Portugal samengevat: Fátima, Fado & Futebol.
Fado en Futebol hebben we al gezien, maar Fátima nog niet.
Fátima is het geloof. Een belangrijke figuur in de historie van Portugal en Fátima was Lucia.
Hier vind je het hele verhaal:
https://lusophonia.com/fatima-fado-futebol/Maar goed dit is eerder een fabel; waar Portugal later mede op is “gebouwd”.
Aanwijzingen als voetbal en licht zijn mij te algemeen. Voetbal is onderdeel van de Portugese maatschappij en in Portugal, zeker aan de zee, heb je veel licht. Allebei algemeen aanwezig. Met Fátima is dan weer weinig gedaan.
De drie affluitsignalen en 4 en 7 keer tikken zijn als aanwijzing wel goed uit te leggen aan een groot publiek. Bij licht ‘Luz is Licht’; het kan ook wijzen op de donkere kelders van Porto, Nachtbeelden en naar het einde toe komt de mol steeds meer in het licht, met een licht finale. Dat geldt dan voor alle kandidaten en zeker voor Nathan.
En ook het licht als de mol zich zou openbaren, leidt ons dat niet af van het overbekende stemgeluid van Nathan?
Ik zit nog met Rendez-Vous, Rik bij het Pastel de Nata standbeeld, waar je Louis V uit kan halen.
De naam Loes in dit seizoen, voor Lucia, Luz, Luzia die ook nog eens een Fado moment heeft en staat voor Fátima (Lucia) moet voor de makers een absolute zegen zijn geweest.
Als Loes de mol is, dan mag ze van mij de mol-Oscar verdienen; alleen met een flinke portie Fátima is zij dan te vinden, en ja Loes is een steengoede actrice.
De realist in mij geeft de Nathan verdenkers gelijk, met deze verdenkingen gaat het Loes niet lukken.
Football/ realist of Fado / Fátima, ik sta in dubio.