Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 990417 keer)

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4020 Gepost op: 18-04-2019, 21:21:40 »
Haha, lache deze gast op youtube, hij heeft gisteren het Nederlandse liedje voor het eerst gehoord en hij staat bij hem gelijk op nummer 1 en hij is er ook al aan verslaafd. Hij heeft niets meegekregen van hype of aantal views of wat dan ook en luistert gewoon het nummer en zegt wat hij ervan vindt.

Hij is nu bang dat het Eurovisie publiek / fans het niet goed genoeg vindt, en er maar een paar anderen zijn mening delen hahaha  ;D. Als dat geen bewijs is dat hij ook echt niets mee heeft gekregen van de ontvangst en gewoon objectief beoordeelt dat het een top nummer is, met top zang en top tekst en video!  ::ok::   ::bravo::


Offline Convans

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4021 Gepost op: 18-04-2019, 23:01:11 »


Nog maar eens een ode aan het beste liedje ooit op het songfestival, epic sax guy  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4022 Gepost op: 19-04-2019, 22:29:18 »
Geweldig optreden, matig liedje.
Net als de inzending van Moldavië in 2018.

Huidige stand bij de bookmakers:



Rusland is weer verder gestegen en Zwitserland verder gezakt in de winkans.
Nederland heeft volgens de bookmakers 27% kans om te winnen, maar dus ook 73% kans om níet te winnen.
De bookmakers hebben het vaak genoeg fout, dus het zegt eigenlijk helemaal niks, maar ik vind het toch interessant om te zien.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4023 Gepost op: 19-04-2019, 23:20:30 »
Ik snap niet dat Portugal, Frankrijk tegen de top 10 aanhikken en dat België, Tsjechië en Azerbeidzjan zo relatief laag staan. Maar alles zal straks vallen of staan met live on stage performances  ::jaja::

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4024 Gepost op: 21-04-2019, 05:36:30 »
Azerbaijan lijkt me ook meer kans te hebben om te winnen dan Portugal. Australië staat vrij hoog, terwijl Hongarije en Romanië veel lager staan. Maar dit ligt natuurlijk ook aan waar mensen hun geld op inzetten.



Katerine in Spanje. Ze kon zichzelf niet horen zingen doordat de oortjes het niet deden en toch klonk ze nog vrij goed. Dit bewijst wel dat ze in Amsterdam echt ziek was en het geen excuus was.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4025 Gepost op: 21-04-2019, 22:10:42 »
Ik snap niet dat Portugal, Frankrijk tegen de top 10 aanhikken en dat België, Tsjechië en Azerbeidzjan zo relatief laag staan. Maar alles zal straks vallen of staan met live on stage performances  ::jaja::

Ik geef in onze halve finale (op dinsdag) minstens 1 stem aan Portugal en ik zal er zeker geen geven aan Tsjechië.

Het blijft natuurlijk ook gewoon een kwestie van persoonlijke smaak he.  ;)

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4026 Gepost op: 21-04-2019, 23:13:35 »
Ik geef in onze halve finale (op dinsdag) minstens 1 stem aan Portugal en ik zal er zeker geen geven aan Tsjechië.

Het blijft natuurlijk ook gewoon een kwestie van persoonlijke smaak he.  ;)
Ik geef in onze halve finale (op dinsdag) minstens 1 stem aan Portugal en ik zal er zeker geen geven aan Tsjechië.

Het blijft natuurlijk ook gewoon een kwestie van persoonlijke smaak he.  ;)

Dat klopt, Hulpmol !
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4027 Gepost op: 22-04-2019, 10:46:12 »
Ik snap niet dat Portugal, Frankrijk tegen de top 10 aanhikken en dat België, Tsjechië en Azerbeidzjan zo relatief laag staan. Maar alles zal straks vallen of staan met live on stage performances  ::jaja::

Ik kan me voorstellen dat er weinig op België wordt gewed dit jaar, omdat er vorig jaar geen staging was en alles wel heel erg sober en karig werd gebracht kwa staging. Al vind ik zelf dat Sennek echt zeker in de finale had moeten staan, want ze zong erg goed en had een goed lied waarmee staging eigenlijk niet uit zou moeten maken op een SONGfestival... maar ik kan ook begrijpen dat investeerders daarom nu denken dat België geen geld te besteden heeft voor staging of staging niet zo serieus neemt, terwijl dat bij een televisie-show natuurlijk wel meetelt.

Tel daarbij op dat Eliot ook niet de allerbeste zanger is live (waar het lied zich misschien ook niet voor leent) tot dusver en het nummer goed is, maar ik denk voor veel mensen niet opvallend of spectaculair genoeg of zich er niet aan kan relateren (wat ik persoonlijk juist prettig vind bij dit nummer maar het tegelijkertijd ook geen winnaar maakt, maar ik ben geen investeerder).

Dat Tsjechië zo laag staat snap ik ook niet zo goed. Is toch een goed in het gehoor liggend nummer dat ook leuk gebracht kan worden in de show. Ik dacht zelfs al dat 'friend of a friend' uit een voorgaand songfestival-jaar was.

Ik snap ook niet dat Belaruz ('Like it') zo laag staat. Dat nummer zit toch ook al dagen in m'n hoofd en vind ik bij dat nummer zeker niet vervelend.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 10:50:34 door chocomol »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4028 Gepost op: 22-04-2019, 11:13:12 »
Ik kan me voorstellen dat er weinig op België wordt gewed dit jaar, omdat er vorig jaar geen staging was en alles wel heel erg sober en karig werd gebracht kwa staging. Al vind ik zelf dat Sennek echt zeker in de finale had moeten staan, want ze zong erg goed en had een goed lied waarmee staging eigenlijk niet uit zou moeten maken op een SONGfestival... maar ik kan ook begrijpen dat investeerders daarom nu denken dat België geen geld te besteden heeft voor staging of staging niet zo serieus neemt, terwijl dat bij een televisie-show natuurlijk wel meetelt.

Dat was België Noord (2014: HF 14e, 2016: 10e, 2018: HF 12e) dat meedeed vorig jaar. Die werken met een totaal andere omkadering als België Zuid (2013: 12e, 2015: 4e, 2017: 4e).
En iedereen die op dit moment al aandacht schenkt aan het ESF en zelfs geld gaat inzetten weet dat ook.

Als Belg moet ik gewoon toegeven dat als het aankomt op het winnen van het hele festival op 18 mei er geen echt realistisch pad is. Ons voting block is relatief klein (Frankrijk en Nederland), ons nummer is zeker niet beter dan dat van Nederland, Zweden en Italië. Dus als het aankomt op het inzetten van 10 euro op winst, dan ga je die niet aan België spenderen.

Dat Tsjechië zo laag staat snap ik ook niet zo goed. Is toch een goed in het gehoor liggend nummer dat ook leuk gebracht kan worden in de show. Ik dacht zelfs al dat 'friend of a friend' uit een voorgaand songfestival-jaar was.

Tsjechië heeft geen traditionele vrienden in Europa, maar moeten het hebben van een opvallend nummer zoals "Lie to me" vorig jaar. Daarvoor is "Friend of a friend" iets te gewoontjes.
Wederom: Je 10 euro inzetten op het feit dat Tsjechië het hele spel ook wint, lijkt me op voorhand zeker niet verstandig.

Ik snap ook niet dat Belaruz ('Like it') zo laag staat. Dat nummer zit toch ook al dagen in m'n hoofd en vind ik bij dat nummer zeker niet vervelend.

Het is goed, maar niet uitzonderlijk. Van dit nummer zijn er 13 in een dozijn. Het is wat simpele dance muziek met een wel heel repetitief refrein.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4029 Gepost op: 22-04-2019, 12:02:43 »
Dat was  ...  repetitief refrein.

Helemaal eens met al je punten. Ik vind Like it een prettig nummer en lekker om te luisteren, maar niet bijzonder op een festival.  Maar ik vind het wel beter dan een aantal andere nummers die hoger staan en daar alleen lijken te staan omdat ze boombasstisch zijn of theatraal of gebaseerd op dance-hit-formules om te scoren of omdat een land bekend staat om goed staging. Als je de dance-achtergrond vervangt door een acoustische gitaar, waardoor je de zang beter hoort, valt vooral een nummer als Zwitserland als snel door de mand denk ik. Ik vind Zwitersland in die zin dus ook een prima nummer, maar niet bijzonder.
Dat vind ik zelf niet zulke goede redenen om hoog te staan. Geef mij maar een goed nummer dat goed gezongen word. Dat hoeft voor mij niet over de top, ik vind kwaliteit, goede zang en intentie erachter veel belangrijker.

Friend of a friend zal ik ook niet in m'n playlist zetten en vind ik niet bijzonder, maar gezien eerdere soortgelijke nummers in het festival had ik wel verwacht dat het hoger gewaardeerd zou worden. Maar inderdaad; ze bieden voor winnaars en winnaars zullen het niet worden.

Dank voor je info over België. Dus om het jaar levert Noord of Zuid een artiest? Dat wist ik niet. België is, zeker politiek gezien, wel een bijzonder land he?! Zag laatst Geography now (youtube kanaal met info over landen en met snelheid en humor gebracht) over België en dat was erg interessant. Maar dit wist ik nog niet.
Dat betekent dus ook dat Eliot beter wordt gestaged dan? Da's mooi!

Overigens denk ik zeker niet dat België vooral afhankelijk is van Nederland en Frankrijk kwa stemmen. En dat zie je ook aan hoe hoog jullie (terecht) steeds staan in de eindranking de afgelopen jaren. Zoveel goede inzendingen uit België de laatste jaren. Daar komt nog wel eens een winnaar door, dat kan haast niet anders. En volgens mij als je een echte winnaar in handen hebt gaat dat over alle landsgrenzen en politieke voorkeuren heen. Kwaliteit kun je niet ontkennen volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 12:07:15 door chocomol »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4030 Gepost op: 22-04-2019, 19:47:57 »
Dank voor je info over België. Dus om het jaar levert Noord of Zuid een artiest? Dat wist ik niet. België is, zeker politiek gezien, wel een bijzonder land he?! Zag laatst Geography now (youtube kanaal met info over landen en met snelheid en humor gebracht) over België en dat was erg interessant. Maar dit wist ik nog niet.
Dat betekent dus ook dat Eliot beter wordt gestaged dan? Da's mooi!

In even jaren neemt de Vlaamse openbare omroep VRT de inzendingen voor zijn rekening en in oneven jaren is het dan de beurt aan de Franstalige openbare omroep RTBF. Op die manier worden de kosten verdeeld en hebben beide openbare omroepen hun kans om een inzending te sturen.

Traditioneel doet de RTBF het ook beter dan de VRT. Zo hebben ze onze enige overwinning bezorgd in 1986 en daarna zorgden ze nog voor een 2e plaats (2003) en twee 4e plaatsen (2015 en 2017). Daar zet de VRT enkel een 6e plaats voor Tom Dice in 2010 tegenover.

Overigens denk ik zeker niet dat België vooral afhankelijk is van Nederland en Frankrijk kwa stemmen. En dat zie je ook aan hoe hoog jullie (terecht) steeds staan in de eindranking de afgelopen jaren. Zoveel goede inzendingen uit België de laatste jaren. Daar komt nog wel eens een winnaar door, dat kan haast niet anders. En volgens mij als je een echte winnaar in handen hebt gaat dat over alle landsgrenzen en politieke voorkeuren heen. Kwaliteit kun je niet ontkennen volgens mij.

En dat brengt me ook bij de "steun". Zo is het opvallend hoeveel meer punten Frankrijk geeft als Wallonië de inzending verzorgd. Dat heeft toch te maken met het PR-plan van de RTBF denk ik die al eens makkelijker promotie voeren in Frankrijk.

Andere landen buiten Nederland en Frankrijk blijken ons toch vooral enkel te kennen als we met een absoluut topnummer komen zoals Loïc Nottet of Blanche hadden.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4031 Gepost op: 22-04-2019, 20:55:59 »
En dat brengt me ook bij de "steun". Zo is het opvallend hoeveel meer punten Frankrijk geeft als Wallonië de inzending verzorgd. Dat heeft toch te maken met het PR-plan van de RTBF denk ik die al eens makkelijker promotie voeren in Frankrijk.

Andere landen buiten Nederland en Frankrijk blijken ons toch vooral enkel te kennen als we met een absoluut topnummer komen zoals Loïc Nottet of Blanche hadden.

Treurig dat het zo werkt blijkbaar.

-

Wow, hoe heb ik dit meesterwerk ooit kunnen missen  ::oink:::



Dat was gewoon de voorloper van Shrek's Fairytail:


Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4032 Gepost op: 23-04-2019, 11:56:04 »
Het is heel jammer dat er vriendjespolitiek en vijandjespolitiek is, zoals Armenië en Azerbaijan die elkaar nooit punten geven. Cyprus en Griekenland geven elkaar vaak 12 punten; Roemenië en Moldavië geven elkaar vaak 12 punten. Dat zijn wel de ergsten in dat opzicht.

Eliot heeft hetzelfde probleem als Blanche: de zenuwen slaan op hun stem en ze zien er allebei te nerveus uit op een podium. City Lights is dan wel weer een veel beter nummer dan Wake Up.
What's The Pressure werd 10e dankzij Laura Tesoro, City Lights werd 4e ondanks Blanche.

De bookmakers odds van verschillende wedsites samengevoegd:
https://www.oddschecker.com/tv/eurovision/winner
https://eurovisionworld.com/odds/eurovision

Ze zijn niet helemaal hetzelfde en Odds Checker heeft ook geen nummering, dus je moet zelf tellen op welke plek op een inzending staat, wat vrij irritant is. Georgië staat nu wel bij allebei helemaal onderaan. Volledig terecht ook, dat nummer heeft amper een melodie.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4033 Gepost op: 23-04-2019, 18:21:45 »
City Lights werd 4e ondanks Blanche.

Dat ben ik niet met je eens. Blanche heeft een heel unieke bijzondere stem. Daar ga je geen vervanger voor vinden. Zij is de enige die dat nummer zo kan zingen. Overigens heb ik meer muziek van haar gehoord en zij heeft echt een unieke sound. Ze is alleen nog een beetje jong, that's it. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar op die leeftijd al op zo'n podium staan doe ik haar niet na. Zeker niet gezien haar introverte karakter. Petje af hoor. Juist door haar goede performance en unieke song is zij 4e geworden. Hoe ouder ze wordt hoe zekerder ze overkomt. Kwestie van tijd.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4034 Gepost op: 23-04-2019, 19:51:43 »
Kwestie van tijd.
A Matter of Time? :P

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4035 Gepost op: 23-04-2019, 23:01:30 »
A Matter of Time? :P

Haha, ja dat was Sennek dan weer en zo is de cirkel weer rond :P.

-

Wat zit de compositie van Arcade eigenlijk briljant in elkaar: Het nummer start met een driekwarts-maat en als de kliks erbij komen wordt het ineens een vierkwarts-maat haast zonder dat je het door hebt, om dat later weer af te wisselen naar driekwarts-maat  ::ok:::



Overigens ook bij het nummer van Blanche was dat zo: Ook dat nummer begint met een driekwarts-maat en wordt vervolgens vierkwarts-maat  ::ok::



Ook daarin onderscheiden dit soort nummers zich van de standaard (dance)nummers op het festival die altijd vierkwarts zijn.
Ik heb net de recap van de 41 songs van dit jaar even doorgespoeld en alle andere nummers zijn gewoon de standaard vierkwarts-maat. Dus ook dat maakt Arcade bijzonder.

-

Overigens hier ook de instrumental van Sennek. Zit ook erg goed in elkaar, 'gewoon' vierkwartsmaat, maar supermooie akkoordenschema's en compositie. Is zonder zang ook al genieten!  ::jaja::

« Laatst bewerkt op: 24-04-2019, 00:19:12 door chocomol »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4036 Gepost op: 24-04-2019, 10:35:36 »
Dat ben ik niet met je eens. Blanche heeft een heel unieke bijzondere stem. Daar ga je geen vervanger voor vinden. Zij is de enige die dat nummer zo kan zingen. Overigens heb ik meer muziek van haar gehoord en zij heeft echt een unieke sound. Ze is alleen nog een beetje jong, that's it. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar op die leeftijd al op zo'n podium staan doe ik haar niet na. Zeker niet gezien haar introverte karakter. Petje af hoor. Juist door haar goede performance en unieke song is zij 4e geworden. Hoe ouder ze wordt hoe zekerder ze overkomt. Kwestie van tijd.
Het was live vocaal niet heel sterk door alle zenuwen. Ze zag er ook uit als een hert in de koplampen.
Dit jaar zijn Tamara, de brunette van D-Mol en Zena allebei nog maar 16 en zij staan toch heel wat zelfverzekerder op een podium.
Joan Franka was 22 tijdens het songfestival van 2012 en zij was enorm nerveus en zong niet heel goed. Sommigen zijn gewoon niet zo geschikt voor zo'n enorm podium omdat ze hun zenuwen niet onder controle kunnen houden.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4037 Gepost op: 24-04-2019, 12:40:30 »

Ik kwam er dus net bij toeval achter dat Sheppard ook mee heeft gedaan met dit nummer aan de eerste Australische nationale voorrondes  :o Had best hoog kunnen eindigen denk ik als ze de nationale finale gewonnen hadden.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4038 Gepost op: 25-04-2019, 14:09:44 »
Ik vind dingedong goed in elkaar zitten, maar voor een playlist wel erg vervelend, dus daar zou hij nooit opkomen hier.
Maar blijkbaar is er ook een nieuwere BOSSA NOVA versie, die is dan wel weer relaxt!  :)


Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #4039 Gepost op: 28-04-2019, 12:55:48 »
Mijn voorspellingen van de kwalificaties nu ik de nummers een paar keer heb gehoord:

Semi-final 1:
1. Cyprus
4. Polen
5. Slovenië
6. Tsjechië
10. België
12. Australië
13. IJsland
15. Portugal
16. Griekenland
17. San Marino

Semi-final 2:
1. Armenië
4. Zwitserland
7. Denemarken
8. Zweden
11. Malta
13. Rusland
14. Albanië
15. Noorwegen
16. Nederland
18. Azerbeidzjan
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92