Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389493 keer)

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1580 Gepost op: 9-04-2021, 20:32:54 »
Ik ben gevaccineerd met AZ.

Ik heb intussen een paar keer gevraagd wat voor mij de gevolgen zijn. Ik zou mijn tweede AZ-vaccinatie 4 juni krijgen.

Het gaat mij erom: kan ik 4 juni iets krijgen dat een goede vervanging is van AZ, of komt een van de andere vaccins ervoor in de plaats? Ik wil gewoon antwoorden op die vragen.

Niemand die ze kan geven, vooralsnog.
Mensen die een eerste prik met AZ hebben gehad, krijgen ook gewoon hun tweede. Staat gewoon op de site van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-weten-over-vaccinatie-met-het-astrazeneca-vaccin
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1581 Gepost op: 10-04-2021, 12:13:38 »
Ik heb dat laatste nagevraagd bij mijn huisarts. Ik moest daar voor een andere reden naartoe bellen en ik heb ze dat terloops gevraagd.

Klaarblijkelijk is het allerminst zeker dat die ''tweede ronde'' ook AZ zal zijn. Ik wil kunnen vertrouwen op hetgeen op die sites staat, en dat kan ik op deze manier niet.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1582 Gepost op: 10-04-2021, 17:52:49 »
En ik wil juist gevaccineerd worden met AZ. Dit omdat de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna niet geschikt zijn voor diabeten (er zit namelijk een beetje suiker in als antivriesmiddel ter bescherming van het vetbolletje met het corona-RNA), de vaccins van Janssen, CureVac en Sanofi & GSK bevatten een menselijk verkoudheidsvirus waar een stukje corona aan is toegevoegd. Omdat ik vroeger heel vaak en heel lang verkouden was, is de kans aanzienlijk dat ik de betreffende verkoudheidsvirussen al heb doorgemaakt. Dit heeft als mogelijk gevolg dat mijn immuunsysteem deze virussen al herkent en opruimt vóór het coronadeel herkend wordt, waardoor deze vaccins voor mij zeer waarschijnlijk niet effectief zijn.
Het vaccin van AZ bevat een, voor mensen ongevaarlijk, chimpanseeverkoudheidsvirus. De kans dat een mens dit virus ooit heeft opgelopen is dus nihil.
Hierdoor wil ik dus juist ingeënt worden met AstraZeneca.

Diabeten krijgen toch gewoon Pfizer? Het is toch niet zo dat je als diabeet nooit suiker binnen mag krijgen? Dat beetje suiker is verwaarloosbaar.

Die andere redenen kan ik dan wel begrijpen, maar niet alleen omdat je diabeet bent dat je dan geen Pfizer mag hebben.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1583 Gepost op: 10-04-2021, 18:21:17 »
Tuurlijk mag een diabeet suiker hebben, alleen is het voor hen ( nog) schadelijker dan voor Anderen.  Maar de hoeveelheid suiker in een vaccin is echt verwaarloosbaar klein.

Als het doorgaat kunnen er binnekort zelf prikafsoraken worden gemaakt. Goede zaak. Als ze dan ook nog verschillende vaccins hebben , gaan we echt de goede kant in.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1584 Gepost op: 11-04-2021, 11:59:43 »
Wat ik me blijf afvragen, waar ik in de toekomst ook bang voor ben:

Stel, er komt een coronapaspoort, waarmee je allerlei dingen weer kunt doen, die je momenteel niet kunt, of beter achterwege kan laten. Stel dat er een groep overblijft die zich willens en wetens niet laat vaccineren, en zich in de afgelopen maanden niet onbetuigd heeft gelaten bij het ''koffiedrinken op het Museumplein'' (lees: het NIET vreedzaam daar aanwezig zijn, want er zijn er ook die daar echt alleen maar hebben gestaan).

Stel dat, dus: moet je die figuren dan zonder coronapaspoort dezelfde rechten geven als mensen die zich wel steeds aan de regels/richtlijnen hebben gehouden (en zich op die manier hebben bekommerd om anderen).

Anders gezegd: hoe krijg je die groep weer ''geaccepteerd'' in de maatschappij? We moeten uiteindelijk wel samen verder. Ik realiseer me heel goed dat er bij die relschoppers slechts enkele leiders, enkele opruiers, zitten, en dat het overgrote deel meelopers zijn, die met evenveel gemak de andere kant op lopen.

Ik ga graag op reis, maar wacht tot dat weer veilig en verantwoord kan. Maar ik heb er dus geen zin in om in het vliegtuig naast iemand te zitten die pertinent weigerde zich aan welke regel dan ook te houden.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1585 Gepost op: 11-04-2021, 13:02:19 »
Diabeten krijgen toch gewoon Pfizer? Het is toch niet zo dat je als diabeet nooit suiker binnen mag krijgen? Dat beetje suiker is verwaarloosbaar.

Die andere redenen kan ik dan wel begrijpen, maar niet alleen omdat je diabeet bent dat je dan geen Pfizer mag hebben.
Als het goed is, ga ik gevaccineerd worden door een van de huisartsen, die zouden in eerste instantie AstraZeneca krijgen, maar nu hier (voorlopig) mee gestopt is, lijkt het er nu op dat ik het Jansen-vaccin ga krijgen.

Het klopt dat er maar een heel kleine hoeveelheid suiker in het mRNA-vaccins zitten, maar omdat mijn bloedsuiker toch nog redelijk hoog is, wil ik het risico zo veel mogelijk vermijden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1586 Gepost op: 11-04-2021, 17:12:44 »
@Bodejos

Een vaccinatiepaspoort is niet alleen voor mensen die gevaccineerd zijn, maar ook voor mensen die recent getest zijn of voldoende antistoffen hebben, en aan het paspoort is niet te zien welke van de drie het is. Althans dat is het plan in NL nu voor zover ik weet. De groep die geen vaccin wil, kan dus wel een paspoort krijgen door zich te laten testen.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1587 Gepost op: 11-04-2021, 18:19:30 »
Sorry dat ik het zeg maar de betrouwbaarheid van de testen is nog zo beperkt en het testen an such is een momentopname dat Ik geen vertrouwen hebben in een dergelijk paspoort en ook niet weet wat het moet zeggen .


Stel een Wappie laat zich vrijdagmiddag testen is  negatief, ga vervolgens gewoon een week door met het leven zoals hoort bij de wappies , dus met bezoek aan Amsterdam over het weekend [ lekker met vrienden huggen en recordje doen hoeveel mensen kunnen er samen op een plaid van 1 bij 2). Vervolgens gaat zo iemand een paspoort krijgen op basis van zijn test, wat zegt die test dan? 

Als de test 24 uur geleden gedaan is, zegt dat nog niks over de besmettelijkheid zeg 4 dagen later.  Dus wat is de houdbaarheid van zo’n paspoort?
Ik geloof er niet in en daarbij het verdeelt de samenleving nog maar meer.

Er moet gezocht worden naar een uniformere oplossing en due zit in loslaten van vrijheid tot keuze van mensen ( hoe hard dat ook klinkt en hoezeer dat ook ingaat tegen de waardes waar nl voor staat). Laat die wet er komen, die zorgt dat testen na terugkeer uit rode landen verplicht is, dat er verplichte quarantaine aan gekoppeld is( met opvolging, ook achter de voordeur).misschien zelfs wel verplicht vaccineren.

Nood breekt wet en voor wie zegt ach een griepje, meer dan 3 miljoen doden, dan kan het best een griepje zijn,maar dan toch een waar ik me wel zo gied mogelijk wil wapenen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1588 Gepost op: 11-04-2021, 19:08:51 »
De groep die geen vaccin wil, kan dus wel een paspoort krijgen door zich te laten testen.

En dat vind ik dus zo krom als wat. Dat paspoort heeft dan ook nul waarde op die manier. En de kans op vervalsingen is levensgroot.

Nee, er moet een ander systeem komen, want dit is echt waardeloos.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1589 Gepost op: 11-04-2021, 23:10:32 »
Nou, 0 waarde lijkt me nogal overdreven. Iemand met een negatieve test mag nu toch ook gewoon naar school en naar de supermarkt?

Het is inderdaad niet fool-proof, maar ik geloof ook niet dat een test van een week geleden geldig is voor zo’n paspoort, het moet wel een recente test zijn, en het is de enige manier om een paspoort in te voeren zonder dat er indirecte vaccinatieverplichting ontstaat.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1590 Gepost op: 12-04-2021, 01:09:31 »
Als het goed is, ga ik gevaccineerd worden door een van de huisartsen, die zouden in eerste instantie AstraZeneca krijgen, maar nu hier (voorlopig) mee gestopt is, lijkt het er nu op dat ik het Jansen-vaccin ga krijgen.

Het klopt dat er maar een heel kleine hoeveelheid suiker in het mRNA-vaccins zitten, maar omdat mijn bloedsuiker toch nog redelijk hoog is, wil ik het risico zo veel mogelijk vermijden.

Ah, duidelijk Tristan.  ::ok:: Heb je er al zicht op wanneer je een vaccinatie krijgt?

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1591 Gepost op: 12-04-2021, 07:25:38 »
Ah, duidelijk Tristan.  ::ok:: Heb je er al zicht op wanneer je een vaccinatie krijgt?
Nee, helaas nog geen oproep gehad :( Maar dat zal vast niet lang meer duren, verwacht ik. Diabeten zijn namelijk een licht verhoogd risicogroep, waarschijnlijk ben ik volgende maand aan de beurt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1592 Gepost op: 12-04-2021, 10:59:52 »
En dat vind ik dus zo krom als wat. Dat paspoort heeft dan ook nul waarde op die manier. En de kans op vervalsingen is levensgroot.
Wat vervalsingen aangaat: ik ben er ook achter gekomen dat die briefjes die sommigen hebben vanwege bepaalde aandoeningen waardoor ze geen mondkapje hoeven te dragen ook deels een wassen neus zijn... Van de week meldde een van mijn collegae dat ze online voor 5 Euro gewoon een verklaring had gekocht, zodat ze die ellendige mondkapjes niet hoefde te dragen. (het moge bekend zijn dat ik die dingen ook rampzalig vind, en dat zodra het niet meer hoeft ik ze ritueel ga verbranden, maar het moet nu eenmaal dus draag ik ze gewoon zoals het moet en waar het moet) Gelukkig was een van mijn leidinggevenden wel ze slim om te zeggen dat ze bij ons in de winkel het mondkapje moet dragen... Anders staat ze op straat.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1593 Gepost op: 12-04-2021, 14:58:07 »
Voor 5 euro had ze 3 uitwasbare mondkapjes kunnen kopen. Je hoef er niet eens extra moeite voor te doen om ze uit te wassen, er is altijd wel een plekje te vinden bij de andere was.

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1594 Gepost op: 12-04-2021, 16:19:04 »
Het is ook gewoon meer moeite om de hele tijd zo'n formulier te moeten laten zien en alles uitleggen dan even snel zo'n kapje op te zetten.  ::)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1595 Gepost op: 12-04-2021, 17:25:51 »
Nou, 0 waarde lijkt me nogal overdreven. Iemand met een negatieve test mag nu toch ook gewoon naar school en naar de supermarkt?

Het is inderdaad niet fool-proof, maar ik geloof ook niet dat een test van een week geleden geldig is voor zo’n paspoort, het moet wel een recente test zijn, en het is de enige manier om een paspoort in te voeren zonder dat er indirecte vaccinatieverplichting ontstaat.
Juist in de tijd tussen test en paspoort zit een probleem. Incubatietijd.  Aks je nu besmet raakt , wanneer is dat merkbaar in je lichaam, vanaf wanneer ben jij besmettelijk en wat heb je gedaan nadat je getest was ?

Hierover lijken de meningen enorm verdeeld , maar toch speelt dat een grote rol.
Ik vind het bizar dat we serieus nadenken over een paspoort , wat voor velen wordt gezien als een vrijbrief naar het normale leven , terwijl diezelfde mensen moord en brand schreeuwen bij verplichte vaccinatie. Terwijl het doel achter beide ideeen hetzelfde is het terugdringen van de maatregelen en het weer openstellen van het sociale leven op een veilige en gereguleerde manier.

Erg goed nieuws voor de tegenstand van de vaccinatie is de stelling dat het zeer onwaarschijnlijk is dat vaccinatie bescherming biedt tegen de besmettelijkheid van covid.
Dus ja je hebt zekf minder klachten ( en dus minder uitstaat van virusdeeltjes) maar je zou toch besmettelijk zijn.  Pff blijft allemaal onduidelijk.

Ik ga me laten vaccineren om de kans zo klein mogelijk te houden dat ik ziek raak en mogelijk mijn pa aansteek, maar verder is het erg moeilijk allemaal om feit en fictie steeds te scheiden




Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1596 Gepost op: 12-04-2021, 20:54:32 »
Ik mag hopen dat zoiets als een vaccinatie paspoort er nooit komt.
Voor de griep doen we dat toch ook niet. Niet dat Corona griep is want heb zelf Corona gehad, maar meer waarom gaan we hier een bewijs van gezondheid / enting eisen terwijl merendeel van de wereld niet standaard wordt ingeënt met griepvaccin.

Ik heb me constant aan regels enz. gehouden en nog, maar die vaccinatie komt er niet in.
Kreeg de oproep vanuit ziekenhuis voor Moderna. Lang over nagedacht, voors en tegens en nee, voelt gewoon niet goed, ze willen niet testen op antistoffen (of ik die nog heb na mijn infectie) en de griepprik haal ik ook niet.

Daarnaast het feit dat je waarschijnlijk met en zonder vaccin net zo besmettelijk bent en je waarschijnlijk minder ziek wordt is dus geen toegevoegde reden om het wel te doen. Ergens hoop ik dat mijn lichaam het virus herkent mocht het weer binnen komen en het er sneller al uitgewerkt heeft omdat mijn immuunsysteem weet wat te doen.
 
Daarnaast zie ik bij veel lotgenootjes, maar ook gezonde mensen de bijwerkingen en ik begin net wat op te krabbelen na alles en kan het gewoon niet aan om weer ziek te moeten worden door de vaccinatie. (weet dat het niet hoeft, maar met mijn geluk)

En ik zie de vaccinatie ook niet als de weg uit de lockdown eerlijk gezegd.

Vindt het soms best lastig als iemand het aan me vraagt en ik nee zeg en dan een bak stront zowat over me heen krijg, want je helpt ineens niet mee aan.... Voelt bijna als sociale druk dat mensen het daarom wel doen.


Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1597 Gepost op: 12-04-2021, 22:47:50 »
Erg goed nieuws voor de tegenstand van de vaccinatie is de stelling dat het zeer onwaarschijnlijk is dat vaccinatie bescherming biedt tegen de besmettelijkheid van covid.
Dus ja je hebt zekf minder klachten ( en dus minder uitstaat van virusdeeltjes) maar je zou toch besmettelijk zijn.  Pff blijft allemaal onduidelijk.
Daarnaast het feit dat je waarschijnlijk met en zonder vaccin net zo besmettelijk bent en je waarschijnlijk minder ziek wordt is dus geen toegevoegde reden om het wel te doen.
Bij de mRNA-vaccins (Pfizer en Moderna) ligt er intussen wel bewijs dat je ook veel minder besmettelijk bent (https://nos.nl/artikel/2374959-amerikaanse-studie-na-vaccinatie-ben-je-nauwelijks-nog-besmettelijk.html).

En wat betreft het vaccinatiepaspoort: nee, bij de griep doen we dat niet, maar er zijn toch een hoop landen op de wereld waar je van te voren bepaalde vaccins voor moet hebben voor je erheen mag. En van de vaccinaties die je als kind krijgt, krijg je ook een bewijs dat je ervoor gevaccineerd bent. Dus het is echt ook weer niet zo'n nieuw of vergaand idee.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1598 Gepost op: 13-04-2021, 09:08:12 »
Citaat
En wat betreft het vaccinatiepaspoort: nee, bij de griep doen we dat niet, maar er zijn toch een hoop landen op de wereld waar je van te voren bepaalde vaccins voor moet hebben voor je erheen mag. En van de vaccinaties die je als kind krijgt, krijg je ook een bewijs dat je ervoor gevaccineerd bent. Dus het is echt ook weer niet zo'n nieuw of vergaand idee.
Als kind heb je natuurlijk niet zelf de keuze. Die maken je ouders voor je. Ik weet uit mijn dossier dat ik na een vaccinatie doodziek ben geweest.
En inderdaad, als je naar bepaalde landen  op vakantie wil zul je vaccinaties moeten halen, maar ook dan kies je zelf er voor om naar die landen te gaan. Malaria pillen te slikken enz.

En snap dat de pandemie zoals die heerst terug gedrongen moet worden. Eerlijk gezegd weet ik de oplossing daarin ook niet.

Maar vindt sommige zaken wel heel ver gaan als je moet aan gaan tonen dat je op dat moment geen Corona hebt, maar met een griep je wel binnen mag bijvoorbeeld. Op een of andere manier klinkt dat naar.

En de woorden als misschien, waarschijnlijk, wellicht, maken het voor mij niet geheel geloofwaardig dat het zou helpen. Snap ook dat ze het totaal nog niet weten omdat het proefondervindelijk aangetoond moet gaan worden. 

Maar zo blijft het lastig. Als ik dan al zou kiezen voor een vaccin zou ik wel graag zelf de keuze ook willen hebben welke er gezet zou worden bijvoorbeeld. Of wanneer.
Nu voelt het ook als een soort blinde paniek om te vaccineren want dat is de weg uit naar ......

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1599 Gepost op: 13-04-2021, 12:19:41 »
Ze moeten gewoon prikken, prikken, prikken en nog eens prikken. Ook met AstraZenica aan mensen die dat willen (mogelijke bijwerkingen moeten uiteraard wel bekend zijn). Enige weg uit deze crisis.
You'll never walk alone