Poll

Wie is de Kroongetuige

Bo
2 (4.7%)
Fred
13 (30.2%)
Birgit
28 (65.1%)

Totaal aantal stemmen: 43

Auteur Topic: [KG] Wie is de Kroongetuige?  (gelezen 12201 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #60 Gepost op: 6-11-2018, 14:06:20 »
Ik ga toch weer terug naar Fred. Die hint van de appel zou trouwens ook op Fred kunnen slaan, want die vallende appel zien we meteen nadat Loretta zegt "Ik heb je door Fred". Het feit dat we nu weer een appel bij Birgit zien, zou ook de vorige hint kunnen neutraliseren: blijkbaar heeft Birgit iets met appels.

Naast het vreemde gedrag met de Blackberry is Fred ook uiterst verdacht bij het zoeken naar de verdachte.
De kaart geeft duidelijk aan dat de verdachte in het enige grote gebouw zit. Links ervan ligt ook nog een L-vormig gebouw waar Vivienne op wijst. Aan de weg kun je ook heel duidelijk zien waar de ingang van dit grote gebouw is. Het is duidelijk dat ze vanaf de ingang rechtdoor moeten en dan links, wat Vivienne dan ook terecht opmerkt. Ze  lopen rechtdoor een trap op en dan weer rechtdoor een trap naar beneden. Meteen hierna horen we de volgende dialoog.
Fred: ander gebouw.
Kluun: hoe weet je dit zeker.
Fred: hier zit ie toch niet.
Ze hebben nog in geen enkele kamer gekeken, dus hoe weet je of hij hier zit? Op het moment dat Fred bijna op weg is naar de uitgang heeft Vivienne de verdachte gevonden door hier en daar wat deuren open te maken. #zoeken.

Kijk ook nog even terug naar het fragment nadat Monic de uitslag bekend heeft gemaakt en ze weer een succes kunnen vieren (na het Starsky en Hutch verhaal van Loretta).
Vivienne, die al meteen na de uitslag haar hoofd naar links draaide naar Fred, om zijn reactie te peilen, zegt dan:
"Je moest er wat mapjes voor omver gooien, maar dan heb je ook wat (grote grijns)".
Blijkbaar heeft Vivienne toch de Blackberry op de tafel zien liggen en ook dat Fred deze achter hield om hem later plotseling te vinden (zie een eerdere post van mij).
« Laatst bewerkt op: 6-11-2018, 14:08:32 door MartinJ »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #61 Gepost op: 13-11-2018, 22:08:13 »
Bootje. Niet briljant onderbouwd (het is tenslotte geen WIDM), maar al sinds aflevering 1 geen tegenargumenten ontdekt.
...óf niet!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #62 Gepost op: 13-11-2018, 22:21:05 »
Bo 6 (20%)
kluun2 (6.7%)
Loretta 2 (6.7%)
Vivienne 4 (13.3%)
Viggo2 (6.7%)
Fred3 (10%)
Birgit 11 (36.7%)

even op nul gezet
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #63 Gepost op: 13-11-2018, 22:29:08 »
Viggo is er al uit ;D
(Heb m even uit de poll gehaald)

Verder Birgit gestemd. Hints (die hopelijk geen hints zijn), mooie uiteenzetting van Moedermol en ik kan geen acties bedenken die haar uitsluiten. En bij de rest die erin zit wel.

Overigens hoop ik van harte dat ik het fout heb.  :D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #64 Gepost op: 14-11-2018, 14:32:20 »
Verder Birgit gestemd. Hints (die hopelijk geen hints zijn), mooie uiteenzetting van Moedermol en ik kan geen acties bedenken die haar uitsluiten. En bij de rest die erin zit wel.
Ik kan helaas ook geen acties bedenken die Birgit uitsluiten. Dat heb ik ook met Fred, mijn hoofdverdachte. Voor de rest eet ik mijn hoed op als die het is.
Als Birgit de KG is dan snap ik niet waarom dat de regie het er niet bij laat als Kluun in de biecht vertelt dat de reactie van Fred niet echt blij was toen bleek dat ze toch de juiste envelop hadden opengemaakt. Alle kijkers lekker op Fred, die het toch niet blijkt te zijn. Waarom laten ze Birgit nu zeggen dat de KG (zij dus zelf in dat geval) tot nu toe super goed heeft gespeeld, die gaat zich nu toch ook niet laten kennen. Dus misschien toch Birgit.

Als Birgit wil dat ze de verkeerde envelop open trekken, dan snap ik niet waarom ze tegenstribbelt als Vivienne voorstelt om alvast de envelop B open te maken. Ook horen we hierna een opmerking van Fred, die in de auto achter het stuur zit, met Birgit als kaartlezer: dit had sneller gekund (...) als we meteen goed waren gereden.
Hieruit maak ik op dat Birgit de verkeerde aanwijzingen heeft gegeven. Waarom zou ze dit dan doen. Dit maakt haar verdacht in de ogen van Fred, die er natuurlijk vanuit gaat dat ze de juiste envelop (B) moeten nemen. Ze zou dan ook sowieso zo snel mogelijk een bevestiging willen geven aan Vivienne en de rest om envelop B open te maken.

Toch blijft Birgit aan me knagen.
Wat hier nog nergens genoemd is de reactie van Birgit in de oude staalfabriek waar ze Olov moeten opsporen. Op een zeker moment zegt Fred, zonder dat ze nog maar één kamer hebben open gemaakt: we moeten ergens anders zoeken want hier zit ie niet (anders hadden we hem wel gezien). Birgit pakt er dan de kaart bij en als je heel goed kijkt dan zie je dat ze op de kaart wijst naar een "uitstulping" die er zou moeten zijn op de plek waar ze zitten, maar niet zien. Hiermee de theorie van Fred ondersteunend dat ze niet goed zitten, wat wel het geval is, want enkele ogenblikken later maakt Viev een paar deuren open en vindt zo Olov.

In WIDM is dit een beproefde tactiek van de Mol. Zelf geen foute voorstellen doen om geen verdenking op je te laden, maar zodra iemand met een verkeerd plan komt, meteen dit plan steunen.

Long story short: Birgit of Fred.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #65 Gepost op: 14-11-2018, 15:17:42 »
Tja die regie.......het zal mij niets verbazen als Fred en Loretta het tot de laatste aflevering schoppen.

Het tegenstribbelen  van Birgit om enveloppe B  open te trekken ( geef ons nog 2 minuten)en mogelijk verkeerd te zijn gereden zie ik als tijdrekken. Als ze te laat de enveloppe hadden opengemaakt hadden ze geen letter verdiend.

Kluun wilde echter niet meer wachten.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #66 Gepost op: 14-11-2018, 17:03:48 »

Het tegenstribbelen  van Birgit om enveloppe B  open te trekken ( geef ons nog 2 minuten)en mogelijk verkeerd te zijn gereden zie ik als tijdrekken. Als ze te laat de enveloppe hadden opengemaakt hadden ze geen letter verdiend.


Tel daarbij op dat Birgit bij binnenkomst meteen zegt te hopen dat ze niet gewacht hebben met het openmaken; daar straalt net iets teveel fanatisme uit en je kan er alle kanten mee op als kroongetuige : z.g. blij doen als ze het wel gedaan hebben en anderen de schuld geven als ze het niet gedaan hebben.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #67 Gepost op: 22-11-2018, 20:46:05 »
Ik merk dat het mij eigenlijk niet zoveel uit maakt wie het is. Ik vind de opdrachten en verhaallijn veel interessanter.
🜃

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #68 Gepost op: 22-11-2018, 21:20:20 »
Ik merk dat het mij eigenlijk niet zoveel uit maakt wie het is. Ik vind de opdrachten en verhaallijn veel interessanter.
Eens ::jaja:: Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms meer geniet van de Molseries buiten de reguliere WIDM (Junior, De Mol, Kroongetuige), volgens mij omdat ik bij WIDM nét iets te diep in de stof zit om er gewoon van te genieten. Tegelijkertijd vind ik het ook weer saaier een verdachte te kiezen als ik er niet grondig over heb nagedacht. De charme zit 'm ook juist in het speurwerk natuurlijk ;D Maar Kroongetuige is een heerlijke tegenhanger om gewoon naar te kijken ::bravo:: Wat mij betreft weten ze zich goed te onderscheiden en inderdaad de dramascènes zijn misschien nog wel het boeiendst :)

On-topic: Ik vind Birgit steeds meer misschien toch wel echt de Kroongetuige.
...óf niet!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #69 Gepost op: 25-11-2018, 00:45:07 »
Ik merk dat het mij eigenlijk niet zoveel uit maakt wie het is. Ik vind de opdrachten en verhaallijn veel interessanter.

Wat denken jullie van de verhaallijn?

Waarom heeft Charlie Petersson Gatsby als bijnaam?
Is hij vernoemd naar Jay Gatsby personage uit The great Gatsby?
Er zijn wel overeenkomsten.
Per noemde Gatsby de knappe vreemdeling.
Hoe raakte Gatsby in Köping verzeild? Kwam dat door de erfenis? Hoe is zijn vader overleden? Er mist nog een buisje gif....Wat is er met zijn fascinatie voor vrouwen met pareloorbellen?  Wat was de rol van zijn vader in Köping? Waarom hebben Theresa en Per zo'n hekel aan Gatsby?
Voor wie doet Johanna zaken met Gatsby? Wie is Sebastian? Het kind in de wandelwagen bij Bram?

Op welke tijdstippen heeft Anna telefonisch contact gehad met Theresa, Gatsby en Gabriëlla op de ochtend van haar overlijden? Is er een tijdstip van overlijden vastgesteld? Wat heeft Gatsby gedaan tussen 11.00 uur en 13.00 uur. Waarom is er een zonnebril van Theresa gevonden op de plaats waar Anna gevonden is? ( bewijsstuk D)

Kortom Gatsby is een centraal figuur, niet alleen vanwege zijn bezitiingen maar ook omdat er van alle personages lijntjes naar Gatsby lopen...
« Laatst bewerkt op: 25-11-2018, 00:49:13 door Moedermol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #70 Gepost op: 25-11-2018, 11:39:45 »
Wat denken jullie van de verhaallijn?

Waarom heeft Charlie Petersson Gatsby als bijnaam?
Is hij vernoemd naar Jay Gatsby personage uit The great Gatsby?
Er zijn wel overeenkomsten.
Per noemde Gatsby de knappe vreemdeling.
Hoe raakte Gatsby in Köping verzeild? Kwam dat door de erfenis? Hoe is zijn vader overleden? Er mist nog een buisje gif....Wat is er met zijn fascinatie voor vrouwen met pareloorbellen?  Wat was de rol van zijn vader in Köping? Waarom hebben Theresa en Per zo'n hekel aan Gatsby?
Voor wie doet Johanna zaken met Gatsby? Wie is Sebastian? Het kind in de wandelwagen bij Bram?

Op welke tijdstippen heeft Anna telefonisch contact gehad met Theresa, Gatsby en Gabriëlla op de ochtend van haar overlijden? Is er een tijdstip van overlijden vastgesteld? Wat heeft Gatsby gedaan tussen 11.00 uur en 13.00 uur. Waarom is er een zonnebril van Theresa gevonden op de plaats waar Anna gevonden is? ( bewijsstuk D)

Kortom Gatsby is een centraal figuur, niet alleen vanwege zijn bezitiingen maar ook omdat er van alle personages lijntjes naar Gatsby lopen...
Ik vind de verhaallijn beter dan die van vorig jaar.
Volgens mij heeft alles te maken met deze Sebastian, die claimt dat hij aan de vader van Gatsby verwant is en aanspraak wil maken op het familiefortuin (half Koping) en blijkbaar iets van Gatsby wil waarvoor de deadline al is verstreken. Valt deze deadline misschien samen met de dood van Anna Blix? Was Anna Blix misschien familie van Sebastian? Gatsby zegt ook dat niet alleen Sebastian kan opvliegen, maar ook zijn hele familie. Er zijn hier dus nog meer personen bij betrokken.
Één van deze familieleden zou Gabriella DiZazzo kunnen zijn (zie hiervoor ook het topic "Wat is het wachtwoord").

Wat ik ook niet begrijp is dat Anna, volgens Per, dood moest omdat hij (de ex van Anna) vreemd ging met Theresa. Het was niet omdat hij vreemd ging, maar met wie hij vreemd ging. Waarom wordt de ex van Per vermoord als Per vreemd gaat en niet Per zelf?

Wie had er belang bij dat Per vreemd ging met Theresa. Je zou zeggen Ronnie, want hij was immers van plan om met Theresa te trouwen.
Verder vraag ik mij af of dit huwelijk tussen Ronnie en Theresa wel uit liefde is, maar een andere reden heeft. Mogelijk heeft dit te maken met het al dan niet aanspraken maken op het vermogen van Gatsby?

Maar dat Gatsby er mee te maken heeft staat voor mij wel als een paal boven water. Niet voor niets is ook de mansion van Gatsby een locatie in de Kroongetuige app. Heb deze app pas gisteren kunnen installeren. Heeft iemand nog aanwijzingen gevonden via deze app?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #71 Gepost op: 25-11-2018, 12:02:27 »
ik vind de app wel leuk gemaakt, maar ik merk dat ik niet fanatiek (of goed ;D) genoeg ben om alle spelletjes tot een goed einde te brengen. Aanwijzingen zie ik er al helemaal niet in.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #72 Gepost op: 25-11-2018, 17:11:31 »
Ik vind de verhaallijn ook beter dan vorig jaar. Vorig jaar was het zo voorspelbaar dat ik mijn eigen verhaal erbij fantaseerde omdat ik dacht dat een krimi toch verrassende plots zou moeten hebben....Dit jaar probeer ik me bij de feiten te houden maar er zijn wel erg veel vragen en losse eindjes nu.

De zin: "Anna is er niet meer omdat het er niet om ging dat Per iets met iemand anders had maar dat het er om ging wie dat was. Per zegt:" Theresa en ik...... " intrigeert  mij ook. Hebben Per en Theresa iets gezien of ontdekt?

Als Theresa vreemd ging met Per dan zou Anna toch ook woedend moeten zijn op haar beste vriendin maar er is nog wel gebeld met de telefoon van Anna  naar Theresa op de ochtend van overlijden.

Er is ook iets vreemds met de tijden rondom de moord: Anna werd  rond  13.00 uur gevonden, Per 's auto reed om 12.34 op weg A naar het meer. Daar zit maar weinig tijd tussen. Op dezelfde rare tijd 12.34 was Per in Amsterdam.Wanneer is Per naar Amsterdam vertrokken?

We weten ook weinig over Anna, sinds wanneer werd ze vermist? en waarom? Kwam ze niet op dagen bij de afspraak met de kapster? Heeft ze op 18 augustus wel zelf gebeld met haar telefoon? Wanneer is ze voor het laatst gezien op haar werk? Waarom dacht men aan zelfmoord? De outfit waarin ze gevonden is is dezelfde als op de foto van 16 augustus en de andere foto's die in de leader te zien zijn. De datum  16 augustus is er door Gatsby handmatig opgeschreven, wil hij hiermee iets verbergen?

De app vind ik ook leuk, sommige opdrachten mislukten omdat ik  te snel ergens op klikte en ik heb niet alle schuifpuzzels kunnen maken maar er zijn ook schuifpuzzels gelukt. Of er aanwijzingen inzitten weet ik niet. Wel is me opgevallen dat in het aankondigingsfilmpje op FB een roze zonnebril uit het gras werd gehaald en als bewijsstuk D is aangemerkt. Een foto hiervan hangt in het politiebureau. Eén van de schuifpuzzels in de app was een  foto van Anna en Theresa, op deze foto draagt Theresa een roze zonnebril. Verder zijn er filmpjes in de app. o.a. van Monic waarin ze steeds zegt  dat het fijn is dat je er weer bent en dan iets cryptisch zoals: "Je moet stevig in je schoenen staan" (2X) of "Je moet diep graven". Geen idee of dat iets betekent.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #73 Gepost op: 26-11-2018, 13:42:34 »
De zgn eigenaar van de trouwlocatie van Ronnie en Theresa vertrouw ik ook niet. Het is iig een acteur en het is denk ik niet toevallig dat Johanna serveert op de bruiloft. Hij zit er teveel bovenop als de rechercheurs op de locatie zijn. Dat was al bij de opdracht waarbij Viggo, Vivienne en Kaj een naam en   foto moesten  inleveren maar ook in de laatste aflevering houdt hij Loretta,Bo en de auto van Gatsby in de gaten.

Ik heb eens rondgeneusd op de website en FB pagina van Kungsorstorp Hotell & Konferens maar kom  nergens Patrick tegen. De eigenaren zijn Johan en Thomas.


Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #74 Gepost op: 26-11-2018, 14:56:30 »
Kan de dood van Anna een vergismoord zijn? Gatsby heeft nog een fotosessie met haar gedaan, heeft zij een flesje drinken van hem gekregen dat zij pas later heeft opgedronken, dat eigenlijk voor hem bedoeld was?

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #75 Gepost op: 26-11-2018, 22:40:43 »
Kan de dood van Anna een vergismoord zijn? Gatsby heeft nog een fotosessie met haar gedaan, heeft zij een flesje drinken van hem gekregen dat zij pas later heeft opgedronken, dat eigenlijk voor hem bedoeld was?

Dit zou weleens kunnen! Goed bedacht!
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #76 Gepost op: 26-11-2018, 22:47:26 »
Laatste stemronde ::bravo::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #77 Gepost op: 26-11-2018, 22:47:59 »
Birgit ::jaja::

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #78 Gepost op: 27-11-2018, 00:18:32 »
Als Loretta het is, dan eet ik een hele Suzuki Vitara op.  :-X

Wat een opluchting! En toch ook jammer..  ::jaja::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #79 Gepost op: 27-11-2018, 07:03:53 »
Waarom zegt Theresa tegen de KG dat hij/zij Jonas om hulp moet vragen? Zit Jonas hierachter? Hij wist van het gif.

Bleef Birgit daarom in de bowlingbaan naast Jonas zitten en bleef ze hem alleen maar aankijken met de enveloppe in haar handen? Kende ze hem?

Zat Jonas achter Gatsby aan? Wat heeft dat met Anna te maken? Heeft Theresa de sleutel aan Jonas gegeven of zelf ook het 2e buisje gepakt?

Afijn volgende week zullen we het weten ::rofl::