Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390637 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #860 Gepost op: 3-08-2020, 00:26:53 »
Ik ben altijd wel extra geïnteresseerd geweest in placebo/nocebo en alles wat ermee te maken heeft. Het lijkt totaal niet mogelijk dat iets zonder werking toch werkt. Vraag me niet exact waar ik alle info vandaan haal, maar diverse documentaires en artikelen.
Okee, volgens mij hebben we zulke andere perspectieven dat ik denk dat het lastig wordt om elkaar te begrijpen. En ik ben het gewoon absoluut niet met je eens. Er is best wel veel bewijs dat post-virale syndromen een fysieke oorzaak hebben (hoewel het exacte mechanisme onbekend is) en de suggestie dat nocebo er iets mee te maken zou hebben vind ik al even schadelijk voor patiënten als de psychosomatische benadering. Dus het lijkt me goed om het hier maar bij te laten.

Heb ik wel nog één vraag: als je brein al een afweerreactie zou kunnen oproepen, zou het dan niet juist goed zijn om allemaal massaal in de stress te schieten voor groepsimmuniteit? :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #861 Gepost op: 3-08-2020, 01:02:55 »
Ik heb het idee dat er hier te makkelijk wordt gedacht door sommigen over psychosomatische klachten en hysterie. Dit soort klachten hebben soms wel en soms niet een fysieke achtergrond, maar brengen  vrijwel altijd fysieke klachten met zich mee . (Om over sociale nog maar te zwijgen ) En die zijn zeker niet altijd goed gekaderd door onze medische wereld, maar zijn daarom zeker niet minder serieus voor de patiënt .
 
Het niet begrepen voelen en het zit tussen je oren , maakt deze klachten niet minder ( in tegendeel).

Ik denk dat er inmiddels al genoeg praktijkgevallen zijn van de aanhoudende klachten na een covid-besmetting ( vermoeidheid, kortademigheid en blijven hoesten tot soms maanden na de besmetting) om deze klachten niet zomaar als massa hysterie en waanideeën te klasseren.

. Postvirale klachten hebben het toch al in de naam zitten , ontstaan door een virus en het zijn de gevolgen van dat virus en die kunnen lang aanwezig blijven nadat het virus de host reeds verlaten heeft

Nee voor mij zijn psychische en psychosomatische klachten zeker niet te behandelen door te zeggen, niet lullen maar poetsen.  Dus als mensen de aanhoudende klachten na een covid af willen doen als het zit tussen je oren , prima maar dan nog heeft dat voor die mensen negatieve gevolgen.

En voor wie zich niet teveel in Corona wil laten meenemen, prima. Het moet ook niet je dagelijks leven overnemen, de zorg om Corona. Maar het grote aantal besmettingen dat er nog steeds dagelijks wereldwijd is, met een groeiend percentage sterfgevallen, mag ons hopelijk wel alert houden en ik zie meer en meer voorbeelden dat die alertheid tanende is en dat onze maatregelen niet opgevolgd worden omdat er gewoon geen controle is.

Dus aub luister naar de maatregelen ook al wordt je niet gesanctioneerd als je je er niet aanhoudt. Doe het uit respect voor je medemens  ::bravo::

« Laatst bewerkt op: 3-08-2020, 01:06:19 door Tarbozan »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #862 Gepost op: 3-08-2020, 01:13:46 »
Ja, ik vrees dat we hier niet helemaal gaan uitkomen. Het is ook zo'n ingewikkeld onderwerp dat het lastig te begrijpen is.

Wel eens dat veel post-virale syndromen (bijna) altijd wel een fysieke oorzaak hebben.

Maar ik blijf er wel bij dat zowel placebo als nocebo gigantisch heftige werkingen kunnen hebben. Ook de werking van bestaande medicijnen bestaan voor 20-90% uit placebo (afhankelijk per type en per persoon).
En het schijnt dat zelfs mensen in een onderzoek zijn geweest die dachten dat ze chemotherapie ondergingen, maar in feite een 'placebo' kregen, toch last hadden van haaruitval. (Maar hoe geloofwaardig dat onderzoek is, dat vraag ik me ook nog een beetje af)

Goed... Voor wie het nog niet gemerkt had, ik zou hier pagina's over kunnen vullen. Maar nu zal ik echt stoppen. Hier nog wat extra info met voorbeelden voor geïnteresseerden.

Maar betreft je laatste vraag: helaas... Alleen symptomen, er wordt geen resistentie gecreëerd.


Mocht iemand helemaal in de stress raken van dit onderwerp: een glas water drinken en daarna tot 5 tellen werkt heel goed.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Was dit nou begonnen omdat ik wilde bevestigen dat de media soms iets minder paniekerig mogen zijn?



En eens met Tarbozan.



Deze video geeft trouwens wel mooi uitleg en het begin werkt ook echt bij veel onwetende mensen.
« Laatst bewerkt op: 3-08-2020, 01:37:28 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #863 Gepost op: 3-08-2020, 12:18:57 »
De werking van een placebo is al in zoveel testsettings bewezen, dat ik aannam dat men dat toch wel als feit kon aannemen.

Heeft niets te maken met werkende stof , want die is er niet en heeft ook niks te maken met dat de klachten niet fysiek of echt zouden zijn.
Het is gewoon een gegeven dat een beetje aandacht, een stukje zonlicht indruk heeft op de gemoedsrust van mensen en dat klachten due eerst een pijnfactor 8 kregen nu ineens amper nog het vermelden waard zijn.

Zelf ooit meegemaakt met een meisje van 15 die haar kuitbeen brak bij de volleytraining. Op de seh schreeuwde ze alles bijeen tot de assistent chirurg kwam en vroeg wat haar hobbies waren. Gevolg een spraakwaterval van 5 minuten over volleybal, zonder uiting van pijn, maar nog steeds wen gecompliceerde kuitbeenbreuk.

Dus de placebo neemt niet echt de klacht/oorzaak weg, maar verlegt de aandacht.en heeft als zodanig dus zeker zijn waarde bij de behandeling .

Verder is een placebo natuurlijk altijd een welwillend middel in testonderzoeken en studies.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #864 Gepost op: 3-08-2020, 13:01:17 »
Ik heb het idee dat er hier te makkelijk wordt gedacht door sommigen over psychosomatische klachten en hysterie. Dit soort klachten hebben soms wel en soms niet een fysieke achtergrond, maar brengen  vrijwel altijd fysieke klachten met zich mee . (Om over sociale nog maar te zwijgen ) En die zijn zeker niet altijd goed gekaderd door onze medische wereld, maar zijn daarom zeker niet minder serieus voor de patiënt
Ik weet niet of je mij bedoelt, maar voor de zekerheid: ik denk ook zeker niet te makkelijk over psychosomatische klachten hoor! Ik weet dat psychische ziektes als depressie, angststoornissen en burn-out ook fysieke klachten kunnen veroorzaken, en die zijn zeker niet minder echt dan fysieke klachten met een fysieke oorzaak.

Mijn probleem zit hem erin dat momenteel in een groot deel van de medische wereld alle onbegrepen lichamelijke klachten in die psychosomatische hoek worden gedumpt, zonder dat er bewijs is voor een psychische oorzaak. Het enige "bewijs" dat zulke dingen een psychische oorzaak zouden hebben, is de afwezigheid van een bekende fysieke oorzaak. Hierdoor gaat er vaak te weinig onderzoeksgeld naar het vinden van een fysieke oorzaak, waardoor een een soort vicieuze cirkel ontstaat (er wordt te weinig biomedisch onderzoek gedaan -> er wordt geen oorzaak gevonden -> het wordt als psychosomatisch gezien -> er gaat geen geld naar biomedisch onderzoek -> etc.). Hierdoor is er vaak ook weinig behandeling mogelijk en staan patiënten in de kou, zoals bij ME, fibromyalgie, prikkelbaredarmsyndroom, chronische Lyme, etc.

Daarnaast heeft die hele psychosomatische benadering van fysieke klachten ook gevolgen voor ziektes die wél goed te diagnosticeren zijn en waarvan de oorzaak wel bekend is, omdat je als patiënt vaak al snel te horen krijgt dat het wel stress zal zijn, en je geen toegang krijgt tot testen die je nodig hebt. Daardoor duurt het vaak ook jaren voor mensen een diagnose krijgen van bijv. auto-immuunziektes of Ehlers-Danlossyndroom. Veel ziektes die als "zeldzaam" worden gezien zijn helemaal niet zo zeldzaam, alleen zelden gediagnosticeerd.

Dus ik bedoel zeker niet te zeggen dat psychosomatische klachten minder erg zijn, of dat het nocebo-effect helemaal niet zou bestaan. Maar wel dat zulke benaderingen uiteindelijk een goede diagnose en behandeling van patiënten in de weg staan. Zoals ik eerder zei, nog niet zo heel lang geleden dacht de medische wereld nog dat bijv. de ziekte van Parkinson en maagzweren psychosomatisch waren. Inmiddels weten we gelukkig beter. Met genoeg onderzoek zullen we voor de meeste ziektes uiteindelijk een fysieke oorzaak vinden waar behandeling voor mogelijk is. En ik hoop enorm dat er wel genoeg biomedisch onderzoek gaat plaatsvinden naar langdurige covid-klachten, en dat dit niet uiteindelijk ook op de grote psychosomatische stapel gaat belanden omdat het te lang duurt om een oorzaak te vinden (kijk, ga ik toch weer ontopic, supergoed van me ;D).
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #865 Gepost op: 3-08-2020, 13:41:14 »
Starlight, ik bedoel niemand in het bijzonder en iedereen in het algemeen en wel precies om wat jij beschrijft hoe de medische wereld omgaat met dit soort klachten.
Ze hebben een checklist van symptomen die horen bij bestaande ( bekende) ziektes.

En ze gaan gewon hun lijstje af. Voldoe je niet voldoende aan de lijst van ziekte x- symptomen dan gaan ze naar broertje ziekte y. En als ze er niet uitkomen dan ligt het inderdaad aan leefomstandigheden, stress etc. 


In psychosomatische klachten verschil ik gewoon met de mening van velen,dat ik niet vind dat hierin alleen gekeken moet worden naar het psychische. Omdat er medisch niet altijd ( zelfs meestal niet) een fysiek oorzaak voor de klachten is, grijpen medici vaak naar het psychische ,terwijl veel mensen met psychosomatische klachten wel degelijk fysiek klachten hebben. En dat deel wordt eigenlijk gewoon onvoldoende gehoord door de gangbare medische wereld.

Je stuk over het diagnosticeren van zeldzame afwijkingen is zo herkenbaar. En ik ben dan ook superspblij dat Mn arts bij mijn ex wel bleef graven en ondanks dat er geen andere uitkomst door is gekomen, heeft de erkenning wel een stuk Rust gebracht in een laatste fase.

Dus on topic ik hoop dat we afstappen van ach Corona is maar een griep en2 weken en we zijn er vanaf.  Met het onderzoek naar de gevolgen van besmetting op de langere termijn komt er hopelijk erkenning voor de velen due maanden na besmetting nog steeds niet normaal een trap op kunnen of met h7n kinderen kunnen spelen.
En die  erkenning  zal mogelijk ook de angst wat wegnemen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #866 Gepost op: 3-08-2020, 15:28:16 »
Starlight, ik bedoel niemand in het bijzonder en iedereen in het algemeen en wel precies om wat jij beschrijft hoe de medische wereld omgaat met dit soort klachten.
Ah okee :) Omdat je het specifiek had over "hier" was ik even bang dat het net leek alsof ik psychische klachten minder serieus zou nemen. Het gebeurt wel vaker dat anderen denken dat mensen alleen maar hameren op een fysieke oorzaak voor hun ziekte omdat ze iets tegen een psychische diagnose zouden hebben. Dus ik wilde nog even verduidelijken dat dat absoluut niet het geval is.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #867 Gepost op: 3-08-2020, 17:19:38 »
Corona test update: Geen corona voor mij ::confettie::
chipsverslaafde <3

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #868 Gepost op: 3-08-2020, 17:24:22 »
 ::bravo:: ::bravo::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #869 Gepost op: 3-08-2020, 17:53:13 »
Fijn dat je negatief test :D

En de discussie gelezen en wel interessant om te lezen.

ME wordt inderdaad vaak in de psychische hoek geduwd, terwijl het daar niet hoort. Dus veel artsen doen het al snel daarmee af als je komt met klachten.
Gelukkig zijn er ook artsen die echt mee willen denken en verder willen gaan dan waardes. Of ik heb het geluk dat ik ze tegen ben gekomen. Niet alleen voor mijn ME, maar bijvoorbeeld ook schildklier of andere klachten.

Ik zit zelf in de post covid groep op Facebook. En hoop echt zo dat ze die groep over een half jaar / jaar niet in deze hoek gaan duwen. Is nu al vaak dat ze dat doen omdat ze het niet kunnen aantonen daadwerkelijk gehad te hebben (niet hebben kunnen testen in periodes, geen antistoffen meer na bepaalde tijd)
Dus vrees met vrezen dat die groep ook zo'n vergeten groep gaat worden zoals ME, Lyme enz
En stiekem hoop ik weer dat juist door de Covid er veel meer onderzoek komt naar het ziek blijven na zo'n infectie en daardoor de andere groepen ook geholpen zijn. :D

Iets met positive thinking  ::rofl::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #870 Gepost op: 3-08-2020, 18:14:18 »
Ik hoop dat de groep post covid zoveel groter is dan bv me patiënten dat er niet langs gekeken kan worden. Niet omdat ik het mensen gun om besmet te zijn ( geweest) en maanden lang klachten te houden, maar om de erkenning.

Bij een studie werk je met steekproeven en met testgroepen, hoe groter de groep met postcovid klachten ,die maar aanhouden , is , hoe eerder de medische wereld moet zien dat er wel heel veel soortgelijke symptomen zijn binnen de testgroep.

Verder is een omvangrijke groep mensen met ongeveer dezelfde klachten ook goed voor het leerproces van wat het virus nu allemaal doet als je besmet bent ( geweest)

Voor mensen die ziek waren in tijden dat er nog minder getest werd, en waarbij de aanwezigheid van antistoffen niet ( meer) kan worden aangetoond. Laat je niet afschuiven met het zal wel psychisch zijn. Jij kent je lichaam en voelt de klachten.

Ook voor hen geldt helaas, zolang je niet klachtenvrij bent,  houd je aan de regels, want of je na een besmetting daadwerkelijk immuun bent, wordt steeds vaker in twijfel getrokken na verschillende praktijkgevallen van opflakkering bij reeds eerder besmette personen.






Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #871 Gepost op: 4-08-2020, 13:57:39 »
Donderdag 19.00 is het weer persconferentie. Kijken wat we nou weer krijgen...  ::)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #872 Gepost op: 4-08-2020, 14:23:07 »
Corona test update: Geen corona voor mij ::confettie::

Ik vraag me inmiddels af op welke manier de GGD bepaalt wie ze eerst bellen. Eerst dacht ik dat ze alle positieve gevallen eerst zouden bellen. Maar mijn vader was een uur voor mij getest en die is gister al gebeld en ik zit nog steeds te wachten. GGD had ook gezegd dat het idd 3 dagen kon duren, want het is zo druk. Terwijl de NOS zegt dat het nu juist rustiger is (op basis van gegevens van de GGD). Maar ja, ik kan niet thuis werken, inmiddels zit ik dus al 2 dagen thuis (wel doorbetaald gelukkig) en heb nu maar tegen mijn manager gezegd dat ze voor morgen ook maar inval moet regelen. Bij mij aan de telefoon bij het afspraak maken zeiden ze ook dat ze random belden, dat leek me onwaarschijnlijk, maar schijnbaar is dat dus wel wat gebeurt. Of ik heb pech dat ik in Utrecht woon, waar heel veel teststraten zijn en waar dus ook veel mensen van buiten heen komen om getest te worden. En dat het daardoor langer duurt voor de resultaten er zijn.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #873 Gepost op: 4-08-2020, 14:26:55 »
Donderdag 19.00 is het weer persconferentie. Kijken wat we nou weer krijgen...  ::)
Seizoen 2 van "de Persconferentie"  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #874 Gepost op: 4-08-2020, 14:35:05 »
Seizoen 2 van "de Persconferentie"  ;D
::rofl:: ::rofl::

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #875 Gepost op: 4-08-2020, 16:09:53 »
Seizoen 2 van "de Persconferentie"  ;D
Nieuw op Netflix: 'De Persco' met Mark Rutte als minister-president, Hugo de Jonge als minister van Corona-zaken en Irma Sluis als De Gebarentolk.

Er zullen waarschijnlijk maatregelen komen op lokaal niveau, bijvoorbeeld dat Rotterdam (als voornaamste brandhaard) weer twee weken in lockdown gaat.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #876 Gepost op: 4-08-2020, 16:17:46 »
Net maar de plaatselijke GGD gebeld en mijn testuitslag is nog niet eens binnen bij de GGD.  ::oink:: Oke, mijn testuitslag was niet goed doorgekomen bij de GGD. Er was iets fout gegaan bij mijn teststraat ofzo. Maar de uitslag is negatief.  :D
« Laatst bewerkt op: 4-08-2020, 16:49:08 door Loezel »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #877 Gepost op: 4-08-2020, 20:26:03 »
Ik snap het trouwens nu wel beter waarom mensen meer afstand nemen van mensen met mondkapjes dan van mensen zonder mondkapjes.

Ik was vandaag weer bij IKEA en schrok er af en toe van hoe vaak ik afstand vergat te houden. Je bent met je hoofd toch bezig met lampjes, kussens en stoelen. En als om je heen ook iedereen de 1,5 meter niet zo nauw neemt, dan boeit het jezelf toch ook iets minder.

En toen stond ik naast iemand met mondkapje en merkte bij mezelf op dat ik spontaan ook voorzichtiger was. Ten eerste wordt je er zelf aan herinnerd en ten tweede zie je dat de ander het serieus neemt.

Heel druk was het niet, maar toch was afstand houden erg lastig.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #878 Gepost op: 5-08-2020, 11:17:54 »
Hoe gaat dat testen eigenlijk als je niet met een auto bent? Ik zie alleen van die autowas teststraten op tv.
« Laatst bewerkt op: 5-08-2020, 11:28:22 door Starlight »
...maar soms even niet :)

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #879 Gepost op: 5-08-2020, 11:22:07 »
 Nou, die streep erdoor krijg ik niet weg  ::niet-ok::
...maar soms even niet :)