Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 5155 keer)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
Wie verdenkt wie?
« Gepost op: 3-11-2025, 23:44:12 »
Wie verdenkt wie?

Afl.1
Loes noemt als enige Nathan.
Nathan zou door meer mensen genoemd moeten worden; hij was immers de ‘mol’ volgens de 9 winnaars.
Nathan is voor een mol een veilige keuze, hij zit minstens nog een aflevering in het spel.

Annemarie noemt Jurre
Jurre noemt Dennis.
Misschien dat dit de afvallers zijn? Eerst Annemarie, dan Jurre dan Dennis.
« Laatst bewerkt op: 7-11-2025, 14:34:27 door foxhunter »

Offline Liena

• Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #1 Gepost op: 9-11-2025, 12:36:09 »
Gebaseerd op Niet de Mol (afl.2):

Richard verdacht Nathan en Anne-Marie niet, maar uit wel verdenkingen naar Jurre.
+ hij kan ook op de rest gespreid hebben.
+ hij kan de antwoorden voor zijn mol niet hebben geweten.

Imanuelle verdacht Richard (iets te veel).
« Laatst bewerkt op: 11-11-2025, 00:29:18 door Liena »

Online annebeestje

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 11-11-2025, 12:53:23 »
Wie verdenkt wie?

Afl.1
Nathan zou door meer mensen genoemd moeten worden; hij was immers de ‘mol’ volgens de 9 winnaars.

Precies andersom. Nathan wordt door de winnaars aangewezen als "de mol", omdat als zij fout zitten er 1000 eur in de pot komt. Winnaars willen de pot spekken.
..0DATIE

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #3 Gepost op: 11-11-2025, 13:27:20 »
Precies andersom. Nathan wordt door de winnaars aangewezen als "de mol", omdat als zij fout zitten er 1000 eur in de pot komt. Winnaars willen de pot spekken.
Ik heb het idee dat je het over iets anders hebt.

De vraag van Rik is verwarrend.
Alsof hij vraagt de mol aan te wijzen.
Maar dat doet hij helemaal niet, hij vraagt of ze iemand willen aanwijzen.
Als ze een kandidaat aanwijzen dan verdienen de kandidaten +1000
Als de oud winnaars de mol is dan worden de kandidaten gestraft met -2000.
Per saldo is de opdracht: wijs iemand aan die zeker niet de mol is.

Omdat Nathan is aangewezen door de winnaars krijgt hij een vrijstelling.
De mol kan iemand met een vrijstelling in de test aanwijzen als mol, want dan hoef je niet te verklaren waarom je de test hebt overleefd.
Als mol wil je niet op een afvaller stemmen, want dan moet je uitleggen dat je toch door bent (al is het alleen aan het publiek). Als je als mol op Imanuelle had gestemd had je nu moeten uitleggen waarom je door bent.
Als je als mol stemt op Nathan met een vrijstelling, dan hoef je dat niet uit te leggen.
« Laatst bewerkt op: 11-11-2025, 13:29:08 door foxhunter »

Online annebeestje

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 11-11-2025, 16:35:58 »
De vraag van Rik aan de winnaars is voor ons beide duidelijk inderdaad.

Aha Dus jij redeneerde vanuit Loes die, in de rol van Mol, een veilige keuze maakt door Nathan in haar verdenking te noemen.
Dat zou zeker kunnen.
..0DATIE

Online Amethyst

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 12-11-2025, 10:56:36 »
In afl. 2 van Niet de Mol werd door Splinter wel heel erg benadrukt dat Richard Jurre verdacht vond - tot twee keer toe. Bovendien leek die eliminatie bedoeld om de kans op een onterechte afvaller te vergroten.

In afl. 2 van WIDM horen we van Nathan dat ie Merel niet verdenkt, en Sahil eigenlijk ook niet.

Nathan steekt z'n hand niet op bij 'de mol is een man'.

We zien Nathan (in een opvallend shot van alleen Dennis en hem) naar Kim staren bij de eliminatie.

Willen ze dat we denken (of weten) dat Nathan Kim verdenkt?
« Laatst bewerkt op: 16-11-2025, 14:19:06 door Amethyst »

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2025, 17:09:15 »
Aflevering 3

Jurre -
Merel - Jurre
Sahil - AM Merel
Kim - Nathan
Nathan -
AM -
Loes - Sahil

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 30-11-2025, 16:16:28 »
Nu Sahil is afgevallen ondanks een joker (met een goede kans dat hij vorige week al de slechtste was) en hij vrij consistent op Merel, Kim en AM heeft gezeten, kan er een kleine potloodstreep door die drie.

Blijven over Jurre, Loes en Nathan?

Obv het principe dat de makers altijd finalisten willen waarbij er 2 of 3 van hen niet kunnen worden uitgesloten is de meest waarschijnlijke finale die 3 (mochten we nog steeds een finale met 3 krijgen)?

Online Amethyst

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 30-11-2025, 16:22:43 »
Nu Sahil is afgevallen ondanks een joker (met een goede kans dat hij vorige week al de slechtste was) en hij vrij consistent op Merel, Kim en AM heeft gezeten, kan er een kleine potloodstreep door die drie.

Sahil zat in afl. 4 toch niet meer op Anne-Marie? Alleen op Merel en Kim, dacht ik.

Sterker nog, hij sluit haar na de eliminatie die er geen was helemaal uit.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 16:37:19 door Amethyst »

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 30-11-2025, 17:57:22 »
Sahil zat in afl. 4 toch niet meer op Anne-Marie? Alleen op Merel en Kim, dacht ik.

Ok, dat is logisch. Dus dan maakt Sahils afvallen Kim en Merel als mol onwaarschijnlijk.

Van Merel hebben we veel verdenkingen richting Loes gezien (en vice versa), dus een afvallen van Merel zou Loes bijna uitsluiten (en vice versa). Normaal gesproken zouden die dus alleen afvallen, als ze allebei de finale niet haalden (anders had de edit de verdenkingen meer weggepoetst). Ik neig ernaar dat ze beide finalist zijn, maar dat betekent dat de derde (of zelfs vierde) finalist op geen enkele manier uit te sluiten mag zijn. Nathan misschien?

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 30-11-2025, 22:05:07 »
Ik geloof als ik de finale geschiedenis van WIDM zie, dat Loes en Merel sws in de finale zitten.
We weten sinds aflevering 4 dat ze elkaar verdenken en Loes nam Merel al eerder mee.
Als Loes de mol is, twijfel ik als een andere kandidaat nog voor die tijd ontdekt dat ze het is, ik denk eerder dat iemand in de finale komt die Merel verdenkt.

Natuurlijk kan ook nog zijn dat als Loes de mol is, als de groep kleiner wordt, meer in beeld komt bij de rest.

Nu is alleen de vraag komen er 4 kandidaten in de finale of 3 kandidaten, ik twijfel nog.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2025, 22:14:27 door Mol1991 »

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 1-12-2025, 10:23:03 »

Bij nader inzien: als AM de mol is, is Sahil dus degene met het rode scherm in aflevering 4. Als hij in aflevering 4 op Kim, Merel en AM inzette en na het uitstel van executie concludeert dat AM het niet meer kan zijn (m.a.w. hij acht het onmogelijk dat hij een rood scherm had gekregen als AM de mol was) , maakt dat het onwaarschijnlijk dat AM de mol is.

Online Amethyst

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 1-12-2025, 11:00:33 »
Kan goed dat je gelijk hebt. Ik heb Sahils biechten nog eens teruggeluisterd en het zou inderdaad kunnen dat hij in afl. 4, naast Merel en Kim, ook over Anne-Marie heeft gespreid.

Hij zegt dat hij haar daarvoor nog niet had gestreept. Hij zegt niet dat hij nog over haar spreidde, maar die aanname kun je misschien wel doen. Lastig wel.

Online Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #13 Gepost op: 1-12-2025, 14:26:20 »
Ze maken er toch van "iedereen zit wel wat op Merel"... dus dat maakt haar altijd een goede niet uit te sluiten finaliste. Ik zou wel Kim uitsluiten als mol. Jurre kon best wel eens ook de finale halen doordat Sahils conclusie was dat Jurre of de mol was of niet, en dat zeg je niet als je al met hem in het Afvallershotel hebt gezeten.

De kans van een finale met 4 is wel groot nu. Loes, Jurre, Merel en.... ik gok dan maar Nathan. Anne Marie er nu uit en Kim de volgende keer.
Onderschrift van blondine=mol gewoon altijd laten staan

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 1-12-2025, 14:26:33 »
Aflevering 5
Sahil ligt uit het spel

Jurre: ?
Sahil: ?
Annemarie: Jurre
Nathan: Anne Marie
Kim: Sahil
Merel: Loes
Loes: Merel

Online Marimol

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 2-12-2025, 10:03:09 »
Kan goed dat je gelijk hebt. Ik heb Sahils biechten nog eens teruggeluisterd en het zou inderdaad kunnen dat hij in afl. 4, naast Merel en Kim, ook over Anne-Marie heeft gespreid.

Hij zegt dat hij haar daarvoor nog niet had gestreept. Hij zegt niet dat hij nog over haar spreidde, maar die aanname kun je misschien wel doen. Lastig wel.

Dit zijn de overwegingen van Sahil tijdens de onderhandelingen in aflevering 4. Dus na de test.

Anne-Marie en ik worden allebei verdacht. Dus het zou hen alleen maar goed uitkomen...als één van ons zou afvallen. Dat is één verdachte minder. Ze zouden de eliminatie door moeten laten gaan. Dat is wat ik denk. Want dan kan ik hopelijk Anne-Marie afstrepen. Of is Anne-Marie de Mol...en heb ik gewoon de test als slechtste gemaakt?

Nee, de Mol zit bij de groep..die over ons lot bepaalt.Nathan is het niet.Jurre ook niet. Loes ook niet. Kim en Merel, daar heb ik op gespreid Of ben ik veel te snel met het wegstrepen van Loes, Nathan en zelfs Jurre?

Ik hoor daarin veel twijfel. Anne-Marie en Merel verdacht hij na de flitsopdracht, Kim hield hij sinds de vaten opdracht in de gaten. Bij het Cluedo spel zat hij in het groepje met Kim en Merel. Later was hij met Nathan en Merel toen Merel de verborgen deur vond. Loes vond de verkeerde locatie. Bij het diner moesten Loes, Jurre en Kim van tafel en bleef Sahil over met Merel, Nathan en Anne-Marie. Anne-Marie die er voor zorgde dat er geen geld verdiend werd.

De twijfel en de opdrachten in aflevering 5 kan zomaar zijn stemgedrag hebben veranderd...bovendien zette hij tegen zijn gewoonte in de joker in. Dat geeft wel een beeld van zijn onzekerheid over zijn verdachten.

Van Anne-Marie weten we alleen dat ze in  aflevering 1 Jurre genoemd heeft, daarna zet ze in op 3 personen. Nu in aflevering 5 komt Jurre er weer bij. Het kan ook heel goed dat Anne-Marie verkeerd zat en een rood scherm had in aflevering 4. Haar verdenkingen worden niet voor niets vaag gehouden.
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 10:04:59 door Marimol »

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 2-12-2025, 10:08:59 »
Of ze houden het vaag bij Anne-Marie, omdat ze al heel snel de mol ontdekt heeft.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 2-12-2025, 10:37:53 »
In het officiële wie verdenkt wie overzicht staat bij Sahil in aflevering 5 Kim en Merel. Waarom is dat en wordt er hier een vraagteken aangebracht?

Ik zie in niets aan Sahils gedrag dat de vorige ronde hem aan het twijfelen heeft gebracht. Sterker nog, hij kiest een groepje uit met Kim en Merel. Het is doorgaans zeldzaam dat kandidaten plots op andere gedachten worden gebracht zonder dat daar tekenen voor zijn, zelfs na een ongebruikelijke executie. En als dat gebeurt en de kandidaat dan afvalt, is het overwegende gevoel vaak spijt van die last minute beslissing en daar zien we niets van bij Sahils exitgesprek of bij Niet de mol. Kim en Merel (vooral Kim) deden voldoende om Sahils verdenkingen te bevestigen deze aflevering.

Maar goed, het is niet onmogelijk dat hij van tactiek veranderd was. Afleidingen op basis van wie-verdenkt-wie zijn op waarschijnlijkheid gebaseerd en niet zekerheden. Maar ervaringen uit het verleden leren dat die afleidingen doorgaans betrouwbaarder zijn dan andere tactieken. 

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #18 Gepost op: 2-12-2025, 11:07:30 »
Sahil biecht over Kim en Merel.
Daarna ontdekt hij samen met Merel de kapel achter de bibliotheek, waar Merel Kim aan de telefoon riep tijdens het nepgesprek van Sahil en AM. Logischerwijs zal hij hierdoor Merel minder verdenken. Merel is goed bezig. Logischerwijs verdenkt hij Kim nu meer. Maar Sahil is nogal wispelturig. Zeg het maar.

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 2-12-2025, 14:22:56 »
In het officiële wie verdenkt wie overzicht staat bij Sahil in aflevering 5 Kim en Merel. Waarom is dat en wordt er hier een vraagteken aangebracht?

Ik zie in niets aan Sahils gedrag dat de vorige ronde hem aan het twijfelen heeft gebracht. Sterker nog, hij kiest een groepje uit met Kim en Merel. Het is doorgaans zeldzaam dat kandidaten plots op andere gedachten worden gebracht zonder dat daar tekenen voor zijn, zelfs na een ongebruikelijke executie. En als dat gebeurt en de kandidaat dan afvalt, is het overwegende gevoel vaak spijt van die last minute beslissing en daar zien we niets van bij Sahils exitgesprek of bij Niet de mol. Kim en Merel (vooral Kim) deden voldoende om Sahils verdenkingen te bevestigen deze aflevering.

Maar goed, het is niet onmogelijk dat hij van tactiek veranderd was. Afleidingen op basis van wie-verdenkt-wie zijn op waarschijnlijkheid gebaseerd en niet zekerheden. Maar ervaringen uit het verleden leren dat die afleidingen doorgaans betrouwbaarder zijn dan andere tactieken.

Omdat Sahil niet zegt op wie hij de test invult.