Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389443 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #580 Gepost op: 17-05-2020, 10:50:09 »
Ik heb juist de indruk dat steeds minder mensen zich aan de 1,5 meter houden.
Je bent niet de enige die dat idee heeft. Dat merk je overal... Buiten, op de fiets, maar ook in winkels... De mensen letten steeds minder op de afstand...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #581 Gepost op: 17-05-2020, 11:14:02 »
Ik heb juist de indruk dat steeds minder mensen zich aan de 1,5 meter houden. Als ik op een breed fietspad tegenliggers tegenkom, ga ik zo veel mogelijk naar rechts, maar die tegenliggers gingen geen millimeter opzij.

Toen ik van de week een wandeling ging maken, liep ik op een gegeven moment op een stoep van acht tegels breed (breed genoeg voor 1,5 m afstand) en kwam ik een groep van drie mannen tegen die naast elkaar liepen met hooguit 1,5 cm afstand tussen elkaar. Ik moest ze passeren, ging daarvoor op de stoeprand lopen, maar die tegenliggers wijkten geen millimeter. Ze gingen zelfs niet achter elkaar lopen, maar liepen gewoon stoïcijns gedrieëlijk naast elkaar die door  ::ohno::

Vaak is dit ook een soort machtspelletje: "kijk eens, hij gaat voor ons op zij. Wij zijn belangrijk!"
Maar aan de andere kant, als ik helemaal rechts loop, loop ik niet op de stoeprand, maar schuur ik tegen de huizen/winkels. Maar ik loop dan ook over de rechter voetpad. En misschien was dat het. Als jij helemaal naar rechts de stoeprand tegenkomt, klinkt mij dit alsof je op de linker voetpad loopt. Misschien dat die mannen daarom niet opzij gingen. Zij liepen wel juist.
Het zou een hoop schelen als iedereen zoveel mogelijk op de rechter voetpad loopt. Dan kom je elkaar ook niet meer tegen. Tuurlijk begrijp ik dat dit niet altijd mogelijk of praktisch is. Bijvoorbeeld omdat er maar één voetpad is of omdat je maar 25 meter hoeft (dan is het onzin om twee keer over te steken), maar toch, rechter voetpad kiezen scheelt al een hoop.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #582 Gepost op: 17-05-2020, 11:16:44 »
Dat racket-contact: dat is wel een leuk alternatief.

Ik zit nu naar WNL op Zondag te kijken, zij hebben het dus over Zweden. Ik heb er eens over na zitten denken: zou de manier waarop dat land omgaat met het virus, wellicht te maken kunnen hebben met een soort natuurlijke weerbaarheid? Omgerekend naar het aantal besmettingen per 100.000 inwoners, lijken hun cijfers niet veel af te wijken van die bij ons.


Wellicht speelt het hebben van andere gebruiken ook een grote rol. In sommige samenlevingen hebben mensen veel minder lichamelijk contact dan hier. Wat dus betekent dat mensen minder makkelijk besmet worden.
Ook het verder uit elkaar wonen kan enorm helpen
Wit is ook een kleur!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #583 Gepost op: 17-05-2020, 11:40:12 »
Maar ik loop dan ook over de rechter voetpad. En misschien was dat het. Als jij helemaal naar rechts de stoeprand tegenkomt, klinkt mij dit alsof je op de linker voetpad loopt. Misschien dat die mannen daarom niet opzij gingen. Zij liepen wel juist.
Het zou een hoop schelen als iedereen zoveel mogelijk op de rechter voetpad loopt. Dan kom je elkaar ook niet meer tegen. Tuurlijk begrijp ik dat dit niet altijd mogelijk of praktisch is. Bijvoorbeeld omdat er maar één voetpad is of omdat je maar 25 meter hoeft (dan is het onzin om twee keer over te steken), maar toch, rechter voetpad kiezen scheelt al een hoop.
Waar ik destijds liep, is er idd maar aan één kant een voetpad. Als ik verder naar rechts was gegaan, zou ik op de rijbaan lopen, dat is dus niet de bedoeling.

Misschien moet ik de volgende keer gewoon in hun gezichten hoesten  ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #584 Gepost op: 17-05-2020, 11:51:43 »
Misschien moet ik de volgende keer gewoon in hun gezichten hoesten  ;)
Doe maar niet, dan ben je op dit moment strafbaar... :P
Ich bin ein Bärliner!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #585 Gepost op: 17-05-2020, 11:58:07 »
Waar ik destijds liep, is er idd maar aan één kant een voetpad. Als ik verder naar rechts was gegaan, zou ik op de rijbaan lopen, dat is dus niet de bedoeling.

Misschien moet ik de volgende keer gewoon in hun gezichten hoesten  ;)

Al hoestend aan komen lopen, kan weleens werken. Heb het weleens gedaan, en toen moest ik echt hoesten (kriebelhoestje), en de tegemoetkomende jongen ging met een boog om me heen. Dat had ie anders misschien ook wel gedaan, maar toch.

Maar over de bovenste alinea. Ik loop tegenwoordig regelmatig even op het fietspad of op de rijbaan om met 1,5 meter om iemand heen te lopen. Ook al zou een tegenligger of -liggers voor mij aan de kant 'moeten' gaan. Het is nou eenmaal niet anders in deze tijd. Ik kijk natuurlijk eerst wel of er niets aan komt. Soms moet het gewoon maar even zoals het niet de bedoeling is. Ik liep vrijdag in de middagpauze even een blokje om in Amersfoort maar daar zijn de stoepen voor 2 personen naast elkaar al te smal. Dus dat was wel even een uitdaging met voorbij flitsende fietsers en auto's. Vaak kijk ik al verder vooruit wat ik voor drukte aan zie komen en pas daarop mijn route aan. Maar dat is natuurlijk ook niet altijd mogelijk.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #586 Gepost op: 17-05-2020, 12:12:28 »
Het is idd wel een probleem dat het weer drukker wordt. Eerst liep ik idd soms hele stukken over het fietspad omdat de stoep dan al vol was (we hebben hier best een smalle stoep). Maar dat wordt nu veel lastiger. Soms als ik 's avonds ga hardlopen, moet ik echt sprintjes trekken over het fietspad, om stelletjes die over de stoep lopen te ontwijken, maar wel weer op tijd terug te zijn voor aankomende fietsers. Nieuwe soort van intervaltraining zeg maar.  :-X

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #587 Gepost op: 17-05-2020, 13:48:19 »
Dafne Schippers zal je wellicht dankbaar zijn, volgend jaar in Tokio. Als ze goud haalt: eeeeeh dat heb ik te danken aan een intervaltraining, waarover ik op een forum heb gelezen....


Social Media zijn overigens niet de beste bron om te lezen over Corona-nieuws. Echt niet goed voor je gemoedsrust. Of je moet op zoek zijn naar de mening van een verzameling pseudo-virologen.


Ik baseer me voor mijn info dus niet op twitter dan wel op Facebook.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #588 Gepost op: 17-05-2020, 14:03:51 »
Ik deed net een quiz over de lockdown regels, 3 van de 12 goed, ik weet niets  ::rofl::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #589 Gepost op: 17-05-2020, 14:14:15 »
Maar die verschillen toch ook per gemeente?

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #590 Gepost op: 17-05-2020, 14:24:22 »
oh god, dat ook nog? ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #591 Gepost op: 17-05-2020, 15:09:09 »
Begin maar, er zijn 355 gemeenten in Nederland.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #592 Gepost op: 23-05-2020, 22:50:26 »
De vraag is hoe betrouwbaar is het onderzoek van die Chinese wetenschappers?:
Citaat
Chinese wetenschappers stellen in een voorlopige studie dat de kans op het oplopen van corona in de buitenlucht zeer miniem is. Die uitkomst werd eerder al geopperd door experts. Vooral juist thuis en in het openbaar vervoer gaat het mis, waar mensen opeengepakt bij elkaar zitten.

De onderzoekers uit Hongkong namen de herkomst van ruim zevenduizend ziektegevallen onder de loep. Bij slechts één geval bleek de patiënt, een 27-jarige man, het virus buiten op te hebben gelopen tijdens een praatje met iemand uit infectiehaard Wuhan. „Het belang van deze constatering wordt niet goed erkend door de samenleving en door beleidsmakers”, melden de wetenschappers. Ze spreken van een ’binnenshuis fenomeen’. Door de wind en de zon wordt het virus buiten de deur haast onschadelijk gemaakt, is de conclusie.

Bron: Telegraaf
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #593 Gepost op: 23-05-2020, 23:01:44 »
En hoe betrouwbaar is De Telegraaf?  :P ;)

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #594 Gepost op: 23-05-2020, 23:20:22 »
En hoe betrouwbaar is De Telegraaf?  :P ;)
Daar dacht ik ook aan, maar het is ook door de Volkskrant en Dagblad van het Noorden geplaatst.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #595 Gepost op: 23-05-2020, 23:24:15 »
Oké, dus er zal in ieder geval wel een onderzoek geweest zijn.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #596 Gepost op: 23-05-2020, 23:31:18 »
Het is een onderzoek uit Hongkong, niet uit China.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #597 Gepost op: 24-05-2020, 00:29:55 »
Het is een onderzoek uit Hongkong, niet uit China.

Hong Kong maakt deel uit van China tegenwoordig. Er zal denk ik geen onderzoek naar buiten komen dat het Chinese gezag in Beijing onwelgevallig is, denk ik. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het onderzoek niet deugt, maar zoals met alle wetenschapelijke onderzoeken: het moet herhaalbaar/reproduceerbaar zijn en door andere instuten uit verschillende landen kunnen worden beoordeeld.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #598 Gepost op: 24-05-2020, 01:04:31 »
Het RIVM heeft bevestigd dat de kans op besmetting buiten heel erg klein is en dat ze dat allang wisten, maar dat lastig te implementeren is/was in de maatregelen of zo. Dus ik neem aan dat het onderzoek, en de andere onderzoeken (NOS noemde er meer dan alleen deze, weet zo even niet welke) wel deugt.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #599 Gepost op: 24-05-2020, 15:46:12 »
daar was toch geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig om dit vast te stellen . Mooi dat ze het nu bewezen hebben.  Maar een virus kan zich in de buitenlucht veel minder geconcentreerd vastzetten en een mens raakt buiten veel minder in contact met zaken. 

Het is niet zo dat de virusdeeltjes in de lucht zweven, maar die zetten zich vast op huid, handen, en ook zaken als papier, muren etc. Op elke ondergrond is de actieve levensduur( en dus besmettingsgraad) compleet Anders.  Dus als je buiten bent en niets aan loopt te raken is de kans op besmetting logischerwijs kleiner dan dat je In zeg de supermarkt een stuk fruit pakt Waar net een virusdeeltje op geland is.