Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389439 keer)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1500 Gepost op: 18-02-2021, 13:00:00 »
Die aanpak kan toch eigenlijk alleen gaan werken als alle grenzen dicht zijn en iedereen die binnen de grenzen is meewerkt.
Anders komen er van buiten allemaal mensen naar Nederland uit landen waar de regels niet zo nauw zijn en werkt het nog niet.

Maar: van de EU/Schengen mogen we de grenzen niet sluiten heb ik begrepen (dus dan misschien de hele EU/Schengen zone sluiten voor iedereen van buiten?)

Dat laatste is sowieso een optie. Maar van de EU mag je in noodgevallen ook gewoon je grenzen sluiten. Nu staat gezondheid niet genoemd als een van de redenen waarom je je grenzen mag sluiten, maar de EU heeft ook al aangegeven er niet moeilijk over te doen. Sommige landen doen dit ook al onderling.

Verder herken ik me erg in het verhaal van Lama. Ik heb ook stress. Stress door angst dat ik besmet raak, dat ik daardoor chronisch ziek word (of nooit meer kan ruiken). Stress door angst dat ik mensen besmet en dat daardoor onze hele locatie moet sluiten, of nog erger dat daardoor iemand zou komen te overlijden. Het ging super goed met mijn lichamelijke klachten, tot de kinderdagverblijven weer open gingen en Hugo de Jonge daar bij vertelde: 'Ja, dit gaat wel leiden tot meer ziekenhuisopnames, maar de zorg kan dit aan'. Nu heb ik weer elke dag maagzuur in mijn keel zitten en daardoor elke dag keelpijn en last van mijn keel. Doordat ik weer maagzuurklachten heb, kan ik weer elke dag afwegen: is deze keelpijn van mijn maagzuur, of moet ik me laten testen? Komt deze hoest door het maagzuur, of moet ik me laten testen? Dit leidt weer tot meer stress en dus tot meer klachten. Daarbij komen ouders op het werk die het allemaal onzin vinden, vinden dat de regels niet zo streng moeten zijn, die liegen over de klachten van kindjes en zich gewoon niet aan onze regels houden. Daardoor durf ik nu ook weer mijn ouders niet te bezoeken, vanwege dat ik bang ben ze te besmetten. Ik spreek wel af en toe af met mijn vader, maar dan buiten. Ik spreek met niemand thuis af, want dat durf ik niet.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1501 Gepost op: 18-02-2021, 13:17:33 »
Heb jij enig idee waarom ik als geďnteresseerde leek zo weinig over de zero covid-aanpak hoor in bv talkshows?
Niet echt, nee. Het Red Team pleit hier wel al sinds hun oprichting voor, en zijn daarmee regelmatig in de media geweest, maar omdat daar steeds niets mee wordt gedaan zijn ze zich wat meer op de achtergrond gaan houden. De actiegroep Containment Nu wordt helaas weinig serieus genomen, omdat zij een nogal alarmistische insteek hebben (die imo wel terecht is, maar ik snap dat als je maar weinig ingelezen bent in de hele corona-aanpak, ze overkomen als complottheorie-aanhangers). Verder zijn het vooral actiegroepen vanuit de gehandicapten en chronisch zieken (zoals Geen Dor Hout) die hier aandacht voor vragen, maar dat pikt de media ook niet echt op - want wat gehandicapten en chronisch zieken zélf vinden doet er helaas vaak niet toe. In alle wetgeving die ons aangaat wordt er vooral gepraat over ons ipv met ons, en dat zie ik in deze pandemie ook gebeuren.

Citaat
Het punt is dat ik me ook aangesproken voel als ik zoiets lees. Ik snap dat je geduld soms opraakt, maar misschien is het dan beter op je tong te bijten en dit topic te laten voor wat het is.
Boosheid dient wat mij betreft ook een functie. Soms kunnen juist menselijke emoties meer overtuigen dan een rationeel betoog. Dus als ik heel boos wordt, laat ik dat soms ook zien. Zeker niet altijd: er zijn ook genoeg momenten geweest dat ik wel een stapje terug heb gedaan van dit topic of zelfs het hele forum.

Overigens hoef je je alleen aangesproken te voelen als jij één van de mensen bent die maatregelen wil versoepelen omdat je ofwel de consequenties acceptabel vindt, ofwel ontkent welke consequenties dit heeft. Als je dit niet vindt, hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen. Ik was nu specifiek boos op de reacties van LdH, niet op iemand anders hier.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1502 Gepost op: 18-02-2021, 16:37:03 »
Het is zo triest dat hier zo fel op de persoon wordt ingespeeld want in principe zijn we het allemaal over de grote lijn wel eens, de maatregelen zijn noodzakelijk, maar het is vervelend dat het al zo lang duurt. En juist doordat het al zo lang duurt, wordt het psychisch steeds zwaarder voor velen, zowel gezonde mensen als chronisch zieke mensen of gehandicapten.

Ik vind het ook makkelijk om in de informatieverstrekking te spreken over leugens, want veel zaken waren niet algemeen bekend of zijn door nieuwe onderzoeken/info veranderd in de loop van de tijd.

Over containment nu en indammingspolitiek, een absoluut terecht iets en iets wat ook zeker , sneller en efficiënter zou werken aan het doel nul covid. Helaas is dit vrij moeilijk te berwerkstelligen of je moet een zeer eenvoudig te isoleren plek hebben ( bv nieuw Zeeland)

Onze overheid roept wel veel , maar laat vervolgens in de uitvoering ervan steken vallen en dan is bv de personenstroom naar de binnensteden wel drastisch verminderd maar nog niet op het beoogde niveau om het aantal besmettingen nog verder in te dammen.

Ook het punt dat de witte aanhaalt dat ouders hun snotterig kind tich naar het kinderdagverblijf brengen omdat ze zonodig moeten gaan werken, werkt averechts op indamming.

Teveel mensen kiezen ( en van 1 kant ook begrijpelijk ) voor hun eigen zaak, hun eigen vrijheid en zo lang dat gewoon geaccepteerd wordt, zal het lastig worden om ooit aan Max 1000 besmettingen per dag te komen en een percentage positieve tests kleiner dan 5.

Ik zeg maar steeds het kiezen voor je eigen vrijheid is een groot goed, maar niet aks het gevolg van jouw keuze de gezondheid van medemensen (kwetsbaar, oud, gezond, jong, gehandicap of wie dan ook. ) op het spel zet.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1503 Gepost op: 19-02-2021, 11:51:19 »
Ik moet toch weer zeggen dat viruswaarheid hier wel een punt heeft.
Een noodwet voor een maatregel waar al langer over wordt gesproken, die ook nog eens gebaseerd is op modellen, is wel gek. En als je na een maand ook niet de exacte gevolgen kan aantonen... Tja.

De vraag blijft een beetje 'wat is nood?'.

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat viruswaarheid deze rechtszaak wint.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1504 Gepost op: 19-02-2021, 15:37:48 »
Over een andere rechtszaak gesproken: blijkbaar is het stemrecht ook niet zo belangrijk in Nederland als je gehandicapt of chronisch ziek bent :-\\ https://nos.nl/artikel/2369350-rechter-poststemmen-hoeft-niet-verruimd-te-worden-bij-verkiezingen.html

Ze denken het zelf prima geregeld te hebben met "vroegstemmen of volmacht" maar
1. Vroegstemmen kan niet in elk stembureau en is dus niet voor iedereen toegankelijk, en ook niet echt veilig voor mensen die niet eens naar de supermarkt kunnen.
2. Niet iedereen heeft iemand die ze hun stem toevertrouwen, naast het feit dat je dan gedwongen wordt om je stemgeheim op te geven. Daarnaast is dat ook geen optie voor gezinnen waar iedereen een risicogroep onder de 70 is.

Ik heb er nog wel begrip voor dat ze het nu niet meer op tijd kunnen regelen, maar we weten al heel lang dat de verkiezingen eraan komen en er werd ruim op tijd gesproken over poststemmen. Het is niet alsof chronisch zieken nu pas aan de bel trekken ofzo. Dat dat niet haalbaar zou zijn omdat er geen zicht is op het aantal risicogroepen is sowieso onzin, want voor het vaccinatieprogramma moeten ze zulke dingen evengoed weten. Daarnaast hadden ze het gewoon op aanvraag kunnen doen voor iedereen die dat wilde, zoals de Kiesraad ook adviseerde.

Maar natuurlijk zijn ze ons voor de miljardste keer vergeten. Best knap hoe vaak een overheid die zegt ons te willen beschermen gewoon vergeet dat we bestaan.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1505 Gepost op: 19-02-2021, 15:58:54 »
Ik heb vandaag mijn stempas binnengekregen. Wat schetst mijn verbazing: er zit een grote folder bij dat je niet mag stemmen als je in (preventieve) quarantaine zit en dat je dan een volmacht moet afgeven aan iemand anders. Aan de ene kant snap ik dat, je wil immers geen mensen gaan besmetten. Aan de andere kant: waar blijft mijn stem? Als ik in quarantaine zit, zit mijn gezin (= de mensen die ik vertrouw met mijn stem) dat ook. Moet ik dan mijn buurman of buurvrouw gaan vragen te stemmen voor mij? Ik vraag me serieus af of de uitslag daadwerkelijk reflecteert hoe 'Nederland' erover denkt, als je én veel volmachtstemmen krijgt én veel mensen krijgt die niet durven/kunnen stemmen. Volgens mij krijg je dan een hele scheve verhouding waar de 'Corona-ontkenners' garen bij spinnen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1506 Gepost op: 19-02-2021, 16:13:36 »
Ja, voor mensen die vanwege een besmetting in quarantaine zitten werkt dit ook niet natuurlijk. Ook daarvoor was poststemmen een goede oplossing geweest. En ik snap best dat dat ook fraudegevoelig is, maar net alsof een volmacht dat niet is.

En dan heb ik ook nog eens begrepen dat ze mensen met klachten niet mogen weren uit het stembureau, en dat ze je mogen vragen om je mondkapje even af te doen ter identificatie...

Al met al ben ik volgens mij, hoe hard ik ook een ander kabinet wil, voor uitstel van de verkiezingen. Want zoals het nu gaat, kan gewoon niet iedereen veilig zijn stemrecht uitoefenen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1507 Gepost op: 19-02-2021, 16:16:08 »
Heel erg simpel, in corona tijd moet je of volledig op afstand (online of per post )kunnen stemmen of je moet de verkiezing uitstellen. Waarbij ik kies voor het laatste.

De mensenstroom die de verkiezing , zelfs met alle genomen maatregelen, teweeg gaat brengen is niet wenselijk en zal zeker niet bijdragen aan een daling van het aantal besmettingen.

Net een stuk van op 1 van gisteren gezien waarbij een man pleit voor herstel nl om de scholen weer open te stellen zodat jongeren weer vrijheid krijgen.  De presentatrice vraagt hem drie keer de vraag of dit plan niet betekent dat de kwertsbaren in de samenleving dan zichzelf maar moeten beschermen , waar hij nul keer inhoudelijk op wil ingaan en steeds maar de vrijheid van jongeren benadrukt.

We moeten zo enorm opletten dat er geen systeem komt waarin 1 groep wel privileges krijgt en mogelijkheden ,die  voor anderen ontnomen worden, want dat zou een enorme stap terug zijn in het integreren van bv gehandicapten in het gewone leven.  Stel dat je kwetsbaren enkel in de supermarkt toelaat tussen 7 en 8 onder het mom van lekker hun eigen uurtje en voor hun eigen veiligheid.  Dat klinkt aardig , maar betekent gewoon dat je hen de toegang ontzegt op andere tijden, maw je beperkt een groep enorm die je zegt te willen beschermen.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2021, 16:18:13 door Tarbozan »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1508 Gepost op: 19-02-2021, 16:36:24 »
Over een andere rechtszaak gesproken: blijkbaar is het stemrecht ook niet zo belangrijk in Nederland als je gehandicapt of chronisch ziek bent :-\\ https://nos.nl/artikel/2369350-rechter-poststemmen-hoeft-niet-verruimd-te-worden-bij-verkiezingen.html
Ik ben ook niet vrolijk van deze uitslag ::ohno:: Het lijkt me toch evident dat wanneer er zo'n tweedeling ontstaat tussen mensen die redelijk zonder zorgen zouden durven stemmen en de mensen die dit niet willen, kunnen of durven, dit de uitslag van de verkiezingen kan bepalen. Als straks de opkomst flink tegen blijkt te vallen, hoop ik niet dat we vier jaar aan zo'n kabinet vast moeten zitten. Ongeacht of de uitslag me zint of niet. Hoe dan ook zal de uitslag een vertekend beeld geven wanneer je het mensen zo lastig maakt om te stemmen. Voor jou is het al helemaal erg, maar wat als ik op 17 maart een simpel koutje heb gevat? Wie garandeert mij dat ik zo snel een volmacht kan geven (terwijl ik eigenlijk elk fysiek contact moet vermijden)? Moet ik dan maar mijn stemrecht weggooien, of mensen risico laten lopen op een besmetting?

Natuurlijk is uitstel van verkiezingen onwenselijk, maar dit had je aan kunnen zien komen.
...óf niet!

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1509 Gepost op: 19-02-2021, 17:09:30 »
maar wat als ik op 17 maart een simpel koutje heb gevat? Wie garandeert mij dat ik zo snel een volmacht kan geven (terwijl ik eigenlijk elk fysiek contact moet vermijden)? Moet ik dan maar mijn stemrecht weggooien, of mensen risico laten lopen op een besmetting?

Natuurlijk is uitstel van verkiezingen onwenselijk, maar dit had je aan kunnen zien komen.

Dat is ook precies mijn bezwaar. Als ik in quarantaine moet, moeten de mensen die dicht bij mij staan dat ook. Dus ik moet mijn stem weg gaan geven aan iemand die verder weg van mij staat, bijvoorbeeld mijn buurman. Ik kan hem immers niet weggeven aan iemand die wel heel nauw bij mij staat maar in een andere gemeente woont (want dan moet ik mijn volmacht al veel eerder geregeld hebben). Kortom, deze stemming kan nooit goed gaan!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1510 Gepost op: 19-02-2021, 17:17:25 »
Net een stuk van op 1 van gisteren gezien waarbij een man pleit voor herstel nl om de scholen weer open te stellen zodat jongeren weer vrijheid krijgen.  De presentatrice vraagt hem drie keer de vraag of dit plan niet betekent dat de kwertsbaren in de samenleving dan zichzelf maar moeten beschermen , waar hij nul keer inhoudelijk op wil ingaan en steeds maar de vrijheid van jongeren benadrukt.
Die mensen van Herstel NL zijn idd voor segregatie van de risicogroepen. Kan volgens hen in leegstaande hotels en vakantieparken. Die helemaal niet eens leegstaan als je de rest van de samenleving weer opengooit ::) Daarnaast ging het buiten de deur houden van het virus ook heel goed in verzorgingshuizen natuurlijk :-X En naast onethisch is hun plan dan ook nog eens op letterlijk elk niveau onhaalbaar (ze geloven o.a. in groepsimmuniteit, en niet in long-covid en aerosolen). Vond het bizar dat dit zoveel media-aandacht krijgt.

Voor jou is het al helemaal erg, maar wat als ik op 17 maart een simpel koutje heb gevat? Wie garandeert mij dat ik zo snel een volmacht kan geven (terwijl ik eigenlijk elk fysiek contact moet vermijden)? Moet ik dan maar mijn stemrecht weggooien, of mensen risico laten lopen op een besmetting?
Ja, dat is ook een probleem idd. Ik denk dat de meeste mensen die 's morgens wakker worden met een snotneus gewoon gaan stemmen. Veel mensen denken toch al snel "ach, zal wel een koutje zijn".

Zelf was ik van plan op een rustig moment met een FFP2-masker te gaan, maar als het inderdaad klopt dat ze mogen vragen die af te zetten voor de identificatie, dan weet ik nog niet wat het beste gaat zijn. We zijn hier thuis allemaal risicogroep, en al was dat niet zo geweest: als 1 persoon van een gezin gaat stemmen en die raakt daar besmet, neemt die het wel mee naar huis.

En dat de regering er niet bij stilstaat dat er risicogroepen onder de 70 zijn: ik ben boos maar niet verbaasd. Maar dat er niet eens een goed plan is voor mensen in quarantaine? Dan ga je toch bijna denken dat ze er gewoon op hebben gehoopt dat het in maart allemaal over zou zijn ipv fatsoenlijk iets te regelen. Of, en dat is misschien al te cynisch, dat het in hun voordeel zou uitwerken als de opkomst laag is :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1511 Gepost op: 19-02-2021, 18:11:06 »
Heb even flink bij moeten lezen want zelf niet veel online de laatste tijd.
Deels herstellen van vorig jaar, deels wil mijn hoofd gewoon niet registreren (zoals ik het maar even  zal noemen)

Ik las tussen alle discussie door dat de angst mensen verlamt en daardoor niet afspreken met mensen (loezel geloof ik ook)
Ik snap die angst compleet. Vorig jaar vond ik alle contacten doodeng. Stel je dat ik het had en door zou geven, of zou krijgen. Wilde alleen buiten afspreken of in ieder geval met alle ramen open.
14/15 november heel hard getwijfeld om naar pap en zusje te gaan omdat het sterfdag mams en verjaardag paps was. Uiteindelijk niet gegaan vanwege dat ik geen energie had en net voor de bestralingen zat en die week testte ik positief. Dus was zo blij dat ik dat niet gedaan had. Daarna kreeg zusje en zwager Corona via vriendin en ook hun waren altijd voorzichtig genoeg.

Maar besefte daardoor ook dat de kans dat ze het van mij kregen, net zo groot was als dat ze het van een ander kregen. Ik weet ook niet van wie of waar ik het opgelopen heb.

Dus probeer de angst toch een stukje los te laten als de behoefte echt zo nodig is om iemand te zien. Ik heb in januari dit jaar geen mens gezien en heb gegild, want het voelde zo eenzaam (wat ik overigens altijd al wel heb)

Hopelijk komt er met het mooie weer dit weekend een ruimte om buiten af te spreken waarbij je ook de afstand kunt houden.  ::hug::
Maar probeer ook los te laten, want juist het vasthouden van spanning verzwakt je immuun.

De uitweg uit deze pandemie zie ik ook niet gebeuren op korte termijn. Niet linksom en niet rechtsom, maar hopelijk komt er inderdaad een soort van perspectief en kunnen bedrijven weer op een manier open.

Wat ik wel heb is de discussie hoe zielig het is voor..... die groep...... Voor iedereen en elke leeftijdsgroep is het moeilijk. Ik zie niet in waarom het voor de ene groep erger is dan voor de andere groep, maar wellicht ben ik daar te "hard" in.

En voor degene die het interessant vinden. Op Netflix staat de serie Pandemic. Heeft op zich niets met Corona te maken, maar wel hoe ze griepvirus, Ebola, varkensgriep enz. door de hele wereld opzoeken, proberen onder controle te krijgen en hoe ze een vaccin ontwikkelen die alle soorten griep kunnen "doden". Er komt een heel klein stukje over anti vaxxers in voor.

De serie is wel "betaald" door de vaccinwereld, maar ik vond het wel een goede serie verder qua informatie over hoe virussen werken / verspreiden. 

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1512 Gepost op: 19-02-2021, 23:14:17 »
Bedankt dat jullie ons wel zien en zelf ook door hebben dat onze rechten worden afgepakt (of iig besproken wordt dat te doen) En dat jullie dat ook niet oké vinden <3
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1513 Gepost op: 20-02-2021, 23:02:10 »
Volgens Q-anon is Jaap van Dissel direct betrokken bij de moord op Marianne Vaatstra en Nicky Verstappen.

*zoekt een overdreven zucht-emoji*
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1514 Gepost op: 21-02-2021, 12:21:34 »
Zo jammer dat dit soort mafkezen niet 1 op 1 opgepakt kan worden.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1515 Gepost op: 21-02-2021, 16:01:24 »
Ik heb weer twee weken tussen de snotneus kinderen gewerkt, dus ik mocht vandaag mijn 6e Coronatest doen. Om 8.00 de afspraak gemaakt, om 10.30 kon ik terecht en om 12.30 had ik de uitslag (negatief) en dat bij de GGD. Ik had nu deze weg gekozen omdat het toch weekend was, maar ik kan me niet voorstellen dat het via de voorrangprocedure (die wij ook kunnen volgen) veel sneller gaat.

Ik ben inmiddels wel benieuwd op welk aantal Coronatesten ik uiteindelijk uit kom.  ::rofl:: Nou ja, het voorjaar komt eraan, hopelijk neemt het aantal snotneuzen weer snel af.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1516 Gepost op: 22-02-2021, 16:09:37 »
In ruim een maand tijd hebben we al 150.000 mensen gevaccineerd... Gaat snel zeg  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1517 Gepost op: 22-02-2021, 17:52:50 »
Huh? veel meer toch?

Totaal aantal staat nu op ongeveer 1 miljoen. Je gaat me niet vertellen dat er in de eerste 3 weken van januari dan 850.000 zijn gezet en afgelopen maand maar 150.000.


Dan denk ik dat je het over de 2e dosis hebt. Die is staat na een dikke maand inderdaad op 150.000
Maar het is vrij logisch dat dit nog vrij laag is.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2021, 17:56:59 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1518 Gepost op: 22-02-2021, 17:57:30 »
Ik denk dat de Witte het totaal aantal volledig gevaccineerde mensen bedoeld.
You'll never walk alone

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1519 Gepost op: 22-02-2021, 19:11:14 »
Ja volgens mij ging het inderdaad om mensen die twee prikken hebben gehad.

Wit is ook een kleur!