De laatste paar seizoenen vind ik de afleveringen lekker wegkijken! Mijn grootste ergernis bij aardig wat seizoenen er net vóór betrof de platgeslagen en simpele opdrachten, maar over het algemeen vind ik ze nu best leuk. Ik heb het idee dat de crew extra aandacht besteedt aan de kwaliteit van de opdrachten en ook voldoende vaart in de afleveringen wil houden (Riks solo-tussenpraatjes komen in elk geval minder vaak voor).
Toch lijkt er onder de nieuwe regisseur sprake van een nieuwe ontwikkeling die mij tegenstaat: er wordt vaak leentjebuur gespeeld, niet alleen wat betreft de opzet van opdrachten, maar ook wat betreft de beeldtaal. Om drie voorbeelden van het laatste te geven: de outfit van de pop uit het streamingseizoen is gebaseerd op de pop uit de film
M3GAN, de bewaker met het ledmasker uit seizoen 25 doet mij nogal denken aan degene met een soortgelijk masker uit de Netflixserie
The Devil’s Plan, en de
Twin Peaks-achtige Red Room die al gebruikt werd in de Vlaamse
De Mol, komt vanavond wederom voorbij. Wat zou de reden zijn voor deze vrij duidelijke overnames? Tijdgebrek? Hommages? Nog te weinig vertrouwen om zelf met ideeën te komen? Misschien een andere oorzaak? Het belangrijkst vind ik dat de kwaliteit van de opdrachten gewaarborgd blijft. Eventuele doublures neem ik dan wel op de koop toe, maar ik hoop dat de crew geleidelijk alsnog met compleet nieuwe ingevingen en
visuals komt, met behoud van de huidige WIDM-kwaliteit.