Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 5035 keer)

Online Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #40 Gepost op: 29-11-2025, 23:03:49 »
Ja dat zijn écht bedragen van niks op zo'n productie. Klimaattechnisch vind ik daar eerder wat van. Maar die cameo's zorgen ook voor een mooie jubileumseizoensfeer.

Maar los daarvan wil ik kwijt dat ik het absoluut een topseizoen vind. Wellicht zelfs een vd sterkste seizoenen ooit. En ik ben kijker van het eerste uur.

Vorig jaar in Cambodja werd imo die stijgende lijn al ingezet. En nu overtoepen ze dat. Geweldige opdrachten met mooie lagen en humor. Een fanatastisch samengestelde kandidatengroep. In een jubileumseizoen mss makkelijker, maar de Cambodjagroep was ook al tof.

Ik merk dat ik écht weer uitkijk naae mijn wekelijkse portie widm, terwijl dat ook een heel aantal jaar weg is geweest. Chapeau aan alle makers  ::bravo::
You'll never walk alone

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #41 Gepost op: 29-11-2025, 23:16:35 »
Tot nu toe ben ik ook zeer tevreden hoe het gaat. De Pot-reset en afvallerloze aflevering met alle gevolgen van dien, waren een minpuntje, maar verder is het een heel goed seizoen.
Zeker de afgelopen aflevering was een goed voorbeeld. Uitstekende storytelling en locatie, kapel achter een boekenkast, topvonst!
En in mijn ogen werden jokers dit keer ook correct en zinvol toegepast. Geen directe keuze voor geld of joker, andere kandidaten hadden altijd invloed op het geld.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #42 Gepost op: 29-11-2025, 23:39:33 »
Ik vond dit één van de beste afleveringen van de afgelopen tien jaar ::bravo:: Het enige wat ik miste was een derde opdracht, maar de twee die er waren zaten sterk in elkaar. Een perfect opgezette cluedo-opdracht (mét geheime deur ::love::) en een opdracht waarbij de smaakpapillen, liegcapaciteiten en nieuwsgierigheid allemaal op de proef werden gezet.

Sowieso lijkt het erop dat veel van onze gebeden eindelijk worden verhoord. Minder biechten (al denk ik dat zo'n murder mystery zelfs helemaal zonder nog beter tot zijn recht komt), gevarieerde, haalbare en begrijpelijke opdrachten en daarbovenop nog een gelikte montage ::love:: Ik kijk meer casual dan ik eerdere jaren deed, maar ik geniet des te meer ::bravo::
...óf niet!

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 29-11-2025, 23:50:38 »
Die opdracht waarbij de smaakpapillen op de proef werden gesteld was natuurlijk een volledige kopie van wat we al bij de Belgische Mol hebben gezien. Maar ja: beter goed gejat van een ander dan slecht zelf verzonnen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #44 Gepost op: 29-11-2025, 23:56:13 »
Hulde voor deze aflevering  ::bravo::  goeie sfeer, goeie edit, veel van de spellen en de kandidaten gezien  ::ok::
Nu alleen nog wat meer Rik-voice over met uitleg en we zijn er bijna  ;D

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 30-11-2025, 00:08:05 »
Die opdracht waarbij de smaakpapillen op de proef werden gesteld was natuurlijk een volledige kopie van wat we al bij de Belgische Mol hebben gezien. Maar ja: beter goed gejat van een ander dan slecht zelf verzonnen.
Mee eens, alleen hadden ze bij De Mol 3 gangen waarbij het eerste ook pittig was en tweede extra zout als ik me niet vergis. Daar bleven als ik het goed heb 2 kandidaten over die nog een opdracht moesten doen waar ze moesten onderhandelen. Ik moet zeggen dat ik die opdracht met de onbekende enveloppen ook wel erg goed vond. Ik houd wel van dit soort psychologische spelletjes.

Offline Mol2024

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
« Reactie #46 Gepost op: 30-11-2025, 01:07:44 »
Ik vond dit één van de beste afleveringen van de afgelopen tien jaar ::bravo:: Het enige wat ik miste was een derde opdracht, maar de twee die er waren zaten sterk in elkaar. Een perfect opgezette cluedo-opdracht (mét geheime deur ::love::) en een opdracht waarbij de smaakpapillen, liegcapaciteiten en nieuwsgierigheid allemaal op de proef werden gezet.

Sowieso lijkt het erop dat veel van onze gebeden eindelijk worden verhoord. Minder biechten (al denk ik dat zo'n murder mystery zelfs helemaal zonder nog beter tot zijn recht komt), gevarieerde, haalbare en begrijpelijke opdrachten en daarbovenop nog een gelikte montage ::love:: Ik kijk meer casual dan ik eerdere jaren deed, maar ik geniet des te meer ::bravo::

Minder biechten?  ::bravo:: ::rofl::

Kijk als je wilt de cluedo opdracht nog een keer terug en tel de biechten even. Ik dacht juist; we zien meer biecht als opdracht

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 30-11-2025, 11:24:45 »
Kijk als je wilt de cluedo opdracht nog een keer terug en tel de biechten even. Ik dacht juist; we zien meer biecht als opdracht
Hoewel ik ook een bloedhekel (pun intented) aan biechten heb, is het bij deze opdracht wel iets anders volgens mij. Deze opdracht is eigenlijk een soort van aflevering van een misdaadserie. Dan is het niet gek dat je het denkproces volgt van de rechercheurs. Dan ligt het voor de hand dat zij dit zelf vertellen, bijvoorbeeld in een biecht achteraf.

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 6-12-2025, 19:57:00 »
De laatste paar seizoenen vind ik de afleveringen lekker wegkijken! Mijn grootste ergernis bij aardig wat seizoenen er net vóór betrof de platgeslagen en simpele opdrachten, maar over het algemeen vind ik ze nu best leuk. Ik heb het idee dat de crew extra aandacht besteedt aan de kwaliteit van de opdrachten en ook voldoende vaart in de afleveringen wil houden (Riks solo-tussenpraatjes komen in elk geval minder vaak voor).

Toch lijkt er onder de nieuwe regisseur sprake van een nieuwe ontwikkeling die mij tegenstaat: er wordt vaak leentjebuur gespeeld, niet alleen wat betreft de opzet van opdrachten, maar ook wat betreft de beeldtaal. Om drie voorbeelden van het laatste te geven: de outfit van de pop uit het streamingseizoen is gebaseerd op de pop uit de film M3GAN, de bewaker met het ledmasker uit seizoen 25 doet mij nogal denken aan degene met een soortgelijk masker uit de Netflixserie The Devil’s Plan, en de Twin Peaks-achtige Red Room die al gebruikt werd in de Vlaamse De Mol, komt vanavond wederom voorbij. Wat zou de reden zijn voor deze vrij duidelijke overnames? Tijdgebrek? Hommages? Nog te weinig vertrouwen om zelf met ideeën te komen? Misschien een andere oorzaak? Het belangrijkst vind ik dat de kwaliteit van de opdrachten gewaarborgd blijft. Eventuele doublures neem ik dan wel op de koop toe, maar ik hoop dat de crew geleidelijk alsnog met compleet nieuwe ingevingen en visuals komt, met behoud van de huidige WIDM-kwaliteit.

Online Eva.

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 6-12-2025, 21:55:06 »
Ik vind het echt een topseizoen!

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #50 Gepost op: 6-12-2025, 22:01:14 »
Ben ook heel blij met dit seizoen. Beter goed gejat dan.., dus ze mogen van mij voorlopig alle opdrachten van De Mol stelen, want het maakt WIDM eindelijk weer spannender en interessanter. Het niveau van de opdrachten was de laatste jaren teveel naar (slechte) kinder TV afgezakt. Volgend seizoen ook nog iets meer mysterie en duisternis hopelijk, maar het programma zit in de lift.

Online joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 6-12-2025, 22:11:14 »
Ik vond het een mooie aflevering qua opdrachten, erg genoten. Alleen qua storytelling vond ik de aflevering niet zo sterk: leuk om die mooie villa te zien maar dit had weinig toevoeging, de opdracht in het pretpark was vooral erg gezellig, waar kwam de 2500 euro bij de boomgaard opeens vandaan?, die gekke spiegelhokjes en dan die gekke eliminatie (dat lijkt een improvisatie te zijn, was er een locatie afgevallen ofzo?). Ik miste het waarom, het was geen logisch verhaal.

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 7-12-2025, 09:13:35 »
Qua storytelling kunnen ze nog wel wat verbeteren, maar qua opdrachten gaat het de goede kant op. Gisteren miste ik nog wel de infographics in het waterpark, het overzicht was ik een beetje kwijt.

Maar zeker één van de betere seizoenen van de laatste jaren, hopelijk houden ze dit vast en wordt het allemaal nog iets grimmiger. Het hoeft echt geen schoolreisje te zijn.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 7-12-2025, 09:18:09 »
Ook niet te grimmerig, want er kijken ook basisschoolkinderen na. Dan krijg je misschien zeurende ouders, die hierover klagen.

Ik vind het een geweldig seizoen. Super leuke groep, leuke locatie en opdrachten  :)

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 7-12-2025, 09:43:33 »
De laatste paar seizoenen vind ik de afleveringen lekker wegkijken! Mijn grootste ergernis bij aardig wat seizoenen er net vóór betrof de platgeslagen en simpele opdrachten, maar over het algemeen vind ik ze nu best leuk. Ik heb het idee dat de crew extra aandacht besteedt aan de kwaliteit van de opdrachten en ook voldoende vaart in de afleveringen wil houden (Riks solo-tussenpraatjes komen in elk geval minder vaak voor).

Toch lijkt er onder de nieuwe regisseur sprake van een nieuwe ontwikkeling die mij tegenstaat: er wordt vaak leentjebuur gespeeld, niet alleen wat betreft de opzet van opdrachten, maar ook wat betreft de beeldtaal. Om drie voorbeelden van het laatste te geven: de outfit van de pop uit het streamingseizoen is gebaseerd op de pop uit de film M3GAN, de bewaker met het ledmasker uit seizoen 25 doet mij nogal denken aan degene met een soortgelijk masker uit de Netflixserie The Devil’s Plan, en de Twin Peaks-achtige Red Room die al gebruikt werd in de Vlaamse De Mol, komt vanavond wederom voorbij. Wat zou de reden zijn voor deze vrij duidelijke overnames? Tijdgebrek? Hommages? Nog te weinig vertrouwen om zelf met ideeën te komen? Misschien een andere oorzaak? Het belangrijkst vind ik dat de kwaliteit van de opdrachten gewaarborgd blijft. Eventuele doublures neem ik dan wel op de koop toe, maar ik hoop dat de crew geleidelijk alsnog met compleet nieuwe ingevingen en visuals komt, met behoud van de huidige WIDM-kwaliteit.

Sinds de exit van sterkhouder Rick is de eindredacteur weer de bepalende figuur, zoals Anton dat ooit was. Charlotte zet de verhaallijn uit (zoals je op haar LinkedIn kunt lezen) en stuurt de mensen aan die de opdrachten bedenken.

Zij is de grote baas.

Kristof verfilmt het met zijn team. Hij bemoeit zich niet met het script, de opdrachten of de mol- en kandidatenselectie.

Ik ben geen fan van hem - los van z'n soms nu al hopeloos gedateerde "moderne" stijl. Ik denk echt af en toe: deze opdracht is niet goed in beeld gebracht. Een relatief makkelijk te regisseren opdracht als 5.2 is geen probleem; het ziet er allemaal gelikt uit. Maar zodra het lastiger wordt, komt het wat mij betreft niet echt uit de verf.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 7-12-2025, 10:51:33 »
Ik merk dat ik er niet doorheen kom en ben na 1,5 aflevering afgehaakt... de montage is zo ontzettend onrustig en de opdrachten zijn georkestreerde chaos. Het voelt als een continue ruis. En nog altijd om de 10 seconden is een biecht over wat de vorige 10 seconden getoond is. Ik merk niks van een nieuwe regisseur eigenlijk...

Ik denk dat ik het over een paar jaar nog een keer probeer om te kijken of men gedurfd heeft écht iets te veranderen, maar voor nu laat ik het maar voor wat het is.

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 7-12-2025, 11:09:59 »
Sinds de exit van sterkhouder Rick is de eindredacteur weer de bepalende figuur, zoals Anton dat ooit was. Charlotte zet de verhaallijn uit (zoals je op haar LinkedIn kunt lezen) en stuurt de mensen aan die de opdrachten bedenken.

Zij is de grote baas.

Kristof verfilmt het met zijn team. Hij bemoeit zich niet met het script, de opdrachten of de mol- en kandidatenselectie.

Ik ben geen fan van hem - los van z'n soms nu al hopeloos gedateerde "moderne" stijl. Ik denk echt af en toe: deze opdracht is niet goed in beeld gebracht. Een relatief makkelijk te regisseren opdracht als 5.2 is geen probleem; het ziet er allemaal gelikt uit. Maar zodra het lastiger wordt, komt het wat mij betreft niet echt uit de verf.

Thanks, mijn passage ‘onder de nieuwe regisseur’ kan inderdaad ten onrechte impliceren dat Kristof verantwoordelijk is voor alles. Hij meldde in het Molboekje 2025:

‘Van de serie in Oman heb ik – onder andere door enkele fictie-elementen – een doorlopende roadmovie gemaakt, in plaats van afgeronde afleveringen. Ook heb ik de beeldtaal wat aangepast. Rick was ook veel bezig met de inhoud van de opdrachten, ik ben vooral bezig met het beeld. Dat is anders, denk ik: we maken het programma nu als een film. De taakverdeling tussen mij en eindredacteur Charlotte Ravensbergen is helder: zij is – met de redactie – verantwoordelijk voor het script en de opdrachten, ik verfilm dat met de cameracrew. Zonder script heb je geen goede beeldtaal, die moeten elkaar versterken.’

Ik schaarde de keuze voor bijvoorbeeld de Red Room eerlijk gezegd wel onder de beeldtaal, maar misschien heeft Kristof hierin geen rol van betekenis gespeeld.

Online joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 7-12-2025, 11:22:50 »
Mede door bovenstaande passage vind ik de laatste aflevering jammer (zoals ik hierboven heb geschreven). Ik vond de opdrachten fantastisch, maar miste het verhaal en het waarom.

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 7-12-2025, 11:50:42 »
Thanks, mijn passage ‘onder de nieuwe regisseur’ kan inderdaad ten onrechte impliceren dat Kristof verantwoordelijk is voor alles. [...]

Ik schaarde de keuze voor bijvoorbeeld de Red Room eerlijk gezegd wel onder de beeldtaal, maar misschien heeft Kristof hierin geen rol van betekenis gespeeld.

Ah sorry, dan las ik dat inderdaad verkeerd. Ik snapte het al niet, omdat je altijd goed ingevoerd bent. Zou goed kunnen dat dat laatste uit Kristofs koker kwam.

Dacht dat ie zich sinds de streaming-editie helemaal niet meer met het script bezighield (toen die fictie-elementen inderdaad).

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 7-12-2025, 11:59:50 »
Eén steengoede aflevering, nl vorige keer, en de rest is matig want chaos.