijkt naar het verleden. Met zelf 500 uit de pot halen door te kijken, en rekenen op een bod van minstens 1.000 euro, was die 1.500 euro ondergrens van haar nergens voor nodig. En hoe realistisch was het om te denken dat het hoogste bod minder dan 1.000 euro zou zijn?

Klopt hoor. Ik spreek dit niet tegen. Ik wil alleen zeggen dat ik een mol prima beide opties zie kiezen, zelfs als er eentje iets logischer is. In beide gevallen heb je namelijk invloed op hoeveel geld er uit de pot gaat.

Maar voor een kandidaat is er toch echt maar 1 optie het meest interessant. En die kiest ze niet. En Fons en Sor wel.

Om hier aan toe te voegen: als kandidaat had ze natuurlijk geen voorkennis. De omschrijving van Rik dat het ook een voordeel kon zijn om niet te kijken was behoorlijk vaag. Die 10 finalevragen zijn concreet. Ik denk dat een fanatieke kandidaat daar altijd voor zal kiezen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #1143 Gepost op: 8-03-2024, 09:33:45 »
Voor een fanatieke kandidaat vind ik dit echter anders. Dan is het (veel) logischer om de vragen te bekijken. 10 vragen in de finale zijn echt goud waard. Anna doet dit niet. Ik vind dit een aanwijzing naar haar als mol, omdat ze geen kandidatengedrag vertoont.

Slechts twee van de 6 kozen voor inzage. Eén persoon is de mol.

Als Anna de mol is kozen 2 kandidaten voor inzage en 3 kandidaten niet. Is Fons of Rosario de mol, dan koos slechts één kandidaat voor inzage en 4 kandidaten niet.

Hoe dan ook, een minderheid van de kandidaten koos voor inzage en ik acht Kees, Babs en Rian niet minder fanatiek dan Anna.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2024, 09:40:58 door Eva. »

« Reactie #1144 Gepost op: 8-03-2024, 09:35:13 »
Fons is het voor mij.  :D
Moet er wel bij zeggen, na Jeroen en na Kees en mijn punten ben ik allang kwijt :-)
Rosario en Anna vallen bij mij af qua lichaamstaal. Daarnaast zit geen van de kandidaten in de finale op Rosario en er zit altijd wel 1 op de mol, dus Rosario kan voor mij geen mol zijn.
Fons werd waarschijnlijk vroeg in het spel gespot door zijn spelgenoten, maar niet door heel Nederland, anders dan de mol van vorig jaar, waar alleen Daniel op Jurre zat.
Mocht Fons de mol niet zijn, dan vind ik dat hij het fantastisch gepeeld heeft. Dit jaar is toch een beetje spannender dan de jaren hiervoor, door sterke kandidaten (wel een lage pot hierdoor)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #1145 Gepost op: 8-03-2024, 09:38:25 »
Om hier aan toe te voegen: als kandidaat had ze natuurlijk geen voorkennis. De omschrijving van Rik dat het ook een voordeel kon zijn om niet te kijken was behoorlijk vaag. Die 10 finalevragen zijn concreet. Ik denk dat een fanatieke kandidaat daar altijd voor zal kiezen.
En wat ik ook denk een kandidaat die bijna helemaal zeker is van zijn zaak voor de 10 finale vragen gaat, omdat hij of zij dan maar bij 1 persoon die vragen moet stellen. Ook al weet je dan nog niet wat het voordeel is en kandidaten die nog niet helemaal zeker zijn van hun zaak denken wat zou de voordeel zijn waarschijnlijk een troef en gaan daarvoor. Anna is ook zeker van Fons al een tijd, maar gaat toch voor het voordeel. Waarom? Is niet logisch voor een slimme kandidaat die het al weet.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2024, 09:48:48 door Mol1991 »

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #1146 Gepost op: 8-03-2024, 09:41:28 »
Duidelijk! ::ok::
Met dat het niet zo lekker liep, bedoel ik dat haar plan bij de speeddate, hoe ze dat ook in gedachten had, niet goed uitpakte. Want er kwam 6.000 euro in de pot. Dat zal ze toch niet gewild hebben... En dat ze bij Stad en Land voor niks die envelop achterover drukte, waarmee ze nog een molactie had willen doen. Maar ze werd maar niet weggeroepen door Tooske en Fons, die verdwaald waren. Dan verwacht ik dat de Mol na zulke tegenslagen getergd raakt, en geld uit de pot speelt als de gelegenheid zich voordoet.
Duidelijk en snap je punt wel. ::ok::

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #1147 Gepost op: 8-03-2024, 09:44:56 »
Slechts twee van de 6 kozen voor inzage. Eén persoon is de mol.

Als Anna de mol is kozen 2 kandidaten voor inzage en 3 kandidaten niet. Is Fons of Rosario de mol, dan koos slechts één kandidaat voor inzage en 4 kandidaten niet.

Hoe dan ook, een minderheid van de kandidaten koos voor inzage en ik acht Kees, Babs en Rian niet minder fanatiek dan Anna.

Kees en Rian kwamen op mij veel minder fanatiek over dan Anna. Maar goed dit is natuurlijk allemaal subjectief.

Het klopt dat er eigenlijk niet veel gekeken is. Dat vind ik verrassend. Maar dit neemt niet weg dat ik nog steeds verwacht dat een slimme en fanatieke kandidaat kiest voor de vragen.

Kees, Rian en Babs waren in dit stadium minder zeker van hun mol, kunnen we wel concluderen doordat ze zijn afgevallen. Dat betekent dat zij eerder geneigd waren om te spelen voor troeven/vrijstellingen. Als je al wel zeker bent van je mol (wat bij de drie finalisten wat meer het geval leek) dan kies je eerder voor een voordeel in de finale. Sor en Fons doen dit wel. Alleen Anna doet dit niet.

Online Molest

• Forumlid
« Reactie #1148 Gepost op: 8-03-2024, 09:54:20 »
Kees, Rian en Babs waren in dit stadium minder zeker van hun mol, kunnen we wel concluderen doordat ze zijn afgevallen. Dat betekent dat zij eerder geneigd waren om te spelen voor troeven/vrijstellingen. Als je al wel zeker bent van je mol (wat bij de drie finalisten wat meer het geval leek) dan kies je eerder voor een voordeel in de finale. Sor en Fons doen dit wel. Alleen Anna doet dit niet.
Ook al zat Babs op de verkeerde mol, ze was in dit stadium wel zekerder van haar zaak. En zou dus volgens jou meer interesse in de finalevragen moeten hebben.

Anna verdacht vooral Sor en Fons, maar had de ogen op de drie mannen gericht. Babs ging van drie naar twee namen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #1149 Gepost op: 8-03-2024, 09:55:33 »
Kees en Rian kwamen op mij veel minder fanatiek over dan Anna. Maar goed dit is natuurlijk allemaal subjectief.

Het klopt dat er eigenlijk niet veel gekeken is. Dat vind ik verrassend. Maar dit neemt niet weg dat ik nog steeds verwacht dat een slimme en fanatieke kandidaat kiest voor de vragen.

Sorry, maar de praktijk wijst gewoon anders uit. Kennelijk zijn finalevragen door de bank genomen voor kandidaten minder aantrekkelijk dan geld of een vrijstelling en dat is gebleken.

Dat betekent niet dat Anna absoluut de mol niet kan zijn, maar haar gedrag leek meer op dat van een kandidaat (ze behoorde immers tot de meerderheid) dan op het gedrag van een mol. Daar valt gewoon niet om te wisten.

Online Molest

• Forumlid
« Reactie #1150 Gepost op: 8-03-2024, 10:01:56 »
Eens met Eva.
En dat Anna al behoorlijk zeker van haar zaak was, en het dus heel onkandidaats was dat ze die finalevragen niet wilde zien, klopt dus niet. Anna was totaal nog niet zeker, en het vooruitzicht van troeven of iets anders was voor haar veel aantrekkelijker.

Offline Molekule

• Forumlid
« Reactie #1151 Gepost op: 8-03-2024, 10:07:03 »
Dan verwacht ik dat de Mol na zulke tegenslagen getergd raakt, en geld uit de pot speelt als de gelegenheid zich voordoet.

Als ze door die tegenslagen nog steeds onverdacht (cfr. Lennart) zou zijn, zou je zeker een punt hebben. Maar met 2 kandidaten (Sor, Fons) die vnl. op jou zitten en 2 andere kandidaten (Babs, Rian) die jou nog meenemen in de verdenkingen, ligt dat toch anders denk ik.
Mijn idee is daarom dat Anna hier (als laatste) enkel het hoogste bod doet als dat echt nodig is.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #1152 Gepost op: 8-03-2024, 10:07:48 »
Haha ik vind deze discussie zo grappig, ik snap dat wel als jullie in een andere tunnel zitten.  ::rofl::
Maar als je gewoon heel logisch nadenkt een kandidaat die heel zeker is van haar of zijn zaak gaat echt voor de finale vragen (zeker als je niet zeker weet wat het voordeel is), Sor zat al heel lang op Anna toen, Fons verdacht Anna toen ook al een tijdje. Twijfel je nog te veel of je bent toch bang dat je toch niet helemaal goed zit ga je voor het voordeel wat als goed is een troef is. En een mol had voorkennis heeft waarschijnlijk gehoord van Rik wat iedereen koos en ging om die reden voor het voordeel. En ik weet bijna zeker als Anna kandidaat was, zou ze voor de finale vragen zijn gegaan, maar dit is niet gebeurd.

Online Molest

• Forumlid
« Reactie #1153 Gepost op: 8-03-2024, 10:12:23 »
Als ze door die tegenslagen nog steeds onverdacht (cfr. Lennart) zou zijn, zou je zeker een punt hebben. Maar met 2 kandidaten (Sor, Fons) die vnl. op jou zitten en 2 andere kandidaten (Babs, Rian) die jou nog meenemen in de verdenkingen, ligt dat toch anders denk ik.
Mijn idee is daarom dat Anna hier (als laatste) enkel het hoogste bod doet als dat echt nodig is.
Maar dan had ze toch gewoon die finalevragen kunnen inzien, want dat was onverdacht. En kostte toch 500 euro. Het vergrootte bovendien de kans dat er een geldig bod werd uitgebracht.
 Het hoogste bod had al minder dan 1.000 euro moeten zijn om hier als mol met haar strategie te scoren. Daar gaat toch niemand van uit, ook de Mol niet?

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #1154 Gepost op: 8-03-2024, 10:18:00 »
Sorry, maar de praktijk wijst gewoon anders uit. Kennelijk zijn finalevragen door de bank genomen voor kandidaten minder aantrekkelijk dan geld of een vrijstelling en dat is gebleken.

Dat betekent niet dat Anna absoluut de mol niet kan zijn, maar haar gedrag leek meer op dat van een kandidaat (ze behoorde immers tot de meerderheid) dan op het gedrag van een mol. Daar valt gewoon niet om te wisten.

Daar valt zeker over te twisten (want dat doe ik namelijk). Ik reken erop dat Anna de mol is, dus dat betekent dat er 2 kandidaten hebben gekeken en 3 niet. Nu hoef je geen expert in de statistiek te zijn om te concluderen dat dat dus een volledig nietszeggend verschil is. Maar goed, zelfs als er 4 kandidaten kijken en 1 niet is dat statistisch natuurlijk niet significant. Dus ik hecht daar niet al te veel waarde aan.

Je bent een beetje teveel beïnvloed door wat er daadwerkelijk gebeurd is. Als je vindt dat de mogelijkheid om 10 finalevragen in te zien laten lopen (voor een mogelijke vage beloning) juist wel kandidaats is dan kijk je een ander programma dan ik.

Maar ik geef m'n ongelijk graag toe als het toch Fons is. Doen jullie dat ook als het Anna is?

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #1155 Gepost op: 8-03-2024, 10:20:43 »
”It ain’t what you don’t know that gets you into trouble. It is what you know for sure that just ain’t so
         - Mark Twain
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #1156 Gepost op: 8-03-2024, 10:22:10 »
Haha ik vind deze discussie zo grappig, ik snap dat wel als jullie in een andere tunnel zitten.  ::rofl::
Maar als je gewoon heel logisch nadenkt een kandidaat die heel zeker is van haar of zijn zaak gaat echt voor de finale vragen (zeker als je niet zeker weet wat het voordeel is), Sor zat al heel lang op Anna toen, Fons verdacht Anna toen ook al een tijdje. Twijfel je nog te veel of je bent toch bang dat je toch niet helemaal goed zit ga je voor het voordeel wat als goed is een troef is. En een mol had voorkennis heeft waarschijnlijk gehoord van Rik wat iedereen koos en ging om die reden voor het voordeel. En ik weet bijna zeker als Anna kandidaat was, zou ze voor de finale vragen zijn gegaan, maar dit is niet gebeurd.

Overigens denk ik dat het zelfs een risico is om de finalevragen in te zien als je niet weet of die informatie uiteindelijk gedeeld wordt met de groep. De kans dat mensen hun informatie met je zullen delen wordt ineens een stuk kleiner. Ik weet niet of ze allemaal zo ver vooruitgedacht hebben natuurlijk, maar het is allemaal niet zo zwart/wit zoals jij de zaken voorstelt.

Bovendien zou het voordeel voor de rest even groot zijn, het was nog niet de laatste aflevering en er was nog tijd om verdenkingen uit te laten kristalliseren. De uitkomst bewijst dat voor de meerderheid het voordeel van inzage niet opwoog tegen het verdienen van geld. Geen enkele kandidaat wist wat de beloning inhield (een persoonlijk voordeel, of meer geld voor de pot). Ze wisten wel dat hun keuze in ieder geval geen negatieve consequenties had voor de pot.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #1157 Gepost op: 8-03-2024, 10:30:11 »
Overigens denk ik dat het zelfs een risico is om de finalevragen in te zien als je niet weet of die informatie uiteindelijk gedeeld wordt met de groep. De kans dat mensen hun informatie met je zullen delen wordt ineens een stuk kleiner. Ik weet niet of ze allemaal zo ver vooruitgedacht hebben natuurlijk, maar het is allemaal niet zo zwart/wit zoals jij de zaken voorstelt.
Nou vaak zijn deze dingen juist heel logisch. Alleen denken wij te ver door, zeker als je niet de juiste mol in het vizier hebt. En volgens Sor wist hij eigenlijk bij de meeste finale vragen al het antwoord. Ja het is misschien inderdaad een klein risico.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #1158 Gepost op: 8-03-2024, 10:30:57 »
Nou vaak zijn deze dingen juist heel logisch. Alleen denken wij te ver door. En volgens Sor wist hij eigenlijk bij de meeste finale vragen al het antwoord. Ja het is misschien inderdaad een klein risico.

Je denkt inderdaad behoorlijk ver door.

Offline Molekule

• Forumlid
« Reactie #1159 Gepost op: 8-03-2024, 10:33:11 »
Maar dan had ze toch gewoon die finalevragen kunnen inzien, want dat was onverdacht. En kostte toch 500 euro. Het vergrootte bovendien de kans dat er een geldig bod werd uitgebracht.
 Het hoogste bod had al minder dan 1.000 euro moeten zijn om hier als mol met haar strategie te scoren. Daar gaat toch niemand van uit, ook de Mol niet?

Als ze helemaal op veilig wil spelen, had ze dat kunnen doen.
Maar ik verwacht toch eerder dat de mol hier graag op vinkenslag blijft om een mogelijks grotere slag te slaan, als de omstandigheden meezitten tenminste.
Bvb. als iemand 2000 euro of meer biedt maar een foute kandidaat aanduidt.
Het is niet dat deze proef me overtuigd heeft dat ze de mol is, maar ik kan haar strategie hier wel degelijk begrijpen.