Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 392402 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #700 Gepost op: 6-06-2020, 22:00:48 »
Mondkapjes helpen vooral om anderen tegen jou te beschermen mocht je het virus bij je dragen zonder het te weten. Daarbij zijn alle soorten maskers ongeveer even goed. Als iedereen ze draagt is de kans dat je zelf besmet raakt dus ook kleiner.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5126041/mondkapjes-coronavirus-covid-19-openbaar-vervoer-verspreiding

"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #701 Gepost op: 7-06-2020, 09:53:16 »
Maar de kans dat je besmet wordt in de supermarkt is als klant miniem: https://www.ad.nl/binnenland/waar-dreigt-het-coronagevaar-wel-waar-niet~ac2af432/
3. Maak je niet te veel zorgen in de supermarkt
Nog zo’n opmerkelijk feit. Waar velen van ons al wekenlang in lichte paniek de supermarkt doorkruisen, angstvallig uit de buurt blijvend van anderen terwijl we intussen ons best doen niet aan onze ogen of neus te zitten, blijkt de plek allesbehalve een hotspot voor besmettingen onder bezoekers. ,,In de supermarkt zie je helemaal niks aan besmettingen”, stelt de Groningse virologe Van Leer zelfs.
Toegegeven, er zijn wereldwijd wel uitbraken geweest in winkels en winkelcentra, maar ‘superspreader events’ waarbij één persoon tientallen bezoekers aansteekt, zijn niet bekend. Ook niet van de tijd voordat overal ter wereld het afstand houden gemeengoed werd.
Deskundigen verklaren dat doordat supermarkten vaak grote ruimten zijn en onbekenden er over het algemeen niet minutenlang dicht bij elkaar staan. Wie met een beetje pech wel gevaar kunnen lopen, zijn de vakkenvullers en kassamedewerkers, die urenlang in de winkel aanwezig zijn.
In China werd eind januari onderzoek gedaan in een supermarkt waar een medewerker corona bleek te hebben. Wat bleek: 11 van zijn 120 collega’s waren ook besmet. Bij de getraceerde klanten was dat slechts bij 2 van de ruim 8000 het geval.




Jos, je kunt die medische mondkapjes gewoon bij de apotheek kopen.

Wij hebben 2 soorten mondkapjes te koop:

FFP2, is bedoeld voor bijv mantelzorgers maar wij stellen daar verder geen vragen over, als iemand dit wil kopen uit zelfbescherming kan dat gewoon.

en deze

voor wie met het OV gaat reizen bijvoorbeeld
Keep calm and eat chocolates!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #702 Gepost op: 7-06-2020, 12:17:42 »
Zijn die blauwe bij jou in de apotheek ook zo belachelijk duur,Swifty? Ik betaalde €2 per stuk bij een zakje van 5.  Nu heb ik ,e in huis van de Hema voor €0,70 p.s. Die moet ik nog uitproberen.
...maar soms even niet :)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #703 Gepost op: 7-06-2020, 12:34:50 »
Wij vragen ongeveer een euro per stuk (5,09 voor 5 stuks zeg ik uit mijn hoofd)
Keep calm and eat chocolates!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #704 Gepost op: 7-06-2020, 12:58:29 »
Prijzig voor wegwerpdingen  :-\\
...maar soms even niet :)

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #705 Gepost op: 7-06-2020, 13:23:29 »
De Lidl verkoopt ze ook: 50 stuks voor € 20,- (dus omgerekend € 0,25 per stuk) .
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #706 Gepost op: 7-06-2020, 16:40:59 »
Misscbien moeten de regels voor ouderen duidelijker/eenvoudiger uitgelegd worden,  want volgens een oudere mevrouw in de supermarkt  hoeven we geen afstand meer te  bewaren volgens de regering   ???
...maar soms even niet :)

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #707 Gepost op: 8-06-2020, 13:26:19 »
Nieuw-Zeeland is coronavirusvrij: al meer dan twee weken geen nieuwe besmettingen geconstateerd en de laatste nog besmette persoon is genezen verklaard.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #708 Gepost op: 8-06-2020, 13:31:37 »
Dat is mooi nieuw! Ik hoorde ook dat alle beperkende maatregelen zijn opgeheven. Enkel is er nog geen opening van de landsgrenzen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #709 Gepost op: 15-06-2020, 09:33:36 »
Afgelopen weekend was ik een weekendje weg naar Leeuwarden. Je kunt goed merken dat hier in de binnenstad, rond de terrassen maar ook in winkels, nauwelijks (nog) rekening wordt gehouden met de anderhalvemeterregel. Iedereen passeert elkaar op de afstand die je voor de uitbraak ook gehanteerd zou hebben. Mogelijk dat het relatief lage aantal besmettingen in Friesland hiermee te maken heeft? Of is gewoon het faillissement van de regel ontstaan nu er weer zoveel mensen bij elkaar komen?
🜃

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #710 Gepost op: 15-06-2020, 10:16:30 »
Ik denk dat dat laatste het geval is. Dit geldt overigens niet alleen voor Leeuwarden. Hier in Schoonhoven houden ook steeds minder mensen zich aan die anderhalve meter, vooral in supermarkten is dat te merken.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #711 Gepost op: 15-06-2020, 12:49:16 »
Wat supermarkten aangaat: zou het er ook niet mee te maken kunnen hebben dat de mensen (onbewust) weten dat uit onderzoek in meerdere landen is gebleken dat er niet of nauwelijks besmettingen in supermarkten zijn geweest? Net als in de buitenlucht?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lodewijk van Lodenstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol kan ook een ander plan hebben
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #712 Gepost op: 15-06-2020, 13:14:46 »


Best interessant. Zet vraagtekens bij de anderhalvemeterregel.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #713 Gepost op: 23-06-2020, 18:11:36 »
Vanaf 1 juli geen beperkingen meer in het aantal bezoekers bij bijeenkomsten, mits wel de 1,5 meter wordt gehanteerd.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #714 Gepost op: 23-06-2020, 18:31:01 »
Van beide kanten worden er zaken gefilterd die hun visie het best verkoopt.

Tuurlijk is het noemen van het hoge aantal doden In Brazilie bedoeld om schrik te houden en als het procentueel wordt uitgerekend is dat effect weg.
Maar het blijven nog steeds mensenlevens die op het spel staan.

De 1,5 meter Houdt corona niet buiten de deur, maar vermindert de kans op besmetting. Kijk maar zuid azie en Australie voor wat er kan gebeuren aks we deze 1,5 maatregelen niet meer handhaven ( ja maar zegt Maurice dat is slechts kleine opleving dn wie zegt dat die er niet ook was geweest als etc etc.)


Voor mij zelf is het super simpel, Ik heb nu nog een Vader, al is hij dementerend en woont hij op een gesloten afdeling. Maar ik Ben superblij als ik er Met alle maatregelen tich weer even heen kan, en als ik door af te zien van een aantal geneugten van het leven ( mijn vriendin opzoeken en knuffelen, spellenclub, theaterbezoek) de kans om hem nog langer bij mij te houden ook maar Met 0,0005@% verhoog, dan is me dat allemaal waard.

Dus als iemand niet meer de maatregelen in acht wil nemen , is dat zijn of haar keuze, maar svp niet In mijn buurt.   ::bravo::

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #715 Gepost op: 23-06-2020, 19:13:32 »
Vanaf 1 juli geen beperkingen meer in het aantal bezoekers bij bijeenkomsten, mits wel de 1,5 meter wordt gehanteerd.

Hoeveel horeca behaalt daar echt winst mee? Het zou max 100 worden,  behalve feestlocaties voor bijv een bruiloft en hele grote restaurants zie ik weinig de 100 passeren. Maar ik kan slecht schatten.

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #716 Gepost op: 23-06-2020, 19:18:40 »
Hoeveel horeca behaalt daar echt winst mee? Het zou max 100 worden,  behalve feestlocaties voor bijv een bruiloft en hele grote restaurants zie ik weinig de 100 passeren. Maar ik kan slecht schatten.

Ik weet van mijn werk dat we in principe capaciteit hebben voor 125 gasten tegelijkertijd voor a la cart, maar dat is ofcourse zonder de 1,5 meter afstand. Hoewel ik het wel met je eens ben dat er niet enorm veel mee wordt opgeschoten tov 100.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #717 Gepost op: 23-06-2020, 20:05:01 »
Ik vind het eigenlijk heel simpel: er zijn al enkele keren versoepelingen gekomen, er mag weer steeds meer, en het is voor de dombo's die weglopen met stenders, knarskens, baudet en wilders nog steeds niet genoeg.

Zij zien Corona als een aanval vanuit de overheid  op de persoonlijke levenssfeer, en grijpen elke gelegenheid aan om hiertegen te protesteren.

1 ding moet heel duidelijk zijn: als er duidelijk is gezegd dat je van het Malieveld weg moet blijven, dan blijf je daar weg. Of je nu wel of niet herseninhoud hebt.

Ik heb het al op meer plekken gezegd: vrijheid van meningsuiting is hier niet aan de orde, Corona is geen mening, namelijk.

Als die dombo's dan alleen maar datgene op facebook of twitter verspreiden wat ze het beste uitkomt, dan is dat zeer kwalijk. Als ze niet naar het Malieveld waren gekomen, had de politie en/of de ME helemaal niet hoeven ingrijpen.
Ja, ik weet het: de opruiende partij bestond zondag voornamelijk uit leeghoofdige hooligans van de harde kern van meerdere voetbalclubs. Maar het kwam de goedgelovigen wel erg goed uit dat zij zich tegen de ME keerden. De ME volgde alleen de richtlijnen op, en dat er dan confrontaties plaatsvinden, daar vraagt dat tuig toch zeker zelf om?

Ik vind het prima als er gedemonstreerd wordt, maar doe dat dan even op een lager pitje tot dat weer veilig kan.

Het is juist aan die 1,5 meter te danken dat de maatregelen stapje voor stapje versoepeld kunnen worden. Door er dan aan voorbij te gaan, komt het moment steeds dichterbij dat er niet opnieuw versoepelingen komen, maar dat de regels weer aangescherpt worden.

En dan heeft dat tuig haar zin, dan bereiken ze precies het tegenovergestelde van wat ze eigenlijk willen. Als die minkukels die ik aan het begin van dit bericht bedoelde, zich nou eens een tijdje koest houden, krijgt ook de politie, de ME, de Zorgsector, en iedereen die WEL wil luisteren, een beetje lucht.

En dat laatste komt iedereen ten goede.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #718 Gepost op: 23-06-2020, 20:57:43 »
Zij zien Corona als een aanval vanuit de overheid  op de persoonlijke levenssfeer, en grijpen elke gelegenheid aan om hiertegen te protesteren.
Aan het begin van de crisis zag ik zelfs enkele tweets voorbij komen dat men beweerde dat Rutte een staatsgreep aan het doen was door onze vrijheden te beperken.

Toen ik dat las, wist ik gelijk zeker dat bij die personen een draadje, steekje EN schroefje los zit ::ohno::
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #719 Gepost op: 23-06-2020, 21:01:39 »
Op zich is het niet heel raar om je af te vragen of alle maatregelen terecht zijn en of zomaar alle vrijheden beperkt mogen worden. Maar een staatsgreep is wel wat overdreven en bovendien raar als het vanuit de regering zelf komt. In dit geval lijkt het me duidelijk dat de vrijheid tijdelijk beperkt wordt en bovendien is bijna elke partij het daar wel mee eens.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?