Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389441 keer)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1060 Gepost op: 29-09-2020, 10:35:10 »
Ergens ben ik wel "blij" met de iets hardere landelijke aanpak weer. Al is het weer een klap voor de horeca ergens.

Hoop toch ergens door dat ze strengere maatregelen gaan instellen dat mensen iets beter weer gaan nadenken en weer afstand gaan houden of inderdaad het shopgedrag gaan aanpassen. Alleen dan liefst niet allemaal online gaan bestellen  ::rofl::

Leuk zo'n winkeluurtje voor ouderen en chronisch zieken, maar hoe ga je aantonen dat je in het risicoprofiel past/zit.
Aan mij zien ze dat niet aan de buitenkant, behalve de keren dat ik wellicht met rollator loop of stok.

Enige wat ik kan hopen is dat mensen zich nu weer achter de oren krabben en wat beter gaan opletten weer.
Mondkapjes dan maar op in de winkels en hopelijk gaat het allemaal helpen het weer wat terug te dringen, waardoor nog zwaardere maatregelen niet hoeven.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1061 Gepost op: 29-09-2020, 11:10:58 »
Kijk iets wat ik bij ons de supermarkt heb zien gebeuren.

Voor een week of 3 moest je wachten tot je binnen mocht, kreeg je een gedesinfecteerd karretje. Na 3 weken was dat ineens voorbij, omdat de cijfers de goede kant ingingen.

Waar ik ook mijn verbazing over geuit heb, In April werd er al de zorg uitgesproken over een mogelijke 2e golf In najaar, maar toch gingen we de noodhospitalen en extra ic plekken weer Afbouwen van zodra de cijfers weer de goede kant ingingen.
Een r graad onder de 1 is prima, maar mag -mijn s Inziens- nooit het einddoel zijn.

Ik begrijp dat het een heel lastige afweging  is om maatregelen te nemen die zo zwaar economisch en sociaal doorwegen op het leven van alledag van ons Allen. En dat je due zo kort mogelijk In Stand wilt houden.
Maar voor veel mensen staat het toestaan van bv 50 mensen bij een concert gelijk aan Het al snel weer vergeten  dat corona nog niet weg is( helaas).
Met de bekende taferelen van een simmers stranddagje, een Dag beverwijkse bazzaar of een voetbalfeest In Tilburg, tot gevolg.

« Laatst bewerkt op: 29-09-2020, 11:19:34 door Tarbozan »

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1062 Gepost op: 29-09-2020, 11:29:12 »
Ik geef gewoon mijn mening en dat die niet Positief is Met de stijging In de cijfers is vrij evident. Echt Totaal geen noodzaak om daar op deze manier op te reageren.

Ik kijk naar het nieuws en zie de reactie van mensen op de nieuwe maatregelen. Ik kijk naar de cijfers van de afgelopen weken en naar bv een wedstrijd van feyenoord of het feest bij willem ii rangers.  Dan kijk ik naar hoe Lang we al maatrefelen krijgen voorgeschoteld waarbij het advies aan de mensen is om zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Helaas heb ik daar erg weinig vertrouwen In en heeft het afgelopen half jaar dat vertrouwen Alleen doen zakken. Niks meer, niks minder
En ik spreek nergens over lockdown, maar over het bewust maken van de mensen die nog steeds niet willen begrijoen dat door hun handelen mensen extra risico lopen.


Ik zeg toch helemaal niks onaardigs of zo? ??? Ik vind dat je echt heel negatief doet, en dat vind ik onnodig. Je mag zeker een mening hebben maar je hoeft toch niet in elke post drie keer te benadrukken dat iedereen volgens jou er maar met de pet naar gooit?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1063 Gepost op: 29-09-2020, 11:55:51 »
Hij zegt toch ook niet dat iedereen dat doet? Alleen dat het te veel mensen zijn en de maatregelen niet genoeg zijn.

En net alsof het wel nodig is om de hele tijd maar te benadrukken dat we positief moeten zijn en maar vooral dankbaar te zijn voor alle mensen die zich wel aan de regels houden en dat de overheid niet níets doet. Daar heb ik namelijk helemaal niets aan als de maatregelen nog steeds alleen gericht zijn op mitigatie en ik als risiciogroep niet word beschermd en nog steeds zoveel mogelijk mezelf moet isoleren.

Het is logisch dat je af en toe positiviteit nodig hebt, maar zoek die dan door leuke dingen te doen. Vraag niet van anderen om maar gouden randjes te zien aan een pandemie. Die zijn er nou eenmaal niet voor iedereen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1064 Gepost op: 29-09-2020, 12:25:10 »
Ik zeg toch ook helemaal niet dat jullie alleen maar positief mogen doen hier?
Ik ben het gewoon niet eens met hoe negatief Tarbozan het schildert, en daar zeg ik iets over. Ik heb hier echt continu het gevoel dat je alleen een mening mag verkondigen die aansluit bij de "de overheid doet veel te weinig en bijna alle mensen snappen er niks van" visie.

Ik vind dat er juist ontzettend veel mensen wél heel erg hun best doen, en je gaat never ever zover komen dat echt alle mensen het eens zijn met maatregelen/zich eraan willen houden/etc.

En ik vraag helemaal niet om gouden randjes te zien? Ik zeg gewoon dat ik vind dat iemand erg negatief doet, net als jij blijkbaar vindt dat ik te positief doe, kan toch? Er wordt wel een beetje met twee maten gemeten hier.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1065 Gepost op: 29-09-2020, 12:33:04 »
Ik zeg toch ook helemaal niet dat jullie alleen maar positief mogen doen hier?
Ik ben het gewoon niet eens met hoe negatief Tarbozan het schildert, en daar zeg ik iets over. Ik heb hier echt continu het gevoel dat je alleen een mening mag verkondigen die aansluit bij de "de overheid doet veel te weinig en bijna alle mensen snappen er niks van" visie.

Ik vind dat er juist ontzettend veel mensen wél heel erg hun best doen, en je gaat never ever zover komen dat echt alle mensen het eens zijn met maatregelen/zich eraan willen houden/etc.

En ik vraag helemaal niet om gouden randjes te zien? Ik zeg gewoon dat ik vind dat iemand erg negatief doet, net als jij blijkbaar vindt dat ik te positief doe, kan toch? Er wordt wel een beetje met twee maten gemeten hier.

Niks tegen je meid, maar je praat vaak op een agressieve toon zonder empathie - dus ik snap wel dat Tarbozan zo reageert. Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1066 Gepost op: 29-09-2020, 12:36:41 »
Ik had begrepen dat die geflipte dansschoolhouder plannen had om naar Maastricht te komen met zijn bananen. Om die dan bij de rechtbank op te gaan hangen.

Moet ie vooral doen, want er staat een welkomstcomité voor hem klaar. Inclusief Peter R. de Vries.


Die zijn daar niet om hem een warm welkom te geven, maar vanwege het proces tegen Jos Brech, inzake de moordzaak Nicky Verstappen.

Ik heb het op facebook en twitter zo min mogelijk over corona. Daar word je meteen als linkse wegkijker gezien, als je aangeeft dat je de maatregelen respecteert. Ik kijk absoluut niet weg.

Als die figuren twitter en facebook als hun eigen domein beschouwen, waar ze iedereen die een tegengeluid laat horen, de mond menen te moeten snoeren, dan zegt dat meer over (het gebrek aan) hun verstandelijke vermogen, dan over degenen die een inhoudelijk tegengeluid laten horen.

Ik zei al eens eerder: Corona is geen méning, corona is een toestand waarmee iedereen wereldwijd mee moet dealen. Als je dan op social media aangeeft dat je je aan geen enkele maatregel wenst te houden, dan ben je echt van de ratten besnuffeld. Met nadruk zeg ik er nog maar eens bij dat ik deze opmerking in het algemeen maak, niet naar mensen in het bijzonder.


Je kunt ook helemaal NIETS doen, maar dan is het voor een aantal mensen óók niet goed. Dus mensen die corona wegwuiven als iets onbeduidends: ik hoop dat zij daar zelf de consequentie uit trekken, dat ze achteraan komen te staan als ze desondanks ziek worden. Het was toch maar een griepje?


Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1067 Gepost op: 29-09-2020, 12:48:05 »
Het is niet de eerste keer dat je zo geïrriteerd reageert als iemand klaagt over negatieve kanten van de pandemie, dus vandaar dat ik zo reageer. Het is prima als je zelf positieve kanten eraan moet blijven zien om ermee om te gaan, maar het komt steeds over alsof je vindt dat iedereen maar moet stoppen met klagen.

Ik heb hier echt continu het gevoel dat je alleen een mening mag verkondigen die aansluit bij de "de overheid doet veel te weinig en bijna alle mensen snappen er niks van" visie.
Het probleem is vooral dat als je niet vindt dat de overheid te weinig doet, het er meteen op neer komt dat je het ofwel prima vindt dat risicogroepen zichzelf moeten isoleren, ofwel risicogroepen niet gelooft of niet serieus neemt. Mag je vinden van mij, maar ik hoop dat je ook snapt waarom ik daar nogal boos van word.

Overigens zie ik helemaal niet zoveel mensen hier die het met mij eens zijn, wel veel mensen die het met jou eens zijn. Dus dat je dat niet "mag zeggen" valt ook wel weer mee.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1068 Gepost op: 29-09-2020, 13:17:36 »
Ach het is maar wat je onaardig noemt. Woorden als intens negatief en dan ook nog eens persoonlijk. En je geeft aan dat ik zou Vinden dat iedereen er Met de pet naar gooit.

Ik geloof dat ik dat echt nergens zeg dat iedereen er Met de pet naar gooit, ik noem zelfs regelmatig voorbeelden ( voetbalfans tilburg, studenten groningen) en ja In de genoemde groepen zitten er ook mensen die wel de maatregelen respecteren.

Bijna alle mensen zijn de maatregelen zo beu als koude pap, maar het is niet iets Waar we voor kiezen. Het is noodzakelijk om zo snel mogelijk van dit virus verlost te zijn , om daarna het normale leven weer te ontdekken.

Normaal Ben ik heel erg voor persoonlijke vrijheid van keuzes, maar in de situatie van corona niet. We hebben hierin de taak om de kwetsbaren In de samenleving te beschermen . En dus zie ik af van vakantie, voetbalfeestjes etc om er later als het weer wel kan dubbel van te genieten.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1069 Gepost op: 29-09-2020, 13:22:07 »
@ Starlight

Ik stel voor dat je stopt me woorden in de mond te leggen.

Ík vind dat Tarbozan erg negatief is over de nieuwe maatregelen. Want ík vind dat het echt wel goede maatregelen zijn. Dáár zei ik iets over. Ik geef echt helemaal geen ene moer om of andere mensen wel of niet de positieve kanten van de pandemie willen zien, dat gaat mij namelijk helemaal niks aan. En ik ben al helemaal niet 'tegen' (de behoeften/rechten van) risicogroepen of wat dan ook, en daar ging het volgens mij niet eens over. Zou de overheid meer kunnen doen? Mogelijk, geen idee, ik zit er niet zo diep in. Maar zelfs als ze meer zouden kunnen of moeten doen, mag ik toch nog wel vinden dat wat ze wél doen goed is en effectief kan zijn? Volgens mij reageerde ik daar op en nergens anders op.

Mijn eerste reactie was misschien wat fel maar imo zeker niet lullig en al helemaal niet agressief. Als Tarbozan dat wel zo heeft opgevat, dan spijt me dat en hoop ik dat hij nu weet dat het niet zo bedoeld is.

@ Tarbozan

Dan heb ik jou ook verkeerd begrepen, maar door zinnen als 'Bijna alle mensen zijn de maatregelen zo beu als koude pap' dacht ik dat je dat bedoelde. Maar misschien bedoel je daar meer mee dat iedereen het beu is maar niet dat bijna alle mensen zich er ook niet aan houden.

Hoe dan ook verschillen we geloof ik van mening over de effectiviteit van de nu aangekondigde maatregelen, wat prima is, maar dat was eigenlijk vooral wat ik bedoelde.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1070 Gepost op: 29-09-2020, 13:31:05 »
En ik stel voor dat je dan nog even leest wat je in eerdere discussies hebt gezegd, en wat ik eerder in dit topic heb gezegd. Mijn reactie staat in een veel bredere context dan dit kleine stukje discussie.

En ik leg je nergens woorden in de mond, ik geef aan hoe je reacties overkomen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1071 Gepost op: 29-09-2020, 14:21:53 »
Ik heb wel een beetje een probleem met het gemis van nuance. Als je positief bent over de huidige maatregelen gelijk zeggen dat je dan alle risicogroepen niet serieus neemt vind ik heel erg kort door de bocht. En met alleen maar negativiteit en vingers wijzen naar de overheid kom je naar mijn idee ook niet verder, dus ik snap waarom Lucy de laatste berichten hier te negatief vond. Uiteindelijk worden we allemaal geraakt door corona, de ene harder dan de andere, maar we moeten er samen uitkomen.

Ik hoop in ieder geval dat die sneltesten er snel komen en meer gebruik gaan maken van mondkapjes, hoe vervelend ook.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1072 Gepost op: 29-09-2020, 18:04:19 »
Ik denk dat hoe je tegen hetgeen hier gezegd is aan kijkt, veel te maken heeft Met zaken als leeftijd en hoever je zelf In een risico groep bent te plaatsen of iemand van na bij Kent die in een risico groep valt.

Het gaat mij niet eens om de maatregelen zelf of dat de overheid niet voldoende zou doen [gezien de cijfers per 100.000 inwoners doen we het verre van slecht]. Mijn “negativiteit” richt zich meer op de mensen die bij de eerste daling van de cijfers al denken “ juhu, pogo till we drop op lowlands here I come “ of die zich uiten over zaken due de overheid hen nu af zou pakken ( zoals recht op demonstratie, niet meer zomaar de trein Pakken)

Tuurlijk zijn dat vrijheden die we in een normale situatie hebben, maar helaas is dat” normaal “ nu even Anders.

De zin we moeten er samen uitkomen, 4000% mee eens. Maar dat Houdt wel In dat we op de een of Andere manier ook de mensen die tot nu toe niets om corona lijken te geven en de maatregeken aan hun Laars lappen ook moeten bereiken. En dat is hetgeen Waar ik een hard hoofd In heb, want veel van dje mensen hebben last van de Ikke ziekte en zien Alleen wat het hen kost en niet  wat het mogelijk een medemens oplevert door zelf tijdelijk bepaalde vrijheden even niet te claimen. Ze zien niet dat hun gedrag direct gevolgen kan hebben op Anderen.

Helaas heb ook ik niet de oplossing om deze mensen te bereiken.
En vrees ik dat In opvolging en sanctionering een deel van de oplossing zal liggen , iets Waar ik zeker geen voorstander van ben.


Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1073 Gepost op: 29-09-2020, 20:46:00 »
Ik heb wel een beetje een probleem met het gemis van nuance. Als je positief bent over de huidige maatregelen gelijk zeggen dat je dan alle risicogroepen niet serieus neemt vind ik heel erg kort door de bocht. En met alleen maar negativiteit en vingers wijzen naar de overheid kom je naar mijn idee ook niet verder, dus ik snap waarom Lucy de laatste berichten hier te negatief vond. Uiteindelijk worden we allemaal geraakt door corona, de ene harder dan de andere, maar we moeten er samen uitkomen.

Ik hoop in ieder geval dat die sneltesten er snel komen en meer gebruik gaan maken van mondkapjes, hoe vervelend ook.
Even een beetje nuance dan: ik zeg ook niet dat iedereen die positief is over de nieuwe maatregelen risicogroepen niet serieus neemt. Maar ik heb hier al eerder meerdere malen aangegeven dat het beleid van de overheid gericht is op mitigatie ipv indamming, waardoor de risicogroepen niet beschermd zijn maar in zelf-isolatie moeten. Vervolgens vonden meerdere mensen dat maar onzin, en kreeg ik van Lucy de reactie "Maar wie zegt dat risicogroepen gelijk hebben?". Alsof we zelf niet kunnen weten wat de effecten van het beleid zijn op ons leven ::) Dat klinkt toch niet echt als het serieus nemen van risicogroepen.

Vervolgens heb ik zelfs nog meerdere malen artikelen gepost die (wetenschappelijk) onderbouwden wat ik eerder heb gezegd. Maar blijkbaar boeit niemand dat iets, want ik krijg gewoon nog steeds te horen dat je maar positief en dankbaar moet zijn voor wat er wél gebeurt en dat je hier zogenaamd geen andere mening zou mogen laten horen dan een dat negatief is over het beleid. Maar als je denkt dat het beleid helemaal prima en top is zo (of zelfs soepeler moet), dan betekent dat dus dat je het ook prima en top vindt dat risicogroepen niet beschermd worden en onnodig risico lopen. Dus vandaar dat ik een paar keer goed boos ben geworden in dit topic: je hebt het dan ook over mij. Je vindt het dan ofwel prima dat ik ongeveer nergens heen kan en een heel beperkt groepje mensen zie, ofwel je denkt dat ik mijn eigen risico's niet goed kan inschatten en dat jij dat allemaal beter weet dan ik.

En daarnaast is dit ook niet de eerste keer dat Lucy extreem geïrriteerd reageert op mensen die zich negatief uitlaten over het beleid, en dat begint mij dan weer behoorlijk te irriteren. Ik hoop echt wel dat de nieuwste maatregelen werken en ben blij dat ze er zijn, want anders ligt over 2 weken de IC vol. Maar zolang het beleid vergeet dat ik als jonge risicogroep überhaupt besta, en er te veel mensen zijn die nog stééds vinden dat mijn leven minder waard is dan dat van gezonde mensen, is er voor mij weinig om positief over te doen en is negativiteit zeker niet "onnodig".

Ja, we moeten er samen uitkomen, maar zolang de rechten van risicogroepen genegeerd worden en we noodgedwongen zoveel mogelijk onszelf moeten isoleren, is er geen "samen".
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1074 Gepost op: 29-09-2020, 21:32:39 »
Starlight er staat een rare regel In je post, die ik verder heel terecht vind en betrokken vanuit  je Eigen situatie en wat de maatregelen op jouw leven betekenen. Dank daarvoor.

Er staat namelijk dat je hier geen ander geluid zou mogen laten horen dan een dat negatief is over t beleid. Uit je verder post denk ik dat je het precies omgekeerd  bedoelt. 


Verder Ben ik niet eens dat we hier enkel pro of contra mogen zijn, het is een forum.
Een open plek Waar iedereen een mening kan en mag verkondigen. En dat er daar bij wel eens botsingen en aanvaringen kunnen optreden, so be it.


Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1075 Gepost op: 29-09-2020, 21:55:43 »
Even een beetje nuance dan: ik zeg ook niet dat iedereen die positief is over de nieuwe maatregelen risicogroepen niet serieus neemt. Maar ik heb hier al eerder meerdere malen aangegeven dat het beleid van de overheid gericht is op mitigatie ipv indamming, waardoor de risicogroepen niet beschermd zijn maar in zelf-isolatie moeten.
Ja de discussie werd mij iets teveel zwart wit, maar ik ben het indd eens wat je zei over dat indamming de betere strategie is.

Citaat
Vervolgens heb ik zelfs nog meerdere malen artikelen gepost die (wetenschappelijk) onderbouwden wat ik eerder heb gezegd. Maar blijkbaar boeit niemand dat iets, want ik krijg gewoon nog steeds te horen dat je maar positief en dankbaar moet zijn voor wat er wél gebeurt en dat je hier zogenaamd geen andere mening zou mogen laten horen dan een dat negatief is over het beleid.
Ik heb je artikelen wel gelezen hoor  ;D. Ik denk dat iedereen sowieso klaar is met corona en de negatieve discussies die er bij komen. Ik snap wel dat als hier een paar keer wordt gepost dat alles wat de overheid nu doet toch niet gaat werken of mensen toch niet luisteren, dat dit irriteert. Want volgens mij zitten wij hier veel meer op 1 lijn dan de samenleving in zijn geheel. Hier gaat de discussie tussen mensen die de opgegeven maatregelen volgen maar wel vragen stellen en mensen die een andere strategie willen/meer of andere maatregelen. Niet zozeer mensen die überhaupt geen maatregelen willen, complot denken of het allemaal onzin vinden. Dan is het gewoon stom om hier de hele tijd te lezen dat alles toch voor niets is terwijl je gewoon hard je best doet om de maatregelen na te leven. Het wijzen naar anderen zorgt juist ervoor dat meer mensen minder begrip krijgen en meer weerstand voor meer maatregelen (zie bijv. het wijzen naar jongeren die het probleem zouden zijn).

Citaat
En daarnaast is dit ook niet de eerste keer dat Lucy extreem geïrriteerd reageert op mensen die zich negatief uitlaten over het beleid, en dat begint mij dan weer behoorlijk te irriteren.
Ja Lucy mag ook wel iets liever reageren  ::jaja::

Citaat
Ja, we moeten er samen uitkomen, maar zolang de rechten van risicogroepen genegeerd worden en we noodgedwongen zoveel mogelijk onszelf moeten isoleren, is er geen "samen".
Maar moet die "samen" in dit geval alleen/perse vanuit de overheid komen? Ik bedoel, natuurlijk zou dat ook meehelpen en fijn zijn. Maar er zijn ontzettend veel goeie initiatieven gestart sinds corona van mensen die elkaar door de corona tijd heen helpen. Er zijn ook een hele hoop mensen die wél klaarstaan voor kwetsbaren.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1076 Gepost op: 29-09-2020, 22:23:33 »
Starlight er staat een rare regel In je post, die ik verder heel terecht vind en betrokken vanuit  je Eigen situatie en wat de maatregelen op jouw leven betekenen. Dank daarvoor.

Er staat namelijk dat je hier geen ander geluid zou mogen laten horen dan een dat negatief is over t beleid. Uit je verder post denk ik dat je het precies omgekeerd  bedoelt. 


Verder Ben ik niet eens dat we hier enkel pro of contra mogen zijn, het is een forum.
Een open plek Waar iedereen een mening kan en mag verkondigen. En dat er daar bij wel eens botsingen en aanvaringen kunnen optreden, so be it.
Nee, dat klopt wel: Lucy beweerde namelijk dat je hier alleen zou mogen zeggen dat de overheid veel te weinig doet en dat je geen andere mening zou mogen hebben. Zelf heb ik inderdaad juist het idee dat dit eerder andersom is, want ik zie weinig andere mensen met dezelfde mening als ik.

Wat mij betreft mag inderdaad iedereen zijn mening hier geven, maar zoals eerder gezegd: als je mening erop neer komt dat ik ofwel zelf niet in staat ben om de effecten van corona en het coronabeleid op mijn leven goed in te schatten, ofwel mezelf maar moet opsluiten, ofwel mijn leven wel opgeofferd mag worden voor de economie, dan mag je van mij op een legoblokje stappen met je validisme ::zwaai::

Ik heb je artikelen wel gelezen hoor  ;D.
Yay! ::feest::

Citaat
Maar moet die "samen" in dit geval alleen/perse vanuit de overheid komen? Ik bedoel, natuurlijk zou dat ook meehelpen en fijn zijn. Maar er zijn ontzettend veel goeie initiatieven gestart sinds corona van mensen die elkaar door de corona tijd heen helpen. Er zijn ook een hele hoop mensen die wél klaarstaan voor kwetsbaren.
Ja, want het is nou juist het beleid waardoor risicogroepen niet genoeg beschermd worden. Natuurlijk is het fijn dat er mensen zijn die bereid zijn om risicogroepen te helpen en dat er een hoop goede initiatieven zijn. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van de liefdadigheid van anderen, ik wil dezelfde rechten hebben als "gezonde" mensen. Dat geldt overigens ook buiten coronatijd, want ook toen deed de overheid al niet veel voor chronisch zieken en gehandicapten. Het validisme wat er altijd al is, is alleen tijdens nu tijdens de pandemie extra duidelijk geworden.

Overigens begint het gedrag van mensen ook bij het beleid van de overheid en de communicatie daarover. Als de communicatie onduidelijk en vaag is, en de maatregelen niet altijd even goed worden onderbouwd, dan is het niet heel raar dat het draagvlak niet zo hoog is. Natuurlijk zul je altijd complotdenkers houden en mensen die het allemaal onzin vinden, maar er zijn ook een hoop goedbedoelende mensen die zich toch niet aan de regels houden. Of mensen die denken "ik mag toch met 3 personen afspreken?" en dan elke avond met 3 andere mensen afspreken ::) Of mensen die wel een mondkapje dragen maar het dan niet over hun neus doen. Zulke dingen kun je voorkomen met bijv. goede campagnes in de media. En dat moet toch echt de overheid doen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1077 Gepost op: 30-09-2020, 10:08:04 »
Kijk iets wat ik bij ons de supermarkt heb zien gebeuren.

Voor een week of 3 moest je wachten tot je binnen mocht, kreeg je een gedesinfecteerd karretje. Na 3 weken was dat ineens voorbij, omdat de cijfers de goede kant ingingen.
Hebben de medewerkers van die winkel jou dat persoonlijk gezegd? Lijkt me sterk dat het daardoor komt. Ik werk weliswaar niet in een supermarkt, maar ook bij de kringloopwinkel hebben we het beleid na een paar weken veranderd. De mensen waren (zijn...) nog zeker verplicht om een mandje te pakken bij binnenkomst, maar ze moeten hem zelf schoonmaken, en ook zeggen we (zeker in rustige tijden) op dit moment niets als er iemand zonder mandje binnen komt. En dat heeft meerdere oorzaken. Ten eerste hebben wij (en veel andere winkels) niet voldoende personeel om iemand vast bij de mandjes te zetten. Ten tweede willen de mensen die de mandjes schoonmaken ze meestal zelf schoonmaken omdat ze niet erop vertrouwen dat het goed is gedaan, en ten derde doen we dit uit eigenbescherming ook. Je wil niet weten wat ik (en met mij ook de andere collegae) naar ons hoofd geslingerd hebben gekregen van de klanten... Ik heb scheldwoorden en verwensingen gehoord waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Er is gespuugd, er zijn klappen gevallen. Dus ja, dan denk je wel even na.

Ik denk dat hoe je tegen hetgeen hier gezegd is aan kijkt, veel te maken heeft Met zaken als leeftijd en hoever je zelf In een risico groep bent te plaatsen of iemand van na bij Kent die in een risico groep valt.
Onzin, zelf (zoals denk ik wel bekend zal zijn op dit forum) ben ik geen groot voorstander van de (in mijn ogen) te ver gaande maatregelen. En ik ken er genoeg anderen die het met mij eens zijn, en daar zitten alle mogelijke leeftijden tussen. En ja, ik val zelf ook een deel in een risicogroep (niet te vergelijken met de meeste anderen, maar toch. En ja, ik ken zelf ook mensen die absoluut in de verschillende risicogroepen vallen. Mijn ouders, meerdere leden van onze kerk, meerdere personen bij mij op het werk...

Maar blijkbaar boeit niemand dat iets, want ik krijg gewoon nog steeds te horen dat je maar positief en dankbaar moet zijn voor wat er wél gebeurt en dat je hier zogenaamd geen andere mening zou mogen laten horen dan een dat negatief is over het beleid.
Negatief over het beleid? Ik kan me nog herinneren dat juist reacties die negatief over het beleid waren de grond in werden geboord. (o.a. van ondergetekende) Dat is ook de rede dat ik zeker hier mee lees, maar me zoveel mogelijk inhoudt hier iets te zeggen.

Citaat
Maar als je denkt dat het beleid helemaal prima en top is zo (of zelfs soepeler moet), dan betekent dat dus dat je het ook prima en top vindt dat risicogroepen niet beschermd worden en onnodig risico lopen. Dus vandaar dat ik een paar keer goed boos ben geworden in dit topic: je hebt het dan ook over mij. Je vindt het dan ofwel prima dat ik ongeveer nergens heen kan en een heel beperkt groepje mensen zie, ofwel je denkt dat ik mijn eigen risico's niet goed kan inschatten en dat jij dat allemaal beter weet dan ik.
Jij weet zeker wat in jouw ogen het beste is. Maar hou er ook rekening mee dat er ook meer dan genoeg mensen uit de verschillende risicogroepen zijn die wel gewoon alles doen. En ja, ik ken er genoeg, die gewoon weer naar hun werk gaan, gewoon de boodschappen doen, gewoon familie en anderen bezoeken. Ik zie ze ook per tientallen bij ons op het werk... Blijkbaar zien die de risico's anders?
Met als beste (persoonlijke) voorbeeld mijn ouders. Zowel mijn vader als mijn moeder vallen in de door jou bedoelde risicogroepen, maar ze proberen (voor zover het lichamelijk gaat) zo normaal mogelijk te leven.Al in het begin heb ik gevraagd of ze wel wilden dat ik zoals altijd iedere maandag bij hen op bezoek zou komen. En ja, dat wilden ze absoluut, en ze wilden ook gewoon gezoend en geknuffeld worden. Mijn moeder doet gewoon haar dagelijkse boodschappen, ze gaan gewoon af en toe naar de kerk, ze hebben laatst gewoon meegedaan aan het straatfeest van hun pleintje. Het is dat mijn vader het lichamelijk niet meer aan kan, maar anders zouden ze graag af en toe een dagje uitgaan samen of met mij en mijn zus, of zelfs een paar daagjes vakantie. Dit werkt alleen maar positief op hun geest! Ik durf het wel aan, dat als ze dat allemaal niet meer hadden gedaan, ze er beiden niet meer zouden zijn geweest...
Ich bin ein Bärliner!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1078 Gepost op: 30-09-2020, 11:10:20 »
Negatief over het beleid? Ik kan me nog herinneren dat juist reacties die negatief over het beleid waren de grond in werden geboord. (o.a. van ondergetekende) Dat is ook de rede dat ik zeker hier mee lees, maar me zoveel mogelijk inhoudt hier iets te zeggen.
Het ging nu om negatief over het beleid in de zin van vinden dat de overheid te weinig doet, niet dat de overheid te veel doet.

Citaat
Jij weet zeker wat in jouw ogen het beste is. Maar hou er ook rekening mee dat er ook meer dan genoeg mensen uit de verschillende risicogroepen zijn die wel gewoon alles doen. En ja, ik ken er genoeg, die gewoon weer naar hun werk gaan, gewoon de boodschappen doen, gewoon familie en anderen bezoeken. Ik zie ze ook per tientallen bij ons op het werk... Blijkbaar zien die de risico's anders?
Met als beste (persoonlijke) voorbeeld mijn ouders. Zowel mijn vader als mijn moeder vallen in de door jou bedoelde risicogroepen, maar ze proberen (voor zover het lichamelijk gaat) zo normaal mogelijk te leven.Al in het begin heb ik gevraagd of ze wel wilden dat ik zoals altijd iedere maandag bij hen op bezoek zou komen. En ja, dat wilden ze absoluut, en ze wilden ook gewoon gezoend en geknuffeld worden. Mijn moeder doet gewoon haar dagelijkse boodschappen, ze gaan gewoon af en toe naar de kerk, ze hebben laatst gewoon meegedaan aan het straatfeest van hun pleintje. Het is dat mijn vader het lichamelijk niet meer aan kan, maar anders zouden ze graag af en toe een dagje uitgaan samen of met mij en mijn zus, of zelfs een paar daagjes vakantie. Dit werkt alleen maar positief op hun geest! Ik durf het wel aan, dat als ze dat allemaal niet meer hadden gedaan, ze er beiden niet meer zouden zijn geweest...
Ja, ik weet dat er ook risicogroepen zijn die nog steeds denken dat het maar een griepje is, niet willen accepteren dat ze risicogroepen zijn, of een houding hebben van "als ik dood ga dan ga ik maar dood". Moeten de rest van de risicogroepen daarom maar in zelf-isolatie omdat een klein deel van de risicogroepen zich ook niet aan de regels houdt? En daarnaast gaat het niet alleen om jou. Leuk als jij bereid bent om je leven op te offeren, maar misschien steek je wel mensen aan die graag nog wel wat langer wilden leven.

Ik wil graag maatregelen waarbij iedereen weer enigszins veilig naar buiten kan, en waarin niemand hoeft te kiezen tussen zijn mentale gezondheid of zijn veiligheid. En daarnaast is, zoals eerder genoemd, op de lange termijn indamming ook beter voor de economie én kan het juist grootschalige lockdowns voorkomen.

Daarnaast zijn de huidige maatregelen bedoeld om te voorkomen dat de IC's over 2 weken weer vol liggen, en we moeten gaan kiezen wie behandeld kan worden en wie niet. Als je vindt dat de maatregelen "te ver gaan" en moeten worden afgeschaft, dan is het gevolg van je mening dus dat er vele mensen onnodig ziek worden en doodgaan, dat de zorg compleet instort en het niet meer aan kan, dat alle reguliere zorg weer wordt stopgezet. Vind je dat acceptabel? Vind je oprecht dat dat het waard is zodat jij maar lekker niets van corona merkt zolang je het zelf niet krijgt?
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1079 Gepost op: 30-09-2020, 11:56:17 »
Eens met Starlight.

Mijn alleenwonende oude oom  zei begin maart ook nog heel nuchter dat hij gewoon iedereen nog een hand gaf. Totdat hij corona  kreeg en op de ic belandde. Na weken is hij nu thuis en werkt aan zijn herstel. Dat is heel moeilijk met 70% longcapaciteit en wetende dathij blijmag zijn als hij 80% haalt. Gisteren was hij jarig, normaal viert hij dat met familie met een etentje, maar hij durft het niet aan. Hij is  180 graden gedraaid in gedrag, wil het niet nog eens meemaken.

Ik ben inmiddels niet meer de enige in de supermarkt met een mondkapje op  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 30-09-2020, 11:57:55 door grasisgroen »
...maar soms even niet :)