Auteur Topic: De Verraders  (gelezen 96708 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #260 Gepost op: 25-04-2021, 07:37:05 »
Samantha mag van de productie blijkbaar doen wat ze wil, en je kunt het haar niet kwalijk nemen dat ze daar gebruik van maakt. Wat ik wel bijzonder storend vond, was dat ze het steeds deed voorkomen dat ze 'geen keus' had. Daarmee probeert ze haar eigen gedrag goed te praten.

Samantha was vanaf het moment dat ze bij de verraders kwam immers stellig dat de andere dames uit haar kliekje allemaal naar haar luisterden. Chatilla zou precies 'doen wat zij zegt'. Kees en Holly vertrouwden erop dat Samantha het dameskliekje van hen weg zou sturen. Zowel bij Kees als bij Holly had ze aan de ronde tafel een gelijkspel af kunnen dwingen, maar dat deed ze niet. Ze kiest uit zelfbehoud de makkelijkste weg en praat dat voor zichzelf goed door te stellen dat ze geen andere keus had. Onzin natuurlijk. Ze heeft niet eens haar best gedaan.

Wat mij betreft heeft één deelnemer hier het hele kernprincipe van het programma onderuit gehaald. Het mag, maar ik vraag me af of de makers dit voor ogen hadden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Verraders
« Reactie #261 Gepost op: 25-04-2021, 09:15:59 »
Een programma valt of staat met een goede basis. Die basis, die is er nog steeds.

Dat een programma zich anders ontwikkelt dan de makers voor ogen hadden: ik vergelijk het met een schip dat te water wordt gelaten en gaat varen. Als het niet de kant op vaart die je als maker voor ogen had, kun je bijsturen, zodat het tóch de gewenste richting opgaat. Dan kan het averij oplopen, maar het haalt de eindbestemming.

Deze beeldspraak, want het is als zodanig bedoeld, beschrijft naar mijn mening het verloop van het eerste seizoen. Het is een gok hoe een programma uitpakt, je zult af moeten wachten of een programma het in zich heeft om er nóg een seizoen (en misschien daarna nóg een) van te maken.

De kijkers hebben het programma omarmd. Zelf had ik er eerst mijn twijfels over. Niet omdat ik Weerwolven door en door ken, maar omdat ik me afvroeg hoe ze dat spel in een tv-format konden gieten. In het kaartspel zitten immers te veel karakters om het overzichtelijk te houden. Ik denk dat de kijkers zouden afhaken, als al die karakters ''ingebracht'' zouden worden, of te vroeg. Ik had het er al eerder over. Niet élk karakter is ''inpasbaar'' in de televisie-variant, denk ik.

Dat het seizoen anders verloopt dan velen hoopten:  je kunt er nu, zo vlak voor de finale, niets aan veranderen.  Dat de laatste afleveringen voorspelbaar verlopen: een last-minute twist zou leuk zijn geweest. En wie weet, hééft Tijl Samantha nog een beetje bijgestuurd, en verloopt de finale tóch nog anders dan veel kijkers verwachten.

Offline Feodora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #262 Gepost op: 25-04-2021, 09:36:57 »
Helemaal eens met blip. Samantha krijgt de mogelijkheid om het zo te spelen en dan heeft ze ook het recht om het zo te doen. Maar ga dan niet lopen roepen dat je niet anders kon, maar zeg gewoon eerlijk dat je liever met je vriendinnetjes naar de finale gaat. Want dat is wat hier feitelijk is gebeurd. Samantha heeft naar mijn inziens nooit echt geprobeerd om met de verraders mee te spelen en dat is gewoon jammer. Ook geloof ik niet dat Chatilla en Francis haar ineens niet meer verdenken.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De Verraders
« Reactie #263 Gepost op: 25-04-2021, 09:42:17 »
Het maakt toch niet uit hoe de finale verloopt. Het maakt geen bal uit of ze nu bij de volgende raad alsnog Samantha verbannen, want volgens mij is er geen extra bonus als ze erin slagen alle verraders eruit te wippen. En dat is nu net de grote makke van het spel.

De volgende week is het wel nog ff leuk hoe de groep de ronde tafel ingaat, maar ik denk dat ze samantha de finale gunnen omdat zij de boel zo gestuurd heeft de afgelopen weken.

In een echte ronde weerwolven was het veranderde gedrag van samantha zo hard opgevallen dat die al snel verbannen zou worden [ zonder evt extra rollen ). Kijk bv maar naar haar stemgedrag net na haar switch en het oogcontact van chatilla en Francis daaropvolgend.

Het zou slim zijn om nu of loiza of chatilla te vermoorden , zodat ze loek en Francis als bliksemafleiders houdt. Daar kiest ze dan tussen bij de raad en dan mag tijl uit de doeken doen hoe we daarna tot 2 finalisten komen. Want ik hoop toch zo dat , zolang de rol niet afwijkt, dat een verrader ook de finale kan spelen , anders is er echt echt iets mis met dit format.


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #264 Gepost op: 25-04-2021, 19:40:41 »
Samantha heeft het volgende bericht op Twitter geplaatst:

"Lieve mensen, met pijn in mijn hart moest ik dit spel zo spelen.
Ik heb nooit mijn bondjes bij de getrouwen willen verbreken, dan had ik hun moeten verraden en ik wilde hun trouw blijven. Zij waren mijn eerste ‘partners in crime’."

Stel je voor dat Lionel Messi voor Real Madrid gaat voetballen. Als ze tegen FC Barcelona spelen maakt hij opzettelijk twee eigen doelpunten, waardoor Real met 2-1 verliest. Zijn motivatie: "Ik moest wel, anders zouden mijn oude vrienden bij Barcelona verliezen."

De andere verraders en tv-kijkers verwachten m.i. terecht van Samantha dat ze zich realiseert dat ze nu voor een ander team speelt. Dat ze de ruimte krijgt van de productie om te doen wat ze doet levert vooral ergerlijke en voorspelbare TV op. De dynamiek tussen de oorspronkelijke verraders was leuk om naar te kijken. Dit niet.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: De Verraders
« Reactie #265 Gepost op: 25-04-2021, 19:56:03 »
als zij zo het spel wint, doet ze het dus goed.
Dat ik het ook niet leuk vind om naar te kijken is dan eigenlijk maar jammer.
Het gaat om de winst. Als haar dat lukt: ::chapeau::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Verraders
« Reactie #266 Gepost op: 25-04-2021, 20:51:39 »
ik heb het eerste uur overgeslagen en gewoon even tot hier gekeken. Het enige leuke is nog de ronde tafel. Programma duurt te lang.
Helemaal mee eens, het kan mijn interesse elke keer niet vasthouden voor het hele uur (en nog wat minuten) ::ohno::

Samantha speelt het gewoon fout.
Samantha speelt het slim en ook binnen de opzet van het programma. Uiteindelijk is het een individueel spel, al vanaf het begin. Ook als de originele verraders het wel zover hadden geschopt tot hier dan zouden ze ook moeten nadenken over elkaar verraden voor het zilver. Dus nee ze speelt het niet fout, de productie heeft een fout in het basis concept van het spel gezet. En dat is absoluut niet haar schuld.

Samantha mag van de productie blijkbaar doen wat ze wil, en je kunt het haar niet kwalijk nemen dat ze daar gebruik van maakt. Wat ik wel bijzonder storend vond, was dat ze het steeds deed voorkomen dat ze 'geen keus' had. Daarmee probeert ze haar eigen gedrag goed te praten.
Het is ergens wel waar. Kees en Holly waren op het moment dat Samantha naar de verraders werden gehaald wel al zodanig verdacht geworden binnen de groep, mede door getrouwe Samantha dat hun eliminaties vroeg of laat niet te stoppen waren. Als ze, zeker met hoe ze het speelde voordat ze verrader werd, compleet haar strategie had aangepast en geprobeerd had Kees en/of Holly te redden dan was ze zelf ook ontmaskerd en zouden geen van allen winnen.

Citaat
Kees en Holly vertrouwden erop dat Samantha het dameskliekje van hen weg zou sturen. Zowel bij Kees als bij Holly had ze aan de ronde tafel een gelijkspel af kunnen dwingen, maar dat deed ze niet. Ze kiest uit zelfbehoud de makkelijkste weg en praat dat voor zichzelf goed door te stellen dat ze geen andere keus had. Onzin natuurlijk. Ze heeft niet eens haar best gedaan.
Laten we niet vergeten dat voornamelijk Kees ook Samantha heeft getarget toen ze bij de verraders kwam. Juist doordat ook Kees liet blijken dat ze Samantha niet 100% deden vertrouwen als mede-verrader maakt de keuze voor Samantha om voor zichzelf te gaan nog makkelijker en logischer. Uiteindelijk zou Samantha denk ik ook het einde niet halen als ze met Kees en Holly was blijven samen spelen.

Citaat
Wat mij betreft heeft één deelnemer hier het hele kernprincipe van het programma onderuit gehaald. Het mag, maar ik vraag me af of de makers dit voor ogen hadden.
Ben ik het dus net als bij de opmerking van Yfpyfke niet mee eens. De makers hebben het kernprincipe van het spel waar het op is gebaseerd, Weerwolven van Wakkerdam, onderuit gehaald door er een individueel spel van te maken waarbij het niet uitmaakt in welk team je zit. Dat een deelnemer daar gebruik van maakt is te danken aan de makers.

Sowieso is het zowel én een fout van de makers in het concept maar ook een fout van de verraders om of all people Samantha te kiezen als nieuwe verrader. Daar worden ze nu terecht voor afgestraft.


Wat mij betreft mag Samantha winnen, die heeft verreweg het beste spel gespeeld van alle kandidaten. Chatilla heeft het ook goed gespeeld en uiteraard niet dezelfde kans gehad als Samantha. Francis is gewoon een smaakmaker en hilarisch, grote gunfactor. Loek was vrij onzichtbaar gedurende lange tijd en heeft niet echt een indruk achter gelaten + niet zo goed gespeeld. Loïza begin ik echt een beetje irritant te vinden. Die zit er ook alleen nog maar in omdat ze waarschijnlijk het slechtste heeft gespeeld van bijna alle kandidaten en dus geen bedreiging is voor niemand. Dus voor de winnaar in ieder geval niet Loiza of Loek please ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #267 Gepost op: 26-04-2021, 00:06:23 »
Maar dan had 1 van de verraders op de eerste dag een man of 5 bij zich kunnen roepen en zeggen:
Ik ben een verrader samen met die en die.
Ik wil naar de finale samen met jullie. Of in ieder geval zo lang mogelijk in het spel blijven.
Wie stemmen we er als eerste uit?
Ik zorg dat jullie niet vermoord worden.

Dan hadden ze het programma beter kunnen noemen:
Wie komt in de finale.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Verraders
« Reactie #268 Gepost op: 26-04-2021, 00:11:13 »
Klopt ::jaja::, en dat is exact de grote flaw in het spel die er niet in had moeten zitten. Ze kunnen wel hoog van de toren blazen met "de nieuwe wie is de mol", "zwaarder dan wie is de mol" etc. maar het concept is in de basis al broken op deze manier. Als ze dat niet fixen op één of andere manier dan gaat het niets worden en ga ik sowieso afhaken.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #269 Gepost op: 26-04-2021, 00:43:01 »
Samantha heeft het volgende bericht op Twitter geplaatst:

"Lieve mensen, met pijn in mijn hart moest ik dit spel zo spelen.
Ik heb nooit mijn bondjes bij de getrouwen willen verbreken, dan had ik hun moeten verraden en ik wilde hun trouw blijven. Zij waren mijn eerste ‘partners in crime’."


Dan had ze nee moeten zeggen tegen het aanbod en moeten hopen dat ze niet vermoord zou worden.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #270 Gepost op: 26-04-2021, 10:54:15 »
Samantha speelt het slim en ook binnen de opzet van het programma. Uiteindelijk is het een individueel spel, al vanaf het begin. Ook als de originele verraders het wel zover hadden geschopt tot hier dan zouden ze ook moeten nadenken over elkaar verraden voor het zilver. Dus nee ze speelt het niet fout, de productie heeft een fout in het basis concept van het spel gezet. En dat is absoluut niet haar schuld.

Eens, de grootste fout ligt bij de makers. Blijkbaar hebben ze nog nooit naar Expeditie Robinson of WIDM gekeken. Dan zouden ze namelijk weten dat kliekjes- en bondjesvorming in een individueel spel vrijwel altijd een voordeel oplevert. De verraders zijn al in de minderheid en als Samantha hen als mol ook nog eens van binnenuit saboteert zijn ze helemáál kansloos. Dat levert voorspelbare en ergerniswekkende tv op, hetgeen niet de bedoeling kan zijn van een amusementsprogramma op primetime. Dat Samantha het slim en binnen de regels van het spel speelt maakt het niet automatisch een leuk schouwspel. Integendeel zelfs. Samantha kreeg toen ze verrader werd zo'n enorm voordeel in de schoot geworpen dat ze welhaast onkwetsbaar is.

Daar komt bij dat aan alle deelnemers vooraf is gevraagd of ze hun vrienden zouden verraden als dat nodig is. Toen Samantha de rol van verrader accepteerde, wist ze wat dat inhield. Ze was vanaf dat moment geen getrouwe meer. Als je dan achteraf zegt dat je nooit van plan was om je vriendjes eruit te stemmen, heb je het niet helemaal begrepen.

Het is ergens wel waar. Kees en Holly waren op het moment dat Samantha naar de verraders werden gehaald wel al zodanig verdacht geworden binnen de groep, mede door getrouwe Samantha dat hun eliminaties vroeg of laat niet te stoppen waren. Als ze, zeker met hoe ze het speelde voordat ze verrader werd, compleet haar strategie had aangepast en geprobeerd had Kees en/of Holly te redden dan was ze zelf ook ontmaskerd en zouden geen van allen winnen.

In het geval van Kees kan ik daar nog inkomen. Maar als ze daarna gewoon Chatilla hadden vermoord, hadden ze prima Loek kunnen targetten voor verbanning. De exit van Holly was te voorkomen geweest zonder dat Samantha daar heel verdacht uit was gekomen.

Laten we niet vergeten dat voornamelijk Kees ook Samantha heeft getarget toen ze bij de verraders kwam. Juist doordat ook Kees liet blijken dat ze Samantha niet 100% deden vertrouwen als mede-verrader maakt de keuze voor Samantha om voor zichzelf te gaan nog makkelijker en logischer. Uiteindelijk zou Samantha denk ik ook het einde niet halen als ze met Kees en Holly was blijven samen spelen.

Hier ben ik het mee eens, dat was dom van Kees. Hij heeft in het spel erg goed geacteerd, maar tactisch gezien vond ik hem niet zo sterk. Als je iemand verdacht maakt die in de groep totaal niet verdacht wordt vestig je juist de aandacht op jezelf.

Uiteindelijk denk ik dat het toevoegen van een nieuwe verrader, halverwege het spel, de grootste fout is geweest van de makers. Dit gaf Samantha een veel te groot voordeel t.o.v. zowel de getrouwen als de verraders. Het had ook goed kunnen uitpakken, maar dan hadden de makers de rol van verrader beter moeten afbakenen, zodat je niet van twee walletjes kunt eten.

Sowieso is het zowel én een fout van de makers in het concept maar ook een fout van de verraders om of all people Samantha te kiezen als nieuwe verrader. Daar worden ze nu terecht voor afgestraft.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ongeacht wie ze kozen, hadden ze mogen verwachten dat diegene zijn of haar nieuwe rol goed op zou pakken.

Wat mij betreft mag Samantha winnen, die heeft verreweg het beste spel gespeeld van alle kandidaten.

Als getrouwe misschien wel, maar daarna heeft ze niets anders hoeven doen dan haar rol als getrouwe blijven spelen. Als verrader speelde ze laf en risicoloos. Ze was de enige met maximale informatie en een surplus aan medestanders. Zelfs als ze keihard 'IK BEN EEN VERRADER!' had geroepen vraag ik me af of haar vriendjes haar eruit hadden gestemd. Zo vind ik het nog steeds opmerkelijk dat we Francis en Chatilla vanaf aflevering 5 helemaal niets meer hebben horen zeggen over de ommezwaai van Samantha bij de exit van Steven. Terwijl ik als kijker juist erg benieuwd ben naar het gesprek wat na die ronde tafel tussen de dames heeft plaatsgevonden. Heeft ze zich eruit kunnen kletsen? Of heeft ze iets gezegd in de trant van 'Zelfs als ik een verrader ben, ik zou jullie er nooit uitstemmen"? Lijkt me nogal relevante info voor de kijkers thuis.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #271 Gepost op: 26-04-2021, 23:01:29 »
In dit topic wordt precies verwoord hoe ik erover denk. Samantha valt niets kwalijk te nemen. Zij speelt het spel binnen de mogelijkheden die haar worden geboden. Punt is dat zij deze mogelijkheden niet had moeten krijgen. Dat zij als nieuwe verrader de andere verraders kan/mag verraden is een manco in de spelopzet en haalt wat mij betreft het hele spel onderuit. Nu is het meer ‘wie houdt ze in het spel’ in plaats van ‘wie ontmaskert de verrader’. Holly voelde zich terecht genaaid, dat was immers precies wat Samantha gedaan heeft. Het kan aan de montage liggen, maar ik had het idee dat Holly nog best wel te redden was geweest en dat Samantha zelf het zaadje voor haar exit heeft geplant.

Offline wieowie

  • Forumlid
Re: De Verraders
« Reactie #272 Gepost op: 27-04-2021, 17:50:19 »
In dit topic wordt precies verwoord hoe ik erover denk. Samantha valt niets kwalijk te nemen. Zij speelt het spel binnen de mogelijkheden die haar worden geboden. Punt is dat zij deze mogelijkheden niet had moeten krijgen. Dat zij als nieuwe verrader de andere verraders kan/mag verraden is een manco in de spelopzet en haalt wat mij betreft het hele spel onderuit. Nu is het meer ‘wie houdt ze in het spel’ in plaats van ‘wie ontmaskert de verrader’. Holly voelde zich terecht genaaid, dat was immers precies wat Samantha gedaan heeft. Het kan aan de montage liggen, maar ik had het idee dat Holly nog best wel te redden was geweest en dat Samantha zelf het zaadje voor haar exit heeft geplant.

Ik vond de reactie van Holly een beetje kindereachtig en overdreven. Ze zei zelfs nog iets als dat de verraders elkaar op zo'n moment moeten helpen terwijl ze zelf zowel Diederik als Kees heeft opgeofferd om haarzelf onverdacht te laten. Prima, zo werkt het spel en dat mag hard gespeeld worden. Als Samantha echter vervolgens hetzelfde doet en ten koste van Holly probeert te overleven dan moet je dat vervolgens wel incasseren wat mij betreft.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Verraders
« Reactie #273 Gepost op: 28-04-2021, 09:37:10 »
Holly was - terecht - gefrustreerd over het totale gebrek aan steun van haar medeverrader. Dat ze Diederik en Kees 'geofferd' zou hebben, en dus boter op haar hoofd zou hebben, klopt niet. Beide keren heeft ze pas na de eerste peiling aan de ronde tafel, toen glashelder was dat het lot van Diederik en Kees onafwendbaar was, hun naam opgeschreven. Dat valt prima te billijken. Ze had dit niet gedaan als het opschrijven van een andere naam hen had kunnen redden.

Samantha daarentegen was vooraf al van plan om op Kees en Holly te stemmen. Dat haar stem beide keren ook nog eens doorslaggevend was, maakt het nog eens extra pijnlijk. Hun exit was te voorkomen geweest als Samantha haar rol had ingevuld op een manier die zowel de verraders als de kijkers van haar hadden mogen verwachten. Ik kan me Holly's ergernis dus goed voorstellen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #274 Gepost op: 28-04-2021, 14:12:01 »
https://www.telegraaf.nl/video/1952804777/verrader-samantha-steenwijk-geshockt-door-doodsbedreigingen

Samantha heeft voor voor het eerst in haar leven doodsbedreigingen gehad. Ik hoop dat ze aangifte doet als die serieus genoeg zijn. Moet je nooit negeren, vind ik.

Ze zegt daarnaast min of meer dat ze de villain edit heeft gehad. Slecht interview van Genee, trouwens. Doorvragen is er niet bij.

Ik heb zelf de indruk dat dat wel meeviel... Maroeska Metz een paar seizoenen geleden in Heel Holland Bakt vond ik een duidelijker voorbeeld daarvan.

Ik vraag me zelfs af of ze Samantha niet een beetje gespaard hebben in de edit. Het was niet alleen Holly die er wat van zei ...ook Tijl noemde haar een "cold-hearted bitch". Dat was er niet achteraf ondergeplakt of zo. 

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #275 Gepost op: 28-04-2021, 14:16:14 »
 :o Goh, leuk ff een spel spelen  ::)

Of ze krijgt gewoon een kaartje met ' je bent vermoord '   ;D
« Laatst bewerkt op: 28-04-2021, 14:18:01 door grasisgroen »
...maar soms even niet :)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Verraders
« Reactie #276 Gepost op: 28-04-2021, 14:39:32 »

Of ze krijgt gewoon een kaartje met ' je bent vermoord '   ;D
::rofl:: soms vallen die 'doodsbedreigingen' wel mee idd

Had Genee ook wel een vraagje aan mogen wijden.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De Verraders
« Reactie #277 Gepost op: 28-04-2021, 17:34:12 »
Ik denk dat er echt mensen zijn die de werkelijkheid niet meer goed van fictie kunnen onderscheiden en due dus heel apart reageren nav een soap, een spelletje op tv , etc.

Kijk of je het eens bent met hoe samantha het speelt, dat is voor iedereen vrij, maar om haar daar in haar dagelijks leven mee te confronteren gaat me echt meerdere bruggen te ver.


Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De Verraders
« Reactie #278 Gepost op: 28-04-2021, 21:46:27 »
Ik denk dat er echt mensen zijn die de werkelijkheid niet meer goed van fictie kunnen onderscheiden
Het is wel grappig, ik heb mijn vriend af en toe gesprekken over waarden en dan komt meestal wel naar boven dat voor mij eerlijkheid, oprechtheid, openheid heel hoog staan; veel hoger dan sociale verbinding en dergelijke, en dat hij dan opmerkt, dat ik dan wel naar WIDM en de verraders kijk. En dan is mijn antwoord vaak simpel: dat is een spel; daar mag dat, sterker nog, daar is het de bedoeling. Daar stapt iedereen in met de wetenschap dat dit een spel is waarbinnen je bedrogen gaat worden - met de nadruk op "waarbinnen".

Eén van de dingen die spellen zo aantrekkelijk maken om te spelen, is dat je daar dingen kunt die in het echte leven niet kunnen. Dat geldt voor computergames, maar dat geldt zeker ook voor spellen zoals de mol en de verraders. Dat je even iemand anders mag zijn. Dat je mag experimenteren met grenzen. In het geval van de verraders, morele grenzen. Dat je daar als deelnemer voor jezelf de kans krijgt om jezelf te confronteren met hoe je reageert op leugens en bedrog waar je zelf aan wordt gepusht mee te doen. Dat kan heel confronterend zijn.

Wat het hier anders en nog moeilijker maakt, is dat er van dit spel een videoverslag wordt gemaakt dat - ook nog eens gemonteerd - wordt getoond aan heel veel mensen, met heel veel meningen, die er allemaal niet bijwaren en niet weten hoe het echt is gegaan. (remember: het is en blijft rtl4.) Dat ze niet alleen aan een spel meedoen, maar ook ondertussen onderwerp zijn van commerciële entertainment. We kunnen met z'n allen van alles van die meningen vinden, maar dit is wel ongeveer de bedoeling van de makers - dat er over het spel wordt gepraat, want aandacht = geld.

Ik vind het knap van Samantha, en van Holly, en ze hebben het allebei naar hun beste kunnen gespeeld en ze doen het beide goed en ze leveren beide een goede bijdrage aan een tof nieuw programma dat zijn draai aan het vinden is. Ik vind het leuk.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Verraders
« Reactie #279 Gepost op: 29-04-2021, 11:11:13 »
Simpel gezegd: hoe je het spel ook speelt, je bent het eens met een keuze of strategie, of je bent het niet ermee eens: buiten het spel laat je de kandidaten in hun waarde.

Ik had Samantha ook best weleens willen zien in WIDM. Maar als het al zover moet komen dat kandidaten na hun deelname in het dagelijks leven serieuze bedreigingen op zich af zien komen: dat gaat echt veel te ver, en dan kan ik me voorstellen dat ze NEE gaat zeggen op een eventuele uitnodiging.

Nu is de gemiddelde molkijker van de soort die beschaafdheid hoog in het vaandel heeft staan (Karel van de Graaf zei dat in Amersfoort letterlijk in zijn afscheidsspeech, in 2007. Filmpje is nog altijd op te roepen via youtube). Maar maar iedereen kan zien dat Social Media hier een behoorlijk kwalijke rol in spelen.

Naaistreek of niet: het is en blijft een spel.