Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?  (gelezen 28325 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #60 Gepost op: 13-01-2019, 19:45:38 »
Laten we het er eens over hebben welke kamer de Mol zou kiezen?
Wat hier al is opgemerkt, hoe meer kandidaten hoe beter (meer invloed). Merel, Nikkie, Sarah en Jamie vallen dan af als Mol.
Dan blijven er 2 kamers over.
Een ander criterium is de roulatie van het geld en de jokers. Wat is hier het gunstigst voor de Mol. Volgens mij is dit ondubbelzinnig de kamer waar er steeds betere voorstellen kwamen, de kamer van Rick Paul, Evi en Niels.
Die begon met de volgende reeks: 50, 150, 250, joker. Als je steeds wat meer krijgt ben je eerder geneigd om geen genoegen te nemen wat je geboden krijgt. Het bekende spreekwoord, wie het onderste uit de kan wil krijgt de deksel op zijn neus, zien we hier in het wild. Bovendien, als je dan inderdaad die deksel op je neus krijgt, heb je een goed verhaal. Je dacht natuurlijk dat er nog wel meer geld of jokers zou komen... Op grond hiervan lijkt Rick Paul hier de Mol (die ik toch al erg verdacht vind met zijn magere €50 uit de laseropdracht).

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #61 Gepost op: 13-01-2019, 19:51:58 »
Tijdens de biechten tussendoor zijn dit de antwoorden:

Merel heeft geen € 2000 uit de pot over voor een vrijstelling.
Robert heeft geen € 1500 (uit de pot?) over voor een vrijstelling.
Jamie zegt "Geld voor de pot of een joker? Dan kies ik voor een joker." Hij noemt geen bedrag.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2019, 19:54:20 door molE13 »

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #62 Gepost op: 13-01-2019, 19:53:33 »
je kunt ook andersom  redeneren: in de kamer waar het oploopt zullen ze sowieso wel eerder blijven zitten dus zal de mol liever ook de andere kamer van 3 proberen te beinvloeden om te blijven zitten.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #63 Gepost op: 13-01-2019, 19:54:21 »
Laten we het er eens over hebben welke kamer de Mol zou kiezen?
Wat hier al is opgemerkt, hoe meer kandidaten hoe beter (meer invloed). Merel, Nikkie, Sarah en Jamie vallen dan af als Mol.
Dan blijven er 2 kamers over.
Een ander criterium is de roulatie van het geld en de jokers. Wat is hier het gunstigst voor de Mol. Volgens mij is dit onduybbelzinnig de kamer waar er steeds betere voorstellen kwamen, de kamer van Rick Paul, Evi en Niels.
Die begon met de volgende reeks: 50, 150, 250, joker. Als je steeds wat meer krijgt ben je eerder geneigd om geen genoegen te nemen wat je geboden krijgt. Het bekende spreekwoord, wie het onderste uit de kan wil krijgt de deksel op zijn neus, zien we hier in het wild. Bovendien, als je dan inderdaad die deksel op je neus krijgt, heb je een goed verhaal. Je dacht natuurlijk dat er nog wel meer geld of jokers zou komen... Op grond hiervan lijkt Rick Paul hier de Mol (die ik toch al erg verdacht vind met zijn magere €50 uit de laseropdracht).

Je kan het (zoals met bijna alles in WIDM) ook omdraaien en stellen dat de Mol in een kamer zat waarbij het beste aanbod (250 voor de pot of joker) juist vroeg kwam. Op die manier kon de Mol verdedigen waarom hij latere aanbiedingen afsloeg en bleef zitten.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #64 Gepost op: 13-01-2019, 19:55:34 »
Je kan het (zoals met bijna alles in WIDM) ook omdraaien en stellen dat de Mol in een kamer zat waarbij het beste aanbod (250 voor de pot of joker) juist vroeg kwam. Op die manier kon de Mol verdedigen waarom hij latere aanbiedingen afsloeg en bleef zitten.
Ik denk dat vroeg of laat gaan geen rol speelt, maar juist de optie.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #65 Gepost op: 13-01-2019, 19:56:58 »
Hoe bedoel je dat?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #66 Gepost op: 13-01-2019, 20:03:23 »
Hoe bedoel je dat?
In het topic 'molpunten' (en die lijn wordt in mijn ogen hier gevolgd) is er de discussie of het mollengedrag is om vroeg uit de kamer te gaan of niet. Of dat het mollengedrag is om laat uit de kamer te gaan of niet. Daar tussenin is blijkbaar niet de moeite waard om er over te denken.

Maar ... als je in het begin € 250 aangeboden krijgt dan vind ik het geen molactie om daar op in te gaan.

Krijg je die keuze aan het einde vind ik het ook geen molactie dat je daar voor kiest.

Komt het aanbod halverwege, neem jij het aan? Geen molactie.

Echter. Kies je, ongeacht het moment waarop het wordt aangeboden, voor € 50 dan vind ik dat een molactie. Kun je zeggen "maar dan verdien je toch geld voor de pot?" Ja, maar dan heb jij of niet het geduld om te wachten, of jij hebt een kans op meer geld laten liggen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #67 Gepost op: 13-01-2019, 23:17:16 »
Kennis is macht. Tot het einde blijven zitten is de meeste macht. Sarah met zwarte vrijstelling en boem het 250 euro strafscherm. Symbolisch wel sterk als de mol de laatste was voor dat het einde kwam.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #68 Gepost op: 13-01-2019, 23:37:07 »
Echter. Kies je, ongeacht het moment waarop het wordt aangeboden, voor € 50 dan vind ik dat een molactie. Kun je zeggen "maar dan verdien je toch geld voor de pot?" Ja, maar dan heb jij of niet het geduld om te wachten, of jij hebt een kans op meer geld laten liggen.
Wie heeft er dan gekozen voor €50? Dat heb ik dan even gemist.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #69 Gepost op: 13-01-2019, 23:39:20 »
Ik zou als MOL voor een joker hebben gekozen. De MOL heeft die niet nodig, maar de anderen zullen denken dat je een kandidaat bent. Afleidingsmanoeuvre.
Als je weggaat met een joker heb je meteen de kans dat de anderen in de kamer(s) zullen volgen en ook voor een joker gaan want een joker kan uitmaken of je de volgende ronde bereikt.
Bovendien komt er dan weinig of veel geld in de pot.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #70 Gepost op: 14-01-2019, 00:40:19 »
Kennis is macht. Tot het einde blijven zitten is de meeste macht.
Nou vraag ik me wel af wat je nou θcht wijzer wordt van die filmpjes.

De mol weet dat ze gebruikt worden in de opdracht. En kandidaten zijn er bij gebaat om verdacht over te komen. Dus ik vraag me af wat je er mee opschiet.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #71 Gepost op: 14-01-2019, 01:03:59 »
Maar je ziet ook de andere kandidaten. Zij gingen er vanuit dat ze allemaal hetzelfde aanbod tegelijk zagen, dus dan is het wel kennis om te kunnen zien of iemand opstaat bij veel geld of weinig geld bijvoorbeeld. En dat is wel kennis.

Dat de aanbiedingen niet gelijk lopen blijkt natuurlijk een foutieve aanname, maar dat weten de kandidaten nog niet tijdens de film.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #72 Gepost op: 14-01-2019, 07:36:12 »
Wie heeft er dan gekozen voor €50? Dat heb ik dan even gemist.
Niemand. Zo zei Nikkie "daar kom ik mijn bed niet voor uit". Ik noem het slechts om aan te geven dat wanneer je daar wel voor zou kiezen, het in mijn ogen een molactie is.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #73 Gepost op: 14-01-2019, 12:14:37 »
Ik denk dat je hier best wel een punt hebt.
Ten eerste de twee die achter moesten blijven. Zij halen sowieso geen 250 meer, hooguit 50 ieder of een joker, maar met beetje geluk zelfs -250.
Daarnaast de psychologie naar de andere kamers toe. Zij zien Niels vertrekken en zien op hun scherm een jokeraanbod. Het is niet gebeurd, maar Niels als mol zou kunnen hebben gehoopt dat de kandidaten in die kamer, getriggerd door het vertrek van Niels, voor de jokers zullen gaan en dus ook geen 250 in de pot. (afhankelijk van de volgorde van de aanbiedingen natuurlijk, ik zal de schema's hierboven bestuderen)

Kortom: als mol voor de 250 gaan kan een indirecte molactie zijn.

Toen ik het terugkeek dacht ik eigenlijk precies hetzelfde. N.l. hoe kan je invloed uitoefenen op de totale groep (incl. die in de andere kamers dus). Dat is door als eerste te vertrekken, je niet verdacht maken door geld te pakken en toch de andere kamers foutief (via schermen en de loop van de filmpjes) informeren. Als je als mol blijft zitten tot het eind loop je meer risico om op te vallen, vooral als er heel weinig mensen zouden blijven zitten. Ik zou het een briljante indirecte molactie vinden.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #74 Gepost op: 14-01-2019, 12:39:42 »
Ik de actie van Niels ergens ook wel een opvallende actie. Het is niet iets wat je een Mol in eerste instantie ziet doen. Maar HOE hij wegloopt is wel erg opvallend. Zoals eerder benoemd spoort hij Rick Paul en Evi aan om te blijven zitten vervolgens loopt hij weg om zonder nog maar een blik naar een van de twee camera's te werpen. (Tenminste van wat we te zien krijgen). Daarvoor is hij erg fanatiek in het 'nee' wijzen (Rick Paul, Evelien en Jamie ook trouwens), je ziet hem dit zelfs doen op schermen van anderen.

HOE Jamie (en Sarah) wegloopt is compleet anders. Jamie stelt voor om voor 250 euro te gaan en staat vrijwel direct op, daarnaast probeert hij anderen ook over te halen om te gaan, hij staat zeker een aantal seconden gebaren te maken.

Dus ja beide mannen hebben de pot gespekt, maar de een heeft er wel indirect voor gezorgd dat er -500 euro uit de pot is gehaald.

Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #75 Gepost op: 14-01-2019, 12:43:57 »
Ik vond de actie van Niels juist erg Mols...

Je wekt immers de indruk dat je vol voor het geld gaat en je dus kandidaats gedraagt.
De Mol kan immers wel op zijn vingers uittellen dat er minstens ιιn persoon tot het einde blijft zitten namelijk.

Een gratis Mol-escape dus haha...


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #76 Gepost op: 14-01-2019, 12:47:26 »
Ik de actie van Niels ergens ook wel een opvallende actie. Het is niet iets wat je een Mol in eerste instantie ziet doen. Maar HOE hij wegloopt is wel erg opvallend. Zoals eerder benoemd spoort hij Rick Paul en Evi aan om te blijven zitten vervolgens loopt hij weg om zonder nog maar een blik naar een van de twee camera's te werpen. (Tenminste van wat we te zien krijgen). Daarvoor is hij erg fanatiek in het 'nee' wijzen (Rick Paul, Evelien en Jamie ook trouwens), je ziet hem dit zelfs doen op schermen van anderen.

HOE Jamie (en Sarah) wegloopt is compleet anders. Jamie stelt voor om voor 250 euro te gaan en staat vrijwel direct op, daarnaast probeert hij anderen ook over te halen om te gaan, hij staat zeker een aantal seconden gebaren te maken.

Dus ja beide mannen hebben de pot gespekt, maar de een heeft er wel indirect voor gezorgd dat er -500 euro uit de pot is gehaald.

Niels en Merel zijn zeg maar ideale kandidaten. Waar Merel heel fanatiek is, is Niels heel bedachtzaam bezig om vertrouwen te winnen. Ook de informatie overbrengen van de fotografen op de toren naar beneden ging betrouwbaar, maar wel een beetje vertraagd omdat hij meerdere keren heen en weer moest lopen voordat hij alle informatie had. Bij Merel heb ik niet het vermoeden van een dubbele agenda als "ideale kandidaat", maar bij Niels straalt aan alle kanten uit dat hij als mol de ideale kandidaat speelt om vertrouwen te winnen.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #77 Gepost op: 14-01-2019, 14:03:37 »
Ik moet deze opdracht echt nog eens terugkijken. Volgens mij valt er ook veel te halen uit de verbazing van sommigen, die dan denken dat iemand voor een suf bedrag opstaat, terwijl die in werkelijkheid voor 250 euro opstaat of een joker. Alsmede als ze aan komen lopen bij Rik, er zijn er enkelen oprecht verbaasd dat de verdiende bedragen niet kloppen met wat zij gezien hebben.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #78 Gepost op: 14-01-2019, 17:27:48 »
Ik persoonlijk vond Merel, last minute ineens snel gaan voor de joker en nikki beetje flabbergasted achter laten, verdacht. En ook Evelien, die helemaal niet mee te krijgen was en er indirect ook voor zorgde dat Robert en Sinan de kans op 250 euro misliepen.


Verder ook opvallend: Het papiertje in de kamer van Evelien Robert en Sinan. Iemand dat al kunnen ontcijferen?




Ow en ook opvallend dat juist Evelien in het filmpje vermeldt dat ze het hout ruikt.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2019, 17:29:57 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #79 Gepost op: 14-01-2019, 18:21:17 »
Ik moet deze opdracht echt nog eens terugkijken. Volgens mij valt er ook veel te halen uit de verbazing van sommigen, die dan denken dat iemand voor een suf bedrag opstaat, terwijl die in werkelijkheid voor 250 euro opstaat of een joker. Alsmede als ze aan komen lopen bij Rik, er zijn er enkelen oprecht verbaasd dat de verdiende bedragen niet kloppen met wat zij gezien hebben.

Precies hierom wil ik de opdracht ook nog even terugkijken
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis