Poll

Wie is de Kroongetuige

Bo
2 (4.7%)
Fred
13 (30.2%)
Birgit
28 (65.1%)

Totaal aantal stemmen: 43

Auteur Topic: [KG] Wie is de Kroongetuige?  (gelezen 12302 keer)

Offline sjoeter

  • Forumlid
  • Aan de andere kant...
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #80 Gepost op: 27-11-2018, 09:57:31 »
Ja het verhaal laat veel open eindjes achter. Er is een aantal opvallende zaken die volgens mij direct te linken zijn aan de moord(poging):

- De sleutel van de kluis met gif die uit de kleding van Theresa en Ronnie tevoorschijn komt (moordwapen). Theresa stopte eerder iets in de blauwe overal van Ronnie in de achterbak van een auto (deze sleutel? En zo ja, waarom?)
- De auto van Per die gezien is rond het tijdstip van de dood van Anna, terwijl hij zelf in Amsterdam is. Aangezien de rechercheurs in de auto van Per een oorbel vonden, neem ik aan dat Anna in deze auto heeft gereden. De oorbel werd gevonden bij de bijrijdersstoel, dus wie reed de auto?
- Johanna heeft de moordpoging op Gatsby gedaan uit naam van iemand anders. Wellicht dat dit te maken heeft met 'Sebastiaan', die als gevaarlijk wordt beschouwd en als mogelijke erfgenaam op geld uit is.

Alles overdenkend weten we eigenlijk vrij weinig van Anna. En daarom zou het me inderdaad niet verbazen als deze moord een vergissing blijkt, al zou ik dat wel een anti-climax vinden. Toch denk ik dat Theresa nog een verborgen agenda heeft. Zij is een van de weinige personen met een directe relatie met zowel Anna (vriendin en door affaire met Per) als Gatsby (die ze niet mag). Ik ben heel benieuwd naar de ontknoping!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #81 Gepost op: 27-11-2018, 16:11:44 »
Ik ben ook heel benieuwd naar het hele verhaal en het motief, zeker nu we al met bij 100% zekerheid weten dat het wachtwoord FABRIEKSARBEIDSTER is (ontzettend knap gevonden door Moedelmol). Het gaat hier om een staalfabriek en wellicht staat hier nog wel een machine waarmee je een zelfgemaakte sleutel kan namaken. De sleutel van de kluis met het gif kan ook zijn nagemaakt in bij het autobedrijf waar Ronnie werkt.

Als het een vergismoord blijkt te zijn, dan weet ik wel wie de dader is: Per. Per Ongeluk  ::rofl::.
Maar begrijp ik nu goed dat ze al hebben weggeven dat Theresa de dader is, omdat zij belt met de kroongetuige, die moet regelen dat ze meer tijd krijgt door eventueel Jonas in te schakelen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #82 Gepost op: 27-11-2018, 18:00:39 »
Ik denk meer aan de beddenfabriek waar Theresa werkt.

Als de winnaar het ww ontrrafelt is daarmee ook de dader ontmaskerd en wordt dan gearresteerd. Het ww is dus een rechtstreekse  verwijzing naar de dader.

Als het niet geraden wordt gaat de dader vrijuit en het geld naar de kroongetuige.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #83 Gepost op: 27-11-2018, 20:44:16 »
Ik denk meer aan de beddenfabriek waar Theresa werkt.

Als de winnaar het ww ontrrafelt is daarmee ook de dader ontmaskerd en wordt dan gearresteerd. Het ww is dus een rechtstreekse  verwijzing naar de dader.

Als het niet geraden wordt gaat de dader vrijuit en het geld naar de kroongetuige.
Ik heb even niet goed opgelet denk ik, maar hoe weten we dat Theresa in een beddenfabriek werkt?
Wat ik ook nog raar vond is dat Olov uiteindelijk vertelt tegen Jonas waar hij Theresa vermoedelijk kan vinden. Zij had namelijk gezegd dat ze na het huwelijk op bezoek ging naar haar moeder. Maar die is toch een paar jaar geleden overleden. Jonas zegt dan iets als: "ik wist niet dat Theresa praat met". Bedoelde hij hiermee het kerkhof? Leeft haar moeder nog wel en is dit een andere moeder dan we denken?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #84 Gepost op: 27-11-2018, 20:59:45 »
Ik heb even niet goed opgelet denk ik, maar hoe weten we dat Theresa in een beddenfabriek werkt?
Wat ik ook nog raar vond is dat Olov uiteindelijk vertelt tegen Jonas waar hij Theresa vermoedelijk kan vinden. Zij had namelijk gezegd dat ze na het huwelijk op bezoek ging naar haar moeder. Maar die is toch een paar jaar geleden overleden. Jonas zegt dan iets als: "ik wist niet dat Theresa praat met". Bedoelde hij hiermee het kerkhof? Leeft haar moeder nog wel en is dit een andere moeder dan we denken?

Anna en Theresa zijn (jeugd)vriendinnen en collega's Zij werken beiden bij de beddenfabriek Hästens. In aflevering 1 vertelt Monic dat Anna voor het laatst is gezien op haar werk bij Hästens. Theresa hebben we zelfs in de fabriek Hästens gezien in een filmpje in de app. Een collega vraagt haar of ze opziet tegen de bruiloft en Theresa loopt (met reclameshirt) langs een fotogalerij met medewerkers van Hästens

Volgens mij is de moeder van Theresa nog niet zo lang geleden overleden. Ze is iig overleden. Olov heeft gespeecht op haar begrafenis. Theresa was van plan na de bruiloft naar de begraafplaats te gaan. Dat is niet zo vreemd, wordt wel vaker gedaan of een bezoek aan zieke familieleden die de bruiloft niet kunnen bijwonen. Ik heb de app opdrachten van deze week nog niet gedaan maar er zit een opdracht bij op de begraafplaats heb ik gelezen.( Met tekst op de grafsteen)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #85 Gepost op: 27-11-2018, 21:20:10 »
Waarom zegt Theresa tegen de KG dat hij/zij Jonas om hulp moet vragen? Zit Jonas hierachter? Hij wist van het gif.

Bleef Birgit daarom in de bowlingbaan naast Jonas zitten en bleef ze hem alleen maar aankijken met de enveloppe in haar handen? Kende ze hem?


De rol van Jonas is opvallend, onze kroongetuige heeft een helper.......
Als de kopie van de sleutel uit Ronnie"s overal valt belt de KG naar  dader Theresa om haar te waarschuwen..

gesprek: ( eenzijdig, we horen alleen Theresa
De KG belt met Theresa.
Theresa vraagt wat er zo dringend is.
Die hebben we in het hotel achtergelaten is dat een probleem?
Wat ontzettend stom, Kun je er nog iets aan doen?
Zoeken jullie Ronnie ook?Die heeft hier niks mee te maken.
Ik weet dat dat goed voor me is maar op deze manier wil ik dat niet.
Ik zit in de problemen he. Probeer tijd te winnen.
Als het misloopt. Zet Jonas dan in. Jullie verzinnen wel wat.
 Ik moet ophangen bedankt voor de hulp.

In de vooruitblik van volgende week zien we Ronnie en Jonas op de parkeerplaats ( bij de begraafplaats). Jonas vraagt om een ogenblik en belt het bureau. Birgit rent naar de telefoon en hoort van Jonas dat hij weet waar Ronnie en Theresa zijn. Vervolgens zien we Ronnie alleen in de auto wegrijden en Birgit en Bo rennen er achter aan. Jonas gaat bij Fred in de auto en Bo en Birgit stappen hier ook bij in waarna de achtervolging wordt ingezet.

Olov en Theresa zijn nergens te bekennen.....Hebben Jonas en de Kroongetuige een list verzonnen om Olov en Theresa te laten ontsnappen?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #86 Gepost op: 27-11-2018, 22:35:15 »
Ik blijf - geheel tegen de stroom in - toch op Bo zitten.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #87 Gepost op: 28-11-2018, 08:26:52 »
De rol van Jonas is opvallend, onze kroongetuige heeft een helper.......

Waarom zou Jonas dit doen?

1. In aflevering 1 zien we dat Jonas naar Olov belt om te vertellen dat het gif van Olov in het lichaam van Anna gevonden is. Hij maakt een opmerking dat er na al die jaren weer iets met het gif aan de hand is. Olov en Jonas hebben een gezamenlijk verleden wat betreft het gif en dat moet geheim blijven. Olov heeft Theresa ook niets verteld over het gif in Anna's lichaam. Olov enJonas hebben een gesprek in het hotel bij het aankomstvliegveld van de rechercheurs

2. Op de grafsteen van de moeder van Theresa staat een naam ( Evaline) geboorte- en overlijdensjaar( 1969 - 2005) en de tekst geliefde, moeder.en zus. Is de moeder van Theresa de zus van Jonas en beschermt Jonas zijn zwager en nicht? Heeft het overlijden van de moeder iets met het gif uit het verleden te maken?

De gesprekken die Jonas met Olov heeft zijn geen gesprekken van een politieman in functie m.i.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #88 Gepost op: 28-11-2018, 12:31:05 »
Waarom zou Jonas dit doen?

1. In aflevering 1 zien we dat Jonas naar Olov belt om te vertellen dat het gif van Olov in het lichaam van Anna gevonden is. Hij maakt een opmerking dat er na al die jaren weer iets met het gif aan de hand is. Olov en Jonas hebben een gezamenlijk verleden wat betreft het gif en dat moet geheim blijven. Olov heeft Theresa ook niets verteld over het gif in Anna's lichaam. Olov enJonas hebben een gesprek in het hotel bij het aankomstvliegveld van de rechercheurs

2. Op de grafsteen van de moeder van Theresa staat een naam ( Evaline) geboorte- en overlijdensjaar( 1969 - 2005) en de tekst geliefde, moeder.en zus. Is de moeder van Theresa de zus van Jonas en beschermt Jonas zijn zwager en nicht? Heeft het overlijden van de moeder iets met het gif uit het verleden te maken?

De gesprekken die Jonas met Olov heeft zijn geen gesprekken van een politieman in functie m.i.

Dit is mijn theorie, maar ik denk dat Theresa uit is op het geld van Gatsby. Zij kent en weet wie Sebastiaan is, en ik vermoed dat Sebastiaan iemand van de heren in het verhaal is (Jonas, Olov, Ronnie of Per). Theresa is maar een fabrieksarbeidster en hoopt op een beter leven met veel geld.

Tijdens de bruiloft verklapt Per dat Anna niet dood moest, omdat Per een relatie had met Theresa, maar omdat Anna een relatie had met Gatsby. Dit kan kloppen, want als Theresa het geld van Gatsby wil krijgen kan Anna niet een relatie/trouwen met Gatsby. Zij heeft waarschijnlijk ook Johanna ingeschakeld om Gatsby te vermoorden zodat Sebastiaan al het geld erft.

Mijn theorie dan is dat "Sebastiaan" Ronnie is, want als Theresa en Ronnie trouwen erft Ronnie het geld en krijgt Theresa dit ook. Het enige wat ik daar niet aan snap is dat Theresa zegt dat Ronnie onschuldig is. Dit zou dan bevestigen dat Ronnie niet weet dat hij Sebastiaan is. Raar.

Zou Sebastiaan dan Jonas zijn?  ::). We weten immers vet weinig van Jonas en misschien heeft hij Theresa wel gecontacteerd.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #89 Gepost op: 28-11-2018, 13:10:49 »
Ik denk nu eigenlijk dat er 2 verhaallijnen zijn. De moordpoging op Gatsby staat los van de dood van Anna.  Volgens mij is Johanna ingehuurd door de hotelmanager Patrick. Zij hebben iets met Sebastian te maken. Er zit nog een open eind en hierop kan mooi voortgeborduurd worden in een 3e seizoen. Zien we Johanna ook weer terug ::rofl::
Overigens wordt Ronnie nu gezocht door de politie en door Hodor.

Theresa is de dader van de moord op Anna dat is nu wel duidelijk. Naar haar motief kunnen we alleen maar gissen. Een paar maanden geleden was er nog niets aan de hand, ze heeft toen Anna nog als bruidsmeisje gevraagd. Misschien heeft haar affaire met Per er iets mee te maken en is jaloezie het motief? Wilde ze Per voor zichzelf?  Per vertelde dat hij Anna voor zijn  vertrek naar Amsterdam nog heeft gezien. Op de verscheurde foto is te zien dat Per en Anna het erg leuk hebben samen en Anna draagt dezelfde kleding. Was het weer "aan" tussen die twee?

Er is nog iets vreemds met de datum 16/8 waarop de foto's met Anna gemaakt zijn......Die datum is er bewust opgezet. Ik denk dat Anna eerder vermoord is dan de dag waarop ze gevonden is 18/8

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #90 Gepost op: 28-11-2018, 21:38:15 »
Dit is mijn theorie, maar ik denk dat Theresa uit is op het geld van Gatsby. Zij kent en weet wie Sebastiaan is, en ik vermoed dat Sebastiaan iemand van de heren in het verhaal is (Jonas, Olov, Ronnie of Per). Theresa is maar een fabrieksarbeidster en hoopt op een beter leven met veel geld.

Tijdens de bruiloft verklapt Per dat Anna niet dood moest, omdat Per een relatie had met Theresa, maar omdat Anna een relatie had met Gatsby. Dit kan kloppen, want als Theresa het geld van Gatsby wil krijgen kan Anna niet een relatie/trouwen met Gatsby. Zij heeft waarschijnlijk ook Johanna ingeschakeld om Gatsby te vermoorden zodat Sebastiaan al het geld erft.

Mijn theorie dan is dat "Sebastiaan" Ronnie is, want als Theresa en Ronnie trouwen erft Ronnie het geld en krijgt Theresa dit ook. Het enige wat ik daar niet aan snap is dat Theresa zegt dat Ronnie onschuldig is. Dit zou dan bevestigen dat Ronnie niet weet dat hij Sebastiaan is. Raar.

Zou Sebastiaan dan Jonas zijn?  ::). We weten immers vet weinig van Jonas en misschien heeft hij Theresa wel gecontacteerd.
Ik vind het moeilijk om te geloven dat "Sebastian" Ronnie is. Aan de andere kant is het ook vreemd dat we een belangrijke persoon in het plot niet te zien zouden krijgen. En net als Gatsby eigenlijk Charlie Petersson is, zo zou Ronnie misschien ook Sebastian Petersson kunnen zijn.

Jouw verhaal over het vreemd gaan klopt m.i. niet.
De feiten zijn dat Anna van Per is weggegaan. In het huis van Anna zijn verscheurde foto's gevonden van Anna en Per, dus Anna zal de foto's verscheurd hebben.
Ook vertelt Per dat hij zelf (en niet Gatsby) vreemd is gegaan met iemand. In de zin hierna zegt hij "Theresa en ik kennen elkaar...". Dan grijpt Gatsby in. Hieruit moeten we concluderen dat Per is vreemd gegaan met Theresa. Het feit dat hij is vreemd gegaan met Theresa zou de reden zijn dat Anna dood is.
Waarom?
Het lijkt logisch om te veronderstellen dat Anna de foto's verscheurd heeft toen ze ontdekte dat haar vriend Per is vreemd gegaan. De vraag is ook of Ronnie en Theresa al een relatie hadden toen Per vreemd ging met Theresa.
Wat we in ieder geval weten is dat Theresa Anna heeft vermoord. Hier is geen logica voor te bedenken, anders dan dat dit een vergissing is.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #91 Gepost op: 29-11-2018, 10:36:03 »
Hmmmm, die suikerhartjes waarvan Fred snoept uit zijn nachtkastje zitten me dwars......

Het lijkt een soortgelijke hint als de tas van Esmeé.

Zou het dan toch Fred zijn ???

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #92 Gepost op: 29-11-2018, 14:25:03 »
Hmmmm, die suikerhartjes waarvan Fred snoept uit zijn nachtkastje zitten me dwars......

Het lijkt een soortgelijke hint als de tas van Esmeé.

Zou het dan toch Fred zijn ???

Hij is altijd in m'n achterhoofd blijven zitten, maar nu Loretta eruit is .....
Zij zat al tig afleveringen vol op Fred en bleef er toch steeds maar in. Ok, dat kan geluk zijn maar nu had ze ook nog 2 troefkaarten en toch moest ze weg.
Het is toch ook altijd hetzelfde, op het laatst ga ik ineens overal aan twijfelen.  ::jaja::

Offline sjoeter

  • Forumlid
  • Aan de andere kant...
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #93 Gepost op: 29-11-2018, 17:04:14 »
Waarom zou Jonas dit doen?

2. Op de grafsteen van de moeder van Theresa staat een naam ( Evaline) geboorte- en overlijdensjaar( 1969 - 2005) en de tekst geliefde, moeder.en zus. Is de moeder van Theresa de zus van Jonas en beschermt Jonas zijn zwager en nicht? Heeft het overlijden van de moeder iets met het gif uit het verleden te maken?

De gesprekken die Jonas met Olov heeft zijn geen gesprekken van een politieman in functie m.i.

Dat betekent dat de moeder van Theresa 35/36 jaar is geworden. Weet iemand hoe lang het geleden is dat ze is overleden? Als het pas kortgeleden is: ik schat Theresa ouder dan 18 jaar, dus heeft ze wel erg vroeg kinderen gekregen! Of is zij niet de echte moeder? Olov lijkt me een stuk ouder namelijk dan halverwege dertig.
Het overlijden en het gif hebben zeker iets met elkaar te maken. Olov heeft het ontwikkeld om niet te hoeven lijden als hij ook ziek wordt, toch?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #94 Gepost op: 29-11-2018, 17:24:30 »
Hmmmm, die suikerhartjes waarvan Fred snoept uit zijn nachtkastje zitten me dwars......

Het lijkt een soortgelijke hint als de tas van Esmeé.

Zou het dan toch Fred zijn ???

Tijdens de rit op zoek naar de waszak van Ronnie en Theresa vraagt Birgit:"Hebben jullie iets met een rode kroon gezien" Vervolgens wordt de verkeerde waszak gepakt.

Een rode kroon is echter ook een appelsoort......rodekroon

Na het telefoongesprek van de KG met de dader zien we onderstaand shot
Blijf toch maar bij Birgit.....
« Laatst bewerkt op: 29-11-2018, 17:28:49 door Moedermol »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #95 Gepost op: 29-11-2018, 18:15:43 »
Dat betekent dat de moeder van Theresa 35/36 jaar is geworden. Weet iemand hoe lang het geleden is dat ze is overleden? Als het pas kortgeleden is: ik schat Theresa ouder dan 18 jaar, dus heeft ze wel erg vroeg kinderen gekregen! Of is zij niet de echte moeder? Olov lijkt me een stuk ouder namelijk dan halverwege dertig.
Het overlijden en het gif hebben zeker iets met elkaar te maken. Olov heeft het ontwikkeld om niet te hoeven lijden als hij ook ziek wordt, toch?

De info van de grafsteen komt van een opdracht ( schuifpuzzel) in de app, Deze schuifpuzzels zijn foto's uit de krimi of staan daarmee in verband. Na het inzetten van de punten is de foto niet meer terug te zien helaas.

Ik heb uit het gesprek van Olov en Theresa niet kunnen concluderen wanneer moeder is overleden en kan het ook niet meer terugkijken. Misschien dat iemand anders dat kan?

Per is 27 jaar dus het ligt voor de hand dat de andere jonge personages ongeveer even oud zijn. Olov is al gepensioneerd en dus heeft Theresa inderdaad een "oude" vader. Dat komt wel meer voor. Als de moeder van Theresa  in 2005 is overleden was Theresa een tiener destijds. Omdat Jonas een opmerking maakt ( aflevering 1) dat na zoveel jaren het gif weer opduikt kan het heel goed zijn dat het met het overlijden van de moeder van Theresa te maken heeft.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #96 Gepost op: 29-11-2018, 22:44:27 »
Ik dacht ook eerst dat de echtgenoot van Olov 3 jaar geleden is overleden. Maar ze heeft 3 jaar geleden aan hersentumor voor ze overleed.
Olov vertelde dat tijdens het verhoor. Daarom maakt hij ook het gif. Hij wil dit nooit meer meemaken.

Op de grafsteen staat dat Eline (naar we aannemen de vrouw van Olov en de moeder van Theresa) is geboren op 7-1-1965 en overleden is op 31-7-2006. Als ze nog leefde zou ze 53 zijn en zou ze wel wat jonger zijn dan Olov, maar niet te jong.
Als Theresa 27 is (leeftijd Per) dan was haar moeder 26 zijn toen ze haar kreeg, wat ook niet echt vreemd is.

De tekst die op de grafsteen staat is vertaald in het Nederlands: Doei moeder, dochter en ook zuster.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #97 Gepost op: 29-11-2018, 23:04:32 »
Dank voor de foto ::ok::
Ik twijfelde al over de exacte jaartallen, zat er iets naast dus.

Als vertaling krijg ik:Geliefde moeder, dochter en zus

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #98 Gepost op: 1-12-2018, 01:29:38 »
Grappig is dat als ik de tekst uit de grafsteen door mijn Samsung Galaxy S9 laat vertalen met Bixby Vision dan krijg ik "vermeende moeder dochter en zus". Ik heb hiervan screenshots gemaakt en deze samengevoegd tot de volgende afbeelding:

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KG] Wie is de Kroongetuige?
« Reactie #99 Gepost op: 1-12-2018, 09:37:31 »
bixby sucks ::)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.