Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390054 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1920 Gepost op: 24-10-2021, 17:58:13 »
Ik zie zelf ook niet in dat die 20% de reden zou zijn om de lockdown er in te gooien, terwijl de 80% gevaccineerd zich nergens aan houden, althans heel veel die ik ken doen dat niet (meer).
Nouja, het helpt natuurlijk ook niet. Als meer mensen gevaccineerd zijn, heb je minder andere maatregelen nodig om in te dammen en heb je als de cijfers laag genoeg zijn een betere basis om de maatregelen los te laten zonder dat het een stijging veroorzaakt. Ik vind iedereen die zich medisch gezien kan laten vaccineren, maar dat niet doet, enorm asociaal. Maar uiteindelijk moet een overheid er in het beleid rekening mee houden dat een deel zich niet laat vaccineren. Je kunt niet de schuld puur bij individuele mensen neerleggen als het beleid niet gericht is op besmettingen voorkomen.

Citaat
Denk ook niet dat een 0 status haalbaar is overigens. Dat is met andere virussen ook niet haalbaar.
Het is wel haalbaar, en het is waar we met veel ziektes naar streven. Alleen kost het een hoop moeite en tijd, en hoe langer je ermee wacht, hoe moeilijker het wordt. En je hebt wereldwijde wil nodig om het te doen, en die is er bij Covid niet. Maar zelfs als 0 niet lukt, is indammen tot een punt waarop niemand zich nog heel veel zorgen hoeft te maken of hij het krijgt haalbaar.

Citaat
Maar goed, hopelijk komt er nog een soort oplossing en wordt er meer personeel (om)geschoold in de zorg. Dat ze dat in 2 jaar nog niet gedaan hebben snap ik dus niet.
Omdat dat niet kan en niet helpt. Je kunt niet in 2 jaar mensen omscholen tot IC-verpleegkundige, en mensen die al in de zorg werken hebben we ook gewoon nodig op de plekken waar ze al werken. En daarnaast is het beleid gebaseerd op hoeveel bedden we hebben, oftewel zolang de bedden nog niet vol liggen, wordt er niet ingegrepen. Als het aantal bedden en personeel opschalen dus al mogelijk was geweest, had dat er alleen maar voor gezorgd dat de besmettingen nog hoger kunnen oplopen voor er een keer wordt ingegrepen en had je exact hetzelfde probleem gehad (maar dan met nog meer doden en chronisch zieken tot gevolg).
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1921 Gepost op: 24-10-2021, 19:38:14 »
In het aantal bedden hebben veel landen fouten gemaakt in hun beleid. In de eerste golf hadden we noodhopitaals gebouwd voor covid verzorging . Maar toen de cijfers iets beter werden, hebben we die snel weer afgebroken ( uit kostenbesparing) . Nu zouden we die buffer aan beschikbare bedden best hebben kunnen gebruiken.

Veel van de beslissingen van de regeringen zijn te ad hoc genomen en niet gebaseerd op een langere termijnvisie.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1922 Gepost op: 24-10-2021, 20:03:34 »
Je kan wel meer bedden hebben... Als je niet genoeg personeel hebt om de mensen op die bedden te verzorgen heb je er nog steeds niks aan.
En continue de reguliere zorg van mensen afzeggen omdat al je personeel op de IC bezig is lijkt me ook niet de juiste optie.
Wit is ook een kleur!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1923 Gepost op: 24-10-2021, 20:23:28 »

Het is wel haalbaar, en het is waar we met veel ziektes naar streven.


En met een aantal ziektes hebben we dat behaald. Met de pokken bijvoorbeeld.
Bij polio is dat helaas (nog) niet gelukt, omdat in bepaalde landen vanwege oorlog of religie de vaccinatiegraad niet hoog genoeg is.

Dat is waarom we ervoor moeten zorgen dat wereldwijd zoveel mogelijk mensen worden gevaccineerd. En niet alleen de Westerse wereld. dus.



Wat betreft de IC's: het probleem zit m in het personeel, niet in het aantal bedden. Ook al was je daar 2 jaar geleden vol op gaan inzetten, dan had je nu nog niet genoeg mensen opgeleid kunnen krijgen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1924 Gepost op: 25-10-2021, 10:23:59 »

En met een aantal ziektes hebben we dat behaald. Met de pokken bijvoorbeeld.
Bij polio is dat helaas (nog) niet gelukt, omdat in bepaalde landen vanwege oorlog of religie de vaccinatiegraad niet hoog genoeg is.

Dat is waarom we ervoor moeten zorgen dat wereldwijd zoveel mogelijk mensen worden gevaccineerd. En niet alleen de Westerse wereld. dus.
Dat weet ik, en eens. Zonder vaccinaties komen we er sowieso niet. Ik ben echt een heel groot voorstander van vaccinaties, en vind het ook supertof wat er mogelijk allemaal met mRNA-technologie kan. Maar als vaccinaties niet zorgen voor een steriele immuniteit, ofwel als je nog steeds besmet kunt raken zoals bij Covid, heb je nog meer maatregelen nodig om uit de pandemie te komen.

Op de korte termijn gaat dat om mondkapjes, testen, isoleren, etc., een hoop dingen waar Nederland vanaf het begin in heeft gefaald. Op de lange termijn hebben we mogelijk betere ventilatiesystemen nodig om Covid en andere airborne virussen uit te roeien: https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/09/coronavirus-pandemic-ventilation-rethinking-air/620000/
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1925 Gepost op: 27-10-2021, 15:24:44 »
Recent was er al het KPMG-rapport (https://nos.nl/artikel/2401648-nederlandse-corona-aanpak-leidde-tot-extra-sterfte-en-gezondheidsschade), nu ook dit onderzoek van Nieuwsuur: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2403299-reconstructie-nederland-koos-te-laat-voor-bestrijden-corona

Het gaat het verleden niet veranderen, maar erkenning van wat risicogroepen (en de WHO!) al anderhalf jaar roepen is toch fijn. Ik ben alleen bang dat dit het beleid helemaal niet gaat veranderen, omdat iedereen denkt dat gevaccineerden rustig allemaal ziek kunnen worden. Dat we nu gewoon groepsimmuniteit 2.0 krijgen door liever iedereen alsnog ziek te laten worden dan gewoon een boosterprik te geven en mondkapjes te dragen :-\\
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1926 Gepost op: 29-10-2021, 12:50:57 »
Ik zou het niet gek vinden als dinsdag de mondkapjes weer ingevoerd worden. Ik zie er al steeds meer komen in de apotheek.
Of zouden ze zich vooral richten op horeca en evenementen?
Keep calm and eat chocolates!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1927 Gepost op: 29-10-2021, 12:58:40 »
Ik zou het niet gek vinden als dinsdag de mondkapjes weer ingevoerd worden. Ik zie er al steeds meer komen in de apotheek.
Of zouden ze zich vooral richten op horeca en evenementen?
Ik vermoed dan weer alle publieke binnenruimtes (winkels, station, scholen op de gangen etc en ook horeca/evenementen wellicht) waar nu geen QR code wordt gebruikt. Dat zou denk ik meest logische zijn omdat dat ook zo was (tot de zomer? ik weet het niet eens meer exact) voor we gingen afbouwen naar alleen mondkapjes in OV.
« Laatst bewerkt op: 29-10-2021, 13:00:26 door MollenvangR »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1928 Gepost op: 29-10-2021, 13:11:52 »
Ik zie nog wel beperkingen voor ongevaccineerden komen! Naast mondkapjes in openbare gebouwen... (helaas..., want ik merk dat ik op dit moment weer veel meer lucht heb dan in de mondkapjestijd...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1929 Gepost op: 29-10-2021, 14:01:08 »
mondkapjesplicht en het nogmaals benadrukken van de 1,5 meter regel verwacht ik zeker. Ook zie ik nu op steeds minder plaatsen handgel beschikbaar zijn... Zou ook niet gek zijn om dat weer in te voeren.

Aparte maatregelen voor ongevaccineerden ga je er denk ik juridisch niet doorheen krijgen.
Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1930 Gepost op: 29-10-2021, 14:39:13 »
Ja die maatregelen voor ongevaccineerden is een lastige.

Waar zou je dan nog meer een QR code in willen voeren? Het OV? Scholen? Ik geloof niet dat ik het daar mee eens kan zijn.
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1931 Gepost op: 29-10-2021, 20:06:06 »
In andere landen hebben ze het al ingevoerd voor op het werk... (Italië volgens mij)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1932 Gepost op: 29-10-2021, 20:20:32 »
Coronapas slaat plank mis in mijn ogen dus uitbreiding ook.

En inderdaad in andere landen mag je zonder vaccinatie niet meer komen werken. Amerika geloof ik in sommige staten dat politie en brandweer niet mag komen werken.
Wat als die mensen inderdaad zich niet enten en niet meer komen. Gaat gezellig worden dan (not)

Ik vind de 1.5 terug wel goed. Mondkapjes heb ik op zich geen problemen mee. Maar grote deel van de wijkverpleging heeft ze nog niet op. Afgelopen week in het ziekenhuis geweest, maar ook daar amper mensen met mondkapjes. Taxi chauffeur deed het meer omdat ik het deed want hij was toch gevaccineerd en het was anders wellicht boete  :-\\

Ben wel benieuwd waar ze mee komen en of er uberhaupt nog een draagvlak is. Hoor steeds meer mensen die denken laat maar gaan.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1933 Gepost op: 29-10-2021, 20:35:51 »
Ze gaan de QR code uitbreiden, maar ik zou ook niet weten naar waar. Het kan wat mij betreft echt alleen bij dingen die niet noodzakelijk zijn voor mensen. Stel je voor dat je niet tegen vaccinatie kunt en dan dus elke dag maar moet testen om te kunnen werken/naar school te kunnen...

Maar ja waar is het nu niet waar het wel nog kan dan? Evenementen buiten? Terrassen? Dat is nu ook niet echt een ding meer met dit weer.

Mondkapjes en 1,5m lijkt me inderdaad dat die terugkomen. Verder misschien weer verstrenging voor quarantaineregels (op scholen bv)? Dat soort dingen.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1934 Gepost op: 30-10-2021, 13:08:47 »
Ik hoefde als gevaccineerde niet in quarantaine toen mijn vriendin (ook gevaccineerd) positief testte. Dat vond ik toen al ontzettend raar.
You'll never walk alone

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1935 Gepost op: 30-10-2021, 15:27:01 »
Ja, dat vind ik ook echt een rare regel.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1936 Gepost op: 31-10-2021, 19:31:29 »
Ik ga een week in quarantaine  ::ohno::
Wit is ook een kleur!

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1937 Gepost op: 1-11-2021, 15:51:03 »
Er gaan alweer wat mogelijke maatregelen rond zoals die morgen mogelijk worden afgekondigd .

Mondkapjesplicht in openbare ruimtes, ook scholen en winkels
1,5 meter maatregel is weer van kracht
Beperking openingstijden horeca mogelijk sluiting na 6 uur s avonds
Sportevenementen zonder publiek
Verbod op festivals en evenementen
Max 4 mensen bezoek bij je thuis, exclusief inwonende gezinsleden

In meer zaken QR code als toegangsbeleid.
Thuiswerken wordt weer de norm .

We gaan het zien. Ik vind een aantal van deze zaken hadden nog niet moeten worden afgeschaft  en bij een aantal is de opvolging  niet aanwezig en zal dat ook na 3 november waarschijnlijk niet zijn en dan hebben die weinig zin.

Verder ontbreekt  er nog wel een zeer wezenlijk punt, namelijk de ventilatie van gebouwen en  met name openbare ruimtes zoals scholen .
Verder zou ik het ook prettig vinden als er wordt ingezet op een vergroting van het aantal medewerkers in de zorg en de vergoeding voor de medewerkers in de zorg .




Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1938 Gepost op: 1-11-2021, 15:56:55 »
Mondkapjesplicht in openbare ruimtes, ook scholen en winkels
Dan kan het winkelpersoneel zijn lol weer op. Ik zie het gegooi met winkelmandjes, het uitschelden van het personeel, e.d. al voor me... Fantastisch... niet dus...

En de rest. Laat ik me daar maar niet over gaan uitlaten want dan weet ik de reacties al...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1939 Gepost op: 1-11-2021, 16:09:19 »
Ik weet niet wat jouw bronnen zijn, Tarbozan, maar NOS spreekt alleen van mondkapjesplicht en uitbreiding QR codes. Die andere dingen die je noemt gaan veel verder en lees ik nergens terug, dus loop maar niet te veel op de zaken vooruit, zou ik zeggen.

Sluiting van de horeca na 18:00 kunnen ze echt niet maken, net als weer een verbod op evenementen. Die sectoren hebben de vorige klap nog lang niet verwerkt.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!