Auteur Topic: The Genius (NPO3)  (gelezen 4319 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #20 Gepost op: 17-10-2022, 23:32:54 »
Ik kom dit nu pas tegen... morgen maar eens aflevering 1 en 2 terugkijken ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #21 Gepost op: 17-10-2022, 23:57:48 »
Ik blijf het wel vermakelijk vinden om naar te kijken, maar er blijven toch echt een paar grote minpunten aan het spel.

De beste strategie is gewoon zorgen dat je niet opvalt. Je hoeft totaal niet slim te zijn in de spellen zelf, zolang je maar geen vijanden maakt en niet verliest is alles goed.

Daarom vind ik het wel jammer dat Rick eruit is, lekker fanatiek en kon echt goed tactisch nadenken over de individuele spellen an sich. Het spel leek me een stuk interessanter als alle kandidaten zo fanatiek waren, of minstens hun best deden om het spel te winnen. Nu zie ik vooral een groep die niet te diep nadenkt, waardoor de slang in aflevering 1 met gemak won en dit keer de dief ook geen enkele moeite hoefde te doen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #22 Gepost op: 18-10-2022, 08:35:48 »
Alweer een man eruit, blijven er weinig over zo.

De aflevering van gisteren vond ik wat minder, iets teveel vriendjespolitiek. Het eindspel vond ik wel tof, jammer dat het Rick niet gelukt is.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #23 Gepost op: 18-10-2022, 09:49:02 »
Is die voice over trouwens dezelfde stem als op de Weerwolven one night app?
Wit is ook een kleur!

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #24 Gepost op: 18-10-2022, 17:03:48 »
Ik vind het concept geweldig. Ik hou echt van die spelletjes waarbij je moet nadenken en uiteindelijk tot een strategie moet komen.

maar de uitwerking vindt ik ronduit waardeloos. we zijn nu 3 afleveringen onderweg en verreweg het meerendeel zit het spel gewoon uit, laat alles op z'n beloop gaan en ziet wel wie er uiteindelijk wint, zolang ze zelf maar niet verliezen. De toepasbare strategieën worden compleet genegeerd.


ook het eliminatiespel sloeg natuurlijk nergens op. op zichzelf best een geinig spel, maar Rick maakte geen schijn van kans omdat het (geloof ik) 50 tegen 15 was.

ik wil kijken naar mensen die tactisch spelen, niet naar mensen die met 35 munten voorsprong het spel uitwandelen.




Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #25 Gepost op: 18-10-2022, 18:03:06 »
Mij gisteren maar eens hieraan gewaagd. Het concept leek me wel leuk, maar vind de aflevering van gisteren uiteindelijk weinig met genialiteit te maken hebben.

Eerste spel werd gewoon dom niks gedaan, en het duel was door vriendjespolitiek al bijna onmogelijk geworden.

Misschien hebben ze gewoon niet de juiste kandidaten voor dit spel....

Ook vind ik de infographics/voiceover een beetje te veel of verkeerde timing. leuk na afloop of vooraf tijdens de uitleg. Maar je wil zelf ook een beetje mee kunnen denken. Als je een raadsel vertelt moet je ook niet direct het antwoord vertellen, laat iemand eerst even nadenken.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #26 Gepost op: 18-10-2022, 18:42:26 »
Vind het wel wat overdreven negatief om het waardeloos te noemen. De deathmatch met de munten was wel iets té en twee sociale spellen in dezelfde aflevering was misschien ook niet heel handig. Daarnaast sta ik nog steeds bij dat ze wsl veel beter zouden spelen als er oefenrondes gespeeld zouden worden zoals in de originele versie.

Waar ik het niet mee eens ben is dat het niet met genialiteit te maken heeft, dat er niets gedaan werd en dat de Rick eliminatie gebeurde was vooral Rick zijn eigen schuld.

Het originele spel benadrukte juist altijd heel erg dat The Genius gaat om verschillende vormen van slimheid. Veel mensen zullen vooral kijken naar IQ, de traditionele vorm van slimheid. Maar juist spellen als die van vorige aflevering zijn er omdat slimheid ook met EQ te maken heeft, oftewel het sociale/politieke spel. Rick heeft het de aflevering hiervoor zo erg verpest qua sociaal spel dat hij deze aflevering niet meer te redden viel. Bedenk je dat hij niet alleen de "andere" spelers tot vijand had gemaakt, maar zelfs zijn eigen verbond (van 4) helemaal kwijt was deze aflevering. Niet erg slim als je het mij vraagt...  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #27 Gepost op: 18-10-2022, 18:56:22 »
Ook vind ik de infographics/voiceover een beetje te veel of verkeerde timing. leuk na afloop of vooraf tijdens de uitleg. Maar je wil zelf ook een beetje mee kunnen denken. Als je een raadsel vertelt moet je ook niet direct het antwoord vertellen, laat iemand eerst even nadenken.

Ik zou het bij dit programma best leuk vinden als er een aparte montage online komt voor de wat doorgewinterde puzzelaar, waarin de tussentijdse updates over het spelverloop niet telkens voorbij komt met visuals en een voice-over.  ;D

Verder ben ik het met D*N eens dat het spel draait om meerdere vormen van intelligentie. Wordt ook in de eerste secondes van het programma al benadrukt met het begrip 'meervoudige intelligentie'. Strategisch spel in sociaal-politiek opzicht is dus één van de manieren om intelligentie te uiten. En je ziet natuurlijk in ieder spelprogramma dat strategisch sociaal spel in zekere zin doorslaggevend kán zijn in bepaalde aspecten van het spel.

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #28 Gepost op: 18-10-2022, 19:22:56 »
Ik zeg ook niet dat Rick slim heeft gespeeld.

Maar door het spel zo vorm te geven dat je kan winnen door niks te doen, daagt ook niet uit. En is niet leuk om naar te kijken. Ik snap zo wel dat er maar weinig kijkers zijn. Het is gewoon saai zo.

Verder ben ik het niet eens met de term meervoudige intelligentie, dit is een verzinsel van een of andere psycholoog. Ik vind het zeker allemaal belangrijke dingen, maar vind het niet allemaal onder intelligentie vallen. Je bewijst iets niet door de definitie te veranderen zodat het beter in jr straatje past.  Het begrip intelligentie wordt naar mijn inziens verwart met het begrip vaardigheden. deze verzonnen term past alleen heel goed in de hedendaagse maatschappij waar iedereen overal maar goed in moet zijn, en er geen verschil meer mag zijn tussen mensen (in dit geval in intelligentie). Maar deze discussie ga ik hier verder niet aan, het is niet voor niets dat psychologen/hoogleraren/wetenschappers het hier niet overeens zijn.

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #29 Gepost op: 18-10-2022, 19:25:38 »
Ik zou het bij dit programma best leuk vinden als er een aparte montage online komt voor de wat doorgewinterde puzzelaar, waarin de tussentijdse updates over het spelverloop niet telkens voorbij komt met visuals en een voice-over.  ;D

Zou ook wel leuk zijn, maar denk dat het met een beetje aanpassen wel voor beide doelgroepen geschikt kan zijn door hier een middenweg in te vinden.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #30 Gepost op: 18-10-2022, 20:26:54 »
Verder ben ik het niet eens met de term meervoudige intelligentie, dit is een verzinsel van een of andere psycholoog. Ik vind het zeker allemaal belangrijke dingen, maar vind het niet allemaal onder intelligentie vallen. Je bewijst iets niet door de definitie te veranderen zodat het beter in jr straatje past.  Het begrip intelligentie wordt naar mijn inziens verwart met het begrip vaardigheden. deze verzonnen term past alleen heel goed in de hedendaagse maatschappij waar iedereen overal maar goed in moet zijn, en er geen verschil meer mag zijn tussen mensen (in dit geval in intelligentie). Maar deze discussie ga ik hier verder niet aan, het is niet voor niets dat psychologen/hoogleraren/wetenschappers het hier niet overeens zijn.
Intelligentie zelf is ook niet per se één ding maar een hoop verschillende vaardigheden en eigenschappen die we associëren met slimheid, en dus in feite een "verzinsel". IQ-testen meten dan ook eigenlijk verschillende vaardigheden, en als je een hoog IQ hebt betekent dat niet dat je op elke vaardigheid goed scoort. IQ-testen maken sowieso al een onderscheid tussen performale en verbale intelligentie en veel mensen (inclusief hoogbegaafden) hebben een groot verschil tussen de scores op beide vormen van intelligentie (ook wel een VP-kloof of PV-kloof genoemd). En als wetenschappers het hier niet over eens zijn is dat volgens mij juist een teken dat we helemaal niet zo goed weten wat intelligentie is en wat er wel en niet onder valt ;)


Ik vind The Genius so far wel een tof programma, maar ik vind ook dat een aantal mensen erg passief lijken en dat je vooral deze ronde wel erg makkelijk kon winnen door gewoon niets te doen of door exclusief sociaal spel. Maar dat sociaal strategisch spel er een onderdeel van is lijkt me juist prima passen bij het programma :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #31 Gepost op: 23-10-2022, 10:36:13 »
Kan iemand me uitleggen wat het wel of niet verkrijgen van een kaart die je nodig hebt, te maken heeft met intelligentie.  Dit is gewoon het wel of niet gunnen van de winst aan een persoon.

Heel dit programma draait zo gezegd om intelligentie en de verschillende spellen hebben ook echt wel wat te maken met verschillende manieren om het intelligent te spelen, maar waarschijnlijk gaat het uiteindelijk om je Social skills en in hoeverre je kan blenden in de groep zonder dat de groep zich te sterk viseert op jouw als afvaller of Zich in een richting dreigt te bewegen die jij niet verkiest

Dus val niet op, maak bondjes  en je zult overleven , waar kennen we dat toch van .

Tot zover de negatieve aspecten.
  Nu het positieve, wat een lekker sfeertje heeft dit programma. Van de loods tot de manier van filmen , bijna back to amateurism in de goede zin van het woord . Een zeer frisse keuze bij de deelnemers , niet de geijkte Robinson deelnemers . Heel erg goede uitleg van de spellen ( zeker iets waar widm lering uit kan halen ).

Jammer echter dat dit programma niet lijkt aan te slaan bij het Nederlandse publiek, gezien de kijkcijfers . 

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #32 Gepost op: 23-10-2022, 15:50:44 »
Ik vind het best een aardig programma, alleen heb ik niet echt de behoefte om het te kijken ofzo. Ik heb de 3e aflevering (nog) niet gezien, maar misschien dat ik het wel gewoon ga bingen, dat had ik toendertijd ook met The Big Escape gedaan.
(Wel jammer dat ik al wel weet wie eruit is, maar goed dan had ik hier ook niet moeten kijken. ;) )

Vind het principe dat je ook niet popie jopie kan lopen doen of je te slim opzetten ook wel wat hebben binnen de context van geniaal zijn. Bij Big Escape vind ik dat het om de kamers moet draaien en niet om de sociale aspecten. Hier is het sowieso een sociaal spel, dus kan ik de connectie sneller maken.

met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #33 Gepost op: 23-10-2022, 19:42:05 »
Ik vind het programma tot nu toe best ok.
Met name aflevering 1 en 2 waren goed.
Aflevering 3 viel tegen, doordat eigenlijk meteen vanaf het begin het spel gespeeld werd op de enige juiste wijze. Had de dief in de kleine stad gezeten dan gold daar hetzelfde. Blijf met de dief achter bespreek dit en stuur hem de laatste keer naar de grote stad.

Wel vind ik het jammer dat degene die iets meer durven zeggen en een tactief willen toepassen, meteen weggestemd worden.
Volgende week vertrekt Fabian of anders Thomas. Behalve als ze beide de ring hebben.
Dat is de macht van de grote groep. Als 1 van hun verliest dan kiezen ze eerst voor Fabian en of Thomas. Dat is op zich niet erg. Maar omdat de grote groep het spel niet speelt en alleen maar afwacht wat anderen doen werkt het niet. Jammer.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #34 Gepost op: 24-10-2022, 23:38:56 »
Het is dat de tv toch al aanstaat (Hunted natuurlijk) en dus blijf ik nog even plakken. Wel aardig programma, maar ik denk niet dat er een tweede seizoen komt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #35 Gepost op: 25-10-2022, 00:32:18 »
Ik vond de spellen deze keer niet zo goed uit de verf komen.
De mainmatch heb ik wat van gezien bij de Koreaanse versie, maar als niemand de echte clue van het spel ontdekt, komt het toch vooral aan op geluk en zorgen dat je goed ruilt. Maar volgens mij had iedereen in dit geval dezelfde tactiek.

Deathmatch leek me een variant van het spel de 'davinci code', wat ik vroeger heel vaak speelde. Maar doordat het in dit geval volledig blind was, speelde de geluksfactor ook een grotere rol dan goed nadenken en bijhouden wat de ander heeft. Op het moment dat je echt informatie hebt over je tegenstander, moet je maar hopen dat je voor staat of zelf nog de juiste stenen over hebt.

In beide gevallen niet echt spellen waar je thuis lekker bij kon meedoen.


Ik weet niet hoe het zat bij de originele versie, maar voor mijn gevoel staat of valt het format afhankelijk van hoe slim de kandidaten zijn. Als ze allemaal gevorderd zijn in dit soort denkspellen, kan het best spannend worden. Maar het is nu niet echt een interessante strijd.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #36 Gepost op: 25-10-2022, 00:38:13 »
Kan iemand me uitleggen wat het wel of niet verkrijgen van een kaart die je nodig hebt, te maken heeft met intelligentie.  Dit is gewoon het wel of niet gunnen van de winst aan een persoon.

Dat komt omdat het niet optimaal gespeeld werd. Sowieso, iets waar Thomas wel enigszins mee kwam, kan je de kaarten zo in je deck hebben dat je precies weet wat waar zit en dus gegarandeerd een hoger getal kan halen.

Daarnaast en dat zet ik even in een spoiler voor degene die het origineel nog eens willen bekijken:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Wel vind ik het jammer dat degene die iets meer durven zeggen en een tactief willen toepassen, meteen weggestemd worden.
Volgende week vertrekt Fabian of anders Thomas. Behalve als ze beide de ring hebben.
Dat is de macht van de grote groep. Als 1 van hun verliest dan kiezen ze eerst voor Fabian en of Thomas. Dat is op zich niet erg. Maar omdat de grote groep het spel niet speelt en alleen maar afwacht wat anderen doen werkt het niet. Jammer.
Wegstemmen kan niet, je moet een deathmatch spelen. Thomas en Fabian zijn best wel sterke spelers dus die zullen niet zo snel uitgedaagd worden voor een deathmatch en zo wel, die niet zo makkelijk verliezen. Dat zag je nu ook, dat de zwakkere speler wel daadwerkelijk wegging.

Zeker Anna-Maja en Feride waren het spel bij de mainmatch ook wel aan het spelen, dus die uitspraak vind ik ook raar.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #37 Gepost op: 25-10-2022, 12:41:18 »
volgens mij waren beide reacties nog op aflevering 3  :)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #38 Gepost op: 25-10-2022, 19:27:59 »
Volgens mij moet aflevering 4 nog komen, dus dat lijkt me logisch. Of ben jij een tijdreiziger?  ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #39 Gepost op: 25-10-2022, 20:53:30 »
Volgens mij moet aflevering 4 nog komen, dus dat lijkt me logisch. Of ben jij een tijdreiziger?  ;)

Nee hoor, die is gisteren geweest!

Edit: Oh, volgens mij staat de aflevering eerder op NPO Start.  ::)
« Laatst bewerkt op: 26-10-2022, 13:31:39 door Enigma TV »