Poll

Verhuzien?

JA
0 (0%)
NEE
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4

Auteur Topic: [Lockdown spel] Robinson Crusoe  (gelezen 94047 keer)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #240 Gepost op: 2-04-2020, 17:42:15 »
En drie Discovery tokens:
- Candles: een extra bouwpion. Moet wel door iemand meegenomen worden en kan maar één keer gebruikt worden (want dan zijn de kaarsen uit), maar dan heb je wel een geslaagde actie met één pion + deze hulpbouwpion.

Die vonden we afgelopen dag. Vergelijkbaar met een hond, zeg maar.

Verder eens met het plan van hdd. Mag hij dat nog even bevestigen.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #241 Gepost op: 2-04-2020, 19:50:50 »



Als we bij hartjes weer boven het moraal-punt komen, en er later weer onderzakken, dan verliezen we niet wederom 1 moraal neem ik aan?



Jawel.  ::jaja::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #242 Gepost op: 2-04-2020, 21:07:50 »
Verder eens met het plan van hdd. Mag hij dat nog even bevestigen.

Ik was een klein beetje een legpuzzel gaan doen na het eten ;D

Maar dan bevestig ik het! We doen:
* Wij1 + doggo exploren (=gooien)
* Wij2 + bouwpion candles Bouwen dak lvl-3
* Fitzgerald Friday bouwt Zak (+ reroll indien nodig)



Jawel.  ::jaja::

Ouch! Wat wreed, als je er dan for some reason direct weer onder hopt.
Nu is moraal vooralsnog vrij eenvoudig, maar toch!
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #243 Gepost op: 2-04-2020, 21:29:08 »
Ouch! Wat wreed, als je er dan for some reason direct weer onder hopt.
Nu is moraal vooralsnog vrij eenvoudig, maar toch!
Niemand zei dat overleven op een eiland in de winter leuk was.

Ik switch zo naar mijn werklaptop waar al m'n robinson crusoe afbeeldingen op staan en post een nieuw overzicht!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #244 Gepost op: 2-04-2020, 22:35:56 »
Er zijn twee bouwacties. Ik denk dat je dan mag kiezen welke je eerst doet. Lijkt me best om eerst Friday te laten rollen, aangezien er een vraagteken bij de BOUW stapel ligt, wat betekent dat er sowieso een event is. Als ik eerst het dak bouw, hebben we dus sowieso een event en daarna misschien ook nog eens van Friday als ik slecht rol. Als we Friday laten starten, hebben we bij het dak sowieso géén event.
Ik heb in de regels gezocht of er een volgorde is bij bouwen, maar kreeg er niks over gevonden.

Dus... krijgt Friday z'n zak gemaakt (no pun intended) met leer?
JA! Dus we hebben een zak.
Slecht nieuws: ik rolde wel een -1 hartje. Willen we die rerollen voor 2 Determination?
Ik had geen event gerold, maar we moeten er wel verplicht eentje doen:
Broken Lever
The stick you used as a lever breaks.
Ons wapen gaat -1 achteruit. Dat stond echter op 0 en volgens de regels verliezen we dan een hartje in de plaats daarvan.

Het dak wordt succesvol naar level 3 gemaakt met 2 hout!

En dan het exploren. We moeten rollen....
- We verliezen geen hartje.
- We hebben een event.
- We hebben een SUCCES!!

Eerst maar het slechte nieuws, het event:
Lost in the Woods
You went so far that you got lost and you're frightened
We verliezen 2 Determination.

En we ontdekken bergen want er is niets anders meer. Maar welke bergen? En zijn er goodies bij?

Bergen waar enkel voedsel te rapen valt.
Een beest op de jachtstapel.
Er is een natural shelter (een grot waar we in kunnen schuilen, maar we hebben intussen al ons eigen shelter mét dak van level 3, dus screw die grot!)
En 1 Discover Token! De Discover token is.... een treasure! Dus dan trek ik weer kaarten van de traps/monsters/treasure stapel tot ik een treasure tegen kom en dat is....
Bottle of Wine
In vino veritas.
Deze kaart kunnen we bijhouden tot we de wijn drinken en dan genezen we 2 hartjes.


Fase 5 - Weer
Here... we... go. DRIE Dobbelstenen...
Eerst maar de weer- en winterdobbelsteen:
Ik rol 2 keer 2 regenwolken, dus 4 regenwolken. Ons dak kan er 3 tegenhouden. Blijft er eentje over. Dat geeft onze volgende keuzes::
- Leveren we onze Large Leaves in om de regenwolk te annuleren?
- Leveren we 3 Determination in om de wolk te laten verdwijnen? (Als we Friday's hartje rerollen is dit geen optie, want dan hebben we niet genoeg Determination om dit te doen.)
- Dealen we met de wolk? Dan moeten we 1 banaan en 1 hout inleveren. We hebben geen hout, dus in plaats daarvan zouden we dan een hartje verliezen.

Over naar de rode dobbelsteen. Ofwel de Hungry Animals die...
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Fase 6 - NACHT
1. Kamp verhuizen? (zeg maar als ik moet stoppen dit te vragen. Voorlopig zie ik er geen nut meer in om te verhuizen. Totdat de hout resource van onze kamptegel op is ofzo)
2. We eten een banaantje
3. We hebben shelter en verliezen dus geen hartje
4. We houden de overige 3 bananen in de boxes.

2 Determination inleveren om banaantje in +2 hartjes om te zetten? Afhankelijk of we Friday's hartje rerollen of niet hebben we 4 (als we niet rerollen) of 2 (indien wel reroll) Determination over. Of als we Friday niet rerollen, maar wel 3 Determination inzetten om 1 regenwolk te annuleren, hebben we maar 1 Determination over en kunnen we sowieso geen banaan omzetten.
Kunnen ook nog wijn en rum achterover gieten.


Ik wacht nog even met overzicht te posten, want vanalles hangt af van deze beslissingen (we kunnen nog een hartje verliezen als we niks met de regenwolk doen / geen idee hoeveel Determination we over gaan houden na deze ronde / ...)

« Laatst bewerkt op: 2-04-2020, 23:05:23 door Robbieazerty »

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #245 Gepost op: 2-04-2020, 22:50:54 »
Ai, 4 wolken. Maargoed, we horen nu een redelijk stevig dak te hebben, dus hopelijk komt dit niet meer zo vaak voor. :)

De acties gingen overwegend best goed ::ok::

* Ik ben tegen Frederik laten rerollen om z'n hart te repareren. De kans is 4/6 dat wederom een hartje wordt gegooid. Daarentegen gaan we denk ik onze determination volledig nodig hebben tegen sneeuwwolken.
* Denk de large leaves inzetten tegen de 4e regenwolk: ze gaan immers nooit specifiek nuttiger worden.
* Ik neig naar: geen Determination inzetten voor hartjes; maar wel de wijn drinken à 2 hartjes. Hoe zouden we dan hartjestechnisch zitten?

Ik vermoed dat we morgen de pot gaan maken, wat als het goed is ook nog 2 hartjes geeft. En dan kunnen we in 's avonds meteen gebruiken om 1 banaan om te zetten naar hartje. Dat kunnen we in feite elke avond gaan doen (want we hebben bergen voedsel), dus dat gaat wel super nuttig zijn :)
Althans, hadden we niet ook nog een serie boterhammen? Staat me vaag bij dat we er 2 hadden + 2 koekjes die dienstdeden als boterhammen.

edit: Superhilarisch trouwens: "The stick you used as a lever breaks." Bij het maken van een zak ::rofl::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #246 Gepost op: 2-04-2020, 23:04:46 »
* Ik neig naar: geen Determination inzetten voor hartjes; maar wel de wijn drinken à 2 hartjes. Hoe zouden we dan hartjes technisch zitten?
Dan zouden we zo zitten:
[START] <-- <-- <-- <--

Citaat
Althans, hadden we niet ook nog een serie boterhammen? Staat me vaag bij dat we er 2 hadden + 2 koekjes die dienstdeden als boterhammen.
Nee, we hadden die 2 koekjes die dienst doen als boterham. En de box verandert een banaan ook in een boterham (als je het puur bekijkt naar boterham betekent niet-bederfelijk).
Dat was dus eigenlijk ook een keuze, ipv in de nachtfase een banaan eten, kon ik ook 1 van de koekjes/boterhammen pakken, zodat de banaan in de box blijft? Laat maar weten.

Citaat
edit: Superhilarisch trouwens: "The stick you used as a lever breaks." Bij het maken van een zak ::rofl::
Haha ja die kwam wat unfortunate uit! Maar het event bij het exploren waar we extra ver voor moesten gaan, kwam dan wel weer goed uit "You went so far...3

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #247 Gepost op: 3-04-2020, 00:16:45 »
* Denk de large leaves inzetten tegen de 4e regenwolk: ze gaan immers nooit specifiek nuttiger worden.
* Ik neig naar: geen Determination inzetten voor hartjes; maar wel de wijn drinken à 2 hartjes. Hoe zouden we dan hartjestechnisch zitten?

Akkoord ::jaja::

edit: Superhilarisch trouwens: "The stick you used as a lever breaks." Bij het maken van een zak ::rofl::

 ::rofl::

Dat was dus eigenlijk ook een keuze, ipv in de nachtfase een banaan eten, kon ik ook 1 van de koekjes/boterhammen pakken, zodat de banaan in de box blijft? Laat maar weten.

Maakt dit een verschil? ??? Of gaat het puur om de keuze? ;)
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #248 Gepost op: 3-04-2020, 08:29:01 »
Het maakt verschil in het feit dat je dan banaan over houdt om in +2 hartjes om te zetten. Maar we hebben toch nog drie bananen en krijgen er elke dag eentje bij, dus het maakt op zich niet echt uit.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #249 Gepost op: 3-04-2020, 10:13:56 »
Robbie, heb je bij je hartjesoverzicht het event (Broken lever) meegerekend?


-> Eens met Large Leaves.
-> Eens met wijn drinken en geen Determination inleveren.
-> Kamp niet verhuizen (hoeft wat mij betreft pas weer gevraagd te worden als het hout op is).

Het nadeel van Friday niet laten rerollen, is dat hij dan nog maar één hartje over heeft en bij een volgende mislukking dood zou zijn. Dan wordt het een beetje de keuze tussen óf nu rerollen (met kans op alsnog een hartje kwijt) óf kiezen voor veilige acties tot we hem kunnen laten rusten.

Ik denk trouwens dat we eerst de Hatchet gaan bouwen en daarna pas de Pot, maar daar moeten we het dan nog maar even over hebben. :P
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #250 Gepost op: 3-04-2020, 10:47:15 »
Nee, we hadden die 2 koekjes die dienst doen als boterham. En de box verandert een banaan ook in een boterham (als je het puur bekijkt naar boterham betekent niet-bederfelijk).
Dat was dus eigenlijk ook een keuze, ipv in de nachtfase een banaan eten, kon ik ook 1 van de koekjes/boterhammen pakken, zodat de banaan in de box blijft? Laat maar weten.

Juustem. De werking van de box had ik correct voor ogen, maar had somehow had ik in m'n hoofd dat we in het begin ook nog meermaals bewaarbaar voedsel hadden gescoord. Maar weet ook niet precies hoe/wanneer.

Het nadeel van Friday niet laten rerollen, is dat hij dan nog maar één hartje over heeft en bij een volgende mislukking dood zou zijn. Dan wordt het een beetje de keuze tussen óf nu rerollen (met kans op alsnog een hartje kwijt) óf kiezen voor veilige acties tot we hem kunnen laten rusten.

Ik denk trouwens dat we eerst de Hatchet gaan bouwen en daarna pas de Pot, maar daar moeten we het dan nog maar even over hebben. :P

Yup, ik weet het. Maar dat is nog steeds het geval als hij nu weer een hartje rolt (kans 4/6).
Dus daarom was ik eigenlijk van plan om 'm te laten rusten. Hoewel we dan natuurlijk maar 2 pionnen nog hebben.

Eens trouwens met hatchet > pot qua prioriteit.

Robbie: Is het verplicht om alle acties vooraf te bepalen, of mag dat flexibel zolang je je aan de voorgeschreven volgorde houdt?
Als in: is het toegestaan om met 1 pion een hatchet te bouwen, als het lukt doet pion 2 een pot, als het mislukt probeert pion 2 nogmaals de hatchet?
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #251 Gepost op: 3-04-2020, 10:58:47 »
Ja, ik dacht ook dat we helemaal in het begin nog een boterham hadden gepakt (aangespoelde kratten?).


Wel eens trouwens met Friday niet rerollen. Dat blijft inderdaad een risico. :)


We kunnen Friday laten rusten ook nog even uitstellen. Dan kunnen we nu bijvoorbeeld:
Hatchet bouwen (Wij + Friday) + Pot bouwen (Wij), of
Hatchet bouwen (Wij + Friday) + gatheren (Wij + zak)

We komen ergens op een punt dat er alleen nog maar verzameld hoeft te worden. Dat zouden wij dan 2x kunnen doen, terwijl Friday uitrust. Of... kost dat ons dan teveel acties?
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #252 Gepost op: 3-04-2020, 12:18:54 »
Het maakt verschil in het feit dat je dan banaan over houdt om in +2 hartjes om te zetten. Maar we hebben toch nog drie bananen en krijgen er elke dag eentje bij, dus het maakt op zich niet echt uit.

Juist.

-> Eens met Large Leaves.
-> Eens met wijn drinken en geen Determination inleveren.
-> Kamp niet verhuizen (hoeft wat mij betreft pas weer gevraagd te worden als het hout op is).

 ::jaja::

Friday zeker niet rerollen ::ohno:: dus rusten is een optie of:

Hatchet bouwen (Wij + Friday) + Pot bouwen (Wij), of
Hatchet bouwen (Wij + Friday) + gatheren (Wij + zak)

Ik ben dan voor optie 1 (hatchet + pot).
2024: wie is de Mol?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #253 Gepost op: 3-04-2020, 13:18:11 »
Ik ben geheel akkoord met:

Hatchet bouwen (Wij + Friday) + Pot bouwen (Wij)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #254 Gepost op: 3-04-2020, 14:16:16 »
Ok, doen we dat. :)

Dus eerst:

-> Friday niet rerollen.
-> Large Leaves.
-> Wijn drinken en dus geen Determination inleveren.
-> Kamp niet verhuizen (hoeft wat mij betreft pas weer gevraagd te worden als het hout op is).

En daarna:

Hatchet bouwen (Wij + Friday) + Pot bouwen (Wij)

Kan Robbie ook weer even vooruit. ::ok::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #255 Gepost op: 3-04-2020, 17:48:00 »
Robbie, heb je bij je hartjesoverzicht het event (Broken lever) meegerekend?
Oeps, thanks, nee!

We zitten nu:
[START] <-- <-- <-- <--

Dus terugkomend op HDD's eerdere vraag: als we wijn zouden drinken zouden we net eentje vóór de moraalpijl zitten.

Overigens, geen idee of ik dit eerder verteld heb: als Friday moest komen te overlijden, zouden we nog niet verloren zijn. Dan hebben we gewoon één pion minder. Wij leven dan nog. Maar vrolijk is het natuurlijk niet!

Robbie: Is het verplicht om alle acties vooraf te bepalen, of mag dat flexibel zolang je je aan de voorgeschreven volgorde houdt?
Als in: is het toegestaan om met 1 pion een hatchet te bouwen, als het lukt doet pion 2 een pot, als het mislukt probeert pion 2 nogmaals de hatchet?
Je moet verplicht eerst alle pionnen inzetten en kan pas daarna de acties uitvoeren.

Ja, ik dacht ook dat we helemaal in het begin nog een boterham hadden gepakt (aangespoelde kratten?).
Ja klopt! Ik was maar aan het testen of jullie aan het opletten waren. ahahahaha.....


OK we gaan verder!
« Laatst bewerkt op: 3-04-2020, 21:40:25 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #256 Gepost op: 3-04-2020, 17:59:46 »
Ik ben geheel akkoord met:

Hatchet bouwen (Wij + Friday) + Pot bouwen (Wij)
Oh nee, we gaan nog niet verder. Voor Hatchet heb je 1 hout nodig. En we hebben ons laatste hout in het dak gestoken.

Dus wat doen we dan?


Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #257 Gepost op: 3-04-2020, 18:52:02 »
Krijgen we niet eerst nog (event, moraal en) de productiefase, waarin we weer 1 hout krijgen?

Overigens, geen idee of ik dit eerder verteld heb: als Friday moest komen te overlijden, zouden we nog niet verloren zijn. Dan hebben we gewoon één pion minder. Wij leven dan nog. Maar vrolijk is het natuurlijk niet!

Dat vroeg ik me inderdaad nog af. :)
« Laatst bewerkt op: 3-04-2020, 18:53:57 door Duncton »
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #258 Gepost op: 3-04-2020, 19:01:40 »
Oh, ja, ik was er eigenlijk al van uitgegaan dat we alleen om ons eigen leven gaven ::hypocriet::



Heeeel misschien moeten we trouwens nog onze acties aanpassen, indien de Threat ineens super overtuigend is.
Maar verwacht het niet.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #259 Gepost op: 3-04-2020, 19:27:03 »
Krijgen we niet eerst nog (event, moraal en) de productiefase, waarin we weer 1 hout krijgen?

Oh ja, ik had de hele beginfases nog niet overlopen. Jeetje, ben er niet echt bij lijkt het.

Fase 1 - EVENT
POISONING
Everyone eats poisonous fruits and feels sick. Perhaps you can use them for something...
We krijgen -1 hartje. Daarmee gaan we over de moraalpijl en zakt de moraal eentje.

Removing the Tree
Deze kaart valt af en dat wil zeggen dat we nog een moraal zakken.

Fase 2 - MORAAL
Gelukkig gaan we ook weer één moraal omhoog en komen we dus hier uit:
-3  |  -2  |  -1  |  0  |  +1  |  +2  |  +2 of +1 hartje
We krijgen dus 2 Determination

Fase 3 - PRODUCTIE
We krijgen banaan en hout

Fase 4 - ACTIE
1. THREAT
Valt volgende ronde af: Hunt the Beast - hier moeten we 1 pion zetten en level 2 wapen hebben, wat we neit hebben. Dus volgende ronde verliezen we een hartje.
Ligt er nu: Draining Poison - als we hier 1 pion zetten en het mes hebben, krijgen we 1 Determination en +1 wapen. Als deze van het bord af gaat na de volgende ronde, verliezen we een hartje.

2. HUNTING
Er kaan gejaagd worden, maar er ligt wel een +1 strength token voor het beest

3. BUILD
- Dak (momenteel level 3) of palissade (momenteel level 0) bouwen. Kost: 2 hout of 1 leer
- een wapen (momenteel level 1): kost 1 hout. Telkens we hieraan bouwen wordt dit 1 level sterker.
- een item: Momenteel kunnen we deze bouwen:
Sling - kost één leer of 1 hout en ons wapen gaat dan naar level 2
Pot - Hiermee kunnen we 's nachts 1 banaan inruilen om een hartje te krijgen. Kost niks.
Bricks - Palissade level gaat 1 omhoog
Drums - Kost 1 leer. Hiermee krijgen we elke moraal ronde 2 Determination extra.
Map - Hiermee krijgen we voorgoed 1 EXPLORE pion die we altijd kunnen inzetten (omdat de map ons makkelijker helpt exploren)
Touw - Kunen we andere dingen mee maken
Medicine - Kan van pas komen bij events.
Raft - Kosten: Touw nodig en 2 hout. Hiermee krijgen we een pion die we voor gather of explore gebruikt kan worden (blijvend)
Knife - Dan hebben we knife en wapen +1
Fire - Dan hebben we vuur en palissade +1. Sowieso nodig om het scenario te winnen.
Hatchet - Kost: 1 hout. Dan krijgen we een +1 hout token zodat we tijdens de productie een extra hout krijgen.
Mast - Kost: Touw nodig en 1 hout + 1 leer. We krijgen 3 hout die enkel voor de brandstapel gebruikt mag worden.

4. GATHER - We kunnen op een of meerdere tegels naast ons hout of banaan halen.

5. EXPLORE - We kunnen nieuw terrein verkennen op 2 velden weg (dan zijn er minsten 2 pionnen nodig (die moeten dan ook rollen) of 3 pionnen voor gegarandeerd succes)

6. ARRANGE CAMP - We kunnen het kamp opruimen. Per pion die we hier inzetten krijgen we 2 Determination en gaan we 1 moraal omhoog.

7. REST - 1 pion is hier genoeg. We gaan rusten en genezen zo 1 hartje.