Auteur Topic: I SPY  (gelezen 10300 keer)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
I SPY
« Gepost op: 2-12-2019, 20:30:58 »
I SPY, over gewone burgers die worden opgeleid tot spion.

Ben heel benieuwd, lijkt me erg interessant

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: I SPY
« Reactie #1 Gepost op: 2-12-2019, 21:18:12 »
Wie is de mol momentje aan het eind.

Vond het nog niet super. Maar geef het nog een kans volgende week
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #2 Gepost op: 2-12-2019, 21:19:16 »
Wij zijn afgehaakt toen de eerste groep achter target A aan ging. Al teveel dommigheid gespot tot die tijd. Namen in het boekje schrijven, wat een beginnersfout :P
Keep calm and eat chocolates!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #3 Gepost op: 2-12-2019, 21:23:56 »
Vond het wel interessant om te zien.
Had ook wel verwacht dat de kandidaten iets slimmer zouden zijn in aanpak van persoonlijke dingen delen. Al snap ik wel dat je denkt allemaal in hetzelfde schuitje te zitten ofzo.

Maar snap wel dat iemand volgen, samen met een team, echt een oefening vergt. Samenwerken en communiceren met verschillende persoonlijkheden kan heel lastig zijn.

Dus wel benieuwd naar een vervolg.

Al vraag ik me ook wel af dat de 3 personen die dit nu doen ineens midden in de belangstelling gaan staan en niet bang zijn voor gevolgen uit hun acties uit het verleden en zichzelf ineens "bloot" geven?

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: I SPY
« Reactie #4 Gepost op: 2-12-2019, 21:30:41 »
Ik vond het wel tof, ben heel benieuwd wat het nu met de groep gaat doen dat er dus een spion aanwezig was.

En ik irriteer me nu al aan die Juan ::rofl:: Hoop dat hij gaat inzien dat een toontje lager zingen niet erg is...
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: I SPY
« Reactie #5 Gepost op: 2-12-2019, 21:41:39 »
Ik vind het een leuk programma. Ik kan me overigens wel voorstellen dat je in je opleiding als totale onervaren er niet vanuit gaat dat er een dubbelspion is en dat je ook tussen de opdrachten door nu al in een rol moet blijven.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #6 Gepost op: 2-12-2019, 21:45:42 »
Tempo mag nog wel wat omhoog, dat zal ongetwijdeld gebeuren naarmate de groep kleiner wordt. Jammer dat de dubbelspion al onthult is, had van mij nog wel even undercover mogen blijven.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: I SPY
« Reactie #7 Gepost op: 2-12-2019, 21:54:05 »
Ja, eens. Had echt nog leuke televisie kunnen geven als hij nog een paar afleveringen onder de radar bleef en rustig allerlei informatie omhoog viste ::vergroot::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: I SPY
« Reactie #8 Gepost op: 3-12-2019, 01:54:29 »
Ja, eens. Had echt nog leuke televisie kunnen geven als hij nog een paar afleveringen onder de radar bleef en rustig allerlei informatie omhoog viste ::vergroot::
Yep, maar het moet ook niet te veel op Wie is de Mol? gaan lijken, natuurlijk. ;D

Oké, Hugo kon slecht liegen, maar er zijn er nog een aantal die mij toch nu al duidelijk


  • ONGESCHIKT


lijken. Martje is veel te naďef, en het feit dat ze Juan verraadde leek mij toch echt not done. Juan is te veel een control freak. Tony heeft ook nog geen goede indruk achtergelaten.

Susanne, Bob en Pravesh gaan het denk ik emotioneel nog zwaar krijgen. Maar er zullen ongetwijfeld meer sociale vaardigheden-opdrachten komen waarbij ze mensen moeten gaan manipuleren, en daar zie ik deze mensen wel in shinen.

Collin heeft wel de ideale achtergrond om met het mentale aspect van het vak om te gaan. Khalid en Ben zie ik ver komen, maar die zullen ook nog wel fouten gaan maken.

En dan zijn er nog een aantal wat minder in beeld geweest. Ik vind Anja tot nu toe nog niet heel erg overtuigen, maar zij heeft wel mijn gun-factor. :D
Sky might be falling but remember you can fly

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #9 Gepost op: 3-12-2019, 10:33:12 »
Ik heb het programma net teruggekeken en als ik eerlijk ben vond ik het best wel tegenvallen. Een aantal jaar terug heb ik een briljante Engelse versie van dit programma gezien, waar ik vanaf seconde 1 op het puntje van mijn stoel zat. Dat miste ik hier best wel. Ik denk dat dat voornamelijk komt door de kunstmatigheid van de opdrachten: nu was het een nep schaduwspel (dat bovendien 3 keer werd gedaan) en overduidelijk neppe conversaties in dat restaurant. Natuurlijk valt die havermelk je op, want dat hoor je nu eenmaal niet zo vaak! Bij de Engelse versie (maar misschien herinner ik het me iets te rooskleurig, moet de serie nodig eens terugkijken) was alles veel 'echter'. Ze moesten willekeurige doodnormale mensen schaduwen, bij willekeurige mensen het huis binnendringen of informatie lospeuteren, allemaal mensen die niet wisten dat ze onderdeel waren van een programma (de toestemming om uit te zenden werd naderhand geregeld).

En dan de dubbelspion: leuke toevoeging, maar had hem er gewoon tot het einde toe ingelaten! En gewoon iedereen die teveel over zichzelf loslaat elimineren / waarschuwen.

En dan de deelnemers. We hebben nog niet van allemaal evenveel gezien, dus het is lastig om over iedereen iets te zeggen:
- Juan: trekt negatief de aandacht, ondermijnt het gezag van zijn teamleider nog voordat ze iets had gezegd, vindt zichzelf de beste in alles en kan er niet mee omgaan als iemand anders een andere mening is toegedaan. Snel elimineren!
- Martje: speelt het spel tactisch heel slim, haalt Juan uit balans door haar opmerking, is in staat onopvallend op te gaan in de menigte. Niet zo slim dat ze al zoveel van zichzelf losliet (maar ze was hiervoor natuurlijk ook een gemakkelijk doelwit, doordat ze zo uitgesproken was over haar geloof).
- Khalid: is een goede leider, geeft duidelijke opdrachten, maar of hij ook goed is in volgen en instructies van anderen opvolgen?

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: I SPY
« Reactie #10 Gepost op: 3-12-2019, 19:25:15 »
- Martje: speelt het spel tactisch heel slim, haalt Juan uit balans door haar opmerking
Klopt, maar in de Britse versie werd er altijd op gehamerd dat je nooit je collega-spionnen in gevaar moest brengen. Die Britten hadden haar waarschijnlijk toegeschreeuwd dat de vijand dankzij haar opmerking nu bij Juan's familie voor de deur stond. Op zich een klein detail, maar daardoor heb ik bij I, Spy toch meer een 'ieder-voor-zich afvalrace' gevoel dan een daadwerkelijk keiharde, serieuze spionnenopleiding.

Overigens lees ik her en der dat het vreemd is dat de beste spion op missie mag naar het buitenland. Maar wat er volgens mij mee bedoeld wordt, is dat ze in de finale-aflevering de overgebleven deelnemer(s) een soort praktijkexamen willen laten doen, in een vooropgezette missie in het buitenland. Ik denk niet dat ze helemaal op het eind gaan zeggen van "Gefeliciteerd! Je hebt het spel gewonnen en daarom heb jíj de eer om in het zonnige Mexico de hoogste top van het Juárez-cartel te infiltreren! Even lachen voor de camera!"
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #11 Gepost op: 3-12-2019, 19:40:21 »
Nee dat lijkt me ook niet.

Ik heb het programma net teruggekeken en als ik eerlijk ben vond ik het best wel tegenvallen. Een aantal jaar terug heb ik een briljante Engelse versie van dit programma gezien, waar ik vanaf seconde 1 op het puntje van mijn stoel zat. Dat miste ik hier best wel. Ik denk dat dat voornamelijk komt door de kunstmatigheid van de opdrachten: nu was het een nep schaduwspel (dat bovendien 3 keer werd gedaan) en overduidelijk neppe conversaties in dat restaurant. Natuurlijk valt die havermelk je op, want dat hoor je nu eenmaal niet zo vaak! Bij de Engelse versie (maar misschien herinner ik het me iets te rooskleurig, moet de serie nodig eens terugkijken) was alles veel 'echter'. Ze moesten willekeurige doodnormale mensen schaduwen, bij willekeurige mensen het huis binnendringen of informatie lospeuteren, allemaal mensen die niet wisten dat ze onderdeel waren van een programma (de toestemming om uit te zenden werd naderhand geregeld).

Ik weet wanneer dat programma destijds gemaakt is, maar ik denk dat er door bepaalde wetgevingen, zoiets wel vrij onmogelijk gemaakt wordt. Zomaar mensen volgen voor een entertainment programma, zonder toestemming, dat gaat echt niet (meer) mogen.

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: I SPY
« Reactie #12 Gepost op: 3-12-2019, 21:08:48 »
Ik dacht ergens wel te hebben gehoord dat ze van niets wetende mensen gingen volgen. Maar voor de eerste opdracht kan ik me voorstellen dat subject A wel op de hoogte is.
En qua wetgeving moet het volgens mij wel mogelijk zijn. Op korte termijn in de publieke ruimte iemand volgen mag toch gewoon? En als je daarna toestemming vraagt of ze op tv willen, mag je het ook uitzenden. Iemand volledig monitoren zal vast weer niet mogen.

Maar misschien zit ik er ook wel naast.


En wat betreft de buitenlandmissie, lijkt me inderdaad dat deze niet echt is. Wordt televisie-technisch wel erg gevaarlijk anders. Hoe goed de spion ook is.
« Laatst bewerkt op: 3-12-2019, 21:11:02 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: I SPY
« Reactie #13 Gepost op: 4-12-2019, 10:26:49 »
Ik heb de aflevering net pas teruggekeken, het keek lekker weg en ben wel benieuwd wat er nog komen gaat. Als ze Marit niet hadden opgewacht, had ze nu nog rondjes gelopen in de Metro van Amsterdam  ::rofl:: Duidelijk ongeschikt. Hugo inderdaad ook terecht uitgeschakeld, al had hij misschien nog wel een kans verdiend (desnoods als dubbelganger van Mattie Valk).

En op het moment dat de dubbelspion onthuld werd, hoorde ik een klassieker voorbij komen: ''niets is wat het lijkt''. Wel jammer dat die al na 1 aflevering onthuld is, had nog wel wat leuke groepsdynamiek kunnen opleveren.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: I SPY
« Reactie #14 Gepost op: 4-12-2019, 10:36:05 »
Het keek inderdaad lekker weg. Het is in ieder geval de moeite om ook aflevering 2 te gaan bekijken.

Martje is veel te naďef, en het feit dat ze Juan verraadde leek mij toch echt not done.
Weet ik niet. Als je op missie bent en je merkt dat je partner zich zo verpraat is het lijkt mij juist goed om het de teamleider mee te delen. Misschien kan er dan aan damage control gedaan worden. En ze zaten dus tegenover de teamleider... Het lijkt mij dat je als teamleider dit soort fouten graag wilt weten.
Ich bin ein Bärliner!

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: I SPY
« Reactie #15 Gepost op: 4-12-2019, 14:00:05 »
Als je op missie bent en je merkt dat je partner zich zo verpraat is het lijkt mij juist goed om het de teamleider mee te delen. Misschien kan er dan aan damage control gedaan worden. En ze zaten dus tegenover de teamleider... Het lijkt mij dat je als teamleider dit soort fouten graag wilt weten.

Het ligt er inderdaad aan hoe haar insteek op dat moment was. Volgens mij dacht ze dat ze op dat moment gingen evalueren. En dan is het logisch dat je zegt wat er is fout gegaan. Alleen als je kijkt naar de andere groepen, dan was er niet bepaald sprake van evaluatie, maar van een test.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: I SPY
« Reactie #16 Gepost op: 9-12-2019, 21:27:13 »
Was een interessante aflevering vandaag ::ok::

Alle spionnen in spe blinddoeken en een vuurwapen in handen geven en zeggen dat ze slechts 25 seconden hebben om op een dreigende situatie te reageren, twee personen een geheime opdracht geven om twee kandidaten te noemen die je het slechtst vindt en dat de kandidaten achter een spiegelwand mee kunnen kijken en luisteren naar de kritiek.

De opdracht op de beurs vond ik wel wat minder, helaas.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: I SPY
« Reactie #17 Gepost op: 9-12-2019, 21:43:02 »
Was inderdaad weel een interessante aflevering.

Vooral de schiet ik wel/niet oefening. Zo vanaf de bank is het makkelijk om te zeggen niet schieten en vragen wat de situatie is, maar kan me ook wel indenken als je al geblinddoekt wordt meegenomen, de geluiden hoort en te horen krijgt dat je 25 seconden hebt om te reageren dat de spanning door je heen giert en je denkt eerst actie dan vragen.

Vindt ook we dat de juiste persoon naar huis gestuurd is.

En alweer niets is wat het lijkt.  :o ::)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: I SPY
« Reactie #18 Gepost op: 9-12-2019, 23:41:12 »
Van mij mogen de opdrachten wel iets beter zijn soms zijn ze toch wat matig, maar ze houden de wat moeilijkere opdracht ervast voor het einde van het programma erin.

Je kan trouwens ook uit de promo makkelijk zien dat
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
bij de laatste paar zit die naar het buitenland gaan.

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: I SPY
« Reactie #19 Gepost op: 10-12-2019, 01:53:44 »
Je kan trouwens ook uit de promo makkelijk zien dat
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
bij de laatste paar zit die naar het buitenland gaan.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Sky might be falling but remember you can fly