Auteur Topic: The Genius (NPO3)  (gelezen 4313 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #60 Gepost op: 15-11-2022, 21:24:13 »
Vind het wel jammer dat de Death Matches steeds herhaald worden.
Ik vind dat alleen storend bij sommige deathmatches, voornamelijk de trein. Die is oplosbaar, dus als je die eenmaal hebt dan heb je hem. Bij dit spel en bijvoorbeeld blind poker is het meer inzicht en geen sluitende win mogelijkheden. Dan kan het spel wat mij betreft wel interessant blijven.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #61 Gepost op: 15-11-2022, 23:24:50 »
Het is een best vermakelijk programma met leuke spellen en leuke kandidaten. Krijg het idee dat het een erg "beta-georienteerd" programma is, wat ook wel eens fijn is :) Eindelijk een serieus tv-programma waarin je wat hebt aan wiskundig denkvermogen :)

Ben ook wel over het algemeen blij met de spelersgroep, volgens mij zitten er wel slimme mensen bij en ook allemaal mensen die ik niet ken (op Fabian na).

Enige waar ik me zelf heel erg aan stoor is dat alles blijkbaar zo nodig in het Engels moet. Dat geeft de boodschap af dat het Nederlands geen volwaardige taal is waarin je ook gewoon woorden kunt maken voor zo'n spel.

Maar goed als ik daar even doorheen luister, dan is het best leuk :) En sommige van die spelletjes zijn misschien ooit nog leuk om zelf te doen. Met een paar genummerde kaarten kun je een hoop doen :)


Ik vond het 'take it or leave it' spel wel erg gaaf.
Dan vind je dit youtubefilmpje misschien ook leuk.
https://www.youtube.com/watch?v=TaFTKRjMY68
Vier youtubers spelen het spel "no thanks" dat eigenlijk hetzelfde spel is, met als enige verschil dat er meer getallen aan het begin uit worden gehaald waardoor rijtjes veel minder waarschijnlijk worden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #62 Gepost op: 16-11-2022, 13:57:16 »
Toffe aflevering weer! Ik vind het echt met de week leuker worden. Dat eerste spel was echt een sociaal spel, ook wel eens fijn! Ik snapte niet dat niet meer kandidaten combinatievragen gingen stellen. Volgens mij hoeft het dan echt niet al te moeilijk te zijn om 5-5 te krijgen als je aan iedereen steeds dezelfde vragen stelt bij de voorbereiding.

Dat Thomas 5 van de 10 namen opschreef vond ik geniaal! Dat je niet 2 keer dezelfde stelling mag gebruiken snap ik, maar had hij niet hetzelfde geintje nog eens kunnen doen met de andere 5 namen of met een andere combinatie van namen waardoor hij feitelijk 6 keer hetzelfde kon doen?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #63 Gepost op: 17-11-2022, 00:45:59 »
Geniaal van Thomas of niet goed nagedacht bij het bedenken van het spel. Natuurlijk had één van de spelregels moeten zijn dat de vragen GEEN namen van personen mochten bevatten! Want dan is het wel erg eenvoudig.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #64 Gepost op: 17-11-2022, 07:34:45 »
Maar was dat niet gewoon de bedoeling? Het programma heet niet voor niets The Genius. ;)
🜃

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #65 Gepost op: 17-11-2022, 08:36:23 »
Exact. Het is juist een test lijkt me of je zoiets eenvoudigs maar toch blijkbaar niet het meest voordehandliggend kan bedenken.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #66 Gepost op: 17-11-2022, 10:16:26 »
Ik denk ook dat de mogelijkheid tot het 'breken' of 'oplossen' van een spel juist onderdeel van het concept is, zolang de balans maar zo is dat niet iedereen een truc direct doorheeft en een spel niet meer herhaald wordt als dé oplossing gevonden is ::jaja::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #67 Gepost op: 17-11-2022, 14:28:42 »
 ::jaja::, net als dat in de Koreaanse versie
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Juist de mogelijkheid om met logisch nadenken het spel perfect te spelen is onderdeel van het spel. En daarbij verrassend dat geen van de kandidaten dit volledig is gelukt  ::vergroot::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #68 Gepost op: 17-11-2022, 17:26:42 »
Juist de mogelijkheid om met logisch nadenken het spel perfect te spelen is onderdeel van het spel. En daarbij verrassend dat geen van de kandidaten dit volledig is gelukt  ::vergroot::
Dat laat zien dat logisch denken voor heel veel mensen helemaal niet logisch is.

Echt logisch redeneren (met logisch in de betekenis "volgens de logica") is een vrij zeldzame vaardigheid, volgens mij.

Ik vond juist dat Thomas het het slimst deed. Jammer dat hij daardoor niet won.

Zelf zat ik al met stellingen als "mijn naam heeft 4 of 5 letters" of iets dergelijks, zoiets moet te construeren zijn dat het uitkomt. En iets als "ik zit op de voorste rij" zou ook wel een leuke zijn, weet even niet of dat er 5 waren.

En ik vond het stiekem héérlijk dat een van de dames geen rokken droeg en daardoor een antwoord fout was. De les is: geen aannames doen...
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online PieterBasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 1/8e finalist WidMO 2022
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #69 Gepost op: 17-11-2022, 22:07:17 »
Ik bedacht me ook een loophole qua leeftijd. Als je een age gap hebt tussen nummer 5-6, kan je daar makkelijk 6 vragen uit halen. Stel de leeftijden zijn:

22, 23, 24, 25, 26,     33, 36, 39, 40, 45

Dan kun je 6 keer een bewering doen:

Ben jij 26 jaar of jonger?
Ben jij 27 jaar of jonger?
Ben jij 28 jaar of jonger?
Ben jij 29 jaar of jonger?
Ben jij 30 jaar of jonger?
Ben jij 31 jaar of jonger?

En zo kun je de vraag zelfs omdraaien:

Ben jij 27 jaar of ouder?
Ben jij 28 jaar of ouder?
etc.

Vraag me af hoe streng ze waren in niet 2x dezelfde bewering opstellen.

'Ze noemen me ook wel Duracell konijn'

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #70 Gepost op: 19-11-2022, 10:37:20 »
Moet voor de makers ook wel een zoektocht zijn geweest om een groep mensen samen te stellen waarin op veel dingen de verhouding 6-4 is en niet 5-5
Wit is ook een kleur!

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #71 Gepost op: 21-11-2022, 14:37:04 »
Spoiler voor de spelopzet van vanavond:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #72 Gepost op: 21-11-2022, 22:13:48 »
Ik ben nog steeds geen fan van het idee dat een afvaller terug kon keren in het finaleduel, blij dat het niet gebeurd is. Maar de finale vond ik erg leuk en spannend :D

Ik ben heel blij met Feride als winnaar, ze heeft het seizoen echt kleur gegeven en zichzelf vooral in de tweede helft bewezen als ijzersterke speler. Proficiat! ::bravo:: ::love::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #73 Gepost op: 21-11-2022, 22:34:49 »
Tja, ik ben iets minder blij. Feride is gewoon niet mijn soort mens.

In de eerste afleveringen er geen probleem mee hebben als er volledig op iemand gefocust wordt als iemand eruit gaat, maar het extreem persoonlijk opvatten als iemand jou eruit wil. Om die persoonlijke strijd nu weer zo te benadrukken, houd ik gewoon niet van.

Echt spannend vond ik de mainmatch ook niet echt, doordat je duidelijk kon zien in de biecht dat Feride gewonnen had.

Finale vond ik ook net wat simpel. Gewoon vragen stellen waarmee je zo veel mogelijk kon uitsluiten.


Ik vond het al met al niet heel geweldig. Te veel voice-over, weinig keer dat een spel echt gekraakt werd, ruimtes waren te afgelegen van elkaar, waardoor de groepvorming nog meer versterkt werd. En ook de G-coins waren niet echt van groot belang dat hier stategisch voor gespeeld werd.

Een format moet je niet altijd letterlijk kopiëren, maar sommige sleutelfactoren voor het succes moet je wel kennen en behouden. Maar hier is een te dikke 'NPO3/Big escape-saus' overheen gegooid.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #74 Gepost op: 21-11-2022, 22:54:09 »
Nog een laatste keer mijn mening over de Feride-Fabian feud omdat het deze aflevering ook weer aan bod kwam ;D

Zoals we in de afleveringen hebben gezien opende Fabian herhaaldelijk het vuur op Feride zonder dat daar altijd strategische aanleiding voor was. Feride ging er na de zoveelste keer eindelijk tegenin, en vanuit haar perspectief begrijp ik heel goed dat het persoonlijk voelt als hij het meerdere keren op jou gemunt heeft zonder goede reden. En zo niet persoonlijk, dan op zijn minst bloedirritant binnen het spel zelf en iets waar je niet blij mee hoeft te zijn.

Dat hij ook in deze finale weer zijn pijlen op haar richtte, een enorm seksistische en vieze opmerking over haar maakte, en nog steeds zegt niet te begrijpen waarom Feride het allemaal zo persoonlijk maakt is beyond me.

Ik vond hem in de eerste helft van het seizoen wel leuk maar hij heeft toch behoorlijk voor mij afgedaan nu. Gelukkig was zijn persoonlijke opdracht onmogelijk te halen ::rofl::

Tja, ik ben iets minder blij. Feride is gewoon niet mijn soort mens.
Dat mag natuurlijk, mijn reactie is voor de duidelijkheid dus ook niet persoonlijk op jou gericht ;D ::hug::

Ik ben het ook eens met een aantal van je punten, het was zeker geen perfect programma en er is nog genoeg ruimte voor verbetering. Zelf had ik van tevoren lage verwachtingen die veruit zijn overtroffen. Ik vond het zelf echt wel leuk genoeg voor een tweede seizoen, liefst met wat aanpassingen, maar met de tegenvallende kijkcijfers vrees ik er een beetje voor. Een heel duur programma lijkt het niet om te maken, dus wie weet.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #75 Gepost op: 21-11-2022, 23:08:29 »
Ik vraag me wel af waarom Fabian een bijna onmogelijke opdracht kreeg. Nouschka een best wel erg moeilijke opdracht kreeg. En Nelke de makkelijkste.

En wat als de verliezers gewonnen hadden en niemand had zijn opdracht gehaald?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #76 Gepost op: 21-11-2022, 23:21:16 »
Oké, van Fabianns cabaretierskills ben ik inderdaad ook geen fan, om het licht uit te drukken. Het paste wel in lijn bij de fragmenten die ik van hem heb bekeken uit zijn eigen shows.

En mijn kritiek is ook niet alleen richting Feride, ze heeft het ook wel goed gespeeld,  maar ook hoe de makers die strijd in beeld hebben gebracht. Het zorgde leuk voor wat spektakel, maar ik zie toch liever strategisch samenspel dan persoonlijke strijd. Wat precies de tactiek was van Anna Maya, Nelleke of Nouchka hebben we dan weer bijna niks gezien. De battle tussen Fabiann en Feride werd toch benadrukt. Kan zijn dat dit juist wel gedaan werd doordat Feride zou winnen. 'leuk verhaal dat de underdog -iemand doet er alles aan om me te laten verliezen- uiteindelijk wint' Maar dat moet je alleen doen bij de meest sympathieke deelnemers (maarja, die waren dan weer niet zulke geniën)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #77 Gepost op: 23-11-2022, 00:23:48 »
Terechte finale en terechte winnaar ::bravo::

Ik snapte Ferides reactie tegen Fabian ook wel. De reden dat veel kandidaten het prima leken te vinden dat Jasper en Rick eruit gingen was dat die het zelf op een manier speelden waarmee je niet veel vrienden maakt. Dat was bij Feride niet zo, Fabian wilde haar er blijkbaar al afleveringen lang uit hebben zonder dat daar echt een logische reden voor was. Dan snap ik dat ze dat na een paar afleveringen wel een keer zat is en er tegenin gaat.

Verder ben ik ook niet per se een fan van drama in zulke programma's (dan keek ik wel naar ER), en vond ik het ook wat apart dat het in eerdere afleveringen niet echt naar voren kwam dat Fabian Feride eruit wilde. Zo leek het toch een wat onverwachtere uitbarsting dan het eigenlijk was voor extra drama.

Edit: ohja, en dat Fabian dit allemaal niet leek te snappen en dan met zo'n opmerking komt vond ik ook onbegrijpelijk. Ik kan me nog voorstellen dat er ook wat mismatch in hun communicatiestijlen zit en Fabian zelf totaal niet vond dat hij het achterbaks speelde omdat hij juist steeds openlijk zulke dingen ging bespreken. Maar dat je het dan nog steeds niet snapt na die botsing met Feride... ???
« Laatst bewerkt op: 23-11-2022, 00:28:20 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #78 Gepost op: 23-11-2022, 22:35:00 »
Beetje gemengde gevoelens aan de finale over gehouden. Allereerst Feride een terechte winnares, goed in de spellen op alle fronten en toen ze in de deadmatch stond genadeloos toegeslagen. Ik had het overigens Thomas of Anna-Maja net zo gegund, het was me echt om het even tussen deze 3.

Ik vond het eerste spel leuk, behoudens het feit dat de verliezers ineens terug hadden kunnen komen. Ze lagen er toch niet voor niets uit? Gelukkig wonnen ze niet. Was echt verbaasd dat Anna-Maja haar extra punten zo hoog op het bord legde. Van een schaakmeester en iemand die door zou denken had ik dat niet verdacht, ik had iig die tactiek nooit toegepast (want het werkte dus ook niet).

Het slotspel boeide me eigenlijk totaal niet. Daardoor ging het programma toch een beetje als een nachtkaars uit voor mij.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Genius (NPO3)
« Reactie #79 Gepost op: 23-11-2022, 22:56:46 »
Terechte winnares en inderdaad wel een wat anticlimax qua finale. Oh en wat was mijn naamgenoot weer bloedirritant… ::kots::
🜃