Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391774 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1140 Gepost op: 4-10-2020, 20:36:05 »
600 mensen die bij elkaar gaan zitten om hun hobby uit te oefenen... laat dan ook maar weer toeschouwers toe bij sportevenementen  ::hypocriet:: ::hypocriet:: ::hypocriet::
Een religie een hobby noemen, maar dan wel schaken een sport noemen zeker ::) :P

Verder eens met Brtdm. Ze houden zich inderdaad gewoon aan de regels, want normaal zitten er blijkbaar ruim 2000 mensen in zo'n dienst. Wat ik vooral raar vind is dat er uitzonderingen zijn voor religieuze bijeenkomsten. Godsdienstvrijheid kan ook uitgeoefend worden zonder fysieke kerkgang. Zelfs in Staphorst hebben de meeste mensen ondertussen wel internet dus dat kan allemaal best digitaal ;D

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hoewel ik zelf gelovig ben al jaren nauwelijks meer in de kerk kom, en hier dus minder waarde aan hecht dan de gemiddelde christen. Ik merk aan mijn ouders dat ze fysieke kerkgang toch ook nog wel belangrijk vinden en liever wel gaan als het enigszins kan. Maar in hun kerk mag max. 80 man bij elkaar komen en wordt er niet voluit gezongen, dus dat is toch wel iets verantwoordelijker.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1141 Gepost op: 4-10-2020, 20:41:29 »
Een religie een hobby noemen, maar dan wel schaken een sport noemen zeker ::) :P

Gelukkig kun jij heel hard rennen.  ::rofl:: ::rofl::

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1142 Gepost op: 4-10-2020, 20:58:56 »
Een religie een hobby noemen, maar dan wel schaken een sport noemen zeker ::) :P



Sport is ook hobby. Behalve voor die paar mensen waarvoor het werk is, maar dat geldt voor religie evenzo
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1143 Gepost op: 4-10-2020, 21:00:49 »
Daarstraks bij studio sport lieten ze even een paar momenten zien hoe lastig het is om je bij het uitoefenen vab een teamsport aan de regels te houden voor covid.

Ik hoop niet da5 dit soort beelden ook in den haag worden bekeken, want anders zie5 het er ook somber uit voor sportbeleving indoor.


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1144 Gepost op: 4-10-2020, 21:11:06 »
Sport is ook hobby. Behalve voor die paar mensen waarvoor het werk is, maar dat geldt voor religie evenzo
Het was een grapje :P En nee, dat geldt niet voor religie, maar laten we die discussie maar voor een andere keer bewaren ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1145 Gepost op: 4-10-2020, 23:05:26 »
Ik snap nog enigszins dat ze in dat huge ass kerkgebouw op een veilige manier met 600 mensen kunnen zitten. Klinkt wel nog steeds vrij tricky, zeker met 3 diensten op een dag. Dan moet je sterk geloven... in de capaciteiten van de ventilatie.

Maar jongens, om dan te gaan zingen... :-X
Doe dan desnoods neuriën + voorzangers ofzo :-\\

Of schrap het zingen - dan kan de dominee nog langer preken, heeftie ook eindelijk z'n zin ::)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1146 Gepost op: 4-10-2020, 23:18:23 »
Met andere woorden... gewoon je bek houden?  ::)

Het is trouwens de hersteld hervormde kerk, waar ze alleen op hele noten zingen omdat ze ritmische zang te frivool en modern vinden. Dus erg vrolijk is de zang toch al niet.

Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1147 Gepost op: 4-10-2020, 23:38:06 »
Met andere woorden... gewoon je bek houden?  ::)

Het is trouwens de hersteld hervormde kerk, waar ze alleen op hele noten zingen omdat ze ritmische zang te frivool en modern vinden. Dus erg vrolijk is de zang toch al niet.

Ik zag een videoreportage over de kerk, inclusief wat mensen die erin en eruit liepen voor diensten.
'Niet erg vrolijk' is een goede omschrijving.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1148 Gepost op: 4-10-2020, 23:41:22 »
Je hebt inderdaad wel te maken met een van de meest koppige en niet heel erg meebewegende kerken die er zijn.
Dus dat verklaard wel dat ze gewoon doorgaan onder het mom van 'het mag'.
En daar hebben ze opzich gelijk in, dat recht hebben ze. Alleen had ik het zelf anders gedaan.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1149 Gepost op: 5-10-2020, 09:21:06 »
Of schrap het zingen - dan kan de dominee nog langer preken, heeftie ook eindelijk z'n zin ::)
Terug naar de hagenpreken! Lekker buiten en dan 2 uur lang ::regenboog::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1150 Gepost op: 5-10-2020, 11:10:10 »
Ben ik even blij dat ik niet gelovig ben  ::rofl::.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1151 Gepost op: 5-10-2020, 11:23:20 »
Hagenpreken vonden plaats in de 16e eeuw en zelfs in de allerstrengste kerk duurt een preek zo'n drie kwartier, dus ook als moderne gelovige hoef je daar niet bang voor te zijn hoor ::rofl::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1152 Gepost op: 5-10-2020, 11:29:36 »
Hagenpreken vonden plaats in de 16e eeuw en zelfs in de allerstrengste kerk duurt een preek zo'n drie kwartier, dus ook als moderne gelovige hoef je daar niet bang voor te zijn hoor ::rofl::

Ik werd ooit geforceerd om een christelijke begrafenis toe te schouwen en die duurde toen zo'n 4 uur lang (én dan overdrijf ik niet) met gezang en al. Kwam geen einde aan.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1153 Gepost op: 5-10-2020, 12:56:07 »
Ja, we gaan nu heel erg off-topic (sorry alvast... wil toch graag reageren), maar ik neem aan dat Starlight puur de preek zelf bedoelt, exclusief zang en gebed. Diensten duren inderdaad wel vaak langer. Ik ben ooit op een hersteld hervormde bruiloft geweest en dat was in feite een donderpreek van twee uur, maar wel af en toe onderbroken door zang en gebed. Met als climax 'neemt gij tot uw wettige huisvrouw' (serieus).

Ik woon nu pal tegenover een kerk van de gereformeerde gemeente en hun diensten duren dik twee uur. En ik vergezel soms mijn vrouw naar de kerk en daar duren diensten ook ruim anderhalf uur.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1154 Gepost op: 5-10-2020, 14:25:28 »
Ik bedoelde inderdaad de preek zelf, de hele kerkdienst duurt in de meeste kerken normaalgesproken zo'n 1,5 uur met uitzondering van bijzondere diensten zoals inderdaad begrafenissen, trouwdiensten en doopdiensten (hoewel 4u dan ook wel erg extreem is :o). In de praktijk duurt in de kerk van mijn ouders (strengere hoek van de PKN) de preek een half uur en de dienst ergens tussen de 1u15 en 1u30.

Met als climax 'neemt gij tot uw wettige huisvrouw' (serieus).
...yikes.

Citaat
Ik woon nu pal tegenover een kerk van de gereformeerde gemeente en hun diensten duren dik twee uur. En ik vergezel soms mijn vrouw naar de kerk en daar duren diensten ook ruim anderhalf uur.
Pfoe, ik wist niet dat er nog zulke lange kerkdiensten bestonden. Hoewel in mijn ervaring juist soms de wat "modernere" kerken diensten hebben die makkelijk over die 1,5u heen gaan, omdat het allemaal wat losser gaat, er iets mis gaat met de beamer, of er een bandje speelt wat dan de laatste zin van een lied tot in het oneindige blijft herhalen ;D Maar ik heb dan wel minder door dat een dienst zo lang duurt, dan wanneer je naar een donderpreek van drie kwartier moet luisteren.

Maar we gaan hier inderdaad wel een beetje off-topic nu :P

"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1155 Gepost op: 5-10-2020, 16:21:34 »
Ik las ergens een bericht dat kerkdiensten nu ook max 30 mensen mochten en dringend advies niet te zingen.

Snap ook wel dat het binnen de regels valt, maar handig is het niet als alles zo oplaait en andere takken zoveel restricties krijgen.

Hoorde 1 gast iets zeggen dat God hem zou beschermen en helpen. Weet dat geloof ver kan gaan, maar voor mijn gevoel was dit wel een stap te ver (wil zeker niemand hiermee beledigen)

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1156 Gepost op: 5-10-2020, 21:45:57 »
Nu dus inderdaad ook maximaal 30 mensen bij een kerkdienst en vrijwel alle kerken, synagogen en moskeeën accepteren dat. Maar uitgerekend de Hersteld Hervormde Gemeente in Staphorst, die met 600 man in de kerk de aanleiding is voor deze hele discussie, is het er niet mee eens en weet nog niet of ze zich eraan gaan houden.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1157 Gepost op: 5-10-2020, 23:16:08 »
Ik dacht dat ze onderzocht hadden dat zingen niet gevaarlijker is dan praten? ??? Dat kwam voorbij, ergens, maar ik weet natuurlijk niet meer waar ;D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1158 Gepost op: 5-10-2020, 23:26:18 »
Ik dacht dat ze onderzocht hadden dat zingen niet gevaarlijker is dan praten? ??? Dat kwam voorbij, ergens, maar ik weet natuurlijk niet meer waar ;D

Zal er ongetwijfeld vanaf hangen hoe je zingt. Als je met hetzelfde volume zingt als je praat, zal het vast hetzelfde zijn. Maar als je uit volle borst, met wijd opengesperde mond luid staat te zingen, zal het meer lijken op gewoon maar van je af hoesten...

Plus een grote groep mensen die dat allemaal tegelijk doen natuurlijk.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1159 Gepost op: 7-10-2020, 09:02:02 »
Ik kijk ervan op dat er in andere kerken nog gezongen wordt/werd! Bij onze kerk mag er sinds we weer terug een dienst hebben niet gezongen worden. In het begin mocht er bij een enkel couplet nog wel mee 'geneuried' worden, maar de laatste weken zelfs dat niet meer. Enkel de voorgangers mochten meezingen.

Nu ben ik heel benieuwd hoe het zondag zal gaan... Of we überhaupt nog wel een dienst gaan hebben...
Ich bin ein Bärliner!