Auteur Topic: [Kandidaat] Nathan Rutjes  (gelezen 42791 keer)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
Re: [Kandidaat] Nathan Rutjes
« Reactie #380 Gepost op: 16-12-2025, 13:27:39 »
En jij vond het okay dat AM niet deelnam aan de Höfdi-huis opdracht toen je nog vol op haar zat?
Ik denk in mogelijkheden met argumenten. Die kan je beargumenteren en tegen argumenteren.  Als je opmerkingen hebt over het Höfdi huis dan graag beargumenteren, waarom je dat geen optie vindt, op de plek waar dat thuis hoort. En een beetje vriendelijker mag ook wel Eva, je speelt steeds op de persoon. Ik kan het wel hebben, geen probleem, maar wat jij doet levert nou niet echt een bijdrage in de discussie.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #381 Gepost op: 16-12-2025, 14:02:54 »
Ten eerste; ik speel helemaal niets op de persoon.

Ten tweede; Jij komt hier verkondigen dat Nathan 0 molacties heeft uitgevoerd, vervolgens levert iemand anders 21 punten aan en jouw enige argumentatie is 'tis niks, want ik zie het niet'. Draagt dat dan iets bij?

Ik vind het gewoon gek dat je zelfs een kandidaat die uitgesloten was van de Höfdi-huisopdracht nog steeds als mol verdedigde, terwijl je vindt dat een mol zelf molt en het niet aan anderen overlaat. Dat is inconsistent.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #382 Gepost op: 16-12-2025, 15:50:36 »
Ik denk dat alle opdrachten voor Alibi (de cluedo opdracht) nog wel te verklaren zijn met 'dit geld gaat er dadelijk toch uit', maar mijns inziens moest Nathan bij Alibi echt aan de bak als mol. Hier heb ik hem letterlijk niets zien doen wat zou kunnen voorkomen dat 1 van de 3 bewijst wordt:
Ik kan bijna niet anders, gebaseerd op deze belangrijke opdracht om de pot laag te houden, dan te concluderen dat Loes hier toch echt veel molliger bezig is.
Als hij dan zou zeggen 'ja maar de pot was leeg, dus die moet weer gespekt worden', dan word ik gek!! :P

Je weet niet wat Nathan hier, en in andere opdrachten waar hij onzichtbaar was in de montage,  gedaan heeft. Ik heb hem daardoor ook niet gezien als hoofdverdachte maar kan nu wel bedenken wat er mogelijk gebeurd is. Bij de Cluedo opdracht zegt Nathan meteen al dat dit niet zijn opdracht is, hij ziet geen lijntjes en kan geen verbanden leggen. Hij geeft zichzelf hier al een alibi om niet mee te doen met het onderzoek of de verhoren. Vervolgens gaat hij in zijn eentje aan de slag. Had hij als mol een andere missie? Bijv. Bewijsmateriaal wegmoffelen? Misschien lag er ergens een agenda van Mr. Thiago met datum en tijdstip van een afspraak in de kapel? Of een briefje van de kok dat hij Mr. Thiago wil spreken over het geld dat hij nog tegoed had?

Bij de vaten opdracht kan hij vaten met de juiste tekst hebben omgedraaid.  Ik ben erg benieuwd zaterdag, er zal vast wel iets naar voren komen.
« Laatst bewerkt op: 16-12-2025, 16:04:41 door Marimol »

Offline Speurmol

• Forumlid
« Reactie #383 Gepost op: 16-12-2025, 16:11:45 »
Hier heb je er 21.

De 19 pagina's uit dit topic hadden er een stuk minder kunnen zijn als er niet zo gezeurd was geweest over de hypothese dat Nathan de mol kan zijn.
De meeste zijn vrij makkelijk te debunken, maar Nathan zou een paar goeie molacties kunnen hebben:
-verkozen worden tot mol door de oud-winnaars: Hier kan hij met de productie zijn gaan zitten, het beste verhaal uitgedacht hebben en welke reacties het beste zouden zijn. Best veel voordeel uit te halen met een goede voorbereiding. Vind nog steeds het woord 'retroperspectief' on-Nathan's en iets wat misschien met die uitgebreide mol-voorbereiding door iemand anders geopperd zou kunnen zijn. Vind wel nog steeds zijn reactie bij de onthulling apart. Als je dat vergelijkt met zijn stoïcijnse blik en reacties de rest van het seizoen zie ik hier echt een verschil. Hij lijkt oprecht verrast en verbaasd te zijn, wat je dan aan de andere kant van een mol weer niet zou verwachten met een goede voorbereiding, en de mogelijkheid in het vizier dat dit zou kunnen gaan gebeuren en je daar op instellen. Neig toch meer naar een verbaasde kandidaat reactie, dat ze uitgerekend hem, de oprechte en sportieve kandidaat Nathan, kiezen uit alle kandidaten.
-de 1500 euro ruilen voor voorkennis bij de wijnvaten opdracht. Dit zou de oprechte, sportieve en altijd eerlijke kandidaat Nathan mijns inziens niet zo snel doen. Aan de andere kant geeft dit als kandidaat zijnde wel een enorm voordeel als je weet wat de mol weet. Ik vraag me af of de echte mol zou weten dat Nathan deze voorkennis heeft. Zo ja, dan gaat de echte mol natuurlijk nooit bij dat zwaarste vat mollen en maakt deze opdracht/voorkennis eigenlijk nutteloos.
-de pot-leeg opdracht. Dit is mijns inziens de allerduidelijkste Nathan molactie, en vat zijn hele mol-karakter mooi samen: De oprechte, sportieve en altijd eerlijke Nathan wil de andere 2 kandidaten redden, uit humaan oogpunt, en zodoende de anderen ook proberen op groen te krijgen (wat lukt bij Jurre en Kim (alhoewel zij sowieso al op groen gingen)). Aan de andere kant, mocht er een slimme kandidaat tussen zitten, die net als Annemarie altijd voor de pot zo vol mogelijk zou gaan en 2 anderen meekrijgt, dan zou deze tactiek mogelijk niet werken en zou hij de enige zijn die voor groen gaat.

Sorry voor de lap tekst :P
« Laatst bewerkt op: 16-12-2025, 16:15:28 door Speurmol »

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #384 Gepost op: 16-12-2025, 16:12:28 »
Er zijn een paar opdrachten ease Nathan wat onzichtbaar is, meer dan bij andere kandidaten. Het kan best dat hij daar gemold heeft, maar veel mogelijke molacties klinken erg speculatief en je kunt net zo goed een speculatief lijstje van Loes en Merel maken.

Qua molacties die gewoon te zien waren heeft Nathan:
- in 1.1 de enige koffer met geld laten liggen
- in 2.1 voor voorkennis gegaan en dus minder geld te verdienen
- in 3.1 ingezet op een verdeling waarbij skeelers niet gehaald werden en skateboard bijna ook niet
- in 6.1 veel tijd verspild, zijn eigen borden gemist en anderen aangezet om beide voorwerpen mee te nemen

Misschien niet een heel lang lijstje maar de lijstjes van Merel en Loes zijn ook niet lang

Offline Speurmol

• Forumlid
« Reactie #385 Gepost op: 16-12-2025, 16:18:32 »
Er zijn een paar opdrachten ease Nathan wat onzichtbaar is, meer dan bij andere kandidaten. Het kan best dat hij daar gemold heeft, maar veel mogelijke molacties klinken erg speculatief en je kunt net zo goed een speculatief lijstje van Loes en Merel maken.

Qua molacties die gewoon te zien waren heeft Nathan:
- in 1.1 de enige koffer met geld laten liggen
- in 2.1 voor voorkennis gegaan en dus minder geld te verdienen
- in 3.1 ingezet op een verdeling waarbij skeelers niet gehaald werden en skateboard bijna ook niet
- in 6.1 veel tijd verspild, zijn eigen borden gemist en anderen aangezet om beide voorwerpen mee te nemen

Misschien niet een heel lang lijstje maar de lijstjes van Merel en Loes zijn ook niet lang
Dat zijn inderdaad feitelijk de enige duidelijk herleidbare molacties van Nathan, ik vermoed dat er nog meer preventieve molacties zijn die we zaterdag pas te zien krijgen, zoals het eventueel opzettelijk niet gaan halen van de UV lamp als hij in de kapel is, en afspraakjes met Sahil (hij heeft heel wat in zijn oor gefluisterd), of het briefje aan Merel..

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #386 Gepost op: 16-12-2025, 16:48:13 »
Ik zit nog wel met zijn “eerlijkheid” en afkeer van liegen. Geheim bewaren is een ding, maar in een opdracht als 4.3 (Hofdi) moet een mol bereid zijn om bijvoorbeeld zeggen dat hij groen zou stemmen, stiekem rood stemmen en achteraf blijven volhouden dat hij groen heeft gestemd. Dat gaat wel verder dan alleen een geheim bewaren. En ik vraag me af hoe goed Nathan met de druk zou omgegaan zijn als hij in zo’n situatie door andere kandidaten direct ondervraagd werd en echt onder druk gezet werd.

Offline Airysuit

• Forumlid
« Reactie #387 Gepost op: 16-12-2025, 17:16:55 »
Wat is iedereen toch negatief over (mogelijk) Nathan als mol idd. We weten nog niet eens of het echt zo is, en we weten ook niet wat hij evt buiten beeld gedaan kan hebben.
Ik vond hem een leuke kandidaat dit jaar, en zover ik denk dat hij mol is en ik denk dat hij molacties gedaan heeft, lijkt het mij juist een leuke orginele mol. Een eerlijke mol die zonder echt te liegen toch weer te saboteren en manipuleren.

Het lijkt wel alsof iedereen hier (en op bepaalde socials en podcasts) alleen mol type jan of george goed genoeg vind…
Maar goed, misschien is dat gewoon kwestie van smaak en mening. Maar al die (herhaalde) zure reacties wordt ook wel beetje jammer om te horen/lezen. Éen keer is genoeg, kunnen we het daarna weer over andere dingen hebben?

Offline Speurmol

• Forumlid
« Reactie #388 Gepost op: 16-12-2025, 17:19:49 »
Niet zuur, maar dit is de laatste week dat we nog eens kritisch naar alle feiten/acties kunnen kijken, we zeggen toch niet dat het slecht is (althans ik niet)? Gewoon ff alles op een rijtje zetten en nog eens de revue laten passeren.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #389 Gepost op: 16-12-2025, 17:20:11 »
Ik zit nog wel met zijn “eerlijkheid” en afkeer van liegen. Geheim bewaren is een ding, maar in een opdracht als 4.3 (Hofdi) moet een mol bereid zijn om bijvoorbeeld zeggen dat hij groen zou stemmen, stiekem rood stemmen en achteraf blijven volhouden dat hij groen heeft gestemd. Dat gaat wel verder dan alleen een geheim bewaren. En ik vraag me af hoe goed Nathan met de druk zou omgegaan zijn als hij in zo’n situatie door andere kandidaten direct ondervraagd werd en echt onder druk gezet werd.
Daarom geloof ik ook niet in dat Nathan rood gestemd heeft. Ik geloof erin dat hij als laatst ging stemmen, wat we ook in beeld zagen en dat hij al hoorde dat iemand rood had gestemd, en dat is Merel of Loes geweest. Mijn gevoel zegt Loes.

Ik denk dat als Merel of Loes de mol zouden zijn hier makkelijkere over durven te liegen.
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #390 Gepost op: 16-12-2025, 18:17:31 »
Niet zuur, maar dit is de laatste week dat we nog eens kritisch naar alle feiten/acties kunnen kijken, we zeggen toch niet dat het slecht is (althans ik niet)? Gewoon ff alles op een rijtje zetten en nog eens de revue laten passeren.
Klopt, daar is dit de tijd voor, gewoon alles tegen het licht zetten.

Ik zit nu even in de hints te duiken en uit aflevering 1 was er de cadillac met nummerbord DM-38-48. De Mol dus voor DM. En er gebeurt vanalles in de sectie 38-48. Een opvallende weer uit de laatste aflevering; Nathan met golfkar 47. Werken ze hier niet naar iets toe?

Dit zijn hints die eerst nog op meerdere kandidaten van toepassing zijn, en zich dan toespitsen.

Maar ja. Ik ben niet zo van de hints en voel 100% mee met Leendert dat Nathan echt een probleem heeft met de rode kaart trekken.... heel benieuwd hoe zich dit voltrok..... en als we het niet te zien krijgen, dan toch tenminste in het Vragenvuur?!

Offline Speurmol

• Forumlid
« Reactie #391 Gepost op: 16-12-2025, 18:23:00 »
Goeie input inderdaad, en compleet met je eens. Met een opdracht als deze zou ik het heel knap vinden van Nathan om al zijn principes opzij te zetten, en zich in een acterende rol te hullen. Ik zou dit eerder bij een Loes als actrice vinden passen om te doen (maar ik zit ook nog steeds half in de Loes tunnel :P )

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #392 Gepost op: 16-12-2025, 18:44:20 »
Het ‘grappige’ zou zijn dat Nathan als mol, niet eens een rode kaart heeft gedaan.
Ja, daar gaan we vanuit dat de mol dit doet, maar over het algemeen op zulke momenten is het gewoon een kandidaat vaak, die de pot leeg haalt of een deel.
« Laatst bewerkt op: 16-12-2025, 18:45:54 door Mol1991 »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #393 Gepost op: 16-12-2025, 18:50:28 »
Ik snap niet waarom iedereen zo zit op de 'moeder Theresa' instelling van Nathan. Ik ben ook erg (en soms té) eerlijk, maar WIDM is duidelijk een spel en als je de rol van mol hebt, gelden er andere regels dan voor een kandidaat. Ik zou ook heel goed mol kunnen zijn, simpelweg omdat de realm van WIDM niets te maken heeft met het dagelijkse leven. Nathan is geen kleuter, maar een volwassen vent die dat onderscheid echt wel kan maken.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #394 Gepost op: 16-12-2025, 18:50:41 »
Volgens mij is dit niet zo zwart/wit. Liegen in een spel waarbij de rest weet dat er 1 leugenaar is is toch wezenlijk anders dan dat je anderen bewust voorliegt (die van niets weten). Er is denk ik een reden waarom ze het widm spel zo leuk vinden bij de familie Rutjes. Die eerlijkheid die ineens aan hem hangt lijkt me dan ook zwaar overtrokken.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #395 Gepost op: 16-12-2025, 18:51:28 »
Eva is me net voor zie ik  ::rofl::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #396 Gepost op: 16-12-2025, 18:51:38 »
Volgens mij is dit niet zo zwart/wit. Liegen in een spel waarbij de rest weet dat er 1 leugenaar is is toch wezenlijk anders dan dat je anderen bewust voorliegt (die van niets weten). Er is denk ik een reden waarom ze het widm spel zo leuk vinden bij de familie Rutjes. Die eerlijkheid die ineens aan hem hangt lijkt me dan ook zwaar overtrokken.

Dank je.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #397 Gepost op: 16-12-2025, 18:53:33 »
Eva is me net voor zie ik  ::rofl::

En nu jij mij  ::rofl::

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #398 Gepost op: 16-12-2025, 18:55:03 »
Ik snap niet waarom iedereen zo zit op de 'moeder Theresa' instelling van Nathan. Ik ben ook erg (en soms té) eerlijk, maar WIDM is duidelijk een spel en als je de rol van mol hebt, gelden er andere regels dan voor een kandidaat. Ik zou ook heel goed mol kunnen zijn, simpelweg omdat de realm van WIDM niets te maken heeft met het dagelijkse leven. Nathan is geen kleuter, maar een volwassen vent die dat onderscheid echt wel kan maken.

Dank je. Dit wilde ik ook al dagen schrijven. Het is bijna infantiel om te denken dat goede lieve Nathan zooo eerlijk is in het leven dat hij deze rol niet aan zou kunnen. Idd alsof hij een kleuter is die geen onderscheid zou kunnen maken.
Pls  ::)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #399 Gepost op: 16-12-2025, 19:01:02 »
Hij is inderdaad vaak heel eerlijk, liegt liever niet. Dit was mijn reden waarom ik hem een hele tijd niet als mol zag. Maar het is inderdaad, maar een spel. Dan vind ik het toch anders. En over de rode kaart, we gaan het zaterdag vanzelf merken als hij het gedaan heeft of één van de andere twee. Of iemand die er al uit is.