Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390078 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1900 Gepost op: 5-09-2021, 18:53:46 »
Ze hebben er een paar onderwerpen bij genomen, om het geheel een "legitiem" tintje te geven.

Overigens zijn het er geen 40 tot 50.000 geworden, maar rond de 10.000.

De rest zat 20 km verderóp....

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1901 Gepost op: 14-09-2021, 19:09:28 »
Als ik Rutte zo hoor spreken lijkt het er net op alsof het virus het land uit is...  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1902 Gepost op: 14-09-2021, 19:24:27 »
Thuiswerken blijft verstandig*. Maar 1.5 meter hoeft niet meer.

Tussen 9 en 12 mag je wel in de kroeg op stap. Daarna niet meer want dan is het levensgevaarlijk.

*Indien u een race-auto of een prins met een grote bril bent dan vervalt dit advies.

You'll never walk alone

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1903 Gepost op: 14-09-2021, 19:34:59 »
Als ik Rutte zo hoor spreken lijkt het er net op alsof het virus het land uit is...  ::hypocriet::
Neemt iemand die twee überhaupt nog serieus? Ik kijk die persco's in ieder geval niet meer, alles lekt toch uit en bovendien toch na te lezen op de diverse nieuwssites. En beleid blijft op bepaalde punten lachwekkend.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1904 Gepost op: 14-09-2021, 20:03:21 »
Ik vind het wel heftig eigenlijk dat die 1,5 meter al vervalt. Ik denk dat ik helemaal claustrofobisch wordt als iedereen ineens weer bovenop je komt staan. Al merk ik dat veel mensen het nu al niet meer doen. Maar ik denk dat ik echt gek wordt als in de bioscoop ineens de heleboel weer vol zit en er mensen (die ik niet ken) zo dicht bovenop me zitten.  ::oink::

Edit: Ik kreeg net een mail van Pathé dat ze daar de eerste tijd nog een stoel leeg laten tussen de verschillende bezoekers.   :D
« Laatst bewerkt op: 14-09-2021, 20:37:44 door Loezel »

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1905 Gepost op: 14-09-2021, 21:01:27 »
Afgelopen weekend voor het eerst sinds tijden weer eens een feestje gehad en langer dan een paar uur in een stad vertoeft. Het was net of Corona er al niet meer was. Ok, om middernacht zouden de terrassen in de stad gesloten worden, maar toen waren wij toch al vertrokken. En in musea werd het aantal bezoekers beperkt, en dat is eigenlijk alleen maar fijn.
« Laatst bewerkt op: 16-09-2021, 20:03:38 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1906 Gepost op: 14-09-2021, 21:50:47 »
De anderhalvemetermaatregel is eigenlijk allang afgeschaft. Je ziet nog wel her en der de bordjes hangen, maar dat is dan ook echt het enige signaal dat je er van merkt.

In mijn omgeving zie ik eigenlijk niemand zich meer aan de 1,5 m afstand houden, dus blijkbaar kan het al veilig.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1907 Gepost op: 14-09-2021, 22:56:26 »
Dat is niet waar, die maatregel was nog altijd heel erg aanwezig in een heleboel settings, zoals bioscoop- en theaterzalen en op allerlei culturele evenementen/repetities/cursussen/etc.

Dat je het op straat niet meer zo ziet, wil niet zeggen dat het allang weg is.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1908 Gepost op: 16-09-2021, 19:00:33 »
Misschien zou je het dan zo moeten zeggen: het gros van de mensen hield zich er al tijden niet meer aan... En een groot deel daarvan heeft zich er nagenoeg nooit aan gehouden.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1909 Gepost op: 1-10-2021, 10:20:05 »
Weer terug naar kantoor na de lockdowns  ::rofl::

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1910 Gepost op: 3-10-2021, 17:45:16 »
 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1911 Gepost op: 12-10-2021, 13:11:57 »
Ik heb weer 2 petities:
Petitie voor een boostervaccin voor alle risicogroepen: https://petities.nl/petitions/derde-vaccinatie-voor-alle-kwetsbaren?locale=nl
Internationale petitie voor het loslaten van de patenten op Covidvaccins zodat de productie omhoog kan en de hele wereld sneller gevaccineerd kan worden: https://secure.avaaz.org/campaign/en/peoples_vaccine_2021_loc/

Ohja, en meteen maar even een reminder dat er nog steeds een pandemie is, dat je nog steeds besmet kan raken en anderen kan besmetten als je gevaccineerd bent, en dat je je dus nog steeds moet laten testen bij klachten en op publieke plekken een mondkapje moet dragen en afstand moet houden, ook als de overheid vindt van niet! :-*
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1912 Gepost op: 21-10-2021, 18:26:56 »
Letland is/gaat weer in Lockdown.

Gaan we in Nederland vast ook weer krijgen zolang 20% van de bevolking niet bereid is zich te laten vaccineren.
Daarnaast... "reguliere" operaties zijn al weer afgezegd omdat ze na hun operatie niet op de IC terecht kunnen omdat daar veel coronapatiënten (veelal ongevaccineerd) liggen...
Wit is ook een kleur!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1913 Gepost op: 21-10-2021, 20:23:44 »
Ik denk niet dat de vaccinatiegraad in NL het voornaamste probleem is. Dergelijke opmerkingen zorgen alleen maar voor polarisatie.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1914 Gepost op: 22-10-2021, 23:02:29 »
Als we straks weer in lockdown gaan, komt dat niet door ongevaccineerden, maar doordat we verder vrijwel geen andere maatregelen meer hebben. Alleen vaccinaties zijn sowieso niet genoeg. Ook als niemand meer in het ziekenhuis opgenomen hoeft te worden, krijgt nog steeds 10-20% (potentieel zelfs hoger) Long Covid. En dat zijn best wel veel mensen als we vinden dat het virus vrij rond mag gaan zolang mensen maar gevaccineerd zijn (en dan zijn er ook nog de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden of die niet genoeg antistoffen maken, die in dat plan blijkbaar gewoon dood mogen).

Ook in dit punt van de pandemie moeten we nog steeds indammen tot (zo dicht mogelijk bij de) zero covid. En het zou leuk zijn als we daar een keer vroeg genoeg aan begonnen (of lang genoeg mee doorgingen) dat er geen lockdown nodig is.

"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1915 Gepost op: 23-10-2021, 16:17:58 »
Het probleem is dat zero covid niet lukt. Zie Australie en Nieuw Zeeland: https://www.theguardian.com/world/2021/oct/23/new-zealands-covid-outbreak-spreads-to-south-island
Erg strenge lockdowns, landen totaal op slot, en toch uitbraken.

Inzetten op zoveel mogelijk gevaccineerden, wereldwijd, is toch echt het belangrijkste. Zo snel mogelijk overal ter wereld 2 doses voor iedereen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1916 Gepost op: 23-10-2021, 18:12:17 »
Vaccinatie is absoluut het belangrijkste wat we hebben, helemaal mee eens. Daarom blijf ik ook bijv. petities delen zoals een paar berichten eerder. Maar het is gewoonweg niet genoeg om de pandemie te eindigen, zeker niet sinds de Delta-variant er is en met de afnemende effectiviteit. De enige reden dat zero covid in die landen uiteindelijk ook niet tot complete eliminatie leidt, is dat we het niet met de hele wereld doen. Zolang andere landen het vrij laten rondgaan, gaan er ook in zero covid landen af en toe uitbraken zijn.

Maar uiteindelijk hebben de landen die deze strategie hebben toegepast wel het minste aantal doden en zieken, de grootste vrijheid, en de minste schade aan de economie. Dus ook als de rest van de wereld niet meewerkt, loont het wel om deze strategie te gebruiken.

Daarnaast is het doel van zero covid of een indammingsstrategie niet per se eliminatie van het virus (dat lukt maar met vrij weinig virussen, en is op dit punt van de pandemie heel moeilijk geworden). Het doel is vooral om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te brengen en te houden. En dat is de enige optie die we hebben, tenzij we de komende jaren graag nog miljoenen doden en chronisch zieken erbij willen hebben. En dat scenario gaat zowel de zorg als de economie niet aankunnen.

Dat covid endemisch wordt, betekent niet per se dat we de rest van ons leven met dit gigantisch hoge aantal doden en chronisch zieken hoeven te leven. We kunnen het ook inperken tot bijv. af en toe een uitbraak die snel onder controle is door goede monitoring, zoals we met de meeste ziektes doen. Zie bijv. ook dit Twitterdraadje voor een goede uitleg: https://twitter.com/EpiEllie/status/1444088804961304581?s=20

Overigens is dit dus (zoals ik al heel vaak heb aangegeven) niet gewoon mijn mening, maar de consensus onder wetenschappers wereldwijd. Uiteraard kun je er altijd ook wel een paar vinden die iets anders denken (en blijkbaar zitten die om de een of andere reden allemaal in het OMT), maar alles wat ik nu zeg is gewoon wat de wetenschap zegt. Uiteraard zit er altijd een stukje ideologie bij de keuze welk pad we precies moeten volgen, maar een ideologie waarin je bewust de enorme aantallen mensen dood laat gaan en chronisch ziek laat worden als in de huidige situatie gaat gebeuren lijkt me behoorlijk onethisch :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1917 Gepost op: 23-10-2021, 18:46:55 »
Eens dat vaccineren alleen niet genoeg is, maar vaccineren heeft wel een heel groot resultaat.
Daarnaast nog andere maatregelen hebben en naleven (o.a. 1,5 meter, ventileren, mondkapjes, handen wassen) lijkt me een goede aanvulling om een volgende lockdown te voorkomen.

Maar de regering heeft al aangegeven dat dit allemaal niet meer hoeft en mensen denken dat Corona niet meer bestaat, dus kom maar op met die volgende lockdown...  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1918 Gepost op: 24-10-2021, 15:42:41 »
Ik zie zelf ook niet in dat die 20% de reden zou zijn om de lockdown er in te gooien, terwijl de 80% gevaccineerd zich nergens aan houden, althans heel veel die ik ken doen dat niet (meer). Dat draagvlak qua toch afstand houden zag je al heel snel weg vloeien toen de 1.5 meter werd afgeschaft. 

Toevallig vorige week bij de apotheek om iets op te halen. De ruimte daar is niet bijzonder groot, maar er zaten zeker 15 mensen binnen en op elkaar. Ik was blij dat bijna niemand in de gaten heeft dat je helemaal achterin ook nog kunt zitten  ::rofl::
Ook alle schermen weggehaald bij de balies.

Denk ook niet dat een 0 status haalbaar is overigens. Dat is met andere virussen ook niet haalbaar.

Maar goed, hopelijk komt er nog een soort oplossing en wordt er meer personeel (om)geschoold in de zorg. Dat ze dat in 2 jaar nog niet gedaan hebben snap ik dus niet.

En dat er vooral ongevaccineerde liggen is voor mijn gevoel meer een media ding ook. Ik hoor om me heen (insiders) dat er toch heel veel mensen liggen die volledig gevaccineerd zijn, alleen die worden niet genoemd in de media natuurlijk.

En ik mag hopen dat de corona pas er echt wel snel vanaf gaat. Maatregelen prima, maar dit slaat als een tang op een varken voor mij. Niet dat ik snel ergens kom of heen ga, maar deze controle voelt totaal niet prettig. Of ze moeten het wellicht gelijk trekken dat een gevaccineerde ook moet testen vooraf.


Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1919 Gepost op: 24-10-2021, 17:11:48 »
Dat er vooral niet (volledig) gevaccineerden in het ziekenhuis / op de IC liggen lijkt me zeker geen mediading, hoor. Voor zover ik gezien heb zijn dat gewoon statistieken. Niemand zegt ook dat er geen gevaccineerden in het ziekenhuis liggen, maar de kans dat je erg ziek wordt is na vaccinatie wel echt kleiner.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!